Науково-популярна стаття "Пам'ять, мати муз, всього причина" може бути використана як цікавий додатковий матеріал і вчителями, і учнями, при вивченні особливостей пам'яті людини
«Пам'ять, мати муз, всього причина»
Людина стала цаківитися своєю пам'яттю ще багато століть тому, коли зрозуміла, що вона здатна запам'ятовувати і зберігати інформацію. При цьому пам'ять завжди пов'язувалася з процесом вчення (тобто накопичення інформації), а спроби пояснення пам'яті завжди збігалися з відомими на даному історичному відрізку методами зберігання інформації. Так, древні греки вважали, що інформація у вигляді якихось матеріальних часток потрапляє в голову і залишає відбитки на м'якій речовині мозку, як на глині або воску.
Нарешті, у зв'язку з розвитком досліджень в області генетики і молекулярної біології, розкриттям механізмів зберігання генетичної інформації до пояснення механізмів пам'яті залучили вже біологічні аналогії. Зокрема, вважали, що механізми хоча б одного з видів пам'яті мають молекулярну основу (збереження інформації супроводжується змінами в системі ферментів, що локалізуються в нервових клітках, збільшенням вмісту в них нуклеїнових кислот )
Ще на початку минулого століття вважалося, що людина з'являється на світ з мозком чистим, як аркуш паперу. Сучасні дослідження показують, що пам'ять ембріона формується вже через двадцять тижнів після зачаття. Пам'ять чотирирічної дитини така ж, як у дорослої людини. Різниця лише в тому, що вона поки ще не розвинена.
Деякі люди народжуються з феноменальною пам'яттю, прикладом тому є Юлій Цезарь і Олександр Македонський, які знали в обличчя і на ім'я всіх своїх солдатів — до 30000 чоловік. Цими ж здібностями володів і персидський цар Кір. Кожного з 20000 жителів Афін знали знамениті Фемістокл і Сократ. А Сенека був здатний повторити 2000 не зв'язаних між собою слів, почутих лише раз. Археолог Р.Шліман шляхом наполегливих тренувань досягнув того, що міг вивчити чергову іноземну мову за 6-8 тижнів.
Згідно з останніми дослідженнями, найкращі параметри пам'яті у 19-річних людей. Вважається, що пам'ять розвивається по висхідній до 25 років. Потім настає стабільний період. Після 50 років ця функція починає згасати. З віком пам'ять слабшає на 20-40 %, але в цьому є великі індивідуальні відмінності. Проте якщо постійно «працювати головою», то до глибокої старості зберігається здоровий глузд і міцна пам'ять.
Професія також впливає на пам'ять. Краще за інших вона зберігається у артистів (завдяки постійним тренуванням - заучуванню текстів), учених (посилено працюють всі відділи мозку) і бджолярів (якщо вони вживають продукти бджільництва, які багаті мікроелементами, що сприяють поліпшенню пам'яті.
Людський мозок здатний зберігати від 1 до 7 млн мегабайт інформації.
Моцарт, один раз прослухавши у Ватикані багатоголосий духовний твір Алегрі, за ніч записав точну, нота в ноту, копію твору. Південноафриканський політичний діяч Ян Християн Сметс в похилому віці вивчив напам'ять 5000 книг, а бірманець Віситтабм Вумса в 1974 році прочитав напам'ять 6000 сторінок буддійських канонічних текстів. Американка Барбара Мур виконала на піаніно по пам'яті 1852 пісні. "Концерт" її продовжувався з 25 жовтня по 13 листопада 1988 року!
Дослідники встановили, що в звичайних умовах людина може запам'ятати 8 десяткових знаків, 7 літер розташованих не за абеткою, 4-5 цифр, 5 синонімів. І перевантажень практично не буває. На думку фахівців, зазвичай буває досить запам'ятати не більш 4-х цифр, 5-6 літер, 4 синоніми і 6 десяткових цифр. Але об'єм пам'яті зменшується, якщо альтернатива збільшується. Так, наприклад, об'єм пам'яті на різні предмети і кольори дорівнює 3, на числа і крапки - 8-9, на букви - 6-9, на геометричні фігури – 3-8.
Краще всього функціонує пам'ять між 8 і 12 годинами дня, потім її ефективність починає поступово знижуватися. Після 17 години запам'ятовування знову покращується і, якщо людина не дуже втомилася, до 19 години досягає високого рівня.
Існує три «закони» пам'яті.
Перший «закон» пам'яті – отримати глибоке яскраве враження про те, що хочете запам'ятати, а для цього треба: зосередитися і уважно спостерігати. Перш за все треба отримати зорове враження, воно міцніше.
Другий «закон» пам'яті – повторення.
Третій «закон» пам'яті – асоціація: хочеш запам'ятати факт – потрібно асоціювати його з яким-небудь іншим.
Чудову здатність запам'ятовувати можна натренувати, як, наприклад, м'яз тіла.
Для цього потрібно робити спеціальні вправи для пам'яті. Чим більше ви займаєтеся в спортзалі, тим краще розвинені ваші м'язи. Цей же принцип працює і з пам'яттю. Вчіть напам'ять: вірші, списки справ, уривки з прози, монологи кіногероїв, дозування ліків. Необхідно прагнути, щоб в запам'ятовуванні і відтворенні брали участь всі відчуття або хоча б більша їх частина. Потрібно навчитися створювати їх поєднання (наприклад, цифра 8 - уявляється повною жінкою, 87 - повна жінка йде з вусатим чоловіком, цифра 5 - пахне конвалією і тому подібне).
Для кращого розвитку пам'яті читайте книги. Під час читання мозок концентрується і мимоволі запам'ятовує деталі.
Негативно впливає на пам'ять дефіцит сну, так як саме під час сну відбувається систематизація отриманої за день інформації, що сприяє покращенню пам'яті.
Та це не єдині методи покращення пам'яті. Харчування також являється важливим фактором вдосконалення пам'яті. А допоможуть вам такі продукти як какао, грецькі горіхи, риба, чорниця. Вважається, що екстракт чорниці допомагає навіть при тимчасовій втраті пам'яті.
Отже, щоб мати чудову пам'ять і зберегти її якомога довше, необхідно постійно тренувати процеси пам'яті та закріплювати результати правильним харчуванням і повноцінним сном.