Мовні ігри
«Ромашка»
Вчитель ділить клас на три команди, вивчає з дітьми вірш напам'ять. Діти розповідають вірш, а члени команд малюють на дошці пелюстки ромашки. Одна пелюстка — одне слово. Виграє команда, яка правильно намалює ромашку (за кількістю слів).
«Поїзд»
На дошці малюнок поїзда. На вагончиках складові моделі слів. У мандрівку вирушають тварини: вовк, лисиця, заєць, сорока, сова, миша, лев, ведмідь, лось, жирафа (малюнки). Діти називають слова — назви тварин, ділять слова на склади і «вручають квиток» відповідно у перший, другий, третій вагон.
«Засели будиночок»
На дошці три будиночки із звуковими моделями. Вчитель називає слова: оса, день, сир, син, пень, око, рак, Іра. Учні заселяють їх у будиночки.
«Снігова куля»
Учитель вимовляє речення і пропонує дітям збільшити його, додаючи по одному (по два) слова. Наприклад:
Бджола збирає.
Бджола збирає мед.
Бджола збирає запашний мед.
Цілий день бджола збирає запашний мед.
Цілий день бджола літає і збирає запашний мед.
Цілий день працьовита бджола літає і збирає запашний мед.
«Додай смачне слово»
Червоненька і смачненька, Жовтошкірий, запашний,
Дуже з вигляду гарненька, для дітей улюблений,
І боки у неї пишні. Соковитий ... апельсин.
Літом смачно їсти ... вишні.
«Малюю словами»
Квіти — (барвисті, різнокольорові, великі, тендітні, пишні, запахущі).
Яблуко — (червоне, зелене, стигле, соковите, зелене, запашне).
«Відгадаю — не помилюсь»
Любить, пестить, допомагає, годує, прибирає, сварить, жаліє — (мама).
Мекає, пасеться, жує — (коза).
Бігають, граються, вчаться,допомагають — (діти).
«Смачні слова»
Вчитель: «До вас в гості дуже поспішав Буратіно. Він ніс смачні слова, по дорозі розсипав букви і все переплутав. Ось ці букви і склади:
Я С Б Н
ЛУ РУ КО ША
Г ЛИ ВА МО
(яблуко, слива, груша, лимон).
«Мишка»
Учитель звертається до дітей, виставляючи мишку:
Слова спокійно жили в книжці,
В яку вдалось пролізти мишці.
Вона початки відкусила,
У себе в нірці схоронила.
На дошці записані слова без першої літери:
...орона (ворона)
...орота (ворота)
...улик (вулик)
...уха (вуха)
...ата (вата)
Школярам пропонують повернути букви словам.
«Слово у слові»
У кожному з поданих слів „сховалося" інше. Наприклад: Україна - країна.
Земляк, розмова, народознавство, барвінок, гастроном, музикант, скарбничка.
Знайти «заховані» слова.
«Котик – пустунець»
Під малюнком напис був.
Котик ішов - хвостиком махнув -
Та й розсипав букви всі.
Ти ж хутенько їх збери -
І як правильно розставиш -
Слово швидко прочитаєш.
ИЗАМ ОМОРЗ ГІСН
(зима) (мороз) (сніг)
«Зайчик –пострибайчик»
теп ма рі На ре ло те сон а ля доб ці бі
4 9 11 1 13 5 10 2 6 8 12 3 7
(На сонці тепло, а біля матері — добре )
«Пари слів»
Учитель називає слово, а діти добирають до нього пару:
Відро ... (вода) день ... (сонце)
Альбом ... (олівець) чашка ... (чай)
Річка ... (риба) ранець ... (зошит)
«Склади нове слово»
Перед учнями акртки з написаними словами. З перших складів першого слова, з других — другого, третіх — третього утворіть нове слово, складіть з ним речення:
Вухо, калина, спідниця. (вулиця)
Сокіл, дорога, виделка. (сорока)
Мистецтво, вилити, вивчати. (милити)
«Заповни віконце»
Лисичка приносить дві таблиці із словами, в яких пропущені букви і склади. Треба заповнити віконця.
ПІ...НЬ РО ВО...К ЦЯ
ВІВ... ВЕ БІ...КА ЄЦЬ
КО...ВА Р ЛИСИ... В
КУ...КА ЦЯ ЗА... Л
«Назви одним словом»
Діти з букв розрізної азбуки складають потрібне слово.
1. Граки, сова, горобець, ластівка, чайка ... (птахи)
2. Шарф, рукавиці, пальто, сорочка ... (одяг)
3. Слива, яблуко, груша, черешні ... (дерева, фрукти)
4. Вовк, білка, ведмідь, лисиця...(звірі, тварини)
«Хто я і з якої казки»
Круглий, рум'яний, запашний,гарно співаю.
Хто відгадає першим, продовжує гру, описуючи свого героя.
«Відгадай казку»
Відгадай казку за опорними словами:
1. Лисичка, рибка, вовк, ополонка.
2.Маруся, яблунька, річка, гуси, піч.
Продовж гру.