МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИНАЦІОНАЛЬНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ М. П. ДРАГОМАНОВАФАКУЛЬТЕТ МАТЕМАТИКИ, ІНФОРМАТИКИ ТА ФІЗИКИЗаочне відділення. Науковий проєкт: “Порівняння освітньої політики України та Словацької Республіки”Виконаластудентка 1 курсу групи 1ммз. СО Мігульова Ольга Віталіївна. Викладач: Процька Світлана Миколаївна
Загальні відомостіСловаччина. Столиця-Братислава. Мова-словацька. Населення-5 447000 Форма правління-парламентська республіка. На чолі-президент. Валюта-Євро. Законодавча влада-однопалатний парламент-Національна рада. Україна. Столиця - Київ. Мова - українська Населення - 41 167 335 Форма правління - унітарна парламентсько-президентська республіка На чолі - президент Валюта - гривня Законодавча влада - Верховна Рада
Загальні підходи до освіти. Міжнародна стандартна класифікація освіти (ISCED) розроблена ЮНЕСКО як всеохоплюючий статистичний опис національних систем освіти та методології для оцінки національних систем освіти порівняно з зіставними міжнародними рівнями. Основною одиницею класифікації МСКО є освітня програма. Крім того, МСКО класифікує програми за галузями знань, орієнтацією та призначенням програми.
В Міжнародній стандартизованій класифікації освіти розрізняються такі рівні освіти: рівень 0 — допочаткова освіта; рівень 1 — початкова освіта або перший етап базової освіти; рівень 2 — перший етап середньої освіти або другий етап базової освіти; рівень 3 — другий етап середньої освіти; рівень 4 — післясередня, не вища освіта; рівень 5 — перший етап вищої освіти (не надає можливості отримати науковий ступінь); рівень 6 — другий етап вищої освіти (надає можливість отримати науковий ступінь). У кожному рівні освіти існує поділ на типи, в залежності специфіки навчання.
Правове регулювання системи освіти в СловаччиніДогляд за дітьми молодшого віку забезпечується дитячими групами та установами по догляду за дітьми до трьох років, які перебувають у віданні: Міністерства праці та соціальних справ. Міністерство промисловості і торгівлі. Освіта від дошкільної до університетської регулюється Міністерством освіти, молоді та спорту. Проте, організація і управління на нижчих освітніх і університетських рівнях розрізняються, вони також регулюються двома різними законами. Норми двох основних законів регулюють організацію навчального процесу. Так, Закон про освіту поширюється на наступні типи шкіл:дитячі садки;початкові школи;середні школи;консерваторії;коледжі;початкові художні та мовні школи з правом здачі іспиту з державної мови.
Нормативні акти. Словаччина Базовим нормативним актом, який регулює освіту в Сло-вацькій Республіці, є Закон № 245/2008 Збірник законів „Провиховання та освіту” в новій редакції (далі „Шкільний закон”). Згідно з даним законом громадяни Словацької Республіки мають право на безкоштовну освіту в державних початкових тасередніх навчальних закладах. В інших, крім державних закла-дах, громадянам Словацької Республіки надається освіта заоплату. Україна. Закон України "Про освіту"Закон України "Про професійну (професійно-технічну) освіту"Закон України "Про фахову передвищу освіту"Закон України "Про вищу освіту"
Обов’язковими предметами в початкових і середніх шко-лах є словацька мова і література в обсязі, необхідному для їївивчення. Глухонімим дітям та учням гарантується вихованнята освіта на мові жестів. Виховання та освіта може в даних умовах проводитись іна іншій – іноземній мові (білінгвістичне навчання). У шко-лах або класах з білінгвістичним навчанням складовою час-тиною навчання є обов’язковим предмет – словацька мова ілітература.
Школи забезпечують певний рівень освіти, за винятком дитячих садків, базових художніх і мовних шкіл. Закон про освіту додатково визначає роботу шкільних установ, які надають послуги та освіту, що підтримує або доповнює освіту, що надається школами. Шкільні установи поділяються на власні підтипи. Серед них:шкільні установи для навчання за інтересами,шкільні навчальні заклади і житлові приміщення,шкільні заклади громадського харчування,шкільні спеціальні установи,шкільні консультаційні пункти,приміщення для підвищення кваліфікації педагогічного персоналу і ін. Закон про вищу освіту застосовується до вищих навчальних закладів як щодо їх навчальних програм, так і по відношенню до навчання протягом усього життя у вищих навчальних закладах. Подальшу освіту і навчання дорослих проходять за напрямками загальної, професійної, громадянської та освіти за інтересами. Її надають різні організації, в тому числі школи.
