Навчальна програма з позашкільної освіти гуманітарного напрямку гуртка «Скарби історії»

Про матеріал
Зміст програми забезпечує формування в учнів системного підходу до вивчення історії України, історичного мислення, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, синхронізувати події і процеси історії України із всесвітньою історією. Протягом навчання учні мають оволодіти теоретичним матеріалом з історії від появи людини до початку ХХІ століття; удосконалити навички аналітичного і креативного мислення; готувати доповіді та презентації результатів з вивчених тем. Підготуватись до ЗНО/НМТ.
Перегляд файлу

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«ЦЕНТР ПОЗАШКІЛЬНОЇ РОБОТИ ТА ДИТЯЧОЇ ТВОРЧОСТІ»

КАМ’ЯНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

з позашкільної освіти
гуманітарного напрямку
гуртка «Скарби історії»

 

 

1 рік навчання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


м. Кам’янське
2023 р.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

Вагоме значення в розвитку особистості, її громадської свідомості та світогляду має вивчення історії рідної землі. Її опанування також забезпечує формування критичного мислення, аналітичних здібностей; закладає базис загальних уявлень про суспільство, право, політичне життя країни.

Важливість вивчення та формування практичних умінь і навичок історіописання полягає в перцепції учнями поняття «минуле», сталості та непереривності еволюції людини і створених нею соціальних інститутів, формуванні прогностичних вмінь, критичного мислення.

Навчальна програма реалізується в гуртку «Скарби історії»,  орієнтована на роботу з учнями 10—11 класів.

Мета програми — формування в учнів предметних і дослідницьких компетентностей у процесі освітньої діяльності в позашкільному соціумі.

Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:

•  пізнавальної: розвивати інтерес до історії як сфери знань; формувати знання про основні історичні події, явища, процеси;

•  практичної: формувати навички з визначення специфіки соціально-економічних, політичних, соціокультурних і гендерних процесів; уміння працювати з історичними джерелами; встановлювати близькі та далекі причино-наслідкові зв’язки, розглядати суспільні явища в конкрестно-історичних умовах

•  творчої: розвивати творчу уяву, креативне мислення й аналітичні здібності; створювати презентації результатів своєї роботи;

•  соціальної: формувати особистість із твердою громадянською позицією, світоглядом, що ґрунтується на науковому баченні світу; навчати етики наукової діяльності; формувати загальнолюдські культурні цінності; активізувати участь в охороні, збереженні матеріальних і культурних цінностей України.

Програма гуртка розрахована на один рік навчання за основним рівнем — 324 години на рік, 9 годин на тиждень; складається з 10 сформованих за хронологічним принципом розділів.

Зміст програми забезпечує формування в учнів системного підходу до вивчення історії України, історичного мислення, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, синхронізувати події і процеси історії України із всесвітньою історією.

Протягом навчання учні мають оволодіти теоретичним матеріалом з історії від появи людини до початку ХХІ століття; удосконалити навички аналітичного і креативного мислення; готувати доповіді та презентації результатів з вивчених тем.

Навчальна програма передбачає поєднання теоретичного матеріалу з практичними завданнями.

Для викладу теоретичного матеріалу та проведення практичних робіт застосовуються такі форми навчання: лекції, семінари, колоквіуми, круглі столи, презентації, виконання творчих завдань, екскурсії, перегляд відеоматеріалів.

Використовуються такі методи навчання: інтерактивні (імітаційні, дискусія, коло ідей), пояснювально-ілюстративний (розповідь, пояснення, міркування, евристична бесіда), репродуктивний (складання конспектів, складних планів, хронологічних таблиць), проблемно-пошуковий (аналіз документів, спогадів, різновидів усної інформації, ілюстрацій).

На заняттях гуртка застосовуються різноманітні засоби навчання: друковані видання, наочні матеріали, технічні. Контроль знань учнів здійснюється під час практичного закріплення матеріалу, тестування, презентації проєктів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Основний рівень

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
 


Розділ, тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

Вступ

1

2

3

Розділ 1. Історична наука

4

11

15

Розділ 2. Давня історія України

5

10

15

Розділ 3. Середньовічна історія України

17

34

51

Розділ 4. Україна в ранньомодерновий період

21

42

63

Розділ 5. Україна в імперську добу

16

32

48

Розділ 6. Україна в добу Великої війни та революційних трансформацій

7

14

21

Розділ 7. Україна в міжвоєнний період

10

20

30

Розділ 8. Україна в період Другої світової війни

6

12

18

Розділ 9. Радянська Україна в повоєнний період

7

14

21

Розділ 10. Новітня історія України

12

24

36

Підсумок

-           

3

3

Разом

106

218

324

 

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

Вступ (3 год)

Теоретична частина. План роботи гуртка. Техніка безпеки.

Вимоги до поведінки в закладі позашкільної освіти.

Мета та завдання вивчення історії. Міждисциплінарні зв’язки історичної науки.

Науково-дослідницька діяльність. Академічна доброчесність.

РОЗДІЛ 1. Історична наука (15 год)

1.1. Минуле як предмет дослідження історії (3 год)

Теоретична частина. Основні підходи до розуміння поняття «історія»,

його змісту (формаційний, цивілізаційний, синергетичний, світ-системний аналіз, «нова наука історії»). Цінність історичного знання.

Особистісне та соціальне начало у творінні історії. Теорії рушійних сил історії людства.

Поняття історичного процесу.

Проблема істини в історичному пізнанні.

Практична частина. Складання словника історичних наукових термінів.

1.2. Історіографія: поняття, предмет, методологія (6 год)

Теоретична частина. Історія, етапи її розвитку.

Історичні національні школи. Сучасні підходи до творіння історичного знання.

Історіографічні джерела.

Практична частина. Предметний пошук досліджень у мережі Інтернет.

Складання плану для огляду теми.

1.3. Історичне джерелознавство (6 год)

Теоретична частина. Поняття «історичне джерело». Класифікація історичних джерел. Спеціальні історичні дисципліни. Інтерпретація й використання історичних джерел. Джерела з історії України.

Практична частина. Виконання вправ на правильність написання бібліографічних даних.

РОЗДІЛ 2. Давня історія України (15 год)

2.1. Кам’яний вік (3 год)

Теоретична частина. Поява людини, її еволюція та розселення. Кам’яна індустрія. Стоянки первісних людей на території України.

Перехід від привласнюючих до відтворюючих форм господарювання.

Форми соціальної організації в первісному суспільстві.

Матріархат і патріархат.

Первісні форми релігії.

Первісна культура та її артефакти в Україні.

Практична частина. Робота з картою (позначення місць стоянок первісних людей в Україні в добу раннього кам’яного віку).

Робота з ілюстраціями: визначення на малюнках типів гомінідів.

2.2. Енеоліт і бронзовий вік (3 год)

Теоретична частина. Поява металургії. Поступ у виробництві й аграрній сфері.

Доместикація коня.

Перший суспільний поділ праці. Формування землеробських і скотарських регіонів України.

Археологічні культури періоду енеоліту та бронзового віку. Трипільська культура.

Етногенез європейських народів.

Практична частина. Ідентифікація типів кераміки за гончарним посудом трипільців.

Робота над версіями тлумачення зображень на кераміці трипільців, висунення власних гіпотез.

2.3. Кочовики в період раннього залізного віку (3 год)

Теоретична частина. Кочові племена Півдня України: кімерійці, скіфи, сармати. Експансія кімерійців і скіфів у Закавказзі та на Близькому Сході.

Прасловʼянські народи та їх відносини зі Степом.

Релігія та культура народів Північного Причорноморʼя.

Практична частина. Робота з літературою. Визначення аналогії між божествами скіфського і грецького пантеонів.

2.4. Античні держави Північного Причорномор’я (6 год)

Теоретична частина. Грецька колонізація та поширення античної цивілізації в Північному Причорноморʼї.

Полісні демократії.

