Навчальна програма інтегрованого курсу "Природничі науки" 5 клас.Вступна частина.

Про матеріал

Навчальна програма інтегрованого курсу

«Природничі науки»

5 клас

Для закладів загальної середньої освіти

(за модельною програмою авт. Білик Ж.І., Засєкіна Т.М., Лашевська Г.А., Яценко В.С.)

І. Вступна частина.

Пояснювальна записка.

Перегляд файлу

Навчальна програма інтегрованого курсу

«Природничі науки»

5 клас

 Для закладів загальної середньої освіти

(за модельною програмою авт. Білик Ж.І., Засєкіна Т.М., Лашевська Г.А., Яценко В.С.)

І. Вступна частина.

Пояснювальна записка.

 

Навчальна програма інтегрованого курсу «Природничі науки» для 5 класу закладів загальної середньої освіти розроблена до Модельної навчальної програми  «Природничі науки» 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти та підручника «Природничі науки» 5 клас, автори: Білик Ж.І., Засєкіна Т.М., Лашевська Г.А., Яценко В.С.                                          Модельна навчальна програма «Природничі науки» у 5 класі реалізовує : наступність між початковою і базовою освітою у вигляді одного навчального предмета – інтегрованого курсу – і закладає основу для подальшого розподіленого вивчення природничих предметів «Фізика», «Хімія», «Біологія», «Географія» у 7–9 класах, об’єднаних однією програмою. Інтегративний підхід, закладений у програмі, спрямований передовсім не на інтеграцію змісту, а на подальше формування і розвиток ключових компетентностей: компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій та екологічної як провідних для цього курсу й розвиток інших ключових компетентностей як інтегративних якостей особистості учня                                                                                                                                            Мета курсу «Природничі науки» збігається з окресленою в державному стандарті базової середньої освіти метою природничої освітньої галузі, що полягає у формуванні особистостей учнів / учениць, які знають і розуміють основні закономірності живої і неживої природи, володіють певними вміннями з її дослідження, виявляють допитливість, засновану на здобутих знаннях і пізнавальному досвіді, усвідомлюють цілісність природничо наукової картини світу, здатні оцінити вплив природничих наук, техніки і технологій на сталий (збалансований) розвиток суспільства й можливі наслідки людської діяльності у

природі, відповідально взаємодіють із навколишнім природним середовищем.               На кожному циклі загальної середньої освіти досягнення мети забезпечено виконанням відповідних завдань. У 5 класі головне завдання – зробити вивчення природничих наук реальним і значущим для учнів / учениць цього віку, а саме:

стимулювати їхню допитливість і зацікавленість у пізнанні світу природи і техніки, прищеплювати дух наукового дослідження;

забезпечити сприйняття науки не як сукупності фактів, що описують і пояснюють природні й технологічні явища, а як результату, накопиченого людством завдяки розумовим зусиллям, способам мислення, експериментуванню;

розкрити значення наукових винаходів для повсякденного життя людини й суспільства загалом; визначити позитивні і негативні наслідки використання їх для навколишнього середовища і здоров’я людини.                                                                                     Для досягнення загальної мети базової освіти пріоритетними в навчанні мають бути:

ціннісні орієнтири, визначенні пунктом 4 Державного стандарту;

компетентнісний потенціал природничої освітньої галузі, що визначає можливості формування засобами курсу всіх ключових компетентностей;

формування наскрізних для всіх ключових компетентностей умінь, визначених пунктом 9 Державного стандарту;

орієнтування на діяльнісний підхід до організації освітнього процесу.

Щоби цього досягти необхідно:

надавати перевагу діяльнісним формам і методам навчання (дослідження, проєктування, інтелектуальна гра, командна робота, дебати тощо);

чергувати дедуктивні й індуктивні способи представлення змісту навчання;

розвивати вміння працювати з інформацією (пошук, перевірка, аналізування,

інтерпретування, переформатування, оцінювання, подання, зберігання тощо);

спонукати учнів / учениць до постановки запитань, генерування ідей, формулювання припущень (гіпотез), вибору способів розв’язань завдань, знаходження розв’язків, планування дій із передбачуваною перевіркою висловлених припущень;

використовувати елементи навчання за технологією «перевернутого  класу», що передбачає самостійне опрацювання нового навчального матеріалу учнями / ученицями, практичне його закріплення у процесі розв’язання завдань навчального й життєвого змісту;

розвивати комунікативну діяльність;

розвивати ініціативність, підприємливість, відповідальність за власну діяльність і результат. Структура змісту курсу «Природничі науки» є концентрично-означає, що більшість змістових понять буде сформовано поступово: на рівні ознайомлення в 5–6 класах, більш детально – під час вивчення окремих природничих предметів у 7–9 класах і в старшій профільній школі. Змістові питання згруповано за об’єктами вивчення, притаманними певній науковій галузі з урахуванням спільних проблем, які є предметом вивчення кількох природничих наук. Це дає змогу водночас реалізовувати інтеграцію і диференціацію в шкільній природничій освіті. За принципом добору змісту – це координаційний курс, побудований так, щоби знання з однієї науки ґрунтувалися на знаннях з іншої. Тому спочатку учні / учениці на доступному для їхнього віку рівні досліджуватимуть фізичні й хімічні властивості об’єктів і явищ живої і неживої природи.

 

У 5 класі зміст програми розгортається за темами:

 

1. Досліджуємо світ науки.

2. Досліджуємо світ навколо себе.

3. Досліджуємо обмін і перетворення енергії й речовин

 

 

Складник

освітньої галузі

 

 

5 клас

Астрономічний

Сонячна система (повторення й

узагальнення вивченого в початковій школі).

Значення Сонця для життя на Землі. Річне й

добове обертання Землі. Сонячне і Місячне затемнення.

Біологічний

Людина як система (повторення й узагальнення вивченого в початковій школі).Рух рослин і тварин. Теплокровні й холоднокровні тварини. Слух і зір. Обмін

речовин і перетворення енергії. Харчування .

Людина і її здоров’я. Будова організму рослини. Основні групи рослин і тварин, яких людина вживає в їжу.

Географічний

Земля як система (повторення й узагальнення

вивченого в початковій школі). Припливи і відпливи. Паливні ресурси Землі. Магнітне поле Землі.

Фізичний

Явища природи (повторення й узагальнення

вивченого в початковій школі) Речовина і поле; властивості речовин у різних агрегатних

станах; рух, види руху; звук; світло; взаємодія тіл; сила, види сил; енергія; види теплообміну;

фазові перетворення; електричний струм; магнітна взаємодія .

Хімічний

Речовини (повторення й узагальнення

вивченого у початковій школі) Розчини, суміші, перетворення речовин

 

 

Щодо біологічного, фізичного й хімічного складників змісту програми, то їхнє вивчення НЕ ПЕРЕДБАЧАЄ механічного перенесення змістових питань із традиційних курсів фізики і хімії, біології 7–9 класів у 5 клас. Тому в основнійчастині програми опис цих питань більше деталізовано порівняно з описом традиційного змісту для 5 класу. У 5 класы учні / учениці мають ознайомитися з фізичною природою навколишнього світу на рівні якісного опису, установлення простих кількісних співвідношень відповідно до ступеня їхньої математичної підготовки. Зміст програми передбачає лише ознайомлення учнів /учениць із таким складними поняттями, як рух, енергія, електрика, магнетизм, сталий (збалансований) розвиток, вірусні і бактеріальні хвороби, енергетичний обмін, хімічні реакції тощо. Уведення деяких із цих понять пов’язане з нагальною потребою часу.                                                                                                   Опанування початкових знань з основ фізики, хімії, біології і географії відбуватиметься в єдності з оволодінням методологічним знанням про них і в поєднанні зі знаннями з математики, інформатики, технологій, літератури, мистецтва тощо. Для закладів загальної середньої освіти, які формуватимуть свої освітні програми за природничо-науковим спрямуванням, рекомендовано впроваджувати модельні програми інтегрованих курсів «STEM» і «Робототехніка», які узгоджено доповнюють цю програму. Спираючись на модельні навчальні програми, заклад освіти зможе розробляти навчальні програми предметів, інтегрованих курсів, що мають містити опис результатів навчання в обсязі не меншому, ніж визначено .Державним стандартом і/або відповідними модельними навчальними програмами.                                                                       Під час складання робочого навчального плану заклад освіти самостійно визначає кількість годин на вивчення інтегрованого курсу в межах 1,5–3 год.              В основній частині програма містить результативні, змістові і процесуальні складники, які структуровано за відповідними рубриками «Очікувані результати навчання», «Пропонований зміст», «Види навчальної діяльності».                                                                                                                                             У рубриці «Пропонований зміст» наведено перелік базових знань, які мають опанувати учні / учениці на рівні, що відповідає пізнавальним можливостям дітей цього вікового періоду. Більшість понять, які використано в програмі, є наскрізними, їх розвиватимуть упродовж усього періоду навчання здобувача / здобувачки освіти в основній і старшій школі (модель, система, сукупність, рух, взаємодія, енергія, атом, молекула, клітина, організм, біосфера тощо).                                                                                                                                                                        Формування уявлень про деякі терміни розпочато в учнів / учениць ще з початкової школи (речовина, агрегатні стани, маса, об’єм, швидкість, фотосинтез, ланцюги живлення, екосистема), їхній розвиток передбачено в кількох розділах цієї програми. Розгортання практичних умінь і навичок також підпорядковано концентричному принципу: наприклад, у 5 класі учні / учениці лише використовуватимуть готовий гербарій для вивчення сільськогосподарських рослин, а в 6 класі вже самотужки намагатимуться сформувати гербарій найпоширеніших листяних порід України.                                                         Пропонований зміст і послідовність його викладення в навчальній програмі є орієнтовними і можуть бути змінені авторами / авторками навчальної літератури чи вчителем / вчителькою. Навчальний зміст передовсім має зорієнтувати їх на навчально-пізнавальну діяльність, а не описування фактів у підручнику читрансляцію готових знань учителем / учителькою, тому засвоєння змістових питань деталізовано також у рубриках «Очікувані результати» і «Види навчальної діяльності». Змістові питання можуть бути розкриті через види навчально-пізнавальної діяльності: роботу з різними джерелами інформації (зокрема іноземною мовою), під час виконання досліджень, проєктів, розв’язування проблемних завдань, задач тощо.

У навчанні природничих предметів, де провідною є дослідницька діяльність, важливим є як результат, так і сам процес здобування результату, що передбачає:

1) пізнання світу природи засобами наукового дослідження;

2) опрацювання, систематизацію і представлення інформації природничого змісту;

3) усвідомлення розмаїття і закономірностей природи, ролі природничих наук і техніки в житті людини; відповідальну поведінку для сталого розвитку суспільства;

4) розвиток наукового мислення, набуття досвіду розв’язання проблем природничого змісту [індивідуально й у співпраці].                                                                                     Ці групи обов’язкових результатів визначено в Державному стандарті базової середньої освіти. Їхній аналіз свідчить, що більшість із них є наскрізними в кожній навчальній темі й залежно від змісту й обсягу поставлених завдань їх досягають на уроці під час виконання певних видів робіт – короткочасних дослідів, практичних і лабораторних робіт (індивідуальних і групових), навчальних проєктів, роботи з інформацією, розв’язування задач різних типів тощо. Досягнення інших результатів – це тривалий процес упродовж певного періоду навчання.                                                                       У рубриці «Очікувані результати» результати навчання конкретизовано за знаннєвим, діяльнісним й ціннісним складниками компетентності залежно від пропонованого змісту, зазначеного у другій колонці, і видів навчальної діяльності, завдяки яким їх досягають, поданих у рубриці «Види навчальної діяльності».

До переліку досліджень уключено різні за типом, призначенням і способом реалізації досліди, практичні й лабораторні роботи. Рекомендовано як мінімум щотижня організовувати самостійне дослідження учнями / ученицями тих чи тих об’єктів і явищ, що мають бути вивчені. Учитель / учителька вільні в доборі тематики й видів досліджень, навчальних проєктів тощо – тобто самостійно визначають кількість робіт, зокрема й тих, що підлягають обов’язковому оцінюванню. У цій рубриці наведено й такі наскрізні види діяльності, як «Робота з інформацією», «Робота в групі для розв’язання проблем», «Розв’язування задач» із метою забезпечити досягнення результатів навчання, визначених Державним стандартом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 вересня 2022
Переглядів
694
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку