Мета:
навчальна: сформувати у п'ятикласників знання про природничі науки, об'єкти їхнього вивчення, їх внесок у вивчення природи;
розвивальна:сприяти розумінню ролі природничих знань у житті людини,розвивати допитливість, спостережливість;
виховна:виховувати відповідальність за майбутнє природи.
Урок №1 Дата проведення уроку_____________
Тема. Науки, що вивчають природу
Мета:
навчальна: сформувати у п'ятикласників знання про природничі науки, об’єкти їхнього вивчення, їх внесок у вивчення природи;
розвивальна:сприяти розумінню ролі природничих знань у житті людини,розвивати допитливість, спостережливість;
виховна:виховувати відповідальність за майбутнє природи.
Обладнання: підручник, робочий зошит, природнича література, фотографії про природу .
Основні поняття і терміни: природа, природознавство, природничі науки, біологія, географія, фізика, астрономія, хімія, екологія.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Світ, в якому ми живемо, цікавий і різноманітний. Людина завжди хотіла знайти відповідь на запитання: як цей світ влаштований? Багато сотень років знадобилось людині, щоб побувати у всіх куточках планети, дізнатися, із чого складаються хмари, ґрунт, звідки тече річка, чому росте ліс, який вік має Всесвіт, яке місце займає Земля у Всесвіті.
Вивчаючи елементи природознавства у початковій школі, ви вже відкрили для себе багато цікавого в світі, що нас оточує, зробили перші кроки в розгадуванні таємниць природи. Зараз ми згадаємо таємниці природи, які ви вивчали впродовж попередніх років. Пригадайте, що ви вивчали на уроках природознавства?
Учні по черзі швидко називають те, що запам’ятали з попередніх уроків природознавства.
Природознавство, яке ви вивчатимете у 5 класі дасть змогу сформувати у вас уявлення про цілісність природи та місце людини в ній, засвоїти знання про Землю та інші небесні тіла, склад та властивості повітря, води, форми поверхні Землі та інші чинники, що впливають на життя на нашій планеті.
Сьогодні ми встановимо значущість природничих знань для розуміння світу, ознайомимось з науками, які вивчають природу.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Клас поділяється на дві команди. Вчитель розділяє дошку на дві частини. Учні першої команди на своїй половині дошки пишуть по черзі назви живої природи, а учні другої – назви неживої природи.
Кожна людина має власний погляд на світ, але яким би він не був, людина завжди милувалася красою природи і намагалася зрозуміти: чому це саме так? Чому небо синє? Чому тече річка? Куди зникає вода після дощу? Чому трава зелена?
Природа постійно змінюється. Усі ці зміни в природі називаються явищами. Приклади явищ природи: іде дощ, світить сонце, дує вітер, жовкне листя…Явищ багато. Людина намагалася їх пояснити, передбачити, щоб їх не боятися і жити в злагоді з навколишнім світом. Для полегшення вивчення природи її явища розділяють на групи, поясненням яких займаються різні науки.
Отже, природознавство – це сукупність наукових знань про природу. Знання про природу люди накопичували з давніх-давен і передавали з покоління в покоління. Без них вони просто не змогли б жити.
В результаті пізнання людиною природи виникли різні науки, які називаються природничими. Зараз ми з вами завітаємо в гості до кожної науки. Здійснюючи навколосвітню подорож по природничим країнам, ми дізнаємось, що вони досліджують. Отже, поїхали!!!
Перша зупинка «Фізика». У перекладі з грецької означає «природа». В цій країні вчені-фізики вивчають фізичні процеси, які пов'язані з переміщенням тіл, зміною їх форм, температури тощо.
Наприклад, рухається автомобіль, нагрівається вода, летить м'яч, горить світло, діє магніт.
Фізика – це наука про зміни, що відбуваються з тілами природи.
Їдемо далі і наступною нашою зупинкою буде країна «Хімія». Хімія – це наука про речовини та їхнє взаємоперетворення. Наприклад, іржавіє залізо, горить вугілля, гниє листя. Давайте пригадаємо, а які ще хімічні явища ви знаєте? (відповіді учнів)
Наступною зупинкою у нашій подорожі буде країна «Біологія». У перекладі з давньогрецької мови дослівно означає «наука про життя». Назвіть мені, будь ласка, які ви знаєте біологічні явища? (відповіді учнів)
Четвертою нашою зупинкою буде країна «Географія». У перекладі означає «наука про землю». Явища, які вивчає географія характерні для певних місцевостей Землі. Наприклад, вітер, землетрус, виверження вулкану.
Трава – низенька-низенька,
Дерева – високі-високі,
Вітер дерева колише, гойдає,
То вправо, то вліво,
То вниз пригинає.
Птахи летять, відлітають,
А учні тихенько за парти сідають
І природознавство вивчають.
Наступною зупинкою буде країна під назвою «Астрономія», яка в перекладі означає «наука про космос, небесні тіла». Наприклад, зміна дня і ночі, рух комети, падіння метеориту. А які ви можете назвати мені явища пов'язані з космосом? (відповіді учнів)
І ось ми з вами наблизились до останньої країни нашої подорожі, яка останнім часом нам з вами дуже необхідна. Це країна «Екологія». Вона виникла зовсім недавно. Вивчає і досліджує Екологія взаємозв’язки організмів між собою та навколишнім середовищем. Знання цієї науки допомагають захистити організми від негативного впливу як природних явищ, так і господарської діяльності людини. Наша подорож дійшла кінця. Ми з вами відвідали країни, про які ви знали, які ви вивчали у молодшій школі, але не знали їх імена.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Для того, щоб закріпити все те, що ви вивчили під час нашої подорожі ми з вами трошки пограємось.
Учням роздаються підготовлені завчасно листки з завданням, на яких зображено тіло павучка з лапками. На тілі написано «Природознавство», а на лапках учні дописують, які вони запам’ятали науки.
Клас ділиться на дві команди. Кожній команді роздаються картки з назвами явищ, а також з назвами наук (фізика, хімія, біологія, географія, астрономія, екологія). Завданням для команд, як найшвидше поєднати явища з наукою, яка вивчає ці явища.
Для карток з назвами явищ:
Один учень називає явище, а інший – науку, яка вивчає це явище.
V. Підсумок уроку
Ще багато існує нерозкритих питань про природу, довкілля, Всесвіт! А чи знайдемо відповіді на них, – залежить тільки від нас з вами, нашої роботи на уроках природознавства, а також від бажання вчитися!
Бажаю вам успіхів у цій складній і цікавій справі. А я вам у цьому буду допомагати на кожному уроці!
VІ. Домашнє завдання