Навчальна програма з позашкільної освіти технічного напряму «Ремонт побутової техніки» 3 роки навчання

Про матеріал
Програма розроблена на основі типової програми, затвердженої Міністерством освіти України в 1996 р., та розрахована на 3 роки навчання.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

відділ освіти Ізмаїльської міської ради

Ізмаїльського району Одеської області

КЗПО Ізмаїльської міської ради

Ізмаїльського району Одеської області

 «Станція юних техніків»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Навчальна програма з позашкільної освіти 

 технічного напряму 

 

« Ремонт побутової техніки» 

 

 

3 роки навчання 

 

 

 

 

 

 

 

   

                                                                                   ЗАТВЕРДЖЕНО 

                                                         рішенням педради № 1 від 01.09.2021 року

 

 

 

 

 м. Ізмаїл, 2021 р.

                                        

 

  Укладач:   Петрусенко Олександр Федорович, керівник гуртка-методист КЗПО «Станція юних техніків»

 

 

 

                               ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

Програма розроблена на основі типової програми, затвердженої Міністерством освіти України в 1996 р., та розрахована на 3 роки навчання. 

Використання в побуті різноманітних електроприладів суттєво полегшує працю домогосподарки, скорочує витрати часу, поліпшує гігієнічні умови праці. 

За допомогою побутових електроприладів можна приготувати їжу, випрати та випрасувати білизну, почистити одяг, прибрати приміщення, натерти підлогу, освітити та обігріти помешкання, зберігати продукти харчування тривалий час. Через мобільні телефони, персональний комп’ютер можна працювати в мережі INTERNET. 

В процесі використання електроприладів  виникає  потреба  в кваліфікованому обслуговуванні, в профілактичному ремонті, заміні спрацьованих вузлів приладів. Багато робіт можна навчитися виконувати самостійно, не звертаючись до спеціалізованої майстерні по ремонту побутової техніки. Гурток „Ремонт побутової техніки” покликаний допомогти учням 5-11 класів навчитеся виконувати нескладні ремонтні роботи самостійно, грамотно експлуатувати побутову техніку, орієнтуватись у виборі можливої професії, діагностувати поломки складної побутової техніки тощо. 

На першому році навчання в гуртку учні одержать елементарні відомості про електричний струм, електромережу, електродвигуни, навчаються виявляти найпростіші неполадки, що виникають у побутових електроприладах, а також усувати ці неполадки. 

Гурток другого року навчання охоплює учнів 7-9 класів, що прагнуть оволодіти основами ремонту побутової радіоелектронної апаратури, мають певний обсяг знань, набутих у школі, а краще - в гуртках радіоелектронного конструювання. На заняттях гуртка учні осягатимуть основи радіоелектроніки, що необхідно для свідомого пошуку пошкоджень у звуковідтворюючій апаратурі. 

На третьому році навчання гуртківці опановують основи творчого мислення, конструювання нескладних пристроїв, ремонту радіоприймачів, радіопередавачів, персональних комп’ютерів, електронних побутових приладів  та усунення нескладних поломок. 

 

 

 

 

Основний рівень, перший рік навчання

                                        НАВЧАЛЬНО - ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН 

 

 

з/п 

з 

Тема 

            Кількість годин 

 

 

 

 

всього 

теоретич- них 

практич- них 

1 

Вступне заняття 

2

2

 

2 

Поняття про електричний струм, напругу. Безпека життєдіяльності гуртківців 

10

4

6

3 

Основи технології електромонтажних робіт 

10

2

8

4 

Простий ремонт електронагрівальних пристроїв 

20

4

16

5 

Методи вимірювань та класифікація вимірювальних електроприладів 

8

2

6

6 

Поняття про електродвигуни. Ремонт пилевсмоктувача 

24

6

18

7 

Принцип дії, будова та ремонт міксера, кавомолки, електром'ясорубки 

20

4

16

8 

Загальне поняття про будову та ремонт пральних машин 

30

6

24

9 

Загальні відомості про будову, роботу та ремонт побутових холодильників 

14

4

10

10 

Екскурсії 

8

 

8

ВСЬОГО: 

144 

32 

11 

 

 

 

 

 

 

 ЗМІСТ ПРОГРАМА 

                               1. Вступне заняття (2 год.) 

Електричні пристрої в побуті. Їх експлуатація та ремонт.  Правила безпеки життєдіяльності в гуртковій роботі. 

2. Поняття про електричний струм, напругу. 

Правила техніки безпеки (10 год.) 

Поняття про ізолятори, провідники. Фізичний зміст електричного струму, напруги, електрорушійної сили. Заземлення. Основи правил безпеки. 

Практична робота. Практичне вивчення будови вимикачів, розеток, штепсельних вилок, патронів. Ремонт з’єднувальних шнурів. 

3. Основи технології електромонтажних робіт (10 год.) 

Лудіння  та  паяння,   припої та  флюси.   Електромонтажний  інструмент.   Основні  правила монтажу електричних проводок та проводів. 

Практична   робота. Лудіння   та   паяння   проводів.   Виготовлення   пробника напруги.  Під’єднання  проводів  до  розеток, вилок,  патронів,  вимикачів.     Ремонт  електричних фонариків. 

4. Простий ремонт електронагрівальних пристроїв (20 год.) 

Трубчатий електронагрівальний елемент (ТЕН). Будова, принцип дії  ТЕНа. Основні види несправностей електричних прасок та способи їх усунення. Техніка безпеки. 

 Практична робота. Розбирання та складання електричної праски з терморегулятором та  паро зволожувачем, електричного чайника. Усунення обриву електричного шнура. Заміна терморегулятора. Розбирання та складання електроплиток, електрочайників, електрокавоварок. Їх ремонт. 

5. Методи вимірювань та класифікація вимірювальних електроприладів (8 год.) 

Будова, принцип дії амперметра, вольтметра. Методика проведення вимірювань струму, напруги, опору. 

Практична робота. Вимірювання струмів, напруг, опорів. Визначення меж вимірювання, точності вимірювання, ціни поділки шкали. Запобіжні заходи при вимірюванні електричних параметрів. 

6. Поняття про електродвигуни. Ремонт пилевсмоктувача (24 год.) 

Будова  та  принцип  дії  електродвигунів.  Класифікація  побутових електродвигунів. Електродвигуни постійного та змінного струму,  що застосовуються в побутових електроприладах.  

Практична  робота. Часткове  розбирання  та  складання електричного пилевсмоктувача.  Визначення  характерних  несправностей. Аналіз електричної схеми. Ремонт з’єднувального шнура, заміна електрощіток, конденсаторів. 

7. Принцип дії, будова та ремонт міксера, кавомолки, електром’ясорубки (20 год.) 

Будова,  принцип  дії  міксера,  кавомолки,  електром’ясорубки.    Характерні несправності, методика знаходження та усунення цих несправностей. 

 Практична   робота.    Часткове   розбирання   і   складання   міксера, електром’ясорубки,   кавомолки. Ознайомлення  з  принциповими  електричними  схемами.  Ремонт з’єднувального шнура, заміна електрощіток, чистка механічна вузлів, змащування. 

     8. Загальне поняття за ремонт пральних машин (30 год.) 

Ознайомлення  з  принциповими  електричними  схемами. Будова,   принцип  дії  окремих  вузлів  пральних  машин.  Призначення  елементів   схеми. Особливості асинхронних електродвигунів. 

Практична робота. Особливості перевірки паралельних електричних кіл за допомогою тестера. Виявлення характерних пошкоджень електричної схеми. Усунення  цих  пошкоджень.  Ремонт,  заміна та  налагодження  вузлів  пральної машини. 

9. Загальні відомості про будову, роботу та ремонт  

побутових холодильників (14 год.) 

Фізичні явища при роботі холодильних машин. Будова, призначення вузлів побутових холодильників. 

     Практична робота. Методика пошуку несправних вузлів холодильника. Технічно грамотна  експлуатація холодильника.  Заміна регулятора температури.  Герметизація  холодильних камер. 

10. Екскурсії 

        Екскурсії на виставки технічної творчості, музеї, обласні  спортивно-технічні  змагання, передові підприємства міста. 

 

   

                          Основний рівень

ДРУГИЙ  РІК  НАВЧАННЯ

 

 п 

Тема 

Кількість годин 

з/п 

 

 

 

всього 

теоретич- 

них 

практич- 

них 

1 

Вступне заняття 

3 

3 

 

2 

Технологія складальних та монтажних робіт 

12 

3 

9 

3 

Компоненти та елементи радіоелектронної апаратури. Проводи та кабелі 

24 

6 

18 

4 

Напівпровідникові пристрої та мікросхеми  

30 

9 

21 

5 

Вимірювальні пристрої 

18 

6 

12 

6 

Джерела живлення побутової  радіоелектронної апаратури 

18 

6       

12 

7 

Підсилювач звукової частоти, як основа звуковідтворювальної апаратури 

33 

9 

24 

8 

Основи теорії вирішення винахідницьких задач 

27 

6 

21 

9 

Основи конструювання пристроїв на напівпровідниках та мікросхемах 

30 

9 

21 

10 

Різновидності та ремонт побутових холодильників    

 

15 

6 

9 

11 

Екскурсії 

6 

 

6 

ВСЬОГО: 

216 

63 

153 

 

 

 

ЗМІСТ ПРОГРАМА 

                           1. Вступне заняття (3 год.) 

Поняття про побутову радіоелектронну апаратуру.  Її  класифікація. Завдання, що стоять перед гуртком. Безпека життєдіяльності гуртківців. 

2. Технологія складальних та монтажних робіт (12 год.) 

Складальний та монтажний інструмент. Основні правила виконання електричного монтажу. Об'ємний та друкований монтаж. 

Практична робота.  Демонтаж неробочої  радіоелектронної  апаратури   згідно з правилами демонтажу. 

  3. Компоненти та елементи радіоелектронної апаратури (24 год.) 

Проводи та кабелі. Резистори, їх типи. Маркірування резисторів. Класифікація та параметри конденсаторів. Високочастотні котушки індуктивності. Трансформатори та дроселі низької частоти. Гучномовці та мікрофони. Комутаційні пристрої. 

 Практична  робота.  Робота   гуртківців  з довідковою  літературою.   Перевірка працездатності резисторів та інших радіоелектронних елементів  за допомогою тестера, мультиметра. 

          4. Напівпровідникові  пристрої та мікросхеми (30 год.) 

Загальні відомості про структуру напівпровідників. P-n перехід, вольт-амперна характеристика діода. Маркірування діодів,  їх застосування. Транзистор. Основні параметри. Схеми вмикання транзисторів (ЗЄ,ЗК,ЗБ). Транзистор, як підсилювач електричних коливань. Польові транзистори. Алгебра  логіки та мікросхеми. Розробка пристроїв на мікросхемах. 

Практична робота. Робота з довідниками. Зняття вольт-амперної характеристики діода, транзистора. Розрахунок та конструювання транзисторного підсилювача низької частоти. 

                  5. Вимірювальні прилади (18 год.) 

Будова,   структурна   схема,   правила   користування   електронним   вольтметром, міліамперметром, осцилографом, мультиметром.  Схеми вмикання, методика і техніка вимірювань. Генератор коливань звукової частоти. Будова, принцип дії, призначення. 

  Практична робота. Дослідження  складеного  гуртківцями  підсилювача низької частоти за допомогою  генератора низьких частот та осцилографа. 

6. Джерела живлення побутової радіоелектронної 

апаратури (18 год.) 

Випрямлячі. Електрична схема, робота окремих вузлів. Типові несправності блоків живлення , їх визначення та усунення. Схеми вмикання вимірювальних приладів для контролю параметрів випрямляча. Схема стабілізаторів напруги, захисту від перевантажень. 

Практична  робота.  Пошук  характерних несправностей  блока  живлення, імітованих керівником гуртка. Усунення цих несправностей. 

        7. Підсилювач звукової частоти, як основа  

              звуковідтворювальної апаратури (33 год.) 

Загальні відомості про технічну документацію побутових пристроїв: структурна схема, принципова електрична схема на прикладі схеми підсилювача низької частоти електропрогравача чи магнітофона. Робота схеми, проходження,сигналу по каскадах підсилювача. Призначення елементів схеми.  

Практична робота. Читання принципової електричної схеми підсилювача звукової частоти. Дослідження проходження сигналу через каскади підсилювача за допомогою генератора звукової частоти та осцилографа. Пошук та усунення несправностей, імітованих керівником гуртка. 

     8. Основи теорії вирішення винахідницьких задач (27 год.) 

        Знайомство з теорією рішення винахідницьких задач  (ТРВЗ)  

 Г. Альтшуллера.  Поняття методів пошуку оригінальних ідей: аналогії, фокальних об’єктів, морфологічного аналізу, контрольних запитань, мізкового штурму, „маленьких чоловічків”, „золотої рибки”, Робінзона, репольний тощо. 

 Знайомство з законами розвитку технічних систем: статики, кінематики, динаміки та механізмами реалізації цих законів. 

Практична робота. Познайомитись на прикладах з алгоритмом розв’язку винахідницьких задач, виявлення технічних та фізичних протиріч, орієнтацією на ідеальний кінцевий результат, з методами пошуку оригінальних ідей. 

 9.  Основи конструювання пристроїв на напівпровідниках  

                                    та мікросхемах (30 год.) 

       Знайомство з тиристорами, операційними підсилювачами, мультивібраторами, тригерами. Їх функціональні характеристики, використання в схемах, особливості монтажу на платах.  

Практична робота. Конструювання електронних схем з тиристорами, операційними підсилювачами, мультивібраторами, тригерами. 

10. Різновидності та ремонт побутових холодильників (15 год.) 

       Фізичні явища при роботі холодильних машин. Різновидності, будова, призначення вузлів побутових холодильників. 

Практична робота.  Методика пошуку несправних вузлів холодильника. Технічно грамотна    експлуатація  холодильника. Заміна регулятора температури. Герметизація холодильних камер. 

 11.  Екскурсії (6 год.) 

               Екскурсії на виставки технічної творчості, музеї, обласні  спортивно-технічні  змагання, передові підприємства міста. 

 

            Основний рівень

ТРЕТІЙ РІК НАВЧАННЯ

 

 з/п 

Тема 

Кількість годин 

всього 

теоретичних 

практичних 

1 

Вступне заняття 

3

3

 

2 

Основи радіопередачі та радіоприйому 

     42

12

30

3 

Цифрові мікроелектронні пристрої  

27

6

21

4 

Будова і принцип дії транзисторного супергетеродинного приймача 

36

12

24

5 

Мікропроцесори. Структура мікропроцесорної системи 

30

6

24

6 

Загальні відомості про телебачення 

42

9

33

7 

Основи  ремонту персональних 

 комп’ютерів 

36

9

27

ВСЬОГО: 

216

57

159

 

 

 

 

 

                              

                      ПРОГРАМА ТРЕТЬОГО РОКУ НАВЧАННЯ 

  1.Вступне заняття (3 год.) 

        Література, рекомендована для читання, її вивчення. Правила безпеки при роботі з електроінструментом та приладами, що живляться від електричної мережі змінного струму. 

2.Основи радіопередачі та радіоприйому (42 год.) 

       Модульовані   коливання.   Види   модуляції.   Демодуляція.   Коливальний   контур. Поняття про його роботу. Явище резонансу. Добротність. Резонансні криві. Схеми найпростіших  радіоприймачів. Структурна схема мобільного телефону. 

Практична робота. Конструювання детекторного радіоприймача та досліди з ним. Нескладний ремонт мобільних телефонів. 

3. Цифрові мікроелектронні пристрої (27 год.) 

         Прості і складні логічні функції, їх реалізація. Поняття про роботу дешифратора, мультиплексора, лічильника імпульсів, регістрів. 

Практична робота.  Конструювання пристроїв  з використанням цифрових мікроелектронних елементів. 

4.Будова і принцип дії транзисторного супергетеродинного радіоприймача (36 год.)  

       Поняття за проміжну частоту. Структурна схема радіоприймача. Призначення та робота основних його блоків. Принципова схема транзисторного радіоприймача. Типові несправності та способи їх усунення: блок живлення, каскади підсилювачів високої частоти, детектора і АРП, підсилювачі проміжної частоти. Несправності блока високої частоти. Поняття про настроювання. 

 Практична робота. Читання принципової схеми радіоприймача. Конструювання детекторного та супергетеродинного радіоприймача. Знаходження та усунення несправностей, імітованих керівником гуртка. 

5.Мікропроцесори. Структура мікропроцесорної системи (30 год.) 

       Програмовані логічні контролери. Програматори. Структура мікроконтролера. Основні етапи створення пристроїв керування на основі цифрових автоматів з жорсткою логікою. Мікропроцесор. Структура мікропроцесорної системи. 

Практична робота.  Конструювання програматорів. Конструювання пристроїв керування на основі цифрових автоматів з жорсткою логікою. 

              

 

 

 6.Загальні відомості про телебачення (42 год.) 

      Основи телевізійного мовлення. Загальні відомості про чорно-білі та кольорові телевізори. Структурна схема кольорового телевізора. Техніка безпеки під час ремонту телевізорів. 

 Практична робота. Ознайомлення з конструкцією телевізора. Нескладний ремонт телевізорів. 

7.Поняття про ремонт побутових комп’ютерів (36 год.) 

       Структурна схема персонального комп’ютера. Основні блоки. Характерні несправності вузлів  комп’ютера. Порядок заміни несправних елементів. Покращення функціональних можливостей персонального комп’ютера. 

Практична робота. Визначення можливої причини несправності комп’ютера за характерними ознаками. Покращення функціональних можливостей комп’ютера.  

 

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ  РЕЗУЛЬТАТ

                                        1-й рік навчання 

Гуртківці повинні знати: 

  •                   правила    техніки    безпеки    для    роботи    з    малопотужними 
    електричними споживачами напругою  до 300 В; 
  •                   елементарні відомості про електричний струм, електромережу, 
    електродвигуни; 
  •                   принцип дії та будову електродвигунів, нескладних електричних 
    приладів та пристроїв. 

Гуртківці повинні вміти: 

  •                   користуватись   вимірювальними   приладами   та   робочими 
    інструментами; 
  •                   виконувати нескладні  елекромонтажні та слюсарні роботи  по 
    ремонту побутової техніки; 
  •                   технічно  грамотно  експлуатувати   побутові  електропристрої. 

2 –й рік навчання 

Гуртківці повинні знати: 

 -правила   техніки  безпеки  для  експлуатації  побутових 
електроустановок; 

 -будову та принцип дії побутової радіоелектронної та електричної 
апаратури; 

 -  основи технології  ремонту побутової  електричної апаратури. 

Гуртківці повинні вміти: 

  •      свідомо вести пошук пошкоджень в побутовій електроапаратурі; 
  •                   технічно  грамотно   експлуатувати   побутові  радіоелектронні 
    пристрої; 

-    при необхідності працювати під напругою до 300В. 

                                  3 - й рік навчання 

Гуртківці повинні знати: 

-  основи конструювання електронних пристроїв; 

-  основні відомості про роботу комп’ютера, мобільного телефону, телевізора, електронного блоку керування в побутових приладах; 

-  правила безпеки при роботі з електроприладами. 

Гуртківці повинні вміти: 

  •      свідомо вести пошук пошкоджень в складній побутовій електроапаратурі; 
  •                   технічно  грамотно   експлуатувати   складні побутові  радіоелектронні 
    пристрої; 

-    при необхідності працювати під напругою до 300 В; 

-   проводити ремонт побутової техніки. 

 

                                        БІБЛІОГРАФІЯ 

 

1.   Закон України "Про охорону праці" (нова редакція із змінами та доповненнями станом на 1 січня 2004 р.), Держнаглядохоронпраці. Київ, "Основа", 2004 р. 

 2.   Міністерство внутрішніх справ України, управління Державної пожежної охорони МВС України. Правила пожежної безпеки в Україні. Київ, "Укрархбудінформ", 1995 р. 

3.   Міністерство освіти України. Інститут системних досліджень освіти. Т.І.Сущенко. Позашкільна педагогіка. Навчальний посібник. Київ, 1996 р. 

 4.   Вінницький     державний     педагогічний     університет     ім. М.Коцюбинського, ОЦТТУМ.   П.К.Гороль,   О.В.Шестопалюк   та   ін.   Творчість   юних   умільців. Навчальний посібник. Вінниця, Континент - Прим., 2000 р.. 

 5.   П.К.Гороль,   Р.С.Гуревич   та   ін.   Юний   конструктор.   Навчально-методичний  посібник. Вінниця, 2002 р. 

6.   Ю.П.Саламатов.  Как стать изобретателем.  50  часов  творчества.  Книга  
учителя. Москва. Просвещение, 1990 г. 

  1.                 В.Г.Борисов.    Кружок    радиотехнического    конструрованияю.    Пособие    для руководителей кружков. Москва, Проспещение, 1990 г. 
  1.                 Б.Е.Алгинин.   Кружок  электронной  автоматики.   Пособие  для   руководителей кружков. Москва, Просвещение, 1990 г. 

 9.   Фишман Б.Е. Ремонт, наладка, испытание бытовых электроприборов. - М., 1991  

10.  Полибин В.В.

Ремонт и регулировка бытовой радиоелектронной аппаратуры. -М., 1987 г. 

11.   Мілих В. І., Шавьолкін О. О.  М75  Електротехніка, електроніка та мікропроцесорна техніка. Підручник.  – К.: Каравела, 2008.- 688с. 

12.    Коруд В.І., Гамола О.Є., Малинівський С.М. Електротехніка. Підручник.  Магнолія плюс  2005.  449с. 

13.    Будіщев М. С. Електротехніка, електроніка та мікропроцесорна техніка.                    Підручник. — Львів: Афіша, 2001. — 424 с. 

14.    Колонтаєвський, Ю.П. і Сосков А.Г. (2009)    Електроніка і мікросхемотехніка.  За ред. А. Г. Соскова  Підручник. 2-е вид.  Київ «Каравела» 2009 

15.    Якименко  Мікропроцесорна техніка.Підручник.    Издательство: Кондор    c. 440     2008 г. 

16.   Алгинин Б.Е.  Кружок электронной автоматики. М.: Просвещение. – 1990 г. 

17.  Atmel.com  Фролов Д. Многопрограммный таймер – часы –термометр. //Радио, 2003, №93. – с 18-21. 

18.   Борисов В.Г. Кружок радиотехнического конструирования. М.:  Просвещение 1990 г. 

19.   Закон України «Про позашкільну освіту». Збірник документів  по організації позашкільної освіти. –К.: 2002- с. 21-4 

20.   Ковальчук В.В. Моїсеєв Л.М. Основи наукових досліджень. Навчальний посібник. – К.: Професіонал. – 2004. 

21.   Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в закладах освіти, затверджене наказом Міністерства освіти і науки № 563 від 01.08.2001 р. 

22.   Технічна творчість. Програми науково-технічних гуртків позашкільних закладів. –К.: Освіта. – 1993 

23.    Цілинко М.Г. Саморобні електронні прилади в навчальному експерименті. – К.: Радянська школа. 1990 

24.   Фіцула М.М. Педагогіка. Навчальний посібник. Тернопіль.: Навчальна книга. – 1997. 

25.   Шиманский В.И. Шиманская Г.С. Логические игры и задачи. – Донецк.: Сталкер, 1999. 

26.   Подалко А.Е. Букварь  изобретателя. – М: Рольф. – 2001 

27.    http:// www.nbuv.gov.ua 

28.    www.ukrpatent.org 

29.    Ковальчук В.В., Моїсеєв Л.М., Основи наукових досліджень; навчальний посібник К.”Професіонал” 2004. 208 с.  

30.  Цілинко М.Г., Саморобні електронні прилади в навчальному експерименті. К. «Радянська школа» 1990 р. 

31.   Богатырев А.Н. Радиоелектроника, автоматика и елементы ЭВМ. Москва. Просвещение. 1990. 

32.  «До технологій інтенсифікації творчості в процесах професійної освіти», Обр. і наука, 2002. - № 3. - С.10-29.  (стаття) 

33.  Андреєв В.И., «Діалектика виховання і самовиховання творчої особи. Основи педагогіки творчості», Казань, 1988 

34.  Виготский Л.С., «Педагогічна психологія», М.: Педагогіка-Прес, 1996 

docx
Додано
11 травня 2023
Переглядів
942
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку