Чи можна, вивчаючи математику, знайомитися з історією своєї малої Батьківщини? На це питання відповідь дає
науково-дослідницька робота "Історія Маріуполя в задачах".Міністерство освіти і науки України
Департамент освіти і науки Маріупольської держадміністрації
Маріупольське територіальне відділення МАН України
Відділення: математика
Секція: математика
Історія Маріуполя в задачах
Роботу виконала:
Андрощук Єлизавета Русланівна,
учениця 11-Б класу Маріупольської
загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів №41
Науковий керівник:
Поклад Наталя Валентинівна,
вчитель математики
Маріупольської
загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів№41
Маріуполь - 2018
ЗМІСТ
ВСТУП.…………......……………………………………………………….…...3
ОСНОВНА ЧАСТИНА……………………………………………….…….…...5
ВИСНОВКИ ………..………………….………………………………………18
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………………...19
ВСТУП
Одного разу я прочитала слова математика і педагога Дьордь Пойа, який говорив про те, що «нерозумно відповідати на питання, яке ви не зрозуміли. Невесело працювати для мети, до якої ви не прагнете. Учень повинен зрозуміти задачу. Але не тільки зрозуміти; він повинен хотіти розв'язати її. Задача має бути вміло обрана, вона повинна бути не надто важкою і не дуже легкою, бути природною і цікавою, причому деякий час потрібно приділяти для її природної та цікавої інтерпретації ».
Дійсно, якщо математичні задачі цікаві і якщо ви їх можете розв’язати, то отримуєте задоволення від даного процесу. Проте розв’язання текстових задач в математиці викликає труднощі для багатьох учнів, оскільки ті завдання, які є в наших шкільних підручниках, їм не цікаві, а інколи й складні для розуміння. Проте не можна заперечувати такі факти:
• Текстові задачі є важливим засобом навчання математики. З їх допомогою учні отримують досвід роботи з величинами, осягають взаємозв'язок між ними, отримують досвід застосування математики до розв’язання практичних задач.
• Розв’язання задач розвиває кмітливість, уміння ставити питання, відповідати на них, тобто розвиває природну мову, готує школярів до подальшого навчання.
• Використання історичних задач і засобів їх розв’язання збагачує розумову діяльність учнів.
Вважаю одним із засобів подолання цієї проблеми створення сюжетних задач, які були б цікавими, пізнавальними і доступними кожному учневі.
Древньогрецький історик Факідід писав: «Історія - це філософія в прикладах». А що, як не математика дозволяє нам розв`язувати і аналізувати приклади? Інший великий вчений Нільс Бор говорив: "Математика - це більше, ніж наука, це мова науки". Тому я і вирішила висловити історію улюбленого міста мовою математики. Тим більше, цього року наше місто відсвяткувало ювілей – 240 років з дня свого заснування.
Мета роботи:
Створити електронний збірник ілюстрованих ситуативних задач краєзнавчого змісту на основі відомостей про місто Маріуполь і його жителів.
Завдання роботи:
1. Пошук матеріалів і вивчення літератури з даної теми.
2. Складання математичних задач на основі даних про місто Маріуполь.
3. Складання слайд – збірки за допомогою програми Microsoft PowerРoint за зібраним матеріалом.
3. Апробація збірки на уроках математики в 5 класах нашої школи.
Ключове запитання:
Чи можна, вивчаючи математику, знайомитися з історією своєї малої Батьківщини?
Гіпотеза:
Складання і рішення авторських задач допомагають більше дізнатися про рідне місто і поліпшити успіхи з математики.
Об'єкт дослідження: процес складання математичних задач для учнів 5-6 класів.
Предмет дослідження: складання задач краєзнавчого змісту для учнів 5-6 класів.
Передбачуваний продукт:
Авторський електронний збірник ілюстрованих ситуативних задач краєзнавчого змісту на основі відомостей про місто Маріуполь і його жителів.
ОСНОВНА ЧАСТИНА
Приазов’я, краю рідний,
Місто понад морем.
Обрій в далині блакитний
Та пшеничне поле.
Річка Кальміус тихенько
Котить свої води.
Посміхається серденько
Від цієї вроди.
Анатолій Шевченко
Маріуполь - місто в Донецької області на південному сході України, на березі Азовського моря в гирлі річок Кальміус і Кальчик. Один з найважливіших центрів металургії і машинобудування, крупний морський порт. Кліматичний і грязьовий курорт. Маріуполь входить в десятку найбільших міст України, є найважливішим промисловим і економічним центром країни. Район компактного мешкання греків Приазов'я.
Декілька цікавих фактів про наше прекрасне місто:
Задача 1
На території Північного Приазов'я була утворена Азовська губернія. У 1778 році губернатор Азовської губернії В.А. Чертков заклав в гирлі річки Кальміус «зі сторони Азовського моря» місто Павловськ – центр Павлівського повіту. Але вже наступного року назва міста була змінена на Маріуполь. Тут поселили вихідців з Кримського ханства – хрістіан-греків. Скільки років нашому місту?
Розв`язання:
2018-1778=240 (р.)
Відповідь: 240 років місту Маріуполь.
Задача 2
Населення міста Маріуполя по ревізії 1782 р.
Чоловіків Жінок
Купці 144 99
Міщани 218 191
Духівництво 63 43
Ремісники 1149 1090
Скільки всього було чоловіків і жінок в Маріуполі? Кого було більше і на скільки?
Розв`язання:
1) 144+99+218+191+63+43+1149+1090 = 2997 (л.)
2) 144 + 288 + 63 + 1149 = 1644 (ч.); 99+191+43+1090 = 1423 (ж.)
1644-1423 = 221
Відповідь: 1) 2997 людей мешкало в Маріуполі на 1778 р.; 2) на 221 чоловіків більше, ніж жінок.
Задача 3
Основним заняттям населення Приазов'я було сільське господарство. Навіть жителі Маріуполя сіяли хліб, розводили худобу.
Збір зерна в селах Маріупольських греків.
1810 р. 11164 пудів зерна
1811 р. 14369 пудів зерна
1812 р. 17138 пудів зерна
Скільки всього тонн зерна виростили греки за 3 роки, якщо один пуд дорівнює 16 кг?
Розв`язання:
16×(11164+14369+17138) = 682736 (кг.)
682736 :1000 = 682,736 (т.)
Відповідь: 682,736 тонн зерна виростили греки за 3 роки.
Задача 4
Провідною галуззю сільського господарства в Маріуполі було скотарство, особливо багато вирощували овець.
Коней Корів Овець
1810 р. 21415 45364 154181
1811 р. 22536 55849 154981
1812 р. 22772 63175 187098
Скільки було всього коней в господарстві греків? Як змінилося поголів'я корів в 1812 році в порівнянні з 1810?
Розв`язання:
1) 21415+ 22536 +22772= 66723 (коней)
2) 63175-45364 =17811 (корів)
Відповідь: 1) 66723 коней в господарстві греків; 2) на 17811 корів збільшилося поголів'я.
Задача 5
У першій половині 20 століття міська дума запропонувала введення зборів з промислу візництва. З кожного коня легкових візників збирали по 5 рублів 50 копійок, з кожного тяглового– по 3 рублі 75 копійок. Скільки повинні були заплатити до міського бюджету в 1908 році 1006 візників, 536 з яких були легкові?
Розв`язання:
1006 - 536 =470 (тяг.)
470 × 3,75 =1762 рублі 50 копійок
536 × 5,5 = 2948 рублів
1762 + 2948 =4710 (р.)
Відповідь: 4710 рублів.
Задача 6
У першій половині 19 століття, з розширенням в Маріуполі домобудівництва, збільшився попит на будівельні матеріали, в 1817 році в Маріуполі був один цегляно-черепичний завод, а в 1825 році було вже три заводи, на початку п'ятдесятих їх стало сім, до початку шістдесятих – 10. Скільки черепиці вироблялося в 1825 році, якщо в 1817 році було 54500 штук за рік?
Розв`язання:
54500 × 3 = 163500 (шт.)
Відповідь: 163500 штук черепиці.
Задача 7
Маріуполь - перший населений пункт в Донецькій області, який отримав статус міста. Сталося це в 1779 році. У 1820 році в Маріуполь прибув з візитом поет Олександр Пушкін (1799 року народження). Скільки років тоді було Маріуполю і А.С. Пушкіну?
Задача 8
У 1878 році від станції Оленівка почалося будівництво Маріупольської гілки Костянтинівській залізниці. У 1882 році закінчено будівництво залізної дороги до міста Маріуполя. Скільки тривало будівництво?
Розв`язання:
1882-1878 = 4
Відповідь: 4 роки відбувалося будівництво.
Задача 9
Водонапірна вежа була побудована в 1910 році для постачання міста водою. До цього часу воду брали в джерелі на Малофонтанній вулиці. Місце біля виходу джерела облицювали плитками і спорудили 3 басейни з вапняку: для питної води, для прачок і для водопою худоби. У добу можна було отримати 146000 відер води. Скільки відер води можна було отримати за тиждень? Скільки літрів давало джерело за день, якщо в одному відрі приблизно 7 літрів?
Розв`язання:
146000 × 7 =1 022 000(відер)
1022000 × 7 =7 154 000 (л.)
Відповідь: 1 022 000 відер води; 7 154 000 літрів води.
Задача 10
Кінотеатр «Перемога» був відкритий 1908 року місцевим підприємцем Адбашевим і називався він «Ілюзион». Під час другої світової війни він називався «Soldatenkino». У 1943 році в кінотеатрі сталася пожежа. Коли будівлю відновили в 1946 році, він відкрив свої двері для глядачів під назвою «Перемога». Скільки років кінотеатру?
Розв`язання:
2018-1908 = 110
Відповідь: 110 років
Задача 11
У січні 1998 року на будівлі палацу культури «Іскра», на сцені якого в березні 1973 року відбувся виступ відомого барда Володимира Висоцького, встановили меморіальну дошку на честь його пам'яті. Скільки часу пройшло з моменту виступу Висоцького до встановлення меморіальної дошки?
Розв`язання:
1998-1973 = 25
Відповідь: 25 років.
Задача 12
У Маріуполі в кінці 18 століття проводилося щорічно 4 ярмарки, а з 1900 року - 2. Обчисліть, скільки ярмарків пройшло в Маріуполі з 1900 року по 1914 рік включно.
Розв`язання:
14 × 2 = 28 (ярм.)
Відповідь: 28 ярмарків пройшло в Маріуполі з 1900 по 1914 рік.
Задача 13
Озеленення міста почалося тільки в 1863 році з пристрою міського саду. Його насадили на високому мисі над гирлом Кленовій балки з красивим видом на море. На вулицях ні дерев, ні чагарнику ще не висаджувалось, а в деяких дворах росли поодинокі фруктові дерева. Скільки років налічує найстаріший Маріупольський сад?
Розв`язання:
2018 – 1863 = 155 (р.)
Відповідь: 155 років найстарішому Маріупольському саду.
Задача 14
Маріуполь було звільнено від німецьких загарбників 10 вересня 1943 року в ході Донбаської стратегічної наступальної операції, яка почалася13 серпня 1943 року і продовжувалася 41 добу до 22 вересня 1943 року.
130-а Таганрозька стрілецька дивізія полковника Костянтина Васильовича Сичова звільняла Лівий берег.
Скільки років пройшло з цієї події до наших днів?
Задача 15
У Маріуполі 32 підприємства, з них 12 - це важка промисловість. Порахуйте, скільки підприємств задіяно в легкій промисловості. Обчисліть їх значення у відсотках.
Розв`язання:
32 – 12 = 20 (підпр.)
32 підприємства - це 100%, тоді 12 – х
Х= (12×100)÷32 = 37,6%
100% - 37,5% = 62,5%
Відповідь: 20 підприємств задіяно в легкій промисловості; 37,5% - важка промисловість, 62,5% - легка промисловість.
Задача 16
У Маріуполі налічується 9 міських парків і 42 сквери. Найбільшим є Приморський парк - він займає площу в 64,1 га і тягнеться уздовж пр. Нахімова майже на два кілометри. Скільки всього садів у місті? Яку площу займає Приморський парк в м², якщо 1 га = 10 000м²?
Розв`язання:
42+9 = 51 (сад)
64,1×10 000 = 641 000 (м²)
Відповідь: 51 сад в Маріуполі; 641 000 м² .
Задача 17
29 жовтня 2010 року в Маріуполі був відкритий Художній музей ім. А.І. Куїнджі. Музей знаходиться в історичній частині міста, по вул. Георгіївській, 58, в будинку, побудованому в самому початку минулого століття. Колекція музею нараховує 650 живописних, 960 графічних творів, 150 скульптур, 300 творів декоративно-прикладного мистецтва. Скільки всього творів мистецтва знаходиться в колекції?
Відповідь: 2060 творів мистецтва.
Задача 18
Щорічно в Маріуполі проводиться Міжнародний турнір з боксу пам'яті Макара Мазая. Вперше він був проведений у 1967 році. У 1993 році Віталію Кличку за перемогу в Меморіалі було присвоєно звання майстра спорту міжнародного значення, а його брат Володимир Кличко на цьому ж турнірі провів свій перший бій у дорослій віковій групі. Скільки років проводиться Меморіал? Скільки років Віталій Кличко носить звання майстра спорту міжнародного значення?
Задача 19
Станом на 1 січня 2018 року в Маріуполі постійно проживає 462 319 осіб. Серед населення регіону переважають міські жителі 90,7% і 9,3% - жителі сільської місцевості. Скільки в регіоні городян і жителів сільської місцевості? Кого більше і на скільки?
Розв`язання:
452 319 × 0,907 ~ 410 253 (люд.)
52 319 ×0,093 ~ 42 066 (люд.)
410 253 - 42 066 = 368 187
Відповідь: 1) 410 253 городян і 42 066 жителів сільської місцевості; 2) на 368 187 городян більше, ніж жителів сільської місцевості.
Задача 20
Станом на 1 січня 2018 року в Маріуполі постійно проживає 462 319 осіб. З них молоді (15-35 років) – 18%, людей середнього віку (36-55 років) - 29, 94% людей пенсійного та передпенсійного віку (від 56років) - 34,77%. Скільки дітей (від народження до 15 років) в Маріуполі?
Задача 21
Відстань від Маріуполя до Запоріжжя 270 км. Яким повинен бути масштаб карти, щоб ця відстань мало довжину 2,7 см?
Розв`язання:
1: 10 000
Відповідь: 1: 10 000
Задача 22
Відстань від Маріуполя до Запоріжжя 270 км. Масштаб карти 1: 10 000 000, знаючи що в 1 см на карті міститься 10 000 000 (см) реальної відстані, або 100 000 (м), або 100 (км) . Визначте, яка відстань між містами буде на карті (см).
Розв`язання:
270 ÷ 100 = 2,7 (см)
Відповідь: 2,7 см
Задача 23
Яка реальна відстань від Маріуполя до Харкова, якщо масштаб карти 1:10 000 000, а відстань між ними на карті 4,2 см?
Розв`язання:
4,2 × 100 = 420 (км)
Відповідь: 420 км
Завдача 24
Відстань від Маріуполя до Харкова 420 км. Масштаб карти 1: 10 000 000, знаючи що в 1 см на карті міститься 10 000 000 (см) реального відстані, або 100 000 (м), або 100 (км) . Визначте, яку відстань між містами буде на карті (см).
Розв`язання:
420 ÷ 100 = 4,2 (см)
Відповідь: 4,2 см
Задача 25
З міста Мелітополя в місто Маріуполь їхали легковий автомобіль і вантажний автомобіль. Легковий доїхав за 2 години, а вантажний за 5 годин. Знайдіть швидкість руху кожного автомобіля, якщо швидкість вантажного автомобіля на 48 км / год менше швидкості легкового.
Розв`язання:
Нехай x швидкість легкового автомобіля, тоді x-48 швидкість вантажного автомобіля. А відстань однакова і дорівнює 2x і 5 (x-48), тоді:
1) 2x = 5 (x-48);
2x = 5x-240;
2x-5x = -240;
x = -240: (- 3);
x = 80 (км / год) - швидкість легкового автомобіля;
2) 80-48 = 32 (км/год)-швидкість вантажного автомобіля.
Відповідь: 80 км / год і 32 км / год.
ВИСНОВКИ
Працюючи над роботою, мені вдалося глибше вникнути в математичну суть завдань, поповнити досвід в їх складанні. Електронний збірник «Історія Маріуполя в задачах» вміщує 25 задач про Маріуполь, записаний на диск. З диском можна працювати безпосередньо за комп'ютером або роздрукувати з нього будь-який матеріал. Красиві ілюстрації, продумані задачі, оформлення в єдиному стилі викликають інтерес до нашого міста. Розроблені матеріали допоможуть вчителям математики побудувати цілеспрямовану роботу щодо реалізації регіонального компонента на уроках.
Гіпотеза «Складання і рішення авторських завдань допомагають більше дізнатися про рідне місто і поліпшити успіхи з математики» підтвердилася.
Мета роботи - створення електронного збірника ілюстрованих ситуативних задач краєзнавчого змісту на основі відомостей про місто Маріуполь і його жителів - виконана.
Апробація дидактичних матеріалів пройшла успішно. Вирішуючи завдання з нашого збірника, учні не тільки вчилися знаходити відповіді на поставлені питання, а й одночасно вивчали історію нашого міста.
Задачі з краєзнавчим змістом добре уживаються з «серйозним» навчанням. Включення таких завдань в урок робить процес навчання захоплюючим і цікавим, полегшує подолання труднощів у засвоєнні навчального матеріалу.
Я вважаю, що використання таких завдань на уроках дозволяє учням оволодіти знаннями з математики більш невимушено і легко.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1