Використання мультимедійних, інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі. Наскрізна лінія між молодшою та старшою ланкою на тему : «Пристрої введення та виведення даних»
Сучасне суспільство ставить перед школою завдання підготовки випускників здатних самостійно набувати необхідні знання, грамотно працювати з інформацією. Тому актуальність впровадження ІКТ в освітній процес постійно набуває значущості. (Слайд 2)
Основною метою всіх інновацій в освітній галузі є сприяння переходу від механічного засвоєння учнями знань до формування вмінь і навичок самостійно здобувати знання. Успішність розв’язання цього завдання значною мірою залежить від мети використання комп’ютера в навчальному процесі, якості й можливостей програмного забезпечення та від того, яке місце посяде комп’ютер в системі дидактичних засобів.
Принцип «Один учень – один комп’ютер» надає можливість створити власний шлях розвитку кожного учня за індивідуальними програмами, допомагає учням вийти за межі шкільної програми, розвивати свій інтерес, визначитися с майбутньою професією, проявити себе як особистість. (Слайд 3)
Ця форма роботи сприяє формуванню такої особистості, яка могла б самостійно вирішувати як щоденні, так і масштабні громадські завдання, шляхом створення оптимальних умов для психолого-педагогічного супроводу розвитку особистості учня, навчання його шляхом впровадження сучасних інноваційних технологій.
Виникнення та розвиток інформаційного суспільства (ІС) припускає широке застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в освіті, що визначається багатьма чинниками. (Слайд 4)
По-перше, впровадження ІКТ у сучасну освіту суттєво прискорює передавання знань і накопиченого технологічного та соціального досвіду людства не тільки від покоління до покоління, а й від однієї людини до іншої.
По-друге, сучасні ІКТ, підвищуючи якість навчання й освіти, дають змогу людині успішніше й швидше адаптуватися до навколишнього середовища, до соціальних змін. Це дає кожній людині можливість одержувати необхідні знання як сьогодні, так і в постіндустріальному суспільстві.
По-третє, активне й ефективне впровадження цих технологій в освіту є важливим чинником створення нової системи освіти, що відповідає вимогам ІС і процесу модернізації традиційної системи освіти.
Ефективність освітнього процесу в умовах інформатизації системи залежить від ІКТ-компетентності педагога, яка включає не тільки використання технологій у навчальному процесі, а й розробку навчально-методичних матеріалів, створення особливої взаємодії освітнього призначення.
Інформаційно-комунікаційна компетентність є однією з ключових компетентностей сучасної освіченої особистості. Педагогічні працівники, завдання яких полягає у навчанні та вихованні молодих громадян інформаційного суспільства, з одного боку, самі повинні задовольняти критеріям нової інформаційної особистості, а з іншого – повинні володіти інноваційними технологічними інструментами і застосовувати їх у своїй професійній діяльності. Крім того, формування і розвиток інших базових компетентностей – соціально-політичної, комунікативної, соціокультурної, компетенції безперервної освіти – також неможливо здійснити в сучасних умовах без оволодіння інформаційно-комунікаційними технологіями. (Слайд 5)
Переваги використання ІКТ
Комп’ютер дає вчителю нові можливості, дозволяючи разом з учнем отримувати задоволення від захопливого процесу пізнання, не тільки силою уяви розсовуючи стіни шкільного кабінету, але за допомогою новітніх технологій дозволяє зануритися в яскравий барвистий світ. Таке заняття викликає у дітей емоційний підйом, навіть відсталі учні охоче працюють з комп’ютером.
Для якісного проведення уроків інформатики в початкових класах вчитель повинен:
· знати технічні можливості комп'ютера;
· чітко виконувати санітарні норми і правила використання комп'ютерів;
· вміти працювати з мультимедійними засобами та інтерактивною дошкою;
· володіти методикою використання нових технологій. (Слайд 7)
Комп’ютерні технології, що використовуються на уроці, а саме мультимедійні презентації здатні розв’язати багато проблем процесу навчання, а саме:
Урок інформатики потребує технологій, що дозволяють дітям самим впливати на те, що і як вони вивчають. Однією із них, що виявляє позитивні та проблемні зони засвоєння навчального матеріалу кожним учнем, є тестовий контроль. Електронні тести сприяють вирішенню навчальних завдань із оволодіння програмними знаннями, вміннями та навичками критичного мислення: вміння самостійно аналізувати навчальні питання, оцінювати пропоновані варіанти відповідей, робити вибір правильної відповіді. (Слайд 9)
Для детального розгляду, я обрала тему : «Пристрої введення та виведення даних». Ця тема вивчається як у молодшій ланці, так і у старшій. Але види ІКТ відрізняються.
В молодшій школі рекомендується вивчення так званого “пропедевтичного” курсу інформатики. При вивченні пропедевтики курсу учні отримують елементи знань та вмінь роботи з комп’ютерними програмами, оволодівають навичками конструювання, керування різними об’єктами (даний вид роботи йде у ігровій формі). Тому для вивчення цієї теми зі школярами віком 6 – 10 років, я використовую вправи з сайту https://learningapps.org (розроблені власноруч). (Слайд 11, 12)
У середніх класах вивчається базовий курс. Мета базового курсу – дати необхідні знання, вміння та навички майбутньому користувачу персонального комп’ютера. Учні отримають уявлення о можливостях комп’ютера, оволодівають первинними навичками практичного використання комп’ютера для обробки текстів та графічних зображень, для зберігання та пошуку інформації, для обробки великих числових масивів інформації. Тому для вивчення даної теми, використовую Інтерактивну гру «Пристрої введення та виведення даних». (Cлайд 13, 14, 15)
Старші класи. В школах йде поглиблене вивчення або курсу користувача персонального комп’ютера, або основ програмування. Різні варіанти вивчення матеріалу обумовлені профільною спеціалізацією школи або окремих класів. Для класів гуманітарного профілю застосовується курс користувача та предметне використання комп’ютерних технологій. На цьому етапі відбувається формування необхідних навичків використання комп’ютера як інструментального засобу професійної діяльності, велика увага приділяється роботі з прикладними програмами, особливо програмами комп’ютерного моделювання. Тому для вивчення даної теми, використовую Онлайн-тести з освітнього проекту «На Урок». (Слайд 16, 17, 18)
Тож як ви бачите, для різних класів ІКТ буває різноманітне і залежить тільки від вас. (Слайд 19)