Боспорське царство.

Держава Мітрідата VI Евпатора.

Римська присутність у Північному Причорноморʼї.

Культурна інвазія давніх греків і римлян.

Практична частина. Складання словника еліномовних термінів, щостосуються періоду грецької колонізації Північного Причорномор’я.

РОЗДІЛ 3. Середньовічна історія України (51 год)

3.1. Велике переселення народів і Україна (3 год)

Теоретична частина. Готське заселення України. Держава Остготів.

Гунська навала.

Тюркські кочовики Євразії та їх присутність у Північному Причорноморʼї: Тюркський каганат, Аварський каганат, Велика Булгарія, Хазарський каганат: становлення та розширення території каганату, особливості державно-політичного устрою, культура в Україні.

Розселення словʼян.

Практична частина. Робота з картою (позначити розселення на території України германських племен, гунів і тюркських народів). Обговорення результатів роботи.

3.2. Східні слов’яни в І тис. н. е. (3 год)

Теоретична частина. Теорії походження слов’ян. Проблема визначення прабатьківщини слов’ян.

Економічний поступ і зміни в соціальному устрої східних словʼян.

Військова демократія.

Перехід від племінних союзів до племінних князівств.

Археологічні культури слов’ян в Україні. Зарубинецька культура.

Черняхівська культура. Київська культура. Пеньківська культура. Празько-Корчацька культура. Волинцівська культура. Роменська культура.

Культура типу Лука-Врублевецька.

Культура і духовний світ слов’ян.

Практична частина. Робота з джерелами: пошук реалістичних історичних і географічних свідчень, невідповідностей у текстах арабських географів. Опрацювання наукової літератури для визначення військовополітичної ролі слов’ян у добу раннього середньовіччя у Східній Європі за візантійськими даними.

3.3. Київська Русь: походження, устрій, право (6 год)

Теоретична частина. Теорії походження Русі: норманська, антинорманська, хозарська.

Особливості розвитку феодалізму Київської Русі.

Державний устрій: інститут князівської влади, снем, боярська рада, віче. Правова система: звичаєве право, Номоканон, «Руська правда» та її редакції. Судова система.

Практична частина. Розроблення порівняльної таблиці норманської, антинорманської та хозарської теорій походження Русі. Добір аргументацій до них із посиланнями на матеріали середньовічних письмових джерел.

3.4. Утворення та розвиток східнословʼянської держави в ІХ—Х ст. (3 год)

Теоретична частина. Етапи формування Київської Русі.

Правління князів Аскольда і Діра.

Обʼєднання східнословʼянських племен довкола Києва в роки правління князів Олега й Ігоря.

Правління княгині Ольги.

Зовнішня експансія Русі в часи правління князя Святослава Ігоревича.

Практична частина. Робота з науковою літературою за темою, обговорення розвитку історичних подій часів Київської Русі.

3.5. Розквіт Русі (6 год)

Теоретична частина. Правління князя Володимира Великого: перша міжкнязівська міжусобиця, відновлення військової могутності держави й запровадження удільного устрою, хрещення Русі.

Правління князя Ярослава: друга міжкнязівська міжусобиця, кодифікація руського права, династична реформа, шлюбна дипломатія та військові кампанії.

Практична частина. Оцінка внеску в розвиток руської державності великих князів київських за «Повістю минулих літ». Складання словника термінів за текстами «Руської правди», «Слова про полк Ігорів», «Моління Данили Заточника», «Києво-Печерського патерика».

3.6. Децентралізація Русі, її соціально-економічне життя (3 год)

Теоретична частина. Еволюція феодальних відносин і наростання процесів децентралізації Русі.

Правління Ярославичів і Мономаховичів.

Князівські війни середини ХІІ ст.

Половецька небезпека та військові кампанії проти кочовиків.

Розвиток сільського господарства, ремесел та торгівлі.

Вотчинні господарства: права власності, розміри, апарат управління.

Соціальні групи населення.

Практична частина. Визначення свідчення існування вотчинних господарств у давньоруських грамотах.

3.7. Галицько-Волинська держава (6 год)

Теоретична частина. Прикарпаття і Волинь у ХІІ ст.: гуртування південно-західних руських земель Володимирком і Мстиславом, особливості суспільно-політичного устрою Галичини і Волині.

Галицько-Волинська держава Романа Мстиславовича.

Міждинастична боротьба за Галичину.

Правління князя Данила Романовича та його нащадків.

Практична частина. Визначення свідчення про історію Галичини і Волині на основі зарубіжних письмових середньовічних джерел.

3.8. Культура Давньоруської держави (6 год)

Теоретична частина. Народні та цивілізаційні засади культури Київської Русі.

Освіта і писемність. Давньоруська література. Наукова думка. Мистецтво та художні промисли. Архітектура.

Практична частина. Робота з ілюстраціями: складання описів архітектурних споруд часів Київської Русі (стиль, кладка, архітектурні терміни).

Визначення стильових прийомів і типів ювелірних прикрас Русі (зернь,скань, фініфть, барми, колти тощо).

3.9. Монголо-татарська навала. Золотоординське іго на українських землях (3 год)

Теоретична частина. Формування Монгольської імперії та збільшення улусу Джучидів.

Битва на Калці.

Монголо-татарська навала на південноруські землі в 1239—1241 рр., її наслідки.

Створення Золотоординської держави та підпорядкування їй руських земель.

Опір монгольському пануванню.

Золотоординські міста Південної України.

Практична частина. Проаналізувати картини, що відображають боротьбу жителів Русі проти монголо-татарської навали, режим іга («Баскаки» С. Іванов, «Калка» П. Риженко, «Оборона Києва» В. Шаталін).

3.10. Інкорпорація українських земель до складу іноземних держав (3 год)

Теоретична частина. Занепад руської державності в межах сучасної

України та зміна геополітичної ситуації в Східній Європі у ХIV ст.

Польська окупація західноукраїнських земель. Литовська експансія на українських землях.

Закарпаття у складі Угорського королівства.

Буковина у складі Молдавського князівства.

Приєднання Північно-Східної України до складу Великого князівства Московського.

Практична частина. Складання хронологічної таблиці.

3.11. Українські землі у складі Польського королівства (3 год)

Теоретична частина. Польсько-литовська боротьба за українські землі в другій половині ХIV ст.

Доменіальний статус Галичини та її володарі. Приєднання Галичини до Малої Польщі: впровадження воєводського адміністративно-територіального устрою, поширення права Малої Польщі, набуття галицькими феодалами прав шляхти.

Галицько-польське співіснування: полонізація, поширення католицтва, втрата українським дворянством національних орієнтирів, європеїзація освіти, культури та громадської свідомості.

Практична частина. Робота з історичними джерелами.

3.12. Наддніпрянщина під владою Великого князівства Литовського (3 год)

Теоретична частина. Особливості литовського панування. Литовсько-руська державність. Ольгердовичі на князівських столах в Україні.

Кревська унія і феодальна війна в Литві. Правління князя Вітовта й українські землі. Ліквідація Волинського та Київського князівств. Православна церква у Великому князівстві Литовському.

Практична частина. Виконання тестових завдань за темою.

3.13. Кримський вектор історії України (3 год)

Теоретична частина. Держави Кримського півострова в ХIV—ХV ст.

Децентралізація Золотої Орди і створення Кримського ханства. Вторгнення Османської імперії на Північне Причорноморʼя і встановлення васалітету Криму.

Паразитарний тип економіки ханства.

Кримсько-литовсько-московські відносини.

Практична частина. Робота з картою: позначити розташування Мангупу, Фуни, Солдаї, Боспору, Інкерману, Солхату.

РОЗДІЛ 4. Україна в ранньомодерновий період (63 год)

4.1. Українські землі в польсько-литовську добу у другій половині ХVI — першій половині ХVII ст. (6 год)

Теоретична частина. Польсько-литовські союзи до 1569 року.

Люблінська унія та її наслідки.

Посилення національного та соціального визиску українського населення. Фільваркові господарства та покріпачення українського селянства.

Сільське господарство й інтеграція аграрного сектору у світовий ринок.

Розвиток міст, ремесел і промислового виробництва.

Податкова система.

Практична частина. Складання порівняльної таблиці «Українські землі під владою Литви та Польщі». Складання таблиці податків із населення.

4.2. Українське козацтво й Запорозька Січ (3 год)

Теоретична частина. Причини та чинники зародження козацтва.

Участь козацьких ватаг у протистоянні християнського та мусульманського світів у Дикому Полі.

Створення Запорозької Січі.

Структура органів влади та соціальний устрій козацької республіки.

Звичаї, традиції та повсякденне життя козаків. Доба героїчних походів.

Практична частина. Робота з картою (визначення місць розташування запорозьких січей до 1648 року).

4.3. Козацько-селянські повстання наприкінці ХVI — у першій половині ХVII ст. (6 год)

Теоретична частина. Причини збройних конфліктів у Наддніпрянщині.

Зміцнення ролі козацтва та його участь в українсько-польському протистоянні.

Повстання під проводом Криштофа Косинського (1591—1593), Северина Наливайка (1594—1596), Марка Жмайла (1625), Тараса Федоровича (Трясила) (1630—1631), Івана Сулими (1635), Павла Бута, Якова Острянина та Дмитра Гуня (1637—1638).

Практична частина. Робота з картками: опис подій і зображення лідера руху.

4.4. Релігійний розвиток українських земель у другій половині XIV —

першій половині XVІІ ст. (6 год)

Теоретична частина. Православна церква на українських землях у період панування Польського королівства та Великого князівства Литовського: втрата статусу державної релігії, патронат світських можновладців, Флорентійська унія та її наслідки, Київська митрополія.

Наростання кризових явищ у православній церкві на українських землях у XVI ст. Берестейська унія та її наслідки.

Православ’я й уніатство в Україні в 1600—1640 рр.

Реформаційні рухи в Україні.

Контрреформація.

Практична частина. Читання листів Івана Вишенського до української громадськості, обговорення актуальних питань, які порушує автор.

4.5. Українська культура в польсько-литовську добу (6 год)

Теоретична частина. Освіта. Парафіяльні, монастирські, братські школи, єзуїтські колегіуми. Острозька академія й Київський колегіум.

Літописання й література.

Образотворче мистецтво. Архітектура.

Музика й театр.

Практична частина. Робота з ілюстраціями: авторство демонстрованих ікон і картин.

4.6. Національно-визвольне повстання під проводом Богдана Хмельницького (6 год)

Теоретична частина. Наростання революційної ситуації в Україні.

Біографія Богдана Зиновія Хмельницького.

Повстання на Січі та військова кампанія 1648 р. Соціальні та політичні зміни в Україні. Формування державних органів влади Гетьманщини.

Військова кампанія 1649 р. Зборівський мир. Битва під Берестечком.

Білоцерківський мир. Воєнні дії в 1652—1653 рр. Переяславська рада і встановлення московського протекторату. Військове протистояння в Україні в 1654—1657 рр.

Практична частина. Робота з документами: у листуванні Хмельницького та польських державців слід віднайти підтвердження раціональних пропозицій Хмельницького щодо припинення українсько-польського конфлікту.

4.7. Україна доби Руїни (6 год)

Теоретична частина. Гетьманування Івана Виговського. Гадяцький трактат і українсько-московська війна. Лівобережна Україна в 1659-1687 рр.: звуження автономії українських земель, похід Яна ІІ Казимира на Лівобережжя, антимосковські повстання та промосковські виступи, стабілізація суспільно-політичного життя краю в роки гетьманування Івана Самойловича. Правобережна Україна в 1659—1683 рр.: рецидиви громадянської війни, економічний занепад краю, спроби гетьмана Петра Дорошенка об’єднати Правобережну та Лівобережну частини України.

Османська навала на Правобережжя та ліквідація залишків української державності в регіоні.

Практична частина. Складання хронологічної таблиці. Робота з джерелами: виявлення й аналіз пунктів Переяславських, Московських, Глухівських, Конотопських, Коломацьких і Решитилівських статей на предмет звуження автономії України.

4.8. Україна в період гетьманування Івана Мазепи (3 год)

Теоретична частина. Прихід до влади Івана Мазепи. Боротьба гетьмана з претендентом на булаву Петриком. Внутрішня політика: створення значкового товариства, розбудова війська, переслідування інтересів козацької старшини, сприяння розвиткові освіти і благодійництво. Походи     українських військ на пониззя Дніпра та на Азов. Північна війна та Україна: участь гетьманських військ у кампаніях у Прибалтиці та в Польщі.

Переговори Івана Мазепи та шведського короля Карла ХІІ. Шведський

наступ в Україні та перехід Мазепи на бік Карла ХІІ.

Розкол українського суспільства.

Контрзаходи Петра І: інформаційні війна, спалення Батурина.

Оборона Полтави. Полтавська битва та шведська катастрофа.

Українська політична еміграція.

Практична частина. Робота з картою: визначення місця участі козацьких військ у військових кампаніях — походах, битвах, облогах фортець.

4.9. Гетьманщина у ХVIIІ ст. (6 год)

Теоретична частина. Соціально-економічний розвиток Лівобережжя.

Гетьманування Івана Скоропадського. Спроби Павла Полуботка відстояти автономні права України. Перша Малоросійська колегія. Гетьманування Данила Апостола. Гетьманське правління.

«Золота осінь» української державності.

Друга Малоросійська колегія й остаточна ліквідація державності українських земель.

Практична частина. Робота з ілюстраціями: розрізнення зображень гетьманів України, правильне найменування головних творів українських живописців XVIII ст., означення елементів військового спорядження за картинами Іллі Рєпіна із зображенням українських козаків.

4.10. Слобожанщина у другій половині ХVII — ХVIIІ ст. (3 год)

Теоретична частина. Три хвилі еміграції українців на схід і створення слобідських козацьких полків.

Соціально-економічний розвиток краю. Особливості адміністративного та військового устрою Слобожанщини.

Народні рухи на території Слобожанщини. Участь слобожан у війнах Московського царства та Російської імперії.

Практична частина. Робота з ілюстраціями: визначити відповідність однострою козаків із полками, до яких вони належали.

4.11. Правобережжя наприкінці ХVII — ХVIIІ ст. (3 год)

Теоретична частина. Соціально-економічний і суспільно-політичний розвиток краю: наростання кризових явищ в економіці й суспільних відносинах, етнічна та конфесійна конфронтація.

Війна Священної Ліги проти Османської імперії 1682—1699 рр. і відновлення польської юрисдикції над Правобережжям.

Козацький полковий устрій Правобережжя наприкінці ХVII ст.

Спроби скасувати полковий устрій і розгортання Паліївщини. Опришківський і гайдамацький рухи. Коліївщина.

Барська конфедерація та боротьба з нею.

Практична частина. Виконання тестових завдань.

4.12. Запорозька Січ у другій половині ХVII — ХVIIІ ст. (3 год)

Теоретична частина. Економічний розвиток території Коша.

Політичне значення Січі у складі Гетьманщини. Конфлікти січовиків із гетьманським і царським урядами. Олешківська та Нова Січ.

Адміністративно-територіальні зміни Запорозької Січі. Кошовий отаман Петро Калнишевський. Ліквідація Січі. Українське козацтво на уламках Запорозької Січі. Еміграція українців на Кубань.

Практична частина. Складання хронологічної таблиці.

4.13. Культура й церковне життя України у другій половині ХVII — ХVIIІ ст. (6 год)

Теоретична частина. Розвиток освіти. Київська Академія. Львівський університет.

Світоглядні зміни в літературі та художньому мистецтві України. Література та усна народна творчість. Образотворче мистецтво.

Григорій Стеценко.

Музика.

Максим Березовський і Дмитро Бортнянський.

Архітектура.

Підпорядкування української церкви Московському патріархатові.

Внесок духовенства Київської митрополії в розвиток Російської православної церкви та російської просвіти. Наступ на православ’я в Речі Посполитій. Зміцнення позицій греко-католицької церкви.

Практична частина. Робота з науковою літературою. Перегляд художніх творів, прослуховування музичних творів, їх обговорення.

РОЗДІЛ 5. Україна в імперську добу (48 год)

5.1. Українські землі у складі Російської імперії: дореформений період (3 год)

Теоретична частина. Розширення меж Російської імперії на південному заході й адміністративно-територіальні зміни на українських землях.

Наполеонівські війни й Україна.

Україна у військових конфліктах Російської імперії: Російсько-турецька війна 1828—1829 рр., придушення Угорського повстання, Кавказька і

Кримська війни.

Соціально-економічний розвиток Наддніпрянщини: сільське господарство, промисловість, інтеграція України до всеросійського ринку, загострення кризи кріпацтва й початок занепаду поміщицького землеволодіння.

Практична частина. Робота з картою: позначення адміністративно-територіальних змін на території нинішньої України, що відбулися під час ліквідації автономії Гетьманщини, приведення українських земель до загальноімперського стандарту внаслідок розділу Речі Посполитої та змін

після російсько-турецьких воєн другої половини XVIII ст.

5.2. Суспільно-політичне життя Наддніпрянщини в дореформений період (6 год)

Теоретична частина. Масонські ложі. Декабристський рух.

Польський визвольний рух.

Кирило-Мефодіївське товариство.

Народні виступи: дії загонів Семена Гаркуші й Устима Кармалюка.

Повстання військових поселенців. Повстання в Севастополі в 1830 р.

Польське визвольне повстання 1830—1831 рр. Виступи проти інвентарних правил на Правобережжі.

Київська козаччина. Похід у Таврію за волею.

Робітничий рух.

Практична частина. Робота з джерелами: аналіз положень програмових і статутних документів Кирило-Мефодіївського товариства — «Закону Божого», «Книги буття українського народу», «Статуту», «Записки»

Василя Білозерського — щодо з’ясування реалістичності й утопічності поглядів членів товариства на майбутнє України.

5.3. Наддніпрянщина в пореформений період: реформи й економічний розвиток (6 год)

Теоретична частина. Революційна ситуація в Росії та проведення реформ щодо модернізації російського суспільства: український вимір. Умови й особливості реалізації селянської реформи. Реформа місцевого самоуправління, фінансова, судова, військова, освітня реформи.

Розвиток секторів економіки після 1861 р. Індустріалізація.

Фінансова реформа Вітте. Банківська сфера.

Утворення й розвиток монопольного капіталу. Інвазія іноземного капіталу.

Практична частина. Робота з контурною картою: визначення основних залізничних магістралей на території України, побудованих у другій половині ХІХ ст.

Робота з джерелами: ознайомлення з основними положеннями реформи середньої освіти 1871 року.

Складання основних тез змісту навчально-виховної діяльності школи пореформеного періоду.

5.4. Наддніпрянщина в пореформений період: суспільно-політичний рух (6 год)

Теоретична частина. Російський опозиційний рух на українських землях: організаційне оформлення земсько-ліберальної опозиції, ходіння в народ, народництво, перші робітничі організації, марксизм.

Єврейський національний рух: єврейські погроми та загострення «єврейського питання», єврейська міграція з України, сегментація єврейського національного руху, Бунд та інші політичні партії єврейського населення.

Кримськотатарський національний рух.

Український національно-визвольний рух: хлопомани, громадівський рух, Братство тарасівців, Загальноукраїнська безпартійна організація, українські партії.

Практична частина. Робота з джерелами: читання й обговорення уривків зі спогадів діячів українського національно-визвольного руху початку ХХ століття для визначення ролі українських партій у роздмухуванні соціальної революції на Наддніпрянщині, формуванні автономістської повістки українського питання.

5.5. Перша російська революція й Україна (3 год)

Теоретична частина. Загострення політичної кризи в Російській імперії: економічна криза 1900—1904 рр., її наслідки, Полтавсько-харківське повстання, робітничий рух, російсько-японська війна.

Народний рух у 1905—1907 рр.: страйковий рух робітництва, селянський рух, учнівський рух і рух службовців, збройні виступи у промислових центрах України, опір єврейським погромам.

Діяльність політичних партій. Думські виборчі перегони. Українська парламентська громада.

Практична частина. Інтерактивна гра «Інтерв’ю».

5.6. Підросійська Україна в 1907—1914 рр. (3 год)

Теоретична частина. Третьочервневий переворот. Дуалістична монархія. Посилення політичної реакції.

Специфіка проведення думських виборів у 1907 та 1912 роках. Столипінська аграрна реформа, її наслідки. Економічний розвиток українських земель.

Суспільство напередодні Першої світової війни.

Практична частина. Робота з літературою за темою, дискусія.

5.7. Західноукраїнські землі під владою Австрії наприкінці ХVIIІ — у першій половині ХІХ ст. (6 год)

Теоретична частина. Адміністративно-територіальний устрій західноукраїнських земель після Першого розділу Речі Посполитої.

Національна політика Габсбургів. Реформи Марії Терезії і Йосипа ІІ.

Соціально-економічний розвиток Західної України. Піднесення національного руху: діяльність Клерикального товариства та Руської трійці.

Опришківський рух. Повстання буковинських селян під проводом Лукʼяна Кобилиці. Галицьке повстання 1846 року.

Практична частина. Складання таблиці реформ (дата започаткування, назва акта, зміст, наслідки) у військовій, судовій, релігійній, фіскальній, економічній, аграрно-селянській сферах, проведених Марією-Терезією і Йосипом ІІ.

5.8. Західна Україна під час «весни народів» (3 год)

Теоретична частина. Наростання революційної кризи в Європі, початок революції в західно- і центральноєвропейських країнах.

Початок революційних трансформацій у Галичині: демократичні маніфестації, польський національний рух і утворення Центральної Народної

Ради, український національний рух й утворення Головної Руської Ради та її регіональних відділень.

Діяльність ГРР на культурній ниві. Руський собор. Слов’янський конгрес. Вибори до рейхстагу й українське представництво в ньому.

Скасування кріпацтва.

Львівське збройне повстання. Селянський рух на Буковині. Визвольні змагання українців Закарпаття.

Формування Батальйону руських гірських стрільців.

Значення «весни народів» для національного відродження на західноукраїнських землях.

Практична частина. Обговорення статті І. Франка про львівське повстання 1848 року.

5.9. Західноукраїнські землі у другій половині ХІХ — на початку ХХ ст. (6 год)

Теоретична частина. Післяреволюційні адміністративні зміни в Галичині.

Соціально-економічний розвиток краю: «комора економічних абсурдів», залізничний транспорт, аграрні відносини, еміграція, кооперація, промисловість і торгівля, формування робітничого класу, трансформації селянства.

Робітничий і селянський рух. Епоха Голуховського.

Представництво українців у Галицькому сеймі та рейхстазі.

Конституція 1867 р. Цислейтанія та Транслейтанія.

Полонофільство, москвофільство й українофільство.

Народна рада.

Українські партії Західної України. Боротьба за загальне виборче право. Українські парламентарі в рейхстазі.

Практична частина. Робота з текстами політичного змісту, визначення їх авторів за світлинами.

5.10. Культура України в імперську добу (6 год)

Теоретична частина. Російський, німецький, польський, мадярський світи й українські культурні перспективи.

Піднесення української модернової культури: «Історія русів», харківські романтики, Іван Котляревський, Тарас Шевченко, Основа, Євангеліє українською, українська абетка.

Царська мовна політика й українське слово.

Галичина — український Пʼємонт: «теплий клімат» для національної культури та можливості її реалізації.

Література й видавнича справа. Журналістика. Образотворче мистецтво. Музика і театр. Кіномистецтво. Архітектура. Етнографічні розвідки.

Освіта. Наука. Преса.

Практична частина. Робота з ілюстраціями: розрізнення за світлинами визначних архітектурних об’єктів України імперської епохи, творів майстрів живопису.

РОЗДІЛ 6. Україна в добу Великої війни та революційних трансформацій (21 год)

6.1. Перша світова війна й українське питання (3 год)

Теоретична частина. Протиріччя імперіалістичних таборів і плани розтину українських земель. Театри воєнних дій на території України.

Російська окупація Галичини та Буковини. Національний рух в обох частинах України та репресії проти українства.

Загострення економічної та політичної кризи в Російській імперії: українські приклади.

Практична частина. Робота з картою: визначення змін на театрі воєнних дій на території України в 1914, 1915, 1916, 1917 роках.

6.2. Українська національно-демократична революція: доба Центральної Ради (6 год)

Теоретична частина. Лютнева революція та її відгомін у Києві. Створення Центральної Ради.

Організація національного руху в Наддніпрянщині. І та ІІ Універсали

Центральної Ради. Українсько-російські відносини. Діяльність проурядових структур, рад, Генерального Секретаріату.

Революційні події 1917 року в Криму.

Жовтневий переворот та захоплення влади в Києві Центральною Радою. ІІІ Універсал. Перший більшовицький наступ в Україні. Формування радянських органів влади.

Брест-Литовська мирна угода й німецько-австрійська окупація України. Державний і правовий устрій першої Української Народної Республіки.

Революційні процеси в березні 1917 р. — квітні 1918 р. в Криму.

Загострення кризи І УНР.

Практична частина. Складання хронологічної таблиці «Українська національно-демократична революція 1917—1921 рр.».

Визначення на контурній карті меж Наддніпрянщини, на яку поширювалася влада Української Центральної Ради.

6.3. Українська національно-демократична революція: доба Української Держави (3 год)

Теоретична частина. Переворот 29 квітня 1918 року. «Закони про тимчасовий державний устрій». Внутрішня політика Гетьманату: інститути влади, судова реформа, Державна варта, реформування збройних сил, аграрне питання, освіта, наука та культура.

Активність Української Держави на міжнародній арені. Переговори між РРФСР і Українською Державою.

Український національно-державний союз, Український національний союз. Ліва радикальна опозиція. Виступи проти окупаційних військ і гетьманату.

Грамота Павла Скоропадського 14 листопада 1918 року.

Антигетьманське повстання й зречення Скоропадського.

Перший Кримський крайовий уряд.

Українсько-кримські відносини.

Практична частина. Інтерактивна гра «Історичний калейдоскоп».

6.4. Українська національно-демократична революція: доба Директорії (6 год)

Теоретична частина. Відновлення УНР. Внутрішня і зовнішня політика ІІ УНР.

Другий наступ більшовиків в Україні.

УСРР: особливості державного та соціального устрою. Воєнний комунізм. Другий Кримський крайовий уряд і Кримська радянська соціалістична республіка. Денікінщина.

Третій наступ більшовиків в Україні.

Антибільшовицький повстанський рух і військові акції УНР влітку

1919 — на початку 1920 рр. Перший зимовий похід.

Повстанські рухи. Революційна повстанська армія Нестора Махна.

Радянсько-польська війна й УНР. Війна Радянської Росії проти Російської армії барона Врангеля.

Другий зимовий похід і Холодноярська республіка.

Практична частина. Виконання тестових завдань. Здійснення контент-аналізу опублікованих листівок більшовиків, українських партій та урядів, білогвардійців із фондів Державного архіву.

6.5. Українська революція в Галичині, Закарпатті й Буковині (3 год)

Теоретична частина. Розпад Австро-Угорщини. Листопадовий чин і початок українсько-польської війни.

Проголошення Західноукраїнської народної республіки. Внутрішня і зовнішня політика ЗУНР. Злука УНР і ЗУНР.

Втручання Антанти в українсько-польський конфлікт. Українське питання на Версальській конференції. Чортківська офензива й польська окупація ЗУНР. УГА в боях на стороні УНР, Добровольчої армії та Радянської Росії.

Практична частина. Перегляд, обговорення фільму «Легіон: хроніки УГА».

РОЗДІЛ 7. Україна в міжвоєнний період (30 год)

7.1. Радянська Україна в 1920-ті роки (6 год)

Теоретична частина. УСРР у складі радянської федерації. УСРР на міжнародній арені. Адміністративно-територіальні перетворення в УСРР.

Політика українізації й коренізації. Культурна революція. Внутрішньопартійна боротьба й формування тоталітарної системи.

Голод 1921—1923 рр. і перехід до Нової економічної політики. Заміна продрозверстки продподатком.

Радянський ринок: госпрозрахунок, трести, оренда, роздрібна торгівля, дрібний та середній бізнес, концесії. Успіхи промислового та сільськогосподарського розвитку. Реалізація плану електрифікації. Криза НЕПу.

Практична частина. Робота з картами: оцінювання територіальних змін на українських землях протягом 1919—1939 рр., порівняння території УРСР з етнічними межами української нації. Визначення на карті основних центрів індустріалізації радянської України. Визначення меж, охоплених голодом 1921—1923 рр. і 1932—1933 рр.

Робота з джерелами: аналіз текстів перших радянських конституцій

УСРР / УРСР на предмет відповідності декларацій реаліям.

7.2. Україна в період радянської модернізації та сталінізму (6 год)

Теоретична частина. Індустріалізація: сутність, фінансові джерела, планування. П’ятирічки. Стаханівський рух. Економічні та соціальні наслідки індустріалізації.

Колективізація й боротьба з куркульством. Голодомор 1932—1933 рр.

Завершення формування тоталітарного ладу. «Сталінська конституція»

1936 року. Українська радянська державність у 1930-ті роки. Сталінські репресії: причини, форми, масштаби, виконавці, об’єкти переслідування.

ГУТАБ. Крим у міжвоєнний період.

Практична частина. Стисла реконструкція суду над «Спілкою визволення України». Захист обвинувачених, осуд злочинів сталінського режиму.

7.3. Українські землі у складі Польщі (6 год)

Теоретична частина. Статус українських земель у складі ІІ Речі Посполитої. Міжнародне визнання суверенітету Польщі над західноукраїнськими землями. Українське питання в Польщі. Політика уряду народових демократів щодо поневолених територій. Режим санації.

Економічний розвиток «східних кресів». Кооперативний рух.

Опір полонізації. Участь українських партій у політичному житті Польщі. Таємний український університет.

Створення та діяльність Організації українських націоналістів.

Практична частина. Робота з джерелами: оцінювання висловлювань польських політичних діячів щодо українського питання. Характеристика програм провідних українських партій Польщі.

7.4. Українські землі у складі Румунії (3 год)

Теоретична частина. Окупація Румунією Буковини та Бессарабії.

Хотинське повстання.

Міжнародне визнання нових кордонів Румунії. Національна й економічна політика румунського уряду.

Український національний рух у Румунії. Опір румунізації та соціальному визиску. Татарбунарське повстання.

Практична частина. Робота з документами: аналізування становища українців Румунії за спогадами українських національних діячів і діячів лівого руху.

7.5. Закарпаття у складі Чехословаччини. Карпатська Україна (3 год)

Теоретична частина. Закарпаття після розпаду імперії Габсбургів —  спроби самовизначення.

Закарпаття у складі Угорської радянської республіки.

Тріанонський мирний договір і прилучення Закарпаття до Чехословаччини. Політичний розвиток краю в 1920—1930-ті роки. Економічна та

національна політика чехословацького уряду.

Діяльність українських громадських і політичних організацій Закарпаття. Мюнхенська угода та проголошення автономії Закарпаття. Проголошення незалежності Карпатської України.

Угорська окупація.

Практична частина. Перегляд, обговорення документального фільму

«Срібна земля».

7.6. Культура і духовний розвиток України міжвоєнного періоду (6 год)

Теоретична частина. Ідеологічне середовище та культурні процеси.

Тенденції культурно-мистецького розвитку. «Розстріляне відродження».

Творчі та наукові спілки.

Освіта й наука. Література та видавнича справа. Образотворче мистецтво. Фото-, кіномистецтво. Архітектура. Музика. Театр.

112 НАВЧАЛЬНІ ПРОГРАМИ З ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Культурні процеси на українських землях у Польщі, Румунії, Чехословаччині.

Культурне й освітньо-наукове життя української діаспори.

Становище церкви в радянській Україні. Українська автокефальна православна церква. Антирелігійна діяльність радянських органів влади. Репресії проти духовенства та нищення культових пам’яток УРСР.

Практична частина. Перегляд українських стрічок 1920—1930-х років на вибір учнів («Іван», «Земля», «Арсенал», «Звенигора», «Аероград»,«Щорс», «П.К.П.», «Тарас Шевченко», «Кармелюк», «П’ять наречених», n«Людина з кіноапаратом», «Одинадцять», «Симфонія Донбасу», «Беня Крик», «Богдан Хмельницький»), їх обговорення з акцентом на художнє /історичне значення.

РОЗДІЛ 8. Україна в період Другої світової війни (18 год)

8.1. Україна на початковому етапі війни (3 год)

Теоретична частина. Україна в геополітичних планах держав Осі. Пакт Молотова—Ріббентропа. Радянська окупація східних регіонів Польщі та Бессарабії.

Возз’єднання українських територій: адміністративно-територіальні зміни. Радянізація західноукраїнських земель.

Український національний рух на територіях, окупованих нацистами.

Практична частина. Робота з картою: окреслення розмежування СРСР і Німеччини після розділу сфер впливу у Східній Європі й окупації Польщі.

8.2. Початок німецько-радянської війни. Окупаційний режим (6 год)

Теоретична частина. Наступ військ країн Осі в УРСР.

Оборона Києва, Одеси, Севастополя.

Встановлення окупаційного режиму. Запровадження нового адміністративно-територіального устрою нацистами. План «Ост» і його реалізація.

Розвиток економіки України під нацистською владою. Гастарбайтери.

Життя громадян на окупованих землях.

Колабораціонізм. Створення та бойовий шлях дивізії СС «Галичина».

Голокост і геноцид населення України.

Практична частина. Робота з джерелами: здійснення порівняльного аналізу спогадів командирів УПА і радянських партизанських командирів. Вивчення економічних заходів окупаційного режиму за матеріалами колабораціоністської та радянської преси.

Характеристика військових операцій Червоної армії і вермахту на території України за спогадами німецьких і радянських воєначальників.

8.3. Радянський і націоналістичний рух опору (6 год)

Теоретична частина. Організація Українського штабу партизанського

руху та підготовка партизанських загонів до діяльності в тилу противника. Ліквідація нацистами першої хвилі підпільних і партизанських загонів.

Піднесення народного партизанського руху в 1942—1943 рр. Партизанські з’єднання Ковпака, Наумова, Сабурова, Федорова. Рейд від Путивля до Карпат.

Переслідування нацистами українських націоналістів. Тактика ОУН(м) та ОУН(б) в умовах переходу до підпільної діяльності.

Націоналістичні партизанські об’єднання в 1941—1943 рр. Завершення формування Української повстанської армії. Бойові операції бандерівців проти німецьких військ, Армії Крайової, радянських партизанів.

Волинська трагедія.

Створення Головної української визвольної ради.

Практична частина. Перегляд, обговорення документальних фільмів «Битва за Радянську Україну», «Хроніки УПА».

8.4. Звільнення України, завершення війни та післявоєнна зміна кордонів УРСР (3 год)

Теоретична частина. Переломний етап Другої світової війни й початок звільнення радянськими військами території України. Контрнаступ німецьких військ у лютому—березні 1943 р. Курська битва. Звільнення Лівобережної України. Битва за Дніпро. Корсунь-Шевченківська операція. Звільнення Правобережної України. Кримська, Львівсько-Сандомирська й Яссо-Кишинівська наступальні операції. Депортація корінних народів Криму. Звільнення Закарпаття. Зміни повоєнних кордонів СРСР і УРСР на Кримській і Потсдамській конференціях. Повоєнне врегулювання кордонів УРСР із Чехословаччиною, Польщею та Румунією. Польсько-український обмін населенням.

Практична частина. Робота з ілюстраціями: розрізнення за світлинами радянських воєначальників, командирів УПА, представників нацистської адміністрації в Україні, генералів та маршалів Групи армій «Південь», видів стрілецького озброєння, артилерії та бронетехніки СРСР, Німеччини, Угорщини, Румунії та США (за поставками ленд-лізу). Відвідування у краєзнавчому музеї виставки, присвяченої Другій світовій війні.

РОЗДІЛ 9. Радянська Україна в повоєнний період (21 год)

9.1. УРСР у 1945—1953 рр. (3 год)

Теоретична частина. Демографічні та матеріальні втрати України.

Відновлення народного господарства: економічні пріоритети, промисловий, сільськогосподарський розвиток, відбудова промислових і цивільних об’єктів, реставрація та зростання транспортної інфраструктури.

Повсякденне життя радянських громадян у перші повоєнні роки.

Голод 1946—1947 рр. Переслідування національної інтелігенції. Радянізація західноукраїнських областей. Ліквідація УГКЦ.

Націоналістичний рух опору. Діяльність ОУН-УПА у Закерзонні. Операція «Вісла».

Практична частина. Робота з картою: визначення змін кордонів, адміністративно-територіального устрою УРСР у 1940—1950-ті роки, основних будов IV—Х п’ятирічок у республіці; окреслення меж Закерзоння, де відбувалася операція «Вісла» у 1947 році.

9.2. Радянська Україна в період «відлиги» (3 год)

Теоретична частина. Етапи лібералізації радянського режиму.

Курс на побудову комунізму.

Адміністративно-територіальні зміни в межах УРСР. Приєднання

Кримської області до України.

Економічні реформи радянського керівництва, їх наслідки.

Радянське суспільство «хрущовських» часів: суперечності тоталітарної системи.

Шістдесятництво й дисидентський рух в Україні. Націоналістичні групи опору.

Практична частина. Робота з ілюстраціями: вибір і пояснення радянських плакатів періоду «відлиги».

9.3. УРСР доби стабілізації радянської системи (6 год)

Теоретична частина. Реформування радянської системи, курс на стабілізацію політичного ладу.

Зміни в керівництві УРСР.

«Золота п’ятирічка» і початок спаду темпів економічного зростання.

Продовольча криза. Дефіцит товарів широкого вжитку. Наростання кризових явищ у радянському суспільстві. Конституція УРСР 1978 р. Переслідування інакодумців. Еміграція з України. Дисидентський рух. Українська Гельсінська група. Екологічна ситуація в УРСР.

Практична частина. Підбір повідомлень радянської преси, що характеризують повсякденне життя України в період «застою».

Характеристика особливостей повсякденного життя в УРСР за світлинами часопису «Life».

9.4. Перебудова й розгортання боротьби за суверенізацію України (3 год)

Теоретична частина. Курс радянського керівництва на прискорення побудови соціалізму. Концепція соціалістичної перебудови. Госпрозрахунок, кооперація та виокремлення елементів ринкової економіки. Поява приватного сектору економіки. Лібералізація цін. «Новий курс» М. Горбачова.

Катастрофа на Чорнобильській АЕС і її наслідки.

Гласність і поступове впровадження свободи слова. Відміна цензури в пресі.

Створення Народного руху України. Багатопартійність.

Демократичні вибори 1989 та 1990 рр. Декларація про державний суверенітет України. «Революція на граніті». Референдум 17 березня 1991 р. і Новоогарьовський процес.

Відновлення Кримської АРСР. Кримськотатарське питання.

Практична частина. Встановлення відношення між текстами документів і світлинами із зображенням їх авторів.

9.5. Культура, наука, релігійне життя в Україні в 1945—1991 рр. (6 год)

Теоретична частина. Зміна ідейних контекстів культурних процесів.

Культура як простір ідейної конфронтації.

Освіта й наука.

Науково-технічна революція в Україні: ЕОМ, ідеї В. Глушкова щодо створення Загальнодержавної автоматизованої системи збору й обробки інформації (ЗДАС).

Преса й видавнича справа. Самвидав. Література. Образотворче мистецтво. Кіномистецтво: соцреалізм і «поетичне кіно». Продукція «Київнаукфільму». Музичне мистецтво й естрада. Театральне мистецтво. Розвиток спорту. Культура українців за межами України.

Лібералізація ставлення держави до церкви в перші повоєнні роки.

Нова хвиля атеїстичної пропаганди. Політика держави і питання свободи совісті: звуження сфери впливу православної церкви, підпільні структури

УГКЦ, переслідування релігійних діячів і громад.

Практична частина. Перегляд, обговорення стрічки «Тіні забутих предків».

РОЗДІЛ 10. Новітня історія України (36 год)

10.1. Проголошення незалежності України і процеси державотворення (3 год)

Теоретична частина. Путч 19—21 серпня 1991 року. Заборона КПРС.

Акт проголошення незалежності України. Всеукраїнський референдум щодо проголошення незалежності України. Створення Співдружності незалежних держав.

Міжнародне визнання України як незалежної держави.

Ухвалення законів про символіку України.

Створення нових і трансформація діючих владних структур. Конституційний процес. Трансформація системи самоврядування в регіонах.

Зміни у статусі Автономної Республіки Крим.

Практична частина. Перегляд, обговорення інтерв’ю Л. Кравчука, В. Чорновола, О. Мороза на предмет оцінки подій серпня 1991 року. Характеристика правильності / помилковості дій українських політичних сил та органів влади у той час.

10.2. Економічний розвиток України в 1991—2020 рр. (3 год)

Теоретична частина. Вплив процесів глобалізації на розвиток національної економіки.

Структура економіки України на момент проголошення незалежності: суперечності початкового етапу ринкового розвитку.

Економіка України в дезінтеграційних й інтеграційних процесах на пострадянському просторі. Особливості економічного розвитку: «дикий капіталізм», форми первинного накопичення капіталу, приватизація державних підприємств, деіндустріалізація, ліквідація колгоспного ладу, підвищення ролі великих агробізнес-підприємств, формування олігархічного капіталу, актуалізація сфери послуг у формуванні національного ВВП, нові сфери економіки.

Економічна криза 1990—1999 рр., економічний підйом 2000—2008 рр.

Економічна криза 2008—2009 рр. і подальший розвиток національної економіки.

Вступ України в СОТ. Проблеми національної економіки на тлі процесів євроінтеграції.

Практична частина. Порівняння даних Держстату України щодо економічного розвитку за період 1990—2020 років з показниками економічного розвитку країн Європи. Виявлення тенденційної інформації, пояснювання її необ’єктивності. Пояснення причин відставання України.

10.3. Трансформації українського суспільства (6 год)

Теоретична частина. Ринковий ідеалізм і розчарування в капіталізмі.

Ностальгія за СРСР.

Цивілізаційний вибір нації: між сходом і заходом, розмиття ідеї національного шляху розвитку.

Наростання кризових явищ українського суспільства: демографічна криза, еміграція, «заробітчанство», серйозні захворювання, алкоголізм, тютюнокуріння, наркоманія, ускладнення соціоекологічної ситуації, «лихі дев’яності» і злочинність ХХІ ст.

Соціальна поляризація населення, прояви класового антагонізму. Робітничий рух в Україні.

Особливості формування громадянського суспільства, його роль у розв’язанні політичних криз, екологічних і регіональних проблем України.

Практична частина. Робота з документами.

10.4. Політичний розвиток України в 1991—2013 рр. (6 год)

Теоретична частина. Президентство Л. Кравчука: криза взаємовідносин гілок влади, падіння її авторитету.

Президенство Л. Кучми: зміцнення виконавчої вертикалі влади й порушення демократичної моделі суспільства, акція «Україна без Кучми», формування системної опозиції владі, Помаранчева революція.

Президентство В. Ющенка: зміни в Конституції, політична нестабільність, Антикризова коаліція і другий уряд Януковича, руйнація помаранчевої коаліції й зміцнення становища Партії регіонів, віддалення євроатлантичних перспектив.

Президенство В. Януковича: курс «повної модернізації суспільного життя в Україні», переслідування політичних опонентів, повернення до президентсько-парламентської форми правління, відновлення виконавчої вертикалі влади, проблеми погіршення стану корупції.

Закон «Про засади державної мовної політики» («закон Колесніченка—Ківалова»): застосування та критика.

Політична історія Автономної Республіки Крим.

Практична частина. Виконання тестових завдань.

10.5. Політичний розвиток України у 2013—2020 рр. (3 год)

Теоретична частина. Політична криза 2013—2014 років.

Євромайдан і перемога демократичних сил.

Розкол суспільства та втручання в українські справи зовнішніх сил.

Президентство П. Порошенка: люстрація, діяльність «уряду камікадзе», розпуск Верховної Ради VII скликання й позачергові вибори до парламенту України, загострення економічної кризи та спроби виходу з неї, зміцнення силових структур держави, здійснення заходів, спрямованих

на зближення з країнами Заходу й обмеження російського впливу на внутрішню політику України, суперечності боротьби з корупцією, декомунізація, демонополізація, судова реформа.

Президентство В. Зеленського: діяльність урядів О. Гончарука і Д. Шмигаля.

Пандемія Covid-19.

Політичні партії і громадські рухи.

Соціально-економічне і суспільно-політичне життя на окупованих територіях України.

Заходи щодо підтримки української мови, конституційне забезпечення прав мов національних меншин.

Національні меншини України: процеси інтеграції в загальноукраїнський простір і відцентровані тенденції.

Практична частина. Огляд видань, перегляд передач, робота з інтернет-джерелами, їх обговорення.

Аналіз, порівняння, оцінювання різних інформаційних джерел для виявлення тенденційної інформації, пояснювання її необ’єктивності.

10.6. Україна на міжнародній арені (3 год)

Теоретична частина. Розширення представництва України в ООН.

Участь України в миротворчих операціях. Участь України у врегулюванні Придністровсько-Молдовського конфлікту.

Дипломатичні місії України. Україна і Європейський Союз: етапи євроінтеграції, Угода про асоціацію з Європейським Союзом, безвізовий режим.

Україна — НАТО: приєднання України до Ради північноатлантичного співробітництва (Ради євроатлантичного партнерства) і програми «Партнерство заради миру», підписання Хартії про Особливе партнерство, заснування Комісії Україна — НАТО, відкриття місії України при НАТО, декларація про майбутнє членство, тимчасове припинення інтеграції України до НАТО, відновлення співробітництва, допомога країн НАТО Україні.

Відмова України від позаблокового статусу. Українсько-російські відносини: труднощі взаєморозуміння в 1990-ті роки, Будапештський меморандум (1994), підписання угоди про базування Чорноморського флоту

РФ у Севастополі (1997), «Договір про дружбу, співробітництво і партнерство між Україною і Російською Федерацією» (1997), конфлікт навколо острова Тузла (2003), газові конфлікти, Харківські угоди, російський вплив на протистояння в Україні у 2013—2014 рр., окупація Російською Федерацією Автономної Республіки Крим і м. Севастополя, особливості ведення українсько-російської гібридної війни.

Україна й Організація з безпеки і співробітництва в Європі: Місія ОБСЄ в Україні, Меморандум про взаєморозуміння між ОБСЄ та Урядом України щодо створення нової форми співробітництва (1999). Головування України в ОБСЄ (2013), діяльність ОБСЄ на Сході України (від 2014 р.).

Участь України в інших міжнародних організаціях.

Практична частина. Ознайомлення з документами про співробітництво України і Північноатлантичного альянсу: виокремлення поступу в розвитку відносин України та військового блоку.

10.7. Україна в стані гібридної війни (6 год)

Теоретична частина. Перемога Євромайдану та реакція уряду Російської Федерації. Кримська криза.

Переростання руху антимайдану в сепаратистські виступи на Південному Сході України.

Оголошення Антитерористичної операції. Упередження розгортання сепаратизму в Харківській та Одеській областях. «Одеська трагедія».

Військові дії в травні 2014 р. — у лютому 2015 р.: облога та визволення Словʼянська, оборона Донецького та Луганського аеропортів, бої на Савур-могилі, за Іловайськ і Дебальцеве.

Зустрічі в Нормандському форматі. Мінські угоди 2014 і 2015 років.

Закон України «Про тимчасовий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей» (2014).

Позиційна війна: бої за Широкине, Марʼїнку, Авдіївку й на Світлодарській дузі. Волонтерський рух допомоги Збройним силам України. Міжнародна реакція на події в Україні.

Застосування санкцій проти Російської Федерації та посилення співробітництва України з НАТО.

Заходи щодо припинення вогню у 2019—2020 роках.

Повномаштабне вторгненя в украъну в 2022 році.

Практична частина. Перегляд документальних фільмів про події на Майдані, операції об’єднаних сил.

10.8. Культурні процеси, освіта, наука, релігійне життя в Україні в 1991—2020 рр. (6 год)

Теоретична частина. Вплив на розвиток культури політичних, соціальних та економічних процесів.

Мультикультуралізм та процеси вестернізації культури. Актуалізація національного компоненту культури.

Програма «Освіта — ХХІ століття» та суперечності реформування вітчизняної системи освіти. Приєднання України до Болонського процесу.

Проблема якості вищої освіти. Розвиток науки в Україні: зменшення кількості наукових установ та фінансування науки, «відтік мізків», проблеми збереження потенціалу наукових шкіл, інтеграція української науки у світову мережу знань, винаходи та досягнення. Створення Національної ради України з питань розвитку науки і технологій.

Література й видавнича справа. Журналістика. Кіномистецтво. Анімація. Образотворча діяльність. Музичне мистецтво й естрада.

Спортивні досягнення України.

Конфесійна ситуація в Україні. Церковний розкол і міжконфесійні відносини. Створення Православної Церкви України та проблема її визнання ортодоксальними церквами. Українська греко-католицька церква.

Римо-католицька церква в Україні. Іслам. Юдаїзм. Протестантські / парахристиянські конфесії.

Практична частина. Перегляд, обговорення трейлерів українських стрічок, створених за часів незалежності.

Підсумок (3 год)

Практична частина. Підсумки роботи за рік.

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Учні мають знати:

• базові поняття історичної науки;

• теорію виникнення людства;

• особливості фізичної та розумової еволюції людини;

• наукову періодизацію історії України;

• основні події, явища, процеси, їх давніші й сучасні інтерпретації.

Учні мають уміти:

• використовувати знання з історії в освітній діяльності, повсякденному житті;

• працювати з різними історичними джерелами;

• аналізувати важливі історичні явища, розрізняти спільне і відмінне в історичному розвитку різних епох і суспільств;

• пояснювати причини історичних явищ, робити аналіз їх наслідків;

• порівнювати, оцінювати факти та діяльність історичних осіб із позиції загальнолюдських і національних цінностей;

• полемізувати на різні теми української історії, визначати власну позицію щодо суперечливих питань історії.

В учнів мають сформуватися компетентності:

• аналізування, порівняння й оцінювання різних історичних джерел;

• виявлення тенденційної інформації, пояснювання її необ’єктивності;

• реконструювання історичних подій у словесній і письмовій формах (опис, характеристика) із висловлюванням власної точки зору аргументовано;

• аналізування історичних фактів, подій, явищ, діяльності окремих особистостей вітчизняної і світової історії із застосовуванням пояснень, доведень, міркувань, узагальнюючої характеристики;

• провадження науково-дослідницької діяльності, презентування її результатів відповідно до принципів академічної доброчесності.

 

 

ЛІТЕРАТУРА

1. Бєлов О., Шаповалов Г. Український тризуб: історія дослідження та  історичний реконструкт. Київ ; Запоріжжя : Дике поле, 2008. 261 с.

2. Головко О. Б. Князь Роман Мстиславич та його доба : нариси з історії політичного життя Південної Русі XII — початку XIII століття. Київ :Стилос, 2001. 248 с.

3. Довідник з історії України. А—Я / Інститут історичних досліджень Львівського національного ун-ту ім. Івана Франка ; Ігор Зіновійович Підкова (ред.), Ігор Зіновійович Підкова (упоряд. та наук. ред.), Роман Мар’янович Шуст (ред.). 2-ге вид., доопрац. і доп. Київ : Генеза, 2001.

1136 с.

4. Дух Л. І. Історія України. Хронологічні таблиці: іст. факти, іст. постаті, документи, розвиток культури : навч. довід. Харків : Навчальна література, 2017. 126 с.

5. Iваненко В. В., Кривчик Г. Г. Історія української культури : навч. посіб. Дніпропетровськ : РВВ ДНУ, 2010. 99 с.

6. Історія архітектури і будівництва України : навч. посіб. для студентів спец. 7.06010101 «Промислове та цивільне будівництво» / упорядн.: В. Д. Віроцький, Г. В. Гетун. Київ : КНУБА, 2016. 133 с.

7. Історія українського козацтва: нариси у двох томах / НАН України, Ін-т історії України, Науково-дослідний ін-т козацтва ; редкол.: В. Смолій (відп. ред.) та ін. Київ : Києво-Могилянська академія, 2006. Т. 1. 799 с.

8. Історія українського козацтва: нариси у двох томах / редкол.: В. Смолій (відп. ред.) та ін. Київ : Києво-Могилянська академія, 2007. Т. 2. 723 с.

9. Княжа доба: історія і культура / НАН України, Ін-т українознавства ім. І. Крип’якевича / редкол.: Ісаєвич Я. Д. (відп. ред.) та ін. Львів : Ін-т українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, 2007. Вип. 1. 335 с.

10. Коляда І. А., Реєнт О. П. Усі гетьмани України. Харків: Фоліо, 2010. 415 с.

11. Король В. Ю. Історія України : навч. посіб. Київ : Академія, 2008. 496 с.

12. Міська історія України: проблеми початкового датування : [науково-довідкове видання] / Я. Верменич, В. Дмитрук, С. Архипова. Київ : Ін-т історії України НАН України, 2010. 139 с.

13. Поле битви — Україна. Від «володарів степу» до «кіборгів». Воєнна історія України від давнини до сьогодення / упоряд. К. Галушко. Харків : Клуб сімейного дозвілля, 2017. 350 с.

14. Слабченко Є. А. Дипломатична історія України. Київ : Кліо, 2016. 493 с.

15. Сливка Ю. Ю. Політична історія України XIX — поч. XXI ст. Львів : Ін-т українознавства імені І. Крип’якевича НАН України, 2015. 641 с.

16. Українські ярмарки та виставки (історія та сьогодення) : бібліографічний покажчик / М-во культури і туризму України, Харківська держ.наук. б-ка ім. В. Г. Короленка. Харків : Фоліо, 2008. 157 с.

1

 

docx
Додано
25 січня
Переглядів
362
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку