НАСЛІДКИ ЗМІНИ КОРДОНІВ УКРАЇНИ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХХ СТ., ЇХ ВІДОБРАЖЕННЯ В РЕЛІГІЙНОМУ СКЛАДІ МЕШКАНЦІВ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Про матеріал
НАСЛІДКИ ЗМІНИ КОРДОНІВ УКРАЇНИ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХХ СТ., ЇХ ВІДОБРАЖЕННЯ В РЕЛІГІЙНОМУ СКЛАДІ МЕШКАНЦІВ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ - освітній дослідницький проект досліджує наслідки зміни кордонів між УРСР та Польщею в другій половині ХХ ст., показує результати переселення на територію Донецької області українців греко-католицького віросповідання, значення діяльності греко-католицької громади для суспільства, на прикладі сіл Званівка, Верхньокам’янське, Роздолівка Донецької області.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Освітній проект з історії

НАСЛІДКИ ЗМІНИ КОРДОНІВ УКРАЇНИ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ

ХХ СТ., ЇХ ВІДОБРАЖЕННЯ В РЕЛІГІЙНОМУ СКЛАДІ МЕШКАНЦІВ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

 

Автор проекту викладач історії

Сіверського професійного ліцею

                                                                Сіверської ОТГ Донецької області

Махник Анастасія Сергіївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ 1. КЛЮЧОВІ АСПЕКТИ ПРОЕКТУ

Тема проекту: «Наслідки зміни кордонів України в другій половині  ХХ ст.,  їх відображення в релігійному складі мешканців Донецької області».

Актуальність: дана тема є актуальною, тому що питання депортації на схід України українців з Польщі довгий час не розголошувалось серед громадськості. Наслідки та негативні сторони обміну населенням замовчувались. З огляду на це, сьогодні актуальним стало завдання правдивої реконструкції минулого, відтворення історичної дійсності, пов’язаної з насильним переселенням сотень тисяч людей. У громадському  плані дослідження проблеми масового переміщення людей передбачає вивчення того, як все ж таки переселенці не тільки змогли адаптуватися до нових умов проживання, а й зберегти свою самобутність, культуру та  релігію.

Мета: дослідити наслідки зміни кордонів між УРСР та Польщею в  другій половині ХХ ст., показати результати переселення на територію Донецької області українців греко-католицького віросповідання, значення діяльності  греко-католицької громади для суспільства, на прикладі сіл Званівка, Верхньокам’янське, Роздолівка Донецької області.

Очікувані результати: - узагальнити інформацію про переселення жителів сучасних сіл Званівка, Верхньокам’янське, Роздолівка;

- показати як депортовані з Карпат не тільки вижили в скрутну хвилину, а й змогли адаптуватись у новій місцевості, зберегти звичаї та традиції, а головне  віру;

- продемонструвати  роль греко-католицької церкви в житті мешканців вищезазначених сіл;

Ключове питання проекту: як зросла кількість релігійних громад в Донецькій області після зміни кордонів України в др.пол. ХХ ст.?

Змістовні питання проекту:

1. Сучасний перегляд проблеми депортації українців з територій, які мали відійти до складу Польщі.

2. Як змінилися кордони України після  підписання угоди між УРСР і Польським комітетом національного визволення про евакуацію українського населення з території Польщі і польських громадян з території УРСР.

3. Внесок переселенців у відродження греко-католицького віросповідання в Донецькій області за часів незалежної України.

Необхідні ресурси: ноутбук, принтер, ватман, переносна  дошка, магніти. 

Категорія учасників: здобувачі освіти Сіверського професійного ліцею, групи 21, 22. 

Термін реалізації: вересень-грудень.

Коло джерел, залучених до проекту: усні - розповіді родичів учнів, мешканців сіл Званівка, Верхньокам’янське, Роздолівка; писемні - листи родичів учнів про результати переселення, евакуаційні листи, лист голові Сталінського облвиконкому т.Струєву та секретарю обкому Мєльнікову з приводу переселення українців з Польщі. Постанови Ради Народних Комісарів УРСР і Центрального Комітету КПбУ; аудіо - візуальні - фільм «Евакуйовані назавжди».

Очікуваний продукт проекту - банер «Врятуємо від забуття».

Формат презентації продукту дослідження - участь у інформаційно-просвітницькому заході «Ми свої» біля пам’ятного каменю переселенцям в с. Званівка у вересні 2020 року.

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ 2. ЗМІСТОВНЕ НАПОВНЕННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЕКТУ

І етап – підготовчий.

 Викладач повідомляє обрану тему проекту та мету, визначає ключові та змістовні питання дослідження, пропонує до вивчення та обговорення варіанти джерел та літератури.

Учні знайомляться з варіантами формату продукту проектної діяльності, разом вирішують та встановлюють можливі строки виконання робіт у проекті. Учні об’єднуються у 3 групи (Додаток А), розподіляють обов’язки.

Групи:

1. «Дослідники» - працюють з матеріалами та літературою щодо питання переселення радянською владою людей з території Західної України.

2. «Пошуковці» - досліджують внесок переселенців у відродження греко-католицького віросповідання в Донецькій області за часи незалежної України.

3. «Експерти» - вивчають роль греко-католицької церкви в релігійному житті Донеччини.

                                  ІІ етап – реалізація проекту.

Загальна тема освітнього проекту - «Наслідки зміни кордонів України в другій половині  ХХ ст., їх відображення в релігійному складі мешканців Донецької області».

                           План роботи 1 групи «Дослідники»

Змістовна лінія з якою працювала група «Дослідники» - «Зміна кордону між радянською та польською владою. Лінія Керзона».

1. Опрацювати рекомендовану наукову літературу з теми:

- Сивирин М. А. Депортації та переміщення населення західних земель України 40-х – на початку 50-х років ХХ ст.;

- Алфьоров М. А. Депортації українського населення у Донбас 1944 – 1949 рр.;

2. Опрацьовують матеріали з сайту http://www.memory.gov.ua/, інфографіки «Депортація етнічних українців з території Польщі в 1944-1946 рр.», проект ТСН «Скинуті під голе небо: спогади українців про депортацію з Польщі»  http://tsn.ua/special-projects/migration/.

3. Знайти та роздрукувати малюнки: карту України (без умовних позначень), карту західноукраїнських областей, карту Польщі.

4. Продумати методи співставлення карт, щоб вийшла наглядна демонстрація стану  кордонів між СРСР та Польщею на момент 1947 р.

5. Взяти участь в розробці кінцевого продукту проекту.

                          Інструктаж з проведення дослідження:

٭ Прослухати вступну лекцію вчителя.

٭ Ознайомитись з основними правилами безпечного користування Інтернетом (Додаток Б).

٭Ознайомитись з інструкцією для роботи з сайтом (Додаток В).

٭Під час опрацювання інфографіки звернути увагу на загальну тему роботи та тему інфографіки, виділити головну тезу для опрацювання.

План роботи 2 групи «Пошуковці»

Змістовна лінія з якою працювала група «Пошуковці» - «Аналіз зміни релігійного складу внаслідок політики переселення жителів с.Ліскувате».

1. Опрацювати рекомендовану літературу з теми:

- Постанова Ради Народних Комісарів УРСР і Центрального Комітету КП/б/У від 15 листопада 1944 року № 1548 «Про контроль за ходом евакуації українського населення з території Польщі і польських громадян з території УСРС»;                                     

- Лист голові Сталінського облвиконкому т. Струєву та секретарю обкому КП(б)У т. Мєльнікову з приводу переселення українців із Польщі. 17 вересня 1945 р.;

- План розподілу в областях УРСР евакуйованого українського населення із Польщі на 01.11.1944 р. Із постанови РНК та ЦК КП(б)У. Листопад 1944 р.;

- Костенко Г.В. Релігійна карта Донецької області: історія і сучасність;

- Ігор Козловський. Релігійна палітра Донецької області (1994-95);

2. Переглянути та проаналізувати фільм «Евакуйовані назавжди». Провести опитування сімей переселенців.

3. Опрацювання  статистичних даних про зміну релігійного складу   мешканців Донецької області внаслідок політики переселення.

4. Взяти участь в розробці кінцевого продукту проекту.

      Інструктаж з проведення дослідження.

٭  Прослухати вступну лекцію вчителя.

٭  Визначити об’єкт дослідження – переселенці, мешканці  сіл Званівка, Верхньокам’янське, Роздолівка.

٭ Скласти запитання та провести опитування у своїх сім’ях  та сім’ях родичів, згідно рекомендацій щодо створення анкети (опитувальника) (Додаток Г).

                                  План роботи 3 групи «Експерти»

Змістовна лінія з якою працювала група «Експерти» - «Діяльність греко-католицької громади в селах Званівка, Верхньокам’янське, Роздолівка».

1. Опрацювати рекомендовану літературу з теми:

- Костенко Г.В. Релігійна карта Донецької області: історія і сучасність.

2. Опрацювати сайт Званівської територіальної громади.

3. Використовуючи дані з сайту скласти огляд діяльності греко-католицької громади Донецької області, показати внесок в розвиток Бахмутського краю.

4. Взяти участь в розробці кінцевого продукту проекту.

                             Інструктаж з проведення дослідження

٭ Ознайомитись з основними правилами безпечного користування Інтернетом (Додаток Б).

 ٭ Ознайомитись з інструкцією для роботи з сайтом (Додаток В).

٭ Заповнити рекомендовану таблицю «Діяльність греко-католицької релігійної громади Донецько-Харківського екзархату» (Додаток Д).

ІІІ етап – аналітичний.

Систематизація отриманих результатів роботи груп.

Узагальнення матеріалів опитувань сімей переселенців, родичів учнів тощо.

Опрацювання та аналіз  роздрукованого матеріалу, вибір потрібних матеріалів для створення макету плакату.  Вичитка матеріалів.

В результаті представлення та опрацювання матеріалів роботи груп учні підходять до вирішення головних питань проекту:

- переселення жителів з територій Західної України – проблема яка має багато протиріч, які потребують вивчення в сучасній історичній науці;

- після підписання угоди між УРСР та Польщею кордон перенесений по лінії Керзона;

- на території Сталінської області з’явились представники греко-католицької віри.

- після отримання Україною незалежності для греко-католиків настав сприятливий період для відновлення віри, в результаті чого з’явилося три великі греко-католицькі церкви;

- греко-католики беруть активну участь у суспільному житті громади.

IV етап – виготовлення продукту проекту

Збір  результатів роботи груп.

На основі зібраної інформації групи створюють макет банеру.

V етап – презентація результатів проекту

Після виготовлення банеру учасники груп відвідають наступний захід біля каменю переселенцям в центрі в Званівської територіальної громади в 2020 році.

 

 

 

 

 

Список використаних джерел та літератури:

1. Адамовський В. І. Депортації населення України в першій половині ХХ століття: причини, наслідки, шляхи повернення на Батьківщину / Автореф. дис… канд. іст. наук. – Х., 2004. – 22 с.;

2. Алфьоров М. А. Міграційні та демографічні процеси у Донецькій області 1943–1951 рр.. Схід. – 2004. – № 1 (59). – С. 26–29;

3. Алфьоров М. А. Депортації українського населення у Донбас 1944 – 1949 рр.. Схід. – 2004. – № 3 (61). – С. 61 – 65;

4. Етнонаціональні процеси в Україні: історія та сучасність (за ред. В.Наулка). - К., 2001. – 203 с.;

5. Кіцак В. М. Депортація українців з Польщі в УРСР у 1944–1946 рр. та їх соціально-економічна адаптація /  Автореф. дис… канд. іст. наук. – Чернівці, 2003. – 20 с.;

6. Костенко Г.В. Релігійна карта Донецької області: історія і сучасність. –1997. – № 9–10. – С. 40–45;

7. Луковенко І.Г. Православна церква на Донеччині . - 2008. – С. 33–38.;

8. Наулко В.І. Етнічний склад населення Української РСР: Статистико-картографічне дослідження. - К., 1965. – 113 с.;

9.  Нестуля О.О. Соціологія: практикум. -  К. 2009, с.83-100;

10. Сивирин М. А. Депортації та переміщення населення західних земель України 40-х – на початку 50-х років ХХ ст. / Автореф. дис… канд. іст. наук. – К., 2005. – 20 с.;

11. Конфесійна структура населення України і створення православної церкви України. URL: https://www.kiis.com.ua/?lang=ukr&cat= reports&id=862&page=1;

12. Скинуті під голе небо: спогади українців про депортацію з Польщі. URL:    http://tsn.ua/special-projects/migration/;

13. 65 років тому депортували мешканців Західної Бойківщини. URL:    http://www.memory.gov.ua/news/65-rokiv-tomu-deportuvali-meshkantsiv-zakhidnoi-boikivshchini;

14. Загальна характеристика національного складу населення Донбасу (1943-1982 рр.) URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vmdu_ip_2013_7-8_4;

15. Постанова Ради Народних Комісарів УРСР і Центрального Комітету КП/б/У від 15 листопада 1944 року № 1548 «Про контроль за ходом евакуації українського населення з території Польщі і польських громадян з території УСРС». Держархів Тернопільської області, ф.Р. 1833, оп. 4, спр. 20. URL: https://archives.gov.ua/Sections/Peremoga_65/fotos_07.php?11;

16. Лист голові Сталінського облвиконкому т. Струєву та секретарю обкому КП(б)У т. Мєльнікову з приводу переселення українців із Польщі. 17 вересня 1945 р. Держархів Донецької області, ф.Р-2794, оп. 1, спр. 158, арк. 109. URL: https://archives.gov.ua/Sections/Peremoga_65/fotos_07.php?21;

17. План розподілу в областях УРСР евакуйованого українського населення із Польщі на 01.11.1944 р. Із постанови РНК та ЦК КП(б)У. Листопад 1944 р. Держархіву Донецької області, ф.Р-2794, оп. 1, спр. 102, арк. 254. URL: https://archives.gov.ua/Sections/Peremoga_65/fotos_07.php?10.

18. Званівська громада. Події. URL:  https://zvanivska-gromada.gov.ua/more_news2/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

Додаток А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток В

 

Інструкція для роботи з сайтом.

1. Введіть назву сайту в строку адресу.

2. Увійдіть на потрібний сайт.

3. Ознайомтесь з структурою сайту.

4.  Знайдіть мапу сайту, для швидшого пошуку інформації.

5. Виберіть потрібне посилання, скопіюйте потрібну вам інформацію.

6. Скопіюйте посилання, за яким знаходиться стаття, її назву та час написання для оформлення списку джерел та літератури.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Г

Анкетування повинно відповідати таким вимогам:

— запитання протягом анкетування мають залишатися незмінними;

— перед початком необхідно провести інструктаж про порядок заповнення анкети;

— наявність гарантії анонімності;

— запитання анкети повинні бути чіткими, лаконічними;

— на початку анкети запитання мають бути простими, поступово ускладнюючись;

— запитання мають ураховувати індивідуально-психологічні особливості респондента: вік, стать, рівень освіти, схильності й переваги тощо.

Кожна анкета має певну структуру і може містити такі комунікативні компоненти: — епіграф до анкети і звернення до респондента (це робиться з метою створення позитивного емоційного настрою респондента, сприяння активізації його розумової діяльності в потрібному напрямі, позитивного впливу на формування мотивації до участі в опитуванні, підкреслення ролі громадської думки);

Основні види питань

Закриті питання (з варіантами відповіді "так" - "ні").

Відкритті питання (розгорнуту відповідь респондент має написати самостійно в довільній формі).

Альтернативні питання (дають можливість обрати з кількох можливих варіантів відповідей).

Ранжування об’єктів опитування (на основі суб’єктивних вражень, думок, переконань респондента).

 

 

 

 

Додаток Д

 

«Діяльність греко-католицької релігійної громади Донецько-Харківського екзархату»

з/п

                                       Подія

1.

У монастирі отців Чину Святого Василія (ЧСВВ) села Званівка відбулася перша проща.

13:40 29.08.2018

 

 

2.

До Званівки завітав Монаший театр "В каптурах" Василіянського інституту філософсько-богословських студій ім. митрополита Йосифа Велямина Рутського.

15:28 19.08.2019

 

 

3.

Храмове свято Преображення Господнього у с. Званівка.

15:28 19.08.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Додаток Е

Анкета

Опитування проводиться серед жителів сіл Бахмутського району, які є свідками, учасниками, нащадками переселень українців з територій західної України в першій половині ХХ ст.

Будь ласка, дайте відповіді на декілька запитань.

1. ПІБ

______________________________________________________

2. Дата та місце народження

______________________________________________________

3. Чи відноситься ваша родина до переселенців з західноукраїнських земель?

______________________________________________________

4. Хто з вашої родини був переселений?

______________________________________________________

5. Який храм Ви відвідуєте: 1 – католицький, 2 – православний.

______________________________________________________

6. Чи задоволені ви рівнем свого життя? Оцініть від 1 до 10, де 1 – зовсім ні, 10 – так.

______________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
20 жовтня 2022
Переглядів
133
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку