НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ТЕХНОЛОГІЇ 7 КЛАС НУШ

Про матеріал

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА_ТЕХНОЛОГІЇ_7 КЛАС НУШ

Розроблено на основі модельної навчальної програми «Технології. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти

(авторки Ходзицька І. Ю., Горобець О. В., Медвідь О. Ю., Пасічна Т. С., Приходько Ю. М.), «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»

(наказ Міністерства освіти і науки України від 16 серпня № 1001) 35 год (1 година на тиждень)

Перегляд файлу

Ройлянський ЗЗСО І-ІІІ ст.

Успенівської сільської ради Білгород-Дністровського району

Одеської області

 

                                                                           ЗАТВЕРДЖЕНО

Рішення педагогічної ради

                                                                                 від ___.___.202__ р.

 

 

 

 

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

ТЕХНОЛОГІЇ

 7 КЛАС НУШ

 

 

Розроблено на основі модельної навчальної програми                                   «Технології. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти

(авторки Ходзицька І. Ю., Горобець О. В., Медвідь О. Ю., Пасічна Т. С., Приходько Ю. М.), «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»

(наказ Міністерства освіти і науки України від 16 серпня № 1001)                               35 год (1 година на тиждень)

 

 

Відповідає підручнику  Технології: підруч. для 7 кл. закл. загал. серед. освіти / Ірина Ходзицька, Олена Горобець, Ольга Медвідь, Тетяна Пасічна, Юлія Приходько, Морон Палійчук – Х.: Вид-во «Ранок», 2024. – 240с. : іл.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                  Підготувала: Алла Лук’янчук

 

 

 

 

2024-2025н.р.



Пояснювальна записка

  Навчальна програма навчального предмета «Технології» для 7 класу розроблено відповідно до законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Концепції Нової української школи (схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 988-р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року»), на основі Державного стандарту базової середньої освіти. 

Метою технологічної освітньої галузі є реалізація творчого потенціалу учня, формування критичного та технічного мислення, готовності до зміни навколишнього природного середовища без заподіяння йому шкоди засобами сучасних технологій і дизайну, здатності до підприємливості та інноваційної діяльності, партнерської взаємодії, використання техніки і технологій для задоволення власних потреб, культурного та національного самовираження

Метою навчального предмету «Технології» є формування у здобувачів освіти життєво важливих компетентностей, необхідних у самостійному житті, розвиток творчого потенціалу, критичного мислення, духовно-моральних цінностей, реалізація здібностей та інтересів учнів у сфері проєктно-технологічної діяльності.

   Предмет спрямований на створення навчального середовища, для розкриття й розвитку у школярства здібностей в особистісно-зорієнтованій сфері проєктування та виготовлення виробів і ознайомлення в процесі роботи з різними матеріалами, інформацією й іншими ресурсами відповідно до потреби творчої ідеї учнівства.

          Для учнів та учениць 7 класів передусім важливо вивчати зміни, що відбуваються в технологіях. Відповідно, отримані знання в цій галузі мають бути гнучкими та забезпечувати широку сферу застосування; особливий акцент у програмі зроблено на практичній діяльності, яка містить методи: робота із засобами праці; дослідження дизайн-продукту; екскурсії та спостереження; проєктування; практичне оцінювання; історія розвитку технологій, новітні технології.

         Сучасне навчання повинно мати комплексний уплив на особистість, саме предмет «Технології» має всі необхідні для цього компоненти. Зміст предмету передбачає формування не лише знань і вмінь, але й певних якостей, світогляду, ідейності, моральності особистості, громадянської позиції, підприємництва тощо.

         Програмою передбачено отримання учнями та ученицями в процесі навчання певних знань та вмінь. Знання містять базові поняття й терміни, способи, шляхи й засоби перетворювальної діяльності, уявлення про предмет і об'єкт праці, знання основних технологій у досліджуваній сфері діяльності, розуміння нерозривності і забезпечення взаємодії пізнавальної та перетворювальної діяльності, знання економічних, соціальних і екологічних аспектів трудової діяльності людини в навколишньому світі, знання умов і засобів забезпечення безпеки практичних робіт.

     Своєю чергою, уміння являють собою освоєння способів перетворювальної діяльності на основі отриманих знань: здатність вибирати відповідні види 4 перетворювальної діяльності, уміння виконувати практичні дії;уміння організувати, забезпечити й керувати процесом діяльності; здатність аналізувати й коригувати процес діяльності; уміння здобувати й використовувати нову інформацію; уміння здійснювати самостійну творчу діяльність; здатність визначати рівень своєї готовності до перетворювальної діяльності; уміння визначати шляхи підвищення професійної готовності до практичної діяльності; здатність забезпечувати ефективні та безпечні умови праці.

      Дана програма:

  •           передбачає досягнення очікуваних результатів навчального предмету;
  •           визначає зміст і види навчальної діяльності здобувачів освіти;
  •           ґрунтується на визначених Державним стандартом ціннісних орієнтирах;
  •           охоплює формування ключових компетентностей.

У програмі визначено вимоги до конкретних очікуваних результатів навчання; коротко вказано відповідний зміст кожного навчального модуля. Причому зміст указаний таким чином, що кожний учитель/учителька, які обрали цей варіант програми, легко зможе адаптувати її під особливості своєї роботи.

    Програму побудовано із врахуванням таких принципів:

  •            дитиноцентризму і природовідповідності;
  •            узгодження цілей, змісту і очікуваних результатів навчання;
  •            науковості, доступності і практичної спрямованості змісту;
  •            наступності і перспективності навчання;
  •            взаємозв’язаного формування ключових і предметних компетентностей;
  •            логічної послідовності і достатності засвоєння учнями предметних компетентностей;
  •            творчого використання вчителем програми залежно від умов навчання;
  •        адаптації до індивідуальних особливостей, інтелектуальних і фізичних можливостей, потреб та інтересів дітей.

Згідно з вимогами Державного стандарту до обов’язкових результатів навчання учнів, передбачено, що учень/учениця:

  •        формулює ідею та втілює задум у готовий продукт за алгоритмом проектно- технологічної діяльності;
  •        творчо застосовує традиційні і сучасні технології;
  •        ефективно використовує техніку, технології та матеріали без заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу;
  •        турбується про власний побут, задоволення власних потреб та потреб інших осіб.

      Окрім спеціальних умінь і навичок, у процесі навчання учні й  відношення до всіх предметів, наприклад, навичками роботи з книгами, довідниками, читання й письма, бібліографічним апаратом, раціональної організації домашньої праці, дотримання режиму дня тощо.

Формування ключових та предметних компетентностей

       Зміст навчальної програми орієнтовано на формування в учнів ключових і предметних компетентностей, які покликані наблизити процес трудового навчання до життєвих потреб учня, його інтересів та природних здібностей.

Ключова компетентність – це знання, уміння і навички у комплексі зі сформованою життєвою позицією учня.

      У формуванні ключових компетентностей беруть участь усі навчальні предмети, інтегруючи процес навчання навколо них. Кожен предмет, маючи власний компетентнісний потенціал, вносить свій внесок у формування ключових компетентностей, тобто у творення навчального середовища української школи.

 

Додаток 11
до Державного стандарту

ТЕХНОЛОГІЧНА ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ


Компетентнісний потенціал
 

Ключові компетентності

Уміння та ставлення

Вільне володіння державною мовою

Уміння:

оперувати технологічними поняттями, фактами державною мовою в усній і письмовій формі обговорювати питання, пов’язані з реалізацією проекту державною мовою обґрунтовувати державною мовою технології проектування і виготовлення виробів

Ставлення:

усвідомлення важливості розвитку  української технічної, технологічної термінології і номенклатури шанування державної мови під час виконання завдань у різних сферах діяльності

Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами

Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) мовою

Уміння:

висловлювати власні ідеї, думки, коментувати та оцінювати власну діяльність і діяльності інших осіб рідною мовою шукати інформацію в технічній літературі, підручниках, посібниках, технологічній документації, періодичних виданнях, електронних, зокрема онлайн-джерелах, рідною мовою; критично оцінювати та використовувати її

Ставлення:

усвідомлення важливості розвитку  технічної, технологічної термінології і номенклатури рідною мовою

Здатність спілкуватися іноземними мовами

Уміння:

читати технологічні карти, розуміти технічні записи в інструкціях, відеоматеріали іноземними мовами шукати, критично оцінювати і використовувати інформацію для виконання завдань, у разі потреби презентувати проекти іноземними мовами застосовувати в разі потреби іноземні мови для ефективної діяльності

Ставлення:

усвідомлення зростання власних можливостей у роботі над проектом за умови володіння іноземними мовами

 

Математична компетентність

Уміння:

застосовувати математичні методи для виконання технологічних завдань у різних сферах діяльності розуміти,  використовувати і будувати прості математичні моделі для розв’язання технологічних проблем

Ставлення:

усвідомлення ролі і значення точності та правильності вимірювань, обчислень і розрахунків для проектування і виготовлення виробів

Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій

Уміння:

порівнювати властивості конструкційних матеріалів  логічно обґрунтовувати технології проектування і виготовлення виробу

виготовляти вироби, доцільно застосовуючи технології та обладнання

формулювати гіпотези, збирати дані, здійснювати експерименти (випробування) з виготовленими виробами, аналізувати і узагальнювати результати проектно-технологічної діяльності використовувати наукові відомості для досягнення мети проектно-технологічної діяльності, приймати обґрунтовані рішення чи формулювати висновки 

Ставлення:

усвідомлення значення технологій у повсякденному житті, необхідності дотримання технологічної послідовності у виготовленні виробів, використання наукового підґрунтя у процесі проектування

Інноваційність

Уміння:

трансформувати здобуті знання про матеріали, технології та обладнання у  вдосконалення технологічного процесу, новий чи покращений продукт (послугу) з новими якостями, що використовується у практичній діяльності, чи новий підхід до реалізації соціальних послуг, адаптувати їх до нагальних потреб суспільства

Ставлення:

усвідомлення важливості інновацій у технологічних процесах для сталого розвитку суспільства

Екологічна компетентність

Уміння:

розумно і раціонально використовувати природні ресурси, ощадливо використовувати матеріали долучатися в доступний спосіб до безвідходного виробництва, вторинної переробки матеріалів використовувати наукові відомості для збереження довкілля

Ставлення:

усвідомлення ролі довкілля для життя і здоров’я людини, розуміння важливості грамотної утилізації побутових відходів і відходів виробництва

виявлення шанобливого ставлення до природи і праці

Інформаційно- комунікаційна компетентність

Уміння:

безпечно та ефективно використовувати соціальні мережі для обговорення ідей, пов’язаних із виконанням технологічних проектів, критично застосовувати інформаційно-комунікаційні технології для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією, етично працювати з інформацією з дотриманням принципів академічної доброчесності (права інтелектуальної власності тощо) використовувати цифрові технології в сучасному виробництві, зокрема робототехніці

здійснювати проектування з використанням цифрового середовища

застосовувати цифрові пристрої для презентації власних і спільних результатів

Ставлення:

шанування норм авторського права, виявлення поваги до інтелектуальної власності усвідомлення ролі сучасних інформаційних технологій у проектуванні, виготовленні та просуванні продукту на ринку

Навчання впродовж життя

Уміння:

визначати власну потребу в навчанні, шукати і застосовувати потрібну інформацію для реалізації проекту долучатися до організації освітнього процесу (власного і  групового), зокрема через ефективне керування ресурсами та інформаційними потоками визначати навчальні цілі і способів їх досягнення

Ставлення:

виявлення допитливості та наполегливості, самостійності, здатності долати труднощі та реагувати на зміни усвідомлення потреб у постійному самовдосконаленні, прагненні пізнавати нове, підвищенні рівня власних знань

Громадянські та соціальні компетентності

Громадянські компетентності

Уміння:

застосовувати доступні стратегії ефективної і конструктивної участі в громадському житті та реалізації громадських проектів співпрацювати, спілкуватися, взаємодіяти, приймати колективні рішення, оцінювати їх результативність і вплив на громаду, попереджувати і залагоджувати конфлікти, досягати компромісу працювати, виконувати різні ролі в групі, брати участь у виконанні складних завдань (реалізації проектів), розв’язанні проблем групи, прийнятті спільних рішень

Ставлення:

визнання рівності прав і свобод людини, дотримання принципів колегіальності в прийнятті рішень

Соціальні компетентності

Уміння:

виступати ініціатором і брати участь у соціально важливих проектах, спрямованих на покращення власного добробуту і  добробуту інших осіб, громади застосовувати технології для проектування виробів чи послуг, що покращують умови здорового способу життя піклуватися про власний добробут безпечно застосовувати техніку в процесі життєдіяльності 

Ставлення:

усвідомлення важливості рівних прав і можливостей усіх учасників проекту як запоруки ефективної роботи, спрямованої на досягнення успішного кінцевого результату

Культурна компетентність

Уміння:

виражати власні ідеї, досвід і почуття через виготовлені вироби, зокрема твори декоративно-ужиткового мистецтва  популяризувати  декоративно-ужиткове мистецтво своєї громади, рідного краю, країни вивчати та популяризувати культуру України та світу під час виготовлення виробів та реалізації проектів досліджувати технології виготовлення виробів декоративно-ужиткового мистецтва

Ставлення:

шанування творчого вираження ідей, народних звичаїв, традицій, культури

збереження і розвиток традиційних технологій  виготовлення виробів декоративно-ужиткового мистецтва

Підприємливість та фінансова грамотність

Уміння:

проектувати власну професійну діяльність відповідно до своїх здібностей, переваг і недоліків творчо мислити, генерувати нові ідеї та ініціативи, втілювати їх у життя для поліпшення власного добробуту, розвитку суспільства і держави формулювати цілі та завдання, розробляти плани для їх досягнення, прогнозувати і мінімізувати ризики, приймати рішення та оцінювати їх ефективність  розраховувати і раціонально використовувати ресурси застосовувати економічні знання в повсякденному житті, розраховувати самостійно або з допомогою інших осіб вартість матеріалів, необхідних для виготовлення спроектованого виробу, оперувати грошима під час створення продукту (виробу чи послуги), розраховувати та оцінювати (з допомогою інших осіб у разі потреби)  вартість ідеї, що передбачає проектування і виготовлення виробу чи надання послуги

Ставлення:

виявлення ініціативності, відкритості до нових ідей, впевненості і рішучості під час реалізації власних ідей; визнання своїх талантів, здібностей, вмінь і демонстрація їх у праці і творчості  відповідальність за кінцевий результат власної і групової діяльності усвідомлення ролі фінансів як одного з  ресурсів у роботі над проектом, потреби ощадливого та ефективного використання грошей  у побуті та під час організації проектної діяльності (власної чи групової)

 

 

Структура навчальної програми

 

    Ця програма є логічним продовженням модельної навчальної програми

«Технології. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти. Деякі питання в ній повторюються, але передбачено, що вони мають бути ускладненими відповідно до вікових особливостей здобувачів і здобувачок освіти. Крім цього, учні та учениці 7 класу працюють над соціальними проєктами, що сприяє усвідомленню значущості виконаної роботи.

  Розроблену модельну навчальну програму складено з чотирьох основних

модулів.

1. Утілення задуму в готовий продукт за алгоритмом проєктно-технологічної

діяльності.

2. Творче застосування традиційних і сучасних технологій декоративно-ужиткового мистецтва.

3. Ефективне використання техніки і матеріалів без заподіяння шкоди

навколишньому середовищу.

4. Турбота про власний побут, задоволення власних потреб і потреб інших осіб.

Навчальна діяльність здобувачів і здобувачок освіти за цими модулями

сприятиме найбільш ефективному досягненню мети предмета «Технології».

  Зазначену мету можна досягти шляхом залучення здобувачів освіти на уроках технологій до проєктної діяльності як провідного засобу розвитку і навчання учнівства, формування в нього здатності до самостійного навчання, оволодіння засобами сучасних технологій, умінь конструювати власний процес пізнання і на практиці реалізувати заплановане.

  Зміст програми орієнтовано на формування в учнівства ключових і предметних компетентностей, які покликані наблизити процес навчання до життєвих потреб учня / учениці, їхніх інтересів та природних здібностей.

  Навчальний програмовий матеріал, що забезпечуватиме умови для досягнення учнівством очікуваних результатів навчання, викладено в таблиці, яка містить такі опції (стовпці таблиці):

- очікувані результати навчання;

- зміст навчального предмета;

- види навчальної діяльності.

Очікувані результати складають основу освітніх цілей у роботі вчителя, орієнтують його на запланований навчальний результат та мають бути досягнуті на кінець навчального року. Учителі мають планувати поетапну їхню

реалізацію під час виконання окремих проєктів.

Програмою передбачено, що вибір об’єкта проєктування та основну технологію вчитель добирає разом з учнями, орієнтуючись на їх здібності, бажання, матеріальне забезпечення тощо. Крім цього, учитель, орієнтуючись на зміст навчального предмета (середній стовпець програми), визначає перелік необхідних тем для вивчення в межах обраного об'єкта, формуючи теоретичну і практичну базу знань і вмінь.

 Види навчальної діяльності (третій стовпець) покликані спрямувати вчителя

на ті види робіт, які доцільно реалізувати учнями під час опанування певної теми. Це та послідовність дій, яку варто виконувати для реалізації проєктної діяльності.

Головне завдання при виборі об’єкта праці та технології до нього – реалізувати інтелектуальний і творчий потенціал учня / учениці, прищепити навички самореалізації й самоосвіти, надати свободу творчості в межах потрібних знань, орієнтуватися на досягнення сучасної науки, навчити дітей шукати, аналізувати, робити висновки, вмотивовувати діяльність учнівства. Під час проєктної діяльності орієнтувати учнів на кінцевий результат.

Ця програма є універсальною і не має чітко вираженої гендерної направленості. Тобто вчитель може працювати з будь-яким сформованим класом: дівчата, хлопці, змішана група.

Під час виконання практичних робіт у навчальному класі важливо звертати увагу на дотримання здобувачами і здобувачками освіти правил безпечної роботи, виробничої санітарії й особистої гігієни, навчати їх виключно безпечних прийомів роботи, ознайомлювати із заходами попередження травматизму.

 

Програма реалізує технологічну освітню галузь Державного стандарту і включає такі модулі:

Матриця,  35 год

 

Кількість проєктів

Об'єкти проєктно-технологічної діяльності учнів

Основна

Технологія

Додаткова технологія

К-ть год  ин

Примітка

Модуль 1. Втілення задуму в готовий продукт за алгоритмом

проєктно-технологічної діяльності (8 год)

Проєкт №1

«Сімейний

проєкт.

Виготовлення

еко-сумки»

Технологія обробки текстильних матеріалів машинним способом.

Технологія обробки текстильних матеріалів ручним способом; технологія виготовлення аплікації, технологія

оздоблення виробів вишивкою.

8

 

Модуль 2. Ефективне використання техніки і матеріалів без заподіяння

шкоди навколишньому середовищу (8 год)

Проєкт №2

«Сувеніри та обереги»

Технологія виготовлення виробів із ниток, пряжі

Технологія виготовлення виробів у техніці «макраме», технологія оздоблення виробів вишивкою

8

 

Модуль 3. Творче застосування традиційних і сучасних технологій

декоративно-ужиткового мистецтва (6 год)

Проєкт №3

« Годівниця для пташок»

Технологія виготовлення виробів з поєднанням штучних та природних

матеріалів.

Технології обробки вторинних матеріалів для виготовлення нових виробів (апсайклінг)

6

 

Модуль 4. Турбота про власний побут, задоволення власних потреб

і потреб інших осіб  (13 год)

Проєкт №4

«Кімнатні, садові рослини»

Технологія вирощування рослин, квітів та догляд за ними.

 

5

 

Проєкт №5

«Кулінарні вироби»

Технологія приготування приготування їжі

Технологія сервірування столу, технологія придбання продуктів харчування.

7

 

Підсумковий урок за рік.

 

 

 

1

 

Разом

 

 

 

 

35

 

 

 

Основна частина

п/п

Зміст навчального предмета

Очікувані результати навчання

Види навчальної діяльності

Модуль 1. Втілення задуму в готовий продукт за алгоритмом

проєктно-технологічної діяльності (7 год)

Об’єкт проєктної діяльності: Проєкт №1. «Сімейний проєкт. Виготовлення еко-сумки»

Основна технологія:  Технологія обробки текстильних матеріалів машинним способом.

Додаткові технології: технологія виготовлення аплікації (з текстильних і природних матеріалів)                                                     8 год

1

Правила внутрішнього розпорядку у класі. Організація робочого місця. Правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги. Орієнтовні завдання на семестр, навчальний рік. Проєктна діяльність на уроках технологій. Послідовність роботи над проєктом. Види проєктів. Обговорення вибору теми проєктної діяльності.

Здобувач освіти:  *Розуміє і знає правила внутрішнього розпорядку у класі

*Дотримується правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог.

*Планує подальшу проєктно-технологічну діяльність для реалізації власних інтересів, здібностей, можливостей. *Характеризує кожен етап роботи над проєктом

Ознайомлення з правилами внутрішнього розпорядку та безпечної праці в класі. Ознайомлення з інструментами, матеріалами, обладнанням у разі використання нових технологій. Створення банку ідей проєктів на рік. Висловлення пропозицій щодо пошуку нових ідей, їх втілення у проєкті.

2

 

Сімейний проєкт. Вибір об’єкта проєктування. Метод фокальних об’єктів, його призначення. Об’єкт проєктування - еко-сумка. Створення банку ідей для реалізації задуму створення творчого проєкту. Алгоритм створення банку ідей. Клаузура. Інструктаж з БЖ.

Здобувач освіти: * Аргументовано доводить важливість майбутнього проєкту і прогнозує його позитивний вплив на бюджет родини. *Обговорює спільно з учителем чи іншими особами ідеї майбутнього виробу. *Визначає тему та мету проєкту *Розробляє модель еко-сумки, використовуючи метод фокальних об’єктів.

Ознайомлення з методом фокальних об’єктів. Вибір виробу для проєктування. Вибір та обґрунтування теми проєкту. Визначення вимог до готового виробу. Ознайомлення з виробами аналогами та техніками виготовлення виробу. Виконання графічного зображення виробу з використанням методу фокальних об’єктів.

3

Елементи графічної грамоти. Основні типи креслярських ліній. Розміри на креслениках. Моделювання. Значення моделей і макетів у проєктуванні. Добір матеріалів для виготовлення еко-сумки. Інструктаж з БЖ.

Здобувач освіти:

*Знає і застосовує основні

типи креслярських ліній при

побудові кресленика

виробу.

*Розробляє конструкцію

виробу.

*Виготовляє викрійку,

лекала та шаблони.

Ознайомлення з основними типами креслярських ліній. Розробка конструкції виробу (побудова кресленика виробу, викрійок, лекал та шаблонів)

4

Раціональне та доцільне використання матеріалів. Критерій екологічності для добору матеріалів. Вибір технологій для виготовлення виробу.

Здобувач освіти:

*Формує пропозиції щодо оздоблення власного виробу.

*Здійснює розкрій деталей виробу. *Ознайомлюється з будовою швейної машинки та правилами безпечної праці під час роботи.

Ознайомлення з видами конструкційних матеріалів, критеріями екологічності їх вибору. Розкрій виробу. Вибір технології для оздоблення еко-сумки. Планування роботи з виконання проєкту. Вивчення будови швейної машинки, прийомів роботи та правил безпечної праці під час шиття.

5

Розкрій виробу. Швейна машина, правила роботи.  Планування роботи з виконання проєкту.  Інструктаж з БЖД.

6

Виконання технологічних операцій з виготовлення виробу. Технологічна послідовність виготовлення виробу з дотриманням правил безпечної праці. Способи обробки конструкційних матеріалів відповідно до

обраного матеріалу. Оздоблення виробу обраною технологією (вишивка, аплікація, малюнок тощо).  Інструктаж з БЖД.

Здобувач освіти: *Називає етапи проєктування.

 *Розробляє критерії, яким має відповідати виріб.

*Виконує оздоблення еко-сумки обраною технікою.

*Виконує технологічні  операції з виготовлення виробу.

Ознайомлення з технологічною послідовністю виготовлення виробу. Виконання технологічних операція для оздоблення виробу обраною технікою. Розробка критеріїв, яким має відповідати об’єкт проєктування. Повторення вивчених раніше ручних швів.  Інструктаж з БЖД.

7

Виконання технологічних операцій з виготовлення виробу. Машинні шви для пошиття еко-сумки, техніка їх виконання, графічне зображення. Пошиття еко-сумки. Волого-теплова обробка швейних виробів. Правила безпечної праці під час виконання ручних робіт з тканиною та машинних робіт.

Здобувач освіти:

 * Знає види з’єднань та виконує з’єднання деталей еко-сумки відповідно до використаних матеріалів та технології обробки. *Виконує заплановані технологічні операції у визначеній послідовності з дотриманням правил безпеки

Ознайомлення з видами машинних швів, їх графічним зображенням та технікою виконання. Виконання запланованих технологічних операцій. Інструктаж з БЖД.

8

Презентація результатів роботи над творчим проєктом. Самооцінювання.

Здобувач освіти: *Аналізує власний досвід роботи в проєкті. *Обговорює з іншими способи підвищення результативності власної проєктно-технологічної діяльності.

 

Визначення способу презентації проєкту. Презентація проєкту. Оцінювання якості готового виробу за спланованими критеріями.

Модуль 2. Ефективне використання техніки і матеріалів без заподіяння

шкоди навколишньому середовищу (8 год)

Об’єкт проєктної діяльності: Проєкт №2. « Сувеніри та обереги»

Основна технологія:  технологія виготовлення виробів із ниток, пряжі

Додаткова технологія: технологія виготовлення виробів у техніці «макраме», технологія оздоблення виробів вишивкою.

       8 год

9

Види декоративно ужиткового мистецтва. Технології і техніки створення виробів декоративно-ужиткового мистецтва. Етнодизайн. Дослідження матеріалів на екологічність та шкідливість Застосування технологій декоративно-ужиткового мистецтва для виготовлення виробів. Вибір ідеї та визначення теми проєкту.  Інструктаж з БЖД.

Здобувач освіти: *Називає види декоративно-ужиткового мистецтва.

*Досліджує принципи етнодизайну

* Вибирає тему майбутнього проєкту.

Ознайомлення з видами декоративно-ужиткового мистецтва. Дослідження принципів етнодизайну для оздоблення сучасних виробів. Вибір ідеї та визначення теми проєкту.

10

Загальні відомості про сувеніри, їх призначення та  використання. Види сувенірів (за призначенням, за матеріалом виготовлення, за тематикою, за промислово-галузевою приналежністю). Матеріали для виготовлення сувенірів. З’єднувальні матеріали. Творчість народних майстрів / майстринь України. Вибір теми проєкту «Сувеніри з ниток». Вибір технології виготовлення. Інструменти та матеріали для роботи.  Інструктаж з БЖД.

Здобувач освіти:

 *Знає і розуміє етапи  проєктування.

*Створює банк ідей для виготовлення виробу. *Планує технологічну послідовність виготовлення виробу.

Ознайомлення з основними відомостями про сувеніри  Обговорення можливих варіантів виготовлення сувенірів. Ознайомлення з творчістю народних майстрів України. Вибір теми проєкту та матеріалів для його виконання.

11

Символіка в сувенірах. Види українських оберегів, які часто використовують як сувеніри (вінок, ложка, свічка, гребінь, писанка, рушник і інші). Символіка кольорів. Технологія виготовлення оберегів з ниток. Виготовлення оберега.  Інструктаж з БЖД.

Здобувач освіти:

*Розуміє значення символів та кольору у сувенірній продукції. *Аргументує вибір мотиву для створення виробу.

*Виготовляє оберіг.

Ознайомлення з орнаментами та символами, які використовують для оздоблення виробів (геометричні, солярні, рослинні, зооморфні). Виготовлення оберега «Пташка щастя»

12

Плетіння макраме як вид декоративно-ужиткового мистецтва. Історія розвитку макраме. Плоский квадратний вузол «макраме». Виготовлення патріотичного браслету технікою «макраме».  Інструктаж з БЖД.

Здобувач освіти:

 *Добирає необхідні інструменти і пристосування відповідно до визначеної технологічної послідовності.

*Виконує плоский вузол «макраме».

*Формує колірну гаму виробу.

 *Виготовляє патріотичний браслет.

Ознайомлення з мистецтвом плетіння макраме. Виконання плоского квадратного вузла «макраме». Виготовлення патріотичного браслету технікою «макраме»

13

Куміхімо-традиційний японський вид мистецтва. Плетіння браслетів технікою «куміхімо». Технологічна послідовність виготовлення виробу з дотриманням правил безпечної праці. Інструменти та пристосування.  Інструктаж з БЖД.

Здобувач освіти:

* Добирає необхідні інструменти і пристосування відповідно до визначеної технологічної послідовності. *Виготовляє браслет. *Добирає кольорову гаму.

Виконання технологічних операцій з виготовлення виробу.

14

Виконання технологічних операцій з виготовлення виробу. Інструменти та пристосування. Інструктаж з БЖД.

Здобувач освіти: *Виготовляє браслет технікою «куміхімо». *Застосовує методи проєктування відповідно до творчої ідеї.

Виконання технологічних операцій з виготовлення виробу.

15

Виготовлення ангела-охоронця з ниток. Технологічна послідовність виготовлення виробу з дотриманням правил безпечної праці. Інструменти та пристосування. Інструктаж з БЖД.

Здобувач освіти: *Добирає необхідні інструменти і пристосування відповідно до визначеної технологічної послідовності. *Виготовляє ангела охоронця з ниток.

Виконання технологічних операцій з виготовлення виробу

16

Автоматизація, комп’ютеризація та роботизація сучасних технологічних процесів. Презентація спроєктованих виробів з ниток. Самооцінювання.

Здобувач освіти:

 *Оцінює особистісну і соціальну важливість створеного виробу. *Застосовує цифрові пристрої та інформаційне середовище у разі потреби для презентації результатів проєктування

Оцінювання якості готового виробу за спланованими критеріями і функціональними, естетичними, економічними, екологічними та іншими вимогами. Оцінювання процесу проєктно-технологічної діяльності. Виявлення переваг та аналіз допущених помилок.

Модуль 3. Творче застосування традиційних і сучасних технологій декоративно ужиткового-мистецтва  (6 год)

Об’єкт проєктної діяльності: Проєкт №3. « Годівниця для пташок»

Основна технологія: Технологія виготовлення виробів з поєднанням штучних та природних матеріалів.

Додаткова технологія: Технології обробки вторинних матеріалів для виготовлення нових виробів (апсайклінг)

6 год

17

Ризики впливу сучасних матеріалів, техніки і технологій для навколишнього середовища. Дослідження проблем екологічності різних матеріалів. Вибір теми проєкту. Аналіз екологічного складника запланованих матеріалів для виготовлення виробу та технологій.  Інструктаж з БЖД.

. Здобувач освіти: *Розуміє ризики впливу сучасних матеріалів та технологій на довкілля. *Досліджує проблеми екологічності різних матеріалів.

*Аналізує екологічний складник запланованих для використання матеріалів і технологій.

Ознайомлення з ризиками впливу сучасних матеріалів, техніки та технологій на довкілля. Дослідження проблеми екологічності різних матеріалів. Вибір теми проєкту, інструментів та матеріалів для його виготовлення

18

Роль науки та технологій для сталого розвитку. Відповідальне споживання. Можливості сучасної техніки та новітніх знарядь праці для виготовлення виробів. Екологічний проєкт: від проблемної ситуації до ідеї реалізації задуму.  Інструктаж з БЖД.

Здобувач освіти:

 * Обґрунтовує взаємозв’язок розвитку науки, техніки, технологій і збереження природи.

*Обговорює і прогнозує екологічні ризики, ризики інноваційних технологій для здоров’я людини і навколишнього середовища.

*Застосовує цифрові пристрої та інформаційне середовище для пошуку інформації про роль науки та технологій для сталого розвитку.

Ознайомлення з видами та будовою сучасної техніки й новітніх знарядь праці для виготовлення виробів та особливостями роботи. Обговорення ідей повторного використання різних об’єктів.

19

 

Види конструкційних матеріалів, які застосовуються для конструювання і виготовлення виробу, їхні властивості. Економічне та екологічне обґрунтування, міні-маркетингові  дослідження. Розміри, необхідні для виготовлення виробу. Графічне зображення виробу проєктування.  Інструктаж з БЖД.

Здобувач освіти:

* Характеризує новітні матеріали і техніки, визначає їхні вартісні показники, обґрунтовуючи використання їх у проєкті.

*Добирає матеріали для виготовлення виробу з урахуванням інформації про них із маркування, штрихових кодів, товарних знаків тощо *Створює графічне зображення виробу.

Проєктування виробів без заподіювання шкоди навколишньому середовищу (створення нових речей із уживаного матеріалу). Створення графічного зображення виробу проєктування.

20

Проєктування виробів без заподіювання шкоди навколишньому середовищу. Технологія виготовлення виробу. Технологія обробки пластику, дроту, тканих і нетканих матеріалів ручним способом. Виконання технологічних операцій з виготовлення виробу. Організація робочого місця. Підготовчі операції. Розмічання, припуск. Способи з’єднання деталей з різних конструкційних матеріалів. Інструктаж з БЖД.

Здобувач освіти: *Застосовує методи проєктування відповідно до творчої ідеї.

*Визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу. *Дотримується правил безпечної праці та санітарних норм.

* Усвідомлює важливість дотримання технологічної послідовності при виготовленні виробу

Особливості роботи з ручними інструментами (лобзик, ножиці по металу та для тканини тощо), електроінструментом та обладнанням (швейна машина, праска, дриль, свердлильний верстат тощо). Підготовчі операції. Виготовлення виробу.

21

 

Виконання технологічних операцій з виготовлення виробу. Оздоблення виробу. Обробка основних та додаткових деталей виробу.

Здобувач освіти: *Вирізняє технології виготовлення та оздоблення виробів, поширені в регіоні проживання за характерними ознаками. *Виконує оздоблення виробу запланованою технологією.

Виконання технологічних операцій відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Інструктаж з БЖД. Оздоблення виробу.

22

Презентація та захист творчих робіт. Остаточна обробка виробу. Контроль якості виробу. Оцінка якості та захист проєктної діяльності. Можливість реалізації проєктного виробу на ярмарці, виставці тощо. Реклама виробу.

Здобувач освіти:

* Представляє результати власної проєктно-технологічної діяльності. *Аналізує власний екологічний слід у природі.

Презентація власної/спільної діяльності. Здійснення рефлексії/обговорення отриманого результату. Самооцінювання власної діяльності.

Модуль 4. Турбота про власний побут, задоволення власних потреб

і потреб інших осіб                 

(13 год)

Об’єкт проектної діяльності: Проект №4 « Кімнатні, садові рослини»

Основна технологія:  Технологія вирощування рослин, квітів та догляд за ними.

5 год.

23

Дизайн та його види. Благоустрій та організація власного житла. Колірна гама та її значення в дизайні, добір і поєднання кольорів.

Здобувач освіти:

* Визначає власні потреби та потреби інших осіб стосовно організації побуту.

* Оцінює естетичність та функціональність організації власного чи спільного життєвого простору, предметного середовища.

Ознайомлення з дизайном та його видами. Перегляд фото чи відеоматеріалів Визначення власних потреб та потреб навколишніх у благоустрою та організації побуту. Розробка простору приміщення різного призначення з використанням кольорової гами.

24

Плануванням простору та дизайну приміщення за допомогою програмного забезпечення, візуалізація простору. Захист інформаційних проєктів.

Здобувач освіти:

 * Пояснює принципи облаштування життєвого простору відповідно до вимог дизайну.

*Знає, які комп’ютерні програми можна використати для візуалізації простору.

Ознайомлення з плануванням простору та дизайну приміщення за допомогою програмного забезпечення, візуалізація простору. Обговорення варіантів колірного поєднання в інтер’єрі школи. Ознайомлення з професією дизайнера інтер’єру.

25

Озеленення як спосіб очищення і збагачення киснем приміщення.

Здобувач освіти: *Розуміє важливість озеленення приміщення. *Обговорює варіанти розміщення декоративних рослин в інтер’єрі.

 * Здійснює пошук цікавої інформації про озеленення приміщень. *Займається кімнатним рослинництвом.

. Ознайомлення з фітодизайном, його завданнями. Варіанти розташування декоративних рослин в інтер’єрі. Обговорення варіантів дизайну підставок під вазони. Кімнатне рослинництво.

26

Види кімнатних та садових рослин

27

Основи технології вирощування їстівних трав на підвіконні.

Здобувач освіти:

*Оцінює переваги цілорічного вирощування їстівних трав на підвіконні.

* Добирає їстівні трави для вирощування.

 * Знає, як вирощувати та доглядати за їстівними травами

Ознайомлення з їстівними травами, їх перевагами, технологією їх вирощування.

Об’єкт проектної діяльності: Проект №5 « Страви української кухні»  

Основна технологія : технологія приготування приготування їжі.

Додаткова технологія : технологія сервірування столу, технологія придбання продуктів харчування.                                                 8 год

28

Особливості української національної кухні. Гастрономічні традиції та найвідоміші страви. Технологія приготування страв із борошна. Види борошняних виробів. Класифікація тіста. Начиння та приладдя для приготування страв з тіста. Вареники – національна страва українців. Традиційні рецепти вареників.  Дотримання правил гігієни та безпеки праці.

Здобувач освіти: *Добирає кухонний інвентар, електроприлади, посуд;

*Знає технологію приготування страв з борошна та добирає продукти для приготування вареників. *Дотримується правил безпеки та виконує санітарно-гігієнічні вимоги.

Особливості української національної кухні. Ознайомлення з видами борошняних виробів та класифікацією тіста. Добір рецептури вареників, складання списку необхідних продуктів для їх приготування.

29

Технологія приготування прісного тіста для вареників та способи їх формування. Вимоги до якості.  Дотримання правил гігієни та безпеки праці.

Здобувач освіти:

* Демонструє в роботі зосередженість, акуратність, дотримується правил безпеки та санітарно-гігієнічних вимог;

* Читає і застосовує інструкції, схеми з будови та принципу дії побутової техніки, визначає у їх змісті зайву інформацію. * Здійснює приготування та подавання страви. *Здійснює оцінку якості приготовленої страви та

Ознайомлення з технологією приготування прісного тіста. Ознайомлення з побутовою кухонною технікою для приготування страв з борошна. Приготування вареників.

30

 Види побутових кухонних електроприладів для приготування страв із борошна. Види начинок для вареників. Дотримання правил гігієни та безпеки праці.

31

Технологія приготування пісочного тіста та виробів з нього. Вимоги до якості. Загальна характеристика розпушувачів. Дотримання правил гігієни та безпеки праці.

Здобувач освіти:

 * Здійснює приготування та подавання страви. *Здійснює оцінку якості приготовленої страви. *Виконує економічне обґрунтування та розрахунок орієнтовної вартості приготовленої страви з обраних продуктів.

Ознайомлення з технологією приготування пісочного тіста. Приготування пісочного печива.

32

Види круп. Технологія приготування страв із круп. Українські традиційні страви з круп. Вимоги до страв із круп. Приготування каш різної консистенції. Дотримання правил гігієни та безпеки праці.

Здобувач освіти: *Розрізняє види круп та розуміє технологію їх приготування;

*Розуміє, як виконувати первинну обробку круп. *Знає, як приготувати каші різної консистенції.

Ознайомлення з видами круп та технологією їх приготування (Дослідження злакових культур та круп з них. Ознайомлення з електричними побутовими приладами для приготування страв з круп. Обговорення варіантів приготування страв з гречки.

33

Технологія приготування страв з гречаної крупи. Вимоги до якості. Правила БЖД.

Здобувач освіти:

 *Знає технологію приготування каші з гречаної крупи.

*Вміє приготувати та подати страву. *Дотримується правил БЖД.

Ознайомлення з технологією приготування страв з гречаної крупи. Приготування розсипчастої гречаної каші.

34

Страви з борошна та круп у кулінарних традиціях народів світу. Сорти та види рису. Технологія приготування страв з рису. Вимоги до якості. Дотримання правил гігієни та безпеки праці.

Здобувач освіти:

 *Знає технологію приготування страв з рису.

*Вміє приготувати та подати страву. *Дотримується правил БЖД.

Ознайомлення з технологією приготування страв з рису. Приготування рисової каші.

35

Підсумки проєктної діяльності.

Здобувач освіти:

* Виявляє недоліки та робить відповідні висновки.

*Спільно з вчителем визначає свій рівень навчальних досягнень

Виявлення за участі учителя позитивних та негативних сторін у кожному проєкті.

Прикінцева частина

Навчальна програма предмету «Технології» складена таким чином, що вчителі, які мають різні умови (майстерні) для навчання легко зможуть розробити календарно- тематичне планування. Для цього потрібно врахувати методично-технічне наповнення майстерні, бажання учнів, потреби школи тощо.

Оцінювання результатів навчання здобувачів освіти здійснюється  відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 898, Наказ МОН від 02.08.2024 №1093

Об’єктами оцінювання є результати навчання учнів.

Результати навчання — це знання, уміння, навички, ставлення, цінності, набуті в процесі навчання, виховання та розвитку, які можна ідентифікувати, спланувати, виміряти й оцінити та які особа здатна продемонструвати після завершення освітньої програми на кожному рівні (циклі) загальної середньої освіти.

Оцінювання результатів навчання учнів здійснюється згідно з вимогами до обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом на основі компетентнісного підходу. Оцінювання дає інформацію про досягнення результатів навчання на певному етапі освітнього процесу. Результати оцінювання виражаються в балах від 1 до 12. Оцінювання здійснюється за визначеними критеріями, які дозволяють встановити відповідність між вимогами до обов’язкових результатів навчання, визначеними Державним стандартом, і фактичними результатами навчання, яких досягають учні.

Оцінювання здійснюється за визначеними критеріями, які дозволяють

встановити відповідність між вимогами до обов’язкових результатів навчання,

визначеними Державним стандартом, і фактичними результатами навчання, яких досягають учні.

Загальні критерії оцінювання (додаток 1) визначають загальні підходи до встановлення результатів навчання учнів і слугують основою критеріїв оцінювання за освітніми галузями (додаток 2).

        Критерії оцінювання реалізуються за чотирма рівнями (початковий,

середній, достатній, високий).

        Критерії оцінювання дають змогу здійснювати оцінювання результатів навчання у 12-бальній шкалі оцінювання.

        Основними видами оцінювання результатів навчання учнів, що проводяться закладом, є формувальне, поточне та підсумкове: тематичне, семестрове, річне.

       Формувальне оцінювання - інтерактивне оцінювання учнівського прогресу, що дає змогу вчителям визначати потреби учнів, адаптуючи до них

процес навчання.

        Формувальне оцінювання (оцінювання в процесі навчання) є важливим

складником освітнього процесу, оскільки воно відображає ж процес навчання

учнівства, зорієнтований на досягнення визначеного очікуваного результату, так і результат його навчальної діяльності на певному етапі навчання та дозволяє вчителю / вчительці зрозуміти, як краще підготувати учнів / учениць до підсумкового оцінювання та відслідковувати їхній прогрес протягом

навчального року.

         Завдання для оцінювання добираються так, щоб можна було отримати

об’єктивну інформацію про рівень досягнення учнями обов’язкових результатів

навчання певної групи, яка охоплює споріднені загальні результати відповідної

освітньої галузі.

         За потреби, для отримання інформації щодо рівня досягнення очікуваних

результатів навчання учнями, визначених в окремому елементі навчальної

програми (тема / розділ тощо), здійснюється тематичне оцінювання,. Результати

тематичного оцінювання можуть бути використані для коригування освітнього

процесу.
         Метою підсумкового оцінювання є співвіднесення фактичних результатів навчання, яких досягли здобувані освіти, з обов'язковими / очікуваними результатами навчання, визначеними Державним стандартом / модельною навчальною програмою за певний період навчання.

        Підсумкове оцінювання здійснюють періодично. Кількість підсумкових

робіт, час їхнього проведення вчитель / учителька може встановлювати

самостійно.

       Підсумкові роботи можуть забезпечувати охоплення одного, декількох або

всіх груп результатів, визначених у Державному стандарті, у межах вивченого

впродовж певного періоду, і мають забезпечувати об’єктивність оцінювання.

       Підсумкове оцінювання за семестр здійснюють за групами результатів

навчання, що передбачені Критеріями оцінювання за освітніми галузями

(додаток 2), з урахуванням різних форм і видів навчальної діяльності.

       У Свідоцтві досягнень виставляють семестрові оцінки за групами

результатів. На підставі оцінок за групами результатів виставляють загальну

оцінку за семестр з кожного навчального предмета.

      Оцінка за семестр може бути скоригованою.

      Підсумкове оцінювання за рік не здійснюють. Річну оцінку виставляють на підставі загальних оцінок за І та II семестри або скоригованих семестрових оцінок. Річна оцінка не обов’язково є середнім арифметичним оцінок за І та II семестри. Для визначення річної оцінки потрібно враховувати динаміку особистих досягнень учня і учениці протягом року. Річне оцінювання також може бути скоригованим.

Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти відповідно до нових рекомендацій, затверджених Наказом Міністерства освіти і науки України від  02.08. 2024 № 1093 ( додаток 1)

НОРМАТИВНО - ПРАВОВА БАЗА

1. Державний стандарт базової середньої освіти. Затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898.

2. Модельна навчальна програма  «Технології. 7-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авторки Ходзицька І. Ю., Горобець О. В., Медвідь О. Ю., Пасічна Т. С., Приходько Ю. М.), «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 16 серпня № 1001).

3. Наказ Міністерства освіти №1093 від 2 серпня 2024 року Про затвердження рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання.

4. Наказ Міністерства освіти та науки України №1120 від 9 серпня 2024 року Про внесення змін до Типової освітньої програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Анісімова Наталія Вікторівна
    Дякую, за чудово викладений матеріал.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Технології, Планування
Додано
3 жовтня
Переглядів
1569
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку