Навчальна програма для дистанційного навчання учнів 4-х класів з 25.05.2020 по 29.05.2020

Про матеріал
Навчальна програма для дистанційного навчання учнів 4-х класів з 25.05.2020 по 29.05.2020 з основних предметів.
Перегляд файлу

 

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

 ДЛЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

 УЧНІВ 4-Х КЛАСІВ

   з 25.05.2020 по 29.05.2020

 

Українська мова

 

Зміст програмового матеріалу

Матеріал за підручником,

Інтернет-ресурси

Завдання для опрацювання

1

Повторення. Самостійні та службові частини мови.

           

https://www.youtube.com/watch?v=ZxDfFeJvBvk        

впр. 1 – усно. Прочитай текст.                                                             Широкою долиною між двома рядками розложистих гір тихо тече невеличка річка Раставиця. Понад самим берегом в’ється в траві стежка. Підеш тією стежкою й скрізь бачиш зелене море верб, садків, соняшників, кукурудзи та густої осоки. От стеляться розложисті, як скатерть, зелені левади. Густа трава й дрібненька, тонісінька осока доходить до самої води. Он верби одступились од берега й розсипалися купами на зеленій траві. Скрізь по обидва боки Раставиці стеляться чудові городи, жовтіють тисячі соняшників. В одному місці розрослися чималі вишняки, а далі від берега, коло самих хат, ростуть дикі груші та яблуні, розкидавши своє широке гілля понад соняшниками.                         впр. 2 – письмово. Запиши перше речення. Над кожним словом вкажи яка це частина мови. Підкресли у цьому реченні головні та другорядні члени речення.                                                                                      впр. 3 – письмово. Випиши з останнього речення іменники, вжиті в множині. Запиши у дужках відмінок цих іменників.                                                      впр. 4 – письмово. Запиши виділені іменники у формі орудного відмінка однини. Познач закінчення.                                               впр. 5 – письмово. Провідміняй словосполучення  густа осока.                                                                               

2

Повторення. Розрізнення частин мови у тексті.

https://www.youtube.com/watch?v=OgQi5nsBL4k

впр. 1 – усно. Прочитай текст.

        Бджоли – великі трудівниці! Бджілка сприймає й розрізняє запахи в тисячу разів сильніше за людину, а запах квітів відчуває більше за кілометр. Вона долає відстань із вантажем у кілька разів більшим, за вагу власного тіла, зі швидкістю польоту шістдесят пять кілометрів на годину. На задніх лапках у робочих бджіл є так звані щіточки й кошички для збору та перенесення пилку. Щоб зібрати один кілограм меду, їй потрібно відвідати десять мільйонів квіток.

        У бджолиній сімї налічується майже 80 тисяч комашок. Велика й здорова сімя здатна за день зібрати 10 – 20 кілограмів нектару, що дає від 5 до 10 кілограмів меду. Бджола махає крилами 200 разів за 1 секунду. Вона знаходить дорогу назад додому, навіть відлетівши від нього на 8 кілометрів.

впр. 2 – письмово, випиши з першого абзацу числівники. 

впр. 3 – письмово. Спиши другий абзац тексту, замінюючи числа словами. Підкресли числівники.

впр. 4 – письмово. Запиши дані словосполучення в орудному відмінку однини. Познач закінчення.

На задніх лапках;

робочих бджіл.

впр. 5 – письмово. Доповни словосполучення займенниками в потрібному відмінку.

Спитав у (він) - _____________;

прийшов до (вона) - _________;

звязок між (вони) - _________;

передав через (я) - __________;

чекаю (вона) - ____________ .

3

Повторення вивченого матеріалу. Підсумковий урок за рік.

       

 

впр. 1 – усно. Прочитай текст. Встав потрібні за змістом слова.

      Навесні в лісі, де живе сім’я кротів, усе оживає. Щодня стається так багато подій, що буває важко їх усіх зауважити. Виростають травинки, розпускається листя, розкриваються квіти, потічки й озерця наповнюються чистою водою. У багатьох норах і барлогах, дуплах і гніздах народжуються чиїсь брати й сестри. Весняне сонце розрухує, розбурхує й розвеселяє.

           Уперше Повзик і Муравка зустрічали весну. Якось уранці під час сніданку кроти обговорювали ________________ плани на сьогодні. Вони завжди снідали ___________________ разом. Мама запарювала _________________ зелений чай для себе й тата. Тато варив __________________ каву для себе й для мами. Діти пили __________________ молоко.

впр. 2 – письмово. Випиши речення, у якому є однорідні присудки. Підкресли у ньому головні та другорядні члени речення.

впр. 3 – письмово. Випиши з тексту дієслова, вжиті в неозначеній формі.

впр. 4 – письмово. Випиши з тексту решту дієслів. Запиши у дужках час, число, рід (де це можливо) дієслів.

Впр. 5 – письмово. Випиши з тексту 5 прислівників.

 

            Літературне читання

 

Зміст програмового матеріалу

Матеріал за підручником,

Інтернет-ресурси

Завдання для опрацювання

1

Урок-мандрівка «Журнали й газети – малюкам планети».

http://library.kherson.ua/mediauroky/2_klas/2_klas_urok_4.pdf

Сьогодні ти прочитаєш багато цікавого про дитячі  журнали та газети, які  видаються для  українських  дітлахів.                                                                                                   Пригадай, що ти цікавого дізнався на попередньому уроці? Що таке періодична преса? Що називають журналом? А що таке газета? Ознайомся з матеріалом у додатку. Який журнал ти хотів би прочитати? Чому?         

2

Поговоримо про «Барвінок». Куди веде «Стежинка»?

 

Прочитай уривок із книги Оксани Лущевської «Солька і кухар Тара-Пата», який був опублікований у журналі «Барвінок». Чи сподобався тобі цей твір? Чим саме? Чи читав ти раніше подібні твори? Спробуй приготувати якусь страву за рецептом казкового кухаря.

3

Про що розповідає «Джміль»? Чи відомі тобі журнали «Весела перерва» та «Веселі уроки»?

 

http://vp-model.com/index_view_jolly_break.php

Прочитай казку «Про пінгвіна, який хотів літати», передруковану з журналу «Джміль». Розкажи,  про що ти прочитав. Чому з пінгвіна насміхалися горобці? У кого пінгвін питав поради? Хто зміг пояснити малому, чому він не літає? Перекажи. Який висновок ти зробив для себе?         

4

Літературна вікторина. Підсумковий урок за рік.

 

Сьогодні на тебе чекає літературна вікторина «У казки на гостинах». Пригадай прочитані казки. Перевір свої знання. Правда, приємно, коли ти так багато знаєш? Поділися сьогодні казкою з другом або меншим братиком чи сестричкою.

 

 

Російська мова

 

Зміст програмового матеріалу

Матеріал за підручником,

Інтернет-ресурси

Завдання для опрацювання

1

Повторение. Диалог. Составление диалогов (4-5 реплик).

с.167-169

https://www.youtube.com/watch?v=hCfJ1eWEFwo&t=219s

впр. 421 – усно; прочитай текст. Про що у ньому йде мова? У якому реченні висловлено головну думку тексту?                       Дай відповіді на запитання. Прочитай текст в особах.

впр. 422– усно; прочитай. На які запитання малюка-чомучки звучать жартівливі відповіді? Як ти думаєш, чому? Розглянь малюнок. Як ти думаєш, чи вдалося художнику передати  настрій вірша?

впр. 423 – письмово; вибери тему і склади діалог (4-5 реплік) з чергуванням реплік «питання - відповідь», «питання – відповідь, зустрічне питання - відповідь». Використовуй висловлювання з довідки.

впр. 424– усно. Оціни складений тобою діалог за планом. Що потрібно виправити? Який висновок ти зробив?

2

Повторение. Чтение. Развитие творческого воображения при чтении.

Итоговый урок за год.

     с.170-172

 

впр. 428 – усно. Прочитай вірш. Дай відповіді на запитання. Підготуйся виразно прочитати вірш.

впр. 429 – усно. Використовуючи словосполучення з довідки, склади і запиши два-три речення про одного з птахів, щоб у тебе вийшло звязне висловлювання.

впр. 430 – усно і письмово. Прочитай текст. Чому автор дав йому такий заголовок? Скільки малюнків потрібно , щоб проілюструвати цю розповідь? Опиши їх. Дай відповіді на запитання.

впр. 416 – письмово. Виконай завдання на вибір.

Перевір написане. Відправ учителю.

 

 

Математика

 

Зміст програмового матеріалу

Матеріал за підручником,

Інтернет-ресурси

Завдання для опрацювання

1

Повторення. Письмове ділення і множення на двоцифрове число.

Вирази зі змінною. Розвязування задач на зустрічний рух.

 

   

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=FnnA5HvI5iE&t=956s

 

 

 

 

 

 

№ 1 –  письмово. Розвяжи задачу, склавши вираз.

Із двох міст одночасно назустріч один одному виїхали автобус і легковий автомобіль. Швидкість автобуса – 65 км/год, а автомобіля – на 13 км/год більша. Зустрілися вони через 3год. Знайди відстань між містами.

№ 2 – письмово. Знайди значення виразу. Виконай письмові обчислення.

48 • 124 : 93 + 2183 – 55275 : 25

№ 3 – письмово. Знайди значення виразу зі

змінною.

Обчисли значення виразу

19 • а - b : 34, якщо а = 4205,

b = 129064

№ 4 – усно. Розклади на розрядні доданки.

27901, 506745, 670085.

2

Повторення. Порядок виконання дій у виразах. Розвязування рівнянь. Розвязування задач на спільну роботу.

 

     https://www.youtube.com/watch?v=kw2PI9w75xw

№ 1 – письмово. Розвяжи задачу.                                           Перший автомат обгортає 6000 цукерок за 10хв, а другий – за 15хв. За скільки хвилин ці автомати обгорнуть таку саму кількість цукерок, якщо працюватимуть одночасно?

№ 2 – письмово. Обчисли значення виразу.

9918 : 29 + (360 – 45) • 18

3письмово. Розвяжи рівняння.

х – 408926 = 197 809

№ 4 – усно. Скільки у кожному з чисел всього десятків? сотень?

6578, 90409, 245 045.

3

Повторення.

Дії з величинами. Розвязування складених задач.

 

https://www.youtube.com/watch?v=nAbTjCAT854

№ 1усно. Порівняй іменовані числа.

90ц 37кг  і  9037кг

7т 83кг і 78ц 3кг

№ 2 – письмово. Знайди значення виразів.

6ц 36кг • 34

9м 45см • 42

№ 3письмово.  Розв’яжи задачу з поясненням.

Дві бригади зібрали разом 504кг огірків. Перша зібрала 13 контейнерів, а дуга – 15 таких самих контейнерів. Скільки кілограмів огірків зібрала кожна бригада?

№ 4 – письмово; 

розв’яжи задачу з поясненням.

Накресли прямокутник, ширина якого 4см, а довжина у 2 рази більша. Знайди периметр та площу фігури.

4

Повторення та узагальнення математичних знань. Підсумковий урок за рік.

 

 

Подумай, чому ти навчився на уроках математики у початковій школі. Для чого потрібні знання з математики у дорослому житті? Поділися своїми думками з батьками та друзями. Надай аргументи на користь своєї відповіді. Памятай про правила ведення дискусії. Поважай чужу думку.

 

Природознавство

 

Зміст програмового матеріалу

Матеріал за підручником,

Інтернет-ресурси

Завдання для опрацювання

1

Захист навчальних проєктів «Добра справа для природи».

 

https://www.youtube.com/watch?v=aIMYpoyvUoU

 

Підготуйся до презентації свого проєкту онлайн. Продумай свій виступ так, щоб однокласникам було цікаво тебе слухати. Обовязково зроби висновок. Будь готовим до того, що тобі будуть задавати запитання.

Успіху тобі!

 

2

Підсумковий урок за рік.

    

 

Перевір себе! Чи зміг би ти стати експертом з охорони навколишнього середовища?

1. Червона книга України – це:                                                       а) перелік рослин і тварин;             б) Закон України;                              в) перелік рослин і тварин, що зникають.

2. Що призвело до значних змін у природі, впли­нуло на екологічну рівновагу?                  а) бурхливий розвиток промисловості;                                  б) закладення парків;                        в) будівництво міст, доріг;             г) осушення боліт.

3. Як наша держава піклується про охорону природи?                                         а) створено заповідники;        б) видано Червону книгу;        в) вирубано парки;                         г) створено заказники.

4. Який заповідник у нашій країні найдавніший?
а) Карпатський;                                 б) Асканія-Нова;                               в) Поліський.

5. Які рослини  Одещини занесені до Червоної книги України?                                           а) тис ягідний;                                 б) лілія лісова;                                в) півонія тонколиста;                                          г) білотка альпійська;                  ґ) вовчі ягоди.

6. Які природні умови впливають на різноманіт­ність рослинного світу?                а) значна кількість перегною;     б) достатня вологість;                      в) ґрунти;                                              д) посуха;                                     г) теплий клімат

7. Які тварини дякуватимуть людям за охорону ґрунтів?                             а) снігур;                                          б) білка;                                                 в) дощовий черв'як;                                             г) кріт.

8.  Що із природних багатств повинна залишити людина своїм нащадкам?                                           а) чисту воду;                                    б) вирубаний ліс;                                     в) зелень

9. Познач наш обласний центр?                                               а) Київ;                                     б) Одеса;                                            в) Луцьк;                                           г) Рівне.

10. Яких тварин зони степів узято під охорону?                            а) вужів;                                             б) бобрів;                                               в) зубрів;                                          г) вухатих їжаків.

11. Виберіть  те, що нівечить красу рідного краю. Навколо нашого міста є:                                   а) ліси, сади,                                         б) звалища сміття,                                    в) поля,                                                   г) старі закинуті кар’єри, де колись до­бували пісок і глину,                 ґ) річка, струмок, джерело,                       д) луки, вкриті різнотрав'ям.

 

 

 

Я у світі

 

Зміст програмового матеріалу

Матеріал за підручником,

Інтернет-ресурси

Завдання для опрацювання

1

Підсумковий урок за рік.

 

 

Ти закінчив вивчати курс «Я у світі». Пригадай, які теми тобі було найважче запамятати. Перевір свої знання за допомогою тесту. Успіху тобі!

1. Найбільша за площею країна Європи:                                                   а) Франція                                              б) Україна                                                    в) Німеччина

2. Сусідами України є:                        а) Велика Британія                             б) Данія                                                в) Польща

3. Кого називають мандрівником?                                     а) людину, що вирощує квіти               б) людину, що подорожує по світу                                                     в) людину, що складає музику

4. Варшава - столиця держави:              а) Польщі                                                б) Румунії                                             в) Білорусі

5. Яка держава складається з 4 провінцій:                                              а) Польща                                             б) Чехія                                                 в) Велика Британія

6. Яка країна за площею посідає 7 місце у світі ?                                    а) Китай                                                 б) Індія                                                   в) Україна

7. Яка країна найбільш населена?        а) Китай                                                 б) Польща                                            в) Україна

8. Яке чудо світу є в  Китаї?               а) Пізанська вежа                                 б) статуя Свободи                               в) Великий Китайський мур

9. В якій країні корова – священна тварина?                             а) Індія                                                  б) Україна                                             в) Китай

10. Яка країна дістала назву «Туманний Альбіон»?                            а) Росія                                                  б) Велика Британія                                 в) Австрія

 

 

 

Основи здоров’я

 

Зміст програмового матеріалу

Матеріал за підручником,

Інтернет-ресурси

Завдання для опрацювання

1

Підсумковий урок за рік.

Захист проєктів «Здоровя – всьому голова».

https://www.youtube.com/watch?v=oS3uXE5hC98&list=PLFr8eCuQr2MCkypri4Cdj7IXcMfztuLae&index=9

 

Підготуйся до презентації свого проєкту онлайн. Продумай свій виступ так, щоб однокласникам було цікаво тебе слухати. Обовязково зроби висновок. Будь готовим до того, що тобі будуть задавати запитання.

Успіху тобі!

 

Програму склала вчителька початкових класів Соловйова У.Є.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                  Додаток

                                     Літературне читання

                           «Журнали й газети – малюкам планети»

        Сьогодні ти  дізнаєшся багато цікавого про дитячі  журнали та газети, які   видаються для  українських  дітлахів.                                                                                                   Пригадай, що ти цікавого дізнався на попередньому уроці? Що таке періодична преса? Що називають журналом?

         В Україні для дітей виходять такі журнали, як: «Малятко», «Барвінок», «Пізнайко» та інші.

  • « Стежка» - Пізнавальний  журнал для дітей 6-10 років.

Головним героєм кожного журналу є мультиплікаційний або казковий герой.  Поряд із  цікавими логічними завданнями  тут є сторінки із вивчення  англійської  мови, відомості про рослинний та тваринний світ.

  • «Смайлик» - Пізнавально - розважальний журнал для дітей 6 - 10 років.  Багато різноманітних цікавих оповідань та казок.

            Можна виготовити  саморобки, вивчити нові слова з англійської, пройти                 лабіринт, розшифрувати цікаву шифрограму, знайти помилки художника на картині, розв’язати сканворди і кросворди, пройти цікавий тест.

  • «Пізнайко» - Розвиваючий  пізнавальний  журнал для  сучасних дітей віком  від 6  років.

Подорожі, пригоди, логічні завдання,  народознавство, конкурси з призами  в кожному  номері журналу, а також можливість  водночас вивчати англійську  і російську мови. Великі настільні ігри.

  • «Яблунька» - Розважально-пізнавальний журнал.  

    Захоплюючі розповіді про таємниці природи, історії походження рослин та тварин, казки та легенди, нескладні рецепти смачних страв на "Веселій кухні", школа здоров'я та  гарних манер, розфарбовки, саморобки і ще багато цікавого та корисного для дошкільнят  та  школярів.

