Навчальна програма з позашкільної освіти еколого-натуралістичного напряму «В гармонії з природою»

Про матеріал
Навчальна програма з позашкільної освіти еколого-натуралістичного напряму «В гармонії з природою» розроблена з метою формування ключових компетентностей і світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення та поведінки особистості, розвитку її інтелектуальних і творчих здібностей, пізнавальної та творчої активності у процесі занять флористикою та фітодизайном. Рекомендована для керівників гуртків еколого-натуралістичного напряму закладів загальної середньої та позашкільної освіти.
Перегляд файлу

Департамент освіти і науки Київської обласної державної адміністрації

Комунальний заклад київської обласної ради

«Центр творчості дітей та юнацтва Київщини»

 

 

 

 

 

 

 

 

                                    Схвалено

науково-методичною радою

Комунального навчального закладу Київської обласної ради

«Київський обласний інститут післядипломної освіти

 педагогічних кадрів»

протокол  від  17.10.2019  № 5

                                   Схвалено

методичною радою

Комунального закладу

Київської обласної ради

«Центр творчості дітей та юнацтва Київщини»

протокол  від  12.09.2019   № 3

 

 

 

 

 

 

Навчальна програма з позашкільної освіти

еколого-натуралістичного напряму

«В гармонії з природою»

4 роки навчання

 

 

Автор:

Тихоненко Людмила Вікторівна,

керівник гуртка

КЗ КОР «Центр творчості дітей

та юнацтва Київщини»

 

 

 

 

 

 

 

м. Біла Церква – 2019

 

 

Автор:

Тихоненко Людмила Вікторівна – керівник гуртка «Флористика та фітодизайн інтер’єру» Комунального закладу Київської обласної ради «Центр творчості дітей та юнацтва Київщини»

 

Рецензенти:

Пахомова І.А. – завідувач еколого-натуралістичного відділу КЗ КОР «Центр творчості дітей та юнацтва Київщини»

Гаврилюк В. Ю. – методист відділу виховної роботи та позашкільної освіти Комунального навчального закладу Київської обласної ради «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів»;

Іщук Л. П. кандидат біологічних наук, доцент кафедри садово-паркового господарства агротехнологічного факультету Білоцерківського національного аграрного університету.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

Сучасна система позашкільної освіти держави орієнтована на гармонійний розвиток особистості дитини відповідно до її вікових та індивідуальних особливостей, формування в неї ключових і предметних компетентностей, екологічної грамотності, необхідних життєвих і соціальних навичок для дорослого життя у демократичному суспільстві. За таких умов виняткового значення набуває освітня діяльність гуртків, творчих об’єднань еколого-натура-лістичного напряму, які формують у юного покоління ціннісне ставлення до природи, розуміння природи як універсальної цінності для життя людини, почуття відповідальності за ощадне використання природних ресурсів, свідоме бажання брати участь у природоохоронних заходах тощо.

Проблема виховання етичного ставлення підростаючого покоління до навколишнього середовища стає важливою і надзвичайно актуальною в наш час, оскільки свідоме розуміння відносин людського суспільства з природою є важливою умовою збереження середовища для повноцінної життєдіяльності та подальшого розвитку наступних поколінь.

Створення навчальної програми обумовлено необхідністю вдосконалення концептуальних підходів до біологічної освіти дітей і учнівської молоді, акумуляції сучасних технологій, методів, форм, засобів екологічного виховання юного покоління та їх упровадження в широку освітню практику. Формування ключових компетентностей особистості, її гармонійний розумовий, творчий і духовний розвиток, виховання на цінностях (ціннісне ставлення до живої природи, екологічно безпечна взаємодія з нею) у контексті реалізації Концепції нової української школи та реформування системи освіти держави, підкреслює актуальність програми.

Мета навчальної програми – формування ключових компетентностей і світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення та поведінки особистості, розвиток її інтелектуальних і творчих здібностей, пізнавальної та творчої активності у процесі занять флористикою та фітодизайном.

 

Завдання навчальної програми наступні:

  •   поглибити знання з природознавства;
  •   формувати у вихованців дбайливе ставлення до природи;
  •   ознайомити з українськими народними ремеслами, традиціями декоративно-прикладного мистецтва;
  •   навчити дітей сучасним технікам дизайну (флористика, фітодизайн, декупаж, валяння, солоне тісто та інші);
  •   розвити художній смак, творчу уяву, фантазію;
  •   формувати позитивні якості особистості: працелюбність, наполегливість у досягненні мети, відповідальність за результат власної діяльності, колективізм, товариське ставлення до інших, вміння працювати в колективі;
  •   виховувати патріотичні почуття, шанобливе ставлення до народних традицій;
  •   створювати середовище для саморозвитку, самореалізації, соціалізації та професійного самовизначення учнів.

Навчальна програма забезпечує формування таких компетентностей вихованців:

  •   пізнавальноїзасвоєння системи знань з флористики та фітодизайну, поглиблення знань про біологічні та декоративні якості квіткових рослин, ознайомлення з новітніми технологіями у флористиці та фітодизайні, розвиток пізнавального інтересу, творчих здібностей;
  •   практичної опанування практичними уміннями та навичками флористики та фітодизайну, технікою створення флористичних об’єктів, використання набутих знань у повсякденному житті та побуті;
  •   творчоїрозвиток творчої ініціативи, формування творчих здібностей, потреби у творчій самореалізації та духовному вдосконаленні, розвиток спостережливості, уваги, формування досвіду проектної та дослідницької діяльності.
  •   соціальної – ціннісне ставлення до природи; розвиток патріотичних почуттів; набуття навичок творчої взаємодії в дитячому колективі, професійного та соціального партнерства.

Навчальна програма розроблена для гуртків еколого-натуралістичного напряму «Флористика та фітодизайн інтер’єру» та «Основи ландшафтного дизайну», розрахована на дітей молодшого та середнього шкільного віку.

Навчальна програма передбачає 4 роки навчання:

1-й рік навчання: 1-й рік початкового рівня – 144 години на рік, 4 години на тиждень;

2-й рік навчання: 2-й рік початкового рівня – 144 години на рік, 4 години на тиждень;

3-й рік навчання: 1-й рік основного рівня – 216 годин на рік, 6 годин на тиждень;

4-й рік навчання: 2-й рік основного рівня – 216 годин на рік, 6 годин на тиждень.

Дана навчальна програма створена на основі авторської програми «Фітодизайн», яка була схвалена науково-методичною радою Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів у березні 2007 року, протокол № 2. До програми внесено доповнення, що задовольняють цікавість дітей до сучасних технік дизайну.

Специфіка навчальної програми обумовлена необхідністю пропонування дитині поєднання широкої палітри творчих технік, пов’язаних з природним матеріалом (флористика та фітодизайн, декупаж, валяння, солоне тісто тощо), що забезпечує різносторонність та вправність у їх оволодінні. Творчість через використання природного матеріалу містить у собі чималі ресурси для «занурення» дітей у світ рідної природи, пізнання її різних сторін і одночасно – виховання дбайливого, бережливого ставлення до неї, формування базових компетентностей.

Робота з природним матеріалом сприяє розвитку художньої інтуїції, чутливості до довершення форми, відчуття гармонійності деталей, прищеплення художнього смаку, розвитку творчих здібностей, уяви. Тому у  структурі програми виокремлюються такі розділи: іграшка з природного матеріалу,  хатні обереги,  флористика,  декупаж,  робота з соломкою, робота з пір’ям та шкаралупою яйця тощо.

Програма першого та другого року навчання спрямована на розвиток у вихованців пізнавального інтересу до навколишньої природи, знайомство з біологічними та функціональними особливостями її об’єктів.

Виготовленню творчих робіт передує підготовчий етап: теоретичні заняття, екскурсії в природу, робота на екологічній стежці, фенологічні спостереження, відвідування виставок тощо.

У процесі роботи з природним матеріалом, діти знайомляться з його властивостями, найпростішими способами обробки та з’єднання деталей, набувають навиків користування різними інструментами. Діти виготовляють аплікації, іграшки за зразком. Формуються навики аналізу, планування і виготовлення поробки та іграшки.

Практична робота організовується за такими основними етапами:

  1.     Розгляд і аналіз зразка іграшки (композиції, виробу);
  2.     Встановлення поетапної послідовності її виготовлення і планування ходу роботи;
  3.     Вибір способу з’єднання частин іграшки (композиції, виробу);
  4.     Підбір матеріалу та інструментів;
  5.     Виготовлення іграшки (виробу, композиції);
  6.     Аналіз і оцінка виробу.

Програма третього та четвертого років навчання передбачає вивчення українських народних традицій, оберегів, ознайомлення з флористикою та фітодизайном, оволодіння техніками виготовлення більш складніших букетів та композицій з живих та засушених квітів, оволодіння техніками декору предметів інтер’єру, оформлення інтер’єрів, а також основам зовнішнього квітково-декоративного оформлення.

Методика організації роботи дітей з природним матеріалом базується на принципах дидактики: систематичності, послідовності, доступності.

Програма передбачає проведення групових та індивідуальних занять, екскурсій, походів,  ігор-подорожей, квестів, виставок, свят з використанням інтерактивних технологій. А також збір, фасування, підготовка природного матеріалу до роботи.

Формами контролю за результативністю навчання є підсумкові заняття, участь у виставках, конкурсах, формування портфоліо. Під час практичних занять обов’язковими є інструктажі з безпеки життєдіяльності.

Дана навчальна програма є орієнтовною. Керівник гуртка може вносити  зміни й доповнення в  зміст програми, плануючи свою роботу з урахуванням  освітніх запитів та інтересів вихованців, матеріально-технічної бази закладу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Початковий рівень. Перший рік навчання

 НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Розділ, тема

Кількість годин

Усього

Теорія

Прак-

тика

Вступ

2

2

-

1. Ознайомлення з природним матеріалом для творчих робіт

20

6

14

1.1. Демонстрація зразків. Збір матеріалу

14

4

10

1.2. Підготовка до роботи гуртка

6

2

4

2. Виготовлення виробів  «Дари лісу»

18

2

16

2.1. Перегляд зображень об’єктів природи

2

2

-

2.2. Виготовлення гербарію

16

-

16

3. Флористика

26

6

20

3.1. Флористика – вид декоративно-практичного мистецтва

6

6

-

3.2. Основні направлення флористики

8

6

2

3.3. Поняття про квітково-декоративні рослини

12

4

8

4. Виготовлення виробів з плодів декоративних дерев

22

4

18

4.1. Техніка виготовлення виробів

12

2

10

4.2. Виготовлення сувенірів  з плодів

10

2

8

5. Виготовлення сувенірів з плодів

22

2

8

5.1. Походження основних сільськогосподарських культур

2

-

2

5.2. Біологічні та дизайнерські особливості зернових та зернобобових

4

4

-

5.3. Виготовлення виробів

16

-

16

6. Робота з соломкою

12

4

8

6.1. Основні злакові культури

2

2

-

6.2. Орнамент, мотив, ритм

4

2

2

6.3. Виконання закладки

4

-

4

6.4. Виготовлення птаха

2

-

2

7. Виготовлення виробів з піря та шкаралупи яйця

10

6

4

7.1. Великодній сувенір

2

2

-

7.2. Аплікація з піря

4

2

2

7.3. Виготовлення рамки з декором

4

2

2

8. Основи екодизайну

10

4

6

8.1. Екологічні проблеми планети

2

2

-

8.2. Дизайн і екологія

2

2

-

8.3. Виготовлення виробів, сувенірів з пластику

6

-

6

Підсумкове заняття

2

-

2

 

144

32

112

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

Вступна бесіда (2 год.)

Будь природі другом. Правила поведінки в природі. Ознайомлення з планом роботи. Інструктаж з техніки безпеки життєдіяльності.

 

1. Ознайомлення з природним матеріалом для творчих робіт (20 год.)

1.1. Демонстрація зразків. Збір матеріалу.

1.2. Підготовка до роботи гуртка.

Теоретична частина

Способи та правила заготівлі, обробки та зберігання природного матеріалу.

Практична частина

Екскурсія в парк. Збір природного матеріалу.

 

2.  Виготовлення виробів «Дари лісу» (18 год.)

2.1. Перегляд зображень об’єктів природи.

2.2. Виготовлення гербарію.

Теоретична частина

Перегляд зображень звірів, птахів, квітів, зображень природи.

Практична частина

Робота з засушеним листям.

Виготовлення гербарію.

Виготовлення троянди з кленового листя

Влаштування виставки дитячих робіт.

 

3. Флористика (26 год.)

3.1. Флористика – вид декоративно-прикладного мистецтва.

3.2. Основні направлення флористики

3.3. Поняття про квітково-декоративні рослини.

Теоретична частина

Різноманітність однорічних, дворічних та багаторічних рослин.

Букет, композиція, вінок,  декоративне дерево, гірлянда.

Традиційні українські квіти.

Практична частина.

Виготовлення букетів круглої, видовженої форми.

Український вінок – виготовлення.

Виготовлення оберегів з рогозу, трави.

 

4. Виготовлення виробів з плодів декоративних дерев (22 год.)

4.1. Техніка виготовлення виробів.

4.2. Виготовлення сувенірів з плодів.

Теоретична частина

Техніка виготовлення виробів з каштанів, горіхів, жолудів, шишок. Способи кріплення.

Практична частина

Виготовлення іграшок з горіхів за зразком («Гриби», «Краби»).

Виготовлення іграшок з горіхів за зразком («Жук-носоріг», «Черепаха»).

Виготовлення іграшок з жолудів за зразком («Квіти у вазі», «Сова»).

 

5. Вироби з використанням насіння та плодів сільськогосподарських рослин (22 год.)

5.1. Походження основних сільськогосподарських культур.

5.2. Біологічні та дизайнерські особливості зернових та зернобобових

5.3. Виготовлення колекцій круп, декоративної тарелі.

Теоретична частина

Сільськогосподарські культури. Біологічні особливості. Походження.

Практична частина

Екскурсії до краєзнавчого музею, аграрного Університету.

Папє-маше «Декоративна таріль».

Виготовлення виробів з качанів кукурудзи, за зразками «Курочка із курчатами», «Півник», «Зайчик», «Лисичка».

 

6. Робота з соломкою (12 год.)

6.1. Основні злакові культури.

6.2. орнамент, мотив, ритм.

6.3. Виконання закладки.

6.4. Виготовлення птаха.

Теоретична частина

Біологічні особливості злакових.

Види орнаменту: геометричний, рослинний, пейзажний, символічний.

Симетричне, центричне, килимове, вільне розташування візерунка на площині.

Практична частина

Виконання закладки з простим орнаментом за зразком.

Декорування предметів побуту (посуд, шкатулка).

 

7. Виготовлення виробів з  піря та шкаралупи яйця (10 год.)

7.1. Великодній сувенір.

7.2. Аплікація з пір’я.

7.3. Виготовлення рамки з декором.

Теоретична частина

Птахи, місця розповсюдження, охорона.

Великодні мотиви у виробах  з піря.

Практична частина

Виготовлення аплікації з пір’я.

Оздоблення картонної рамки мозаїкою.

Виготовлення Великоднього сувеніру з шкаралупи яйця.

 

8. Основи екодизайну (10 год.)

8.1. Екологічні проблеми планети.

8.2. Дизайн і екологія.

8.3. Виготовлення виробів , сувенірів з пластику.

 

 

Теоретична частина

Охорона природи. Екологічні проблеми планети. України, міста, села. Проблема відходів. Шляхи вирішення.

Дизайн і екологія.

Практична частина

Виготовлення виробів, сувенірів з пластикових пляшок, упаковки.

Виготовлення фантазійних квітів з пластику.

Виставка робіт.

 

Підсумкове заняття (2 год.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

 

Вихованці мають знати і розуміти:

  • правила поведінки в природі;
  • основні властивості природного матеріалу природи;
  • видовий склад найбільш поширених квітниково-декоративних рослин відкритого ґрунту, представників однорічних, дворічних, багаторічних рослин; правила догляду за квітами відкритого ґрунту;
  • найбільш поширені дерева та кущі рідного краю,   лікарські рослини;
  • різноманітність, значення та поширення плодів у природі;
  • біологічні особливості основних сільськогосподарських культур, правила догляду за ними;
  • представників класу молюсків, птахів, їх значення у природі;
  • види орнаменту.

 

Вихованці мають вміти та застосовувати:

  • правильно заготовляти, обробляти та зберігати живий та сухий рослинний матеріал для подальшої роботи (виготовлення аплікацій);
  • виконувати пласкі флористичні композиції та бутоньєрки, володіти технікою плетіння українського віночка;
  • виготовляти аплікації з сухого рослинного матеріалу; ;
  • виготовляти вироби з плодів декоративних дерев шляхом з'єднання деталей за картками-схемами;
  • виготовляти вироби з пап'є-маше, оздоблювати їх насінням сільсько-господарських рослин;
  • виготовляти іграшки з овочів та фруктів;
  • виконувати нескладні аплікації з пір'я та шкаралупи яйця;  
  • виготовляти вироби з пластикових пляшок.

 

 

 

Вихованці мають набути досвід:

  • орієнтування та поводження у природі;
  • самостійного виконання флористичних композицій;
  • виготовлення виробів у різних техніках.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Початковий рівень. Другий рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Розділ, тема

Кількість годин

Усього

Теорія

Прак-тика

Вступ

2

2

-

1. Виготовлення виробів з використанням мушлі молюсків

10

2

8

1.1. Різноманітність молюсків. Значення їх у природі

2

2

-

1.2. Техніка виготовлення виробів з мушлі

8

2

10

2. Вироби з використанням насіння та плодів сільськогосподарських рослин

20

4

16

2.1. Техніка виготовлення пласких композицій з насіння

10

2

8

2.2. Український оберіг. Історія походження

10

2

8

3. Створення колективних композицій з природного матеріалу

18

2

16

3.1. Підбір матеріалу, планування роботи

2

2

-

3.2. Послідовність у створенні сюжетної композиції. Аналіз, оцінка

16

2

14

4. Флористика

42

10

32

4.1. Новорічна флористика

2

2

-

4.2. Охорона хвойних рослин

2

2

-

4.3. Види новорічних аранжувань: вінок, кошик, гірлянда, дерево

20

2

18

4.4. Участь у традиційних виставках «Новорічна композиція», «Український сувенір»

18

2

16

5. Робота з деревиною та папером

22

6

16

5.1. Коренепластика – вид декоративного мистецтва

4

2

2

5.2. Іграшка з брусочків дерева

4

2

2

5.3. Мистецтво оригамі

8

2

6

5.4. Екскурсії у природу

6

-

6

6. Робота з солоним тістом

10

2

8

6.1. Рецепти солоного тіста, інструменти та пристосування

2

2

-

6.2. Вибір теми. Сюжетні картинки. Виготовлення

8

2

6

7. Робота з соломкою

8

2

6

7.1. Підготовка сировини. інструменти

2

2

2

7.2. Аплікація, іграшки з соломки

6

-

6

8. Де купаж

10

2

8

8.1. Матеріали та інструменти

2

2

-

8.2. Види техніки декупажу

2

2

-

8.3. Декорування різних поверхонь

8

-

8

Підсумкове заняття

2

-

2

 

144

32

112

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

Вступ (2 год.)

Природа – наш дім. Знай, люби, бережи.

Ознайомлення з особливостями природи регіону.

Ознайомлення з планом роботи гуртка.

Інструктаж з безпеки життєдіяльності.

 

1. Виготовлення виробів з використанням мушлі молюсків (10 год.)

1.1. Різноманітність молюсків. Значення їх у природі

1.2. Техніка виготовлення виробів з мішковини

Теоретична частина

Різноманітність молюсків світу

Демонстрація мушлі, зібраних під час відпочинку на морі.

Практична частина

Малювання «Дивовижний світ разом з молюсками» (гуаш, фломастери, олівці).

Оздоблення скриньки, вази аплікацією з мушлі.

Виготовлення сувенірів, колажів («Вітрильник», «Краби», «Черепашки»).

 

2. Вироби з використанням насіння та плодів сільськогосподарських рослин (20 год.)

2.1. Техніка виготовлення пласких композицій з насіння.

2.2. Український оберіг.  Історія походження.

Теоретична частина

Техніка виготовлення аплікацій з насіння

Добір та підготовка матеріалу до роботи.

Обладнання та інструменти.

Давні слов’янські традиції, вірування, обряди й обереги. Символи та знаки.

Робота з мішковиною, насінням квасолі, маку, кукурудзи, соняшнику та інші.

Екскурсії:

- до екологічного центру;

- до музею.

Практична частина

Виготовлення аплікацій з насіння (орнамент на фанерних дощечках, оздоблення писанок насінням).

Панно «Мухомори», «Підкова»

Виготовлення оберегів з насіння зернових на основі стрічок, віничків, перелазів.

Організація виставки оберегів.

 

3. Створення колективних композицій з природного матеріалу (18 год.)

3.1. Підбір матеріалу, планування роботи

3.2. Послідовність у створенні сюжетної композиції. Аналіз, оцінка.

Теоретична частина

Підбір матеріалу відповідно до задуму.

Вміння працювати разом.

Планування роботи: черговість виготовлення окремих персонажів, деталей.

Аналіз, оцінка.

Практична частина

Робота в парах.

Вироби з шишок, жолудів, горіхів, каштанів, початків кукурудзи.

Колективні роботи: «Мамина хустка», «Український рушник», «Котик, півник та лисичка», «Бременські музиканти».

Організація виставки робіт.

 

4. Флористика (42 год.)

4.1. Новорічна флористика.

Використання хвойних у святкуванні нового року та Різдва Христового в різних країнах світу.

4.2. Охорона хвойних рослин. Акція «Збережи ялинку».

4.3. Види новорічних аранжувань: вінок, кошик, гірлянда, дерево.

4.4. Участь у традиційних виставках «Новорічна композиція», «Український сувенір».

Теоретична частина

Традиції, символи, колористика у новорічно-різдвяній флористиці.

Охорона хвойних рослин. Акція «Збережи ялинку».

Виставка «Замість ялинки – гілка».

Виготовлення альтернативної ялинки з картону, тканини, соломи та інше.

Практична частина

Виготовлення ялинкових іграшок з пінопласту, солоного тіста та інше.

Способи «засніження» рослин.

Виготовлення різдвяного вінка.

Виготовлення новорічних композицій на шишці, кульці .

Виготовлення дерева з шишок.

Влаштування виставки новорічних композицій.

 

5. Робота з деревиною та папером (22 год.)

5.1. Коренепластика – вид декоративного мистецтва.

5.2. Іграшка з брусочків дерева «Грузовик», «Робот».

5.3. Мистецтво оригамі.

5.4. Екскурсії у природу.

Теоретична частина

Природні образи лісової скульптури.

Вибір, підготовка матеріалу для обробки.

Інструменти. Особливості обробки деревини.

Створення художнього образу. Способи посилення виразності. Шліфування виробів.

Історія винайдення паперу. Мистецтво оригамі – художній спосіб конструювання з паперу. Елементарні прийоми техніки оригамі.

Екскурсії:

  • до парку, річки, лісу;

- на виставку декоративно-прикладного мистецтва.

Практична частина

Виготовлення простих робіт з коренепластики за створеними образами. Обробка деревини.

Виготовлення сувенірів з коріння та гілок дерев.

Виготовлення іграшок з брусочків дерева за тематикою «Клоун – весельчак», «Лісовичок» та інші.

 

6. Робота з солоним тістом (10 год.)

6.1. Приготування солоного тіста. Інструменти та пристосування.

  1.   Вибір теми. Сюжетні картинки. Виготовлення.

 

7. Робота з соломкою (8 год.)

7.1. Підготовка сировини. Інструменти.

7.2. Аплікація, іграшки з соломки.

Теоретична частина

Техніка роботи з соломкою.

Символіка. Оздоблення писанок соломкою.

Особливості виконання аплікації.

Практична частина

Обробка і сортування соломи.

Розпущення  соломи в стрічку.

Оздоблення писанок соломкою («Засіяне поле», «Передсвяткова», «Весняне сонце», «Літо»).

 

8. Декупаж (10 год.)

8.1. Матеріали та інструменти.

8.2. Види декупажу, техніки декупажу.

8.3. Декорування різних поверхонь.

Теоретична частина

Матеріали, інструменти (серветки, грунт, клей ПВА, пензлі, фарби акрилові)

Вибір предмету для декорування, вибір кольору.

Вибір декупажу (прямий декупаж, зворотній декупаж, художній декупаж).

Практична частина

Вибір техніки. Підготовка поверхні, вирізання (виривання) зображення, розділ серветки, приклеювання серветки від центру до країв.

Декорування коробок, баночок, пляшок та інше.

 

Підсумкове заняття (2 год.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

 

Вихованці мають знати і розуміти:

  • особливості природи регіону;
  • життєвий цикл рослин, сезонні зміни в природі;
  • представників дикорослих рослин;
  • різноманітність молюсків, їх значення у природі;
  • різноманітність свійських птахів, догляд за ними;
  • різноманітність видів декоративно-прикладного мистецтва України;
  • традиції українського оберегу;
  • правила складання зимових букетів і композицій;
  • особливості техніки коренепластики та оригамі;
  • техніку виготовлення аплікацій з насіння, соломки, мозаїки зі шкаралупи яйця.

Вихованці мають уміти і застосовувати:

  • вибирати форму природного матеріалу, що буде відповідати задуманому  виробу;
  • самостійно складати карти-схеми виробів;
  • працюючи над виробом витримувати пропорції, масштаб, поєднання кольорів;
  • комбінувати різний природний матеріал і користуватись різним інструментом для створення виробу з плодів декоративних дерев;
  • допомагати художньо оформляти виставки своїх робіт, оцінювати з естетичної точки зору свої вироби та вироби своїх однолітків;
  • виявляти позитивне ставлення до мистецтва, власної художньої діяльності, краси природи.

Вихованці мають набути досвід:

  • володіння термінологією з декоративно-прикладного мистецтва;
  • самостійного оформлення виставки власних робіт.

 

Основний рівень. Перший рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

Теми

Кількість годин

Усього

Теорія

Прак-тика

Вступ

2

2

-

1. Екологічні проблеми в Україні та шляхи їх вирішення

10

8

2

1.1. Місцеві екологічні проблеми. Роль озеленення в їх вирішенні

4

2

2

1.2. Червона книга України. значення зелених насаджень у житті людини

6

6

-

2. Ознайомлення з декоративно-квітковими рослинами

18

14

4

2.1. Історія розвитку квітництва

6

6

-

2.2. Поняття про однорічні, дворічні та багаторічні квіткові рослини

6

4

2

2.3. Різноманітність однорічників їх декоративні якості

6

4

2

3. Школи, стилі у фітодизайні

24

8

16

3.1. Робота з рослинами відкритого ґрунту. Букет, композиція

10

2

8

3.2. Правила зрізу рослин. Консерванти та антисептики

4

2

2

3.3. Європейський букет

6

2

4

3.4. Гармонійна композиція

4

2

2

4. Японська школа аранжування мистецтво ікебани

24

6

18

4.1. Композиція у низькій та високій вазі

16

2

14

4.2. Ошибана – пресована флористика

4

2

2

4.3. Композиція та інтер’єр 

4

2

2

5. Європейська традиція аранжування

22

8

14

5.1. Засоби зображення: лінія, форма, об’єм, масштаб

2

2

-

5.2. Конструктивні форми: сфера, на півсфера, трикутник, конус

8

2

6

5.3. Фон для композиції

4

2

2

5.4. Динаміка та ритм у композиції

8

2

6

6. Новорічно-різдвяна флористика Акція «Замість ялинки – гілка»

24

4

20

6.1. Зимовий букет, композиція

10

2

8

6.2. Вінок, гірлянда, кошик

10

2

8

6.3. Оформлення виставки дитячих робіт

2

-

2

6.4. Акція «Замість ялинки – гілка»

2

-

2

7. Українська традиція у флористиці

14

4

10

7.1. Квіти у звичаях та побуті

2

2

-

7.2. Рослини-символи, рослини – обереги.

12

2

10

8. Колаж. Робота у відкритій рамочці.

12

4

8

8.1. Матеріали для створення

6

2

4

8.2. Стилі, способи створення динаміки

6

2

4

9. Подарунок своїми руками

20

4

16

9.1. Флористична листівка

10

2

8

9.2. Виготовлення «валентинок» та подарунків до Свята весни

10

2

8

10. Великодня флористика

22

4

18

10.1. Види: вінок, кошик, дерево

10

2

8

10.2. Великодній сувенір. Символіка.

12

2

10

11. Технологія вирощування та зберігання сухоцвіту.

10

2

8

12. Екскурсії. Суспільно-корисна робота

12

2

10

Підсумкове заняття

2

2

-

 

216

72

144

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

Вступ (2 год.)

Ознайомлення з планом роботи гуртка, з метою та завданнями гуртка. Правила техніки безпеки на заняттях.

 

1. Екологічні проблеми  в Україні та шляхи їх вирішення (10 год.)

1.1. Місцеві екологічні проблеми. Роль озеленення в  вирішенні екологічних проблем.

1.2. Червона книга України. Значення зелених насаджень у житті людини.

Теоретична частина

Озеленення та охорона зелених насаджень

Практична частина

Прогулянки навколо місць проживання.

Екскурсія до ботанічного саду, парку.

 

2. Ознайомлення з декоративно-квітковими рослинами (18 год.)

2.1. Історія розвитку квітництва

2.2. Поняття про однорічні, дворічні та багаторічні квіткові рослини

2.3. Різноманітність однорічників їх декоративні якості.

Теоретична частина

Загальне ознайомлення з квітковими рослинами.

Різноманітність однорічників – квітучі, декоративно-листяні, виткі, килимові, сухоцвіт.

Однорічні злакові.

Обємне засушування багаторічників.

Практична частина

Екскурсії до тепличного господарства.

Огляд об’єктів озеленення: квітників, рабаток.

Гра «Назви квітку».

 

3. Школи, стилі у фітодизайні (24 год.)

3.1. Робота з рослинами відкритого ґрунту. Букет, композиція

3.2. Правила зрізу рослин. Консерванти та антисептики.

3.3. Європейський букет

3.4. Гармонійна композиція

Теоретична частина

Європейська, японська та українська школи.

Стилі в аранжуванні: лінійний, масивний, лінійно-масивний. Поняття  гармонії в композиції.

Практична частина

Робота з рослинами відкритого ґрунту.

Європейський букет. Набір букета у руці.

Техніки: спіраль, на власному стеблі, паралельний збір, набір на портбукеті.

Розминка-практикум: Створення букетів у різних стилях.

Композиція з осінніх квітів на «оазисі».

Оформлення виставки робіт на осінню тематику.

 

4. Японська школа аранжування. Мистецтво ікебани (24 год.)

4.1. Композиція у низькій та високій вазі (морібана, нагеіре).

4.2. Ошибана – пресована флористика.

4.3. Композиція і інтер’єр.

Теоретична частина

Ікебана – композиція, в основі якої є 3 лінії (сін, сое, хікае).

Композиція у низькій вазі (морібана).

Правила побудови. Матеріали та пристосування: кензан, блюдце, оазис для живих рослин, скотч. Гілки кущів, осінні квіти та інше.

Практична частина

Створення обємних композицій у стилі «ікебана» на різних тримачах.

Виготовлення композицій на підставках, у вазах з природного матеріалу (кора дерев, зріз дерева та інше).

Виготовлення флористичних аплікацій.

5. Європейська традиція аранжування (22 год.)

5.1. Основні  засоби зображення: лінія, форма, об’єми, масштаб, колорит, нюанс.

5.2. Конструктивні форми: сфера, півсфера, трикутник, конус.

5.3. Фон для композиції

5.4. Динаміка та ритм у композиції.

Теоретична частина

Лінія – основний  лемент зображення в композиції. Горизонтальна лінія – рівновага, спокій, тиша. Вертикальна лінія – сила. Елегія, стрункість. Діагональна лінія – активність та пасивність.

Паралельні лінії – основа формально-лінійного стилю.

Ефективні лінії – звивисті, переплетені, спіральні, ламані.

Конструктивні форми: сфера, на півсфера, трикутник, конус.

Фон для композиції – складова гармонії

Стиль, розміри, фактура та колір стіни у виборі  композиції для інтер’єру. Ритм – засіб створення динаміки в  композиції.

Практична частина

Виготовлення композицій з сухого природного матеріалу на предметах посуду з застосуванням прийому втикання.

Перегляд ілюстрацій флористичних журналів, слайдів.

Екскурсія до салону квітів.

 

  1. Новорічно-різдвяна флористика. Акція  «Замість ялинки – гілка» (24 год.)

6.1. Зимовий букет, композиція.

6.2. Вінок, гірлянда, кошик.

6.3. Оформлення виставки дитячих робіт.

6.4. Акція «Замість ялинки – гілка».

Теоретична частина

Побудова гармонійної композиції.

Фокус, акцент, симетрія та асиметрія.

Пропорція та врівноваженість (візуальний баланс) Правило «золотого перетину».

Контраст та нюанс.

Особливості створення виробів новорічної та  різдвяної флористики.

Практична частина

Виготовлення кошиків, вінків, гірлянд для оформлення приміщень освітнього закладу.

Новорічна композиція з свічкою.

Оформлення тематичної виставки «Новорічна композиція» та «Український сувенір».

 

7. Українська традиція у флористиці (14 год.)

7.1. Квіти у звичаях та побуті.

7.2. Рослини – символи, рослини – обереги.

Теоретична частина

Символіка зовнішнього та внутрішнього оформлення закладу освіти.

Квіти в побуті та звичаях українців.

Рослини – символи, рослини – обереги.

Український вінок.

Практична частина

Виготовлення сувенірів та хатніх прикрас з природного матеріалу.

Виготовлення оберегів для дому (рогіз, трава та інше).

 

8. Колаж. Роботи у відкритій рамочці (12 год.)

8.1. Матеріали для створення.

8.2. Стилі, способи створення динаміки.

Теоретична частина

Техніка колажу. Стилі: тематичний, ретро та модерн.

Колаж та інтер’єр. Символіка часу (пори року).

Практична частина

Створення колажу на вибрану тему.Робота у відкритій рамочці.

9. Подарунок своїми руками (20 год.)

9.1. Флористична листівка.

9.2. Виготовлення «валентинок» та подарунків до Свято весни.

Теоретична частина

Правила створення флористичних листівок.

Етикет дарування.

Практична частина

Виготовлення сувенірів та подарунків до Свята весни та Дня Св. Валентина.

 

10. Великодня  флористика (22 год.)

10.1. Види: вінок, кошик, дерево.

10.2. Великодній сувенір. Символіка.

Теоретична частина

Символіка рослин, предметів (гніздо, яйце, піря, вічнозелені рослини).

Практична частина

Видування та фарбування Великодніх яєць.

Виготовлення кошика, вінка, деревця.

Влаштування виставки дитячих робіт.

 

11. Технологія вирощування та зберігання сухоцвіту (10 год.)

Теоретична частина

Сухоцвіт, технологія вирощування та зберігання.

Практична частина

Обмін насінням, висівання у закритий ґрунт.

Догляд. Строки висаджування у відкритий ґрунт.

Фарбування сухоцвіту.

 

12. Екскурсії. Суспільно-корисна робота (12 год.)

 

Підсумкове заняття (2 год.)

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЬТАТ

 

Вихованці мають знати і розуміти:

  • значення основних термінів та назв понять стосовно предмету: композиція, акцент, ікебана, кензан, контраст, колорит, пропорція, стиль тощо;
  • основні стилі та форми букету композиції, напрямки та школи аранжування;
  • етапи створення букету чи композиції за певним задумом (планом);
  • основні засоби кріплення елементів композиції в основах;
  • вирощування деяких з них;
  • правила збору рослин у природі;
  • квітковий етикет.

 

Вихованці мають уміти та застосовувати:

  • самостійно визначати стиль та форму букету чи композиції стосовно їх призначення (подарунок, деталь інтер'єру чи інше);
  • обирати форму та колористичну гаму композиції чи букету;
  • володіти основними прийомами складання букету та композиції,  
  • використовуючи сучасні матеріали для їх оформлення;
  • володіти прийомами упаковки;

 

Вихованці мають набути досвід:

  • виготовляти сувеніри та подарунки за певним задумом. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Основний рівень. Другий рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Теми

Кількість годин

Усього

Теорія

Прак-тика

Вступ

2

2

-

1. Поняття про ландшафт, ландшафтне мистецтво. Гармонізація простору

2

2

-

2. Біологія квітниково-декоративних рослин

18

10

8

2.1. Морфологічна й анатомічна будова кореня, стебла, квітки

6

4

2

2.2. Видозміни листків

6

2

4

2.3. Екскурсія до парку (лісу)

6

4

2

3. Насіння та вегетативне розмноження квітково-декоративних рослин

14

8

6

3.1. Насіннєве розмноження

6

2

4

3.2. Розмноження кореневищем, листом, живцюванням, відсадками.

8

6

2

4. Квітникарство

44

28

16

4.1. Однорічні квітникові рослини

8

6

2

4.2. Декоративно-листяні рослини

14

10

4

4.3. Горщикові рослини

10

2

8

4.4. Багаторічні рослини

12

10

2

5. Типи просторової структури об’єктів ландшафтного мистецтва, компоненти ландшафту

12

6

6

5.1. Ландшафтна композиція

8

4

4

5.2. Засоби ландшафтної композиції: оцінка існуючих ландшафтів

4

2

2

6. Дендрологія

12

6

6

6.1. Листяні дерева

4

2

2

6.2. Хвойні дерева

4

2

2

6.3. Декоративні кущі

4

2

2

7. Квітники

30

10

20

7.1. Види квітників

10

6

4

7.2. Догляд за квітниками

10

2

8

7.3. Проектування квітників

10

2

8

 

8. Газони

6

2

4

8.1. Типи газонів

2

2

-

8.2. Технологія створення газонів

4

-

4

9. Хвороби і шкідники квітниково-декоративних рослин

6

4

2

10. Основи проектування найпростіших об’єктів озеленення

34

10

24

10.1. Стилі садово-паркового мистецтва

10

4

6

10.2. Проектування озеленення подвіря освітнього закладу

10

2

8

10.3. Створення проектів зелених насаджень різних типів

14

4

10

11. Використання машин і механізмів в озелененню. Техніка безпеки

12

10

2

11.1.  Газонокосарки та їх типи. Бензопила, механізовані гілкорізи. Правила техніки безпеки під час використання машин і механізмів

8

8

-

11.1. Екскурсія до парку машин і механізмів

4

2

2

12. Виробнича практика в літній період

22

-

22

Підсумкове заняття

2

-

2

 

216

98

118

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

Вступ (2 год.)

Коротка історія садово-паркового мистецтва.

Актуальність і привабливість професії ландшафтного дизайнера. Поєднання раціонального та емоційного у взаємовідносинах з природою, гармонійно розвинена особистість. Техніка безпеки.

 

1. Поняття про ландшафт, ландшафтне мистецтво. Гармонізація простору (2 год.)

Теоретична частина

Типи просторової структури об’єктів ландшафтного мистецтва: відкритий, напіввідкритий, закритий.

Компоненти ландшафтів: рельєф, вода.

 

2. Біологія квітково-декоративних рослин (18 год.)

2.1. Морфологічна й анатомічна будова кореня, стебла, квітки, листки.

2.2. Видозміни листків.

2.3. Екскурсія до парку (лісу).

Теоретична частина

Кореневі системи: стрижнева та мичкувата. Повітряні корені.

Стебло – пряме, лежаче, повзуче та інше.

Квітка – квітоніжка, квітколоже, чашолистик, пелюстки, тичинкова нитка, пиляк, приймочка, завязь.

Листок – пластинка та черешок. Фотосинтез.

Видозміни листків: колючки, вусики, соковиті листки, залозко подібні волоски.

Практична частина

Екскурсія до парку (лісу) з метою закріплення отриманих знань по темі.

 

 

3. Насіннєве та вегетативне розмноження квітниково-декоративних рослин (14 год.)

3.1. Насіннєве розмноження.

3.2. Розмноження кореневищем, листком, живцюванням, відрізком стебла.

Теоретична частина

Методика й технологія збору насіння квітникових рослин. Посівні якості насіння. Гібриди. Підготовка насіння до посіву. Стратифікація, дражирування, протруювання.

Розмноження кореневищем (жоржина, півонія, хоста та інші).

Розмноження листковими живцями (лілія,фіалка, бегонія та інші)

Розмноження живцюванням та відрізком або відсадками стебла (гортензія, хризантема, пеларгонія та інші)

Технологія та методика вегетативного розмноження.

Практична частина

Розмноження пеларгонії живцюванням.

 

4. Квітникарство (44 год.)

4.1. Однорічники.

4.2. Декоративно-листяні.

4.3. Горщикові (кімнатні).

4.4. Багаторічники.

Теоретична частина

Декоративність однорічників. Групи: красиво квітучі, виткі, килимові.

Характеристика груп.

Декоративно-листяні (капуста декоративна, кохія, рицина та інше)

Вимоги до умов утримання кімнатних рослин.

Групи – квітучі декоративно-листяні виткі та ампельні. Характеристика груп.

Багаторічники в озелененні, довговічність та практичність.

Цибулинні, бульбо - цибулинні, кореневищні.

Характеристика груп.

 

Практична частина

Осінні роботи на квітниках, рабатках, міксбортерах, кам’янистих гірках.

Висадка цибулинних. Написання рефератів.

 

5. Типи просторової структури об’єктів ландшафту (12 год.)

5.1. Ландшафтна композиція.

5.2. Засоби ландшафтної композиції. Оцінка існуючих ландшафтів.

Теоретична частина

Ландшафтна композиція – складова природного довкілля.

Диференціація архітектурно-ландшафтного середовища: планування просторових елементів озеленення формування системи відкритих просторів, підбір асортименту рослин, контраст трав’янистих рослин з групами дерев та кущів.

Практична частина

Екскурсія до ландшафтного парку.

 

6. Дендрологія (12 год.)

6.1. Листяні дерева.

6.2. Хвойні дерева.

6.3. Декоративні кущі.

Теоретична частина

Фізіологічні особливості деревних рослин.

Декоративні якості листяних дерев. Довговічність дерев.

Хвойні дерева. Охорона хвойних напередодні Нового року.

Листяні дерева. Дерева, що цвітуть.

Кущі. Декоративні якості кущів. Значення кущів для озеленення.

Практична частина

Збір гербарію дерев та кущів з декоративним листям.

Екскурсія до Краєзнавчого музею з метою ознайомлення з місцевою дендрологічною колекцією.

 

7. Квітники (30 год.)

7.1. Види квітників.

7.2. Догляд за квітниками.

7.3. Проектування квітників.

Теоретична частина

Клумби. Плями та килими.

Бордюри, рабатки, міксбортери та групи.

Альпінарій або гірський кам’яний сад.

Характеристика.

Догляд за квітником протягом року.

Проектування квітників.

 

8. Газони (6 год.)

8.1. Типи газонів.

8.2. Технологія створення газонів.

Практична частина

Газон – важливий архітектурний елемент.

Типи газонів – англійський, спортивний, декоративний.

Насіння газонних трав. Суміші трав.

Технологія створення газонів.

Практична частина

Підготовка ґрунту, внесення добрив, засів.

Догляд за газоном.

Підстригання газонів.

 

9. Хвороби і шкідники квітниково-декоративних рослин (6 год.)

Теоретична частина

Розповсюджені хвороби й шкідники.

Види пошкоджень рослин. Способи захисту рослин. Органічні заходи по захисту квітниково-декоративних рослин від ураження хворобами і пошкодження насіння  хворобами і шкідниками.

Практична частина

Екскурсія на станцію захисту рослин.

 

10. Основи проектування найпростіших об’єктів озеленення (34 год.)

10.1. Стилі садово-паркового мистецтва.

10.2. Проектування озеленення шкільного подвіря.

10.3. Створення проектів зелених насаджень різних типів.

Теоретична частина

Стилі садово-паркового мистецтва.

Масивні деревні насадження.

Групи дерев. Солітери. Лінійні насадження. Живі огорожі, бордюри.

Проектування садово-паркового ландшафту. Ландшафт лісового типу, лучний ландшафт, альпійський ландшафт, садовий ландшафт, ландшафт закритого типу, відкритого простору.

Практична частина.

Створення проектів зелених насаджень різних типів.

 

11. Використання машин і механізмів в озелененні. Техніка безпеки (12 год.)

11.1. Екскурсія до парку машин і механізмів.

Теоретична частина

Газонокосарки та їх типи.

Бензопила, механізовані гілкорізи.

Правила техніки безпеки під час використання машин і механізмів.

Практична частина

Екскурсія до парку машин та механізмів.

 

12. Виробнича практика в літній період (22 год.)

 

Підсумкове заняття (2 год.)

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

 

Вихованці мають знати і розуміти:

  •        що таке ландшафт, ландшафтна архітектура;
  •        типи просторової структури, відкритий, напіввідкритий, закритий;
  •        компоненти ландшафту: рельєф, вода;
  •        засоби ландшафтної композиції: єдність композиції, співвідношення форм за розмірами, геометричною будовою, за положенням у просторі, фактурою, кольором;
  •        роль кольору, освітлення та перспективи в оцінці композиції;
  •        основи дендрології: біологічні та декоративні властивості дерев, кущів, що застосовуються в озелененні;
  •        елементи зеленої архітектури: квітниково-декоративні композиції, клумби, рабатки, міксбордери, кам'янисті та альпійські гірки.

 

Вихованці мають знати і розуміти:

  • визначати типи ландшафту;
  • визначати характер рельєфу місцевості;
  • схематично зображувати компоненти ландшафту;
  • визначати характер ушкодження рослин шкідниками;

 

Вихованці мають набути  досвід:

  • самостійного догляду за малими архітектурними формами, газонами;
  •        користуватись найпростішими механізмами та пристосуваннями для догляду за газонами, кущами.

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

 

  1. Асманн Петер. Современная флористика. Книга для начинающих и совершенствующихся в профессии флориста / Петер Асманн. – М. : Изд-во «Культура и традиции», 2003. 224 с.
  2. Барнет Ф. Сухі квіти. Букети. Композиції. Аранжування / Ф. Барнет, Р. Еджрікс. – М. : Росмен, 1997. – 96 с.
  3. Дюпре Джо. Флористика / Джо Дюпре ; перекл. з анг. Козлової С. І. – Х. : Вид-во «Арт-джерело», 2004. – 224 с.
  4. Заверуха Б. В. Квіти дванадцяти місяців / Б. В. Заверуха. – К. : Урожай, 1986. – 176 с.
  5. Залотницький Л. Ф. Квіти в легендах і переказах / Л. Ф. Залотницький. – К. : Урожай, 1992. – 196 с.
  6. Кузенко Т. Флористика. Практичні поради / Т. Кузенко. – Тернопіль : Вид-во «Новоград», 2001. – 25 с.
  7. Омс-і-Вальдеоріола Монсерат. Сухі квіти. 100 ідей для прикраси вашого будинку / Монсерат Омс-і-Вальдеоріола. – М. : «АСТ-ПРЕС», 1997. – 64 с.
  8. Сидорова М. А. Европейская флористика / М. А. Сидорова. – М. : Ниола-Пресс, 2007. – 128 с.
  9. Степура А. В. Енциклопедія домашнього декоративного квітництва: 5000 корисних порад фахівців. / А. В. Степура. – Д. : «БАО», 2004. – 384 с.
  10. Хессайон Д. Г.  Все об аранжировке цветов / Д. Г. Хессайон ; пер. Романова О. И., ред. Суханова Н. П. – М. : Кладезь, 1996. – 127 c.
  11. Хоменко В. Обереги своїми руками / В. Хоменко, Г. Никитюк. – Харків : АСТ, 2011. –  96 с.
  12. Черней Є. М. Квіти і фантазія / Є. М. Черней. – К. : Тімпул, 1987. – 107 с.
doc
Додано
31 січня 2020
Переглядів
939
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку