ОРГАНІЗАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ В УКРАЇНІ
В Україні створено низку центральних органів державної виконавчої влади, які покликані здійснювати державну інформаційну політику. Передусім слід назвати: Державний комітет інформаційної політики, телебачення і радіомовлення України (Держкомінформ – існував до 2003 року), Державний комітет зв’язку та інформатизації України, Національну раду з питань телебачення та радіомовлення. Розглянемо їх докладніше.
Згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 26 березня 2008 р. N 272 затверджено Положення про Державний комітет інформатизації України (Держкомінформатизації), який утворено на базі управління інформатизації Державного департаменту з питань зв’язку та інформатизації, що ліквідується.
Державний комітет інформаційної політики, телебачення і радіомовлення України виступав центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовувалася і координувалася Кабінетом Міністрів України. Комітет вносить пропозиції щодо формування державної політики в інформаційній та видавничій сферах, забезпечує її реалізацію, здійснює управління в цих сферах, а також міжгалузеву координацію та функціональне регулювання з питань, віднесених до його відання. У своїй діяльності керується Конституцією України, законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України. Узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до його компетенції, розробляє пропозиції щодо вдосконалення законодавства і в установленому порядку вносить їх на розгляд Президентові
України, Кабінету Міністрів України. У межах своїх повноважень організовує виконання актів законодавства, здійснює контроль за їх реалізацією.
Діяльність Державного комітету інформатизації України як центрального органу виконавчої влади спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра транспорту та зв’язку.
Держкомінформатизації забезпечує реалізацію державної політики у сфері інформатизації, формування та використання національних інформаційних ресурсів, створення умов для розвитку інформаційного суспільства.
Згідно з Положенням про Державний комітет інформатизації України:
Держкомінформатизації у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції і законів України, актами Кабінету Міністрів України, цим Положенням, а також наказами Міністра транспорту та зв'язку.
Держкомінформатизації організовує у межах своїх повноважень виконання актів законодавства, здійснює контроль за їх реалізацією, узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до його компетенції, розробляє та подає у встановленому порядку Міністрові транспорту та зв'язку пропозиції щодо вдосконалення законодавства.
Основними завданнями Держкомінформатизації є:
участь у формуванні та реалізації державної політики у сфері інформатизації та ефективного використання і захисту національних інформаційних ресурсів;
розроблення та здійснення заходів щодо розвитку і вдосконалення інфраструктури інформатизації, системи національних інформаційних ресурсів та інформаційних послуг, підвищення їх якості та доступності;
координація діяльності центральних та місцевих органів виконавчої влади з виконання загальнодержавних програм та проектів інформатизації, надання юридичним і фізичним особам послуг з використанням електронних засобів;
формування Національної програми інформатизації та забезпечення її виконання;
сприяння розвитку підприємництва на конкурентних засадах у сфері інформатизації, формування та використання національних інформаційних ресурсів і надання інформаційних послуг;
створення умов для розвитку національного інформаційного простору, інтеграції сфер інформатизації, телекомунікацій, інформаційних ресурсів України у європейський та світовий інформаційний простір.
Держкомінформатизації відповідно до покладених на нього завдань:
подає в установленому порядку пропозиції щодо формування державної політики у сфері інформатизації, формування та використання національних інформаційних ресурсів, забезпечення ефективної інформаційної взаємодії органів державної влади, надання інформаційних послуг;
забезпечує розроблення та впровадження Національної системи індикаторів розвитку інформаційного суспільства;
бере участь у визначенні пріоритетних напрямів інформатизації органів державної влади;
виконує функції генерального державного замовника Національної програми інформатизації та центрального засвідчувального органу системи електронного цифрового підпису, здійснює заходи щодо управління та визначення уповноваженої організації з адміністрування адресного простору національного сегмента Інтернет, у тому числі домену „UA”;
бере участь у формуванні та виконанні державного замовлення на проведення робіт і постачання продукції для державних потреб, сприяє залученню інвестицій, новітніх технологій та використанню управлінського досвіду у сфері інформатизації, користування національними інформаційними ресурсами та надання інформаційних послуг;
розробляє проекти законодавчих та інших нормативно-правових актів з питань, що належать до його компетенції;
розробляє єдині норми, стандарти і технічні регламенти програмного забезпечення, структуру інформаційних ресурсів та обміну інформацією (єдині формати обміну даними) для органів державної влади та органів місцевого самоврядування;
координує діяльність центральних та місцевих органів виконавчої влади щодо надання ними послуг з використанням електронних засобів, встановлює вимоги до якості цих послуг;
проводить відповідно до законодавства технічну політику у сфері інформатизації, накопичення, збереження та використання державних і національних інформаційних ресурсів, надання послуг з використанням електронних засобів;
узгоджує технічні вимоги до інформаційного забезпечення та програмних засобів інформаційних систем органів державної влади;
організовує відповідно до законодавства роботу з підтвердження відповідності програмних засобів, призначених для застосування в інформаційних системах загального користування органів державної влади.
Державний комітет інформатизації України розробляє:
програми, спрямовані на задоволення інформаційних потреб органів державної влади та органів місцевого самоврядування, юридичних осіб і громадян, а також проекти концепцій та програм з питань формування і використання національних інформаційних ресурсів;
порядок проведення експертизи проектів інформатизації органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування незалежно від джерел фінансування, а також проектів інформатизації державних підприємств, установ та організацій;
порядок проведення державної реєстрації інформаційних систем та інформаційних ресурсів;
порядок проведення моніторингу стану інформатизації в Україні та за кордоном;
здійснює управління та координацію діяльності з питань, пов’язаних з формуванням, використанням та захистом національних інформаційних ресурсів;
забезпечує ведення Національного реєстру електронних інформаційних ресурсів;
здійснює заходи щодо створення депозитарію національних інформаційних ресурсів, забезпечення їх зберігання та визначає уповноважену організацію з адміністрування депозитарію;
забезпечує координацію діяльності з питань створення та інтеграції інформаційних систем і ресурсів у Єдиний веб-портал органів виконавчої влади і надання інформаційних та інших послуг через електронну інформаційну систему „Електронний Уряд”;
вирішує у межах своєї компетенції питання щодо забезпечення захисту національних інформаційних ресурсів;
здійснює організаційні заходи щодо запровадження електронного документообігу та застосування електронного цифрового підпису;
вносить у межах своїх повноважень пропозиції щодо визначення складу та періодичності подання статистичної інформації про стан та розвиток інформатизації в державі, аналізує зазначену інформацію;
проводить науково-технічну політику та організовує наукове забезпечення функціонування і розвитку сфери інформатизації, формування та використання національних інформаційних ресурсів і надання органами виконавчої влади послуг з використанням електронних засобів, у тому числі:
виступає як державний замовник науково-дослідних робіт, дослідно-конструкторських і проектних розробок комплексного характеру, пов'язаних з розвитком сфери інформатизації, програмним забезпеченням та наданням послуг;
організовує проведення досліджень та розроблення рекомендацій щодо конвергенції інформаційних, комп’ютерних і телекомунікаційних технологій, побудови телекомунікаційної основи інформаційної інфраструктури, а також щодо формування та використання національних інформаційних ресурсів;
розробляє і здійснює разом з іншими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування заходи, спрямовані на забезпечення інформаційно-аналітичної підтримки виконання завдань національної безпеки та оборони;
інформує громадськість про стан інформатизації в Україні.
Варто відзначити важливу роль у здійсненні державної політики в галузі інформації Державного комітету зв’язку та інформатизації України (Держкомзв’язку), який виступав центральним органом виконавчої влади, підпорядкованим Кабінету Міністрів України, що виконує функції Адміністрації зв’язку України, забезпечує проведення державної політики в галузі зв’язку, розподілу і використання радіочастотного ресурсу та у сфері інформатизації, несе відповідальність за їх стан і розвиток. У своїй діяльності керується Конституцією України, законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України. Комітет узагальнює практику застосування законодавства України з питань, що належать до його компетенції, розробляв пропозиції щодо вдосконалення законодавства, у встановленому порядку вносить їх на розгляд Президента України і Кабінету Міністрів України, у межах своїх повноважень організовує виконання актів законодавства і здійснює систематичний контроль за їх реалізацією.
Державний департамент з питань зв’язку та інформатизації (Держзв’язку) є урядовим органом державного управління, який діє у складі Мінтрансзв’язку та підпорядковується йому.
Держзв’язку у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, наказами Мінтрансзв'язку, а також цим Положенням.
У межах своїх повноважень Держзв'язку організовує виконання актів законодавства та здійснює систематичний контроль за їх реалізацією.
Держзв’язку узагальнює практику застосування актів законодавства з питань, що належать до компетенції Департаменту, розробляє і подає на розгляд Мінтрансзв'язку пропозиції щодо його вдосконалення.
Основними завданнями Держзв’язку є:
участь у реалізації державної політики у сферах телекомунікацій, інформатизації, користування радіочастотним ресурсом України та надання послуг поштового зв’язку;
здійснення державного управління у сферах телекомунікацій, інформатизації, користування радіочастотним ресурсом України та надання послуг поштового зв'язку;
узагальнення практики застосування та підготовка пропозицій щодо вдосконалення законодавства з питань, що належать до його компетенції, розроблення та організація виконання актів законодавства, здійснення контролю за їх реалізацією;
розроблення та здійснення заходів щодо розвитку і вдосконалення телекомунікаційних мереж загального користування та мереж поштового зв'язку, підвищення їх якості, доступності і забезпечення сталого функціонування;
участь у формуванні Національної програми інформатизації та забезпечення її виконання;
сприяння розвитку підприємництва на конкурентних засадах у сферах телекомунікацій, інформатизації, користування радіочастотним ресурсом України та надання послуг поштового зв’язку, проведення у цих сферах державної інвестиційної та антимонопольної політики;
створення умов для інтеграції сфер телекомунікацій, інформатизації, користування радіочастотним ресурсом України та надання послуг поштового зв'язку у європейський та світовий інформаційний простір.
Важливе значення для розвитку, якісного стану телебачення і радіомовлення України, зростання професійного, художнього й етичного рівня програм та передач телерадіоорганізацій має діяльність Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, яка є постійно діючим позавідомчим державним органом, підзвітним Верховній Раді України та Президентові України. Національна рада створена і діє на підставі Конституції України (зокрема, ст. 85, п. 20 та 105, п. 13), Законів України "Про телебачення і радіомовлення", "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення" та інших нормативних актів. Серед основних завдань Національної ради:
забезпечення свободи слова і масової інформації;
обстоювання прав та законних інтересів телеглядачів і радіослухачів, виробників і розповсюджувачів телерадіопрограм;
участь у розробці та здійсненні державної політики ліцензування телерадіоорганізацій;
дотримання законодавства України у сфері телебачення і радіомовлення;
раціональне використання радіочастотного ресурсу.
Склад Національної ради затверджується Верховною Радою України строком на чотири роки в кількості 8 осіб: за поданням чотирьох кандидатур Головою Верховної Ради України та чотирьох кандидатур – Президентом України. Важливо підкреслити, що члени Національної ради, які здійснюють свої повноваження на постійній основі, є державними службовцями і не можуть обіймати посади в інших державних і недержавних установах, організаціях та на підприємствах, одержувати разові винагороди за виконання робіт (крім гонорарів за творчу діяльність і позаштатну викладацьку (лекційну) роботу), займатися підприємницькою діяльністю у сфері телебачення і радіомовлення, припиняють членство в політичних партіях.
Новий склад Національної ради задекларував основні принципи своєї діяльності та першочергові завдання:
Таким чином, нова концепція діяльності Національної ради скерована на поліпшення нормативно-правового забезпечення функціонування інформаційного простору, відносин між його суб’єктами, провадження інформаційно-аналітичної діяльності в Україні.
Згідно з Указом Президента України N 919/2000 від 25 липня 2000 року – Державний комітет інформаційної політики, телебачення і радіомовлення України є правонаступником Державного комітету інформаційної політики України та Державного комітету телебачення і радіомовлення України. Постановою Кабінету Міністрів України від 26 березня 2008 р. N 272 затверджено Положення про Державний комітет інформатизації України (Держкомінформатизації).
Указом Президента України вiд 03.06.1999 № 601/99 установлено, що Державний комітет зв’язку та інформатизації України є правонаступником ліквідованих Державного комітету зв'язку України, Державного агентства інформатизації України, Головного управління з питань радіочастот при Кабінеті Міністрів України.
Держкомінформатизації є правонаступником Державного департаменту з питань зв'язку та інформатизації у сфері інформатизації.
Перейменовано Державний департамент з питань зв'язку та інформатизації у Державний департамент з питань зв’язку. (Постанова Кабінету міністрів України від 26 березня 2008 р. N 272 „Про утворення Державного комітету інформатизації України”)