  • «Барвінок» -  Один із найстаріших  в  Україні  дитячих журналів.

    Тематика рубрик :  „Хто? Що? Як? Де? Коли? Чому?”,  „Що в імені твоєму?”,  „Роботоленд”,  „Марочка від поштарочки”, „Банк усіляких цікавинок”,  „Наш скарб – рідна мова”, „З торбинки дядечка запитальника”,  „Це твоя Україна”, „Книга золотих казок”,   „Місто ідеальних взаємин” та інші.

  • «Мурзилка» -  Літературно-мистецький журнал, в якому друкуються казкові повісті, оповідання, п'єси, вірші.

    Цікаві пізнавальні матеріали - історія, досягнення науки, спорту, техніки, події сьогоднішнього дня.   "Галерея мистецтв Мурзилки» знайомить з репродукціями  картин - шедеврів  живопису, життям і творчістю художників.

  • «Малятко» - Тішить читачів віршами, оповіданнями, загадками, саморобками, розмальовками, дитячими пісеньками з нотами.

Традиційні рубрики “Малятка”:  “Калинчине віконце”, “Прочитай сам”, “Маляткова пошта”, “Незабутні Маляткові друзі”.

             «КОТЯ» -  видається українською мовою і виходить один раз на місяць. Роздивившись журнал, ви одразу помітите його ексклюзивність та несхожість на інші дитячі журнали.

              Кожен номер журналу “КОТЯ”,- це маленька енциклопедія на задану тему, але написана вона так, що дитина із захопленням дослідника читає, грає, відгадує і, в результаті, легко й надовго запам‘ятовує матеріал. Темами журналу раніше були “Зимові види спорту”, “Замки та фортеці”, “Таємниці стародавнього Єгипту”, “Літні види спорту”, “Історія виникнення побутової техніки”, “Світ комах”, “Загадки Японії”, “Міфи та історія стародавньої Греції» та багато іншого.

              В журналі ви зустрінете рубрики “А чи знаєте ви?”, “Ерудит”, “Весела англійська” та багато казок, ігор, головоломок, кросвордів і конкурсів!

              А ще “КОТЯ” несе дитині те, чого так не вистачає у сучасному світі – доброту і щирість.

              «Колосок» - єдиний в Україні науково-популярний природничий журнал  для дітей.

               У ньому ви знайдете зерна знань з різних галузей природознавства. На сторінках журналу - історія винаходів і розповіді про знаменитих , головоломки й логічні задачі. Ви дізнаєтеся про найбільші космічні тіла й найдрібніші живі організми, познайомитеся з вашими ровесниками, які досліджують природу.

Поринувши у захоплююче читання матеріалів рубрик "Наука і техніка", "Жива природа", "Планета Земля", "Логіка і кмітливість", "Про все на світі", ти довідаєшся більше про себе та навколишній світ, долучишся до інтелектуальних конкурсів, виготовлення моделей природних явищ, приладів, цікавих саморобок у кожному номері.

                      Що таке газета?

     В Україні для дітей виходять такі газети, як:

  • « Казковий вечір»  - щотижнева  повнокольорова  дитяча  газета.

Щовечора - нова iлюстрована казка зрозумiлою мовою для дiтей вiд 2 до 14 рокiв. Рекомендована до читання у дитячих садах та школах.

  • «Велика дитяча газета»  – повноколірне видання обсягом 24 сторінки. Вік читачів – від 9 до 12 років. 

Головна концепція газети – навчати та виховувати бавлячись. Тому кожна рубрика, кожен матеріал створений у легкій розважальній формі і несе пізнавальну інформацію для дитини. 

 

                                    Поговоримо про «Барвінок»

          «Барвінок» – літературно-художній і загальноосвітній журнал для дітей молодшого та середнього шкільного віку. Заснований у1928 році. Випускається у видавництві «Барвінок» міста Київ. Тираж 36010 примірників. Журнал нагороджений державними нагородами 1978 та 2003 року. Що містить у собі журнал? (Цікавинки, твори різних жанрів, ігри, розваги, конкурси та інше). Їх читали мами і тата, дідусі й бабусі багатьох хлопчиків та дівчаток. Заглянь на сторінки журналу. Цікаво, уривок якого твору там опубліковано?

Оксана Лущевська — дитяча письменниця, перекладач. Переклала англійською мовою кілька українських народних казок. Найкраще про письменника говорять його твори. Познайомся з одним з них, написаним у співавторстві з Ланою Світанковою.

Смакота — річ, звісно, дуже приємна, однак не така проста, як здається на перший погляд. Бо що, скажімо, у вас передовсім асоціюється зі словом «смакувати»? Напевне, розмаїті смачненькі страви, які приносять задоволення, покращують настрій та самопочуття. І ви маєте рацію — однак не на всі сто відсотків, а приблизно… на п’ять. Погляньте на смакоту інакше — і тоді ви разом із дітьми зможете смакувати сонячний ранок, сімейні прогулянки, дощик, спілкування з друзями, пригоди, книги, сон. І навіть якщо звідкись усе ж вигулькне поганий настрій, як це сталося з відомим кухарем Тара-патою, варто уважно роздивитися довкола і не проґавити свого рятівника, а нагодувати його чимось смачненьким. Солька ж як ніхто знає, що зазвичай щастя ховається простісінько перед носом — удома!
У цій книзі ви знайдете: цікавезну повість, розкішні ілюстрації, рецепти 30 страв, сторінки для записування улюблених сімейних рецептів, правила сервірування столу і навіть закладку. У цій статті публікуємо кілька уривків з книги.

 

Оксана Лущевська, Лана Світанкова. Солька і кухар Тара-пата (уривки). Малюнки Ольги Гаврилової.

 
Оксана Лущевська

СОЛЬКА І КУХАР ТАРА-ПАТА

(уривки)
Пан Тара-пата працював кухарем в одній заможній столичній родині. Для святкування дня народження хлопчика Ґені йому треба було скласти вишукане меню. 
Він знав, як це робити, але зараз йому чомусь це не вдавалось. Допомогла дівчинка Солька (Соломія), з якою він випадково познайомився в кафе.

Розділ 5

КАЗКОВЕ МЕНЮ СОЛЬКИ

Пізно ввечері, повернувшись додому і ще навіть не знявши пальта, мама Ната заглянула на кухню. 
Її донька сиділа за столом і невпинно щебетала щось панові Тара-паті, а той зі щасливою посмішкою дитини на обличчі записував до блокнота Сольчині слова.
    Мамцю! — гукнула дівчинка. — Йди до нас! Ми тобі святкове меню зачитаємо. Ось, бабусина книжка стала в пригоді.
    То ви її знайшли?
    Аякже! Лежебока поміг!
    Слухайте, — почав пан Тара-пата, коли мама прийшла на кухню й сіла поруч на табуретку. — Маємо п’ять страв. Певен, що господарі з відпустки попривозять ще всіляких екзотичних лакоминок. Отож наша перша фірмова страва — фаршировані яйця.
    Неправильно ви кажете, пане. Не яйця — а кораблики «Кармінові вітрила», — поправила Солька.


Кораблики «Кармінові вітрила»

На 10 порцій: 5 яєць, 100 г твердого сиру, 2 ст. л. масла чи сметани, кріп, 2—3 великі солодкі червоні перці, зубочистки чи дерев’яні шпажки.
Заливаємо яйця холодною    доводимо до кипіння і варимо на середньому вогні 7—8 хвилин. Ставимо яйця під холодну воду, щоб вистигли, чистимо їх, ріжемо навпіл і обережно дістаємо жовток. Перетираємо жовтки зі сметаною або маслом і покраяним кропом. Перекладаємо цю суміш назад у білі половинки яєць, які й будуть нашими човниками.
Перець миємо, ріжемо навпіл, чистимо від насіння і кожну половинку ріжемо ще на дві чи три частини, залежно від розміру — це наші вітрила. 
У кожне вітрило встромляємо зубочистку — щоглу і закріплюємо їх у половинках яєць. Пливіть, кораблики!

    Далі — морквяне пюре!
    Та де! — не втрималася Солька. — Жовтогаряче пюре!
    Як просто! — здивувалася мама.
    А наступний рецепт — салатка-полоз! — засміялася мала. — Хвостатий, зеленющий ще й з очиськами та язиком!
    Або ж просто собі огірок із начинкою, — поправив кухар.
    Ну, а далі — кишеньки з м’ясом!
    Або ж млинці, — додав пан Тара-пата.


Жовтогаряче пюре

Готове картопляне пюре, морква, або 2 скибочки гарбуза, сіль.
Воду у каструльці доводимо до кипіння; вкидаємо дрібку солі. Моркву чи гарбуз ріжемо не надто дрібними кубиками і обережно занурюємо в гарячу воду, зменшуємо вогонь і варимо приблизно 10—15 хвилин. 
Зливаємо воду і протираємо овочі через сито, або робимо з них пюре у блендері чи товкачкою. Змішуємо з картопляним пюре, аж поки маса не стане однорідною.

 
                                                             Салатка-полоз

2 довгі огірки, 100 г улюбленої ковбаси, 100 г ковбасного сиру, невеличкий помідор, зелень, 2 горошини перцю.
Огірок, ковбасу і сир краємо кружальцями, лишаємо 2 "хвостики" огірка. На тарілку викладаємо зелень — галявину. 
Далі по черзі: кружальце огірка, кружальце сиру, кружальце ковбаси. Так у нас вийде смугастий полоз, головою і кінчиком хвоста якого будуть "хвостики" огірка. 
Очі робимо з перцю, а язик із помідора.


Кишеньки з м'ясом

Приблизно на 15 штук, залежно від розміру сковорідки: 2 яєць, 500 мл молока, 200 г борошна, 1 ч. л. солі, 1 ст. л. цукру, 2 ст. л. олії, 100 мл окропу, олія чи смалець для смаження, масло.
Для начинки: 400-500 г фаршу, цибулина, сіль, перець.
Збиваємо у блендері яйця і молоко, всипаємо борошно, сіль, цукор, вимішуємо до однорідної маси, вливаємо олію і, продовжуючи збивати, тонкою цівочкою вливаємо окріп. Тісто готове.
Розігріваємо на тонкій сковорідці ложку-дві олії і смажимо тоненькі рум'яні млинці, але не надто їх засмажуємо, вони не повинні бути хрусткими, інакше ламатимуться, коли ми загортатимемо в них начинку.
У глибокій сковорідці розігріваємо олію чи смалець, кладемо дрібно нарізану цибулину, тушкуємо, поки цибуля не стане м'якою. Тоді додаємо фарш, солимо, перчимо — і на середньому вогні смажимо м'ясо 7—8 хвилин, раз у раз перемішуючи.
Даємо начинці вистигнути, а потім загортаємо у млинці-кишеньки. Готові кишеньки підсмажуємо на маслі до хрусткої брунатної скоринки і подаємо.

    А на десерт... витримала паузу дівчинка. — Трам-пам-замок із печива!
    Цебто, торт, — поправив кухар.
    Замок! — наполягла Солька.

 
                                                                  Замок із печива

Залежно від величини замку: печиво, згущене молоко і стільки ж нежирних вершків, 1—2 лимони, за бажання — какао.
Беремо велику форму — на основні стіни замку, і маленькі — для башт; викладаємо її кухарським папером, щоб легше було виймати торт.
Змішуємо у мисці згущене молоко і вершки, вичавлюємо в окремий посуд сік лимонів. Виливаємо сік у молочну суміш і збиваємо вінчиком. 
Наш крем трошки загусне, але він повинен бути однорідним. У форми викладаємо перший шар печива і вкриваємо його щедрим шаром крему; потім знову шар печива — шар крему, і так, поки стане продуктів. 
Прибираємо форми у холодильник чи холодне місце, де замок повинен простояти принаймні одну ніч. Потім виймаємо основу замку, обрізуємо пошкоджені краї, згори виставляємо башти — і подаємо. Можна притрусити замок какао.

    Справді казкове меню, — зауважила мама Ната. — Урочисте! Ніби й звичні страви — а водночас незвичні. Це все Сольчині вигадки! Вони з бабусею часто мене так дивували.
    Таке скажеш, мамцю! Не дивували — частували!
За скромною, але смачною яєчнею, яку зробив пан Тара-пата, домовилися про те, що він запитає у господарів дозволу, щоб Солька і мама Ната могли прийти йому на допомогу в день народження Ґені.

Розділ 8

ДЕНЬ НАРОДЖЕННЯ ҐЕНІ

То був один з тих рідкісних осінніх днів, коли на вулиці так сонячно, що можна бавитися досхочу. Коли літають тонесенькі павутинки, сповіщаючи про бабине літо. Соломія і мама Ната підійшли до відхиленої брами.
    Ви гості? — запитав чоловік, що стояв біля брами.
    Так! — сміливо відповіла дівчинка.
    Проходьте! — показав він рукою в двір. — Онде всі!
Дівчинка ступила вперед. На щастя, чоловік не цікавився ні іменем, ані тим, чому мама не пішла разом із Солькою. Мабуть, його те мало обходило.
У кімнаті та у дворі було багато чепурних дітей.
 
Хлопчики в костюмах, дівчатка у вишуканих сукнях. Сольчина сукня хоч і була убогіша, але красою не поступалася. Її волосся дрібненькими золотистими локонами спадало на плечі. Добре, що пальтечко можна було зняти й сховати, інакше воно б її відразу виказало. А що сукня блистіла на сонці, то це їй тільки додавало неабиякої краси.
Солька йшла до будинку. Одначе її ніхто не помічав, усі займалися своїми справами. Деякі діти ласували полуницями в шоколаді, які привезли спеціально на замовлення пані Ліззі. Інші пили коктейлі: хто банановий, хто шоколадний, а хто ягідний.

 

Полуниці в шоколаді

100 г чорного шоколаду, 50 мл вершків (20 %), полуниці.
Нагріваємо шоколад на водяній бані або в мікрохвильовці, в окремому посуді доводимо до кипіння вершки, обережно вливаємо їх у шоколад і ретельно розмішуємо: глазур має бути лискучою, гладенькою, і без грудочок. Чисті полуниці беремо за хвостик і до половини вмочуємо у шоколадну глазур, а потім викладаємо на деко, вистелене кухарським папером. Лишаємо на годину-дві у прохолодному місці.
                                                  Фруктові молочні коктейлі

Банановий: 120 мл молока, 100 г пломбіру, 1 стиглий середній банан.
Шоколадний: 120 мл молока, 100 г пломбіру, 2—3 чайні ложки какао.
Ягідний: 120 мл молока, 100 г пломбіру, 5—6 стиглих полуниць.
 
Для кожного коктейлю збиваємо міксером чи у блендері молоко, морозиво і фрукти чи какао. Переливаємо у високий келих і прикрашаємо збитими вершками, а на краєчок келиха можна причепити маленьку полуничку чи кружальце банану.

 

Дехто забавлявся в оранжереї біля невеличкого фонтана, де плавали дрібні золотисті рибки.
Солька спочатку поглянула на стіл і радісно усміхнулася, бо від наїдків лишилися самі крихти. Отже, пан Тара-пата з усім упорався.
Дівчинка озиралася довкола. Вона шукала вхід до кухні. Пишно оздоблена зала вражала своєю красою. Тут були стрічки, і білі та червоні троянди, і барвисті повітряні кульки. Ближче до каміна — рояль, на якому грала пишно вбрана пані.
Аж ось Солька помітила хлопчика в блискучому світло-сірому костюмі, білосніжній сорочці, що вишукано виглядала з-під чорненького жилета.
Хлопчик тримав у руках пульт.
    Прошу уваги, пані й панове, — трохи пихато сказав він. — Скоро пан Тара-пата, наш люб’язний кухар, подасть торт. А зараз буде музика.
Тут ніби з-під землі з’явилася пані Ліззі в красивій вечірній сукні й, сміючись, додала:
    Ґеню, сину, ти забув сказати — кавалери запрошують дам!
Зазвучала повільна приємна музика. Діти перезирнулися. Ніхто не поспішав танцювати. Солька замешкалась. І тут з-за плеча з’явився Ґеня:
    Можна? — галантно подав він руку.
Солька хотіла відмовитись, адже вона сподівалася, що цей танець стане для неї слушним моментом для того, щоб прокрастися на кухню до пана Тара-пата. Втім, десятки очей зараз дивилися на неї. Це ж треба: з усіх красунь, що зібралися на Ґенине свято, він вибрав для танцю саме Сольку.

Вона кивнула. Дівчинка і хлопчик закружляли в повільному танці. Але Соломії було не по собі. Танцюючи, вона спостерігала за тим, що відбувалося в залі.
Ось прибирають зайвий посуд, ось виносять чисті блюдця, ось на вишуканих тацях з’являються різноманітні тістечка.
    Ти чекаєш на торт? — раптом запитав Ґеня. — У мене буде не торт, а замок! А я йому король! — примружившись, сказав він.
Солька помітила, як пан Тара-пата з’явився у святковій залі. Він ніс величезний замок-торт. Такий великий і важкий, що аж руки тремтіли, і тут Соломія вгледіла, що під ноги йому полетіла невеличка кольорова кулька, яку щойно жбурнув малюк, що бавився собі з нянькою в протилежному боці кімнати. 
За якусь мить у Сольки в очах пробіг цілий сюжет:
    Ось пан Тара-пата наступає на кульку, ковзається і падає на підлогу, а на нього торт...
    А хоч... — вів далі Ґеня, — хочеш бути корол... — він не встиг доказати, бо Солька випурхнула з танцю й кинулася до пана Тара-пати.
    Обережно, — пронизливо крикнула вона мов не своїм голосом. — Я допоможу! — і встигла відбити м’ячика, який мало не стукнувся об ногу кухаря.
Тієї ж миті на Сольчин викрик до кімнати вбігли дорослі. Стихла музика. Пані Ліззі сердито дивилася на пана Тара-пата, який так і тримав торт над головою. Пані Ліззі все зрозуміла. Солька стояла по- руч із ним! Солька самовільно прийшла на свято!
    Що це за чудернацька дівчинка! Звідки вона тут узялася? Чи не її я бачила вранці біля магазину, коли випадково вас там зустріла? Дайте згадаю... Ага, точно! То ж ти була, мов мишка, в коротенькому сіренькому пальтечку? — випалила вона. — Чи не її ви на допомогу кликали, пане Тара-пато? — аж пирхнула пані Ліззі. — Здається мені, що ми це питання узгодили. Хай іде звідки прийшла, — не заспокоювалась вона. — Та й ви з нею!
Пан Тара-пата поставив торт на стіл. Солька швиденько вставила в нього десять свічок. А відтак, узявшись за руки, чоловік і дівчинка пішли із зали.
    Ну, королю, ріжмо торт! — Святково гукнула мама, роблячи вигляд, що нічого не сталося.
У цю мить Ґеню наче щось у серце кольнуло. Він дивився вслід чоловікові й дівчинці. Ось-ось вони вийдуть. Ще мить... і Солька навіть не оглянеться. Навіть не подивиться на нього. Навіщо йому такий день народження? Який же він король? Та й навіщо, зрештою... йому цей замок-торт, якщо дівчинка, яку він майже назвав королевою, зникає за порогом їхнього величного будинку?
    Ну, Ґеню. Глянь на цей торт! Charmante *1! — підбадьорював його тато. — Всі чекають на короля!
Та хлопчик мовби не чув. Він уп’явся очима в дві постаті, що вже заходили за браму.
    Ну, сину, — вела мама, — гості чекають! Ріжмо швидше торт!
І тут Ґеня крикнув:
    Хай королева ріже торт! — і рвонув услід Сольці та панові Тара-паті.
Батьки й гості кинулися за ним. Зчинився справжній переполох. Але за хвильку всі побачили хлопця на вулиці біля ліхтаря. Поряд стояли кухар, Соломія і її мама Ната.
    Ґеню, хлопчику, — почала пані Ліззі, — якщо хочеш, ми тобі іншого торта замовимо. Тільки скажи. Ходімо до столу. Гості чекають, — в її очах раптом забриніли сльози.
    То ваші гості. Я хочу запросити моїх, — він показав рукою на Соломію, кухаря й худеньку жіночку.
    То будь ласка, mon cher, — утрутився тато Серж, бо йому відразу не дуже подобалася заборона пані Ліззі. — Твоя воля!
Ґеня обережно взяв Сольку за руку так, наче вона справді була королевою цього свята. А пан Тара-па- та, пані Ната і всі-всі гості, яких запросили батьки, пішли за ними.

Відтак Солька й пан Тара-пата організовували разом не одне смачне свято. Мама Ната невдовзі стала дружиною пана Тара-пати і зайнялася складанням ще однієї кухонної книжки на свята і на щодень. Пан Серж і пані Ліззі відновили разом із паном Та- ра-патою отой невеличкий ресторанчик на Подолі. 
До того ж вони разом із Ґенею часто приходили на вечерю до пані Нати, Соломії та найкращого кухаря в Києві — пана Тара-пати.

 

                                       Про що розповідає «Джміль»?

                Спробуй інсценізувати казку, що була опублікована у журналі «Джміль».               Начало формыКонец формы 

                                Казка про пінгвіна, який хотів літати

У зоопарку над пінгвіном насміхалися горобці. «Що ж ти за птиця така, що літати не вмієш? Чому в тебе немає пір'я, і крила такі смішні?», - приставали вони до пінгвіна.
Спробував пінгвін злетіти – нічого в нього не вийшло.

«Може, ти і не птах зовсім, а якийcя звір?», - дивувалися горобці.
Так стало сумно нашому пінгвінові! Він подумав: «Невже ми, пінгвіни, гірші за інших птахів? А може, хтось навчить мене літати?»
І вирішив наш новий друг піти до сусідів по зоопарку. А раптом хтось зможе йому допомогти? По дорозі він зустрів свинку. «Може, ти мені поясниш, чому пінгвіни не літають?»
«Звідки ж мені знати?», - хрюкнула свинка.
Ось побачив пінгвін єнота. Але той теж не зміг йому відповісти. Єнот сказав: "Прости, малюк, але там, звідки я родом, пінгвінів взагалі не буває. Ти єдиний з пінгвінів, з ким я знайомий».
Потім підійшов пінгвін до лисиці: «Будь добра, ти мені скажи, чому я птах, а літати не вмію?». Лисиця сказала: «Ось що я пораджу тобі, друже: запитай краще про це лева. Він мудрий, цар звірів, все-таки. Значить, знайде, чим тебе втішити».
Подякувавши лисиці, наш пінгвін попрямував до лева. Лев вислухав його сумну розповідь і каже: «Друг мій, шукаєш ти відповідь не в тому місці. Пояснення зможеш знайти у таких же птахів, як сам».
Натхненний розмовою, пінгвін поспішив в гості до інших птахів. І ось він помітив пару страусів у вольєрі. «Ну, здрастуй, пінгвін, сусід», - привітав його тато-страус. «Ми чули про твої переживання – горобці вже розповіли. Але ти такий не один. Ось ми, страуси, теж не літаємо, хоча і птиці. Тільки нічого соромно в цьому немає. Так задумано природою, що всі ми різні. І птахи теж бувають різними, але у кожного з нас є свій талант. Ось, наприклад, ви, пінгвіни, добре плаваєте. Ми, страуси, швидко бігаємо. Шпаки гарно співають, а павичі славляться зовнішньою красою. І неважливо, чи є у тебе пір'я, якого розміру дзьоб або крила, маленький ти чи великий. Головне, вірити в себе і не соромитися бути самим собою».
Після такої розповіді наш пінгвін більше ніколи не соромився, що не вміє літати.

 

 

 

                    Літературна вікторина "У казки на гостинах"


        Вітаю тебе на гостинах у казки. Добра, мудра, чарiвна казка завжди була у пошанi. Її із задоволенням слухають i дiти, i дорослi. Казки бувають рiзнi: довгi i короткi, веселi, чарiвнi, написанi автором або складенi народом. Проте у всiх казок є одна спiльна риса — мудрiсть. І особливо це проявляється у народнiй казцi. Ти знаєш вже багато чудових українських народних казок. Дiйшли вони до нас завдяки талановитим оповiдачам, яких так багато було колись в Українi, та сумлiнним збирачам народного фольклору. 
         Казка запросила тебе на гостини, щоб дiзнатися, чи добре ти пам’ятаєш її. Отже,  казкова вiкторина. 

1 конкурс «Розминка» 

Дай відповідь на запитання за змістом українських народних казок.
1) Як звали півника в казці « Колосок»?                                                                                      2) В чий будиночок забралася Коза-Дереза?  
3) Кому з героїв у скрутну хвилину допомогло гусеня ? 
4) Чим пригощала Лисичка Журавля?  
5) Кого зробив дід із соломи?                                                                                                       6) Хто бігав наввипередки з їжаком?  
7) Кого купив дід на базарі за три копи? 
8) Який казковий герой народився з горошини?
9) Яка тварина прикинулася неживою серед дороги?
10) Хто викрав Івасика-Телесика?
11) Як звати зеленого чоловічка з довгою бородою, який живе у пеньку?  
12) У якій казці битий небиту віз? 

2 конкурс «Загадки казкових героїв» 

Уяви, що відому тобі казку розповідає один із казкових героїв. Тобі потрібно назвати героя казки, від імені якого ведеться розповідь та назву казки. 
Казка 1 
«Я вирішив просто подорожувати світом і не знав, що все так станеться. Я гадав, що всі так само добрі, як мої Дідусь та Бабуся. Але виявилося, що у цьому світі мешкають і злі, і жорстокі, і хитрі…»
Казка 2 
«Оце так хвіст у цієї Мишки! Не зрівняти його ані з кулаком Дідуся, ні з кулаком Бабусі. Й треба ж було цій Мишці вибігти у найнеслушніший момент. Зараз би усі дивувалися з мене. Лежало б я на видноті… » 
Казка 3 
«Мені приємно знаходитися на голівці цієї Дівчинки. Вона мені подобається. Завжди охайна. Мені подобається разом з нею подорожувати лісом, навідуватися до бабусі. Але є єдина вада: моя хазяйка занадто довірлива. Тому з нею трапляються різні негаразди…» 
 

Казка 4 
«Відверто кажучи, неприємно, коли тебе взуває Кіт. Бо в нього кігті. Він іздряпав і розірвав усі мої устілки. Я, звичайно, розумію, що уся ця біганина заради хазяїна, але дуже вже боляче…»  
Казка 5 
«Для мене дуже шкідливо стільки часу знаходитися у воді… Дякую цьому допитливому й неслухняному хлопчикові. Якби не він й не черепаха, скільки б це довелося мені лежати на дні?..»  
Казка 6 
«Я, звичайно ладна була виконати всі її побажання. Бо її чоловік врятував мені життя. Але, кінець кінцем, я зрозуміла: чим більше людині давати, тим більше вона хоче. Ось і доводиться таким людям залишатися у розбитого корита…»  
Казка 7
«Ви гадаєте мені приємно жити з такою хазяйкою? Моя біда(а можливо й не біда) в тому, що я не можу брехати. Завжди їй всю правду розповідаю, за це мені й дістається: вона або кричить на мене, або кидає, або погрожує, що розіб'є. Але коли їй подобається, що я кажу, вона погладжує мою ручку і довго-довго дивиться у мене…»

3 конкурс «Телеграма від казкового героя» 

До тебе сьогодні завітало багато казкових героїв, але, нажаль, не всі змогли приїхати і надіслали лише телеграми. Щоправда, на телеграмах немає підписів. Але ти ж все знаєш про казки? Від кого ж  ці телеграми?

1) - Приїхати не зможу, бо тато не зробив мені човник та весельце.  
2) - Дуже хотілося б потрапити до вас, але соромно своєї гидкої зовнішності.  
3) - Терміново викликали лікувати звірів у Африку. Не встигну повернутися.
4) - Дуже засмучена, мишка випадково розбила яєчко, прийти не зможу.
5) - Прибути до вас не можу. Мене викрала Лиска. 
6) - Вигнав дід мене із хати, іншу я пішла шукати.  
7) - Моя риболовля закінчилася погано. Мене побили, а хвіст опинився в ополонці.
8) - Поспішаю до лісу. Мачуха наказала принести підсніжників. 

4 конкурс «Чи уважний ти читач ?» 

Назви казку, в назві якої є число. У тебе вийшло? Якщо ні – підглянь у підказку і перечитай ще раз ці казки.
«Вовк і семеро козенят» 
«Троє поросят» 
«Білосніжка і сім гномів» 
«Про три гроші» 
«Дев’ять братів сіроманців» 
«Про царівну та сім богатирів» 
«Алі-баба і сорок розбійників» 
«Три горішки для Попелюшки» 
«Десять братів і сестриця Галя» 
«Дванадцять місяців» 
«Три міхи хитрощів» 

5 конкурс  «До якої казки прислів’я ?».
                                                                                                                                                     - Хочеш їсти калачі - не сиди на печі. 
- Де сила не візьме, там розум допоможе. 
- Друзі пізнаються в біді. 
- Чия відвага, того й перемога. 
- Не одежа красить людину, а добрі діла. 
               Казка —це дитинство людства і його мудрість. Читай і слухай казки, легенди, пісні, прислів'я, приказки, притчі... Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас, сіють доброту і мудрість, навчають, як треба по правді жити. 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
24 травня 2020
Переглядів
1344
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку