Урок з розвитку зв'язного мовлення
Тема. «Наші обереги. Український віночок»
Мета. Розширити й активізувати словниковий запас учнів, розвивати читацькі та мовленнєві уміння, формувати уміння повноцінно сприймати художній текст. Виховувати бережливе ставлення до природи, любов і повагу до оберегів, викликати інтерес до традицій нашого краю.
Підготовка дітей до сприймання матеріалу
- З яким настроєм ми розпочинаємо сьогодні урок?
- Чому?
Повідомлення теми та мети уроку:
- Давайте познайомимося з тим, що ми будемо сьогодні робити на уроці.
План уроку (зачитують окремі учні)
План
1. У нас сьогодні радість
2. Чарівний віночок
3. Слухаємо легенди
4. Пісня
5. Стрічки у віночку
6. Працюємо з книгою
7. Хвилинки творчості
Бесіда
-«А чому наші дівчата сьогодні особливо красиві?
-Так, бо крім українського вбрання наші дівчата одягли красиві віночки. Віночок - це не тільки краса, а й оберіг. В ньому є чаклунська сила, що біль знімає, волосся береже. Певно, що всі дівчата, та й хлопці також, вміють плести віночок. До віночка вплітаються багато квітів. Кожна квітка є певним символом.
-А з яких квітів можна виплітати вінок? (ружа, мальва, ромашка,
волошка)
- Ці квіти-символи, бо кожна з них щось означає. Так, волошка - простоту і ніжність, мак - красу і молодість, мальва - красу, дзвіночки польові - вдячність, ромашка - кохання і мир, фіалка - соромʼязливість, троянда - кохання і здоровʼя.
Чарівний віночок
- Тепер, діти, давайте розкриємо квіточки на нашому чарівному віночку і ми побачимо, які ще квіти можна вплітати у вінок. Для цього потрібно виконати таке завдання:
(Після кожного правильно виконаного завдання учні відкривають квіточки з макета вінка, закріпленого на дошці)
Завдання
1. Уважно послухайте і скажіть, про яку квіточку нам розповіла
письменниця.
Наші квіти, гарні квіти
Голубіють на полях:
При дорозі, в просі, в житі,
У пшениці, в ячменях.
Нас не люблять хлібороби,
Бур'янами нас зовуть,
А діткам ми до вподоби
З нас вони вінки плетуть.
2. Придумайте якнайшвидше три слова, які б починалися
буквою „,P"
3. А це про яку квіточку розповідається?
Певно знає з вас усяк
Хто бував у полі
Що червоний, гарний він
Там росте на волі.
4. Назвіть три слова, які б закінчувалися буквою „к"
5. Відгадайте загадку
Росте зелений кущик
Не чіпай бо вкусить.
(шипшина)
6. А що це за квіточка?
( вчитель показує штучні квіти)
7. Відгадайте загадку
(загадує учень)
Весною зеленіла,
Влітку загоріла,
Восени червоне намисто наділа?
(калина)
8. А що це за квіточка?
Біла квітка, а в середині-золотаве сонце?
(ромашка)
9. Яка рослина схожа на сонце?
(соняшник)
- Ось і розкрився наш чарівний віночок. Ми побачили, які ще квіти вплітають до українського вінка.
Слухаємо легенди.
Витель розповідає легенду про ружу, мальву, ромашку.
Одного разу прийшов до них лікуватися Зимовий Вітер.
Постукав у двері і запитав:
- Тут дівчата - красуні живуть, котрі людей лікують?
- А хто ти будеш?
- Зимовий Вітер.
- А чи зробив ти щось добре людям?
- Hі.
- То за що ми будемо тебе лікувати?
- Бо я хворий.
- Але ми тільки добрим людям помагаємо.
Дмухнув вітер і перетворив сестер у квіти. А люди висадили їх у квітник: мальву - під вікнами, ромашки - в саду, ружу ближче до сонця. Так і ростуть квіти - сестри, своєю красою людей милують.
У віночку - це символ віри, надії, здоровʼя і ніжності.
2. Розповіді легенд учнями.
Легенда про Волошку, Червоний Мак, Фіалку, Червону Калину.
3.Пісні
Пісні виконують дівчата - старшокласниці разом з учнями класу.
4.Розповідь вчителя
Стрічки у віночку.
Всього у віночку 12 квіток і кожна щось символізує. Вчитель пропонує розглянути учням віночок, що висить у класі на почесному місці.
Стрічки - теж символи. Посередині повʼязують коричневу стрічку
(символ землі - годувальниці), по краях від неї - жовті стрічки
(символ сонця), далі - зелені( символ молодості і краси), за ними - сині (символ неба і води, що дають силу і здоровʼя), оранжеві стрічки символізують хліб, завʼязують і фіолетову стрічку ( символ мудрості), малинову ( символ щедрості), рожеву (символ достатку). На білій стрічці золотом і сріблом вишивали сонце і місяць. Вважалося, що стрічки берегли волосся від чужих очей.
Робота з підручником
Вчитель використовує текст „Віночок"
Робота за прочитаним
Пояснити вислови:
Так личить до дівочого виду..., а в очах небо ясніє.
Запитання:
1. З яких квіток плетуть віночок?
2. Яким віночком зустрічають першокласників?
3. Чому віночок перевʼязали жовтими і синіми стрічками?
Хвилинки творчості.
У кожного учня картка із завданням
1.Поясніть, як ви розумієте вирази:
Хата, ніби у віночку.
Весна ніби дівчина.
2.Продовжіть вираз - порівняння
Соняшник наче...
Очі сині, як...
Дівчина красива, як...
Щічки червоні, наче...
Підсумок уроку