ІІ.Основна частина
Розділ 1. Досліджуємо світ науки.
Розділ 2. Досліджуємо світ навколо себе.
Розділ 3. Досліджуємо обмін і перетворення енергії й речови
Розділ 1. Досліджуємо світ науки.
Розділ 2. Досліджуємо світ навколо себе.
Розділ 3. Досліджуємо обмін і перетворення енергії й речовин.
5 клас
Очікувані результати навчання |
Пропонований зміст |
Види навчальної діяльності1 |
1. Досліджуємо світ науки |
||
Учень / учениця: добирає (самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб) окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити: визначає мету і завдання дослідження, формулює припущення, планує і здійснює дослідження (спостерігає, експериментує, моделює), аналізує результати, формулює висновки, презентує результати дослідження; здійснює самоаналіз дослідницької діяльності. працює з інформацією (самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб): шукає і знаходить інформацію, оцінює, систематизує її та представляє в різних формах; добирає наукове пояснення явищ природи / фактів / даних, використовує наукові факти для формулювання власних |
Повторення й узагальнення вивченого в початковій школі: Сонячна система. Земля як система. Явища й об’єкти природи. Біорізноманіття. Людина як система.
Система, сукупність, модель.
Методи наукових досліджень (астрономічні, |
Дослідження:
навколишньому середовищі, що відбуваються впродовж вибраного періоду (доба, тиждень тощо);
Моделювання: природних явищ і об’єктів (на вибір). |
1 З огляду на те, що діяльнісний підхід є визначальним в організації освітнього процесу з вивчення природничих наук, зазначені види навчальної діяльності орієнтують користувачів / користувачок програми на якомога ефективніше навчання учнів /учениць досліджувати природні явища й об’єкти, здобувати знання про природу під час досліджень і роботи з інформацією, розв’язування проблем. Залежно від визначених очікуваних результатів учитель
/ учителька добирає ті види навчальної діяльності, які: мотивують й зацікавлюють учнів /учениць; спрямовані на самостійне відкриття властивостей об’єктів, виявлення / встановлення причиново-наслідкових зв’язків у природних явищах, їхнє якісне й кількісне описування тощо. Деякі дослідження є довготривалими, які учні / учениці можуть виконувати вдома або в школі за наявності відповідних умов. Подані теми досліджень, прикладів роботи з інформацією, роботи в групі для розв’язання проблем є орієнтовною. Академічна свобода вчителя / вчительки полягає в тому, що вони можуть змінити тематику дослідницьких робіт. Головне, щоб учитель / учителька організовували активну навчально-пізнавальну діяльність учнів /учениць, а не передавання готової інформації для пасивного засвоєння ними.
суджень. З допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб визначає суперечність у запропонованій ситуації, використовує правила, способи й відповідні засоби для розв’язання навчальної / життєвої проблеми, визначає чинники, які сприяли / завадили розв’язанню навчальної / життєвої проблеми; складає план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі, оцінює за спільно розробленими критеріями власну діяльність й ефективність дій групи для досягнення результату. Виявляє невідомі для себе знання. Відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту.2 Наводить приклади тіл і явищ природи, які можна об’єднати в окремі групи за певними ознаками; методів наукового дослідження, приладів і пристроїв, використовуваних у вивченні об’єктів і явищ природи. Розрізняє поняття сукупність і система, природні і штучні системи, модель і реальний об’єкт / процес, спостереження й експеримент, кількісні і якісні ознаки об’єктів / явищ природи, тіло й речовина. Групує (упорядковує) самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою. Описує в загальних рисах, що наукові знання походять частково від систематичних спостережень, експериментів й аналізу, а частково від людської уяви і творчості, що наукові знання можуть змінюватися, що наукові знання можна застосовувати, щоби принести користь і завдати шкоди. Пояснює, що моделі – це спрощені уявлення про об’єкти і явища, що система – це ціле, яке складається із частин, що працюють разом для виконання тієї чи тієї функції. |
біологічні, фізичні, хімічні, географічні). Кількісні і якісні ознаки об’єктів і явищ природи. Класифікації. Моделювання. Інфографіка. Карти. Фізична величина. Вимірювання. Прикладне значення природничих наук |
Користування вимірювальними приладами / моделями: лінійкою, мензуркою (з визначенням ціни поділки шкали приладу), географічною картою, глобусом, інфографікою (таблиці, схеми тощо).
Розв’язування задач із формування вмінь визначати й порівнювати відстані, розміри, площі й маси тіл.
Робота з інформацією: історична ретроспектива способів класифікації організмів, перших досліджень природи й винаходів – створення доповіді й/або презентації.
Робота в групі для розв’язання проблем: Що означає вираз: «Ти ніколи не розв’яжеш проблему, якщо думатимеш так само, як ті, хто її створив»? Проєктна діяльність «Я природодослідник / природодослідниця» |
2 Зазначені очікувані результати є наскрізними для всіх розділів і тем програми. З метою компактного подання змісту програми надалі їх узагальнено наведено в такому формулюванні «Виявляє уміння і демонструє навички здійснювати дослідження, опрацьовувати інформацію, розв’язувати проблеми (індивідуально й у співпраці) на основі природничого змісту, що підлягає вивченню».
Пояснює вплив Сонця і Місяця на нашу планету, як рух Землі впливає на явища, що відбуваються в неживій і живій природі (зміни дня і ночі; нерівномірне нагрівання земної поверхні; колообіг води; сезонні зміни у природі). Дотримується правил безпечної поведінки для збереження здоров’я і довкілля |
|
|
2. Досліджуємо світ навколо себе |
||
Учень / учениця: виявляє уміння і демонструє навички здійснювати дослідження, опрацьовувати інформацію, розв’язувати проблеми (індивідуально й у співпраці) на основі природничого змісту, що підлягає вивченню. Наводить самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб приклади деяких речовин із найближчого довкілля (ліпіди/жири, вуглеводи, білки3, нуклеїнові кислоти4, метан5, гліцерол, вуглець6, сірка, фосфор7, кисень, азот, вуглекислий газ, озон,8 вода, водень9, крейда, харчова сода, кварц/пісок тощо), чистих речовин і сумішей, розчинів і суспензій; насичених і ненасичених розчинів; деякі перетворення речовин у природі й у побуті. Вибирає доцільні способи розділення суміші залежно від її складу. Дотримується правил безпечної поведінки для збереження здоров’я і довкілля |
Атоми. Молекули. Речовини
Поширеність атомів різних видів у природі.
Різноманітність речовин. Матеріальні і віртуальні моделі структурних частинок речовини.
Насичені й ненасичені розчини. Розчинення і розчинність. Залежність розчинності від температури. |
Дослідження
фільтрування, випаровування, дистилювання, центрифугування і паперова хроматографія);
Користування вимірювальними приладами / моделями: Вагами моделями атомів, молекул. |
|
Чисті речовини і суміші. Розчини і суспензії. Розділення сумішей. |
Моделювання |
3 як складники їжі й організмів;
4 як складники організмів;
5 як складник природного газу, використовуваного в побуті;
6 як складник корисної копалини, палива, адсорбентів тощо;
7 як складники сірників (головка сірника, поверхня для черкання на упаковці);
8 як складники повітря;
9 як екологічно чисте пальне.
|
Очищення води |
Робота з інформацією про поширеність атомів різних видів у природі; про розміщення інформації на етикетках харчових продуктів і товарів широкого вжитку щодо вмісту різних речовин.
Робота у групі для розв’язання проблем: для чого людина створює штучні речовини; як очищують воду у твоєму населеному пункті; що таке піна, пил і дим? Проєктна діяльність: очищення води; цемент – незвичайна суміш; «Я хімік / хімікиня, молекулярний дизайнер / дизайнерка, інженер / інженерка з розроблення матеріалів» |
Учень / учениця: виявляє уміння і демонструє навички здійснювати дослідження, опрацьовувати інформацію, розв’язувати проблеми (індивідуально й у співпраці) на основі природничого змісту, що підлягає вивченню. Наводить приклади: рухомих і нерухомих тіл, контактних і безконтактних сил, прояву інерції, пластичних і пружних деформацій, видів тертя, типів пересувань організмів у просторі (повзання, плавання, біг, політ), реактивного руху у природі і техніці, руйнівної дії сил природи, періодичних процесів, простих механізмів, фізичних вправ, що використовують для профілактики (корекції) порушень постави. |
Рух і спокій. Відносність руху. Швидкість руху. Рекорди швидкості в природі і техніці.
Взаємодія. Сила. Графічне зображення сили. Явище інерції. Інертність. Маса. Сила тяжіння. Припливи і відпливи. |
Дослідження
|
Зображує схематично фізичне тіло, траєкторію руху тіла, напрямок швидкості, дії сили (за вибраним масштабом). Розпізнає періодичні рухи, корисні й шкідливі прояви тертя й опору рідин і газів. Описує в загальних рисах реактивний рух, рух рідин і газів, обертальний, коливальний і хвильовий рухи; пристосування птахів до польоту, риб до плавання, дощового черв’яка до повзання. Пояснює, що тіла можуть рухатися за інерцією, падають на поверхню Землі внаслідок дії земного тяжіння, змінюють стан спокою / руху і/або деформуються внаслідок дії сили; рухоме тіло має кінетичну енергію, підняте над поверхнею або деформоване – потенціальну енергію; механічна енергія визначає здатність тіла виконувати роботу, прості механізми – це пристрої, які дають змогу виконувати роботу за умови докладання до тіла порівняно невеликої сили (за одночасного збільшення відстані) і змінювати напрямок дії сили на зручніший для людини. Визначає впливовість рухової активності на спосіб життя і здоров’я людини; Місяця на припливи і відпливи на Землі; опору середовища на форму тіл; руху Землі на циклічність процесів у природі. Класифікує самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб види рухів за виглядом траєкторії, за періодичністю; речовини – за пружними властивостями, типи пересувань організмів у просторі, види сил, прості механізми. Установлює зв’язки між пройденим шляхом і часом на його подолання; масою й інертністю тіла; силою, переміщенням і виконаною роботою. Називає послідовність власних дій у небезпечних ситуаціях природного / техногенного походження. Дотримується правил безпечної поведінки для збереження здоров’я і довкілля, правил безпечної поведінки учасників дорожнього руху. |
Деформації. Пружність. Пластичність. Крихкість. Сила пружності. Вага. Невагомість.
Тертя. Види тертя. Сила тертя. Опір середовища.
Рух у природі і техніці. Реактивний рух. Періодичність. Циклічність.
Рухи організмів. Пристосування організмів до гравітації. Значення рухової активності для здоров’я людини.
Механічна енергія. Робота. Прості механізми. |
Моделювання:
Користування вимірювальними приладами / моделями: динамометром, вагами Розв’язування задач: задачі із визначення швидкості руху тіл, графічне зображення сил. Робота з інформацією створення презентацій і програмних проєктів, що представляють моделі руху, падіння, деформації тіл, оригінальні способи переміщення тварин у просторі (білки-летяги, риби, що літають), рухи рослин, руйнівні дії сил природи (цунамі, вулкани, землетруси, зсуви, каменепади, лавини, ураган / тайфун), руйнівні дії сил природи, що трапляються у твоєму краї. Робота в групі для розв’язання проблем: чому птахи літають, а риби плавають, чому Місяць не падає на Землю, що означає вислів «рух – це життя» тощо. |
|
|
Проєктна діяльність: |
|
|
терезів, повітряного змія як моделі крила птаха;
астронавтка, тренер / тренерка, спортсмен / спортсменка» |
Учень / учениця: виявляє уміння і демонструє навички здійснювати дослідження, опрацьовувати інформацію, розв’язувати проблеми (індивідуально й у співпраці) на основі природничого змісту, що підлягає вивченню. Наводить самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб приклади речовин у різних агрегатних станах; дифузії в рідинах, газах і твердих тілах; видів теплопередачі; переходів речовин з одного агрегатного стану в інший; теплокровних і холоднокровних тварин; розширення тіл унаслідок нагрівання, видів палива. Розпізнає самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб види теплопередачі; зміни агрегатних станів; ефекти, які супроводжують горіння (виділення тепла і світла). Описує в загальних рисах самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб механізми теплопередачі; змін агрегатних станів; терморегуляції в організмі людини. Класифікує відомих йому тварин на холодно- чи теплокровних. Зображує схематично процеси конвекції, випаровування. Пояснює самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб властивості й ознаки речовин у різних агрегатних станах; застосування теплопровідності й конвекції (охолодження, опалення, термоізолювання, утворення бризів); умови виникнення і припинення горіння. Робить висновок, що загалом тверді тіла, рідини й гази розширюються в разі поглинання тепла й стискаються, віддаючи його; що теплове розширення приводить до зміни |
Рух і взаємодія частинок речовини. Агрегатні стани. Дифузія. Дифузія в організмах. Густина.
Температура. Тепло. Теплові властивості речовин. Види теплопередачі (теплопровідність, конвекція, випромінювання).
Теплокровні й холоднокровні тварини. Терморегуляція організму людини. Опіки. Обмороження. Горіння, умови його виникнення і припинення. Виділення тепла і світла під час горіння речовин. Джерела теплової енергії. Паливні ресурси Землі. Роль організмів у їхньому формуванні. |
Дослідження:
теплопровідності, теплового випромінювання;
ртутним (удома, з дозволу й за участі дорослих) термометром;
Моделювання: дії високої / низької температури на куряче яйце, листок рослини. Користування вимірювальними приладами / моделями: термометрами (спиртовим, електричним), географічною картою, давачами температури. Розв’язування задач: |
об’єму тіла і, як наслідок, густини речовини; що з висотою температура повітря знижується. Зазначає роль організмів у формуванні паливних енергетичних ресурсів; наслідки пожеж для тваринного й рослинного світу. Установлює зв’язки між інтенсивністю руху структурних частинок речовини й температурою. Аргументує необхідність раціонального використання паливних ресурсів. Демонструє послідовність дій під час виникнення пожежі, допомоги людині, що отримала опіки. Дотримується правил поводження з вогнем, ртутним термометром для збереження здоров’я і довкілля |
Нагрівання. Розширення / стиснення і збереження маси під час процесів нагрівання й охолодження. Зміни агрегатних станів |
на одну дію із застосуванням формули . Робота з інформацією: створення доповіді й/або презентації як різні організми (рослини, тварини, гриби, бактерії) пристосувалися до дії низьких і високих температур; наслідки пожеж для рослинного і тваринного світу. Робота в групі для розв’язання проблем: значення вогню в житті людини. Чому різні люди сприймають температуру по-різному? Чому лід посипають сіллю? Як порівняти густину цукру й солі? Проєктна діяльність:
|
Учень / учениця: виявляє уміння і демонструє навички здійснювати дослідження, опрацьовувати інформацію, розв’язувати проблеми (індивідуально й у співпраці) на основі природничого змісту, що підлягає вивченню. Наводить приклади: джерел світла, звуку; оптичних приладів. Розрізняє самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб приклади прояву інфрачервоного й ультрафіолетового випромінювання, інфра- й ультразвуку. Зображує самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб прямолінійне поширення світла; відбиття і заломлення світла; утворення тіні; схему, що демонструє загальний процес фотосинтезу. Описує в загальних рисах самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб утворення звукової хвилі; |
Джерела світла. Сонце. Сонячна енергія. Освітленість. Люкс. Розподіл світла й тепла на земній поверхні.
Прямолінійне поширення світла. Відбиття. Дзеркала. Сонячне і місячне затемнення. Тінь. Заломлення світлових променів. Оптичні прилади. Око – живий оптичний прилад. Взаємодія світла з речовиною. Кольори. |
Дослідження
Моделювання звукової хвилі. |
властивості світлових променів відбиватися і заломлюватися на межі різних середовищ; розподілення світла й тепла на земній поверхні; роль світла і звуку під час обміну інформацією між організмами; як ми бачимо колір предметів у білому й кольоровому світлі; перетворення речовин, супроводжувані виділенням і поглинанням світлової енергії. Пояснює самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб, що люди бачать предмети тому, що вони або самі випромінюють світло, або відбивають його в їхні очі; що освітленість поверхні залежить від джерела світла, відстані його до поверхні й кута падіння променів; що лінзи змінюють напрямок поширення світлового променю; що лінзи характеризують фокусною відстанню, що звуки утворюються внаслідок поширення коливань у пружному середовищі; що чим більший розмах (амплітуда) коливань камертона, тим гучніший звук; ілюстрації, що демонструють проходження звукової хвилі у вусі, а світлового променю – в оці. Установлює подібність між світловими й звуковими явищами. Визначає вплив поверхні на відбиття світла, фокусної відстані лінзи на величину й чіткість зображення. Обговорює з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб роль штучних джерел світла на розвиток суспільства і вплив на навколишнє середовище (наприклад, міські вогні можуть поліпшити нічну видимість, але спричинити світлове забруднення, дезорієнтацію птахів; про витрати природних ресурсів для вироблення електричної енергії); важливість звуку в суспільстві (наприклад, для спілкування, музики – для естетичного задоволення, ультразвуку – у медицині) і шкідливий вплив шуму на довкілля; роль науки в розширенні меж сприйняття і розуміння навколишнього світу; значення енергії сонячних променів для всього живого на планеті. Аргументує необхідність застосовувати енергозбережні лампи, шумозахисні бар’єри. |
Звук – джерело інформації і засіб спілкування. Гучність звуку. Луна. Поширення звуку в різних середовищах. Вухо – орган сприйняття звуку. Шум і його вплив на організм. Ультразвук. Інфразвук.
Порівняння оптичних і звукових рецепторів людини й тварин. Вади зору і слуху. Роль науки в розширенні меж сприймання і розуміння навколишнього світу |
Користування вимірювальними приладами / моделями: транспортиром, камертоном, датчиками освітленості й шуму, моделями вуха й ока, лупою. Робота з інформацією: роль світла і звуку в життєдіяльності різних істот на планеті; роль науки в розширенні меж сприйняття і розуміння навколишнього світу. Створення комп’ютерних презентацій, що демонструють поширення світла і звуку. Робота в групі для розв’язання проблем: Чи насправді мушля передає шум моря? Чи насправді кріт сліпий? Чому блискавку видно раніше, ніж чути гуркіт грому? Проєктна діяльність:
(камера-обскура, перископ, калейдоскоп), картонного приладу, що дає змогу виміряти кут і відстань до найближчої точки ясного бачення;
|
Дотримується правил гігієни зору і слуху, безпечної поведінки під прямими сонячними променями. Знає про першу допомогу в разі сонячних опіків і сонячному (тепловому) ударі, уміє надати її |
|
|
Учень / учениця: виявляє уміння і демонструє навички здійснювати дослідження, опрацьовувати інформацію, розв’язувати проблеми (індивідуально й у співпраці) на основі природничого змісту, що вивчається. Наводить приклади: електризації тіл; джерел електричного струму; речовин, що проводять і не проводять електричний струм; дій електричного струму; проявів електричних і магнітних явищ у природі й у побуті; тварин, що вражають електричним струмом. Зображує схематично елементи електричної схеми (лампа, джерело струму, вимикач), позначення полюсів магнітного поля. Розрізняє електрон, як негативно заряджену частинку, ядро атома – як позитивно заряджену частинку; провідники і діелектрики; північний і південний магнітні полюси Землі. Описує в загальних рисах механізм електризації тертям; взаємодію електрично заряджених тіл; умови існування електричного струму; дії електричного струму; магнітну взаємодію; існування електричного струму в організмах; використання електричної енергії та необхідність її заощадження. Пояснює самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб, що внаслідок електризації тертям електрони можуть переміщуватися і тіло, що втратило електрони, стає позитивно зарядженим, а те, що набуло – негативно; що струм може протікати лише в замкнутому колі; що магнітні властивості речовини також зумовлені наявністю електричних зарядів і їхнім рухом; електрично заряджені тіла й магніти взаємодіють через електричне і магнітне поля, що навколо Землі існує магнітне поле. |
Взаємодія електрично заряджених тіл. Електричний струм. Джерела струму. Провідники й діелектрики. Величини, що характеризують протікання струму в колі: сила струму, електрична напруга й опір, їхній взаємозв’язок.
Дії струму (теплова, світлова, магнітна.
Магніти. Магнітна взаємодія. Магнітне поле Землі, його значення для тварин і людей.
Електрична енергія і її використання. Електростанції. Енергозбережні технології.
Біологічна дія електричного і магнітного полів. Електричні і магнітні явища у природі й житті людини |
Дослідження:
Користування вимірювальними приладами / моделями: амперметром, вольтметром, електричним лічильником, компасом.
Розв’язування задач: із визначення і порівняння сили струму за різних значень опору й напруги в колі.
Робота з інформацією: досліди Гальвані, тварини, що вражають електричним струмом, енергозбережні технології. Створення презентацій дослідження явищ.
Робота в групі для розв’язання проблем: як орієнтуватися за допомогою компаса? GPS? (завдяки чому люди зуміли розвинути засоби навігації від компаса до GPS?) Проєктна діяльність:
|
Установлює зв’язки між величинами, що характеризують електричний струм: силою струму, напругою та електричним опором; між магнітним полем й електричним струмом. Визначає впливовість різного опору чи напруги джерела на струм у колі, магнітного поля Землі для живої і неживої природи. Аргументує необхідність ощадного використання електричної енергії. Дотримується правил поводження з електричними приладами, гальванічними елементами для збереження здоров’я і довкілля. Знає правила допомоги людині, ураженій електричним струмом, уміє надати її |
|
інженер / інженерка в галузі електроніки, лікар / лікарка за фахом “фізіотерапія”» |
3. Досліджуємо обмін і перетворення енергії і речовин |
||
Учень / учениця: виявляє уміння і демонструє навички здійснювати дослідження, опрацьовувати інформацію, розв’язувати проблеми (індивідуально й у співпраці) на основі природничого змісту, що підлягає вивченню. Наводить приклади самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб види і джерела енергії; перетворення енергії в живій і неживій природі; машин і механізмів (інших пристроїв), які виконують роботу за рахунок перетворення енергії. Описує в загальних рисах самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб, як люди використовують енергію (наприклад, теплову енергію для опалення; електричну для освітлення, у побутових приладах, у транспортних засобах тощо; викопне паливо, енергію вітру, води й Сонця для виробництва електроенергії), і як це впливає на навколишнє середовище; які перетворення енергії відбуваються в організмах рослин і тварин. Впізнає у природному середовищі рослини, що використовує людина: картоплю, помідор, перець, абрикосу, яблуню, грушу, вишню, сливу, капусту, огірок, пшеницю, жито, цибулю, часник. |
Види і джерела енергії. Перетворення енергії в живій і неживій природі. Закон збереження і перетворення енергії.
Коефіцієнт корисної дії.
Перетворення речовин, супроводжувані виділенням / поглинанням тепла і світла.
Джерела енергії для організмів. Поняття про реакції окиснення і горіння. Основні складники їжі: білки, жири, вуглеводи. Фотосинтез. Харчові продукти. Частини рослини, які людина вживає в їжу. |
Дослідження
енергії (теплової, світлової, електричної) під час хімічних реакцій;
електродвигуна, будови рослини;
|
Виявляє крохмаль, що утворився під час фотосинтезу в листках рослини. Класифікує відомих тварин на м’ясо- і рослиноїдних; рослини, які людина вживає в їжу. Зображує самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб схеми, які демонструють перетворення різних видів енергії; обмін речовин в організмах і будову організму рослин. Розпізнає на моделях, фотографіях, малюнках частини рослин. Пояснює самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб, що енергія передається, коли виконується робота, що виконана робота завжди менша від загальних енергетичних затрат на її виконання; що перетворення речовин зумовлені перегрупуваннями атомів, супроводжуваними поглинанням або виділенням енергії. Обговорює унікальну роль рослин у житті на Землі, енергетичні проблеми людства. Дотримується основ безпечної харчової поведінки |
Будова організму рослини: корінь, пагін і його частини (листок, стебло, бруньки), квітка, плід. Основні групи рослин, які людина вживає в їжу: зернові, плодові, олійні, овочеві культури. Основні тварини, яких людина використовує в їжу. Збереження і перетворення енергії в організмах рослин і тварин (зокрема й людини). Енергетичні проблеми в Україні і світі та способи розв’язування їх |
яблуня, груша, вишня, слива, капуста, огірок, пшениця, жито, цибуля, часник. Розв’язування задач: із визначення коефіцієнта корисної дії. Робота з інформацією: корисні властивості рослин, частини яких є складниками українського борщу. Створення презентацій дослідження енергетичних процесів.
Робота в групі для розв’язання проблем: що спонукало людей застосовувати прості механізми? від чого залежать традиції різних національних кухонь? Проєктна діяльність:
харчуванні каші («Артек», «Полтавська», «Вівсяні пластівці») або сухих сніданків;
промисловості, інженер / інженерка систем сонячної енергетики, інженер / інженерка сільськогосподарських машин» Екскурсії: на присадибну ділянку (сад, город); на агрофірму, підприємство харчової промисловості) |