Допочаткове навчанняmaterské školy 3-4 роки1. Державні садки, де вартість навчання близько 10 євро/міс. До державного садка в великому місті важко потрапити, існують черги. Реєстрація йде в березні і потрапити в садок серед року досить важко.2. Приватні садки, вартістю від 300 до 1000 євро на місяць. Навчання частіше всього на іноземній мові, наприклад, англійською, німецькою, іспанською мовами і так далі, або з орієнтацією на заняття спортом, мистецтвом або танцем. Ясла для дітей від 1 до 2 років бувають тільки приватними.3. Церковні садки: при римсько-католицьких церквах та при церквах євангелістів.4. Спеціалізовані садочки. Це садки для дітей, у яких є проблеми зі слухом, зором, мовою, розвитком і так далі.
Дошкільна освіта в Словаччині надається дитячими садами і спеціальними дитячими садами, з віку три роки і до шести років (в окремих випадках до семи років). В ясла можна записати дітей від 1 до 3 років, але тільки на платній основі, так як, на відміну від садків, ясла в Словаччині тільки приватні. Вартість ясел варіює залежно від міста, кількості дітей у групі, спеціалізації ясел і часу перебування дитини в яслах. Вартість починається з 150 євро в місяць, а ціна найдорожчих перевищує 500 євро.
Базова освіта: початкова школа. Тривалість базової освіти становить 9 років і дорівнює тривалості обов’язкової шкільної освіти Словаччини. Освіта на початкових етапах надається в основному початковими школами, які розділені на п’ятирічну першу сходинку і чотирирічну другу сходинку (нижня щабель середньої освіти). Учням першого ступеня зазвичай від 6 до 11 років, а в другій – від 11 до 15 років. Після завершення першого ступеня, учні автоматично переходять в другу.:5-го року вони також можуть бути прийняті в восьмирічну гімназію або восьмирічну консерваторію.7-го року – в шестирічну гімназію, де вони продовжують своє базову освіту, відповідно. Завершивши базову освіту, учень досягає рівня «базової освіти». Більшість учнів вступають в середню школу після завершення 9 років обов’язкової шкільної освіти (або після отримання базової освіти за більш короткий термін)
Початкова освіта/ Перший етап базової освіти -4 роки. Середні загальноосвітні навчальні заклади 1 ступеня (1-3 (4) класи денних загальноосвітніх навчальних закладів)Шкільна освіта починається після досягнення 6-ти річного віку і є обов'язковою для всіх дітей, батьки яких проживають на території Словаччини, в тому числі і іноземці. У дітей є конституційне право на навчання рідною мовою, яке застосовується, частіше за все, до меншин: угорське, чеське, польське, циганське, українське і русинське.
При зарахуванні спеціальна комісія шукає можливі таланти у дитини, з метою зарахування його на спеціальний курс навчання: літературно-драматичний, артистизму і т.д., або висловлює свою думку з приводу можливого перенесення початку школи на один рік. У будь-якому випадку, після досягнення шестирічного віку дитина повинна відвідувати або перший клас школи, або, у разі перенесення початку школи, останній клас садка чи нульовий - підготовчий клас школи.
По завершенню кожного року навчання, видаються встановленої форми сертифікати, в яких відображаються досягнення дитини та предмети вивчення. Школяр і його батьки після закінчення початкової школи, повинні для себе вирішити, чи буде він вступати до ВНЗ чи ні, і на підставі цього вибирає одну з трьох існуючих типів середніх шкіл: гімназія (gymnázium), середня спеціалізована школа (stredná odborná škola), середнє спеціалізоване училище(stredné odborné učilište).
