ІНФОРМАТИКА
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДЛЯ 5-6 КЛАСУ
Розроблена на основі модельної навчальної програми
«Інформатика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти
(автори Ривкінд Й. Я., Лисенко Т. І., Чернікова Л. А., Шакотько В. В.),
затверджена наказом МОН України від 20.06.2021 № 795
Цикл: адаптаційний, 5 – 6 класи
Кількість годин на тиждень - 1 година
2022
І. ВСТУП
Навчальна програма з інформатики для 5 класу закладів загальної середньої освіти відповідає Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16 січня 2020 року №463-IX, Державному стандарту базової середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року №898 (далі – Державний стандарт), Типовій освітній програмі для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 19 лютого 2021 року №235, модельній навчальній програмі «Інформатика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ривкінд Й. Я., Лисенко Т. І., Чернікова Л. А., Шакотько В. В.) (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 №795).
Програма забезпечує досягнення мети навчання в інформатичній освітній галузі відповідно до вимог Державного освітнього стандарту базової середньої освіти: розвиток особистості учня, здатного використовувати цифрові інструменти і технології для розв’язання проблем, розвитку, творчого самовираження, забезпечення власного і суспільного добробуту, формування вмінь критично мислити, безпечно та відповідально діяти в інформаційному суспільстві.
Для реалізації навчальної програми застосовуються кілька підходів. Основою для досягнення очікуваних результатів навчання, визначених у навчальній програмі, є діяльнісний підхід, що базується на доборі інформаційних об’єктів, під час опрацювання яких формуються відповідні ключові та предметні компетентності. Діяльнісний підхід також передбачає реалізацію об’єктного підходу: інформаційні технології використовуються для опрацювання певних інформаційних об’єктів, які мають певні властивості; для опрацювання об’єкта необхідно змінити значення його властивостей; для змінення значення властивостей об’єкта над ним необхідно виконати певні дії – реалізувати певний алгоритм.
Алгоритмічний підхід полягає у поданні способів виконання операцій над об’єктами у вигляді алгоритмів. Це сприятиме розвитку в учнів алгоритмічного мислення, ознаками якого є уміння поділяти задачі на підзадачі, чітко формулювати правила виконання окремих операцій та визначати їх послідовність, враховуючи можливості виконавців.
У результаті навчальної діяльності учень/учениця:
• знаходить, аналізує, перетворює, узагальнює, систематизує та подає дані у різних формах, критично оцінює інформацію для розв’язання життєвих проблем;
• створює інформаційні продукти для ефективного розв’язування задач/проблем, творчого самовираження індивідуально та у співпраці з іншими особами з використанням цифрових пристроїв чи без них;
• усвідомлено використовує інформаційні та комунікаційні технології і цифрові інструменти для доступу до інформації, спілкування та співпраці, а також самостійно опановує нові технології;
• усвідомлює наслідки використання інформаційних і комунікаційних технологій для себе, суспільства, навколишнього природного середовища, дотримується етичних, культурних і правових норм інформаційної взаємодії.
Зміст навчального предмету «Інформатика» у 5 класі вибудовується за такими предметними змістовими лініями:
✔ інформаційні процеси та системи;
✔ комп’ютерні мережі;
✔ інформаційні технології;
✔ алгоритмізація та програмування.
Навчальна програма з інформатики для 5 класу охоплює такі теми:
1. Інформаційні процеси та системи
2. Комп’ютерні мережі. Інтернет
3. Комп’ютерні презентації
4. Текстові документи
5. Алгоритми та програми
6. Практикум з використання інформаційних технологій
Для реалізації навчальної програми необхідно врахувати організаційні аспекти освітнього процесу.
Обов’язковою умовою реалізації навчальної програми є постійне використання на кожному уроці комп’ютерної техніки, різних цифрових пристроїв, з метою формування діяльнісної складової освітньої компетентності.
Відповідно до чинних нормативних документів, кожний урок інформатики проводиться в комп’ютерному класі за виключенням випадків використання елементів дистанційного навчання в умовах карантину або інших випадків передбачених законодавством.
На кожному уроці з інформатики класи діляться на підгрупи так, щоб кожен учень був забезпечений індивідуальним робочим місцем за комп’ютером. Поділ на підгрупи здійснюється згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 р. №128.
Для забезпечення безпечних умов проведення занять потрібно дотримуватися норм Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти, зокрема щодо тривалості неперервної роботи дітей за комп’ютером. Умови навчання повинні забезпечувати ефективне засвоєння учнями програмового матеріалу, формування предметної та ключових компетентностей, інтеграцію змісту інформатики з іншими навчальними предметами та відповідати вимогам щодо безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу.
Програмою не обмежується використання вчителем різних видів апаратного та програмного забезпечення за умови відповідності його вимогам нормативних документів, зокрема використання ліцензованого або вільно розповсюджуваного програмного забезпечення з інтерфейсом українською мовою, крім випадків використання мов національних меншин.
Для визначення ефективності досягнення очікуваних результатів навчання пропонується в кінці навчального року виконувати комплексні навчальні проєкти, що передбачали б розробку та презентацію певного інформаційного продукту для демонстрації учнями рівня сформованості предметної та ключових компетентностей. Виконання комплексного проєкту допоможе узагальнити та систематизувати знання та навички учнів з інформатики.
ІІ. ЗМІСТОВНА ЧАСТИНА
5 клас
Розподіл годин за темами з тижневим навантаженням 1 година на тиждень:
Очікувані результати, код |
Зміст |
Види діяльності |
Змістова лінія «Інформаційні процеси та системи» Тема 1. Інформаційні процеси та системи (5 годин) Наскрізна лінія «Екологічна безпека та сталий розвиток» |
||
оцінює істотність/ важливість/ необхідність/ адекватність інформації в контексті розв’язання життєвої/навчальної проблеми [5 ІФО 1.3.1-1] обирає властивості об’єктів, що є істотними для розв’язання задачі, і визначає їх допустимі значення [5 ІФО 1.3.1-2] пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон “якщо, то”, “що треба зробити, щоб” [5 ІФО 1.3.1-3] |
Правила поведінки та безпеки життєдіяльності при роботі в комп’ютерному класі. Об’єкти, їх властивості, значення властивостей об’єкта. Програмні об’єкти. |
Створення опису об’єктів, їх властивостей та значень властивостей. |
розрізняє та пояснює інформаційні процеси в навколишньому середовищі в контексті розв’язання конкретних задач [5 ІФО 1.1.1-1] розпізнає життєві, навчальні проблеми, для розв’язання яких можна застосувати цифрові технології [5 ІФО 1.1.1-2] визначає формат і обсяг даних, потрібних для розв’язання задачі, підтвердження чи спростування тверджень [5 ІФО 1.2.1-1] обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних [5 ІФО 1.2.1-2] розпізнає дані різних типів і наводить їх приклади [5 ІФО 1.2.1-3] |
Повідомлення, інформація. Дані. Інформаційні процеси. Інформаційні системи. Інформаційні технології. Роль інформаційних технологій у житті сучасної людини. |
Складання списків об’єктів, які створюються з використанням відповідних інформаційних технологій. |
виділяє групи цифрових пристроїв за їх функціями і призначенням [5 ІФО 3.1.1-1] називає складові комп’ютера і розповідає про їх призначення, описуючи їх взаємодію, основні характеристики, можливості та обмеження [5 ІФО 3.1.1-2] |
Комп’ютер як інформаційна система. Персональний комп’ютер. Складові комп’ютерів та їх призначення |
Розробка схеми класифікації персональних комп’ютерів. Добір пристроїв комп’ютера за значеннями їх властивостей з використанням різних інформаційних джерел. |
описує взаємозв’язок програмного забезпечення комп’ютера з апаратною складовою [5 ІФО 3.1.2-1] пояснює призначення операційної системи і прикладного програмного забезпечення [5 ІФО 3.1.2-2] моделює роботу простої інформаційної системи [5 ІФО 3.1.2-3] |
Операційна система, її призначення. |
Складання схем фрагментів файлової структури одного з носіїв даних. |
формулює власні потреби і вимоги до цифрових інструментів і можливих технологічних рішень [5 ІФО 3.2.1-1] обирає, налаштовує залежно від особистих потреб і використовує програмне забезпечення з доступного переліку [5 ІФО 3.2.1-2]\ |
Файли і папки, операції над ними. Операції над папками, файлами, ярликами. |
Складання схем фрагментів файлової структури одного з носіїв даних. |
розпізнає зміни інтерфейсу програмного середовища, оновлення цифрових пристроїв та адаптується до них [5 ІФО 3.2.1-3] наводить приклади наслідків/ризиків встановлення і використання програмного забезпечення [5 ІФО 3.2.1-4] розрізняє і формулює прості апаратні і програмні проблеми у власному інформаційному середовищі, пропонує способи їх розв’язання, звертаючись у разі потреби за допомогою до інших осіб [5 ІФО 3.2.2-1] |
Прикладні комп’ютерні програми. |
Складання схеми класифікації прикладних програм |
Учень/учениця знає: ● призначення цифрових пристроїв і технологій для здійснення інформаційних процесів у повсякденному житті та навчальній діяльності; ● обирає цифрові пристрої, інформаційні технології для розв’язання задач; ● визначає потребу в отриманні даних, шукає, збирає і зберігає дані, застосовуючи різні пристрої, технології і способи; ● пояснює взаємозв’язок між апаратною і програмною складовими інформаційної системи ● розрізняє та формулює апаратні і програмні проблеми, що є очевидними, пропонує способи їх розв’язання, у разі потреби звертається за допомогою до інших осіб. Учень/учениця вміє: ● розробляти схеми нескладної інформаційної системи, відомої учням з повсякденного життя; ● створювати опис об’єктів, їх властивостей та значень властивостей; ● складати списки об’єктів, які створюються з використанням відповідних інформаційних технологій; ● добирати пристрої комп’ютера за значеннями їх властивостей з використанням різних інформаційних джерел в ● використовувати цифрові пристрої для введення, виведення і зберігання інформаційних об’єктів; ● складати схеми класифікації прикладних програм; ● виконувати алгоритми роботи з об’єктами операційної системи з дотриманням санітарно-гігієнічних та безпечних норм; розробляти рекомендації для користувачів по усуненню апаратних та програмних збоїв в роботі комп’ютерів. |
||
Змістова лінія «Комп’ютерні мережі» Тема 2. Комп’ютерні мережі. Інтернет (4 години) Наскрізна лінія «Здоров’я і безпека» |
||
наводить приклади застосування і побудови локальних мереж та організації доступу до Інтернету [5 ІФО 3.3.1-1] наводить приклади онлайн-сервісів та їх можливостей [5 ІФО 3.3.1-2] |
Комп'ютерна мережа. Локальні та глобальні комп'ютерні мережі. |
Складання схеми мережі цифрових пристроїв кабінету інформатики (або вдома) |
обирає актуальні і безпечні засоби і способи комунікації для себе і пропонує їх іншим особам [5 ІФО 3.3.1-3] використовує онлайн-ресурси для доступу до інформації, спілкування, навчання, задоволення власних інтересів чи участі в суспільній діяльності [5 ІФО 3.3.1-4] пояснює переваги і недоліки цифрової комунікації [5 ІФО 3.3.1-5] |
Пошук відомостей в Інтернеті. Критичне оцінювання медіатекстів. Зберігання даних з Інтернету. Авторське право |
Добір ключових слів і методів пошуку, формулювання запитів для пошуку потрібної інформації в Інтернеті. Створення опису та дотримання принципів академічної доброчесності та авторського права у власній інформаційній діяльності. |
наводить приклади переваг і небезпек використання цифрових технологій для навколишнього середовища і добробуту у знайомих ситуаціях [5 ІФО 4.1.1-1] розуміє важливість балансу між екранним часом і власним добробутом [5 ІФО 4.1.1-2] розрізняє інформаційне “сміття” цифрового і нецифрового формату [5 ІФО 4.1.1-3] пояснює, що таке “цифровий слід” та онлайн-репутація, відповідально формує їх у себе [5 ІФО 4.1.3-1] |
Спілкування в Інтернеті. Етикет спілкування в мережах. Безпечне використання Інтернету. |
Створення повідомлень на доступних ресурсах, додержуючись правил етикету спілкування у цифрових мережах. |
наводить приклади і застосовує заходи безпеки та захисту особистого інформаційного простору, пристроїв і даних [5 ІФО 4.1.2-1] створює і використовує надійні паролі [5 ІФО 4.1.2-2] не розголошує конфіденційні дані про себе та інших осіб [5 ІФО 4.1.2-3] |
Інтернет для навчання. Пошук матеріалів в Інтернеті та їх оцінювання. |
Збереження результатів пошуку на зовнішніх носіях або мережних/ хмарних ресурсах. |
Учень/учениця знає: ● розпізнає життєві, навчальні проблеми, для розв’язання яких можна застосувати цифрові технології; ● обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних; ● визначає потребу в отриманні даних, шукає, збирає і зберігає дані, застосовуючи різні пристрої, технології і способи; ● будує власні судження про медіатексти, визначаючи достовірність інформації та надійність джерел; ● використовує онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для індивідуальної або групової діяльності і комунікації; ● обирає актуальні і безпечні засоби і способи комунікації для себе і пропонує їх іншим особам; ● розширює спектр засобів і способів комунікації, які використовує, враховуючи потреби свої та інших осіб; ● наводить приклади поширення цифрових інновацій у громаді, суспільстві, застосування їх для навчання, комунікації і творчості; ● дотримується правил кібербезпеки; визначає себе в реальному і віртуальному світі, передбачає власний “цифровий слід”; ● знає правила етикету спілкування у цифрових мережах; розуміє зміст поняття «авторське право» і враховує різні типи дозволів на використання інформаційних ресурсів у власній і груповій роботі і творчості. Учень/учениця вміє: ● добирати ключові слова і методи пошуку, формулювання запитів для пошуку потрібної інформації в Інтернеті; ● зберігати результати пошуку на зовнішніх носіях або мережних/хмарних ресурсах; ● оцінювати знайдену інформацію на основі наданих критеріїв; ● виокремлювати факти і судження в інформаційних джерелах; ● порівнювати інформацію з різних джерел за наданими критеріями; ● використовувати запропоновані ресурси для перевірки достовірності інформації та надійності джерел; ● надсилати та отримувати повідомлення в процесі спілкування з однолітками та вчителями з використанням онлайн сервісів; ● створювати повідомлення на доступних ресурсах, додержуючись правил етикету спілкування у цифрових мережах; ● виконувати та правила безпеки в Інтернеті; дотримуватись принципів академічної доброчесності та авторського права у власній інформаційній діяльності |
||
Змістова лінія «Інформаційні технології» Тема 3. Текстові документи (5 годин) |
||
описує призначення та застосування цифрових пристроїв і технологій для здійснення інформаційних процесів з використанням відповідної термінології [5 ІФО 1.1.2-1] пояснює вибір та використовує цифрові пристрої і технології для розв’язання конкретних задач [5 ІФО 1.1.2-2]
|
Об’єкти текстового документа, їх властивості. Програми для створення та опрацювання текстових документів. Уведення тексту. Вставлення символів, яких немає на клавіатурі. |
Визначення завдань, які можна виконати за допомогою програм опрацювання текстових документів. Визначення об’єктів текстового документа та значень їх властивостей. Уведення тексту з дотриманням правил |
планує і реалізує експеримент з готовими чи створеними моделями для підтвердження чи спростування гіпотези [5 ІФО 1.3.2-1] робить висновки, наскільки отримані результати експерименту з моделлю відповідають гіпотезі/прогнозу [5 ІФО 1.3.2-2] розпізнає та реалізовує можливості для створення інформаційних продуктів у контексті розв’язання життєвої/навчальної проблеми [5 ІФО 2.4.1-1] |
Редагування тексту. Перевірка правопису. |
Здійснення редагування тексту за зразком та самостійно |
створює, редагує та форматує об’єкти текстового документа, готуючи його до друку [5 ІФО 2.4.3-1] |
Операції з фрагментами тексту. |
Операції виділення, пошук та замінювання |
дотримується критеріїв оформлення і якості інформаційних продуктів [5 ІФО 2.4.3-5]
|
Форматування символів, абзаців, сторінок. |
Здійснення форматування тексту за зразком та самостійно (символів, абзаців, сторінок) |
планує і реалізує експеримент з готовими чи створеними моделями для підтвердження чи спростування гіпотези [5 ІФО 1.3.2-1] робить висновки, наскільки отримані результати експерименту з моделлю відповідають гіпотезі/прогнозу [5 ІФО 1.3.2-2] |
Друкування текстового документа. Створення, редагування і форматування текстового документа |
Оцінювання створеного документа згідно критеріїв оформлення, самооцінювання діяльності. |
Учень/учениця знає: ● як обрати та використовувати цифрові пристрої і технології для розв’язання конкретних задач; ● істотні властивості об’єктів і їх значення, необхідні для подання цих об’єктів у контексті розв’язання життєвої/навчальної проблеми; ● як оцінювати власні можливості і доступні ресурси для створення інформаційних продуктів з метою розв’язання життєвих/навчальних проблем; ● алгоритм створення, редагування та форматування об’єктів текстового документа, готуючи його до друку; ● критеріїв оформлення і якості інформаційних продуктів. Учень/учениця вміє: ● визначати види завдань, які можна виконати з використанням програми опрацювання текстів; ● визначати об’єкти текстового документа та значення їх властивостей; ● визначати та вибирати інструменти для виконання базових операцій по створенню текстових документів; ● вводити текст з дотриманням правил з використанням різних пристроїв рідною та іноземною мовами; ● редагувати текст за зразком та самостійно (операції виділення, пошук та замінювання, перевірка правопису, операції з фрагментами тексту); ● форматувати текст за зразком та самостійно (символів, абзаців, сторінок); оцінювати створений документ згідно критеріїв оформлення; |
||
Змістова лінія «Інформаційні технології» Тема 4. Комп’ютерні презентації (5 годин) |
||
розпізнає життєві, навчальні проблеми, для розв’язання яких можна застосувати цифрові технології [5 ІФО 1.1.1-2] описує призначення та застосування цифрових пристроїв і технологій для здійснення інформаційних процесів з використанням відповідної термінології [5 ІФО 1.1.2-1] пояснює вибір та використовує цифрові пристрої і технології для розв’язання конкретних задач [5 ІФО 1.1.2-2] |
Комп'ютерна презентація, її об'єкти. Види слайдів. |
Створення та опрацювання комп’ютерних презентацій |
визначає формат і обсяг даних, потрібних для розв’язання задачі, підтвердження чи спростування тверджень [5 ІФО 1.2.1-1] оцінює істотність/ важливість/ необхідність/ адекватність інформації в контексті розв’язання життєвої/навчальної проблеми [5 ІФО 1.3.1-1] обирає властивості об’єктів, що є істотними для розв’язання задачі, і визначає їх допустимі значення [5 ІФО 1.3.1-2] |
Редагування і форматування текстових об’єктів на слайді. |
Добір текстових даних та їх структурування на слайдах презентації. Розміщення в презентаціях посилань на використані джерела. |
використовує дані різних типів (принаймні трьох з наведених: текстові, графічні, числові, мультимедійні) для створення інформаційних продуктів [5 ІФО 2.4.2-2] |
Графічні об’єкти слайдів презентації |
Добір текстових та графічних даних та їх структурування на слайдах презентації. |
створює мультимедійні презентації [5 ІФО 2.4.3-4] дотримується критеріїв оформлення і якості інформаційних продуктів [5 ІФО 2.4.3-5] описує власну діяльність і набутий досвід під час створення інформаційного продукту [5 ІФО 2.4.3-5] описує вплив власних думок, емоцій і настрою на власну діяльність і результат роботи (власний і групи) [5 ІФО 2.5.3-3] |
Упорядкування слайдів. Виступ з використанням комп'ютерної презентації. Узагальнення навчального матеріалу з теми. |
Виступ з поданням власних думок щодо інформації, розміщеної в презентації. |
Учень/учениця знає: ● як обирати істотні властивості об’єктів і їх значення, необхідні для подання цих об’єктів у контексті розв’язання життєвої/навчальної проблеми; ● цифрові пристрої та/чи інформаційні технології для розв’язання задачі; ● способи структурування і візуалізації зібраних чи отриманих даних з використанням різних видів інфографіки ; ● критерії оформлення і якості інформаційних продуктів; ● авторські права і враховує різні типи дозволів на використання інформаційних ресурсів у власній і груповій роботі і творчості; Учень/учениця вміє: ● створювати та опрацьовувати комп’ютерні презентації; ● розміщувати в презентаціях посилання на використані джерела; ● добирати текстові та графічні дані, структурувати їх на слайдах презентації; виступати з поданням власних думок щодо інформації, розміщеної в презентації |
||
Змістова лінія «Алгоритмізація та програмування» Тема 5. Алгоритми та програми (11 годин) |
||
обирає властивості об’єктів, що є істотними для розв’язання задачі, і визначає їх допустимі значення [5 ІФО 1.3.1-2] пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон “якщо, то”, “що треба зробити, щоб” [5 ІФО 1.3.1-3] планує і реалізує експеримент з готовими чи створеними моделями для підтвердження чи спростування гіпотези [5 ІФО 1.3.2-1] робить висновки, наскільки отримані результати експерименту з моделлю відповідають гіпотезі/прогнозу [5 ІФО 1.3.2-2] наводить приклади виконавців і команд, які вони виконують [5 ІФО 2.2.1-1] |
Команди. Виконавці команд. Система команд виконавця. Способи подання команд. |
Складання і виконання алгоритмів для різних виконавців |
представляє алгоритм одним чи кількома способами [5 ІФО 2.1.1-2] |
Алгоритми. Способи подання алгоритму. |
Подання алгоритму різними способами |
складає лінійні алгоритми для розв’язання задач [5 ІФО 2.1.1-1] пропонує способи перевірки коректності алгоритму та використовує їх [5 ІФО 2.1.1-4] |
Складання алгоритмів. Лінійні алгоритми. Алгоритми і програми. |
Складання лінійних алгоритмів |
створює і виконує програмний проект у середовищі програмування (візуальне, блокове або інше) [5 ІФО 2.2.1-2] |
Середовища створення проєктів. Створення лінійних проєктів. |
Складання лінійних проєктів |
розпізнає типові помилки, які виникають під час запуску програмного проекту, і пропонує способи їх усунення [5 ІФО 2.2.2-1] докладає зусиль і виявляє гнучкість, використовуючи доступні ресурси і стратегії для подолання перешкод і розв’язання проблем під час реалізації програмних проектів [5 ІФО 2.2.2-2] прогнозує зміну результату роботи проекту внаслідок внесення змін до нього [5 ІФО 2.2.2-3] |
Створення лінійних проєктів. |
Складання лінійних проєктів |
складає циклічні алгоритми для розв’язання задач [5 ІФО 2.1.1-1] представляє алгоритм одним чи кількома способами [5 ІФО 2.1.1-2] поєднує базові структури для розв’язання задачі [5 ІФО 2.1.1-3] |
Циклічні процеси. Алгоритми та проєкти з циклами з лічильником. |
Складання проєктів, що містять цикли з лічильником |
знаходить, пояснює і пропонує варіанти виправлення простих логічних помилок [5 ІФО 2.1.2-1] робить висновок щодо відповідності алгоритму для розв’язання задачі [5 ІФО 2.1.2-2] |
Алгоритми та проєкти з циклами з лічильником. |
Складання проєктів, що містять цикли з лічильником |
складає список підзадач для розв’язання великої або складної задачі [5 ІФО 2.3.1-1] визначає функціонал окремих частин проекту [5 ІФО 2.3.1-2] складає проект з розв’язання окремих підзадач [5 ІФО 2.3.1-3] узгоджує взаємодію окремих підзадач у модульному проекті [5 ІФО 2.3.1-4] |
Висловлювання. Істинні та хибні висловлювання. |
Визначення, істинне дане висловлювання чи хибне |
розпізнає та реалізовує можливості для створення інформаційних продуктів у контексті розв’язання життєвої/навчальної проблеми [5 ІФО 2.4.1-1] розпізнає типові помилки, які виникають під час запуску програмного проекту, і пропонує способи їх усунення [5 ІФО 2.2.2-1] докладає зусиль і виявляє гнучкість, використовуючи доступні ресурси і стратегії для подолання перешкод і розв’язання проблем під час реалізації програмних проектів [5 ІФО 2.2.2-2] прогнозує зміну результату роботи проекту внаслідок внесення змін до нього [5 ІФО 2.2.2-3] |
Алгоритми та проєкти з розгалуженнями. |
Складання проєктів, що містять розгалуження |
проводить перевірку роботи програмного проекту на заданих прикладах і робить висновки щодо коректності його роботи [5 ІФО 2.2.1-3] пропонує власні способи перевірки правильності роботи проекту [5 ІФО 2.2.1-4] розпізнає типові помилки, які виникають під час запуску програмного проекту, і пропонує способи їх усунення [5 ІФО 2.2.2-1] |
Алгоритми та проєкти з розгалуженнями. |
Складання проєктів, що містять розгалуження |
складає список підзадач для розв’язання великої або складної задачі [5 ІФО 2.3.1-1] визначає функціонал окремих частин проекту [5 ІФО 2.3.1-2] складає проект з розв’язання окремих підзадач [5 ІФО 2.3.1-3] узгоджує взаємодію окремих підзадач у модульному проекті [5 ІФО 2.3.1-4] |
Створення проєктів |
Тестування проєктів |
Учень/учениця знає: ● поняття та види алгоритму, базових структур, для розв’язання задач; ● процес створення інформаційних продуктів ; ● поняття «середовище програмування»; ● візуальні середовища програмування. Учень/учениця вміє: ● складати і виконувати алгоритми для різних виконавців; ● редагувати алгоритми; ● подавати алгоритми різними способами; ● обґрунтовувати вибір необхідних алгоритмічних структур; ● формулювати висловлювання, істинні і хибні; ● визначати, істинне дане висловлювання чи хибне; ● складати лінійні проєктів, проєктів, що містять цикли з лічильником і розгалуження; редагувати, тестувати і налагоджувати проєкти |
||
Тема 5. Практикум з використання інформаційних технологій (5 години) Наскрізна лінія «Підприємливість та фінансова грамотність» |
||
розпізнає та реалізовує можливості для створення інформаційних продуктів у контексті розв’язання життєвої/навчальної проблеми [5 ІФО 2.4.1-1] наводить приклади різних програмних засобів для опрацювання даних, порівнює їх за наданими критеріями і пояснює вибір потрібних [5 ІФО 2.4.2-1] використовує дані різних типів (принаймні трьох з наведених: текстові, графічні, числові, мультимедійні) для створення інформаційних продуктів [5 ІФО 2.4.2-2] |
Практикум з використання інформаційних технологій |
Визначення завдань проєкту. Пошук, аналіз, опрацювання матеріалів, виконання завдань проєкту. |
розпізнає та реалізовує можливості для створення інформаційних продуктів у контексті розв’язання життєвої/навчальної проблеми [5 ІФО 2.4.1-1] |
Практикум з використання інформаційних технологій |
Подання та оцінювання результатів виконання проєкту |
Учень/учениця знає: ● принципи роботи у спільному проекті (он-лайн та оф-лайн) із створення інформаційних продуктів для реалізації власних і суспільних інтересів; ● як організувати власне інформаційне середовище на основі доступних пристроїв і технологій, налаштувати програмні та апаратні засоби залежно від власних потреб; ● роль членів групи і користь співробітництва для виконання спільного завдання із створення інформаційного продукту; ● правила взаємодії і прийняття спільних рішень під час створення колективного проекту; ● програмні засоби для опрацювання даних різних типів (принаймні трьох) і створення відповідних інформаційних продуктів; ● типи дозволів на використання чужих інформаційних ресурсів і дотримується їх у власній чи груповій роботі, зазначає джерела, використані у своїх роботах; ● використовує онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для індивідуальної або групової діяльності і комунікації; ● правила кібербезпеки, Учень/учениця вміє: ● визначати та вибирати ролі для виконання групового проєкту; ● складати план виконання проєкту; ● здійснювати пошук матеріалів для проєкту, їх збереження та аналіз; ● вибирати програмні засоби для опрацювання даних різних типів і створення відповідних інформаційних продуктів; ● оцінювати якість розроблених інформаційних продуктів на основі критеріїв; ● використовувати онлайн ресурси для комунікації та обміну матеріалами проєкту з учасниками групи; подавати результати проєкту |
6 клас
Розподіл годин за темами з тижневим навантаженням 1 година на тиждень:
Очікувані результати, код |
Зміст |
Види діяльності |
Змістова лінія «Інформаційні процеси та системи» Тема 1. Цифрові пристрої. Цифрові технології Наскрізна змістова лінія «Екологічна безпека та сталий розвиток» |
||
виділяє групи цифрових пристроїв за їх функціями і призначенням [6 ІФО 3.1.1-1] називає складові комп’ютера і розповідає про їх призначення, описуючи їх взаємодію, основні характеристики, можливості та обмеження [6 ІФО 3.1.1-2] демонструє належний рівень навичок роботи з клавіатурою та іншими пристроями введення і виведення даних [6 ІФО 3.1.1-3] описує взаємозв’язок програмного забезпечення комп’ютера з апаратною складовою [6 ІФО 3.1.2-1] пояснює призначення операційної системи і прикладного програмного забезпечення [6 ІФО 3.1.2-2] моделює роботу простої інформаційної системи [6 ІФО 3.1.2-3] формулює власні потреби і вимоги до цифрових інструментів і можливих технологічних рішень [6 ІФО 3.2.1-1] обирає, налаштовує залежно від особистих потреб і використовує програмне забезпечення з доступного переліку [6 ІФО 3.2.1-2] розпізнає зміни інтерфейсу програмного середовища, оновлення цифрових пристроїв та адаптується до них [6 ІФО 3.2.1-3] наводить приклади наслідків/ризиків встановлення і використання програмного забезпечення [6 ІФО 3.2.1-4] |
Цифрові пристрої. Призначення цифрових пристроїв. Використання цифрових пристроїв і технологій для реалізації інформаційних процесів. Санітарно-гігієнічні правила роботи з цифровими пристроями. Класифікація цифрових пристроїв за призначенням. Цифрові технології. Використання цифрових технологій. Використання цифрових інновацій для навчання, комунікації і творчості. Переваги і недоліки використання цифрових технологій в сучасному суспільстві. |
Участь у дискусії «Що можна вважати цифровим пристроєм?». Створення схеми класифікації цифрових пристроїв за їх призначенням та об’єктами, які вони опрацьовують. Створення презентації «Цифрові пристрої та інформаційні процеси, які вони реалізують». Аналіз понять «інформаційні технології» та «цифрові технології», визначення спільного та відмінного. Розробка навчального проєкту «Цифрові технології в моєму навчанні». Укладання таблиці переваг та недоліків широкого використання цифрових технологій в сучасному суспільстві. |
Учень/учениця знає:
Учень/учениця вміє:
висловлювати міркування щодо сучасних інформаційних технологій і їх місця в суспільстві |
||
Змістова лінія «Інформаційні технології» Тема 2. Комп’ютерні презентації Наскрізна змістова лінія «Громадянська відповідальність» |
||
створює мультимедійні презентації [6 ІФО 2.4.3-4] розпізнає та реалізовує можливості для створення інформаційних продуктів у контексті розв’язання життєвої/навчальної проблеми [6 ІФО 2.4.1-1] наводить приклади різних програмних засобів для опрацювання даних, порівнює їх за наданими критеріями і пояснює вибір потрібних [6 ІФО 2.4.2-1] дотримується критеріїв оформлення і якості інформаційних продуктів [6 ІФО 2.4.3-5] описує власну діяльність і набутий досвід під час створення інформаційного продукту [6 ІФО 2.4.3-6] пояснює, розподіляє і відповідально виконує ролі групової взаємодії під час розроблення проекту [6 ІФО 2.5.2-1] пропонує і дотримується правил взаємодії і прийняття спільних рішень під час створення колективного проекту [6 ІФО 2.5.2-2] пояснює, розподіляє і відповідально виконує ролі групової взаємодії під час розроблення проекту [6 ІФО 2.5.2-1] пропонує і дотримується правил взаємодії і прийняття спільних рішень під час створення колективного проекту [6 ІФО 2.5.2-2] пояснює важливість дотримання принципів академічної доброчесності та авторського права в інформаційній діяльності [6 ІФО 4.3.1-1] |
Етапи створення комп’ютерної презентації. Анімація об’єктів на слайді. Анімація слайдів. Налаштування показу комп’ютерної презентації |
Створення анімованих комп’ютерних презентацій для подання результатів виконання проєктів. Створення інфографіки засобами редактора комп’ютерних презентацій. Налаштування показу комп’ютерної презентації. Виступ з презентацією для подання результатів виконання проєктів. Оцінювання за вказаними критеріями створених комп’ютерних презентацій та використання їх в процесі презентації. |
Учень/учениця знає
Учень/учениця вміє:
виступати з презентацією для подання результатів виконання проєктів |
||
Змістова лінія «Інформаційні технології» Тема 3. Текстові документи Наскрізна змістова лінія «Здоров’я і безпека» |
||
розпізнає та реалізовує можливості для створення інформаційних продуктів у контексті розв’язання життєвої/навчальної проблеми [6 ІФО 2.4.1-1] наводить приклади різних програмних засобів для опрацювання даних, порівнює їх за наданими критеріями і пояснює вибір потрібних [6 ІФО 2.4.2-1] створює, редагує та форматує об’єкти текстового документа, готуючи його до друку [6 ІФО 2.4.3-1] дотримується критеріїв оформлення і якості інформаційних продуктів [6 ІФО 2.4.3-5] описує власну діяльність і набутий досвід під час створення інформаційного продукту [6 ІФО 2.4.3-6] |
Списки в текстовому документі. Таблиці в текстовому документі. Схеми та зображення в текстовому документі. Формати текстових документів |
Відбір і використання інструментів для опрацювання текстового документа. Вставлення в текстовий документ маркованих, нумерованих та багаторівневих списків, їх редагування та форматування. Вставлення в текстовий документ таблиць, їх редагування та форматування. Вставлення в текстовий документ графічних зображень, зокрема схем і зображень 3D-моделей Збереження текстового документу в різних форматах, порівняння значень властивостей документа після конвертації. Дослідження інтерфейсу та можливостей альтернативного засобу для роботи з текстовою інформацією. |
Учень/учениця знає:
Учень/учениця вміє:
зберігати текстового документ в різних форматах, порівнювати значення властивостей документа після конвертації |
||
Змістова лінія «Інформаційні технології» Тема 4. Графічні зображення |
||
розпізнає та реалізовує можливості для створення інформаційних продуктів у контексті розв’язання життєвої/навчальної проблеми [6 ІФО 2.4.1-1] наводить приклади різних програмних засобів для опрацювання даних, порівнює їх за наданими критеріями і пояснює вибір потрібних [6 ІФО 2.4.2-1] дотримується критеріїв оформлення і якості інформаційних продуктів [6 ІФО 2.4.3-5] описує власну діяльність і набутий досвід під час створення інформаційного продукту [6 ІФО 2.4.3-6] пояснює, розподіляє і відповідально виконує ролі групової взаємодії під час розроблення проекту [6 ІФО 2.5.2-1] пропонує і дотримується правил взаємодії і прийняття спільних рішень під час створення колективного проекту [6 ІФО 2.5.2-2] пояснює, розподіляє і відповідально виконує ролі групової взаємодії під час розроблення проекту [6 ІФО 2.5.2-1] пропонує і дотримується правил взаємодії і прийняття спільних рішень під час створення колективного проекту [6 ІФО 2.5.2-2] пояснює важливість дотримання принципів академічної доброчесності та авторського права в інформаційній діяльності [6 ІФО 4.3.1-1] обирає і застосовує засоби для побудови малюнка в одному з графічних редакторів [6 ІФО 2.4.3-2] |
Базові поняття комп’ютерної графіки. Види комп’ютерної графіки. Програми для опрацювання графічних зображень. Створення, редагування і форматування зображень. Шари, їх використання. Додавання тексту до графічних зображень та його форматування. |
Визначення значень властивостей малюнка залежно від його подальшого використання. Створення порівняльної таблиці властивостей графічних зображень різних видів. Створення малюнків з простих графічних примітивів. Створення малюнків, що потребують редагування та форматування векторних графічних об’єктів, розміщених в різних шарах. Створення тематичних малюнків для колективного альбому або виставки |
Учень/учениця знає:
Учень/учениця вміє:
|
||
Змістова лінія «Інформаційні технології» Тема 5. Електронні таблиці Наскрізна змістова лінія «Підприємливість та фінансова грамотність» |
||
розпізнає та реалізовує можливості для створення інформаційних продуктів у контексті розв’язання життєвої/навчальної проблеми [6 ІФО 2.4.1-1] наводить приклади різних програмних засобів для опрацювання даних, порівнює їх за наданими критеріями і пояснює вибір потрібних [6 ІФО 2.4.2-1] дотримується критеріїв оформлення і якості інформаційних продуктів [6 ІФО 2.4.3-5] описує власну діяльність і набутий досвід під час створення інформаційного продукту [6 ІФО 2.4.3-6] пояснює, розподіляє і відповідально виконує ролі групової взаємодії під час розроблення проекту [6 ІФО 2.5.2-1] пропонує і дотримується правил взаємодії і прийняття спільних рішень під час створення колективного проекту [6 ІФО 2.5.2-2] пояснює, розподіляє і відповідально виконує ролі групової взаємодії під час розроблення проекту [6 ІФО 2.5.2-1] пропонує і дотримується правил взаємодії і прийняття спільних рішень під час створення колективного проекту [6 ІФО 2.5.2-2] пояснює важливість дотримання принципів академічної доброчесності та авторського права в інформаційній діяльності [6 ІФО 4.3.1-1] використовує програмне забезпечення для простих розрахунків і візуалізації результатів [6 ІФО 2.4.3-3] |
Поняття моделі. Види моделей. Інформаційні моделі. Математичні моделі. Гіпотеза. Перевірка гіпотези з використанням моделі. Експеримент. Добір даних для перевірки гіпотез Табличний процесор. Арифметичні обчислення. Стовпчасті та кругові діаграми. Комп’ютерний експеримент. Опрацювання результатів експерименту |
Виділення властивостей об’єктів, що є істотними для розв’язання задачі, і визначає їх допустимі значення. Створення інформаційних моделей. Створення математичних моделей. Визначення і обґрунтування простих причинно-наслідкові зв’язків у готовій моделі, використовуючи шаблон “якщо, то”, “що треба зробити, щоб”. Використання програмного забезпечення для простих розрахунків і візуалізації результатів. Створення електронних таблиць з арифметичними обчисленнями. Подання даних, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень. Подання даних з схем і діаграм в таблицях. Пояснення та аналіз схем і діаграм систем реального і віртуального світу. Планування і реалізація експериментів з готовими чи створеними моделями для підтвердження чи спростування гіпотези |
Учень/учениця знає:
Учень/учениця вміє:
планувати і реалізовувати експерименти з готовими чи створеними моделями для підтвердження чи спростування гіпотези, формулювати висновки, наскільки отримані результати експерименту з моделлю відповідають гіпотезі/прогнозу |
||
Змістова лінія «Алгоритмізація та програмування» Тема 6. Алгоритми та програми |
||
складає лінійні, розгалужені та циклічні алгоритми для розв’язання задач [6 ІФО 2.1.1-1] представляє алгоритм одним чи кількома способами [6 ІФО 2.1.1-2] поєднує базові структури для розв’язання задачі [6 ІФО 2.1.1-3] пропонує способи перевірки коректності алгоритму та використовує їх [6 ІФО 2.1.1-4] знаходить, пояснює і пропонує варіанти виправлення простих логічних помилок [6 ІФО 2.1.2-1] робить висновок щодо відповідності алгоритму для розв’язання задачі [6 ІФО 2.1.2-2] наводить приклади виконавців і команд, які вони виконують [6 ІФО 2.2.1-1] створює і виконує програмний проект у середовищі програмування (візуальне, блокове або інше) [6 ІФО 2.2.1-2] проводить перевірку роботи програмного проекту на заданих прикладах і робить висновки щодо коректності його роботи [6 ІФО 2.2.1-3] пропонує власні способи перевірки правильності роботи проекту [6 ІФО 2.2.1-4] |
Алгоритми і програми з вкладеними циклами. Алгоритми і програми з вкладеними розгалуженнями. Алгоритми і програми з циклами з передумовою. Алгоритми і програми з вкладеними циклами і розгалуженнями |
Складання і виконання алгоритмів, що містять розгалуження і цикли. Обґрунтування вибору необхідних алгоритмічних структур. Складання проєктів, що містять розгалуження і цикли, у тому числі вкладені. Редагування алгоритмів. Планування роботи в процесі створення проєкту. Тестування проєктів. Налагодження проєктів. Створення проєктів з окремих модулів. Обґрунтування відповідності алгоритму поставленій задачі. Колективна робота по створенню і налагодженню проєкту. |
Учень/учениця знає:
Учень/учениця вміє:
|
||
Тема 7. Практикум з використання інформаційних технологій |
||
бере участь у спільному проекті (он-лайн та оф-лайн) із створення інформаційних продуктів для реалізації власних і суспільних інтересів [6 ІФО 2.5.1-1] планує роботу перед виконанням завдання і за потреби вносить корективи в план під час виконання завдання [6 ІФО 2.5.1-2] пояснює, розподіляє і відповідально виконує ролі групової взаємодії під час розроблення проекту [6 ІФО 2.5.2-1] пропонує і дотримується правил взаємодії і прийняття спільних рішень під час створення колективного проекту [6 ІФО 2.5.2-2] наводить приклади переваги конструктивної співпраці [6 ІФО 2.5.2-3]
|
Етапи виконання проєкту. Складання плану виконання проєкту. Визначення завдань проєкту. Пошук, аналіз, опрацювання матеріалів, виконання завдань проєкту. Вибір засобів для подання результатів проєкту. Подання та оцінювання результатів виконання проєкту. |
Виконання комплексного колективного проєкту. Визначення та вибір ролей для виконання групового проєкту. Складання плану виконання проєкту. Пошук матеріалів для проєкту, їх збереження та аналіз. Вибір програмних засобів для опрацювання даних різних типів і створення відповідних інформаційних продуктів. Оцінювання якості розроблених інформаційних продуктів на основі критеріїв. Використання онлайн ресурсів для комунікації та обміну матеріалами проєкту з учасниками групи. Подання результатів, захист проєкту |
Учень/учениця знає:
Учень/учениця вміє:
|
ІІІ. СИСТЕМА ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ.
Оцінювання результатів навчання здобувачів освіти з математики зорієнтоване на ключові компетентності й наскрізні вміння та вимоги до обов'язкових результатів навчання математичної освітньої галузі, визначені додатком 8 Державного стандарту базової середньої освіти.
Відповідно до статті 17 Закону України «Про повну загальну середню освіту» навчальні досягнення учнів підлягають поточному оцінюванню формувального характеру, у ході якого відстежується процес засвоєння компонентів змісту освіти та підсумкове тематичне, семестрове й річне оцінювання, під час якого встановлюється відповідність здобутих учнями результатів навчання нормативно встановленим параметрам. Об’єктами поточного оцінювання є очікувані результати навчання, визначені навчальною програмою; об’єктами підсумкового оцінювання - очікувані та обов’язкові результати навчання, зафіксовані в додатку 8 Державного стандарту базової загальної освіти.
Основні функції оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти:
контролююча - визначає рівень досягнень кожного учня (учениці), готовність до засвоєння нового матеріалу, що дає змогу вчителеві відповідно планувати й викладати навчальний матеріал;
навчальна - сприяє повторенню, уточненню й поглибленню знань, їх систематизації, удосконаленню умінь та навичок;
діагностико-коригувальна — з’ясовує причини труднощів, які виникають в учня (учениці) в процесі навчання; виявляє прогалини в засвоєному, вносить корективи, спрямовані на їх усунення;
стимулювально-мотиваційна - формує позитивні мотиви навчання;
виховна - сприяє формуванню умінь відповідально й зосереджено працювати, застосовувати прийоми контролю й самоконтролю, рефлексії навчальної діяльності.
Контроль та оцінювання навчальних досягнень з математики здійснюється систематично в індивідуальній формі, у формах самоконтролю й взаємного контролю, фронтально за допомогою методів спостереження, усного опитування, вивчення учнівських робіт тощо.
Критерії оцінювання предметних та особистісних результатів навчання здобувачів освіти розміщені в додатку 1. Критерії розроблені на основі загальних критеріїв, поданих у додатку 2 «Рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5–6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти», затверджених наказом МОН України від 01.04.2022 р. № 289.
Критерії визначення результатів навчання з математики розміщені в додатку 2. Критерії сформульовано на основі вимог до обов’язкових результатів навчання здобувачів освіти з математичної освітньої галузі Державного стандарту базової середньої освіти (додаток 8), розроблено на підставі орієнтирів для оцінювання загальних результатів навчання та мають характеристику кожного з рівнів. Вони є об’єктом рівневого або бального оцінювання учнів/учениць.
Поточне формувальне оцінювання має на меті дати учасникам освітнього процесу зв’язок щодо їхньої діяльності: учням– як покращити результат навчання, учителям – як скоригувати підхід до роботи, щоб здобувачі освіти могли покращити свої результати. Головне завдання формувального оцінювання – відслідкувати поступ, щоб учасники освітнього процесу могли досягнути максимального рівня свого розвитку. Під час ведення поточного формувального оцінювання звертаємо увагу на досягнення дитини лише в порівнянні з її стартовими умовами. Оцінювання поточних навчальних результатів здобувачів освіти відбувається з урахуванням виконаних ними різних видів діяльності та має здійснюватися завдяки використанню усних та письмових технік самооцінювання. Серед пропонованих усних технік на уроках математики доцільно застосовувати техніки швидкого зворотного зв’язку, щоб допомогти учням оцінити, наскільки вони розуміють навчальний матеріал («Сигнали рукою (головою)», «Емоджи», «Кольорові картки», «Lego» тощо).
Наприкінці уроку для проведення самоаналізу роботи здобувачами освіти доцільно використовувати шкалу самооцінювання. Це 12-бальна шкала оцінювання, в основі якої здатність учнів об’єктивно оцінювати свій рівень знань, аналізувати кожне з виконаних завдань у трирівневій системі: «Мені все вдається», «Я маю ще попрацювати», «Мені потрібна допомога». Здійснення зворотного зв’язку з учнями в процесі оцінювання виконаних робіт має орієнтувати їх на успіх, підтримувати й надихати на саморозвиток і вдосконалення.
Тематичне оцінювання здійснюється на основі поточного формувального оцінювання з урахуванням контролю за рівнем сформованості груп загальних результатів, поданих у додатку 8 Державного стандарту базової середньої освіти до математичної освітньої галузі, та проведених у кінці кожної теми контрольних робіт. Відповідно до змістової частини навчальної програми для 5-6 класів запропоновано по 2 контрольні роботи за рік.
Семестрове оцінювання проводиться за результатами виконання учнями/ученицями семестрових робіт і підсумкового тематичного оцінювання.
Річне оцінювання здійснюється на підставі результатів підсумкового семестрового оцінювання.
ІV. СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ТА ІНФОРМАЦІЙНИХ ДЖЕРЕЛ
https://drive.google.com/file/d/1-wRs7949R8AcjtVORx-6VwldoMVF9kc6/view?usp=sharing
https://ua.izzi.digital/DOS/193559/193562.html
Додаток 1
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учня (учениці) |
Початковий |
1 |
Учень (учениця): засвоїв знання у формі окремих фактів; з допомогою вчителя або з використанням підручника розпізнає і називає окремі інформаційні об'єкти; знає та дотримується правил безпечної поведінки під час роботи в комп’ютерному класі. |
2 |
Учень (учениця): розпізнає та виділяє інформаційні об‘єкти, пояснює свій вибір та може фрагментарно відтворити знання про них; з допомогою вчителя фрагментарно виконує окремі навчальні завдання та практичні роботи на комп’ютері, допускає помилки. |
|
3 |
Учень (учениця): з допомогою вчителя відтворює незначну частину навчального матеріалу (менше половини); відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді; навчальні завдання виконує фрагментарно за значної допомоги вчителя; потребує постійної активізації та допомоги; способи навчально-пізнавальної діяльності (практичні і розумові уміння і навички) застосовує на рівні копіювання зразка способу діяльності. |
|
Середній |
4 |
Учень (учениця): з допомогою вчителя відтворює значну частину навчального матеріалу (більше половини); у відповідях може допускати помилки; за значної допомоги вчителя виконує навчальні завдання, допускає помилки; має елементарні, нестійкі навички роботи на комп’ютері; за інструкцією і з допомогою вчителя фрагментарно виконує практичні роботи, потребує детального кількаразового їх пояснення, допускає помилки. |
5 |
Учень (учениця): самостійно, але не повно, відтворює значну частину навчального матеріалу; ілюструє розуміння базових понять інформатики прикладами з підручника або пояснення вчителя, відповідає на окремі запитання; з допомогою вчителя виконує навчальні завдання з частковим поясненням, допускає помилки; за детальною інструкцією і з допомогою вчителя виконує практичні роботи, не вміє пояснити свої дії, допускає помилки. |
|
6 |
Учень (учениця): самостійно відтворює значну частину навчального матеріалу, відповідь будує у засвоєній послідовності, ілюструє її власними прикладами; з частковою допомогою вчителя виконує навчальні завдання з достатнім поясненням, допускає помилки; має стійкі навички виконання елементарних дій з опрацювання даних на комп’ютері; способи навчально-пізнавальної діяльності застосовує за зразком у подібній ситуації; потребує стимулювання й значної допомоги вчителя, коли працює самостійно. |
|
Достатній |
7 |
Учень (учениця): самостійно відтворює основний навчальний матеріал з окремими неточностями, застосовуючи необхідну термінологію, вміє наводити власні приклади на підтвердження певних тверджень; пояснює та обґрунтовує способи виконання навчальних завдань, аналізує отриманий результат, робить неповні висновки з допомогою вчителя, використовує різні джерела відомостей для виконання навчального завдання; практичні роботи на комп’ютері виконує самостійно за інструкцією; самостійно виправляє вказані вчителем помилки. |
8 |
Учень (учениця): відтворює засвоєний навчальний матеріал в іншій послідовності, не порушуючи логічних зв’язків, інтерпретує та деталізує питання, ідентифікує терміни та поняття; з незначною допомогою вчителя визначає спосіб розв’язування навчального завдання, частково аргументує свої міркування; самостійно знаходить необхідні відомості, систематизує та узагальнює їх; самостійно виконує навчальне завдання, знаходить та виправляє допущені помилки. Має стійкі практичні навички виконання основних дій з опрацювання даних на комп'ютері; самостійно виконує практичні роботи, що відповідають вимогам навчальної програми, аналізує одержані результати, швидко й оперативно виправляє помилки. |
|
9 |
Учень (учениця): вільно відтворює навчальний матеріал та відповідає на поставлені запитання, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією; самостійно формулює мету виконання навчального завдання, добирає форми представлення результату та необхідні відомості; аргументовано обирає раціональний спосіб виконання навчального завдання, самостійно виконує навчальні завдання з несуттєвими помилками, знаходить та виправляє допущені помилки. |
|
Високий |
10 |
Учень (учениця): системно відтворює навчальний матеріал у межах програми; дає повні, змістовні відповіді на поставлені запитання; робить логічні висновки, обґрунтовує свою думку, висуває припущення; виконує різні типи навчальних і життєвих завдань (як типових, так і нестандартних, творчих) під опосередкованим керівництвом учителя, розробляє алгоритм виконання запропонованого навчального завдання, пропонує нові шляхи розв’язування навчальних завдань; знаходить додаткові джерела відомостей, використовує запропоновані схеми класифікації для структурування відомостей та даних, порівнює і зіставляє відомості з кількох джерел, уміє стисло і логічно подавати узагальнену інформацію; самостійно приймає рішення, прогнозує наслідки власної поведінки за незначної допомоги дорослих. |
11 |
Учень (учениця): логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у межах навчальної програми з інформатики; обґрунтовано відповідає на запитання; аргументовано використовує знання у нестандартних ситуаціях; раціонально використовує комп’ютер і комп’ютерні засоби для розв’язування завдань, пов’язаних з опрацюванням даних, їх пошуком, зберіганням, поданням і передаванням; розуміє мету власної навчальної діяльності та самостійно визначає завдання для її досягнення, вміє виявляти проблеми та розв’язувати їх, формулювати гіпотези |
|
12 |
Учень (учениця): має системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальної програми з інформатики, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно планує особисту навчальну діяльність та оцінює її результати, уміє приймати рішення, швидко вибрати потрібний спосіб діяльності із кількох відомих, застосовувати способи діяльності за аналогією і в нових ситуаціях. |