Схвалено Затверджено
на засіданні педагогічної ради наказом від_______2024р. №_____
Протокол №___від___серпня 2024р. Ліцею №1 м. Хоростків
Навчальна модифікована програма
з англійської мови для 6 класу
3.5 годин на тиждень (122 години)
розроблено на основі модельної навчальної програми
для закладів загальної середньої освіти
(автори Зимомря І. М., Мойсюк В. А., Тріфан М. С.,
Унгурян І. К., Яковчук М. В. ), наказ МОН від 12.07.2021 №795
за підручником “Prepare” для 6 класу закладів загальної середньої освіти
(з аудіосупроводом), автори Д. Коста, М. Вільямс,
видавництво “Лінгвіст”, гриф “Рекомендовано МОН України”
(наказ № 254 від 08.03.2023)
Навчальна модифікована програма для 6 класу розроблена на основі модельної навчальної програми авторів Зимомря І. М., Мойсюк В. А., Тріфан М. С., Унгурян І. К., Яковчук М. В. «Іноземна мова. 5-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (Рекомендовано Міністерством освіти і науки України, Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 №795) за підручником “Prepare” для 6 класу закладів загальної середньої освіти (з аудіосупроводом), Коста Джоанна, Вільямс Мелані.-К.: Видавництво “Лінгвіст”, 2022, гриф “Рекомендовано МОН України (наказ № 254 від 08.03.2023). Навчальна програма конкретизує модельну навчальну програму та описує коло основних знань, умінь та навичок, що підлягають засвоєнню, визначає порядок вивчення тем, кількість годин на їх вивчення, окреслює очікувані результати навчання здобувачів освіти, визначає орієнтовні види навчальної діяльності для розвитку ключових компетентностей та критерії оцінювання учнів.
I Пояснювальна записка
Нормативно-правова база, на основі якої укладено навчальну програму
Програма відображає головні ідеї Закону України «Про освіту» від 05.09.2017, Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020, Державного стандарту базової середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 30. 09. 2020 р. № 898) та ідеї концепції «Нова українська школа» (2016 р.). Програма ґрунтується на принципах: комунікативної спрямованості освітнього процесу для реалізації цілей і завдань навчального предмету «Іноземна мова»; особистісної орієнтації на учня/ученицю; підтримки автономії учня/учениці; взаємопов’язаності (інтеграції) 4 видів мовленнєвої діяльності в освітньому процесі, а саме: (сприймання на слух/аудіювання, усного продукування і взаємодії/говоріння, зорового сприймання/читання, писемного продукування і взаємодії/письма). Мовний інвентар (лексика і граматика) Програми та види навчальної діяльності учнів, спрямовані на реалізацію очікуваних результатів навчання.
Програма відповідає контексту Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти, які вказують, чого мають навчитися учні в процесі оволодіння мовою з метою її використання як засобу міжкультурної взаємодії.
Обов’язкові результати навчання та орієнтири для оцінювання іншомовної освіти (мовно-літературна галузь) Державного стандарту базової загальної середньої освіти зорієнтовано на Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти. Відповідно, встановлено рівень володіння іноземною мовою учнями: на кінець 6-го класу А2.
Зміст навчальної програми забезпечують:
- Підручник “Prepare” для 6 класу закладів загальної середньої освіти (з аудіосупроводом), Коста Джоанна, Вільямс Мелані.-К.: Видавництво “Лінгвіст”, 2022, гриф “Рекомендовано МОН України (наказ № 254 від 08.03.2023).
-Матеріали для вчителів та учнів на онлайн платформі видавництва.
Навчальна програма є основою для календарно-тематичного та поурочного
планування, у якому вчитель самостійно, враховуючи запропоновану кількість годин на
вивчення тем у межах розділу, розподіляє години і види
навчальної діяльності, планує види роботи, спрямовані на опанування змісту матеріалу та
формування ключових та предметних компетентностей. Це дає можливість вчителеві вільно й
творчо підійти до реалізації програми в кожному класі, врахувати інтереси й рівень підготовки
учнів, конкретні умови викладання -можливість використання
інформаційно- комунікаційних технологій; рівень володіння учнями іноземними мовами;
знання української мови і літератури, історії та інших предметів; підготовка до контрольного
оцінювання ,тощо.
Мета курсу
Відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти метою середньої освіти є всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей, компетентностей та наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формування цінностей, розвиток самостійності, творчості та допитливості. Метою впровадження концепції Нової української школи є формування компетентностей здобувачів освіти, потрібних їм для успішної самореалізації в суспільстві. Формування ключових компетентностей засобами іноземної мови є тривалим процесом, який не закінчується вивченням певної теми спілкування. Більшість ключових компетентностей формуються і надалі, в різних обсягах і напрямках, упродовж усього процесу вивчення іноземної мови. Водночас деякі з них мають вибірковий характер і формуються лише в межах окремих тем спілкування. Поряд із цим, є компетентності, формування яких здійснюється інтегровано, тобто в межах кількох тем на різних етапах навчання. Саме тому комунікативні ситуації, представлені у даній Програмі, інтегруються у певній послідовності.
Важливим елементом процесу навчання є також система оцінювання, як складова управління якістю освіти. Результати оцінювання надають інформацію для визначення напрямків розвитку освіти, його відповідності запитам держави; вони є підґрунтям для взаємодії батьків, учителів і учнів, метою якої є обговорення індивідуальних досягнень школярів, визначення умов, за яких навчальна діяльність буде найбільш продуктивною. Саме тому в Концепції Нової української школи акцентується увага на змінах у системі оцінювання навчальних результатів учнів. Вимоги до обов'язкових результатів навчання визначаються з урахуванням компетентнісного підходу до навчання, в основу якого покладено ключові компетентності, що зумовлює зміни у формах оцінювання, зокрема велике значення приділяється формувальному оцінюванню та рефлексії. Пріоритетними постають види і форми контролю не стільки рівня сформованості мовних (фонетичних, лексичних, граматичних) навичок учнів (хоча саме вони є об’єктами перевірки), скільки якості іншомовних умінь у чотирьох видах мовленнєвої діяльності: усному продукуванні/говорінні, сприйманні на слух/аудіюванні, зоровому сприйманні/читанні, писемному продукуванні/письмі. Оцінювання зорієнтовано на очікувані групи результатів навчання, передбачені навчальною програмою. Програма також визначає наступні ключові компетентності та їх дескриптори та описує види навчальної діяльності для їх формування та розвитку.
Оцінювання результатів навчання учнів здійснюється згідно з вимогами до обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом на основі компетентнісного підходу. Оцінювання дає інформацію про досягнення результатів навчання на певному етапі освітнього процесу. Результати оцінювання виражаються в балах (від 1 до 12) та/або в оціночних судженнях. Оцінювання здійснюється за визначеними критеріями, які дозволяють встановити відповідність між вимогами до обов’язкових результатів навчання, визначеними Державним стандартом, і фактичними результатами навчання, яких досягли учні. Критерії оцінювання реалізуються за чотирма рівнями (початковий, середній, достатній, високий). Кожний наступний рівень охоплює вимоги до попереднього, а також додає нові. Критерії оцінювання дають змогу здійснювати оцінювання результатів навчання у 12-бальній шкалі оцінювання. Опис кожного бала шкали оцінювання подано в Додатку 1 з урахуванням компетентісного підходу.
Ключові зони компетентності поділено на кілька компонентів (дескрипторів).
Ключові компетентності |
Дескриптори |
1. Критичне мислення належить до діяльності, яка забезпечує здатність учнів логічно і послідовно мислити, міркувати про свої вчинки. Це своєрідна система суджень, яка дозволяє аналізувати інформацію таким чином, щоб на її підставі ухвалювати раціональні рішення. Навички критичного мислення дають змогу не розгубитися у перенасиченому інформацією середовищі й не піддаватися маніпуляціям, суть його полягає в ухваленні ретельно обміркованих та незалежних рішень. Головним чином йому притаманні такі властивості, як усвідомленість та самовдосконалення. А ще критичне мислення важливе у переговорах та допомагає аргументувати свою точку зору. |
Критичне мислення передбачає такі ключові уміння, як-от: − розуміння і аналіз зв’язків між ідеями та аргументами – здатність учня ідентифікувати та аналізувати інформацію задля розпізнання моделей, взаємовідношень та взаємозв’язків. Вона допомагає учням глибше розуміти ідеї та аргументи, а також інтерпретувати і робити висновки щодо наданої йому інформації; − оцінка ідей, аргументів та варіантів – здатність учнів визначати надійність наданих йому ідей та аргументів, оцінювати логічність ідей аргументів і наведених у них доказів; − вирішення проблем та прийняття рішень – навички визначати і аналізувати проблеми, добирати відповідну інформацію, оцінювати запропоновані варіанти, приймати рішення щодо вибору і запровадження серед них найбільш ефективного і доцільного, оцінювати прийняте рішення та видозмінювати в подальшому в разі потреби. Незалежно від віку учнів, в основі розвитку критичного мислення лежить їхня здатність ставити запитання. Тому досить важливим є постійне заохочення учнів перевіряти інформацію, яку вони отримують, і підсумки, які вони роблять (наприклад, ставленням під сумнів надану інформацію, поверненням через певний час до обговорюваної теми). |
2. Креативність являє собою здатність швидко генерувати нові ідеї і можливості та відповідно їх опрацьовувати. Креативне мислення - це нестандартний, оригінальний тип мислення, здатний привести до несподіваних рішень чи нових відкриттів. Серед ознак креативного мислення вирізняють: швидкість і гнучкість думки, оригінальність, допитливість та фантазування. Тому для розвиту креативності учнів значну роль відіграє уміння вчителя залучати їх до різних видів комунікативної діяльності з елементами неочікуваності, спонтанності, надавати їм вибір у діяльностях, дозволяти їм використовувати уяву і нестандартне мислення. |
Серед основних ключових умінь у межах компетентності «Креативність» постають такі, як: − участь у креативній діяльності – здатність брати участь у різних видах діяльності, спрямованих на розвиток креативності, зокрема в ігровій діяльності, в обговоренні творів мистецтва, в гіпотетичних сценаріях, в мозковому штурмі тощо; − створення нового контенту на основі власних ідей та інших джерел – здатність генерувати різноманітні ідеї, відчуваючи себе при цьому вільним і гнучким, розвивати і реалізовувати напрацьовані ідеї, бути оригінальним; − використання новоствореного контенту для вирішення проблем і прийняття рішень – здатність перевіряти і уточнювати згенеровані ідеї, а також упевнено презентувати і пояснювати свою позицію іншим. До наведених вище ключових умінь можемо додати також допитливість, когнітивну гнучкість, толерантність до неоднозначності та непередбачуваності, внутрішню мотивацію, задоволення від знайомства із досі невідомими речами. |
3. Уміння вчитися передбачає здатність учнів опановувати знаннями, уміннями і навичками, необхідними в їхній особистій та професійній життєдіяльності. Уміння вчитися — це вміння розвивати свої здібності, уміння шукати способи дії в нових ситуаціях. Уміння вчитися належить до ключових компетентностей, тому є універсальним інструментом сучасної системи неперервної освіти. Умовою й результатом інноваційного типу навчання має бути сформованість в учнів бажання та здатності самостійно вчитися, шукати у різних джерелах інформацію, переробляти її, виокремлювати нове, істотне, освоювати уміння діяти, прагнути до творчості й саморозвитку в різних сферах діяльності. |
Ключовими уміння для розвитку компетентності «Уміння вчитися» є такі: − розвиток навчальних умінь і стратегій навчання – здатність конспектувати, запам’ятовувати, відновлювати й відтворювати з пам’яті інформацію; − контроль свого навчання – стратегії саморегулювання, набуття автономності, збереження мотивації, розуміння своїх навчальних цілей, концентрації на завданні задля досягнення кращих результатів; − саморефлексія та самооцінка навчальних успіхів – здатність учня рефлексувати над визначенням найкращої для нього індивідуальної освітньої траєкторії, найефективніших умінь і стратегій навчання, а також над подальшими діями в процесі навчання. Встановлено, що учні, які стежать за власним прогресом у навчанні, виявляють більшу схильність до стабільного розвитку, необхідного для досягнення їхньої навчальної мети. Інструменти організації для розвитку означеної компетентності можуть бути реалізовані через мозкові штурми або читання певної інформації, обговорення проблем під час групової роботи |
4. Комунікативність/Спілкування є життєвою компетентністю, що уможливлює обмін ідеями та інформацією, а також допомагає виражати почуття та емоції. Досягнення ефективної комунікації являє собою значно ширше поняття, аніж засвоєння мовного інвентаря (граматики, словникового запасу, вимови тощо). Комунікативна компетентність – це здатність встановлювати і підтримувати необхідні контакти з оточуючими людьми, певна сукупність знань, умінь та навичок, що забезпечують ефективне спілкування, передбачають уміння змінювати глибину і коло спілкування, розуміти й бути зрозумілим для партнера у процесі спілкування. Вона формується в умовах безпосередньої взаємодії. |
Ключовими уміннями в межах компетентності «Спілкування» постають такі, як: використання відповідної мови та регістру для контексту – здатність учнів розуміти формальні та неформальні ситуації, уміння варіювати мову і засоби вираження відповідно до стилю комунікації, усвідомлення різниці між стилями міжкультурного спілкування. Доцільне використання мовних одиниць і структур дозволить їм досягнути бажаного ефекту: переконати співрозмовника, привернути й утримати його увагу, наголосити на важливій інформації; − ведення бесіди – вміння ефективно і продуктивно спілкуватися, ініціювати, підтримати і завершити бесіду, передати співрозмовнику потрібну інформацію, використовуючи відповідні ключові комунікативні стратегії; − участь у розмові з доцільною впевненістю та ясністю – здатність дотримуватися відповідних і доцільних тактик і стратегій міжособистісного спілкування, ураховуючи важливість використання невербальних засобів спілкування (тональність, структура висловлення, вираз обличчя, зоровий контакт), здатність продукувати зв’язне й логічне мовлення, відчуваючи при цьому себе впевнено. |
5. Співпраця, поряд з умінням вирішувати проблеми, є також однією з ключових компетентностей 21-го століття, оскільки передбачає ефективний розподіл праці, використання інформації з різних джерел, урахування здобутків і досвіду інших.. Співпраця як можливість займатися спільною діяльністю, кооперуватися задля досягнення поставлених цілей з однолітками, наставниками, яка дає шанс кожному учневі в межах освітнього процесу не лише знайти друзів та однодумців, а й розвинути цілий спектр життєво важливих навичок і в результаті бути більш успішним як у навчанні, так і надалі в житті. |
Ключовими уміннями компетентності «Співпраця» є такі: − уміння брати відповідальність за свій внесок у групову роботу – здатність брати активну участь у груповій діяльності, виконувати різні ролі, вільно обмінюватися ідеями з іншими, виявляти бажання обговорювати в групі свою діяльність; − уміння слухати з повагою і давати конструктивну відповідь на внесок інших у спільну роботу – здатність уважно слухати інших і враховувати їхню точку зору, навіть якщо вона не збігається з власною, здатність висловлюватися по черзі, давати конструктивний зворотній зв’язок, допомагати членам групи і підтримувати їх, відстоювати власні рішення та ідеї задля спільного розвитку групи; − уміння працювати на результат – здатність учнів забезпечувати умови для досягнення поставленою перед групою мети, що, в свою чергу, відображає уміння оцінювати всі можливості, варіанти і точки зору під час групової діяльності, визначати найоптимальніші рішення для розв’язання окреслених завдань, передбачати ризики, які можуть виникати на шляху до досягнення мети. |
6. Соціальна відповідальність являє собою компетентність, яка розглядає шляхи розвитку уміння усвідомлювати свою належність до певної соціальної групи, свою роль у ній з глобальної точки зору, вносити позитивні зміни задля її розвитку та підтримувати її, а також уміння контактувати з представниками інших етнічних і культурних груп. Соціальна відповідальність передбачає обов'язок оцінити власні наміри та здійснювати вибір поведінки відповідно до норм, що відображають інтереси суспільного розвитку. |
У межах компетентності «Соціальна відповідальність» визначають такі ключові уміння, як-от: − розуміння своїх обов’язків у групі та суспільстві – вміння визначати і усвідомлювати особисту і соціальну відповідальності на різних рівнях – від конкретного до загального; − вияв міжкультурної обізнаності – здатність учня описувати і аналізувати особливості своєї та інших культур, позитивно й шанобливо порівнювати їх, співпрацювати з представниками інших етносів і культур; − розуміння загальнолюдських проблем – здатність учня визначати, обговорювати, розуміти низку загальнолюдських проблем щодо здоров’я, прав людини, навколишнього середовища, а також усвідомлювати той вплив, які мають його вчинки в контексті окреслених питань. |
7. Емоційний інтелект - його розвиток є запорукою успішності учня будь якого віку, а емоційні навички визначають як соціальну, так і когнітивну складову його розвитку. Вміння правильно розуміти і використовувати емоції у повсякденні називають "емоційним інтелектом". Емоційний інтелект (EQ) — це здатність розпізнавати емоції, бажання, наміри свої та інших людей і керувати ними. Емоційний інтелект впливає на навчання і здатність ефективно виконувати поставлені перед учнем завдання. Тим, хто має високий рівень простіше ухвалювати рішення та брати на себе відповідальність, саме тому так важливо розвивати цю компетентність.
|
Серед ключових умінь компетентності «Розвиток емоційного інтелекту» називають такі, як: − визначення і розуміння емоцій інших – здатність учня помічати, усвідомлювати і виражати почуття в різних ситуаціях і контекстах, а також розуміти причину цих емоцій та їхній вплив на поведінку. Досягнення таких умінь можливе через рефлексію і самооцінку своїх сильних і слабких сторін, шляхом осмислення і озвучення емоцій, а також визначення і опису вірувань, цінностей і дій; − керування власними емоціями – здатність відчувати емоції, момент їхнього виникнення, а також запускати механізм, який допоможе справитися з емоційною напругою задля мінімізації негативних емоцій та посилення позитивних; − емпатія та уміння будувати стосунки – здатність не лише розуміти точку зору інших, а й відчувати й виявляти почуття емпатії, підтримувати інших. |
Структура навчальної програми
Навчальна програма для 6 класу містить:
1. Пояснювальну записку (нормативно-методична база, мета і завдання курсу, структура
навчальної програми, розподіл навчального навантаження за розділами і семестрами).
2. Основну частину, у якій зазначено зміст навчального предмета (за розділами, темами),
очікувані результати навчання учнів (що корелюють із результатами навчання та орієнтирами
для оцінювання учнів у мовно-літературній галузі відповідно до Державного стандарту), види
навчальної діяльності учнів (за розділами).
3. Прикінцева частина (особливості оцінювання та
використаних джерел).
Розподіл годин програми за темами. Всього 122 години (з урахування 35 навчальних тижнів)
1. Здоров`я і спорт-13 год.
2. Мистецтво – 13 год.
3. Мій дім-14 год.
4. Покупки – 13 год.
5. Відпочинок та дозвілля – 12 год.
6. Навколишнє середовище та погода– 11 год.
7. Тваринний світ – 11 год.
8. Україна та країна, мова якої вивчаєтьс – 11 год.
9. Школа – 12 год.
10. Тема: Сім`я– 12 год.
Примітка: Програма містить усі теми, запропоновані модельною навчальною програмою, проте пропонований лексичний та граматичний інвентар суттєво спрощені зважаючи на рівень навчальних досягнень здобувачки освіти на кінець 5 класу. Основні теми вивчаються інтегровано в межах кількох тем на різних етапах навчання (загальний зміст доповнень не перевищує допустимі межі 20%).
Основна частина
Очікувані результати навчання (за видами мовленнєвої діяльності) |
Пропонований зміст |
Види навчальної діяльності |
|
Лексичний інвентар |
Граматичний інвентар |
||
Сприймання усної інформації Визначає в загальних рисах дуже просту інформацію, яка пояснюється у передбачуваній ситуації, якщо мовлення дуже повільне та чітке з тривалими паузами. [6 ІНО 1.1.1-1] Розпізнає елементарні інструкції щодо виконання повсякденних завдань. [6 ІНО 1.1.3-2] |
Здоров’я і спорт Види спортивних ігор Спортивне знаряддя
Мистецтво Музичні напрямки та жанри Музичні інструменти
Україна та країна, мова якої вивчається Визначні місця
Сім’я Члени сім’ї Професії
Навколишнє середовище, погода Погодні умови
Тваринний світ Дикі та свійські тварини
Покупки Предмети одягу Види страв та напоїв
Відпочинок та дозвілля Види транспорту Види відпочинку
Мій дім Меблі Предмети побуту
Школа Шкільне приладдя Навчальні предмети |
Pronoun: personal pronouns (I, you, she, he, it, we, they) wh-questions
Conjunction: and, but
Preposition: dates with in and on
Adverb: adverbs of frequency (always, usually, often, sometimes, never)
Modality: should / shouldn’t
Verb: like, don’t like, hate, love + -ing
|
Для розвитку комунікативних умінь − Використання доцільних форм звернень, привітань та прощання; − Використання доцільних стратегій для компенсації таких прогалин у мовленні: повідомлення про нерозуміння; використовують невербальні способи спілкування; послуговується мімікою, жестами, зоровим контактом для підтримки вербального спілкування.
Для розвитку креативності − Участь у видах діяльності, що включають музичні елементи.
Для розвитку навичок співпраці − Перепитування та прохання до співрозмовника повторити повідомлення/частину повідомлення.
Для розвитку умінь навчатися впродовж життя − Використання навчальних словників (для перекладу), а також інших додаткових ресурсів для збагачення словникового запасу.
Для емоційного розвитку − Сприймання та реагування на похвалу і критику; − Розуміння емоцій та почуттів інших людей та відповідне реагування на них.
Для розвитку соціальної відповідальності − Відтворення та дотримання правил поведінки у різних соціальних групах (у класі, вдома, з друзями).
|
Сприймання письмового тексту Розпізнає повсякденні знаки. Розпізнає інформацію, якщо вона ілюстрована [6 ІНО 1.2.4-2] |
|||
Використання ефективних стратегій сприймання усної інформації та письмового тексту Використовує числа, імена, щоб визначити тему тексту. [6 ІНО 1.3.1-3] |
|||
Усна взаємодія Реагує на звернене до неї чітке й повільне мовлення у простих повсякденних ситуаціях, якщо співрозмовник докладає певних зусиль, щоб досягти розуміння[6 ІНО 2.1.1-1] Використовує прості повсякденні ввічливі форми привітання та прощання. [6 ІНО 2.1.1-2]
|
|||
Письмова взаємодія Пише короткі фрази для надання базової інформації (ім’я, адреса, родина), в анкеті або записці, використовуючи словник. |
|||
Онлайн взаємодія
бере участь в [6 ІНО 2.3.1-1] |
|||
Використання ефективних стратегій здійснення взаємодії (усної, письмової та онлайн) Використовує прості техніки, щоб почати розмову та закінчити розмову. Повідомляє про те, що не розуміє отриманої інформації, просить вимовити слово по буквах [6 ІНО 2.4.3-3] |
|||
Усне висловлювання власних думок, почуттів, ставлення та позицій Продукує короткі фрази простими мовними засобами про себе, адресу, особисті речі [6 ІНО 3.1.1-1]
|
|||
Висловлювання своїх думок, почуттів, ставлення та позицій письмово повідомляє особисту стандартну інформацію, представляючи себе (вік ,ім’я) [6 ІНО 2.2.1-1]
|
Перелік навчально-методичного та матеріально-технічного
забезпечення освітнього процесу – сайт в-ва «Лінгвіст»
Методичні рекомендації.
Система оцінювання результатів навчання.
Список використаних джерел
Навчальна програма укладена відповідно до визначеної Навчальним планом закладу освіти
кількості годин та порядку вивчення тем відповідно до матеріалів підручника Підручник “Prepare” для 6 класу закладів загальної середньої освіти (з аудіосупроводом), автори Д. Коста, М. Вільямс, видавництво “Лінгвіст”, Київ 2023, гриф “Рекомендовано МОН України”, наказ № 254 від 08.03.2023 р.
У навчальній програмі конкретизовано зміст навчального матеріалу із зазначенням
відповідної кількості годин на вивчення розділу. В основній частині прописані очікувані
результати навчання, сформульовані на основі відповідного орієнтира для оцінювання з
Державного стандарту базової середньої освіти із зазначенням індексу цього орієнтира. Також
вказані і групи результатів навчання
Взаємодія з іншими особами в усній і письмовій формі та в режимі реального часу через засоби іноземної мови (ГР.2)
Надання інформації, Висловлювання думок, почуттів та ставлення іноземною мовою. (ГР.3)
Оцінювання
Оцінювання здійснюватиметься відповідно до ст. 17 Закону України «Про повну загальну
середню освіту», наказу МОН України від 02.08.2024 р. No1093 «Про затвердження
рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання».
Рішення щодо оцінювання у 6 класі
_______________________________________________ прийняте на засіданні педагогічної ради
(протокол No___ від __________________________________ ).
Оцінювання за семестр здійснюватиметься за групами результатів навчання, що передбачені Критеріями оцінювання за освітніми галузями( додаток 2).
Результати оцінювання виражаються в балах (від 1 до 12) та/або в оціночних судженнях.
Оцінювання здійснюється за визначеними критеріями (подані в додатку 1 наказу МОН України
від 02.08. 2024 р. No1093), які дозволяють встановити відповідність між вимогами до
обов’язкових результатів навчання, визначеними Держстандартом, і фактичними результатами
навчання учнів.
Оцінювання здійснюється за 12-бальною шкалою: початковий (1-3 бали); середній (4-6
балів); достатній (7-9 балів); високий (10-12 балів).
Результати навчання фіксуватимуться в індивідуальних картках учнів, у щоденниках
спостережень (за потреби), класних журналах.
У запропонованому зразку Свідоцтва досягнень в Наказі МОН України від 02.08.2024 року №1093 слід скоригувати кількість та назву груп результатів навчання (оскільки запропонована форма Свідоцтва є орієнтовною). Рекомендовано таку редакцію:
Іноземна мова за групами результатів
Сприйняття усної інформації та письмових текстів.
Взаємодія в усній і письмовій формі.
Надання інформації, висловлювання в усній та письмовій формі.
Додаток 1
Критерії оцінювання учнів 6 класів НУШ
укладені на основі Наказу МОН від 02.08.2024 р. №1093
"Про затвердження рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання"
За групами результатів: сприймає усну інформацію на слух/ сприймає письмові тексти (аудіювання та читання)
|
||
Рівні |
Бали |
Сприйняття усної інформації та письмових текстів іноземною мовою в умовах безпосереднього та опосередкованого міжкультурного спілкування
|
Початковий |
1 |
Цільовий слухач/читач не розуміє зміст висловлювання. Учень/учениця розуміє лише окремі ідеї прослуханого та прочитаного за наявності наочностей та допомоги вчителя. Жодне завдання не виконано правильно.
|
2 |
Цільовий слухач/читач не розуміє зміст висловлювання. Учень/учениця розуміє лише окремі ідеї прослуханого та прочитаного за наявності наочностей. Виконує менше третини (15-29%) завдань правильно. |
|
3 |
Цільовий слухач/читач не розуміє зміст висловлювання. Учень/учениця розуміє лише окремі ідеї прослуханого та прочитаного за наявності наочностей; може виконувати завдання за зразком з допомогою вчителя. Виконує третину (30%) завдань правильно.
|
|
Середній |
4 |
Учень/учениця розуміє лише ключові ідеї прослуханого та прочитаного, потребує сторонньої допомоги для розуміння детального змісту тексту. Виконує трохи більше третини (33-40%) завдань правильно
|
5 |
Учень/учениця розуміє лише ключові ідеї прослуханого та прочитаного, потребує сторонньої допомоги для розуміння детального змісту тексту. Виконує менше половини (41-49%) завдань правильно.
|
|
6 |
Учень/учениця розуміє лише ключові ідеї прослуханого та прочитаного, потребує сторонньої допомоги для розуміння детального змісту тексту. Виконує половину (50%) завдань правильно.
|
|
Достатній |
7 |
Учень/учениця розуміє прослуханий чи прочитаний текст в загальному та може виокремити основні ідеї змісту. Виконує більшість завдань (55%) правильно.
|
8 |
Учень/учениця розуміє прослуханий чи прочитаний текст в загальному та може виокремити основні ідеї змісту. Виконує більшість завдань (60%) правильно.
|
|
9 |
Учень/учениця вміє розуміє прослуханий чи прочитаний текст в загальному та може виокремити основні ідеї змісту. Виконує переважну більшість завдань (75%) правильно.
|
|
Високий |
10 |
Учень/учениця повністю розуміє та може аналізувати зміст прочитаного чи прослуханого тексту, інформативних чи розповідних бесід, оголошень, інструкцій чи історій. Розуміє основну інформацію прочитаних чи почутих більш розгорнутих та складніших текстів (статей, історій тощо) відповідного рівня. Виконує правильно 80% завдань відповідного рівня.
|
11 |
Учень/учениця повністю розуміє та може аналізувати зміст прочитаного чи прослуханого тексту, інформативних чи розповідних бесід, оголошень, інструкцій чи історій. Розуміє основну інформацію прочитаних чи почутих більш розгорнутих та складніших текстів (статей, історій тощо) відповідного рівня. Виконує майже всі (90%) завдань правильно.
|
|
12 |
Учень/учениця повністю розуміє та може аналізувати зміст прочитаного чи прослуханого тексту, інформативних чи розповідних бесід, оголошень, інструкцій чи історій. Розуміє основну інформацію прочитаних чи почутих більш розгорнутих та складніших текстів (статей, історій тощо) відповідного рівня. Виконує всі (100%) завдань правильно.
|
|
За групами результатів: усно взаємодіє та висловлюється/письмово взаємодіє та висловлюється (говоріння та письмо)
|
||
Рівні |
Бали |
Взаємодія з іншими особами в усній і письмовій формі в режимі реального часу через засоби іноземної мови; надання інформації, висловлювання думок, почуттів та ставлення іноземною мовою |
Початковий |
1 |
Учень/учениця має значні складнощі з передавання основної думки під час усної, письмової та онлайн- взаємодії. Використовує окремі непов’язані фрази та словосполучення, намагається конструювати прості речення, висловлювати свої думки, використовуючи однотипні фрази, але граматичні конструкції використовуються зі значною кількістю помилок. Жодне завдання не виконано правильно.
|
2 |
Учень/учениця має значні складнощі з передавання основної думки під час усної, письмової та онлайн- взаємодії. Використовує окремі непов’язані фрази та словосполучення, намагається конструювати прості речення, але граматичні конструкції використовуються з помилками. Виконує менше третини (15-29%) завдань правильно. |
|
3 |
Учень/учениця має значні складнощі з передавання основної думки під час усної, письмової та онлайн- взаємодії. Використовує окремі непов’язані фрази та словосполучення, намагається конструювати прості речення, передати інформацію, намагається висловлювати свої думки, використовуючи короткі однотипні фрази, але граматичні конструкції використовуються з помилками, хоча і не заважають сприйняттю інформації. Виконує третину (30%) завдань правильно.
|
|
Середній
|
4 |
Учень/учениця має труднощі із передаванням основної думки при усній, письмовій чи онлайн-взаємодії навіть у дуже знайомих повсякденних ситуаціях спілкування та використовує основний запас ізольованих простих слів і фраз із залученням кількох простих граматичних конструкцій. Має значні труднощі у відповідях і репліках, зміст частково зв’язний з частим використанням сполучника «і». Вимова обмежена контрольована та часто нерозбірлива. Виконує трохи більше третини (33-40%) завдань правильно. |
5 |
Учень/учениця має труднощі із передаванням основної думки при усній, письмовій чи онлайн-взаємодії навіть у дуже знайомих повсякденних ситуаціях спілкування та використовує основний запас ізольованих слів і фраз із залученням кількох простих граматичних конструкцій. Має значні труднощі у відповідях і репліках, зміст частково зв’язний з частим використанням сполучника «і». Вимова обмежена контрольована та часто нерозбірлива. Виконує менше половини (41-49%) завдань правильно. |
|
6 |
Учень/учениця має труднощі із передаванням основної думки при усній, письмовій чи онлайн-взаємодії навіть у дуже знайомих повсякденних ситуаціях спілкування та використовує основний запас ізольованих слів і фраз із залученням кількох простих граматичних конструкцій. Має значні труднощі у відповідях і репліках, зміст частково зв’язний з частим використанням сполучника «і». Вимова обмежена контрольована та часто нерозбірлива. Виконує половину (50%) завдань правильно.
|
|
Достатній |
7 |
Змістове наповнення письмових та усних повідомлень здебільшого актуальне з використанням основного словникового запасу належним чином; учень/учениця створює короткі висловлювання правильно застосовуючи прості граматичні форми в більшості завдань. Деякі помилки можуть заважати зрозуміти написане чи сказане повністю. В усному мовленні вимова є здебільшого зрозумілою, хоча і може містити деякі недоліки. Виконує більшість завдань (55%) правильно.
|
8 |
Змістове наповнення письмових та усних повідомлень здебільшого актуальне з використанням основного словникового запасу належним чином. Учень/учениця створює короткі висловлювання правильно застосовуючи прості граматичні форми в більшості завдань. Деякі помилки можуть заважати зрозуміти написане чи сказане повністю. В усному мовленні вимова є здебільшого зрозумілою, хоча і може містити деякі недоліки. Виконує більшість завдань (60%) правильно. |
|
9 |
Змістове наповнення письмових та усних повідомлень здебільшого актуальне з використанням основного словникового запасу належним чином. Учень/учениця створює короткі висловлювання правильно застосовуючи прості граматичні форми в більшості завдань. Деякі помилки можуть заважати зрозуміти написане чи сказане повністю. В усному мовленні вимова є здебільшого зрозумілою, хоча і може містити деякі недоліки. Виконує переважну більшість завдань (75%) правильно. |
|
Високий |
10
|
При письмовій та усній взаємодії загалом уміло використовує повсякденну лексику належним чином та вживає прості граматичні форми. Допускаються незначні неточності у використанні лексики та граматики, що не заважають розумінню висловлювання. Учень/учениця намагається вживати складніші конструкції з добре заученими висловлюваннями. Вимова учня/учениці є здебільшого зрозумілою. Виконує правильно 80% завдань відповідного рівня.
|
11 |
При письмовій та усній взаємодії загалом уміло використовує повсякденну лексику належним чином та вживає прості та раніше засвоєні граматичні форми. Допускаються незначні неточності у використанні лексики та граматики, що не заважають розумінню висловлювання. Учень/учениця намагається вживати складніші конструкції з добре заученими висловлюваннями. Вимова учня/учениці є здебільшого зрозумілою. Виконує майже всі (90%) завдань правильно.
|
|
12 |
При письмовій та усній взаємодії загалом уміло використовує повсякденну лексику належним чином та вживає прості та складні граматичні форми. Учень/учениця намагається вживати складніші конструкції з добре заученими висловлюваннями; допускаються незначні неточності у використанні лексики та граматики, що не заважають розумінню висловлювання. Вимова учня/учениці є здебільшого зрозумілою. Виконує всі (100%) завдань правильно.
|
Орієнтири для оцінювання
Види мовленнєвої діяльності |
Маркери для оцінювання |
Дескриптори |
Сприймання усної інформації |
Типові тексти |
Слова, фрази і речення, інструкції, питання-відповіді. |
Типовий зміст |
Знайомі учениці теми, пов’язані з родиною, повсякденними предметами та інтересами. |
|
Параметри мовлення |
Чітке й повільне мовлення зі знайомим акцентом з частими повторами, візуальною підтримкою (картинки, малюнки) чи супровідними жестами. |
|
Рівень мови |
Словниковий запас визначений на рівні Pre A1 |
|
Кількісні показники |
10-20 слів за 1 хвилину |
|
Орієнтовні зразки типових завдань для контролю оцінювання |
Прослуховування виразів, коротких речень на теми, що вивчаються. |
|
Сприймання письмового тексту |
Типові тексти |
Слова, фрази і речення, друковані тексти коротких пісень, знаки, меню на смартфонах чи комп’ютері. |
Типовий зміст |
Знайомі учениці теми, пов’язані з родиною, повсякденними предметами та інтересами. |
|
Рівень мови |
Граматичні структури та лексика визначені на рівні Pre A1 |
|
Кількісні показники |
10-15 слів за 1 хвилину |
|
Орієнтовні зразки типових завдань для контролю оцінювання |
Читання коротких діалогів на теми, що вивчаються. Читання текстів пісень. |
|
Усна взаємодія та продукування |
Загальна характеристика |
Комунікація окремими словами або виразами на знайомі теми. |
Взаємодія та контекст |
Учениця може взаємодіяти на низькому рівні, оперуючи кількома знайомими темами, якщо вчитель чи співрозмовник говорить дуже повільно, з частими паузами та повторами і готовий допомогти. |
|
Параметри мовлення |
Учениця розкриває зміст щодо знайомої тематики про повсякденне життя, послуговуючись кількома базовими виразами. Учениця потребує постійної підтримки, якщо взаємодія виходить за рамки найпростішої короткої комунікації, часто робить паузи. |
|
Лексика і граматика |
Учениця використовує лексику і граматику приблизно на рівні Pre A1, але часто спостерігаються неточності. |
|
Вимова |
Учениця вимовляє звуки на рівні простих слів та виразів. |
|
Стратегії взаємодії |
Учениця здатна утримувати спілкування використовуючи тільки невербальний зв’язок для вираження розуміння. |
|
Орієнтовні зразки типових завдань для контролю оцінювання |
Питання і відповіді щодо персональної інформації, власних вподобань. Виражає свої почуття, вживаючи прості слова, супроводжуючи їх невербально.
|
|
Письмова/Онлайн взаємодія та продукування |
Загальна характеристика |
Використовує обмежений ряд простих слів, виразів та дуже коротких реченнь. |
Лексика, граматика |
Учениця використовує лексику і граматику приблизно на рівні Pre A1, але часто спостерігаються неточності. |
|
Кількісні показники |
1-3 речення |
|
Типові тексти |
Учениця може продукувати у письмовій формі такі тексти як: короткі листівки та записки. |
|
Орієнтовні зразки типових завдань для контролю оцінювання |
Написання простої загальної інформації про себе (ім’я, вік, родина) з використанням словника. Розміщення простих онлайн вітань, вживаючи елементарні формувальні вирази. |
Додаток 3
Орієнтовні параметри для оцінювання навчально-пізнавальних досягнень учнів
Список використаних джерел
1. Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р.
2. Закон України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 р.,
3. Державний стандарт базової середньої освіти від 30. 09. 2020 р.
4. Наказ МОН від 02.08.2024 р. №1093 "Про затвердження рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання"
5. Модельна навчальної програми для закладів загальної середньої освіти (автори Зимомря І. М., Мойсюк В. А., Тріфан М. С., Унгурян І. К., Яковчук М. В.), наказ МОН України №795 від 12.07.2021 р.
6. Підручник “Prepare” для 6 класу закладів загальної середньої освіти (з аудіосупроводом), автори Д. Коста, М. Вільямс, видавництво “Лінгвіст”, Київ 2023, гриф “Рекомендовано МОН України”, наказ № 254 від 08.03.2023 р.
7. Наскрізні змістовні/інтегровані лінії. Інститут модернізації змісту освіти.
8. Оцінювання, що мотивує: формувальне, підсумкове, самостійне. (веб ресурс “Освіторія медіа”).
9. НУШ. Готуємось до нового навчального року. Розробка навчальної програми ( веб ресурс “it-science.com.ua”).