Навчальна програма укладена на підставі модельної навчальної програми «Інформатика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ривкінд Й. Я., Лисенко Т. І., Черніко

Про матеріал
Навчальна програма укладена на підставі модельної навчальної програми «Інформатика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ривкінд Й. Я., Лисенко Т. І., Чернікова Л. А., Шакотько В. В.), рекомендованої Міністерством освіти і науки України (наказ МОН № 795 від 12.07.2021) Зміст навчальної програми забезпечують підручники «Інформатика. 5 клас» та «Інформатика 6 клас» (автори Ривкінд Й. Я., Лисенко Т. І., Чернікова Л. А., Шакотько В. В.)
Перегляд файлу

Кінецьпільська гімназія Первомайської міської ради Миколаївської області

 

СХВАЛЕНО

педагогічною радою Кінецьпільської гімназії 

 

Протокол № ____від ______

 

Голова педагогічної ради

____________/_________________/

          підпис              ініціали, прізвище

 

М.П.

ЗАТВЕРДЖЕНО

наказом директора  Кінецьпільської гімназії

 

Наказ № ___  від ________

 

Директор

_____________/___________________/

          підпис                     ініціали, прізвище

 

М.П.

  

 

 

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА  ІНФОРМАТИКА

5-6 КЛАС

5-клас 52 години (1,5 години на тиждень)

6-клас 52 години (1,5 години на тиждень)

Навчальна програма укладена на підставі модельної навчальної програми

«Інформатика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти

(автори Ривкінд Й. Я., Лисенко Т. І., Чернікова Л. А., Шакотько В. В.), рекомендованої  Міністерством освіти і науки України  (наказ МОН № 795 від 12.07.2021)

 

Зміст навчальної програми забезпечують підручники 

«Інформатика. 5 клас» та «Інформатика 6 клас»  (автори Ривкінд Й. Я., Лисенко Т. І., Чернікова Л. А., Шакотько В. В.)

 

 

 

 

                                                                                 Підготувала: 

вчитель інформатики 

 

 

 

2023 рік

І. Вступ

Навчальна програма з інформатики для 5-6-х класів закладів загальної середньої освіти відповідає Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16 січня 2020 року №463-IX, Державному стандарту базової середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року №898 (далі – Державний стандарт), Типовій освітній програмі для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 19 лютого 2021 року №235, модельній навчальній програмі «Інформатика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ривкінд Й. Я., Лисенко Т. І., Чернікова Л. А., Шакотько В. В.) (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 №795).

Програма забезпечує досягнення мети навчання в інформатичній освітній галузі відповідно до вимог Державного освітнього стандарту базової середньої освіти: розвиток особистості учня, здатного використовувати цифрові інструменти і технології для розв’язання проблем, розвитку, творчого самовираження, забезпечення власного і суспільного добробуту, формування вмінь критично мислити, безпечно та відповідально діяти в інформаційному суспільстві.

Для реалізації навчальної програми застосовуються кілька підходів. Основою для досягнення очікуваних результатів навчання, визначених у навчальній програмі, є діяльнісний підхід, що базується на доборі інформаційних об’єктів, під час опрацювання яких формуються відповідні ключові та предметні компетентності. Діяльнісний підхід також передбачає реалізацію об’єктного підходу: інформаційні технології використовуються для опрацювання певних інформаційних об’єктів, які мають певні властивості; для опрацювання об’єкта необхідно змінити значення його властивостей; для змінення значення властивостей об’єкта над ним необхідно виконати певні дії – реалізувати певний алгоритм. 

Алгоритмічний підхід полягає у поданні способів виконання операцій над об’єктами у вигляді алгоритмів. Це сприятиме розвитку в учнів алгоритмічного мислення, ознаками якого є уміння поділяти задачі на підзадачі, чітко формулювати правила виконання окремих операцій та визначати їх послідовність, враховуючи можливості виконавців. 

У результаті навчальної діяльності учень/учениця:

-   знаходить, аналізує, перетворює, узагальнює, систематизує та подає дані у різних формах, критично оцінює інформацію для розв’язання життєвих проблем;  

-   створює інформаційні продукти для ефективного розв’язування задач/проблем, творчого самовираження індивідуально та у співпраці з іншими особами з використанням цифрових пристроїв чи без них;

-   усвідомлено використовує інформаційні та комунікаційні технології і цифрові інструменти для доступу до інформації, спілкування та співпраці, а також самостійно опановує нові технології;  

-   усвідомлює наслідки використання інформаційних і комунікаційних технологій для себе, суспільства, навколишнього природного середовища, дотримується етичних, культурних і правових норм інформаційної взаємодії.

Зміст навчального предмету «Інформатика» у 5 класі вибудовується за такими предметними змістовими лініями

-   інформаційні процеси та системи;  

-   комп’ютерні мережі;  

-   інформаційні технології;  

-   алгоритмізація та програмування.

Навчальна програма з інформатики охоплює такі теми:      для 5 класу:

1.   Інформаційні процеси та системи

2.   Комп’ютерні мережі. Інтернет

3.   Комп’ютерні презентації

4.   Текстові документи

5.   Алгоритми та програми

6.   Практикум з використання інформаційних технологій    для 6 класу:

1.     Цифрові пристрої. Цифрові  технології.

2.     Комп’ютерні презентації.

3.     Текстові документи.

4.     Графічне зображення.

5.     Електронні таблиці.

6.     Алгоритми та програми.

7.     Практикум з використання інформаційних технологій.

Для реалізації навчальної програми необхідно врахувати організаційні аспекти освітнього процесу.

Обов’язковою умовою реалізації навчальної програми є постійне використання на кожному уроці комп’ютерної техніки, різних цифрових пристроїв, з метою формування діяльнісної складової освітньої компетентності.

Відповідно до чинних нормативних документів, кожний урок інформатики проводиться в комп’ютерному класі за виключенням випадків використання елементів дистанційного навчання в умовах карантину або інших випадків передбачених законодавством. 

На кожному уроці з інформатики класи діляться на підгрупи так, щоб кожен       учень          був    забезпечений        індивідуальним    робочим     місцем        за комп’ютером. Поділ на підгрупи здійснюється згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 р. №128.

Для   забезпечення        безпечних   умов проведення          занять         потрібно дотримуватися норм Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти, зокрема щодо тривалості неперервної роботи дітей за комп’ютером. Умови навчання       повинні       забезпечувати      ефективне   засвоєння    учнями програмового       матеріалу,   формування         предметної та      ключових компетентностей, інтеграцію змісту інформатики з іншими навчальними предметами та відповідати вимогам щодо безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу. 

Програмою не обмежується використання вчителем різних видів апаратного та програмного забезпечення за умови відповідності його вимогам нормативних документів, зокрема використання ліцензованого або вільно розповсюджуваного програмного забезпечення з інтерфейсом українською мовою, крім випадків використання мов національних меншин.

Для визначення ефективності досягнення очікуваних результатів навчання пропонується в кінці навчального року виконувати комплексні навчальні проєкти, що передбачали б розробку та презентацію певного інформаційного продукту для демонстрації учнями рівня сформованості предметної та ключових компетентностей. Виконання комплексного проєкту допоможе узагальнити та систематизувати знання та навички учнів з інформатики.


ІІ. Зміст навчання

5   клас

Блок, тема

Навчальна діяльність

Очікувані результати

 

 

Змістова лінія «Інформаційні процеси та системи»

 

 

Тема 1. Інформаційні процеси та системи (8 год.)

1

Правила роботи за комп’ютером. 

Інформаційні процеси. Об’єкти, їх властивості, значення властивостей об’єкта..  

Складання повідомлень про правила роботи за комп’ютером.

Виконання алгоритмів роботи з об’єктами операційної системи з дотриманням санітарногігієнічних та безпекових норм.

Створення опису об’єктів, їх властивостей та значень властивостей.

Складання списків об’єктів, які створюються з використанням відповідних інформаційних технологій.

  розпізнає дані різних типів і наводить їх приклади [6 ІФО

1.2.1-3]

  визначає формат і обсяг даних, потрібних для розв’язання задачі, підтвердження чи спростування тверджень [6 ІФО 1.2.1-1]

  обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних [6 ІФО 1.2.1-2]

  демонструє належний рівень навичок роботи з клавіатурою та іншими пристроями введення і виведення даних[6 ІФО 3.1.1-3]

2

Повідомлення, інформація. Дані.

Інформаційні системи.

Інформаційні технології. Роль інформаційних технологій у житті сучасної людини.

Складання списків об’єктів з описами їх властивостей та значень властивостей, які створюються з використанням відповідних інформаційних технологій.

Виконання тренувальних вправ в програмі клавіатурного  тренажера для покращення навичок роботи з клавіатурою.

  розрізняє та пояснює інформаційні процеси в навколишньому середовищі в контексті розв’язання конкретних задач [6 ІФО 1.1.1-1]

  висловлює міркування щодо сучасних інформаційних технологій і їх місця в суспільстві [6 ІФО 1.1.3]

  наводить приклади переваг і небезпек використання цифрових технологій для навколишнього середовища і добробуту у знайомих ситуаціях [6 ІФО 4.1.1-1]

  демонструє належний рівень навичок роботи з клавіатурою та іншими пристроями введення і виведення даних[6 ІФО 3.1.1-3]

3

Комп’ютер як інформаційна система. Персональний комп’ютер. 

Складові комп’ютера, їх призначення. Комп’ютер як інформаційна система.  Персональний

Розробка схеми нескладної інформаційної системи, відомої учням з повсякденного життя.

Розробка схеми класифікації персональних комп’ютерів. Добір пристроїв комп’ютера за значеннями їх властивостей з використанням різних інформаційних джерел.

Розробка рекомендацій для користувачів по усуненню апаратних та програмних збоїв в роботі комп’ютерів.

  описує взаємозв’язок програмного забезпечення комп’ютера з апаратною складовою [6 ІФО 3.1.2-1]

  називає складові комп’ютера і розповідає про їх призначення, описуючи їх взаємодію, основні характеристики, можливості та обмеження [6 ІФО 3.1.1-2]

  виділяє групи цифрових пристроїв за їх функціями і призначенням [6 ІФО 3.1.1-1]

  розрізняє та формулює апаратні і програмні проблеми, що є очевидними, пропонує способи їх розв’язання, у разі

 

 

комп’ютер. Складові комп’ютера, їх призначення

Виконання тренувальних вправ в програмі клавіатурного тренажера для покращення навичок роботи з клавіатурою.

потреби звертається за допомогою до інших осіб [6 ІФО 3.2.2]

демонструє належний рівень навичок роботи з клавіатурою та іншими пристроями введення і виведення даних[6 ІФО 3.1.1-3]

4

Операційна система, її призначення. 

Файли і папки, операції над ними. 

Прикладні програми.

Створення схем фрагментів файлової структури одного з носіїв даних.

Складання      схеми класифікації   прикладних програм. 

Виконання алгоритмів роботи з об’єктами операційної системи з дотриманням санітарногігієнічних та безпекових норм. 

Використання цифрових пристроїв для введення, виведення і зберігання інформаційних об’єктів.

Виконання тренувальних вправ в програмі клавіатурного тренажера для покращення навичок роботи з клавіатурою.

  пояснює призначення операційної системи і прикладного програмного забезпечення [6 ІФО 3.1.2-2] 

  зберігає результати пошуку або власної роботи на зовнішніх носіях або мережних/хмарних ресурсах [6 ІФО 1.2.1-4]

  демонструє належний рівень навичок роботи з клавіатурою та іншими пристроями введення і виведення даних [6 ІФО 3.1.1-3]

Змістова лінія «Комп’ютерні мережі»

Тема 2. Комп’ютерні мережі. Інтернет (6 год.)

5

Комп’ютерна мережа. Локальні та глобальні мережі.

Складання схеми мережі цифрових пристроїв кабінету інформатики або домашньої мережі цифрових пристроїв.

наводить приклади застосування і побудови локальних мереж та організації доступу до Інтернету [6 ІФО 3.3.1-1]

6

Пошук відомостей в Інтернеті та їх критичне оцінювання.

Факт. Судження. 

Добір ключових слів і методів пошуку, формулювання запитів для пошуку потрібної інформації в Інтернеті.

Збереження результатів пошуку на зовнішніх носіях або мережних/хмарних ресурсах.

Оцінювання знайденої інформації на основі наданих критеріїв.

Виокремлення фактів і суджень в інформаційних джерелах.

Порівняння інформації з різних джерел за заданими критеріями.

Використання запропонованих ресурсів для перевірки достовірності інформації та надійності джерел.

  обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних [6 ІФО 1.2.1-2]

  визначає формат і обсяг даних, потрібних для розв’язання задачі, підтвердження чи спростування тверджень [6 ІФО 1.2.1-1]

  будує власні судження про медіатексти, визначаючи достовірність інформації та надійність джерел [6 ІФО 1.4.2]

  розрізняє інформаційне «сміття» цифрового і нецифрового формату [6 ІФО 4.1.1-3]

  пояснює вплив джерел інформації на формування власних поглядів та інших точок зору [6 ІФО 1.4.1]

7

Спілкування в Інтернеті.  Безпечне використання 

Надсилання та отримання повідомлень в процесі спілкування з однолітками та вчителями з

використовує онлайн- сервіси та онлайн-ресурси для індивідуальної або групової діяльності і комунікації [6

 

 

Інтернету.  Авторське право. Інтернет для навчання.

використанням онлайн-сервісів.

Створення повідомлень на доступних ресурсах, дотримуючись правил етикету спілкування у цифрових мережах.

Виконання та ілюстрування правил безпеки в

Інтернеті.

Створення опису та дотримання принципів академічної доброчесності та авторського права у власній інформаційній

ІФО 3.3.1]

  дотримується правил кібербезпеки [6 ІФО 4.1.2]

  розрізняє себе в реальному і віртуальному світі, передбачає власний “цифровий слід” [6 ІФО 4.1.3]

  дотримується правил етикету спілкування у цифрових мережах [6 ІФО 4.2.1]

  дотримується авторських прав і враховує різні типи дозволів на використання інформаційних ресурсів у власній і груповій роботі і творчості [6 ІФО 4.3.1]

 

 

Змістова лінія «Інформаційні технології»

 

 

Тема 3. Комп’ютерні презентації (6 год.)

8

Комп’ютерна презентація. Об’єкти комп’ютерної презентації. 

Види слайдів.

Створення      та         опрацювання комп’ютерних презентацій.

обирає істотні властивості об’єктів і їх значення, необхідні для представлення цих об’єктів у контексті розв’язання життєвої/навчальної проблеми [6 ІФО 1.3.1]

9

Уведення та вставлення текстів на слайдах.  Редагування і форматування текстів на слайдах. 

Створення та вставлення зображень на слайдах.

Розміщення в презентаціях посилань на використані джерела. 

Добір текстових та графічних даних та їх структурування на слайдах презентації.

  обирає цифрові пристрої та/чи інформаційні технології для розв’язання задачі [6 ІФО 1.1.2]

  обирає спосіб структурування і візуалізації зібраних чи отриманих даних з використанням різних видів інфографіки [6 ІФО 1.2.3] 

  використовує дані різних типів (принаймні трьох з наведених: текстові, графічні, числові, мультимедійні) для створення інформаційних продуктів [6 ІФО 2.4.2-2]

10

Впорядкування слайдів. Виступ з презентацією

Виступ з поданням власних думок щодо інформації, розміщеної в презентації. 

Оцінювання та обґрунтування оцінки створеної презентації на основі критеріїв.

  створює інформаційні продукти та оцінює їх якість за вказаними критеріями [6 ІФО 2.4.3]

  оцінює власні можливості і доступні ресурси для створення інформаційних продуктів з метою розв’язання життєвих/навчальних проблем [6 ІФО 2.4.1]

  дотримується авторських прав і враховує різні типи дозволів на використання інформаційних ресурсів у власній і груповій роботі і творчості [6 ІФО 4.3.1]

 

 

Змістова лінія «Інформаційні технології»

 

 

Тема 4. Текстові документи (9 год.)

11

Програми для створення та опрацювання текстових документів. Об’єкти текстового

Визначення видів завдань, які можна виконати з використанням програми опрацювання текстів.

Визначення об’єктів текстового документа та значень їх властивостей.

  пояснює вибір та використовує цифрові пристрої і технології для розв’язання конкретних задач [6 ІФО 1.1.22]

  обирає істотні властивості об’єктів і їх значення, необхідні

 

 

документа, їх властивості. 

Уведення тексту. Вставка символів.

Визначення та вибір інструментів для виконання базових операцій по створенню текстових документів.

Уведення тексту з дотриманням правил і з використанням різних пристроїв рідною та іноземною мовами.

для представлення цих об’єктів у контексті розв’язання життєвої/навчальної проблеми [6 ІФО 1.3.1]

оцінює власні можливості і доступні ресурси для створення інформаційних продуктів з метою розв’язання життєвих/навчальних проблем [6 ІФО 2.4.1]

12

Редагування тексту. 

Перевірка правопису.  Пошук та заміна фрагментів текстового документа.

Здійснення редагування тексту за зразком та самостійно (операції виділення, пошук та замінювання, перевірка правопису, операції з фрагментами тексту).

створює, редагує та форматує об’єкти текстового документа, готуючи його до друку [6 ІФО 2.4.3-1]

13

Форматування символів, абзаців, сторінок.

Здійснення форматування тексту за зразком та самостійно (символів, абзаців, сторінок).

14

Друкування текстового документа.

Оцінювання створеного документа згідно критеріїв оформлення, самооцінювання діяльності.

  дотримується критеріїв оформлення і якості інформаційних продуктів [6 ІФО 2.4.3-5]

  описує власну діяльність і набутий досвід під час створення інформаційного продукту [6 ІФО 2.4.3-6]

Змістова лінія «Алгоритмізація та програмування»

Тема 5. Алгоритми та програми (16 год.)

15

Команди і виконавці. Система команд виконавця. 

Алгоритми. Різні способи подання алгоритмів.

Складання і виконання алгоритмів для різних виконавців.

Редагування алгоритмів.

Подання алгоритму різними способами.

Обґрунтування вибору необхідних алгоритмічних структур.

  наводить приклади виконавців і команд, які вони виконують [6 ІФО 2.2.1-1]

  представляє алгоритм одним чи кількома способами [6 ІФО 2.1.1-2]

  корегує алгоритм за потреби [6 ІФО 2.1.2]

  пропонує способи перевірки коректності алгоритму та використовує їх [6 ІФО 2.1.1-4]

16

Алгоритми і програми. Середовища проектування.  Візуальні середовища проектування.

Налаштування середовищ проєктування.

Створення структури програмного проєкту.

  розробляє алгоритми, поєднуючи базові структури, для розв’язання задач [6 ІФО 2.1.1]

  складає лінійні, розгалужені та циклічні алгоритми для розв’язання задач [6 ІФО 2.1.1-1]

  складає і налагоджує програмні проекти для розв’язання задач/проблем і творчого самовираження [6 ІФО 2.2.1]

  створює і виконує програмний проект у середовищі програмування (візуальне, блокове або інше) [6 ІФО 2.2.12]

  знаходить, пояснює і пропонує варіанти виправлення простих логічних помилок [6 ІФО 2.1.2-1]

17

Лінійні алгоритми і програми.

Складання лінійних проєктів.

18

Висловлювання. Істинні та хибні висловлювання

Формулювання висловлювань, істинних і хибних.

Визначення, істинне дане висловлювання чи хибне.

19

Алгоритми і програми з розгалуженнями.

Складання проєктів, що містять розгалуження.

 

20

Алгоритми і програми з циклами з лічильником.

Складання      проєктів,         що       містять             цикли з лічильником.

 

21

Тестування алгоритмів і програм.

Планування роботи в процесі створення проєкту.

Редагування проєктів.

Тестування проєктів.

Налагодження проєктів.

Обґрунтування          відповідності             алгоритму поставленій задачі.

Колективна робота по створенню і налагодженню проєкту.

  проводить перевірку роботи програмного проекту на заданих прикладах і робить висновки щодо коректності його роботи [6 ІФО 2.2.1-3]

  розпізнає типові помилки, які виникають під час запуску програмного проєкту, і пропонує способи їх усунення  [6 ІФО 2.2.2-1]

  розділяє задачу на підзадачі та розв’язує їх, комбінуючи проект із блоків команд [6 ІФО 2.3.1]

  бере участь у спільному створенні інформаційного продукту, враховуючи власний і груповий емоційний стан [6 ІФО 2.5.3]  

Змістова лінія «Інформаційні технології»

Тема 6. Практикум з використання інформаційних технологій (6 год.)

22

Етапи виконання проєкту. Визначення ролей учасників проєкту. Складання плану виконання проєкту. Визначення завдань проєкту.  Пошук, аналіз, опрацювання матеріалів, виконання завдань проєкту. 

Подання та оцінювання результатів виконання проєкту.

Виконання комплексного колективного проєкту. Визначення та вибір ролей для виконання групового проєкту. Складання плану виконання проєкту. Пошук матеріалів для проєкту, їх збереження та аналіз. Вибір програмних засобів для опрацювання даних різних типів і створення відповідних інформаційних продуктів.

Оцінювання якості розроблених інформаційних продуктів на основі критеріїв.

Використання онлайн ресурсів для комунікації та обміну матеріалами проєкту з учасниками групи.

Подання результатів, захист проєкту.

  бере участь у спільному проекті (он-лайн та оф-лайн) із створення інформаційних продуктів для реалізації власних і суспільних інтересів [6 ІФО 2.5.1-1]

  організовує власне інформаційне середовище на основі доступних пристроїв і технологій, налаштовує програмні та апаратні засоби залежно від власних потреб [6 ІФО 3.2.1]

  пояснює роль членів групи і користь співробітництва для виконання спільного завдання із створення інформаційного продукту [6 ІФО 2.5.2]

  створює інформаційні продукти та оцінює їх якість за вказаними критеріями [6 ІФО 2.4.3]

  зазначає джерела, використані у своїх роботах [6 ІФО

4.3.1-3]

  бере участь у представленні результатів групової роботи [6 ІФО 2.5.3-2]

  коментує свою та чужу діяльність із створення інформаційного продукту, за потреби надає конструктивні відгуки [6 ІФО 2.5.4]

  виявляє наполегливість, коли стикається з помилками і проблемами під час роботи над проектом [6 ІФО 2.2.2]

  описує власну діяльність як члена групи і набутий досвід [6 ІФО 2.5.4-2]

6   клас

Блок, тема

Навчальна діяльність

Очікувані результати

 

Змістова лінія «Інформаційні процеси та системи»

 

Тема 1. Цифрові пристрої. Цифрові технології (3 години)

1

Цифрові пристрої.. Використання цифрових пристроїв і технологій для реалізації інформаційних процесів.

Санітарно гігієнічні правила роботи з цифровими пристроями.

Створення схеми класифікації цифрових пристроїв за їх призначенням та об’єктами, які вони опрацьовують

виділяє групи цифрових пристроїв за їх функціями і призначенням [6 ІФО 1.1.1-1]

2

Призначення цифрових пристроїв Класифікація цифрових пристроїв. Цифрові технології.. Використання цифрових технологій.

Участь у дискусії «Що можна вважати цифровим пристроєм?».

- розпізнає життєві, навчальні проблеми, для розв’язання яких можна застосувати цифрові технології[6 ІФО 1.1.1-

2]

3

Використання цифрових інновацій для навчання, комунікації і творчості.  Переваги і недоліки використання цифрових технологій в сучасному суспільстві. 

Аналіз понять «інформаційні технології» та «цифрові технології», визначення спільного та відмінного.

- наводить приклади переваг і небезпек використання цифрових технологій для навколишнього середовища і добробуту у знайомих ситуаціях [6 ІФО 4.1.2-1] - наводить приклади підвищення доступності цифрових пристроїв для різних категорій користувачів і пропонує за потреби ці рішення[6 ІФО 3.2.2-1]  

 

Змістова лінія «Інформаційні технології»

 

Тема 2. Комп’ютерні презентації (5 годин)

4.

Етапи створення комп’ютерної презентації. 

Створення анімованих комп’ютерних презентацій для подання результатів виконання проєктів.

- створює мультимедійні презентації [6 ІФО 2.4.3-4]

5

Анімація об’єктів на слайді.

6

Анімація слайдів.

Налаштування показу комп’ютерної презентації.  

- описує власну діяльність і набутий досвід під час створення інформаційного продукту[6 ІФО 1.1.2-1]

7

Налаштування показу комп’ютерної презентації

8

Підсумковий урок з тем «Цифрові пристрої. Цифрові технології», «Комп’ютерні презентації»

Оцінювання за вказаними критеріями створених комп’ютерних презентацій та використання їх в процесі презентації.

- оцінює істотність/ важливість/ необхідність/ адекватність інформації в контексті розв’язання життєвої/навчальної проблеми[6 ІФО1.2.1-4]

 

Змістова лінія «Інформаційні технології»

 

Тема 3. Текстові документи (6 годин)

9

Формати текстових документів. Списки в текстовому документі

Вставлення в текстовий документ маркованих, нумерованих та багаторівневих списків, їх редагування

- створює, редагує та форматує об’єкти текстового документа, готуючи його до друку [6 ІФО 2.4.3-1]

 

 

 

та форматування.

 

10

Таблиці в текстовому документі

Вставлення в текстовий документ таблиць, їх редагування та форматування.

- представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень

[6 ІФО 1.2.3-1]

- обирає властивості об’єктів, що є істотними для розв’язання задачі, і визначає їх допустимі значення [6 ІФО 1.2.1-2]

11

Таблиці в текстовому документі

12

Схеми в текстовому документі.

Вставлення в текстовий документ графічних зображень, зокрема схем і зображень 3D-моделей

- пояснює схеми і діаграми систем реального і віртуального світу  [6 ІФО 1.2.3-2]

13

Зображення в текстовому документі.

Дослідження інтерфейсу та можливостей альтернативного засобу для роботи з текстовою інформацією.

- створює / обирає і подає набори даних для перевірки чи доведення тверджень[6 ІФО 1.2.2-3]

14

Підсумковий урок з теми: «Текстові документи»

Виконання індивідуального проекту «Сучасні засоби обробки текстів». Оцінювання робіт однокласників за наданими критеріями.

- дотримується критеріїв оформлення і якості інформаційних продуктів[6 ІФО 2.4.3-5]

Змістова лінія «Інформаційні технології»

Тема 4. Графічні зображення (6 годин)

15

Базові поняття комп’ютерної графіки.

Види комп’ютерної графіки.

Програми для опрацювання графічних зображень.

Визначення значень властивостей малюнка залежно від його подальшого використання.

- обирає і застосовує засоби для побудови малюнка в одному з графічних редакторів [6 ІФО 2.4.3-2]

16

Створення, редагування і форматування зображень

Створення малюнків з простих графічних примітивів

- планує роботу перед виконанням завдання і за потреби вносить корективи в план під час виконання завдання [6 ІФО 2.5.1-2]

17

Створення, редагування і форматування зображень.

18

Шари, їх використання

Створення малюнків, що потребують редагування та форматування векторних графічних об’єктів, розміщених в різних шарах

- використовує програмне забезпечення для простих розрахунків і візуалізації результатів     [6 ІФО 2.4.3-3]

19

Додавання тексту до графічних зображень та його форматування.

Створення тематичних малюнків для колективного альбому або виставки.

- використовує дані різних типів (принаймні трьох з наведених: текстові, графічні, числові, мультимедійні) для створення інформаційних продуктів [6 ІФО 2.4.2-2]

20

Створення багатоелементних зображень. Підсумковий урок з теми: «Графічні зображення»

Створення порівняльної таблиці властивостей графічних зображень різних видів.  

- наводить приклади різних програмних засобів для опрацювання даних, порівнює їх за наданими критеріями і пояснює вибір потрібних  [6 ІФО 2.4.2-1]

 

 

 

Змістова лінія «Інформаційні технології

 

 

Тема 5. Електронні таблиці (11 годин)

21

Поняття моделі. Види моделей.

Створення інформаційних моделей. Створення математичних моделей.

- обирає істотні властивості об’єктів і їх значення, необхідні для подання цих об’єктів у контексті

розв’язання життєвої/навчальної проблеми  [6 ІФО 1.3.2-

2]

22

Інформаційні моделі. Математичні моделі.

23

Гіпотеза. Перевірка гіпотези з використанням моделі.

 Визначення і обґрунтування простих причинно-наслідкові зв’язків у готовій моделі, використовуючи шаблон “якщо,

то”, “що треба зробити, щоб”

- оцінює власні можливості і доступні ресурси для створення інформаційних продуктів з метою розв’язання життєвої/навчальної проблеми  [6 ІФО 4.2.1-3]

24

Експеримент. Добір даних для перевірки гіпотез

25

Табличний процесор.

Створення  електронних таблиць з арифметичними обчисленнями.

- пояснює вибір програмних засобів для опрацювання даних різних типів (принаймні трьох) і створення відповідних інформаційних продуктів [6 ІФО 1.3.2-2]

26

Арифметичні обчислення.

Використання програмного забезпечення для простих розрахунків і візуалізації результатів.

- визначає формат і обсяг даних, потрібних для розв’язання задачі, підтвердження чи спростування тверджень[6 ІФО 1.2.2-3]

27

Арифметичні обчислення.

28

Стовпчасті та кругові діаграми.

Подання даних, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень. Подання даних з схем і діаграм в таблицях. Пояснення та аналіз схем  і діаграм систем реального і віртуального світу.

- визначає прості закономірності на підставі аналізу набору даних [6 ІФО 1.3.2-1]

29

Стовпчасті та кругові діаграми.

30

Комп’ютерний експеримент. Опрацювання результатів експерименту

Планування і реалізація експериментів з готовими чи створеними моделями для підтвердження чи спростування гіпотези

- використовує готові чи створені моделі для дослідження, експериментує з ними. 6 ІФО 1.3.2-2] - обирає спосіб структурування і візуалізації зібраних чи отриманих даних з використанням різних видів інфографіки. [6 ІФО 1.3.2-2]

31

Підсумковий урок з теми: «Електронні таблиці»

Формулювання висновків, наскільки отримані результати експерименту з моделлю відповідають гіпотезі/прогнозу. Планування власної та групової роботи перед виконанням завдання і за потреби внесення коректив у план під час виконання завдання.

- аналізує дані для підтвердження  чи спростування тверджень[6 ІФО 1.3.2-2]

 

З

містова лінія «Алгоритмізація та програмування»

 

 

Тема 6. Алгоритми та програми (16 годин)

 

32

Величини. 

Обґрунтування вибору необхідних алгоритмічних структур. Планування роботи в процесі створення проєкту.

- представляє алгоритм одним чи кількома способами [6 ІФО 2.3.1-3]

33

Команда присвоювання

34

Цикли з параметром з величинами. 

Складання і виконання алгоритмів, що містять розгалуження і цикли.

Редагування алгоритмів.

- пропонує способи перевірки коректності алгоритму та використовує їх (6 ІФО 2.2.1-4)

35

Вкладені цикли.

36

Вкладені цикли

37

Розгалуження з величинами. 

Складання проєктів, що містять розгалуження і цикли, у тому числі вкладені.

- знаходить, пояснює і пропонує варіанти виправлення простих логічних помилок             (6 ІФО2.1.2-1)

38

Вкладені розгалуження.

39

Вкладені розгалуження.

40

Цикл з передумовою

Редагування проєктів. Тестування проєктів. Налагодження проєктів

-                      робить висновок щодо відповідності алгоритму для розв’язання задачі (6ІФО 2.2.1-2)

-                      наводить приклади виконавців і команд, які вони виконують (6ІФО 2.2.1-1)

41

Цикл з передумовою

42

Складання алгоритмів та програм з циклами з передумовою

43

Складання алгоритмів та програм з циклами з передумовою

44

Цикли з розгалуженнями. 

Колективна робота по створенню і налагодженню проєкту. Аналізування роботи групи в цілому і кожного її учасники при складанні колективного проєкту. Складання анімаційних проєктів.  

-                      зберігає результати пошуку або власної роботи на зовнішніх носіях або мережних/хмарних ресурсах (6ІФО

2.2.1-1)

-                      складає лінійні, розгалужені та циклічні алгоритми для розв’язання задач (6ІФО 2.2.1-1)

45

Розгалуження з циклами.

46

Складання алгоритмів та програм з розгалуженням та циклами

47

Складання алгоритмів та програм з розгалуженням та циклами

48

Підсумковий урок з теми: «Алгоритми та програми»

Складання анімаційних проєктів.

 

Тема 7. Практикум з використання інформаційних технологій (3 години)

49

Етапи виконання проєкту. Складання плану виконання проєкту. Визначення завдань проєкту

Виконання комплексного колективного проєкту. 

Визначення та вибір ролей для виконання групового проєкту. Складання плану виконання проєкту.  Пошук матеріалів для проєкту, їх збереження та аналіз.

- Бере участь у спільному проекті (он-лайн та оф-лайн) із створення інформаційних продуктів для реалізації власних і суспільних інтересів. (6ІФО 2.2.1-2) Організовує власне інформаційне середовище на основі доступних пристроїв і технологій, налаштовує програмні та апаратні засоби залежно від власних потреб. 6 ІФО 1.1.3-2] Пояснює роль членів групи і користь співробітництва для

50

Пошук, аналіз, опрацювання матеріалів, виконання завдань проєкту.

51

Вибір засобів для подання результатів

 

проєкту. Подання та оцінювання результатів виконання проєкту.

Вибір програмних засобів для опрацювання даних різних типів і створення відповідних інформаційних продуктів. Оцінювання якості розроблених інформаційних продуктів на основі критеріїв. 

Використання онлайн ресурсів для комунікації та обміну матеріалами проєкту з учасниками групи. Подання результатів, захист проєкт

виконання спільного завдання із створення інформаційного продукту. (6ІФО 1.1.1-1)

Пропонує і дотримується правил взаємодії і прийняття спільних рішень під час створення колективного проекту.

(6ІФО 1.2.1-1)

Складає план виконання своєї роботи із створення інформаційного продукту відповідно до ролі в групі. Пояснює вибір програмних засобів   для опрацювання даних різних типів (принаймні трьох) і створення відповідних інформаційних продуктів. (6ІФО 2.2.2-1) Створює інформаційні продукти та оцінює їх якість за вказаними критеріями. 

Розрізняє різні типи дозволів на використання чужих інформаційних ресурсів і дотримується їх у власній чи груповій роботі. (6ІФО 21.1-1)

Зазначає джерела, використані у своїх роботах. Використовує онлайн-сервіси та онлайн - ресурси для індивідуальної або групової діяльності і комунікації.

 6 ІФО 1.1.3-1]

Розширює спектр засобів і способів комунікації, які використовує, враховуючи потреби свої та інших осіб. Дотримується правил кібербезпеки. [6 ІФО 1.1.3-2] Дотримується правил етикету спілкування у цифрових мережах. 6 ІФО 1.1.3-2]

 Бере участь у представленні результатів групової роботи. 6 ІФО 1.1.3-2]

Коментує свою та чужу діяльність із створення інформаційного продукту, за потреби надає конструктивні відгуки. 6 ІФО 4.2.2-3]

Виявляє наполегливість, коли стикається з помилками і проблемами під час роботи над проектом.

Описує власну діяльність як члена групи і набутий досвід. [6 ІФО 4.2.2-2]

52

Підсумковий урок за рік

Оцінювання робіт однокласників за наданими критеріями.

 

 


ІІІ. Перелік навчально-методичного та матеріально-технічного забезпечення освітнього процесу

-     Операційна система Веб-переглядач

-     Графічний редактор

-     Текстовий процесор

-     Редактор презентацій

-     Онлайн-перекладач

-     Цифрові онлайн-інструменти для створення і обробки зображень

-     Карти знань

-     Клавіатурний тренажер

-     Середовище опису та виконання алгоритмів

-     Платформа для проведення дистанційного навчання

-     Сервіси для проведення відеоконференцій

ІV. Система оцінювання результатів навчання

Базується на положеннях Рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України 01 квітня 2022 р за. №289 та Загальних критеріях оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти (додаток №2 до наказу №289).

Основними видами оцінювання результатів навчання учнів, що проводяться закладом, є формувальне, поточне та підсумкове: тематичне, семестрове, річне. Система оцінювання (бальна/рівнева):

  10, 11, 12 – В

  7, 8, 9 – Д 4, 5, 6 – С

  1, 2, 3 – П

 

Групи результатів навчання

 

Рівень досягнень результатів навчання

Початковий

Середній

Достатній

Високий

Працює з інформацією, даними, моделями

Знає, розуміє, повторює  прості дії

Застосовує вміння виконувати дії

Аналізує, класифікує, порівнює, структурує  і застосовує інформацію

Створює рішення  оцінює за критеріями, обґрунтовує, формує судження

Створює інформаційні продукти

Виконує дії з допомогою вчителя

Виконує дії за заданою інструкцією за допомогою вчителя

Виконує дії самостійно, або в групі за інструкцією, зразком, сформульованим завданням

Виконує дії самостійно, творчо, генерує ідеї, знаходить власні розв’язки, самостійно опановує  нові технології 

Працює в цифровому середовищі

Виконує дії з допомогою вчителя

Виконує дії за заданою інструкцією за допомогою вчителя

Виконує дії самостійно, або в групі за інструкцією, зразком, сформульованим завданням

Виконує дії самостійно, допомагає іншим, опановує нові, використовує ефективні прийоми роботи

Безпечно та відповідально використовує інформаційні технології

Демонструє безпечну, відповідальну поведінку в знайомій ситуації

Демонструє безпечну, відповідальну поведінку в типовій ситуації після нагадування

Демонструє безпечну, відповідальну поведінку в новій та незнайомій ситуації

Демонструє безпечну, відповідальну поведінку у нестандартних ситуаціях, оцінює таку поведінку за критеріями

 

Рівні навчальних досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)

Початко вий

1

Учень (учениця): засвоїв знання у формі окремих фактів; з допомогою вчителя або з використанням підручника розпізнає і називає окремі інформаційні об'єкти; знає та дотримується правил безпечної поведінки під час роботи в комп’ютерному класі. 2 

2

Учень (учениця): розпізнає та виділяє інформаційні об‘єкти, пояснює свій вибір та може фрагментарно відтворити знання про них; з допомогою вчителя фрагментарно виконує окремі навчальні завдання та практичні роботи на комп’ютері, допускає помилки.

3

Учень (учениця): з допомогою вчителя відтворює незначну частину навчального матеріалу (менше половини); відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді; навчальні завдання виконує фрагментарно за значної допомоги вчителя; потребує постійної активізації та допомоги; способи навчально-пізнавальної діяльності (практичні і розумові уміння і навички) застосовує на рівні копіювання зразка способу діяльності.

Середній

4

Учень (учениця): з допомогою вчителя відтворює значну частину навчального матеріалу (більше половини); у відповідях може допускати помилки; за значної допомоги вчителя виконує навчальні завдання, допускає помилки; має елементарні, нестійкі навички роботи на комп’ютері; за інструкцією і з допомогою вчителя фрагментарно виконує практичні роботи, потребує детального кількаразового їх пояснення, допускає помилки.

5

Учень (учениця): самостійно, але не повно, відтворює значну частину навчального матеріалу; ілюструє розуміння базових понять інформатики прикладами з підручника або пояснення вчителя, відповідає на окремі запитання; з допомогою вчителя виконує навчальні завдання з частковим поясненням, допускає помилки; за детальною інструкцією і з допомогою вчителя виконує практичні роботи, не вміє пояснити свої дії, допускає помилки.

6

Учень (учениця): самостійно відтворює значну частину навчального матеріалу, відповідь будує у засвоєній послідовності, ілюструє її власними прикладами; з частковою допомогою вчителя виконує навчальні завдання з достатнім поясненням, допускає помилки; має стійкі навички виконання елементарних дій з опрацювання даних на комп’ютері; способи навчальнопізнавальної діяльності застосовує за зразком у подібній ситуації; потребує стимулювання й значної допомоги вчителя, коли працює самостійно.

Достатній

7

Учень (учениця): самостійно відтворює основний навчальний матеріал з окремими неточностями, застосовуючи необхідну термінологію, вміє наводити власні приклади на підтвердження певних тверджень; пояснює та обґрунтовує способи виконання навчальних завдань, аналізує отриманий результат, робить неповні висновки з допомогою вчителя, використовує різні джерела відомостей для виконання навчального завдання; практичні роботи на комп’ютері виконує самостійно за інструкцією; самостійно виправляє вказані вчителем помилки.

8

Учень (учениця): відтворює засвоєний навчальний матеріал в іншій послідовності, не порушуючи логічних зв’язків, інтерпретує та деталізує питання, ідентифікує терміни та поняття; з незначною допомогою вчителя визначає спосіб розв’язування навчального завдання, частково аргументує свої міркування; самостійно знаходить необхідні відомості, систематизує та узагальнює їх; самостійно виконує навчальне завдання, знаходить та виправляє допущені помилки. Має стійкі практичні навички виконання основних дій з опрацювання даних на комп'ютері; самостійно виконує практичні роботи, що відповідають вимогам навчальної програми, аналізує одержані результати, швидко й оперативно виправляє помилки.

9

Учень (учениця): вільно відтворює навчальний матеріал та відповідає на поставлені запитання, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією; самостійно формулює мету виконання навчального завдання, добирає форми представлення результату та необхідні відомості; аргументовано обирає раціональний спосіб виконання навчального завдання, самостійно виконує навчальні завдання з несуттєвими помилками, знаходить та виправляє допущені помилки.

Високий

10

Учень (учениця): системно відтворює навчальний матеріал у межах програми; дає повні, змістовні відповіді на поставлені запитання; робить логічні висновки, обґрунтовує свою думку, висуває припущення; виконує різні типи навчальних і життєвих завдань (як типових, так і нестандартних, творчих) під опосередкованим керівництвом учителя, розробляє алгоритм виконання запропонованого навчального завдання, пропонує нові шляхи розв’язування навчальних завдань; знаходить додаткові джерела відомостей, використовує запропоновані схеми класифікації для структурування відомостей та даних, порівнює і зіставляє відомості з кількох джерел, уміє стисло і логічно подавати узагальнену інформацію; самостійно приймає рішення, прогнозує наслідки власної поведінки за незначної допомоги дорослих.

11

Учень (учениця): логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у межах навчальної програми з інформатики; обґрунтовано відповідає на запитання; аргументовано використовує знання у нестандартних ситуаціях; раціонально використовує комп’ютер і комп’ютерні засоби для розв’язування завдань, пов’язаних з опрацюванням даних, їх пошуком, зберіганням, поданням і передаванням; розуміє мету власної навчальної діяльності та самостійно визначає завдання для її досягнення, вміє виявляти проблеми та розв’язувати їх, формулювати гіпотези

12

Учень (учениця): має системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальної програми з інформатики, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно планує особисту навчальну діяльність та оцінює її результати, уміє приймати рішення, швидко вибрати потрібний спосіб діяльності із кількох відомих, застосовувати способи діяльності за аналогією і в нових ситуаціях.

 

Тематичне оцінювання здійснюється на основі поточного оцінювання із урахуванням результатів виконання практичних робіт.

Оцінка за семестр ставиться за результатами тематичного оцінювання та контролю груп загальних результатів, відображених у Свідоцтві досягнень:

ЗР1) працює з інформацією, даними, моделями;

ЗР2) створює інформаційні продукти;

ЗР3) працює в цифровому середовищі;

ЗР4) безпечно та відповідально використовує інформаційні технології.

Річне оцінювання  здійснюється на підставі загальної оцінки  результатів навчання за І та ІІ семестри. 

Семестрове та підсумкове (річне) оцінювання результатів навчання здійснюється за 12 бальною системою (шкалою), а його результати позначають цифрами від 1 до 12.

V. Список літератури та інформаційних ресурсів

1.     Державний стандарт повної загальної середньої освіти. https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyizagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898

2.     Модельна програма «Інформатика 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ривкінд Й.Я., Лисенко Т.І., Чернікова Л.А., Шакотько В.В.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795).

https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/1

4.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Inform.osv.haluz.5-6kl/Inform.5-6-kl.Ryvkind.ta.in.14.07.pdf 3. Ривкінд Й.Я., Лисенко Т.І., Чернікова Л.А., Шакотько В.В. Інформатика. Підручник для 5 кл. закладів загальної середньої освіти / Йосиф Ривкінд [та ін.]. — Київ : Генеза.

https://drive.google.com/file/d/1nsiaV52JnLrPOD21oh2c3ihfPBO9ZxZL/view?usp=shar ing

4.     Ривкінд Й.Я., Лисенко Т.І., Чернікова Л.А., Шакотько В.В. Інформатика. Підручник для 6 кл. закладів загальної середньої освіти / Йосиф Ривкінд [та ін.]. — Київ : Генеза.

https://pidruchnyk.com.ua/2686-informatyka-6-klas-ryvkind-2023.html

5.     Рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти, наказ Міністерства освіти і науки України 01.04.2022 р. № 289. https://osvita.ua/doc/files/news/861/86195/OCINYuVANNYa_OST818.pdf  

6.     Наказ МОЗ України №2205 від 25.09.2020 «Про затвердження Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1111-20#Text  

pdf
Пов’язані теми
Інформатика, 5 клас, Планування
Додано
14 листопада 2023
Переглядів
1920
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку