Навчальна програма з "Технологій" 6 клас НУШ

Про матеріал

Навчальна програма «ТЕХНОЛОГІЙ» НУШ 6 клас

70 годин (2 години на тиждень)

Розроблена на основі модельної навчальної програми «Технології. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ходзицька І.Ю., Горобець О.В., Медвідь О.Ю., Пасічна Т.С, Приходько Ю.М.), затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795

Перегляд файлу

                                            СХВАЛЕНО

на засіданні педагогічної ради

заклад освіти

Протокол №_ від 30.08.2024 р.

 

 

 

Навчальна програма

«ТЕХНОЛОГІЙ» НУШ 6 клас

для учнів 6 класів

70 годин

(2 години на тиждень)

 

 

Розроблена на основі модельної навчальної програми «Технології. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ходзицька І.Ю., Горобець О.В., Медвідь О.Ю., Пасічна Т.С, Приходько Ю.М.), затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України  від 12.07.2021 № 795

 

Зміст навчальної програми забезпечує підручник “Технології” Ірина Ходзицька, Олена Горобець, Ольга Медвідь,     Тетяна Пасічна, Юлія Приходько

 

Укладач навчальної програми ПІБ вчителя

 

2024/2025 н.р.

ВСТУП

 

    Програма освітньої галузі «ТЕХНОЛОГІЇ» для 6 класу розроблена відповідно до законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Концепції Нової української школи (схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 988-р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року»), на основі Державного стандарту базової середньої освіти. Програма побудована таким чином, що її можна використовувати для різних груп – дівчат, хлопців та класів, що не поділяються на групи хлопців та дівчат. Навчальний предмет «Технології» призначений для реалізації творчого потенціалу учнів в особистісно і соціально значущій предметно-перетворювальній діяльності; розв’язання реальних життєвих проблем створеними виробами за алгоритмом проєктно-технологічної діяльності у взаємодії й кооперуванні дій з іншими особами; практичного застосування набутих інтегрованих знань, наскрізних для всіх ключових компетентностей умінь, способів проєктно-технологічної діяльності в нових життєвих ситуаціях. Програма побудована на основі проєктної діяльності, тож результатом діяльності учнів має бути проєкт.

Метою технологічної освітньої галузі є реалізація творчого потенціалу учня, формування критичного та технічного мислення, готовності до зміни навколишнього природного середовища без заподіяння йому шкоди засобами сучасних технологій і дизайну, здатності до підприємливості та інноваційної діяльності, партнерської взаємодії, використання техніки й технологій для задоволення власних потреб, культурного та національного самовираження

Метою навчального предмета «Технології» є формування у здобувачів освіти життєво важливих компетентностей, необхідних у самостійному житті, розвиток творчого потенціалу, критичного мислення, духовно-моральних цінностей, реалізація здібностей та інтересів учнів у сфері проєктно-технологічної діяльності.

  Програмою передбачено, що необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісна спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практична його спрямованість

Ключові компетентності – якості особистості, що дають змогу ефективно брати участь у різноманітних сферах діяльності (загальнокультурна,  соціальна, інформаційно-комунікативна, уміння вчитися впродовж життя, обізнаність і самовираження у сфері культури).

Наскрізні змістові лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність». Наскрізні лінії реалізуються під час вивчення певних розділів та тем через підбір відповідної інформації, дидактичних матеріалів та використання різних методів навчання, реалізацію проєктів і досліджень.

Завдання:

  •          здобуття досвіду проєктно-технологічної діяльності та партнерської взаємодії в нових умовах технологічної освіти;
  •          засвоєння графічної грамоти, способів проєктування, виготовлення та оцінювання виробів, умінь раціонального використання найпоширеніших матеріалів, безпечного поводження з найпростішими засобами праці, застосування техніки й технологій для реалізації власних проєктів;
  •          розвиток уяви, технічного, системного і критичного мислення, психомоторики , здатності гармонійно поєднувати розумову та фізичну працю; формування проєктно-технологічної компетентності, творчого ставлення до праці, підприємливості й інноваційності, готовності дбати про добробут, примножувати культурні цінності, оберігати природу та раціонально змінювати довкілля засобами дизайну і технологій.

Основні принципи програми «Технології»:  системність, наступність, лінійність, інтегративність у побудові змісту. Змістові лінії реалізуються систематично й послідовно, по одній висхідній лінії, з поступовим ускладненням від класу до класу. Опанування учнями технологій в основній школі ґрунтується на засадах компетентнісного, особистісно зорієнтованого, діяльнісного та інтегративного підходів.

Підходи: 

  •        Компетентнісний підхід сприяє формуванню ключових, предметних і міжпредметних компетентностей, насамперед загальнокультурних і художньо-естетичних.
  •        Особистісно зорієнтований підхід забезпечує розвиток в учнів індивідуальних здібностей, творчого потенціалу.
  •        Діяльнісний підхід спрямований на розвиток умінь і здатності застосовувати їх у навчальній та соціокультурній практиці.
  •        Інтегративний підхід виражається в акцентуванні взаємодії різних видів мистецтва в рамках освітньої галузі та пошуку міжпредметних зв’язків з предметами інших освітніх галузей.

 

Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів передбачають, що учень:

- формулює ідею та втілює задум у готовий продукт за алгоритмом проєктно-технологічної діяльності;

- творчо застосовує традиційні й сучасні технології;

- ефективно використовує техніку, технології та матеріали без заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу;

- турбується про власний побут, задоволення власних потреб та потреб інших осіб.

 

СТРУКТУРА НАВЧАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ

 

Навчальний програмовий матеріал, призначений для засвоєння учнями, викладено в таблиці, що містить такі опції

 

 

  Три рубрики структури

 

Пропонований зміст

 

Очікувані результати 

навчання

 

Види навчальної діяльності

 

Орієнтуючись  на зміст навчального предмета визначає перелік необхідних тем для вивчення в межах обраного об'єкта, формуючи теоретичну і практичну базу знань і вмінь.

  Результати  складають основу освітніх цілей у роботі вчителя/вчительки, орієнтують його/її на запланований навчальний результат та мають бути досягнуті на кінець навчального року. Вчителі мають планувати поетапну їх реалізацію при виконанні окремих проєктів..

 

Види навчальної діяльності покликані спрямувати вчителя на ті види робіт, які доцільно реалізувати учням під час опанування певної теми. Це та послідовність дій, яку варто виконувати для реалізації проєктної діяльності.

 

Розроблена  навчальна програма складається з чотирьох основних модулів:

1. Втілення задуму в готовий продукт за алгоритмом проєктно-технологічної діяльності.

2. Ефективне використання техніки і матеріалів без заподіяння шкоди навколишньому середовищу.

3. Творче застосування традиційних і сучасних технологій декоративно-ужиткового мистецтва.

4. Турбота про власний побут, задоволення власних потреб і потреб інших осіб.

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ОСНОВНА ЧАСТИНА

Програма  включає такі основні змістові блоки:

 

Матриця

 

Кількість проєктів

Об'єкти проєктно-технологічної діяльності учнів

Основна технологія

Додаткова технологія

Кількість

годин

Очікувані результати навчання

Модуль 1. Втілення задуму в готовий продукт за алгоритмом проєктно-технологічної діяльності

Проєкт 1

Листівка

Технологія виготовлення вишитих виробів початковими, лічильними та вільними швами.

Технологія  виготовлення аплікації

8 год

Обговорює спільно з учителем чи іншими особами особистісно та соціально важливі потреби у створенні виробів, спираючись на власні знання та судження.

Обговорює спільно з учителем чи іншими особами мету проєктно-технологічної діяльності. Планує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб основні завдання і результати проєктно-технологічної діяльності. Критично оцінює власні можливості, наявний досвід для виконання поставлених завдань, зокрема в групі. Описує ймовірні труднощі і ризики у процесі реалізації задуму в готовий виріб. Обговорює і визначає спільно з учителем та іншими особами раціональне застосування цифрових пристроїв на різних етапах проєктно-технологічної діяльності.              Визначає потреби та смаки споживачів обраного об’єкта проєктування, особливості його конструкції,

функціональності, естетичності за допомогою проведення невеликих за обсягом і масштабом маркетингових досліджень. Здійснює пошук актуальної інформації про об’єкт проєктування і упорядковує її.

Розробляє за допомогою вчителя чи інших осіб критерії, яким має відповідати об’єкт проєктування, та визначає його параметри. Здійснює пошук та обирає моделі-аналоги відповідно до запланованого об’єкта проєктування. Обговорює ідеї, конструктивно взаємодіє

з іншими особами упроцесі комбінування власної моделі на основі аналізу найкращих ознак моделей-аналогів. Застосовує методи проєктування відповідно до індивідуальних здібностей та власних інтересів з метою втілення творчих ідей в конструкції виробу. Продукує та відображає творчий задум у зручній формі. Оцінює власні результати художнього конструювання виробу. Планує послідовність дій для виготовлення моделі виробу, орієнтовні строки їх виконання, можливості використання цифрових засобів.       Визначає технічні характеристики моделі виробу [технічний опис об’єкта проєктування]. Виконує технічний малюнок або ескіз деталей моделі виробу, зазначає інформацію, необхідну для його виготовлення.

Добирає матеріали для виготовлення виробу та розраховує витрати на них. Визначає самостійно або за допомогою інших осіб послідовність технологічних операцій виготовлення проєктованого виробу.

Добирає необхідні інструменти і пристосування відповідно до визначеної технологічної послідовності.

Створює технологічну картку, застосовує [у разі потреби] цифрові пристрої та графічні редактори.

Готує потрібні інструменти і пристосування для роботи самостійно або за допомогою вчителя чи інших осіб. Працює самостійно чи спільно з іншими особами відповідно до наданої інструкції, за потреби розподіляючи частини роботи.

Використовує інструменти та пристосування самостійно або за допомогою інших, дотримуючись правил безпечної праці та санітарних норм.

Аргументовано добирає способи оброблення матеріалів відповідно до їх властивостей і характеристик.

Виконує заплановані технологічні операції у визначеній послідовності, раціонально розподіляючи час.

Оцінює ризики, пов’язані з виготовленням виробу,

за потреби знаходить способи їх усунення самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб.

Демонструє в роботі зосередженість, акуратність, обережність, відповідальність тощо.

Контролює та оцінює процес і якість виготовлення виробу, у разі потреби виправляючи недоліки.

Виявляє повагу до власних або чужих результатів проєктно-технологічної діяльності.

Аналізує відповідність результатів власної чи спільної проєктно-технологічної діяльності її меті та виробленим критеріям.

Визначає ефективність використання матеріальних і часових ресурсів, способів організації проєктно-технологічної діяльності.

Оцінює особистісну і соціальну важливість створеного виробу. Критично формулює власні судження, аргументовано обстоює їх з урахуванням пропозицій інших осіб. Виявляє недоліки і виправляє допущені

помилки, аналізує їх та робить відповідні висновки.

Добирає відповідно до мети і змісту проєктно-технологічної діяльності форми та засоби презентації. Представляє результати власної/спільної проєктно-технологічної діяльності.

Виявляє повагу до власних чи спільних результатів проєктно-технологічної діяльності.

Застосовує цифрові пристрої та інформаційне середовище у разі потреби для презентації результатів проєктування. Спільно з учителем чи

іншими особами визначає свій рівень навчальних досягнень. Обговорює перспективи подальшої проєктно-технологічної діяльності, способи її вдосконалення. Планує подальшу проєктно-технологічну діяльність на основі набутого досвіду для реалізації власних інтересів, здібностей,

можливостей.

Проєкт 2

 Панно «Серце» або «Крейзі ізонитка»

 

Технологія ізонитка (ниткографія)

Технологія виготовлення вишитих виробів

8 год  

Модуль 2. Ефективне використання техніки і матеріалів без заподіяння шкоди навколишньому середовищу

Проєкт 1

Лялька-мотанка (оберіг)

 

Технологія виготовлення ляльки-мотанки з джутових ниток

 

       5 год       

 

Осмислено наводить приклади глобалізаційних процесів, які докорінно змінили світ у ХХІ столітті.

Обговорює ймовірний розвиток технологій у різних сферах діяльності людини. Пояснює доцільність відмови людства від використання одноразових виробів із синтетичних та інших шкідливих матеріалів. Генерує ідеї, які можуть бути корисними для збереження навколишнього середовища і сталого [збалансованого] розвитку. Доводить переваги використання вторинних матеріальних ресурсів у реалізації нових проєктів.

Розпізнає основні види конструкційних матеріалів за їх властивостями [технологічними, механічними, фізичними, гігієнічними]. Із розумінням визначає цінність гігієнічних властивостей матеріалів натурального походження для здоров’я людини та покращення якості життя. Створює екологічні

вироби з урахуванням гігієнічних властивостей матеріалів. Розрізняє достовірну і недостовірну інформацію про матеріали і техніку, звертаючись до першоджерел. Аналізує інформацію про матеріали і техніку, використовує її для розв’язання практичних завдань у побуті. З розумінням читає та розшифровує маркування товарів, товарні та інші знаки, зокрема з

використанням цифрових пристроїв. Аргументує вичерпність природних ресурсів. Висловлює судження стосовно наслідків власних дій для навколишнього середовища. Аргументовано і доцільно замінює природні матеріали вторинними матеріальними ресурсами. Дотримується правил сортування відходів під час роботи над проєктом і в побуті.Пояснює перевірену інформацію про доцільність застосування різних матеріалів, їх повторне використання. Аналізує ефективність дібраних матеріалів для створення виробу і вказує на ризики їх використання. Розраховує потрібну

кількість матеріалів для виготовлення спроєктованого виробу. Використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу. Застосовує технології обробки вторинних матеріалів для створення нових виробів

Проєкт 2

Ялинкова прикраса

Технологія обробки текстильних матеріалів ручним способом

 

6 год

Проєкт 3

Маріонетка

Технологія виготовлення нових речей зі старих (апсайклінг).

 

5 год

Модуль 3. Творче застосування традиційних і сучасних технологій декоративно-ужиткового мистецтва

Проєкт 1

Писанка

 

Технологія писанкарства.

 

 

12 год

Спираючись на власні знання, розпізнає матеріали та інструменти, які використовуються в основних видах декоративно-ужиткового мистецтва. Називає твори відомих українських майстрів декоративно-ужиткового мистецтва. Використовує кілька джерел інформації про традиції та сучасні тенденції в декоративно-ужитковому мистецтві, визначає її достовірність. Оцінює та обґрунтовує значення декоративно-ужиткового мистецтва у власному житті на основі зібраної інформації. Вирізняє автентичні вироби декоративно-

ужиткового мистецтва за характерними ознаками під час роботи над проєктом.

Використовує опрацьовану культурологічну інформацію про технології декоративно-ужиткового мистецтва і техніки художнього оздоблення у проєктуванні виробів. Застосовує технології і техніки декоративно-ужиткового мистецтва у процесі виготовлення та відповідно оздоблення готових виробів, естетизації власного побуту тощо. Виявляє ініціативність і партнерську взаємодію у процесі спільної роботи із створення виробу техніками декоративно-ужиткового мистецтва.

 

Проєкт 2

Брелок “Песик”

Технологія виготовлення виробів із шкіри

 

5 год

Проєкт 3

Патріотичний браслет

Технологія виготовлення виробів у техніці «макраме»

 

4 год

Проєкт 4

Фоторамка

Технологія обробки текстильних матеріалів ручним способом

Технологія виготовлення виробів з бісеру, аплікація, колаж.

9 год

Модуль 4. Турбота про власний побут, задоволення власних потреб і потреб інших осі

Міні-проєкт 1

Охайне житло

Технологія: технологія догляду за житлом.

 

2 год

Визначає власні/чужі потреби в організації побуту. Аналізує власний досвід і можливості в побутовій діяльності. Планує трудові дії для виконання побутових завдань самостійно або у співпраці з іншими особами. Розрізняє та описує основні стилі в різних сферах життєдіяльності людини.

Розрізняє корисні для здоров’я елементи життєвого простору, обґрунтовує раціональність їх використання.

Оцінює споживацькі якості, естетичний вигляд і корисність для здоров’я обраного чи створеного виробу.

Провадить проєктно-технологічну діяльність стосовно розв’язання побутових проблем, самообслуговування.

Облаштовує або вдосконалює власний життєвий простір з урахуванням власних потреб, потреб інших осіб. Усвідомлено формулює завдання у співпраці з іншими особами відповідно до власних потреб у побуті.

Розрізняє види побутової техніки за функціональним призначенням відповідно до визначених завдань. Читає та пояснює своїми словами технічну інформацію, схеми, інші графічні зображення про побутову техніку в інструкціях із застосуванням інформаційних джерел і використанням цифрових пристроїв. Пропонує способи використання різних видів побутової техніки для вирішення побутових завдань.Пояснює загальні принципи роботи побутової техніки відповідно до її функцій та призначення.

Дотримується встановлених вимог до техніки безпеки під час експлуатації технічних пристроїв у побутових умовах

Міні-проєкт 2

Здоров’я та краса мого волосся.

 

Технологія: технологія догляду за волосся

 

3 год

Міні-проєкт 3

Раціональне харчування і моє здоров’я.

Технологія здорового харчування.

 

3 год

 

Прикінцева частина

Навчальна програма предмета «Технології» складена таким чином, що вчителі, які мають різні умови (майстерні) для навчання легко зможуть розробити календарно-тематичне планування. Для цього потрібно врахувати методично-технічне наповнення майстерні, бажання учнів, потреби ліцею тощо.

Система оцінювання результатів навчання має ґрунтуватися на позитивному ставленні до кожного учня; оцінюється не рівень його недоліків і прорахунків, а особисті поступи учня/учениці.

Оцінювання навчальних досягнень учнів доцільно здійснювати під час освітнього процесу на основі принципів формувального оцінювання. А саме: перевіряти, як триває процес навчання; діагностувати сфери, де необхідне покращення; ідентифікувати недоліки і покращувати якість навчання; допомагати учням вчитися один у одного. Важливим фактором в оцінюванні залишається не тільки якість, а й ступінь готовності спроєктованого виробу. Не менш важливі функціональність, естетичність, значущість виробу для учня/учениці.

До основних видів оцінювання належать:

- поточне (виконує діагностичну, стимулюючу, коригуючу функції). Поточне оцінювання може здійснюватися в результаті виконання учнями різних видів діяльності – створення проєктної документації в робочих зошитах, папках (організаційно-підготовчий етап проєктування), виконання робіт з виготовлення спроєктованого виробу (конструктивний та технологічний етапи), презентація (завершальний етап), усна відповідь, тестування;

- тематичне і підсумкове (семестрове і річне). Кожен проєкт має закінчуватись виставленням тематичної оцінки, яка вираховується як середня арифметична від поточних оцінок.

Не менш важливий індивідуальний та диференційований підходи для оцінювання. Додатковими засобами стимулювання пізнавальної активності учнів є самооцінювання й взаємооцінювання.

 

 

 

 

Список використаних джерел:

1. Закон України про освіту [Електронний ресурс]. URL:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 

2. Закон України про середню освіту [Електронний ресурс]. URL:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651-14#Text

3. Державний стандарт початкової освіти [Електронний ресурс]. URL:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#n12

4. Державний стандарт базової середньої освіти [Електронний ресурс]. URL:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#n16

5. Нова українська школа [Електронний ресурс]. URL:

https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola

6. Модельна навчальна програма «Технології. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ходзицька І.Ю., Горобець О.В., Медвідь О.Ю., Пасічна Т.С., Приходько Ю.М.)

 

1

docx
Додано
6 серпня
Переглядів
352
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку