У цьому посібнику є види інтерактивних вправ, які допомагають учням 1 класу краще запам'ятати словникові слова ,що поділені на умовно-смислові блоки. Кожному слову із змістового блоку , яке опрацьовується на уроці , передує яскрава ілюстрація, фото ,або малюнок . Під зображенням написані слова вимову і написання , яких потрібно запам'ятати . А також вказана і коротко описана інтерактивна вправа , яка допоможе вчителю, використовуючи нескладні сучасні інноваційні технології , сформувати в учнів інтерес до ефективного пізнання та запам'ятовування слів згідно вимог Державного стандарту початкової освіти НУШ.
Інтерактивні вправи
над словами
у 1 класі
2023р.
У цьому посібнику є види інтерактивних вправ, які учням 1 класу , допомагають краще запам'ятати словникові слова . Рекомендую їх поділити на умовно-смислові блоки. Кожному слову із змістового блоку , яке опрацьовується на уроці , передує яскрава ілюстрація, фото ,або малюнок . Під зображенням написані слова вимову і написання , яких потрібно запам'ятати . А також вказана і коротко описана інтерактивна вправа , яка допоможе вчителю, використовуючи нескладні сучасні інноваційні технології , сформувати в учнів інтерес до ефективного пізнання та запам'ятовування слів згідно вимог Державного стандарту початкової освіти НУШ.
Вступ
«Треба так перебудувати навчально-виховний процес,
Щоб учні не були пасивними об'єктами його ;
Щоб вони брали активну участь у ньому під керівництвом педагога».
Григорій Ващенко
Сучасна українська мова має дуже великий словниковий запас. Багатство словника – ознака високого розвитку як суспільства в цілому , так і кожної людини зокрема. Інтерактивне спілкування на уроці – вимога сьогодення.
Через слово люди пізнають закони мови , її красу ,виразність та складність. Словами позначають окремі предмети та абстрактні поняття, висловлюють почуття і наміри.
Словникова робота на уроках навчання грамоти в початкових класах є однією із складових з розвитку мови учнів. Оволодіння словниковим складом літературної мови стає необхідною умовою вивчення української мови: її орфоепії, орфографії , граматики , правильного слововживання і зв'язного мовлення загалом.
У мовній змістовній лінії програми з навчання грамоти чітко визначено зміст навчального матеріалу, де зазначені 34 слова , значення , вимову і написання яких учні повинні засвоїти . У графі , де вказані державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів ,прописано , що учень правильно вимовляє і пише загальновживані слова , передбачені програмою для запам'ятовування.
Як зробити процес, спрямований на запам'ятовування слів, вказаних у програмі, для збагачення словникового запасу сучасних дітей ,цікавим , легко доступним до їх свідомості. Як підібрати інтерактивні вправи ? Адже це дасть учням можливість у подальшому їх житті працювати з різними напрямками роботи, а саме:
Використання інтерактивних вправ
До школи прийшла особистість. Як її помітити? Як донести до її
свідомості необхідний багаж знань , який їй буде потрібний у подальшому житті ?Значною мірою цього можна досягти , використовуючи сучасні освітні технології , зокрема технологію інтерактивного спілкування , перетворюючи таким чином традиційний урок в інтерактивний. Вправи, запропоновані в посібнику, допоможуть сформувати увагу учнів на проблемі і викликати інтерес до засвоєння вимови і написання відповідного слова.
Працюючи над окремим словом в умовно-смисловому блоці, наприклад , « Тваринний світ», в посібнику вказано , що вчитель використовує гру «Мікрофон» ,щоб відпрацювати навички ,вміння досконало практично володіти цією вправою. Але якщо діти легко справляються з цією вправою, то є можливим практично застосовувати і вправи та технології , ігри з інших блоків.
Працюючи над блоком слів « Україна - родина », пропонується інтерактивна технологія «Незакінчене речення» та вправа «Роз'єднай слова» ,але вчитель може використати і іншу технологію, на свій розсуд. Наприклад, у блоці «У магазині» , вправу «Мозковий штурм», з блоку «Школа» - вправу «Вилучи зайве». У блоці «Будинок» пропонується вправа «Навчаючись –вчися»,використання якої можливе в кінці післябукварного періоду, в залежності від підготовки класу.
Вчитель не повинен забувати , що протягом навчального року відбувається повторення слів шляхом швидкого промовляння , систематичного введення у речення , каліграфічні хвилинки, диктанти , а завдяки використанню ІКТ проектуванню їх на екран та розподілу їх на блоки , розміщення на стенді або на класній дошці.
Умовно – смисловий блок «Тваринний світ»
Гра «Мікрофон»
Вчитель пропонує скласти словосполучення або речення зі словом , яке опрацьовується на уроці. Також може запропонувати визначити наголошений склад . Учні швидко , по черзі висловлюють свою думку, передаючи уявний мікрофон.
Умовно – смисловий блок «Рослинний світ»
Вправа «Асоціативний кущ»
Учні підбирають різні асоціації до слова, над яким проводиться вчителем робота, спрямована на запам'ятовування.
Умовно – смисловий блок «Україна -родина»
Інтерактивна технологія «Незакінчене речення»
Дітям пропонується підготовлена сторінка «Мої думки»
Завдання :закінчити речення одним із варіантів відповіді. Наприклад.
Або використати вправу «Роз'єднай слова» . Вчитель добирає вислів , гасло уроку , записуючи всі слова разом і дає учням вираз прочитати.
Наприклад: Українанашабатьківщина (Україна наша батьківщина)
Умовно – смисловий блок «Школа»
Вправа «Вилучи зайве»
Робота в парі
Вчитель дає завдання парам зашифрувати серед інших 10-15 букв щойно опрацьоване на уроці слово . Потім обмінюються картками та розшифровують слова . Ця вправа має назву «Дишифрувальник».
Умовно – смисловий блок «У магазині»
Вправа «Мозковий штурм»
Діти абсолютно всі по черзі висловлюються стосовно слова , яке опрацьовується . До закінчення висловлювання не критикуються навіть аналогічні думки. Головне, щоб учні спілкувались, обмінювались думками і запам'ятали слово , що вивчається на уроці .
Вправа «Задом на перед»
Щоб краще запам'ятати слова вчитель використовує елементи вправи «Задом на перед».
«Новий» - «Старий» .
«Загадка» - «Відгадка»
Тобто, розгляд проблеми з протилежної точки зору.
Умовно – смисловий блок «Будинок»
Вправа «Навчаючись - вчуся»
У кожного учня , що працює на уроці є своя інформація. Діти її озвучують, обмінюються думками . Вчитель узагальнює, робить висновок на головному. Школярі запам'ятовують передачу інформації один одного. Отже , застосовуючи інтерактивні вправи при роботі над словом у 1 класі , вчителі-практики , які надають перевагу інтерактивному спілкуванню на уроці, за умови творчого розподілу словникових слів на умовно-смислові блоки і у 2-4 класах зможуть підібрати інші вправи та активізувати пізнавальну діяльність учнів.
Умовно – смисловий блок «Тваринний світ»
БДЖОЛА ДЖМІЛЬ
ДЗЬОБ ЗОЗУЛЯ
ЇЖАК
ОЛЕНЬ
ЛЕЛЕКА
Умовно – смисловий блок «Рослинний світ»
КУКУРУДЗА
Умовно – смисловий блок «Україна -родина»
Україна українська Київ
дідусь бабуся ім’я подруга
Умовно – смисловий блок «Школа»
ВІРШІ ЧИТАННЯ ДОПИТЛИВИЙ
ВИРАЗНО ЗАГАДКА - ЗАГАДКА
ГУМКА ЛІНІЙКА ПАПІР
ОЛІВЦІ
Умовно – смисловий блок « У магазині»
лялька
ҐУДЗИК ПАРАСОЛЬКА
ЦУКЕРКА
ДЗИҐА
НОВИЙ
Умовно –смисловий блок «Будинок»
КОМП'ЮТЕР
ТЕЛЕФОН
РАДІСНИЙ
ПІДГОТУВАЛА ВЧИТЕЛЬКА
ВЕЛИКОРИБИЦЬКОЇ ФІЛІЇ
МИРОПІЛЬСЬКОГО ЛІЦЕЮ
ЗАМУЛА Н.П.
1