Навчання в середніх школах. Середні школи є установи системи повної середньої освіти в Словаччині. Але є і виключення — деякі школи можуть надавати неповну середню освіту. Здобута освіта може бути, в залежності від відповідної освітньої програми, триступінчатою: Середню освіту, здобуту після 1-2 років навчання в школах, що не дають свідоцтва про проходження навчання. Середню освіту з атестатом, здобуту після 2-3 років навчання в школах з професійним ухилом. Гімназії і інші середні школи, з випускними іспитами (матуріта). Навчання в них може тривати від 4 до 8 років (1-4 клас гімназії еквівалент українським 8-11 класів). Крім денного навчання, школи можуть пропонувати й інші форми – вечірнє, заочне, дистанційне або комбіноване. Освіта у всіх його формах рівноцінна. Середні професійні школи Словаччини представлені:-Ліцеями.-Гімназіями.-Технікумами.-Середня загальна і професійна освіта з випускними іспитами, дозволяють випускнику продовжувати навчання у ВНЗ Словаччини.
Гімназія gymnázium. Готує кандидатів на отримання вищої освіти. Навчання протягом 4 років. Є і спеціальні гімназії з поглибленим вивченням, наприклад, кількох іноземних мов. Навчання в гімназії іноді подовжується на один рік і становить п'ять років. Існують ще восьмирічні гімназії, куди надходять школярі одразу після четвертого класу початкової школи.
Середня спеціалізована школа stredná odborná škola. Середня спеціалізована школа. Практично - технікуми. Напрями навчання: техніко-економічне, педагогічне, охорона здоров'я і т.д. Випускники - готові фахівці молодшої ланки. Диплом дає можливість вступу до університетів. 4 роки навчання.
Матуріта (випускні іспити в Словацькій республіці)Головною вимогою словацьких університетів, є підтвердження отримання загального або спеціального середньої освіти (або диплома, якщо мова йде про переведення / продовження навчання). В системі загальної середньої освіти Словаччини, передбачена здача випускних іспитів, іменована «матуріта». Школярів не зобов’язують здавати іспит, але без нього до ВНЗ дорога закрита. Процес складання матуріти зводиться до усної та письмової частин. Письмовий іспит відбувається шляхом написання твору державною мову СР. Сюди ж входить і тест. Деякі випускники додатково вибирають для здачі математику. Усний іспит здається по 4 і більше обраних предметів при екзаменаційній комісії. Обов’язковими для здачі предметами, є словацька мова і література. Іноземна мова теж обов’язкова, її студенти обирають самостійно. Мінімальний прохідний бал — 4 (еквівалент звичній в Україні оцінці “задовільно”).
Правильний вибір предметів для здачі «матуріти»В кінці другого року навчання в гімназії, перед учнем постає вибір предметів, які він буде здавати (ще 2 на вибір крім обов’язкових). По суті, вибір предметів визначається вибором ВНЗ. Решта 2 роки навчання будуть присвячені підготовці до «Матура». Зайвих предметів учень не вивчає, зосереджуючись на екзаменаційних напрямках навчання. Додатково можуть вивчатися ще 1-2 предмета, які здаватися будуть тільки в усній формі. Час проведення «матуріти» – весна. Цікаво й те, що різниця між здачею випускних і вступних іспитів може бути незначною. В такому випадку, учневі видається атестат, що підтверджує здачу «матуріти», а оцінки направляються до ВНЗ пізніше. В університетах Словаччини «матуріта» здається двічі на рік.
Консерваторська освіта в Словацькій республіціВ рамках шестирічної або восьмирічної програми консерваторії надають загальну і професійну освіту. Як правило, напрямки навчання такі:музика;танці;спів і музична драма;a також готуються до виконання художньої та художньо-педагогічної діяльності. Сфера танцю — це вісім років навчання, і учні переходять до навчання після 5-го класу початкової школи. Консерваторська освіта включає чотири роки неповної середньої, два роки повної середньої і два роки вищої освіти. Подальше навчання займає шість років. Учні переходять до цієї ступені в них після закінчення обов’язкового шкільного навчання, відповідно, після основної освіти (включає чотири роки повної середньої освіти і два роки вищої освіти). Навчання зазвичай завершується закінченням консерваторії. Які пройшли навчання за програмою здобувають вищу професійну освіту в консерваторії. Вони також можуть завершити свою освіту, склавши випускний іспит, який є попередньою умовою для навчання в усіх галузях вищої освіти. Випускники з вищою професійною освітою без зданих іспитів можуть бути прийняті тільки на художні факультети університетів.
Вищі навчальні заклади. В Словаччині існують громадські, державні та приватні вищі навчальні заклади. Також, усі вищі навчальні заклади діляться на два типи: ВНЗ університетського типу (наприклад, Університет ім. Каменського в Братиславі), ВНЗ не університетського типу (найчастіше за фахом). В даний час працюють 12 університетів, 5 вищих технічних шкіл, 3 вищі художні школи, 1 вища економічна школа, 2 військові і поліцейські школи, 10 приватних ВНЗ, а також 3 іноземні ВНЗ, що надають навчання на території Словаччини. Навчання у вищих навчальних закладах триває 5-7 років, з яких перші три роки - це бакалавр, а два роки - магістратура. Тому до ВНЗ надходять школярі у віці 19-20 та ВНЗ закінчують у віці 24-25 років
Повна вища освіта відповідного в СловаччиніВищі професійні школи готують випускників середньої освіти за допомогою випускних іспитів до кваліфікованого виконання складної професійної діяльності. Вони надають вищу професійну освіту тривалістю від 3 до 3,5 років, яке відноситься до третинного рівня освіти. Випускники отримують вищу професійну освіту. При прийомі на програму навчання в університеті можуть встановлюватися різні умови прийому для випускників або студентів вищих професійних навчальних закладів, а також можуть визнавати певні частини їх навчання.
Університетська освіта Словаччини. Університети надають освіту за трьома типами програм навчання: бакалаврат, магістратура та докторантура. Вони також дозволяють розширювати, поглиблювати або оновлювати знання з різних напрямів науки і культури в рамках програм безперервного навчання.1)Програма бакалаврату орієнтована на підготовку до виходу на роботу або навчання в магістратурі. Стандартний термін навчання становить мінімум 3 і максимум 4 роки. Мінімальні вимоги для вступу — середня освіта з випускним іспитом. Кандидати з вищою професійною освітою в консерваторії також можуть бути допущені для вивчення мистецтв. Після закінчення навчання випускник отримує ступінь бакалавра.2) Навчальна програма магістра спрямована на здобуття теоретичних і практичних знань, заснованих на поточний стан наукових знань, досліджень і розробок, на оволодінні їх застосування і на розвиткові навичок творчої діяльності. В області мистецтва приділяється особлива увага складній художній підготовці та розвитку талантів. Виняток становлять медичні спеціальності тривалістю 6 років, після закінчення яких випускник отримує диплом MUDr. та ветеринарного спрямування МVDr. Магістерська програма є продовженням бакалаврату; стандартний період навчання від 1 до 3 років. Мінімальні вимоги для вступу такі ж, як і в програмі бакалаврату. Необхідною умовою є завершення навчання по будь-якій програмі в університеті. ВНЗ також може висувати вимогу про схожість попередньої навчальної програми або кількості знань, отриманих за обраними типами предметів. У випадках, коли цього вимагає характер навчальної програми, магістратура не є продовженням бакалаврату. В цьому випадку мінімальні вимоги для вступу – середня освіта з випускним іспитом, а стандартний період навчання становить від 4 до 6 років (стандартний період – в основному 5 років, в разі програм навчання у сфері медицини, ветеринарії, стоматології, фармакології, образотворчого мистецтва та ін . архітектура зазвичай 6 років). Після закінчення навчання випускник отримує звання Mgr. – Магістер або Ing. – Інженер3) Програма докторантури орієнтована на наукові дослідження і самостійну творчу діяльність в області досліджень і розробок, або на самостійну теоретичну і творчу діяльність в галузі мистецтва. За програмою докторантури, стандартний термін навчання від 3 до 4 років. після закінчення випускнику присвоюється вчене звання Ph. D. Всі три типи навчання можуть бути завершені в формі денного чи дистанційного навчання або їх комбінації. Освіта рівноцінна у всіх трьох формах.
Структура освіти в УкраїніСтруктура освіти в Україні відповідно до Закону України «Про освіту» включає: дошкільну освіту, загальну середню освіту, позашкільну освіту, професійно-технічну освіту, вищу освіту, післядипломну освіту, аспірантуру, докторантуру, самоосвіту. Крім того, встановлені такі освітні рівні-початкова загальна освіта, базова загальна середня освіта, повна загальна середня освіта, професійно-технічна освіта, базова вища освіта, повна вища освіта, а освітньо-кваліфікаційні рівні мають градацію: кваліфікований робітник, молодший спеціаліст, бакалавр, спеціаліст, магістр. Прийняття такої розгалуженої схеми має принципове значення, оскільки це гарантує людині вільність вибору і дає можливість отримати освіту у відповідності до розумових і професійних здатностей. Згідно до Закону України "Про освіту" громадяни України мають право на отримання освіти за різними формами: очною, вечірньою, заочною або екстернату. З розвитком інформаційних технологій успішно розвивається й удосконалюється дистанційна освіта.
Недоліки освіти в Українінедостатнє фінансування шкіл.завантаження дитячого розуму непотребом.недостатня мотивація і неправильна обстановка. До слабких сторін українських університетів та академій відноситься їх застаріла матеріальна база, надмірне заповнення навчальних планів другорядними предметами, висока завантаженість професорсько-викладацького складу. До сильних – збережені освітні традиції, порівняно високий рівень міжнародної конкурентоспроможності ВНЗ, зростаюча мобільність викладачів та студентів. Попри надання цілому ряду університетів статусу національного автономного самоврядного їх підзвітність та залежність від Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України залишається доволі сильною, що гальмує створення повноцінного секторального ринку освітніх послуг та заважає його ідентифікації в європейській освітній моделі.
Висновки. Україна належить до світових лідерів серед поширення вищої освіти, про що свідчить високе значення показника частки населення країни віком 25 років і більше, що має вищу освіту (за даними ЮНЕСКО, в Україні рівень поширення вищої освіти складає 38%). Оцінені фахівцями Світового банку показники приросту коефіцієнта загального охоплення за період 2010-2012 рр. дозволяють віднести Україну до десятки світових лідерів у сфері забезпечення вищої освіти. Підписання та ратифікація Угоди про поглиблену зону вільної торгівлі (ПЗВТ) між ЄС та Україною може суттєво вплинути на систему освіти в Україні, адже освітня послуга відтепер може інтерпретуватися як така, що підпадає під дію цього документа. В міжнародному рейтингу країн за рівнем глобальної конкурентоспроможності 2012-2013 рр. Україна посідає 47 місце (серед 144 країн) за субіндексом "Вища освіта та професійна підготовка" та 54 місце – за субіндексом "Початкова освіта". Високої оцінки національна система вищої освіти України отримала у відомому міжнародному рейтинговому оцінюванні, що складається провідною світовою мережею дослідницьких університетів Universitas 211.
Що почерпнути?Особисто я вважаю,що над системою освіти в Українв не слід проводити експерименти. Для втілення нових підходів до навчання потрібно залучити методистів і вчителів шкіл,які зможуть створити достойні навчальні програми з урахуванням менталітету країни. І робити це поступово,а не робити шокову терапію освіті. Якщо прибрати всі вищеперераховані недоліки в освіті України,то наша система н е буде потребувати залучення іноземних іновацій. Адже війна показала,що рівень освіти дітей,які втікали від війни з України ,набагато вищий ніж у більшості країн,в тому числі і Словаччини.І звичайно ,розвантажити навантаження вчителів від непотрібних паперових робіт
Список використаних джерелhttps://slovakstudy.com/uk/ru-osobennosti-sistemy-obrazovanija-v-slovakii-uk-osoblivosti-sistemi-osviti-v-slovachchini/https://slovakeducation.com/2022/12/01/systema-osvity-slovachchyny/http://eprints.zu.edu.ua/30319/1/dys_Samojlenko.pdfhttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/1836/1/%D0%95%D0%A2%D0%90%D0%9 F%D0%98%20%D0%A2%D0%90%20%D0%9 E%D0%A1%D0%9 E%D0%91%D0%9 B%D0%98%D0%92%D0%9 E%D0%A1%D0%A2%D0%86%20%D0%A2%D0%A0%D0%90%D0%9 D%D0%A1%D0%A4%D0%9 E%D0%A0%D0%9 C%D0%90%D0%A6%D0%86%D0%87%20%D0%A1%D0%98%D0%A1%D0%A2%D0%95%D0%9 C%D0%98%20%D0%92%D0%98%D0%A9%D0%9 E%D0%87%20%D0%9 E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%98%20%D0%92%20%D0%A1%D0%9 B%D0%9 E%D0%92%D0%90%D0%A6%D0%AC%D0%9 A%D0%86%D0%99.pdfhttps://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%87%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%B0https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/21517/Kliuchkovych%20 T.%20 V..pdf?sequence=1