Вчитель початкових класів Криворізької гімназії № 9
Кочерга Наталія Миколаївна
Конспект уроку з української мови для 3 класу на тему:
«Рід іменників»
Тема. Рід іменників (чоловічий, жіночий, середній).
Мета. Ознайомити учнів з новими поняттями: «рід іменників», «чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід»; розвивати вміння усвідомлено розрізня-ти рід іменників; розвивати увагу, пам’ять, зв’язне мовлення; виховувати інтерес до навчання та любов до навколишнього світу.
Обладнання. Підручники, зошити, ІКТ, костюми дійових осіб, картки, букви.
Вчитель
Добрий день, дорогідіти, гості!
Учні
Добрий день Вам, наш учитель,
Добрий день вам, мої друзі,
Добрий день вам, добрі люди,
Хай вам щастя й доля буде!
Не на день і не на рік,
А на довгий, довгий вік!
Вчитель
Пролунав уже дзвінок
Починаєм наш урок.
Діти, як будемо працювати на уроці?
Діти
Працюватимемо старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім третім класі –
Діти просто молодці.
Вчитель
До уроку всі готові? (Так)
Є бажання до розмови? (Так)
Тож не будем зволікати,
Час урок наш починати.
Зараз сядуть всі дівчатка,
А за ними і хлоп’ята.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Перевірка домашнього завдання. Гра «Закінчи речення»
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
новими поняттями: «рід іменників», «чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід». Хочете все знати? (Так). Тоді, вперед до знань!
ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вчитель
Діти, іменники бувають чоловічого, жіночого і середнього родів. Як відрізнити чоловічий рід від жіночого роду, жіночий рід від середнього роду? Дуже просто. (Чується стукіт) Хто там?
Вовк
У-у-у! Вибачте, будь ласка, за запізнення. Дуже цікаво дізнатися, якого ж роду, я?
Вчитель
Вибачаю за запізнення. Заходь до нас і слухай уважно. Іменники, до яких можна додати слова мій, він - чоловічого роду. На письмі позначається скорочено. Ось так. (Чол. рід.). Вовчик – іменник чоловічого роду, бо до нього можна додати слова мій, він. Вовчик мій. Він сіренький, голодний, хижий звір.
Вовк
Ура! Я, Вовчик – братик, чоловічого роду. Мій Вовчик, Вовчик - він.
Лисичка
Я зрозуміла. Мій лисичка, лисичка - вона. Хм! Щось не виходить. Що ж робити? Як дізнатися, якого я роду.
Вчитель
Ти, як завжди, не терпляча. Не дослухаєш пояснення до кінця, а потім видумуєш нісенітниці.
Лисичка
Вибачте, будь ласка.
Вчитель
Іменники, до яких можна додати слова моя, вона - жіночого роду. На письмі позначається скорочено. Ось так. (Жін. рід) Лисичка – іменник жіночого роду, бо до нього можна додати слова моя, вона. Лисичка моя. Вона руденька, хитренька, улеслива, хижа тварина.
Лисичка
Ура! Я, Лисичка - сестричка, жіночого роду. Моя Лисичка, Лисичка вона.
Курчатко(плаче)
Вчитель
Чого, любе курчатко, плачеш?
Курчатко
Як же мені не плакати, коли я не чоловічого роду і не жіночого роду.
Вчитель
Чому?
Курчатко
Ось послухайте. Мій Курчатко, Курчатко - він. Не підходить. Моя курчатко, Курчатко – вона. Теж не виходить. Що ж мені робити?
Вчитель
Курчатко, годі тобі плакати. Слухай далі. Іменники, до яких можна додати слова моє, воно - жіночого роду. На письмі позначається скорочено. Ось так. (Середн. рід). Курчатко – іменник середнього роду, бо до нього можна додати слова моє, воно. Курчатко моє. Воно маленьке, жовтеньке, потребує допомоги.
Курчатко
Дякую, вам, за допомогу. Я, Курчатко, жіночого роду. Моє курчатко, Курчатко - воно.
Вчитель
От і добре, я рада, що ви все зрозуміли. А діти розуміли? (Так)Перевіримо. У кожного із вас на парті лежить картка. Ви повинні прочитати з картки іменник, додати до нього потрібні слова і з’ясувати, якого роду цей іменник. Користуйтеся підказкою.
Вовк
Я виберу собі в друзі учнів, у яких на картах іменники чоловічого роду, щоб було з ким по лісі гуляти.
Лисичка
Я виберу собі в друзі учнів, у яких на картах іменники жіночого роду. Наварю кашки і запрошу до себе в гості.
Курчатко
Я виберу собі в друзі учнів, у яких на картах іменники середнього роду. Піду з ними на лужок назбирати комашок.
Гра «Визнач рід іменників» (картки)
Олень, учень, теля, молоко, дошка, кінь, гусак, дерево, пшениця, дощ, сестра, порося, веселка, мишка, сонце.
щодо визначення роду іменників. Прочитаймо разом. Запам'ятайте!
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
Дата
Класна робота
ЮюЮюЮл Юс Ювоююнюв
Слайд № 4
Чародійкою зимою
Ліс охоплений стоїть,
Під легкою пеленою,
Неживою, сніговою,
Він життям новим горить.
(Сніговою, сніг, сніжинка, засніжений, сніговик, сніговій, сніжки, сніжок)
(Стоїть-[с т о й і т ]- 6 б., 6 зв., 2 скл.)
Фізкультхвилинка
(Під супровід пісні «Завітала зимонька»)
На поле, на лужок, сипався сніжок, стежиночкою йшла Зима.
І падав білий пух на вишитий кожух та усміхалася вона.
Приспів:
В добрийчас, в добрий час, завітала ти до нас,
Завітала ти до нас, наша Зимонька.
У зоряний ріжок, тоненький голосок заграла Зимонька-Зима,
І сипався сніжок, на поле, на лужок і усміхалася вона.
Рід іменників.
Пальчикова гімнастика
Стояв у лісі теремок. В теремку жили півник і курочка. Біля теремка росло дерево дуба і ялинка. Поруч ворота. У віконце теремка світило сонечко. До віконця півника і курочки прилетіла пташка.
Ясне сонечко в кімнату дивиться в віконечко.
Добре раді всі малята, плескають в долонечки.
Вправа (самостійна робота)
Виписати іменники у три колонки, розділивши їх за родами. Позначи-ти закінчення.
Перевіка виконаної роботи.
VІ.ПІДСУМОК УРОКУ
рід іменників?
Нора, море, слон, гора, сало, осел.
VІІ.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 182, ст. 65.
Вчитель
Діти, працювали ви старанно,
Тож почуйте наостанок.
«Хай летить у всі кінці:
Ви у школі молодці!»