Навчальна програма з математики для 5 класу створена для детального планування уроків математики за модельною програмою « Математика 5-6 класи » для закладів загальної середньої освіти (автор Істер О. С.) НУШ
ВІЛЬХУВАТСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІ СТУПЕНІВ
ЧУТІВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ ПОЛТАВСЬКОГО РАЙОНУ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ЗАТВЕРДЖУЮ
Директор школи
______ Світлана ГУСАР
______ серпня 2022 року
СХВАЛЕНО
Протокол засідання педагогічної ради
Вільхуватської ЗОШ І -ІІ ступенів
_______ серпня 2022 року № 14
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
З МАТЕМАТИКИ
ДЛЯ 5 КЛАСУ
Розроблена на основі модельної програми
« Математика 5-6 класи » для закладів загальної середньої освіти
(автор Істер О. С.)
Рекомендовано міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від12.07.2021 № 795)
Укладач:
Шнипоркова Світлана Леонідівна,
вчитель математики,
кваліфікаційна категорія
«спеціаліст вищої категорії»
Вільхуватка – 2022
Вступ
Навчальна програма з математики для 5 класів закладів загальної середньої освіти відповідає Закону України «Про повну загальну середню освіту» (від 16 січня 2020 року № 463-IX, зі змінами); Державному стандарту базової середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 898); Типо
вій освітній програмі для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 19.02.2021 № 235); модельній навчальній програмі «Математика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авторський колектив Істер О.С.; гриф Міністерства освіти і науки України «Рекомендовано», наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795);
Програма реалізує мету математичної освітньої галузі Державного стандарту базової загальної середньої освіти (далі - Державний стандарт): розвиток особистості учня через формування математичної компетентності у взаємозв’язку з іншими ключовими компетентностями для успішної освітньої та подальшої професійної діяльності впродовж життя, що передбачає засвоєння системи знань, удосконалення вміння розв’язувати математичні та практичні задачі; розвиток логічного мислення та психічних властивостей особистості; розуміння можливостей застосування математики в особистому та суспільному житті.
Навчання математики в 5 класі виконує низку значущих для загального розвитку особистості учня завдань, виконання яких дозволить досягти заданих Державним стандартом [1] очікуваних загальних обов’язкових результатів навчання, а саме:
учень/учениця:
досліджує проблемні ситуації та виокремлює проблеми, які можна розв’язувати із застосуванням математичних методів;
моделює процеси і ситуації, розробляє стратегії, плани дій для розв’язання проблем;
критично оцінює процес і результат розв’язання проблем;
розвиває математичне мислення для пізнання і перетворення дійсності, володіє математичною мовою.
Програма передбачає формування й розвиток в учнів ключових компетентностей (Додаток 7 до Державного стандарту) та спільних для них наскрізних умінь. Цей процес відбувається в ході опанування змісту та досягнення очікуваних конкретних результатів навчання, які визначає модельна навчальна програма [2].
5 клас
МАТЕМАТИКА
№ те ми |
Очікувані результати |
Теми |
Види навчальної діяльності учнів |
Кіль кість годин |
|
|
|
Тема 1. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ ЗА КУРС ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ (12 год ) |
|
|
|
|
відтворює послідовність чисел у межах мільйона; читає і записує натуральні числа; порівнює натуральні числа |
Натуральні числа. Порівняння натуральних чисел.
|
годинник, терези, секундомір, термометр |
1 |
|
|
володіє навичками письмового додавання, віднімання, множення та ділення чисел у межах мільйона;
|
Арифметичні дії з натуральними числами |
2 |
||
|
читає і записує числа та дроби; порівнює числа та дроби з однаковими знаменниками; розуміє спосіб одержання дробу, суть чисельника і знаменника дробу;
|
Поняття дробу. Порівняння дробів
|
1 |
||
|
застосовує правила знаходження дробу від числа та числа за значенням його дробу; правила порядку виконання дій під час обчислень значень виразів без дужок та з дужками
|
Знаходження дробу від числа Знаходження числа за значенням його дробу |
2 |
||
|
знає одиниці вимірювання довжини, маси, місткості, часу та співвідношення між ними; вимірює і порівнює величини: довжину, масу, місткість, час; перетворює величини, подані в двох одиницях найменувань, в одну, і навпаки; виконує арифметичні дії з іменованими числами; |
Величини: довжина, маса, місткість, час. Дії з величинами |
1 |
||
|
записує математичні вирази і твердження, подані в текстовій формі, з використанням математичних символів; записує математичні вирази і твердження, подані в текстовій формі, з використанням математичних символів; знаходить значення числового виразу та буквеного виразу із заданим значенням букви; розв’язує рівняння з одним невідомим на основі правил знаходження невідомого компоненту арифметичної дії; перевіряє, що одержане значення невідомого є розв’язком рівняння; |
Числові та буквені вирази. Рівняння |
2 |
||
|
розпізнає і класифікує геометричні фігури за істотними ознаками; називає істотні ознаки прямокутника (квадрата); будує прямокутник (квадрат); коло, круг за заданим значенням радіуса, діаметра; знаходить периметр многокутника та площу прямокутника (квадрата) в навчальних і практичних ситуаціях. |
Геометричні фігури на площині |
|
2 |
|
|
|
Тематичне оцінювання №1 |
|
1 |
|
|
Тема 2. НАТУРАЛЬНІ ЧИСЛА І ДІЇ З НИМИ. ГЕОМЕТРИЧНІ ФIГУРИ І ВЕЛИЧИНИ (68 год) |
|
|||
|
розрізняє: цифри і числа; читає і записує: натуральні числа в межах мільярда; числові нерівності; використовує: властивості арифметичних дій з натуральними числами;
|
Натуральні числа. Число нуль Цифри. Десятковий запис натуральних чисел
|
Мозковий штурм. Розв’язання проблемних життєвих ситуацій. Фронтальна робота з класом. Проблемний метод викладання матеріалу з постановкою проблемного питання. Навчальні ігри. Індивідуальна робота. Проєктна діяльність. Квести. Робота в парах. Підготовка публічних виступів з презентаціями. Створення та використання інфографіки, асоціативних карт, коміксів. Пошук інформації в інтернеті. Розв'язання задач практичного спрямування. Взаємонавчання учнів. |
2 |
|
|
Порівнює багатоцифрові числа різними способами. Використовує математичні символи для порівняння чисел. |
Порівняння натуральних чисел. Числові нерівності
|
2 |
||
|
Округлює багатоцифрові числа з точністю до десятків, сотень. |
Округлення натуральних чисел
|
2 |
||
|
пояснює правила: додавання, віднімання розуміє суть арифметичних дій додавання, віднімання, множення й ділення; знає назви компонентів і результатів арифметичних дій; застосовує до обчислень правило знаходження невідомого компонента арифметичної дії; перевіряє правильність виконання арифметичних дій; |
Додавання натуральних чисел. Властивості додавання |
2 |
||
|
пояснює правила: віднімання |
Віднімання натуральних чисел. Властивості віднімання |
|
2 |
|
|
Виконує усно та письмово обчислення в межах мільярда в навчальних і життєвих ситуаціях. |
Додавання та віднімання натуральних чисел. |
2 |
||
|
|
Тематичне оцінювання №2 |
1 |
||
|
|
|
|
|
|
|
розуміє суть множення; знає назви компонентів і результатів арифметичних дій; застосовує до обчислень правило знаходження невідомого компонента арифметичної дії; перевіряє правильність виконання арифметичних дій; |
Множення натуральних чисел. Письмове множення натуральних чисел |
Короткі усні/письмові відповіді на запитання Усний рахунок Дидактичні ігри Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання, самостійних і тематичних контрольних робіт, інших видів робіт для діагностики, контролю знань та оцінювання результатів навчання Робота з підручником Групове обговорення проблемних ситуацій Виконання інтерактивних вправ Мозковий штурм. Розв’язання проблемних життєвих ситуацій. Фронтальна робота з класом. Проблемний метод викладання матеріалу з постановкою проблемного питання. Навчальні ігри. Індивідуальна робота. Проєктна діяльність. Квести. Робота в парах. Підготовка публічних виступів з презентаціями. Створення та використання інфографіки, асоціативних карт, коміксів. Пошук інформації в інтернеті. Розв'язання задач практичного спрямування. Взаємонавчання учнів. |
2 |
|
|
пояснює властивості множення натуральних чисел; застосовує властивості множення натуральних чисел для знаходження значень числових виразів; пояснює, що таке: натуральне число; значення виразу; степінь натурального числа, квадрат і куб натурального числа; |
Властивості множення натуральних чисел (переставна, розподільна, сполучна). Степінь натурального числа. Квадрат і куб числа |
3 |
||
2 |
|||||
|
володіє навичками множення та ділення натуральних чисел; застосовує правило множення для визначення кількості сполучень; |
Ділення натуральних чисел. |
1 |
||
|
застосовує арифметичні дії з натуральними числами під час розв’язування задач та вправ; прогнозує результат обчислень; перевіряє правильність обчислень із використанням оберненої дії; |
Порядок виконання арифметичних дій у виразах |
1 |
||
|
володіє навичками ділення з остачею; |
Ділення з остачею |
2 |
||
|
пояснює правила: додавання, віднімання, множення, ділення, порівняння; виконання ділення з остачею, округлення натуральних чисел;
|
Арифметичні дії з натуральними числами та їхні властивості |
1 |
||
|
|
Тематичне оцінювання №3 |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
читає та записує числові та буквені вирази; знаходить значення числового та буквеного виразу із заданим значенням букви; |
Числові вирази. Буквені вирази та формули |
Короткі усні/письмові відповіді на запитання
Усний рахунок Дидактичні ігри Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання, самостійних і тематичних контрольних робіт, інших видів робіт для діагностики, контролю знань та оцінювання результатів навчання Робота з підручником Групове обговорення проблемних ситуацій Виконання інтерактивних вправ Практична робота на вимірювання та побудову |
2 |
|
|
розуміє сутність поняття «рівняння», «розв’язок рівняння»; розв’язує рівняння на основі правил знаходження невідомого компоненту арифметичної дії та іншими способами; |
Рівняння |
2 |
||
|
застосовує рівняння для розв’язування текстових задач |
Текстові задачі на рух |
Групові та індивідуальні консультації Завдання взаємного оцінювання знань Пошук інформації в друкованих джерелах та інтернеті Дослідницька, проєктна та пошукова діяльність. Наприклад: • Встановлення існування коренів рівняння • Встановлення істинності чи хибності числової нерівності • Пошук раціональних способів обчислень числових виразів. • Дослідження кількості способів розв’язування текстової задачі та їх раціональності • Дослідження остачі від суми та різниці чисел на натуральне число |
3 |
|
|
застосовує множення та ділення натуральних чисел для розв’язування текстових задач господарського змісту; |
Текстові задачі економічного змісту |
2 |
||
|
пояснює правила: додавання, віднімання, множення, ділення, володіє навичками усного додавання й віднімання, множення й ділення; навичками письмового додавання й віднімання; навичками письмового множення й ділення на одноцифрове та двоцифрове числа; обчислює значення числових виразів, що містять різні арифметичні дії, на основі порядку виконання дій у виразах; виконує перетворення числових виразів; |
Вправи на всі дії з натуральними числами |
4 |
||
|
|
Тематичне оцінювання № 4 |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
розпізнає на рисунках геометричні фігури, які вказано в змісті; співвідносить реальні об’єкти навколишнього середовища з моделями геометричних фігур; володіє практичними навичками побудови відрізків, ламаних, прямих, променів, кутів, трикутників, прямокутників; володіє практичними навичками знаходження значень величин за показаннями шкал різних вимірювальних приладів; визначає координати точок на координатному промені; позначає на координатному промені точки із заданими координатами; розв’язує вправи, що передбачають: аналіз лінійних та стовпчастих діаграм; називає елементи геометричних фігур; позначає геометричні фігури; розуміє, які фігури називають рівними; розрізняє види кутів, трикутників; розуміє сутність процесу вимірювання довжини відрізка та величини кута; знає одиниці вимірювання довжини відрізка та співвідношення між ними; знає одиницю вимірювання величини кута; вибирає доцільні одиниці вимірювання для знаходження довжини відрізка; володіє практичними навичками вимірювання дов жини відрізка та величини кута й побудови відрізків і кутів за допомогою відповідних приладів; розуміє, що таке периметр многокутника; володіє навичкою обчислення периметра многокутників; користується формулами обчислення периметрів рівностороннього трикутника, прямокутника, квадрата в навчальних і реальних ситуаціях; розуміє сутність процесу вимірювання площі прямокутника; знає одиниці вимірювання площі та співвідношення між ними; обирає доцільні одиниці вимірювання для знаходження площі прямокутника; користується формулами для обчислення площ прямокутника та квадрата;
|
Відрізок та його довжина. Одиниці вимірювання довжини відрізка |
Короткі усні/письмові відповіді на запитання Усний рахунок Дидактичні ігри Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання, самостійних і тематичних контрольних робіт, інших видів робіт для діагностики, контролю знань та оцінювання результатів навчання Робота з підручником Групове обговорення проблемних ситуацій Виконання інтерактивних вправ
Практична робота на вимірювання та побудову Групові та індивідуальні консультації Завдання взаємного оцінювання знань Пошук інформації в друкованих джерелах та інтернеті Дослідницька, проєктна та пошукова діяльність. Наприклад: • Побудова лінійних та стовпчастих діаграм за допомогою комп’ютерних програм, в тому числі діаграм за реальними даними • Дослідження реальних даних та процесів за допомогою лінійних та стовпчастих діаграм • Дослідження взаємозв’язків між |
2 |
|
|
Промінь, пряма. |
1 |
|||
|
Промінь, пряма. Координатний промінь |
1 |
|||
|
Координатний промінь. Шкала |
2 |
|||
|
Лінійні та стовпчасті діаграми |
1 |
|||
|
Кут. Види кутів |
2 |
|||
|
Величина кута. Вимірювання кутів. |
1 |
|||
|
Величина кута. Побудова кутів |
1 |
|||
|
Трикутник та його периметр. |
1 |
|||
|
Види трикутників за кутами та сторонами |
1 |
|||
|
Квадрат. Прямокутник . Периметр квадрата і прямокутника |
2 |
|||
|
Рівність фігур |
1 |
|||
|
Площа квадрата і прямокутника Одиниці вимірювання площі |
3 |
|||
|
Систематизація знань |
1 |
|||
|
Тематичне оцінювання № 5 |
1 |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
Найпростіші комбінаторні задачі |
Короткі усні/письмові відповіді на запитання Усний рахунок Дидактичні ігри Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання, самостійних та тематичних контрольних робіт, інших видів робіт для діагностики, контролю знань та оцінювання результатів навчання Робота з підручником Групове обговорення проблемних ситуацій Виконання інтерактивних вправ Групові та індивідуальні консультації Завдання взаємного оцінювання знань Пошук інформації в друкованих джерелах та Інтернеті
|
2 |
|
|
|
Розв’язування текстових задач алгебраїчним методом |
1 |
||
|
|
Логічні задачі |
1 |
||
|
|
Узагальнення та систематизація знань за І семестр |
2 |
||
|
|
Підбиття підсумків за І семестр |
|
||
|
|
ІІ семестр |
|
|
|
|
|
Тема 3. ПОДІЛЬНІСТЬ НАТУРАЛЬНИХ ЧИСЕЛ (13 год) |
|
|
|
|
наводить приклади: простих і складених чисел; парних і непарних чисел; чисел, що діляться націло на 2, 3, 5, 9, 10; розуміє зміст терміну «ознака»; розрізняє: прості і складені числа; дільники і кратні натурального числа; формулює означення понять: дільник, кратне, просте число, складене число, спільний дільник; ознаки подільності на 2, 3, 5, 9, 10; взаємно прості числа розв’язує вправи, що передбачають: використання ознак подільності чисел на 2, 3, 5, 9, 10; розкладання натуральних чисел на прості множники в межах тисячі; знаходження спільних дільників двох чисел; найбільшого спільного дільника (НСД) двох (кількох) чисел в межах ста; знаходження найменшого спільного кратного (НСК) двох чисел (кількох) в межах ста. |
Дільники та кратні натурального числа |
Короткі усні/письмові відповіді на запитання Усний рахунок Дидактичні ігри Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання, самостійних та тематичних контрольних робіт, інших видів робіт для діагностики, контролю знань та оцінювання результатів навчання Робота з підручником Групове обговорення проблемних ситуацій Виконання інтерактивних вправ Групові та індивідуальні консультації Завдання взаємного оцінювання знань Пошук інформації в друкованих джерелах та інтернеті
Дослідницька, проєктна та пошукова діяльність Наприклад: • Визначення виду числа (просте чи складене). • Дослідницькі задачі на встановлення подільності числа на задане число або добуток заданих чисел • Дослідження парності суми, різниці і добутку двох (кількох) натуральних чисел • Визначення того, чи є число досконалим Знаходження простих чисел- близнюків |
2 |
|
|
Ознаки подільності на 2, 5,10 |
1 |
|||
|
Ознаки подільності на 3,9 |
1 |
|||
|
Прості та складені числа |
2 |
|||
|
Розкладання чисел на прості множники |
1 |
|||
|
Найбільший спільний дільник Взаємно прості числа |
2 |
|||
|
Найменше спільне кратне |
2 |
|||
|
Систематизація знань |
1 |
|||
|
Тематичне оцінювання № 6 |
1 |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема 4. ДРОБОВІ ЧИСЛА І ДІЇ З НИМИ (64 год) |
|
|
|
|
наводить приклади: звичайних дробів; розрізняє: звичайні дроби; правильні і неправильні дроби; пояснює, що таке чисельник і знаменник дробу; мішане число; читає і записує: звичайні дроби; мішані числа; формулює означення: правильного і неправильного дробу; розв’язує вправи, що передбачають: порівняння, додавання і віднімання звичайних дробів з однаковими знаменниками; перетворення мішаного числа у неправильний дріб; перетворення неправильного дробу в мішане число або натуральне число |
Звичайні дроби |
Короткі усні/письмові відповіді на запитання Усний рахунок Дидактичні ігри Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання, самостійних та тематичних контрольних робіт, інших видів робіт для діагностики, контролю знань та оцінювання результатів навчання Робота з підручником Групове обговорення проблемних ситуацій Виконання інтерактивних вправ Групові та індивідуальні консультації Завдання взаємного оцінювання знань Пошук інформації в друкованих джерелах та Інтернеті Дослідницька, проєктна та пошукова діяльність Наприклад: • Використання звичайних дробів у повсякденному житті та навколишньому середовищі • Дослідження і порівняння дробів з однаковими чисельниками • Створення моделей для ілюстрації звичайних дробів • Пошук раціональних способів обчислень числових виразів • Розв’язування задач дослідницького характеру із звичайними дробами |
1 |
|
|
Знаходження дробу від числа |
1 |
|||
|
Знаходження числа за його дробом |
1 |
|||
|
Знаходження дробу від числа та числа за його дробом |
|
|||
|
Дріб як частка двох натуральних чисел |
1 |
|||
|
Порівняння звичайних дробів з однаковими знаменниками |
1 |
|||
|
Правильні та неправильні дроби. |
2 |
|||
|
Мішані числа |
2 |
|||
|
Додавання і віднімання звичайних дробів з однаковими знаменниками |
3 |
|||
|
Додавання і віднімання мішаних чисел |
4 |
|||
|
Систематизація знань |
1 |
|||
|
Тематичне оцінювання № 7 |
1 |
|||
|
|
|
|
|
|
|
наводить приклади: звичайних і десяткових дробів; розрізняє: звичайні і десяткові дроби; правильні і неправильні дроби; пояснює, що таке чисельник і знаменник дробу; мішане число; називає розрядні одиниці цілої та дробової частини десяткового дробу; читає і записує: звичайні та десяткові дроби; мішані числа; формулює означення: правильного і неправильного дробу; середнього арифметичного; знає, розуміє та застосовує правила: округлення десяткових дробів, розв’язує вправи, що передбачають: порівняння, додавання і віднімання звичайних дробів з однаковими знаменниками; порівняння, округлення, додавання, множення ділення десяткових дробів на натуральне число та на десятковий дріб; перетворення мішаного числа у неправильний дріб; перетворення неправильного дробу в мішане число або натуральне число; |
Десятковий дріб. Запис десяткових дробів |
Короткі усні/письмові відповіді на запитання Усний рахунок Дидактичні ігри Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання, самостійних та тематичних контрольних робіт, інших видів робіт для діагностики, контролю знань та оцінювання результатів навчання Робота з підручником Групове обговорення проблемних ситуацій Виконання інтерактивних вправ Групові та індивідуальні консультації Завдання взаємного оцінювання знань Пошук інформації в друкованих джерелах та Інтернеті Дослідницька, проєктна та пошукова діяльність Наприклад: • Використання звичайних та десяткових дробів у повсякденному житті та навколишньому середовищі • Дослідження і порівняння дробів з однаковими чисельниками Створення моделей для ілюстрації звичайних дробів • Дослідження взаємозв’язку десяткових і звичайних дробів • Пошук раціональних способів обчислень числових виразів • Розв’язування задач дослідницького характеру із звичайними та десятковими дробами |
2 |
|
|
Порівняння десяткових дробів |
3 |
|||
|
Округлення десяткових дробів
|
3 |
|||
|
Додавання і віднімання десяткових дробів
|
3 |
|||
|
Систематизація знань |
1 |
|||
|
Тематичне оцінювання № 8 |
1 |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Виконує усно та письмово множення або ділення десяткового дробу на 10, 100, 1000. Виконує арифметичні дії з десятковими дробами. Представляє проблемну ситуацію різними способами. |
Множення десяткових дробів |
Короткі усні/письмові відповіді на запитання Усний рахунок Дидактичні ігри Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання, самостійних та тематичних контрольних робіт, інших видів робіт для діагностики, контролю знань та оцінювання результатів навчання Робота з підручником Групове обговорення проблемних ситуацій Виконання інтерактивних вправ Групові та індивідуальні консультації Завдання взаємного оцінювання знань
|
2 |
|
|
Властивості множення |
3 |
|||
|
Окремі випадки множення десяткових дробів |
2 |
|||
|
Ділення десяткового дробу на натуральне число |
2 |
|||
|
Ділення десяткового дробу на 10,100, 1000… |
1 |
|||
|
Ділення десяткового дробу на натуральне число |
2 |
|||
|
Ділення на десятковий дріб |
6 |
|||
|
Систематизація знань |
1 |
|||
|
Тематичне оцінювання № 9 |
1 |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Знаходить середнє арифметичне значення кількох чисел та середнє значення величин. знаходження середнього арифметичного кількох чисел; розв’язує вправи, що передбачають: знаходження середнього значення величини; застосовує прийоми раціональних обчислень; розв’язує сюжетні задачі з реальними даними щодо: безпеки руху; розрахунку сімейного бюджету, |
Середнє арифметичне. |
Короткі усні/письмові відповіді на запитання Усний рахунок Дидактичні ігри Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання, самостійних та тематичних контрольних робіт, інших видів робіт для діагностики, контролю знань та оцінювання результатів навчання Робота з підручником Групове обговорення проблемних ситуацій Виконання інтерактивних вправ Групові та індивідуальні консультації Завдання взаємного оцінювання знань |
2 |
|
|
Середнє значення величини |
2 |
|||
|
Вправи на всі дії з натуральними числами і десятковими дробами |
6 |
|||
|
Систематизація знань |
1 |
|||
|
Тематичне оцінювання № 10 |
1 |
|||
|
|
|
|
|
|
ВІЛЬХУВАТСЬКА ЗОШ І – ІІ СТУПЕНІВ
ЧУТІВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ ПОЛТАВСЬКОГО РАЙОНУ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ЗАТВЕРДЖУЮ
Директор школи
______ Світлана ГУСАР
_____ вересня 2022 року
______ січня 2023 року
СХВАЛЕНО
Протокол засідання педагогічної ради
Вільхуватської ЗОШ І -ІІ ступенів
_______ серпн 2022 року № 14
_______ січня 2023 року №____
Календарно-тематичне планування
з математики
у 5 класі
на 2022 / 2023 н. р.
Учитель:
Світлана ШНИПОРКОВА,
вчитель фізики і математики,
кваліфікаційна категорія
«спеціаліст вищої категорії»
Вільхуватка - 2022
Складено відповідно до Модельної навчальної програми адаптаційного циклу для закладів загальної середньої освіти (автор Істер О.С.), затвердженою Міністерством освіти і науки України (наказ МОН України від 12.07.2021 р. №795)
5-й клас
Математика
Кількість годин за програмою 175 год
5 год на тиждень
І семестр – 80 год, ІІ семестр – 95 год
Складено до підручника: Математика 5 клас Істер 2022. Математика: підр. для 5-го класу. Автор: О.С. Істер. Видавництво: Київ, Генеза, 2022.
№ |
Дата |
Скоригована |
Тема уроку |
Примітка |
|
I СЕМЕСТР |
|||
|
Тема 1. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ ЗА КУРС ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ (12 год ) |
|||
|
|
|
Натуральні числа. Порівняння натуральних чисел |
|
|
|
|
Арифметичні дії з натуральними числами |
|
|
|
|
Арифметичні дії з натуральними числами |
|
|
|
|
Поняття дробу. Порівняння дробів |
|
|
|
|
Знаходження дробу від числа. Знаходження числа за значенням його дробу |
|
|
|
|
Величини: довжина, маса, місткість, час. Дії з величинами |
|
|
|
|
Величини: довжина, маса, місткість, час. Дії з величинами |
|
|
|
|
Числові та буквені вирази. Рівняння |
|
|
|
|
Числові та буквені вирази. Рівняння |
|
|
|
|
Геометричні фігури на площині |
|
|
|
|
Геометричні фігури на площині. Самостійна робота № 1 |
|
|
|
|
Тематична контрольна (діагностична) робота № 1 |
|
|
Тема 2. НАТУРАЛЬНІ ЧИСЛА. ГЕОМЕТРИЧНІ ФІГУРИ І ВЕЛИЧИНИ (68 год ) |
|||
|
|
|
Натуральні числа. Число нуль. Цифри. Десятковий запис натуральних чисел |
|
|
|
|
Натуральні числа. Число нуль. Цифри. Десятковий запис натуральних чисел |
|
|
|
|
Порівняння натуральних чисел. Числові нерівності |
|
|
|
|
Порівняння натуральних чисел. Числові нерівності |
|
|
|
|
Округлення натуральних чисел |
|
|
|
|
Округлення натуральних чисел. Самостійна робота № 2 |
|
|
|
|
Додавання натуральних чисел. Властивості додавання |
|
|
|
|
Додавання натуральних чисел. Властивості додавання |
|
|
|
|
Віднімання натуральних чисел. Властивості віднімання |
|
|
|
|
Віднімання натуральних чисел. Властивості віднімання |
|
|
|
|
Додавання і віднімання натуральних чисел. Самостійна робота № 3 |
|
|
|
|
Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання |
|
|
|
|
Тематична контрольна (діагностична) робота № 2 |
|
|
|
|
Множення натуральних чисел |
|
|
|
|
Множення натуральних чисел |
|
|
|
|
Властивості множення |
|
|
|
|
Властивості множення |
|
|
|
|
Властивості множення. Самостійна робота № 4 |
|
|
|
|
Степінь натурального числа. Квадрат і куб натурального числа |
|
|
|
|
Степінь натурального числа. Квадрат і куб натурального числа |
|
|
|
|
Ділення натуральних чисел |
|
|
|
|
Ділення натуральних чисел |
|
|
|
|
Ділення з остачею |
|
|
|
|
Ділення з остачею. Самостійна робота № 5 |
|
|
|
|
Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання |
|
|
|
|
Тематична контрольна (діагностична) робота № 3 |
|
|
|
|
Числові вирази. Буквені вирази та формули |
|
|
|
|
Числові вирази. Буквені вирази та формули |
|
|
|
|
Рівняння |
|
|
|
|
Рівняння |
|
|
|
|
Самостійна робота № 6. Текстові задачі на рух |
|
|
|
|
Текстові задачі на рух |
|
|
|
|
Текстові задачі на рух |
|
|
|
|
Текстові задачі економічного змісту |
|
|
|
|
Текстові задачі економічного змісту |
|
|
|
|
Вправи на всі дії з натуральними числами |
|
|
|
|
Вправи на всі дії з натуральними числами |
|
|
|
|
Вправи на всі дії з натуральними числами. Самостійна робота № 7 |
|
|
|
|
Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання |
|
|
|
|
Тематична контрольна (діагностична) робота № 4 |
|
|
|
|
Відрізок та його довжина. Одиниці вимірювання довжини відрізка |
|
|
|
|
Відрізок та його довжина. Одиниці вимірювання довжини відрізка |
|
|
|
|
Промінь, пряма |
|
|
|
|
Промінь, пряма. Координатний промінь |
|
|
|
|
Координатний промінь. Шкала |
|
|
|
|
Координатний промінь. Шкала. Самостійна робота № 8 |
|
|
|
|
Лінійні та стовпчасті діаграми |
|
|
|
|
Кут. Види кутів |
|
|
|
|
Кут. Види кутів |
|
|
|
|
Величина кута. Вимірювання кутів |
|
|
|
|
Величина кута. Побудова кутів |
|
|
|
|
Трикутник та його периметр. Види трикутників за кутами та сторонами |
|
|
|
|
Трикутник та його периметр. Види трикутників за кутами та сторонами. Самостійна робота № 9 |
|
|
|
|
Прямокутник. Квадрат. Периметр квадрата і прямокутника |
|
|
|
|
Прямокутник. Квадрат. Рівність фігур |
|
|
|
|
Рівність фігур |
|
|
|
|
Площа прямокутника і квадрата. Одиниці вимірювання площі |
|
|
|
|
Площа прямокутника і квадрата. Одиниці вимірювання площі |
|
|
|
|
Площа прямокутника і квадрата. Самостійна робота № 10 |
|
|
|
|
Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання |
|
|
|
|
Тематична контрольна (діагностична) робота № 5 |
|
|
|
|
Найпростіші комбінаторні задачі |
|
|
|
|
Найпростіші комбінаторні задачі |
|
|
|
|
Розв’язування текстових задач алгебраїчним методом |
|
|
|
|
Узагальнення та систематизація знань за перший семестр |
|
|
II СЕМЕСТР |
|||
|
Тема 3. ПОДІЛЬНІСТЬ НАТУРАЛЬНИХ ЧИСЕЛ (13 год) |
|||
|
|
|
Дільники та кратні натурального числа |
|
|
|
|
Дільники та кратні натурального числа |
|
|
|
|
Ознаки подільності на 2, 5, 10 |
|
|
|
|
Ознаки подільності на 2, 5, 10 |
|
|
|
|
Ознаки подільності на 9 і 3 |
|
|
|
|
Ознаки подільності на 9 і 3 |
|
|
|
|
Прості та складені числа |
|
|
|
|
Прості та складені числа. Самостійна робота № 11 |
|
|
|
|
Розкладання чисел на прості множники |
|
|
|
|
Найбільший спільний дільник. Взаємно прості числа |
|
|
|
|
Найбільший спільний дільник. Взаємно прості числа |
|
|
|
|
Найменше спільне кратне |
|
|
|
|
Найменше спільне кратне. Самостійна робота № 12 |
|
|
|
|
Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання |
|
|
|
|
Тематична контрольна (діагностична) робота № 6 |
|
|
Тема 4. ДРОБОВІ ЧИСЛА І ДІЇ З НИМИ (64 год) |
|||
|
|
|
Звичайні дроби |
|
|
|
|
Знаходження дробу від числа і числа за його дробом |
|
|
|
|
Знаходження дробу від числа і числа за його дробом |
|
|
|
|
Дріб як частка двох натуральних чисел |
|
|
|
|
Порівняння звичайних дробів з однаковими знаменниками |
|
|
|
|
Порівняння звичайних дробів з однаковими знаменниками |
|
|
|
|
Правильні і неправильні дроби |
|
|
|
|
Правильні і неправильні дроби. Самостійна робота № 13 |
|
|
|
|
Мішані числа |
|
|
|
|
Мішані числа |
|
|
|
|
Додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками |
|
|
|
|
Додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками |
|
|
|
|
Додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками |
|
|
|
|
Додавання і віднімання мішаних чисел |
|
|
|
|
Додавання і віднімання мішаних чисел |
|
|
|
|
Додавання і віднімання мішаних чисел |
|
|
|
|
Додавання і віднімання мішаних чисел. Самостійна робота № 14 |
|
|
|
|
Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання |
|
|
|
|
Тематична контрольна (діагностична) робота № 7 |
|
|
|
|
Десятковий дріб. Запис десяткових дробів |
|
|
|
|
Десятковий дріб. Запис десяткових дробів |
|
|
|
|
Порівняння десяткових дробів |
|
|
|
|
Порівняння десяткових дробів |
|
|
|
|
Порівняння десяткових дробів |
|
|
|
|
Самостійна робота № 15. Округлення десяткових дробів |
|
|
|
|
Округлення десяткових дробів |
|
|
|
|
Округлення десяткових дробів |
|
|
|
|
Додавання і віднімання десяткових дробів |
|
|
|
|
Додавання і віднімання десяткових дробів. Властивості додавання |
|
|
|
|
Додавання і віднімання десяткових дробів. Самостійна робота № 16 |
|
|
|
|
Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання |
|
|
|
|
Тематична контрольна (діагностична) робота № 8 |
|
|
|
|
Множення десяткових дробів |
|
|
|
|
Множення десяткових дробів |
|
|
|
|
Множення десяткових дробів. Властивості множення |
|
|
|
|
Множення десяткових дробів. Властивості множення |
|
|
|
|
Множення десяткових дробів. Властивості множення |
|
|
|
|
Окремі випадки множення десяткових дробів |
|
|
|
|
Окремі випадки множення десяткових дробів. Самостійна робота № 17 |
|
|
|
|
Ділення десяткового дробу на натуральне число |
|
|
|
|
Ділення десяткового дробу на натуральне число |
|
|
|
|
Ділення десяткових дробів на 10, 100, 1000, ... |
|
|
|
|
Ділення десяткових дробів на натуральне число |
|
|
|
|
Ділення десяткових дробів на натуральне число |
|
|
|
|
Ділення на десятковий дріб |
|
|
|
|
Ділення на десятковий дріб |
|
|
|
|
Ділення на десятковий дріб |
|
|
|
|
Ділення на десятковий дріб |
|
|
|
|
Ділення на десятковий дріб |
|
|
|
|
Ділення на десятковий дріб. Самостійна робота № 18 |
|
|
|
|
Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання |
|
|
|
|
Тематична контрольна (діагностична) робота № 9 |
|
|
|
|
Середнє арифметичне |
|
|
|
|
Середнє арифметичне |
|
|
|
|
Середнє значення величини |
|
|
|
|
Середнє значення величини |
|
|
|
|
Вправи на всі дії з натуральними числами і десятковими дробами |
|
|
|
|
Вправи на всі дії з натуральними числами і десятковими дробами |
|
|
|
|
Вправи на всі дії з натуральними числами і десятковими дробами |
|
|
|
|
Вправи на всі дії з натуральними числами і десятковими дробами |
|
|
|
|
Вправи на всі дії з натуральними числами і десятковими дробами |
|
|
|
|
Вправи на всі дії з натуральними числами і десятковими дробами. Самостійна робота № 19 |
|
|
|
|
Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання |
|
|
|
|
Тематична контрольна (діагностична) робота № 10 |
|
|
Тема 5. ПОВТОРЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ (18 год) |
|||
|
|
|
Натуральні числа. Порівняння натуральних чисел. Округлення натуральних чисел. Арифметичні дії з натуральними числами та їх властивості |
|
|
|
|
Арифметичні дії з натуральними числами та їх властивості. Квадрат і куб числа. Порядок виконання арифметичних дій у виразах. Ділення з остачею |
|
|
|
|
Числові та буквені вирази. Формули. Рівняння. Текстові задачі |
|
|
|
|
Текстові задачі .Відрізок, пряма, промінь. Координатний промінь. |
|
|
|
|
Кут, трикутник, прямокутник, квадрат. Площа та периметр квадрата і прямокутника |
|
|
|
|
Подільність натуральних чисел |
|
|
|
|
Подільність натуральних чисел |
|
|
|
|
Звичайні дроби |
|
|
|
|
Звичайні дроби |
|
|
|
|
Десятковий дріб. Порівняння десяткових дробів .Округлення десяткових дробів |
|
|
|
|
Арифметичні дії з десятковими дробами |
|
|
|
|
Арифметичні дії з десятковими дробами |
|
|
|
|
Арифметичні дії з десятковими дробами. Середнє арифметичне |
|
|
|
|
Підсумкова контрольна робота |
|
|
|
|
Аналіз результатів підсумкової контрольної роботи |
|
|
|
|
Розкладання натуральних чисел, більших за тисячу, на прості множники. Логічні задачі |
|
|
|
|
Знаходження найбільшого спільного дільника (НСД) і найменшого спільного кратного (НСК) двох (кількох) чисел в межах тисячі |
|
|
|
|
Узагальнення знань |
|
|
|
|
Підсумковий урок |
|
РОЗДІЛ ІІІ
Навчально-методичне та матеріально-технічне забезпечення навчального процесу
З переліком навчальних програм, підручників та навчально-
методичних посібників рекомендованих Міністерством освіти і науки України
для використання у 5-11 класах закладів загальної середньої освіти в
2022/2023 навчальному році можна ознайомитись на сайті Державної наукової
установи “Інститут модернізації змісту освіти за покликанням
https://docs.google.com/spreadsheets/d/16NyRYEKgeQ4T5BE68Las2gn0q2MPyIWSWx-Vdw-zmA/edit#gid=883367929
3.1. Навчально-методичний комплект
Перелік підручників, друкованих зошитів, методичних посібників, онлайн-ресурси та програмне забезпечення для навчання
«Навчально-методична скарбниця. НУШ 5–6 класи» (доступ за покликанням:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1mC99CMln4MEbhW_G4v62ptgK8i0MpJA
v/edit#gid=1535241542)
3.2. Матеріально-технічне забезпечення
Перелік комп’ютерної техніки, програмного забезпечення, онлайн-платформ для організації змішаного та дистанційного навчання
З метою організації освітнього процесу та виконання освітніх програм за
умови дистанційного та змішаного навчання рекомендуємо використовувати
засоби:
сучасний онлайн-ресурс Всеукраїнська школа онлайн (https://lms.eschool.net.ua/) ;
– онлайн платформи: Microsoft Teams, Classroom, Class Dojo
(https://www.classdojo.com/), GIOS (https://gioschool.com/), MiйКлас
(https://miyklas.com.ua/info/uciteliam), Edmodo (https://new.edmodo.com);
– віртуальні дошки: Padlet (https://padlet.com/), Jamboard
(https://jamboard.google.com/), Trello (https://trello.com/uk), MindMeister
(https://www.mindmeister.com/), Mindomo (https://www.mindomo.com/);
– онлайн сервіси для дистанційної перевірки знань, створення навчальних
тестів, інтерактивних вправ, інфографіки, ребусів: «На Урок»
(https://naurok.com.ua/test/create), Всеосвіта (https://vseosvita.ua/test),
LearningAppsg (http://learningapps.org/), Kahoot! (https://kahoot.com), Matific
(https://www.matific.com/ua/uk/home/). Узагальнений та систематизований
теоретичний матеріал з математики 5-11 класів розміщено на Інтернет
ресурсах: EdEra (https://www.ed-era.com/), iLearn (https://ilearn.org.ua/),
Prometheus (https://prometheus.org.ua/), Khan Academy
(https://uk.khanacademy.org/), Be smart (https://besmart.eduget.com).
РОЗДІЛ ІV
Система оцінювання результатів навчання
Оцінювання навчальних досягнень учнів
Оцінювання — невід’ємна частина освітнього процесу. Оцінювання —
основний засіб, за допомогою якого вимірюють досягнення й діагностують
проблеми навчання, надають зворотний зв’язок, ознайомлюють учасників
освітнього процесу зі станом, проблемами й досягненнями освіти.
Оцінювання має бути:
• зрозумілим усім учасникам освітнього процесу
• гнучким
• психологічно комфортним
• багатоскладовим.
Наголошуємо на дотримання ціннісних орієнтирів оцінювання НУШ, що
зумовлені філософією оцінювання. Зокрема, зверніть увагу на такі моменти:
оцінювання має бути справедливим, об’єктивним, незалежним,
оцінювання є частиною освітнього процесу;
оцінювання мають проводити на засадах компетентнісного підходу;
учні мають бути активними, проводити само- і взаємооцінювання;
кожен заклад освіти та вчитель мають право на власну систему
оцінювання.
Оцінювання навчальних досягнень п’ятикласників у 2022/2023
навчальному році здійснюється відповідно до Методичних рекомендацій щодо
оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту
відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти,
затверджених наказом МОН України від 01.04.2022 № 289 «Про затвердження
Методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6
класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту
базової середньої освіти» (https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennyametodichnih-rekomendacij-shodo-ocinyuvannya-navchalnih-dosyagnen-uchniv-5-6-
klasiv-yaki-zdobuvayut-osvitu-vidpovidno-do-novogo-derzhavnogo-standartubazovoyi-serednoyi-osviti).
Оцінювання має бути зорієнтованим на визначені Державним стандартом
базової середньої освіти ключові компетентності та наскрізні вміння й
передбачені навчальною програмою очікувані результати навчання для
відповідного періоду освітнього процесу.
Система оцінювання має на меті допомогти вчителеві конкретизувати
навчальні досягнення учнів і надати необхідні інструменти для впровадження
об’єктивного й справедливого оцінювання результатів навчання.
За місцем в навчальному процесі оцінювання буває:
поточним, підсумковим.
За метою оцінювання: діагностичним, формувальним, контролюючим.
В оцінюванні навчальних досягнень учнів важливо розрізняти:
формувальне, поточне оцінювання (оцінювання для навчання)
підсумкове оцінювання (тематичне, семестрове, річне).
Для визначення рівня досягнення учнями результатів навчання заклад
освіти може застосовувати Орієнтовну рамку оцінювання навчальних
досягнень здобувачів базової середньої освіти або на її основі розробити власні
критерії та шкалу оцінювання.
Оцінювання за ретельно розробленими критеріями дає змогу зробити
процес оцінювання прозорим і зрозумілим для всіх учасників освітнього
процесу. Окрім того, критерії сприяють об’єктивації оцінювання. Критерії
оцінювання розробляються на основі загальних критеріїв оцінювання (додаток
2 наказу МОН України від 01.04.2022 № 289) з урахуванням характеристик
груп загальних результатів навчального предмета. Орієнтовні критерії з оцінювання результатів навчання учнів 5 класів здійснюють за 12-бальною
системою (шкалою), а його результати позначають цифрами від 1 до 12.
За рішенням педагогічної ради заклад освіти має змогу визначити
адаптаційний період, впродовж якого не здійснюватиме поточне та тематичне
оцінювання.
Результати річного оцінювання відображають у свідоцтві досягнень, яке
видають учневі / учениці в кінці навчального року, за системою (шкалою),
визначеною законодавством. Оцінка результатів навчання учнів є
конфіденційною інформацією, яку повідомляють лише учневі / учениці, його /
її батькам (іншим законним представникам).
Для забезпечення наступності між підходами до оцінювання результатів
навчання здобувачів початкової та базової середньої освіти, рекомендуємо у
першому семестрі 5-го класу підсумкове та, у разі застосування, проміжне
оцінювання результатів навчання учнів здійснювати за рівневою шкалою, а
його результати позначати словами або відповідними літерами: «початковий
(П)», «середній» (С), «достатній» (Д), «високий (В)», та супроводжувати
вербальною характеристикою з орієнтацією на досягнення учня / учениці (а не
на помилки або невдачі).
Окрім поточного формувального та підсумкового (семестрового, річного)
оцінювання, педагогічні працівники закладу освіти можуть ухвалити рішення
про здійснення проміжного оцінювання результатів навчання. Періодичність і процедури здійснення проміжного оцінювання й види діяльності, результати
яких підлягають проміжному оцінюванню, визначають педагогічні працівники
закладу освіти залежно від дидактичної мети та з урахуванням відповідної
навчальної програми.
Формувальне (поточне формувальне) оцінювання
Основна ланка в системі контролю у закладах загальної середньої освіти
— поточний контроль. Його слід проводити систематично, щоб встановити
рівень опанування навчального матеріалу учнями та скоригувати технології
навчання.
Головна функція поточного контролю — навчальна. Важливо
застосовувати завдання, запитання, тести тощо, щоб закріпити і повторити
вивчений матеріал. Індивідуальні форми роботи необхідно поєднувати із
груповою та фронтальною роботою класу. Зауважити на мотиваційно-
стимулюючу функцію поточного оцінювання.
Поточне формувальне оцінювання здійснюють з метою допомогти учням
усвідомити способи досягнення якісних результатів навчання. Поточне
оцінювання призначене для встановлення рівнів опанування здобувачами
освіти навчального матеріалу та здійснення коригування щодо застосованих
технологій навчання. Упроваджувати поточне оцінювання необхідно
систематично, використовуючи завдання на повторення пройденого матеріалу
й закріплення вивченого.
Поточне оцінювання рекомендуємо проводити як формувальне. Зверніть
увагу: формувальне оцінювання — інтерактивне оцінювання щоденного
особистісного поступу здобувача освіти, що дає змогу відстежувати рівень
сформованих компетентностей, навчальний досвід і відповідно коригувати
освітній процес. Його можна реалізовувати у вигляді усного опитування,
тестування, письмової роботи чи цифрової діяльності за вибором вчителя.
Поточне формувальне оцінювання рекомендується проводити за рівнями. Під
час формувального оцінювання важливою є вербальна оцінка Вчитель має
коректно та зрозуміло формулювати оцінку роботи учнів, даючи поради та
рекомендації щодо коригування результатів навчання. За результатами
поточного оцінювання вчитель коригує методику навчання.
Мета формувального оцінювання:
скоригувати діяльність учителя та учня, щоб поліпшити результат
навчання;
навчити учня самостійно оцінювати свої результати навчання, щоб
будувати індивідуальну освітню траєкторію.
Формувальне оцінювання може здійснюватися у формі само- та
взаємооцінювання, зокрема учні/учениці співставляють досягнутий результат
своєї діяльності з її метою, аналізують успіхи і причини індивідуальних невдач
у вивченні навчального матеріалу та визначають можливі шляхи їх подолання.
У процесі формувального оцінювання самооцінювання може
здійснюватися на різних етапах навчальної діяльності, зокрема як на етапі
планування виконання навчального завдання (вироблення критеріїв
оцінювання), так і по завершенню його виконання (оцінювання учнем власної
роботи за зрозумілими критеріями). Важливим за цих умов є оцінювання
вчителем за тими ж критеріями, порівняння оцінки вчителя і учня та з’ясування
ймовірних розбіжностей в оцінці.
Поточне формувальне оцінювання, окрім рівневого або бального, у формі
самооцінювання, взаємооцінювання можна здійснювати із використанням
окремих інструментів — карток, шкал, щоденника спостереження вчителя,
портфоліо результатів навчальної діяльності учнів тощо.
Із результатів і продуктів навчальної діяльності учень і вчитель можуть
формувати «портфоліо успіху», яке відображатиме поступальний рух дитини до
запланованої мети навчання.
Підсумкове оцінювання
У компетентнісній парадигмі освіти підсумкове оцінювання перевіряє
когнітивні уміння, навички мислення вищого рівня. Приміром, чи може учень
об’єднати факти та ідеї, синтезувати, узагальнити й пояснити їх, зробити
висновок, інтерпретувати інформацію тощо. Тому, коли вчитель розробляє
контрольно-перевірні роботи варто використовувати Таксономію Блума.
Тематичне та підсумкове оцінювання має контролюючу мету та
здійснюється наприкінці вивчення теми, семестру чи навчального року у формі
тестування або контрольної роботи.
Тематичне оцінювання призначене для отримання висновків про результати навчання учнів з певної теми. Проводиться у вигляді тестування або письмової
тематичної контрольної роботи, що містить завдання на перевірку всіх груп результатів навчання. Тематичне оцінювання здійснюють на основі
поточного з урахуванням проведених діагностичних (контрольних) робіт.
Для тематичного оцінювання відводимо відповідні клітинки в класному
журналі. Фіксуйте тематичні та семестрові оцінки в окремій колонці без дати,
водночас, зауважуємо, що вимоги обов’язкового виставлення оцінки за тему до
класного журналу не передбачено. При виставленні тематичного балу,
результати перевірки робочих зошитів не враховують.
Семестровий контроль проводять, щоб перевірити, як учні засвоїли
навчальний матеріал в обсязі навчальних тем, розділів і підтвердити результати
поточних оцінок, отриманих учнями раніше. Завдання для семестрового
контролю складають на основі програми з охопленням найактуальніших
розділів й тем вивченого матеріалу. Важливо враховувати рівень навченості
учнів, щоб реалізувати диференційований підхід до навчання.
Підсумкове оцінювання здійснюють з метою отримання даних про рівень
досягнення учнями результатів навчання після завершення освітньої програми
або окремих освітніх компонентів.
При здійсненні підсумкового оцінювання необхідно використовувати завдання
для визначення рівня досягнень за кожною групою результатів: (учениця/учень)
опрацьовує та використовує інформацію, застосовує її в житті. Для проведення
зазначених видів оцінювання ефективно використовувати компетентнісно
орієнтовані завдання.
Оцінку за семестр ставимо за результатами тематичного оцінювання та
контролю груп загальних результатів.
Підсумкове семестрове та річне оцінювання також може проводитись у формі
підсумкового тестування або підсумкової письмової контрольної роботи. Річне
оцінювання здійснюють на підставі загальної оцінки результатів навчання за І
та ІІ семестри. Наголошуємо, що система оцінювання, яку використовує
вчитель має бути відображена в освітній програмі закладу освіти та доведена
до відома усіх учасників освітнього процесу.
Інститут педагогіки НАПН України розробив методичні рекомендації щодо
особливостей впровадження Державного стандарту базової середньої освіти,
розроблення освітньої програми закладу загальної середньої освіти на основі
типової освітньої програми для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти, а
також нове навчально-методичне забезпечення навчальних предметів /
інтегрованих курсів для 5-х класів закладів загальної середньої освіти, яке містить також матеріали щодо методів та інструментів оцінювання.
Для оцінювання результатів навчання з математики Інститут педагогіки
пропонує три групи навчальних результатів:
Дослідження ситуацій та створення математичних моделей
Розв’язування математичних задач
Інтерпретація та критичний аналіз результатів. Кожен з цих етапів передбачає розвиток математичного мислення, мови,
використання математичної термінології тощо. Такий підхід дещо спрощує
проведення оцінювання груп загальних результатів, зазначених у Державному
стандарті базової середньої освіти, оскільки співвідноситься з етапами
математичного моделювання:
1. з’ясувати, чи можна розв’язати проблему за допомогою математики та
створити її математичну модель;
2. розв’язати математичну задачу;
3. використати отриманий результат для вирішення проблеми.
Іншим виміром для оцінювання слугують рівні результатів навчання –
початковий, середній, достатній, високий.
Поділ результатів на рівні доцільно співвіднести з розумовими процесами
(запам’ятовування, розуміння, застосування, аналіз, синтез та оцінка)
відповідно до таксономії Блума. Перші три рівні – знання, розуміння та
застосування - цілі нижчого порядку (мислення нижчого рівня), наступні три –
аналіз, синтез, оцінювання – вищого порядку (мислення високого рівня).
Співвідношення рівнів результатів навчання і рівнів сформованості мислення за
Б. Блумом подано в таблиці.
Рівні результатів
навчання
Цілі навчання
(за Б. Блумом)
Початковий |
Знання, розуміння |
Середній |
Застосування |
Достатній |
Аналіз, синтез |
Високий |
Оцінювання, створення |
Вимірниками результатів навчання учнів з математики зазвичай є набір
завдань різного рівня складності. Важливими є завдання всіх рівнів, оскільки
всі вони формують різні види мислення.
Під час оцінювання враховують автономність навчальної діяльності учнів, зокрема міру самостійності учнів під час розв’язування задач, виконання
вправ, усних відповідей, а також ініціативність під час роботи в групі.
Поступ автономності учнів за рівнями можна представити так:
Рівні |
Початковий |
Середній |
Достатній |
Високий |
Ступінь |
Відчуває |
Вносить |
Вносить |
Самостійно |
Модель оцінювання результатів навчання учнів з математики має
щонайменше три виміри:
- групи результатів навчання;
- рівні результатів навчання;
- автономність учня у навчальній діяльності.
Критерії оцінювання предметних та особистісних результатів
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Критерії оцінювання навчальних досягнень |
Початковий |
1 |
Учень/учениця розрізняє об'єкти вивчення |
2 |
Учень/учениця відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об'єкт вивчення |
|
3 |
Учень/учениця відтворює частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя виконує елементарні завдання |
|
Середній |
4 |
Учень/учениця з допомогою вчителя відтворює основний навчальний матеріал, повторює за зразком певну операцію, дію |
5 |
Учень/учениця відтворює основний навчальний матеріал, з помилками й неточностями дає визначення понять, формулює правило |
|
6 |
Учень/учениця виявляє знання й розуміння основних положень навчального матеріалу; відповідає правильно, але недостатньо осмислено; застосовує знання при виконанні завдань за зразком |
|
Достатній |
7 |
Учень/учениця правильно відтворює навчальний матеріал, знає основоположні теорії і факти, наводить окремі власні приклади на підтвердження певних думок, частково контролює власні навчальні дії |
8 |
Учень/учениця має достатні знання, застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролює власну діяльність; відповіді логічні, хоч і мають неточності |
|
9 |
Учень/учениця добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, аналізує й систематизує інформацію, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією |
|
Високий |
10 |
Учень/учениця має повні, глибокі знання, використовує їх у практичній діяльності, робить висновки, узагальнення |
11 |
Учень/учениця має гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, знаходить інформацію та аналізує її, ставить і розв'язує проблеми |
|
12 |
Учень/учениця має системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує, оцінює, узагальнює опанований матеріал, самостійно користується джерелами інформації, приймає обґрунтовані рішення |
Тематичне оцінювання здійснюється на основі поточного оцінювання із урахуванням проміжних (самостійні роботи) і тематичних (контрольні роботи) діагностичних зрізів, практичних та лабораторних робіт, результатів виконання учнями навчальних проєктів.
Оцінка за семестр ставиться за результатами тематичного оцінювання та контролю груп загальних результатів відображених у “Свідоцтві досягнень”:
Математика
Інтегрований курс «Мистецтво» / курси за вибором художнього спрямування
Річне оцінювання здійснюється на підставі загальної оцінки результатів навчання за І та ІІ семестри. Наприкінці курсу передбачено підсумкову контрольну роботу / Окремі підсумкові контрольні роботи не проводяться.
Оцінювання результатів навчання здійснюється: за 12-бальною системою (шкалою), а його результати позначають цифрами від 1 до 12. / у І семестрі за рівневою шкалою; у ІІ семестрі та річне за 12-бальною шкалою.
V. СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ТА ІНФОРМАЦІЙНИХ РЕСУРСІВ
1. Закон України «Про освіту»: від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
2. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої
школи: від 14.12.2016 № 988-р. URL:
https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkolacompressed.pdf.
3. Закон України «Про повну загальну середню освіту»: від 16.01.2020
№ 463-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text.
4. Державний стандарт базової середньої освіти від 30.09.2020 № 898. URL:
https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinskashkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti.
5. Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої
освіти: постанова Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 898. URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text
6. Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання
навчальних досягнень учнів 5–6 класів, які здобувають освіту відповідно до
нового Державного стандарту базової середньої освіти: наказ МОН України від
01.04.2022 № 289. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/86195/ .
7. Методичні рекомендації щодо особливостей організації освітнього
процесу у першому (адаптивному) циклі / 5 класах закладів загальної середньої
освіти за Державним стандартом базової середньої освіти в умовах реалізації
Концепції «Нова українська школа» від 06.08.2021 № 4.5/2303-21. URL:
https://www.schoollife.org.ua/metodychni-rekomendatsiyi-shhodo-osoblyvostejorganizatsiyi-osvitnogo-protsesu-5-klasah-nush/.
8. Організація освітнього процесу в 5-х класах закладів загальної середньої
освіти / Інститут педагогіки НАПН України. 2022. URL:
https://undip.org.ua/announce/orhanizatsiia-osvitnoho-protsesu-v-5-kh-klasakhzakladivzahalnoi-serednoi-osvity/.
9. Формула Нової української школи та її реалізація в навчально-
методичному комплекті для 5 класу: вебінар. 2022 URL:
https://sites.google.com/view/labmocdu/%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B4%D1%83%D0%BA%D1%86%D1%96
%D1%8F-
%D0%BB%D0%B0%D0%B1%D0%BE%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%BE%D
1%80%D1%96%D1%97/%D0%B4%D0%BB%D1%8F-5-
%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%96%D0%B2-
%D0%BD%D1%83%D1%88/%D0%B2%D0%B5%D0%B1%D1%96%D0%BD%D
0%B0%D1%80-15-02-2022?authuser=0
10. Концепції національно-патріотичного виховання (наказ МОН від 06.06.2022
№ 527) https://imzo.gov.ua/2022/06/08/nakaz-mon-vid-06-06-2022-527-pro-deiakipytannia-natsional-no-patriotychnoho-vykhovannia-v-zakladakh-osvity-ukrainy-tavyznannia-takym-shcho-vtratyv-chynnist-nakazu-ministerstva-osvity-i-naukyukrainy/
11. Модельна навчальна програма «Математика. 5–6 класи» для закладів
загальної середньої освіти (авт. Істер О. С.)
Програми розміщені на офіційному сайті МОН за покликанням:
https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/modelninavchalni-programi-dlya-5-9-klasiv-novoyi-ukrayinskoyi-shkoli-zaprovadzhuyutsyapoetapno-z-2022-roku