Навчальна екскурсія "Ознайомлення з компонентами природи своєї місцевості та вивчення взаємозв’язків між ними"

Про матеріал
екскурсія — це одна з форм організації навчального процесу, яка потребує застосування активних методів навчання. Надану навчальну екскурсію можна проводити як інтегровану з предметом біологія.
Перегляд файлу

Навчальна екскурсія — це одна з форм організації навчального процесу, яка потребує застосування активних методів навчання. Екскурсія має тісний логічний зв'язок з попередніми та наступними уроками, але проводиться в іншій зовнішній та емоційній обстановці, ніж звичайний урок, а саме: серед природи, на виробництві, в музеї тощо.

Завдання екскурсій: збагачувати знання учнів; встановлювати зв'язок теорії з практикою; під час екскурсії відбувається накопичення в учнів змістових уявлень, які слугують основою для формування географічних та біологічних понять.; розвивати творчі здібності учнів, їх спостережливість, естетичні смаки, актуалізувати пізнавальні інтереси; формувати науковий світогляд; сприяти професійній орієнтації.

Це має велике значення для реалізації краєзнавчого принципу у викладанні предметів. Без проведення відповідних екскурсій вивчення природни­чого матеріалу набуває схоластичного характеру.

К.Д. Ушинський підкреслював, що чудовий краєвид має такий ве­ликий виховний вплив на розвиток молодої душі, з яким важко змагатися впливові педагога, що день, проведений дитиною серед гаїв і полів, вартий багатьох тижнів, про­ведених на навчальній лаві.

 

 

ОЗНАЙОМЛЕННЯ З КОМПОНЕНТАМИ  ПРИРОДИ СВОЄЇ МІСЦЕВОСТІ ТА ВИВЧЕННЯ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКІВ МІЖ НИМИ

 

Навчальна екскурсія (інтегрований урок географія та біологія)

для учнів 6 класу (3 години)

Мета :

  • познайомитися з місцевими ландшафтами і на цій основі із загальними закономірностями розвитку природи;
  • вдосконалювати навички орієнтування на місцевості,
  • виробляти в учнів уміння застосовувати здобуті природничі знання з географії та біології на практиці, користуватися джерелами інформації,
  • самостійно шукати, аналізувати і передавати її ;
  • розвивати уміння співпрацювати під час виконання роботи,
  • сприяти гуманістичному розвитку особистості, природничому мисленню;
  • виховувати гуманність, толерантне ставлення до навколишнього середовища, національно свідомого громадянина, дбайливого господаря, грамотної освіченої людини , гуманіста і природолюба.

Ключові компетентності учня:

  • Навчально-організаційна: співпрацює в парі або групі;
  • Інформаційно-комунікативна: планує створення повідомлень, оптимально поєднуючи для цього різні форми (текст, рисунок, фото) представлення інформації;
  • Загальнокультурна: діє згідно з прийнятими правилами поведінки у природі;
  • Громадська: прагне бути культурним у спілкуванні, поводженні з однокласниками та іншими людьми;
  • Здоров’язбережувальна: дбає про збереження та зміцнення свого здоров’я та безпеку під час екскурсії;
  • Соціальна: підтримує чистоту відвідуваних місць.

 

Завдання: описати природний комплекс на прикладі досліджуваної ділянки лісу ( 50м х 50м)

Основні поняття : природний комплекс , компоненти природи, ліс та його компоненти, ярусність, класифікація рослин

Обладнання та матеріали: блокнот, ручка, олівець, карта РЛП «Краматорський», філія «Комишуваха»,  компас, невелика лопатка, барометр, термометр, пакетик для збору гірських порід, папка для збору зразків для гербарію.

Об’єкти дослідження : ділянки мішаного лісу в РЛП «Краматорський», філія «Комишуваха»

Методи та прийоми: розповідь, бесіда, робота в групах, робота з картками, спостереження, спілкування із живою природою.

 

Хід екскурсії

І. Організаційний момент .

1. Об’єднати учнів класу у бригади, кожна з яких буде виконувати окреме завдання згідно інструкції.

2. Ознайомити з метою проведення екскурсії та її змістом.

3. Провести інструктаж з правил безпеки під час екскурсії.

 

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

Ліс відіграє велику роль у житті людини та суспільства, адже він є легенями планети які постачають кисень та відновлюють склад повітря, ліс є незамінимим постачальником сировини для промисловості країни, та є притулком для багатьох звірів. Він забезпечує тварин їжею і природним матеріалом для створення своїх хатинок. Також листва з опалих дерев приймає участь у ґрунтоутворенні і збагачує ґрунт на корисні мінерали. Люди також будують будинки із стволів деяких дерев!

Ще для людини дуже корисно відвідати ліс. Подихати хвойним ароматом ялинок та сосен і просто отримати насолоду. Коли я відвідую ліс в мене підіймається настрій і з’являється багато енергії яку так і хочеться виплеснути назовні. 

Ліс – це природний комплекс, який живе особливим життям, за своїми правилами , які корисно знати .

 

Опрацювання пам’ятки правила поведінки в природі (доданок 1):

  • Оберігати рослинність
  • Обережно ставитися до тварин
  • Не забруднювати природу
  • Берегти і примножувати багатство природи.

 

ІІІ. Дослідження навколишнього середовища.

1. Прибувши на місце проведення екскурсії, впевнитися , що територія безпечна для перебування дітей.

2. Провести інструктаж з правил користування обладнанням.

3. Визначити ділянку для опису природного комплексу, розташувавши бригади так, щоб вони не заважали одна одній.

4. Заслухати виконання випереджувальних завдань про історію створення РЛП «Краматорський», філія «Камишуваха», філія «Біленька», філія «Білокузьминівка» (доданок 2, повідомлення учнів, есе).

5. Визначити розташування ділянки лісу, яку досліджуємо, відносно школи.

Виконання практичних завдань  „Навчаючи вчусь". Зорієнтувати компас, визначити основні і проміжні сторони горизонту.

 

IV. Повторення, систематизація знань про орієнтування в лісі.

(Доданок 3)

V. Визначення форм рельєфу і умов їх утворення.

Фронтальна бесіда.

  • Що таке рельєф?
  • Які форми рельєфу оточують нас на цій місцевості? Як називається ця форма поверхні?
  • Якими гірськими породами складена місцевість?
  • До якої групи за походженням їх відносять?

 

VI. Робота в парах або мікрогрупах.

 

Інструктивна картка № 1

Завдання кліматологам.

1. Вимірювати температуру кожні півгодини. Визначити середню температуру. Скласти графік ходу температур .

2. Визначити тиск повітря.

3. Визначити хмарність: ступінь хмарності (ясно, мінлива, хмарна), види хмар.

4. Опади при наявності.

5. Визначити напрям вітру, використовуючи компас.

6. Вказати на місцеві прикмети, що сприяли визначенню стану погоди.

7. В ході опису лісу збирати зразки рослин для гербарію.

 

Інструктивна картка № 2

Завдання ґрунтознавцям.

1. Визначення механічного складу ґрунту (доданок 4) .

2. Зробити фотографування.

3. В ході опису лісу збирати зразки рослин для гербарію.

 

Інструктивна картка № 3

Завдання біологам.

1. Зробити опис лісу :

  • тип ( хвойний , листяний, мішаний);
  • густота ( рідкий, густий, середній);
  • основна лісоутворююча порода та її опис ;
  • яруси рослинності (деревинний, чагарниковий, травнистий, мохолишайниковий), строкатість та яскравість барв;
  • зміни лісу , що сталися під впливом людини ;
  • яке господарське застосування мають рослини лісу, які птахи і тварини живуть в лісі.

2. Знайти за таблицями-вказівниками рослини та дерева, що занесені до Червоної книги України та Донецької області.

3. Спробуйте класифікувати рослини за класами.

4. За якими ознаками ви поділили їх на класи?

5. Провести фотографування знайдених рослин.

6. В ході опису лісу зібрати зразки рослин для гербарію.

 

VII. Оцінювання результативності навчальних досягнень учнів.

Учні самостійно оцінюють свої знання та вміння.

Учитель відзначає найбільш активних і уважних учнів та звертає увагу на те, що здобуті на екскурсії знання знадобляться на наступних уроках.

Заключне слово вчителя.

Нашу екскурсію ми завершуємо словами віршів:

Любіть природу рідну, завжди милуйтесь нею

Ранковими світанками, вечірньою зорею.

Любіть дерева голі,  любіть дерева в шапках,

Вони- немов колиска, неначе рідна мати!

 

Не спричиняйте болю, не рвіть природи коси,

А щоб росли густими — сполоскуйте у росах!

Із трепетом великим приходьте до природи,

Вслухайтеся в гармонію, в мелодію води!

 

Все на землі, все треба берегти,

І птаха, й звіра, і оту травинку.

Не чванься ти, що цар природи ти

Бо, врешті, ти - її частинка.

 

Цю істину сприймай беззастережно,

Якщо береш, то треба й віддавати,

Коли й надалі хочеш царювати!

 

VIII. Домашнє завдання.

Оформити звіт про екскурсію за планом:

1. Учень( учениця). Клас. Школа.

2 . Місце проведення.

3. Обладнання.

4. Вид роботи.

5. Висновок про виконану роботу.

6. Які заходи можна запропонувати для збереження лісу.

7. Оцінка.

 

Додатки

 

Доданок 1

Правила поведінки в природі. 
Усе розмаїття природи, яке ти бачиш, створено не тобою. Тому:

 

  1. Ходи якомога тихіше. Не галасуй і не тупоти, інакше нічого не почуєш і не побачиш.
  2. Зриваючи квітку, подумай, чи варто заради миттєвого задоволення заподіяти рослині шкоди. Найкращі рослини - живі.
  3. Не ламай дерева, гілки.
  4. Не їж незнайомі ягоди та гриби, якщо не хочеш отруїтися.
  5. Перш ніж когось схопити, подумай: „А чи сподобається цій істоті моє товариство?" У природі ми в гостях і права господаря треба поважати. Тим більше, що деякі з тварин боляче кусаються.
  6. Розводячи багаття чи полишивши запаленого сірника, пам'ятай, що спалити сотні гектарів лісу чи комишів дуже просто. А з ними мільйони живих істот.
  7. Усе, що приніс із собою, - забери. Поважай чистоту природи. Залишати можна тільки харчові продукти.

 

Додаток 2

Поруч з Краматорськом розташоване селище міського типу Комишуваха. Тут знаходиться південно-західна ділянка ландшафтного парку, яка є чинною зоною туризму і рекреації – «Візит-Центр» РЛП «Краматорський». 

Територія площею 865, 23 га має вид кластеру, до складу якого входять сім відокремлених ділянок. Місцевий рельєф яружно-балкового типу представлений широколистяними урочищами. Деякі з них – «Граково-Комишуваха», «Липове-Велике» – мають достатньо велику площу. Панівними породами дерев у лісі є ясен та дуб. Рідше зустрічаються клен, липа, в’яз. Під пологом лісових масивів росте різноманітна трав’яниста рослинність.

Найголовнішими завданнями функціонування РЛП «Краматорський» є охорона заповідних природних комплексів крейдяної та різнотравно-ковилисто-типчакової степової рослинності під час випасу худоби, сінокосіння та палів, боротьба з браконьєрством та робота з відтворення популяцій диких тварин.

В результаті активних дій щодо запобігання порушенням режиму охорони на ділянках Парку збільшилася площа копильників, призупинена деградація унікальної крейдяної флори, особливо вразливої до антропогенного тиску, значно зросла чисельність копитних та інших тварин, а також птахів, що підтверджується даними таксацій та інших спостережень. 

Щодня співробітниками відділу служби державної охорони природно-заповідного фонду РЛП «Краматорський» здійснюється об’їзд територій Парку та регулярно виконуються рейди з метою забезпечення охорони природних комплексів, порядку, використання природних ресурсів, додержання вимог щодо відвідування територій та об’єктів ПЗФ, запобігання пошкодження лісових насаджень внаслідок незаконних рубок та пожеж.

Права та обов’язки посадових осіб служби державної охорони Парку визначаються Законом України «Про природно-заповідний фонд України», Положенням про службу охорони природно-заповідного фонду України (затв.постановою КабМіну від 14.07.2000р). 

 

Доданок 3 

 

Орієнтування в лісі .

Перебуваючи в лісі, необхідно чітко уявляти сторони горизонту та напрямок руху. Сонячними днями орієнтирами можуть бути тіні від дерев.

Основним засобом орієнтуванням на місцевості є компас.

Рухаючись лісом, необхідно, по можливості, запам’ятовувати свій шлях, помічаючи дорогою предмети , що можуть служити орієнтирами (озеро, пеньок, повалене дерево, вирубки і т.д.)

Заблукавши, краще повернутися своїми слідам до вихідного пункту. Вийшовши на стежку, слід дослідити її: якщо гілки б’ють в обличчя або груди, з неї краще піти - це дорога звіра й до житла людини вона не приведе .

Вухо людини здатне уловлювати й відрізняти найрізноманітніші звуки, шуми, виділяти їх відтінки, висоту, тембр. Особливо загострюється слух 28 уночі.

Орієнтуватися можна за звуком : паровозний гудок та сирену чути за 7- 10 км, автомобільний гудок, гавкіт собак 2 – 3 км, шум вантажівки – 1 км.

У нічний час для орієнтування й руху в заданому напрямку зручно використовувати джерело світла . Нічна видимість окремих об’єктів : багаття – 8 км, електричний ліхтарик 1 – 1,5 км.

Додаток 4

Визначення механічного складу ґрунту .

Механічний склад ґрунту визначається «мокрим» способом. Для цього за допомогою лопатки відколупують зразок ґрунту. Його намочують і розминають рукою, доводячи до пластичного стану. Коли це буде зроблено, то із шматка ґрунту скачують кульку.

Якщо це зробити не вдається, то ґрунт - піщаний. Якщо ж кульку вдалося одержати, то її намагаються розкачати між долонями рук у шнур завтовшки у 7- 8 мм. Якщо це не вдалося зробити, то такий ґрунт має супіщаний склад механічний, а якщо шнур вдалося зробити, то його пробують скласти в кільце. Якщо кільце тріскається, то ґрунт суглинистий. У випадку, коли кільце можна виготовити, то ґрунт має глинистий механічний склад.

Додаток 5

 

Список використаних джерел

1. Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу під час проведення навчальних екскурсій та навчальної практики учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Лист МОН № 1/9-61 від 06.02.08 року

 

2. Кірічук Ю. П. Методика організації та проведення навчальних екскурсій з фізичної географії / Ю. П. Кірічук, Л. А. Покась // Географія та економіка в сучасній школі. – 2013. – № 2. – С. 26-30.

 

3. Кобернік С. Г. Методика навчання географії в загальноосвітніх навчальних закладах : [Навч.-метод. посіб.] / С. Г. Кобернік, Р. Р. Коваленко, О. Я. Скуратович ; за ред. С. Г. Коберніка. – К. : Навчальна книга, 2005. ‒ 319 с.

 

4. Занимательная география / Сост. Г.Н.Якуш. – Минск,1967

 

5. Чернышова Е.Я., Учебные экскурсии по географии. – М. Просвещение,1980

 

6. Стадник А.Г. География, 6 класс: методическое пособие. – Х. Легас, 2002

7. Меньчунов А.Е. В мире ориентиров. – М. 1977

 

8. Марченко О.В. Організація науково-дослідницької діяльності учнів у загальноосвітньому навчальному закладі// Нива знань. Науково-методичний альманах -2004. № 4,с. 48-5

 

9. Стадник О.Г. Загальна географія. 6 клас: зошит для практичних робіт / О.Г.Стадник, В.Ф. Вовк. – Харків: Вид-во «Ранок», 2019. – 56 с., карти.

 

10. https://krampark.com/pro-rlp-kramatorskyi/ сайт РЛП «Краматорський»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Щука Галина
    Дякую автору. Розробка дуже сподобалася. Беру своїм студентам за приклад)))
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Рубежанська Юлія Ігорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 жовтня 2021
Переглядів
1803
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку