КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ «ДНІПРОВСЬКА АКАДЕМІЯ НЕПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ» ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ ВИКОНКОМУ КРИВОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
КОМУНАЛЬНИЙ ПОЗАШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«ЦЕНТР СПОРТУ ДЛЯ ДІТЕЙ, ЮНАЦТВА ТА МОЛОДІ «ОЛІМП»
КРИВОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Навчальна програма з позашкільної освіти
фізкультурно-спортивного напряму
«ЧИРЛІДИНГ»
5 років навчання
м. Дніпро – 2019
Укладач:
Шеремета Делія Харіївна - керівник гуртка чирлідингу комунального позашкільного навчального закладу «Центр спорту для дітей, юнацтва т молоді «Олімп» Криворізької міської ради, керівник гуртка.
Рецензент:
Шутько В. В. - завідувач кафедри фізичної культури і методики її викладання Державного вищого навчального закладу «Криворізький державний педагогічний університет», кандидат педагогічних наук, доцент.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Чирлідінг у всіх формах своєї діяльності сприяє різнобічному розвитку особистості, загальному оздоровленню їх організму. Зміцненню фізичних і духовних сил, вихованню естетичного смаку, придбання навичок самостійної діяльності, формування інтересу до здорового способу життя.
Навчальна програма орієнтовна на реалізацію в гуртках фізкультурно – спортивного напряму та розрахована на вихованців віком від 5 – 15 років.
Програма спрямована на оволодіння вихованців основами техніки та тактики виступів, досить високого рівня розвитку фізичних якостей і здібностей, що дозволить в подальшому спеціалізовану підготовку щоб досягти високого рівня індивідуальної і колективної майстерності, і успішної його реалізації в умовах змагальної діяльності. Програма передбачає 5 років навчання , 2 початкових роки і 3 основні: по 216 годин на рік ( 6 год /тиждень).
Метою програми є мотивація до занять фізичної культури і спорту, популяризація спортивних ігор, прищеплення морально - естетичного виховання. Формування фізичної культури особистості дитини, розвиток творчих здібностей засобами Чирлідінгу.
Основні завдання роботи полягають у формуванні:
пізнавальної компетентності, спрямованої на оволодіння знаннями з історії чирлідингу і зв'язку з іншими видами мистецтва і спорту. Сформувати рухові вміння і навички, необхідні для занять чирлідингом;
розвиваючої компетентності, спрямованої на формуванні розвитку потреби в заняттях спортом. Розвитку основних рухових якостей: витривалість, швидкість реакції, спритність, м'язову силу, гнучкість;
виховної компетентності, спрямованої на сприяння вихованню потреби дитини до турботи про власне здоров'я і здоров'я оточуючих як до цінності. Сприяти вихованню творчого ставлення до занять, акуратність, почуття колективізму; сприяти вихованню морально-вольових якостей: сміливості, рішучості, самостійності, здатності до мобілізації зусиль і емоційної стійкості;
соціальної компетентності, спрямованої на досягнення високого рівня освіченості та вихованості, морального, духовного, фізичного та інтелектуального розвитку, формування моральних і вольових якостей, розширення можливостей вихованців у виборі власного життєвого шляху, досягнення особистісного успіху.
Навчальний матеріал кожного розділу програми диференційований за допомогою таких компонентів навчальних занять:
– теоретичний ( сформує початкові уявлення про значення напрямку «чирлідинг» для зміцнення здоров'я людини; розкривати поняття і терміни, пов'язані з чирлідингом; орієнтуватися в видах програм чирлідингу, танцювальних жанрах, акробатичних вправах);
– практичний ( забезпечує оволодіння методами , формами й засобами фізичної підготовки для досягнення навчальних цілей і сприяє набуттю досвіду практичної діяльності, розвитку фізичних якостей ( швидкості, витривалості , спритності , координації , сили , гнучкості) з метою досягнення фізичної досконалості й гармонійного розвитку;
– контрольний (визначальний диференційований та об’єктивний облік процесу й результатів навчальної діяльності вихованців).
Програму побудовано за лінійним принципом.
Перший рік навчання передбачає: вдосконалення , узагальнення рухових умінь і навичок; формування умінь виконувати базові елементи програм ЧИР і ДАНС, розробляти самостійно фрагменти програм виступів.
Другий рік навчання спрямовує діяльність гуртка на удосконалення техніки виконання загально підготовчих і спеціально підготовчих вправ формування вмінь створення елементів програм ЧИР і ДАНС для виступів.
Третій рік навчання має на меті умотивування до регулярних занять фізичними вправами і обраним видом спорту для фізичної та духовної досконалості; удосконалення вмінь і навичок створення програм ЧИР і ДАНС для змагань.
Четвертий рік навчання передбачає оволодінням вихованцями техніки виконання стрибків, акробатики від простого до складного; техніки побудови складних пірамід; основних рухів чирлідингу, елементів малюнка танцю.
П’ятий рік навчання формує самостійно здійснювати постановку епізодів танцю; чітко і технічно грамотно виконувати ритмічні вправи виконувати елементи складної акробатики, стрибки. Програма передбачає проведення занять гуртка, командної роботи , змагань, майстер - класів, спортивних конкурсів, тощо.
Формами контролю за результативністю навчання є підсумкові виконання контрольних нормативів , тестів, участь у змаганнях, фестивалях та конкурсах.
Початковий рівень, перший рік навчання
НАВЧАЛЬНО – ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
|
Тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
||
1. |
Вступ |
1 |
1 |
2 |
2. |
Чирлідинг |
1 |
2 |
3 |
3. |
Елементи акробатики |
2 |
10 |
12 |
4. |
Художній рух |
10 |
64 |
74 |
5. |
Програма ЧИР |
4 |
46 |
50 |
6. |
Програма ДАНС |
4 |
30 |
34 |
7. |
Психологічна підготовка чирлідерів |
4 |
10 |
14 |
8. |
Фізична підготовка чирлідерів |
1 |
25 |
26 |
9. |
Підсумок |
- |
1 |
1 |
|
Разом |
27 |
189 |
216 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1.Вступ (2год.)
Теоретична частина. Ознайомлення з діяльністю гуртка «Чирлідинг». Мета та завдання. Зовнішній вигляд вихованців. Вимоги до поведінки під час занять і тренувань. Чирлідери. Права та обов’язки чирлідерів. Заняття в гуртку як засіб зміцнення здоров’я. Термінологія чирлідингу.
Практична частина. Робота з літературою з чирлідингу для оволодіння термінологією
2.Чирлідинг(3год.)
Теоретична частина. Фізична культура і спорт, їх роль для зміцнення здоров’я. Інтелектуальний вектор фізичної культури особистості. Чирлідинг. Історія виникнення і розвитку чирлідингу. Чирлідинг в Україні. Федерація чирлідингу України. Міжнародна Федерація чирлідингу. Правила змагань. Прості кричалки.
Практична частина. Перегляд відеозаписів показових виступів, змагань різного організаційного рівня, їх обговорення. Виконання творчих завдань (складання простих кричалок).
3. Елементи акробатики (12год.)
Теоретична частина . Назви акробатичних елементів. Правила безпеки та виконання.
Практична частина . Виконання акробатичних елементів: - перекид вперед; - стійка на лопатках з різним положенням ніг; - вправа «міст» з положення лежачи.
4. Художній рух (74год.)
Теоретична частина. Музика. Музичні стилі (джаз, фанк, поп, реп, ліричний стиль тощо). Поєднання музичних стилів. Музика як засіб вираження емоцій. Координація рухів.
Практична частина. Виконання ігрових вправ: «Прання» (гнучкість), «Розвішування білизни» (стрибки), «Пальма» (напруга і розслаблення рук), «Жирафа» (розтягування), «Метелики» (дихальні вправи, підскоки), «М’ячик і жабенята» (стрибки), «Гноми з ліхтариками над головою», «Полювання», «Тигри», «Парашути» (танцювальні рухи, розтягування, гнучкість) «Паровоз», «Тачка», «Таксі» (розвиток сили) тощо. Імпровізації під музику. Танцювальні композиції.
5. Програма ЧИР (50 год.)
Теоретична частина. Фізична культура і здоров’я. Фізичні вправи для зміцнення здоров’я. Програма ЧИР. Обов’язкові елементи програми. Акробатичні елементи. Страховка під час виконання елементів програми.
Ходьба. Вимоги до виконання вправ на дихання, гнучкість, розтягування, зміцнення м’язів, розслаблення. Базові положення кистей рук, ніг.
Стрибки. Техніка виконання стрибка. Приземлення. Піраміди. Рухи під музику. Кричалки для програм ЧИР. Використання засобів агітації.
Практична частина. Ходьба (повільно, швидко). Підскоки, стрибки. Виконання вправ на гнучкість, розтягування, зміцнення м’язів живота та спини. Виконання вправ для шиї, рук, плечового поясу, тулуба, ніг.
Виконання вправ на дихання. Виконання вправ для розслаблення м’язів.
Ігрові вправи для розвитку витривалості, гнучкості, координації рухів.
Вправи для оволодіння правильними базовими положеннями кистей рук «клинок», «свічник», «відра», «кинджали». Плескання в долоні: класп і клеп.
Базові положення ніг: ноги разом або нарізно, коліна зігнуті, перехрещення ніг.
Положення поп - ту.
Випади: стоячи вперед, стоячи в бік, стоячи назад.
Стійки: на двох колінах; на лівому коліні з відведеною в бік правою ногою та на правому коліні з відведеною в бік лівою ногою.
Чир - стрибки: тук (угруповання), стредл, хоркі, хедер
(бар’єрист), абстракт, подвійна дев’ятка, пайп, той тач.
Стрибки: на правій нозі з просуванням вперед; те ж на лівій нозі; поштовхом двох ніг з просуванням вперед, групування «тук». Вправи з
помпонами.
Рухи під музику. Створення елементів композицій.
6. Програма ДАНС (34 год.)
Теоретична частина. Фізична активність, її значення для зміцнення здоров’я. Фізичні вправи для зміцнення здоров’я. Види фізичних вправ. Пасивні вправи на гнучкість і розтягування. Статичні вправи. Вправи на активні рухи.
Піруети. Прості піруети. Поєднання піруету з чир - рухами. Обов’язкові елементи: піруети, шпагати, ліп - стрибки, чир - стрибки. Використання
помпонів.
Синхронність виконання елементу. Танцювальні кроки.
Практична частина. Виконання пасивних вправ на гнучкість і розтягування; статичних вправ (виконуються за допомогою партнера, власної ваги тіла, потребують нерухомого положення з найбільшою амплітудою протягом 1–2 хвилин.
Виконання вправ на активні рухи з повною амплітудою). Виконання піруетів (перехресний поворот на 360°; повороти с переступанням на носках; поворот на 180° та 360° шагом на носок; поворот; поворот з переміщенням п’ятки опорної ноги);
Виконання обов’язкових елементів; танцювальних кроків. Поєднання
піруету з чир - рухами.
Виконання вправ під музику. Створення елементів композицій.
7. Психологічна підготовка чирлідерів (14 год.)
Теоретична частина. Психологія як наука. Психологічний стан людини. Емоції. Емпатія як емоційне явище. Компоненти емпатії як процесу відображення: когнітивний (відчуття, сприйняття, уявлення, пам’ять, мислення, уява); емоційний (співпереживання, співчуття); поведінковий (дієвий). Контроль під час виступів та змагань. Фізичні навантаження, їх вплив на психологічний стан спортсмена.
Практична частина. Перегляд відеоматеріалів змагань різних організаційних рівнів. Обговорення поведінки чирлідерів під час змагань. Участь у психологічних тренінгах для розвитку психологічних якостей чирлідерів.
8. Фізична підготовка чирлідерів (26 год.)
Теоретична частина. Фізична підготовка людини, її значення для здоров’я. Загальна і спеціальна фізична підготовка Чирлідера.
Практична частина. Виконання вправ для розвитку спритності, швидкості реакції. Підйом тулуба з положення лежачи на спині. Стрибки зі скакалкою. Стрибки через лавку боком. Згинання та розгинання рук у положенні «упор лежачи». Присідання на одній нозі, стоячи боком до гімнастичної стінки. Базові рухи рук і ніг.
9. Підсумок (1 год.)
Підбиття підсумків. Показовий виступ «Ми – Чирлідери» для вихованців позашкільного навчального закладу та батьків.
ПРОГНОЗОВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
Вихованці мають знати і розуміти:
– вимоги до поведінки під час занять;
– вимоги щодо техніки безпеки під час тренувань і виступів;
– правила гігієни для чирлідерів;
– поняття «чирлідинг»;
– термінологію рухів і стрибків;
– прості кричалки;
– комплекс вправ на гнучкість, розтягнення, зміцнення м’язів;
– комплекс чир - стрибків, базові положення рук, випади, стійки;
– комплекс вправ під музику на координацію рухів.
Вихованці мають вміти:
– виконувати правила техніки безпеки на заняттях, під час тренувань і виступів;
– дотримуватися гігієнічних вимог для чирлідерів;
– складати прості кричалки;
– використовувати вправи, що розвивають фізичні якості чирлідерів;
– володіти навичками виконувати стрибки чир і ліп, базові положення рук,
випади, стійки для створення композицій;
– виконувати вправи на координацію рухів під музику.
Вихованці мають набути досвід:
– створення елементів програм для виступів і змагань;
– дотримання вимог до поведінки чирлідерів під час участі у виховних
заходах, спортивних змаганнях;
– взаємодії з ровесниками та старшими для задоволення потреб у
самореалізації.
Початковий рівень, другий рік навчання
НАВЧАЛЬНО - ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
|
Тема |
Кількість годин |
||
Теоретичних |
Практичних |
Усього |
||
1. |
Вступ |
1 |
1 |
2 |
2. |
Зовнішній вигляд чирлідерів |
1 |
2 |
3 |
3. |
Чирлiдiнг |
2 |
10 |
12 |
4. |
Програма ЧИР |
10 |
64 |
74 |
5. |
Програма ДАНС |
4 |
46 |
50 |
6. |
Художній рух |
4 |
30 |
34 |
7. |
Психологічна підготовка чирлідерів |
4 |
10 |
14 |
8. |
Підготовка до участі в змаганнях |
1 |
25 |
26 |
9 |
Підсумок |
- |
1 |
1 |
|
Разом |
27 |
189 |
216 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ (2год.)
Теоретична частина. Ознайомлення з діяльністю гуртка «Чирлідинг». Мета і завдання гуртка. Зовнішній вигляд вихованців гуртка. Вимоги до проведення занять і тренувань. Права та обов’язки чирлідерів. Техніка безпеки під час тренувань, показових виступів, змагань.
Практична частина. Перегляд та обговорення фрагментів виступів вихованців гуртка. Робота над виконанням страховок.
2. Зовнішній вигляд чирлідерів (3год.)
Теоретична частина. Макіяж. Естетика макіяжу. Костюм Чирлідера, вимоги до нього. Навчання та заняття спортом. Дотримання гігієнічного режиму занять і побуту. Загартовування організму. Використання оздоровчих сил природи.
Практична частина. Перегляд та обговорення записів показових виступів і змагань із сайту федерації. Підбір, розроблення костюмів та аксесуарів для показових виступів і змагань. Розроблення ескізів костюмів.
Створення власних образів макіяжу
3. Чирлідинг (12 год.)
Теоретична частина. Здоровий спосіб життя. Заняття спортом, його значення для життєдіяльності людини. Чирлідинг в Україні. Історія розвитку чирлідингу в Україні. Команди чирлідерів України, інших держав. Організація змагань в Україні, інших державах. Види змагань. Суддівство. Роль суддів змагань. Розряди нормативів.
Практична частина. Перегляд та обговорення фрагментів відеоматеріалів змагань з чирлідингу різних організаційних рівнів. Виявлення помилок у виконанні елементів виступу, визначення способів їх запобігання.
4. Програма ЧИР (74 год.)
Теоретична частина. Фізична досконалість. Значення занять фізичними вправами для зміцнення здоров’я. Силові вправи. Використання предметів (обруч, м’яч тощо). Використання помпонів. Піраміди. Акробатичні елементи. Чант – кричалки і чир – кричалки. Критерії оцінювання елементів програми ЧИР.
Практична частина. Виконання вправ з обручем, скакалкою. Жонглювання помпонами. Створення пірамід. Стант. Чир - данс. Виконання акробатичних елементів (шпагати, перекиди, колеса, стійка на руках тощо). Виконання піруетів. Стрибки (високий ліп уперед, стредл). Силові вправи для спини, рук. Вправи на витривалість, гнучкість, координацію. Виконання шпагатів. Побудови в шеренгу. Рухливі ігри для розвитку фізичних якостей. Розроблення програм виступів. Виконання елементів програми. Підготовка виступу за програмою. Складання та розучування чант - кричалок із повторюваними словами або фразами. Складання та розучування чир -кричалок із заданою інформацією про команду чирлідерів, гру команди, дії команди тощо.
5. Програма ДАНС (50 год.)
Теоретична частина. Програма ДАНС. Побудова ДАНС програм. Пасивні вправи для переборювання опору м’язів. Статичні вправи, що пов’язані з утриманням різних поз. Використання предметів (помпони, обруч, м’яч тощо). Комплекси стрибків. Хореографія, динаміка, переходи від одного елемента до іншого. Синхронність виконання всіх складових частин програми.
Практична частина. Виконання вправ на гнучкість (виконання самостійне, з еспандером, за допомогою партнера). Виконання статичних вправ за допомогою партнера, власної ваги тіла. Виконання вправ на активні рухи без предметів і з предметами з повною амплітудою (махи руками й ногами, ривки, нахили, рухи тулубом). Виконання вправ на шведській стінці. Виконання комплексу стрибків. Виконання обов’язкових елементів програми з помпонами. побудова програм на основі базових рухів чирлідингу. Робота над хореографією, динамікою, переходами від одного елемента до іншого, синхронністю виконання всіх частин програми.
6. Художній рух (34год.)
Теоретична частина. Рух і музика. Пластика руху, почуття гармонії. Пластичність рухів. Обсяг та інтенсивність рухового навантаження. Міміка, пантоміміка.
Практична частина. Вправи зі скакалкою. Вправи на потягування, обертання головою; нахили, повороти корпусу; для розвитку сили ніг на стійкість. Підскоки зі складною координацією. Супровід рухів мімікою, пантомімікою. Виконання вправ на розвиток пластичності, точності, гармонії рухів. Вправи на наростання обсягу й інтенсивності рухового навантаження. Вправи для розвитку сили ніг і рук. Виконання підскоків. Створення танцювальних етюдів.
7. Психологічна підготовка чирлідерів (14 год.)
Теоретична частина. Особистість. Якості особистості. Співпраця. Толерантність.
Практична частина. Перегляд відеоматеріалів змагань різних організаційних рівнів. Обговорення поведінки чирлідерів під час змагань. Участь у підготовлених психологом тренінгах для розвитку психологічних якостей чирлідерів.
8. Підготовка до участі в змаганнях (26 год.)
Практична частина. Розроблення ескізів костюмів. Робота над танцювальними етюдами. Підбір музики до програм виступів.
9. Підсумок (1 год.)
Практична частина. Підбиття підсумків. Виховний захід «Ми – переможці».
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТ
Вихованці мають знати і розуміти:
– вимоги щодо техніки безпеки під час тренувань, показових виступів, змагань;
– особливості програмних постановок та їх відображення в зовнішньому вигляді чирлідерів;
– комплекс силових вправ із предметами для зміцнення м’язів;
– основні чир – рухи;
– елементи програм ЧИР і ДАНС;
– вимоги до створення художніх образів під музику;
– чант – і чир – кричалки.
Вихованці мають уміти і застосовувати:
– дотримуватися правил техніки безпеки під час тренувань, показових виступів, змагань;
– використовувати предмети під час виконання вправ для зміцнення м’язів;
– володіти основними чир – рухами;
– розробляти елементи програмних постановок з елементи програм ЧИР і ДАНС;
– використовувати музику для створення художніх образів;
– складати чант- і чир-кричалки.
Вихованці мають набути досвід:
– створення програм виступів;
– емоційної стійкості до стресів під час змагань;
– уміння співпрацювати в команді;
– задоволення потреб у самореалізації.
Основний рівень, перший рік навчання
НАВЧАЛЬНО - ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ |
Тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
||
1. |
Вступ |
1 |
1 |
2 |
2. |
Основи акробатики |
5 |
13 |
18 |
3. |
Програма ЧИР |
4 |
70 |
74 |
4. |
Програма ДАНС |
4 |
56 |
50 |
5. |
Художнiй рух |
6 |
26 |
28 |
6. |
Психологiчна підготовка чирлідерів |
2 |
8 |
10 |
7. |
Фiзична пiдготовка Чирлідирів |
2 |
12 |
14 |
8. |
Підготовка до участі в змаганнях |
- |
19 |
19 |
9. |
Пiдсумок |
- |
1 |
1 |
|
Разом |
24 |
206 |
216 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ (2год.)
Теоретична частина. Ознайомлення з діяльністю гуртка «Чирліденг», завданнями, календарем участі в організаційно – масових заходах, змаганнях. Правила поведінки під час занять, тренувань і змагань. Техніка безпеки.
Практична частина. Перегляд та обговорення презентацій вихованців про відпочинок і виконання літніх завдань.
2. Основи акробатики (18год.)
Теоретична частина. Вивчення основних понять та термінів. Правила страхування під час виконання трюків.
Практична частина. Спеціальна фізична підготовка:
– вправи для м’язів рук та плечового поясу;
– вправи для м’язів тулуба та спини;
– вправи для м’язів черевного преса;
– вправи для м’язів ніг;
– вправи на розвиток гнучкості;
– вправи на розвиток сили;
– вправи на розвиток спритності;
– вправи на розвиток координації.
Вивчення акробатичних елементів:
– вправа « міст – складка » ;
– шпагати ( повздовжній , на ліву та праву ноги, поперековий,
– вправи на розвиток спритності;
– вправи на розвиток координації.
Вправи на рівновагу:
– передня рівновага;
– бокова рівновага;
– задня рівновага;
– висока рівновага.
Партерна акробатика:
– стійка на руках;
– стійка на передпліччях у напівшпагаті;
– стійка на голові та на лопатках;
– стрибок на руки(курбет);
– шпагат з нахилом;
– міст на праву(ліву) руку;
– міст на передпліччях;
– стійка на грудях;
– стійка на руках напівкільцем.
3. Програма ЧИР (74 год.)
Теоретична частина. Спортивна спрямованість програми. Акробатичні елементи. Страховка під час виконання складних елементів програми. Чант – і чир – кричалки. Засоби агітації: плакати, мегафони, прапори, знамена, помпони тощо. Правила побудови пірамід.
Практична частина. Ліп – стрибки (високий вперед, високий убік, перемінний із переходом у шпагат у повітрі, перемінний із переходом в той – тач). Акробатичні вправи: колесо рондат, перекидка. Вправи з помпонами: жонглювання зі зміною місць. Стант: споттер, фантер, база. Чотири правила Споттер. Положення «флайери в станті», «спуск флайера зі станту». Чир – рухи. Піруети: олівець, джаз – пірует, тур – пік пірует, «сонечко», грант пірует, пірует-прапорець тощо. Поєднання піруетів з чир – рухами та стрибками. Шпагати та махи: поперечний, правий,і лівий шпагати; мах уперед, убік, назад. Відпрацювання розроблених програм ЧИР. Пересування на майданчику, що включає в себе елементи танцю (чир – данс), міміки, пантоміміки, елементи складної та спрощеної стилізованої акробатики, що допускаються правилами змагань. Страховки під час виконання програми. Рухливі ігри (за вибором керівника гуртка).
4. Програма ДАНС (50 год.)
Теоретична частина. Поєднання різноманітних стилів (джаз, фанк, поп, реп, ліричний стиль тощо). Фізичні вправи для розвитку швидкості (способу виконання рухів і дій) та силові вправи (вправи для підвищення рівня фізичної витривалості). Помилки під час виконання піруетів, їх запобігання, виправлення. Використання помпонів.
Практична частина. Підготовчі вправи. Пасивні, активні, статичні вправи. Підходи перед піруетами: з кроку, випаду, 4-ї позиції, напівприсяду тощо. Силові вправи Складні піруети: атитюд, фуете, гранд – пірует. Шпагати, стрибки і махи. Комплекси стрибків. Розроблення та виконання елементів програми. Перегляд та обговорення відеозаписів показових виступів, змагань різного організаційного рівня.
5. Художній рух (28 год.)
Теоретична частина. Музика і рух. Музичні твори для формування координації рухів. Вправи на координацію, вправи з одним або двома тенісними м’ячами. Ритмічність, пластичність, виразність, витонченість рухів. Прості і складні комбінації рухів. Етюди. Фізичні вправи танцювального характеру.
Практична частина. Вправи з музичним супроводом для розвитку координації рухів. Вправи на координацію з одним або двома тенісними м’ячами. Вправи на більш складні комбінації рухів. Вправи зі скакалкою. Вправи на фізичне навантаження. Вправи на ритмічний біг. Вправи на гнучкість і пластичність. Вправи для ніг: пліє, тандем, батмани, широкі вісімки тощо. Підскоки танцювального характеру. Складні етюди для рук (рухи м’які, безперервні, виразні, відповідно до мелодії). Динамічні вправи зі складною координацією змінюються вправами на ходьбу. Вправи, що супроводжуються музикою різних стилів. Музично – пластичні етюди.
6. Фізична підготовка чирлідерів (14 год.)
Теоретична частина. Оздоровча функція чирлідингу. Фізичні вправи в тренажерному залі. Вправи з навантаженням.
Практична частина. Виконання фізичних вправ в тренажерному залі. Вправи для пресу з великим навантаженням. Виконання фізичних вправ для підвищення рівня фізичної підготовки вихованців.
7. Психологічна підготовка чирлідерів (10 год.)
Теоретична частина. Життя в соціумі. Життєві ситуації. Поведінка у важких життєвих ситуаціях за відсутності готових способів вирішення проблем. Регулювання емоційного стану. Критерії ефективності поведінки. Стратегії поведінки. Особливості поведінки чирлідерів. Виконання тренувальних вправ, етюдів, розроблення виступів. Підготовка до участі в змаганнях. Фізичні вправи, їх значення для формування рис характеру, особистісних якостей.
Практична частина. Робота зі спеціально літературою. Перегляд відеоматеріалів власних виступів і виступів інших команд під час змагань різних організаційних рівнів. Обговорення поведінки чирлідерів під час змагань. Виконання вправ для розвитку психологічних якостей чирлідерів.
8. Підготовка до участі в змаганнях (19 год.)
Практична частина. Розроблення оригінальних програм за номінаціями чирлідингу. Підготовка до участі в змаганнях.
9. Підсумок (1 год.)
Практична частина. Підбиття підсумків. Виховний захід «Ми – чемпіони»
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати і розуміти:
– види страховок під час виконання програм;
– вимоги до психологічної гігієни Чирлідера;
– особливості проведення змагань з чирлідингу;
– комплекс спеціальних вправ на силове навантаження;
– складні елементи чирлідингу, їх поєднання;
– комплекс вправ з використанням складних комбінацій рухів;
– комплекс вправ для формування координації рухів;
– вимоги до поведінки чирлідерів на змаганнях.
Вихованці мають уміти і застосовувати:
– дотримуватися правил техніки безпеки та виконувати страховки під час тренувань і змагань;
– дотримуватися правил проведення змагань з чирлідингу;
– виконувати умови психологічної гігієни Чирлідера;
– використовувати навички виконання складних елементів чирлідингу, їх поєднання;
– виконувати складні комбінації рухів для розроблення елементів виступів;
– підбирати музичний супровід до виступів;
– розробляти елементи програм виступів.
Вихованці мають набути досвід.
– соціальної активності;
– відповідальності за результати власної діяльності.
Основний рівень, другий рік навчання
НАВЧАЛЬНО – ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ |
Тема |
Кількість годин |
||
Теоретичних |
Практичних |
Усього |
||
1. |
Вступне заняття. Правила техніки безпеки. Права і обов'язки чирлідерів |
1 |
1 |
2 |
2. |
Спеціальна фізична підготовка (СФП) |
3 |
22 |
25 |
3. |
Ритміка. Тренінг партерної гімнастики (12 год.) |
2 |
10 |
12 |
4. |
Акробатика |
8 |
44 |
52 |
5. |
Постановочна работа |
4 |
46 |
50 |
6. |
Повторення програми чир (станти, стрибки, стійки) |
4 |
30 |
34 |
7. |
Хореографічна підготовка чирлідерів |
4 |
10 |
14 |
8. |
Програма Чир і Данс |
1 |
25 |
26 |
9. |
Підсумкове заняття |
- |
1 |
1 |
|
Разом |
27 |
189 |
216 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ (2год.)
Практична частина. Планування участі в заходах на новий навчальний рік. Інструктаж з правил охорони праці та санітарно – гігієнічних норм. Створення презентації за матеріалами другого року навчання.
2. Спеціальна фізична підготовка (ЗФП) (25 год. )
Теоретична частина. Засоби ЗФП і СФП; елементи, з'єднання і
комбінації; орієнтування в просторі і в часі в ступеня м'язового напруги.
Практична частина. Загальні підготовчі вправи: біг, стрибки, рухливі спортивні ігри, гімнастична постава і стиль виконання вправ з прямими і зігнутими ногами, відтягнутими носками; рух пози, розвиваючої пластики, почуття ритму, музикальність, збільшенням навантаження (збільшення числа повторень вправ). СФП: вправи в статиці, силові вправи, вправи на гнучкість, швидкісно-силові вправи (хвилі, помахи, рівноваги, стрибки, шпагати, мости і т.д.).
3. Ритміка. Тренінг партерної гімнастики (12 год.)
Теоретична частина. Розминка – пояснення вправ. Основна частина – пояснення вправ для м'язів шиї, плечового пояса, тулуба, ніг, м'язів живота і загального впливу, музично – рухові виразні засоби.
Практична частина. Підготовча розминка: шість вправ з різними вихідними положеннями з двома і трьома варіантами рухів, заключним бігом і різними варіантами стрибків. Рухи на відновлення дихання. Збільшення кількості повторень, з додаванням вправ кисті рук. Основна частина: включає 25 вправ з двома варіантами виконань, включаючи додатково вправи для м'язів шиї, рук і плечового пояса, тулуба, живота, спини, тазу, сідниць. Заключна частина: комплекс вправ загального впливу, повільна ходьба. Тренінг вправ партерної гімнастики. Другий комплекс 20 вправ для різних частин тіла.
4. Акробатика ( 52 год.)
Теоретична частина. Інструктаж з техніки безпеки при виконанні акробатичних елементів.
Практична частина. Освоєння елементів акробатики: рондати, перекиди, перекати, стійки, колеса, парна акробатика.
5. Постановочна работа(50 год.)
Теоретична частина. хореографічний образ і його емоційне забарвлення. Зв'язок руху з музикою; вибір теми, складання композиційного плану відповідно до музичним супроводом, постановка танцю, малюнок танцю, підбір виразних засобів (міміка, жести, костюми), закони простору сцени, принципи ідентифікації.
Практична частина. Зв'язування руху з музикою, тобто пози повинні бути «говорять», а руху «розповідають», відпрацювання схем рухів в просторі сцени (на епізодах танцювального номера). Розробка схем побудови музичних епізодів. Складання композиційного плану, підбір музики, вибір пластичної мови, прослуховування музичного матеріалу, продумування всіх комбінацій рухів, кульмінаційного моменту, розвиток дії танцю, розв'язка і кульмінація. Завдання учням підбору і конструювання рухів. Самостійний твір епізоду танцю.
6. Повторення програми чир (станти, стрибки, стійки) (34 год.)
Теоретична частина. Основні правила техніки безпеки чирлідерів. Подальша прогресія навчання пірамід, Стант, чир – данс. Амплітудне якісне виконання акробатичних елементів за схемою від простого до складного. Обов'язкові елементи в Данс – програмі: піруети, шпагати, стрибки, махи. Виконувати з високою амплітудою. Додавання різноманітності в стрибки і махи.
Практична частина. Всі стрибки, освоєні за 2 роки навчання виконувати з високою амплітудою і високим поштовхом від статі. Станти за 1 і 2 рік навчання ускладнити, знайти цікаві рішення, наприклад: хват партнера, збоку на плечах, тейбл топ і з колінного Баскета. Кидок руками в плечовий шпагат. Різкий підйом зі стійки на стегні в стійку на плечах. Приділити увагу на синхронність підйому Стант («елеватор»), використовуючи наочний дидактичний матеріал. Довести до вдосконалення виконання простих і складних акробатичних елементів. Кожне заняття приділяти по 5 хвилин на виконання піруетів на 360 і 720 градусів, урізноманітнити положення поворотів. Приділити більше уваги на розтяжку і гнучкість. На шпагат фіксувати положення від 1 до 2 хвилин. Махи від 20 – 50 повторів, підходити індивідуально.
7. Хореографічна підготовка чирлідерів( 14 год.)
Теоретична частина. класичний танець – канонізована система виразних засобів хореографічного мистецтва, заснованого на принципі поетично - узагальненої трактування сценічного образу, розкриття емоцій, думок, переживань засобами класики.
Практична частина робота біля верстата, постановка корпусу, рук, ніг, голови, показуються 1, 2, 3 позиції ніг і 4 позиція рук. Танцювально-спортивний крок. Класичний екзерсис біля верстата: DEMI - PLIE; BATTEMENT TENDU; DOUBLE BATTEMENT TENDU; BATTEMENT TENDU JETE; PASSE PAR TERRE; ROND DE JAMBE PAR TERRE EN DEHORS; SUR LE COU - DE - PIED; SAUTE; PORT DE BRAS ПЕРШЕ; ТРЕТЄ PORT DE BRAS.
8. Програма Чир і Данс (26 год.)
Теоретична частина. Обов'язкові елементи Чир - програми. Стрибки. Піраміди. Константи-підтримки. Чир – данс. Ускладнення танцювальних вісімок. Акробатичні елементи. Основні правила техніки безпеки. Помпони в програмі Данс. Обов'язкові елементи Данс – програми: піруети, шпагати, стрибки і махи.
Практична частина. Розбір техніки виконання стрибків: бічний хедлер, фронтальний хедлер, універсальний Пайк. Розбір і відпрацювання наступних Стант. Стредл на плечах. Навчити переносити вагу тіла. Підйом в стійку на плечах з випаду. Різкий тейбл топ. Виконання елементів акробатики 1 року навчання здійснюється на високій техніці і швидкості. Чир – Данс ускладнення танцювальних вісімок. Розширення танцювального блоку за рахунок використання помпонів.
9. Підсумок (1 год.)
Практична частина. Підбиття підсумків роботи за рік. Відзнака кращих вихованців.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати і розуміти:
– вимоги щодо техніки безпеки під час тренувань, показових виступів, змагань;
– Чирлідінг, техніку побудови гірок;
– «Золоті правила» підтримки;
– техніку виконання вправ: ритміки і партерної гімнастики;
– вправи класичного екзерсису на середині залу;
– дбайливо ставиться до власного здоров'я та здоров'я оточуючих.
Вихованці мають уміти і застосовувати:
– складати музичні комбінації та етюди на середині залу;
– чітко і технічно грамотно виконувати вправи: ритміки і естрадно-спортивного танцю;
– знати і чітко виконувати вправи СФП і ЗФП;
– будуватися в ускладнені константи і піраміди.
Вихованці мають набути досвід:
– домовлятися і приходити до спільного рішення в роботі в команді;
– проявляти ініціативність, самостійність і дисциплінованість в ході занять, на змаганнях і виступах;
– вміти створювати нові зв'язки спільно з командою;
– дотримуватися правил поведінки і попередження травматизму під час занять.
Основний рівень, третій рік навчання
НАВЧАЛЬНО – ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ |
Тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
||
1. |
Вступне заняття. Правила техніки безпеки. Права і обов'язки чирлідерів |
1 |
1 |
2 |
2. |
Спеціальна фізична підготовка (СФП) |
3 |
22 |
25 |
3. |
Ритміка.Тренінг партерної гімнастики(12год.) |
2 |
10 |
12 |
4. |
Акробатика |
8 |
44 |
52 |
5. |
Постановочна работа |
4 |
46 |
50 |
6. |
Повторення програми чир |
4 |
30 |
34 |
7. |
Програма Чир і Данс |
1 |
25 |
26 |
8. |
Змагальна підготовка чирлідерів |
4 |
10 |
14 |
9. |
Підсумкове заняття |
- |
1 |
1 |
Разом |
27 |
189 |
216 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ (2год.)
Практична частина. Планування участі в заходах на новий навчальний рік. Інструктаж з правил охорони праці та санітарно – гігієнічних норм.
Перегляд відеоматеріалів виступи майстрів з чирлідингу.
2. Спеціальна фізична підготовка (ЗФП) (25 год.)
Практична частина. загальні підготовчі вправи: біг, стрибки, рухливі спортивні ігри, гімнастична постава і стиль виконання вправ з прямими і зігнутими ногами, відтягнутими носками; рух пози, розвиваючої пластики, почуття ритму, музикальність, збільшенням навантаження (збільшення числа повторень вправ). СФП: вправи в статиці, силові вправи, вправи на гнучкість, швидкісно-силові вправи (хвилі, помахи, рівноваги, стрибки, шпагати, мости і т.д.).
3. Ритміка. Тренінг партерної гімнастики (12 год.)
Теоретична частина. Розминка – пояснення вправ. Основна частина – пояснення вправ для м'язів шиї, плечового пояса, тулуба, ніг, м'язів живота і загального впливу, музично – рухові виразні засоби.
Практична частина. Підготовча частина (розминка): дев'ять вправ з різними вихідними положеннями з двома і трьома варіантами рухів, заключним бігом і різними варіантами стрибків. Збільшення кількості повторень. Основна частина: включає 28 вправ з двома варіантами виконань, включаючи додатково вправи для м'язів шиї, рук, тулуба, ніг і живота, загального впливу. Вправи Чергуються на різні групи м'язів. Заключна частина: комплекс вправ на підлозі.
4. Акробатика (52год.)
Теоретична частина. Інструктаж з техніки безпеки при виконанні акробатичних елементів.
Практична частина. Освоєння і вдосконалення елементів акробатики
перекиди, перекати, стійки, колеса, парна акробатика.
5. Постановочна работа (50 год.)
Теоретична частина. Виявлення драматургії танцю згідно репертуару, пояснення ритмічної забарвлення танцю, техніка постановки епізодів танцю.
Практична частина . Відпрацювання техніки постановки епізодів танцю, відпрацювання репертуару, композиційні постановки за задумом.
6. Повторення програми чир (станти, стрибки, стійки) (54 год.)
Теоретична частина. Обов'язкові елементи Чир – програми. Стрибки. Піраміди. Константи – підтримки. Чир – данс. Ускладнення танцювальних вісімок, чир – кричалки, Чанта – кричалки. Акробатичні елементи. Страховка чирлідерів. Прийом в ведмежий хват. Прийом в кредл. Основні правила техніки, шпагати, стрибки і махи.
Практична частина. Розбір техніки виконання стрибків: бічний хедлер, фронтальний хедлер, універсальний Пайк. Розбір і відпрацювання наступних Стант. Стредл на плечах. Навчити переносити вагу тіла. Підйом в стійку на плечах з випаду. Різкий тейбл топ. Виконання елементів акробатики I року навчання здійснюється на високій техніці і швидкості. Кожну розтяжку закінчувати кількісними махами - положення вперед, назад, в сторону, від простого до складного від 20-50 махів. Чир – Данс - ускладнення танцювальних вісімок. Розширення танцювального блоку за рахунок використання помпонів.
7. Програма Чир і Данс (26 год.)
Теоретична частина. Основні правила техніки безпеки чирлідерів. Подальша прогресія навчання пірамід, Стант, чир - данс. Амплітудне якісне виконання акробатичних елементів за схемою від простого до складного. Обов'язкові елементи в Данс - програмі: піруети, шпагати, стрибки, махи. Виконувати з високою амплітудою. Додавання різноманітності в стрибки і махи.
Практична частина. Всі стрибки, освоєні за 2 роки навчання виконувати з високою амплітудою і високим поштовхом від статі. Довести до вдосконалення виконання простих і складних акробатичних елементів. Приділити більше уваги на розтяжку і гнучкість.
8.Змагальна підготовка чирлідерів (14 год.)
Практична частина. Розробка концертних програм, підготовка сценарних планів концертних програм, участь у змагальній діяльності.
9.Підсумкове заняття ( 1 год.)
Теоретична частина. Підведення підсумків за рік, моніторинг роботи гуртка за 5 років. Проведення контрольних нормативів. Відзнака кращих вихованців.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати і розуміти:
– правила та програму змагань, зміст змагальної програми,музичний супровід
– чирлідинг, техніку побудови гірок;
– «Золоті правила» підтримки;
– техніку виконання вправ: ритміки і партерної гімнастики;
– вправи класичного екзерсису на середині залу;
– дбайливо ставиться до власного здоров'я та здоров'я оточуючих.
Вихованці мають уміти і застосовувати:
– складати музичні комбінації та етюди на середині залу;
– чітко і технічно грамотно виконувати вправи: ритміки і естрадно
спортивного танцю;
– знати і чітко виконувати вправи СФП і ЗФП;
– будуватися в ускладнені константи і піраміди.
Вихованці мають набути досвід:
– домовлятися і приходити до спільного рішення в роботі в команді;
– проявляти ініціативність, самостійність і дисциплінованість в ході занять, на змаганнях і виступах;
– вміти створювати нові зв'язки спільно з командою;
– дотримуватися правил поведінки і попередження травматизму під час занять.
ОРІЕНТИРОВОНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ
№ |
Найменування обладнання |
Кількість |
1. |
Комп’ютер |
1 |
2. |
Мультимедійний проектор |
1 |
3. |
Накопичувач USB Flash-drive |
1 |
4. |
Помпони |
15 пар |
5. |
Обручі |
За потребою |
6. |
Скакалки |
|
7. |
М’ячі |
ЛІТЕРАТУРА:
1. Антропова Л.В. Теорія і методика викладання класичного танца.- Орел: ОГІІК, 2011 року.
2. Бухвостова Л.В., Щекотихина С.А. Композиція і постановка танца . - Орел: ОГІІК 2009.
3. Гусєв Г.П. Методика викладання народного танцю (вправи біля станка). - М .: ВЛАДОС, 2006.
4. Жітько А.Н. ЧИРлідінг - невід'ємний атрибут підвищення видовищності на змаганнях і витоки його зародження // Світ спорту., 2008.
5. Морель Ф. Хореографія в спорті. М., 2007.
6. Мітрохіна Л.В. Основи акторської майстерності в хореографіі. - Орел: ОГІІК, 2001..
7. Настільна книга тренера: наука перемагати. Озолін Н.Г. - М .: Видавництво «Астрель», 2008.
8. Визначення одаренностей і пошук талантів в спорті. Селуянов В.Н., Шестаков М.П .. - М .: СпортАкадемПресс 2010.
9. Носкова С.А. Методичні рекомендації з формування специфічних індивідуальних якостей "cheerleaders" - груп підтримки спортивних команд. Метод. сел. для педагогів-інструкторів і тренеров.- М .: МГСА, 2011 року.
10. Сінгіна Н.Ф., Кокоулін А.Н. Чірлідінг. Теорія і методика спортивного тренування. Сибірський державний університет фізичної культури і спорту., 2007.