Навчальна програма з української мови 5-6 клас Голуб

Про матеріал
Навчальна програма Голуб Н.Б., Горошкіна О "Українська мова. 5-6 класи" Рекомендовано Міністерством освіти і науки України ( наказ від 12.07.2021 № 795)
Перегляд файлу

 

 

  ЗАТВЕРДЖЕНО

рішенням педагогічної ради

Полянецької гімназії

(протокол №__  від __.__.2022)

 

 

 

 

 

НАВЧАЛЬНА   ПРОГРАМА

 

УКРАЇНСЬКА МОВА

 

5 клас

(4 год/тиждень)

 

Розроблена на основі модельної навчальної програми

 «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти,

автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.

(наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)

 

(До підручника Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.)

 

 

 

2022

 

 

ВСТУП

Навчальна програма з української мови для 5 класу закладів загальної середньої освіти відповідає Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.20 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text, Державному стандарту базової середньої освіти від 30.09.20 https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898, Типовій освітній програмі для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти від 19.02.21 https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/80696/, модельній програмі «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори – Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) від 12.07.21.  

Програма реалізує мету мовно-літературної освітньої освітньої галузі відповідно до вимог Державного освітнього стандарту: розвиток компетентних мовців і читачів із гуманістичним світоглядом, які володіють українською мовою, читають інформаційні та художні тексти, зокрема класичної та сучасної художньої літератури (української та зарубіжних), здатні спілкуватися мовами корінних народів і національних меншин, іноземними мовами для духовного, культурного та національного самовираження та міжкультурного діалогу, для збагачення емоційно-чуттєвого досвіду, творчої самореалізації, формування ціннісних орієнтацій і ставлень.

В основу навчальної програми «Українська мова» для 5 класу покладено розвивально-компетентнісний підхід, що передбачає формування компетентного мовця, носія духовності, культури й традицій українського народу, пізнання мови як цілісної системи, що забезпечує розвиток особистості.

Очікувані результати навчання можуть бути досягнуті через зміст та пропоновані види навчальної діяльності.

Мовні змістові лінії:

              «Українська мова в житті українців»;

              «Лексикологія»;

              «Фразеологія»;

              «Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія»;

              «Відомості з синтаксису й пунктуації».

Мовленнєві змістові лінії:

              «Інформація»;

              «Текст»;

              «Жанри мовлення»;

              «Спілкування».

У результаті навчання учень/учениця навчиться:

              аналізувати мовні явища; пояснювати роль і важливість державної мови в житті людини; вичерпно відповідати на запитання; пов’язувати, зіставляти почуте із власним життєвим досвідом; обґрунтовувати своє ставлення до змісту почутої інформації; визначати основні проблеми, порушені в тексті; пояснювати значення здобутої з тексту інформації; відстоювати власну позицію щодо обговорюваних питань; наводити аргументи й приклади на підтвердження власної позиції; розрізняти відому й нову, головну й другорядну інформацію, факти та судження;

              вирізняти та пояснювати лексичні явища; зіставляти слова, що належать до певних груп; виокремлювати та розрізняти значення багатозначних слів, синонімів, пряме й переносне значення; виявляти та виправляти лексичні помилки; уживати слова відповідно до їхнього лексичного значення; користується тлумачними словниками;

              пояснювати значення фразеологізмів; виокремлювати та розрізняти фразеологізми; визначати джерела фразеології; влучно добирати й доречно вживати фразеологізми в повсякденному спілкуванні; користуватися фразеологічним словником; засобами фразеологізмів пояснювати свій (та інших осіб) емоційний стан; 

              чітко й правильно вимовляти звуки; аналізувати фонетичні явища; досліджувати мовлення за орфоепічними та орфографічними характеристиками; вправно застосовувати на практиці алфавіт; знаходити й виправляти огріхи й помилки в змісті, будові й мовному оформленні власних висловлень; застосовувати знання правил орфографії й орфоепії для вдосконалення власного мовлення; виявляти й аналізувати орфографічні помилки; пояснювати виправлення, покликаючись на вивчені правила; вправно користуватися орфоепічними та орфографічними словниками; відтворювати зміст почутого тексту з дотриманням орфоепічних норм; удосконалювати письмовий текст; характеризувати вплив неправильного наголошування, вимови на сприйняття слухачем змісту почутого повідомлення; дотримуватися орфоепічних, графічних, орфографічних норм у процесі вибору мовленнєвих засобів;  послуговуватися засобами милозвучності у власному мовленні; розпізнавати роль окремих звуків як виражальних засобів у тексті; виявляти й виправляти помилки, допущені в тексті;

              вирізняти синтаксичні одиниці у своєму та чужому мовленні, пояснювати їхню суть; порівнювати та зіставляти  синтаксичні одиниці; використовувати різноманітні синтаксичні конструкції в різних повідомленнях у спеціальних (захищених) цифрових сервісах і соцмережах; відтворюти зміст почутого тексту; визначати мету повідомлення простим реченням; висловлювати власні почуття і враження щодо зображених у тексті людей, подій, ситуацій, ставлення до них; характеризути емоційний стан літературного персонажа, його поведінку, вчинки засобами простого й складного речень; перефразовувати репліки в діалозі відповідно до поставленого завдання; аргументувати власну оцінку прочитаного тексту за допомогою складного речення; описувати власні літературні вподобання засобами речень з однорідними членами;

              сприймати інформацію; формулювати тему та ідею почутого повідомлення; розуміти та відтворювати зміст почутого повідомлення; унаочнювати та візуалізувати почуте повідомлення; знаходити в почутому відповіді на поставлені запитання; стисло переказувати фактичний зміст почутого повідомлення; передати простими фразами прихований зміст повідомлення; добирати відповідно до поставленого завдання або самостійно визначених цілей інформацію з одного чи кількох джерел; визначати мету повідомлення; ефективно використовувати інформаційні ресурси для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів; записувати від руки або з використанням спеціальних пристроїв власні міркування, інформацію з різних джерел;

              відповідно до мети застосовувати основні види читання текстів; знаходити в запропонованому тексті відому й нову інформацію; визначати тему та мікротему, основну думку тексту; добирати тексти українських і зарубіжних авторів, різних стилів і жанрів; наводити окремі чіткі аргументи; урозуміє поняття: заголовок, зміст, структура тексту, анотація, джерела інформації; визначати порушені в тексті проблеми, пов’язувати їх із життєвим досвідом;  наводити приклади (з художніх текстів чи життєвого досвіду), пояснювати емоційний стан літературних персонажів; формулювати тему та основну думку тексту; визначати в тексті основні виражальні засоби; аналізувати й удосконалювати зміст написаного, доповнювати окремі його частини відповідно до теми й мети висловлення; творчо опрацьовувати прочитаний текст; застосовувати основні види читання невеликих текстів; пояснювати значення здобутої з прочитаного тексту інформації в контексті власного досвіду; виявляти й виправляти помилки, допущені в тексті, спираючись на засвоєні мовні норми; перетворювати тексти (художні тексти, медіатексти тощо) словесно,  графічно; описувати свої літературні вподобання, наводити приклади прочитаних творів;

              організовувати свою діяльність (мотивувати, ставити цілі, планувати, прогнозувати, контролювати, здійснювати, рефлексувати, коригувати); висловлювати та обстоювати власні погляди, ідеї, переконання; самостійно створювати текст; взаємодіяти зі співрозмовниками з допомогою вербальних і невербальних засобів для досягнення комунікативної мети; брати участь в онлайн-дискусіях на відому тематику; використовувати жанри як типові мовленнєві конструкції; дотримуватися основних мовленнєвих норм під час типових ситуацій комунікації; доречно використовувати в мовленні типові засоби художньої виразності; регулювати власні емоції в процесі комунікації; збагачувати міжособистісну комунікацію позитивними емоціями; аналізувати ситуацію спілкування;

              залучати лексичне багатство мови для ефективної комунікації; реагувати на почуте, уточнювати важливі деталі;  обирати доцільні способи вдосконалення власного мовлення; брати участь в онлайнових дискусіях, розпізнавати розбіжності в думках і толерантно обстоювати власну позицію; дотримується норм етикету під час онлайн-спілкування; дотримується основ безпечної поведінки в цифровому просторі; висловлювати власні думки, виражати почуття, переживання, ставлення; визначати окремі деталі, що сприяють або заважають комунікації; пов’язувати, зіставляти почуте з життєвим досвідом; взаємодіяти з іншими в цифровому просторі, дбаючи про власну кібербезпеку; дотримується засад академічної доброчесності в процесі віртуальної взаємодії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ НАВЧАННЯ

НОМЕР ТЕМИ

ТЕМА

ПІДТЕМИ

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ

ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ

 

ВИДИ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

КОМПЕ-

ТЕНТНО-

СТІ

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ

ОЦІНЮВАННЯ

1

Українська мова в житті українців

(2 год)

Мова в житті людини

Мова, мовлення, спілкування

Як виражати свої емоції, думки з допомогою мови?

  1. Аналіз тексту.
  2. Діалог.
  3. Есе «Як мова береже кордони».

 

Спілкування державною мовою; спілкування іноземними мовами

Уміє відрізняти поняття «мова» та «мовлення», усвідомлює  важливість державної мови в житті людини

Поточне індивідуальне,  групове,

фронтальне опитування; письмова робота; онлайн-опитування;

заповнення чек-листів, карток самооцінювання, взаємооцінювання,

карток особистісного росту

 

Ціннісне ставлення до

мови

Ціннісне ставлення

Яку роль у вашому житті відіграє українська мова?

  1. Складання мемів.
  2. Створення колажів про укр. мову.
  3. Смс-листування.

Уміє висловлювати думку, відстоювати власну позицію; наводити аргументи й приклади щодо значущості рідної мови в житті людини

2

Лексикологія

(22 год)

Повторення вивченого з лексикології

 в 1-4 класах

Лексикологія

Що вивчає лексикологія?

1. Гра «Що означають ці слова?»

 

 

Спілкування державною мовою; спілкування іноземними мовами; математична компетентність; компетентності в галузі природничих наук, техніки й технологій; інноваційність; екологічна компетентність; інформаційно-комунікаційна компетентність; навчання впродовж життя; громадянська компетентність; соціальна компетентність; підприємливість і фінансова грамотність; загальнокультурна грамотність

 

 

Пригадує вивчене в початкових класах

Поточне індивідуальне,  групове,

фронтальне опитування; письмова робота; онлайн-опитування; онлайн-тестування;

заповнення чек-листів,  карток самооцінювання, взаємооцінювання,

карток особистісного росту

 

Лексичне значення слова. Тлумачний словник.

Значення слова, тлумачний словник

Що таке лексичне значення слова?

У якому словнику можна з’ясувати значення слова?

1. Квест

«Знайди значення слів».

2. Онлайн-гра.

Уміє пояснювати значення слів, користуватися тлумачним словником

Однозначні й багатозначні

слова.

Значення слова

Які слова називаються однозначними й багатозначними?

1. Тренувальні вправи.

2. Есе «Чи може виникнути конфлікт через нерозуміння значення слова?»

3. Онлайн-тест.

Уміє пояснювати пряме й переносне значення слів; зіставляти слова, що належать до певних груп; виокремлювати та розрізняти значення багатозначних слів

Групи слів за значенням.

Синоніми.

Словник синонімів.

Синоніми

Які слова називаються синонімами?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Тест.

4. Онлайн-гра.

Уміє визначати синоніми в реченні, пояснювати відмінності в значенні

Антоніми.

Словник антонімів

Антоніми

Які слова називаються антонімами?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Тест.

4. Онлайн-гра.

Уміє визначати антоніми в реченні, пояснювати відмінності в значенні

 

Омоніми.

Словник омонімів

Омоніми

Які слова називаються омонімами?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Тест.

4. Онлайн-гра.

Уміє визначати омоніми в реченні, пояснювати відмінності в значенні

 

Пароніми.

Словник паронімів

Пароніми

Які слова називаються паронімами?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Тест.

4. Гра «Джепарді».

Уміє визначати пароніми в реченні, пояснювати відмінності в значенні

Групи слів за походженням.

Власне українські й

запозичені слова.

Словник іншомовних слів

Запозичені слова

Чим запозичені слова відрізняються від власне українських?

У якому словнику можна знайти походження слова?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Робота з онлайн-флешкар-

тками.

3. Онлайн-гра.

Уміє відрізняти власне українську та запозичену лексику,  користуватися тлумачним словником

Написання слів іншомовного

походження

Слова іншомовного походження

У яких випадках слова іншомовного походження пишуться разом, окремо, через дефіс?

Які зміни в новому українському правописі стосуються написання слів іншомовного походження?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Квест «Яку букву потрібно вставити на місці пропуску?»

Пише та озвучує слова іншомовного походження відповідно до орфографічних, орфоепічних норм

Активна й пасивна лексика

української мови. Застарілі

слова (архаїзми й історизми),

неологізми.

Архаїзми, історизми, неологізми

Чим архаїзми відрізняються від історизмів?

Які слова називаються неологізмами?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Тест.

4. Онлайн-гра.

Уміє визначати в тексті архаїзми, історизми, неологізми, пояснювати їхнє значення

 

Групи слів за вживанням:

загальновживані й

обмеженого вживання.

Стилістично забарвлені слова.

Слова

Які слова належать до лексики обмеженого вживання?

Чим стилістично забарвлені слова відрізняються від загальновживани?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Тест.

4. Онлайн-тест.

Відрізняє загальновживані слова й  стилістично забарвлені слова, слова

обмеженого вживання

 

Діалектні, професійні слова й терміни, сленг, просторічні слова

Діалектизми, професіоналізми, сленг, просторіччя

Чим відрізняються поняття: «діалектизми», «сленг», «просторіччя»?

Що означає поняття «професіона-

лізми»?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Тест.

4. Онлайн-гра.

Відрізняє діалектизми, професіоналізми, сленг, просторіччя, розуміє  їхнє значення

Лексична помилка.

Суржик.

Лексична помилка, суржик

Поясніть зміст поняття «суржик».

Які основні причини появи такого явища?

Наведіть приклади типових лексичних помилок.

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Робота з флешкартками.

3. Тренувальні вправи.

4. Онлайн-тест.

Уміє виявляти та виправляти лексичні помилки

3

Фразеологія

(8 год)

Фразеологія.

Значення фразеологізмів. Фразеологічний словник

Фразеологізми

Що таке фразеологізми?

Наведіть приклади фразеологізмів, поясніть їхнє значення.

У якому словнику можна з’ясувати значення фразеологізмів?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Робота з асоціативними картинками.

3. Тренувальні вправи.

4. Робота зі словником.

5. Онлайн-гра.

 

 

Спілкування державною мовою; спілкування іноземними мовами; математична комп.; комп.

в галузі природничих наук, техніки й технологій; інноваційність; екологічна комп.; інформаційно-комунікаційна комп.; навчання впродовж життя; громадянська комп.; соціальна комп.; підприємливість і фінансова грамотність;

загальнокультурна грамотність

Виокремлює в реченні фразеологізми, пояснює їхнє значення, уміє користуватися фразеологічним словником

Поточне індивідуальне,  групове,

фронтальне опитування; письмова робота; онлайн-опитування; онлайн-тестування;

заповнення чек-листів,  карток самооцінювання, взаємооцінювання,

карток особистісного росту

 

Джерела українських

фразеологізмів

Джерела фразеології

Назвіть основні джерела української фразеології.

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Творча робота (створення ілюстрацій до фразеологізмів).

4. Онлайн-тест.

Уміє визначати джерела фразеології

Різновиди фразеологічних

одиниць (прислів’я, приказки,

крилаті вирази, афоризми)

Види фразеологізмів

Назвіть основні види фразеологізмів.

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Рольова гра.

4. Есе «Чи може афоризм підказати правильне рішення?»

Уміє визначати види фразеологізмів

Фразеологізми

в мовленні

людини

Фразеологізми

Які фразеологізми ви використовуєте у власному мовленні?

  1. Побудова діалогу з використанням фразеологізмів.
  2. Квест «Знайди ключове слово фразеологізму.

Доречно використовує фразеологізми

у власному мовленні

 

4-6

Фонетика. Графіка

(14 год)

 

Фонетика. Графіка.

Повторення вивченого з фонетики, графіки

в 1-4 класах

Фонетика, графіка

Який розділ мовознавства вивчає звуки?

Що вивчає графіка?

  1. Гра «Джепарді».
  2. Робота з флешкартками.

 

 

Спілкування державною мовою; спілкування іноземними мовами; математична комп.; комп.

в галузі природничих наук, техніки й технологій; інноваційність; екологічна комп.; інформаційно-комунікаційна комп.; навчання впродовж життя; громадянська комп.; соціальна комп.; підприємливість і фінансова грамотність; загальнокультурна грамотність

Знає зміст понять: «фонетика», «графіка»

 

Букви та звуки.

Голосні й приголосні звуки

Букви, звуки

Скільки в українській мові букв і звуків?

Чому звуків більше, ніж букв?

Чим голосні звуки відрізняються від приголосних?

Назвіть особливості фонетичного запису слів.

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Робота з флешкартками.

3. Тренувальні вправи.

4. Тест.

5. Онлайн-гра.

Знає відмінності букв і звуків, уміє робити фонетичний запис слів

Голосні наголошені

й ненаголошені.

Особливості

вимови ненаголо-

шених голосних

Голосні звуки

Чим наголошені голосні звуки відрізняються від ненаголошених?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Створення мемів.

4. Тест.

Уміє правильно наголошувати слова, позначати позиційні зміни ненаголошених голосних

Дзвінкі й глухі

приголосні

Приголосні звуки

Чим дзвінкі приголосні звуки відрізняються від глухих звуків?

Який приголосний звук не має пари?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Робота з флешкартками.

3. Тренувальні вправи.

4. Створення коміксів.

5. Онлайн-тест.

Знає класифікацію приголосних

за участю голосу

та шуму

Поточне індивідуальне,  групове,

фронтальне опитування; письмова робота; онлайн-опитування; онлайн-тестування;

заповнення чек-листів,  карток самооцінювання, взаємооцінювання,

карток особистісного росту

 

Тверді й м’які приголосні. Позначення м’якості

приголосних на письмі

буквами ь, і, є, ю, я

Приголосні звуки

Чим м’які приголосні звуки відрізняються від твердих звуків?

У яких випадках твердий приголосний

 стає м’яким?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Заповнення чек-листів.

3. Тренувальні вправи.

4. Онлайн-тест.

Знає класифікацію приголосних за твердістю та м’якістю, розуміє умови пом’якшення приголосних перед буквами ь, і, є, ю, я

Звукове значення букв я, ю, є, ї, щ

Звуки і букви

У яких випадках

Я, Ю, Є позначають

2 звуки?

Які букви завжди позначають

 2 звуки?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Заповнення маршрутного листа.

3. Тренувальні вправи.

4. Онлайн-гра.

Знає випадки, коли

Я, Ю, Є позначають

1 чи 2 звуки.

Уміє робити фонетичний запис слів, що містять букви

 я, ю, є, ї, щ

Уподібнення приголосних

Уподібнення приголосних

Поясніть явище уподібнення приголосних.

У яких випадках глухий змінюється на дзвінкий,

а дзвінкий –

 на глухий?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Робота з флешкартками.

3. Тренувальні вправи.

4. Онлайн-гра.

Розуміє явище асиміляції (уподібнення приголосних), правильно відображає зміни приголосних

у фонетичній транскрипції

Склад

Склад

Яким чином можна визначити, скільки складів

у слові? Які склади називаються наголошеними,

а які – ненаголошеними?

 Які склади називаються відкритими,

а які – закритими?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Створення коміксів.

4. Онлайн-тест.

Уміє ділити слова на склади, визначати їхні види (наголошені та ненаголошені, відкриті та закриті)

Особливості української

графіки (відповідність звуків і графічних знаків, [ґ] і ґе)

Графіка

Наведіть приклади слів із буквою ґ

  1.            Побудова діалогу з використанням слів, що розпочи-

наються на ґ.

2. Розгадування ребусів, анаграм.

Знає слова з буквою ґ, граматично правильно їх пише

Орфоепія

(4 год)

 

Орфоепія.

Повторення вивченого з орфоепії 

в 1-4 класах

Орфоепія

Що вивчає орфоепія?

  1. Гра «Джепарді».
  2. Робота з флешкартками.
  3. Створення мемів.

Знає, що вивчає орфоепія, застосовує знання правил орфографії й  для вдосконалення власного мовлення

Наголос в українській мові. Орфоепічний

словник

Наголос

Наведіть приклади слів із наголосом на І, ІІ, ІІІ, ІV, V склад.

У якому словнику можна перевірити особливості наголошення слова?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Робота з флешкартками.

3. Тренувальні вправи.

4. Онлайн-тест.

Знає слова з наголосом на І, ІІ, ІІІ, ІV, V склад, правильно визначає наголошений склад слова, вправно користується орфоепічним словником

 

Орфографія

(11 год)

Орфографія.

Повторення вивченого з орфографії 

в 1-4 класах

Орфографія

Що вивчає орфографія?

  1.            Гра «Джепарді».
  2.           Робота з флешкартками.
  3.           Дослідження орфограм у сучасних піснях.

 

Спілкування державною мовою; спілкування іноземними мовами; математична компетентність; компетентності в галузі природничих наук, техніки й технологій; інноваційність;

екологічна компетентність; інформаційно-комунікаційна компетентність; навчання впродовж життя; громадянська компетентність; соціальна компетентність; підприємливість

і фінансова грамотність; загальнокультурна грамотність

Знає, що вивчає орфографія, застосовує знання правил орфографії й  для вдосконалення власного мовлення, уміє виявляти й аналізувати орфографічні помилки, пояснювати виправлення, покликаючись на вивчені правила

Поточне індивідуальне,  групове,

фронтальне опитування; письмова робота; онлайн-опитування; онлайн-тестування;

заповнення чек-листів,  карток самооцінювання, взаємооцінювання,

карток особистісного росту

 

Правопис ненаголошених

[е] та [и]. Орфографічний словник

Ненаголошені голосні,

орфографічний словник

У якому словнику можна перевірити написання слова?

У яких випадках

у словах пишуться

е, и?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Складання мемів.

3. Тренувальні вправи.

4. Робота зі словником.

5. Онлайн-тест.

Грамотно пише слова

з ненаголошеними

[е] та [и], вправно користується орфографічним словником

Правила вживання м’якого знака

М’який знак

У яких випадках вживається та

не вживається

м’який знак?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Робота з флешкартками.

3. Тренувальні вправи.

4. Онлайн-гра.

Знає правила вживання м’якого знака, правильно пише слова

з м’яким знаком

Правила вживання апострофа

Апостроф

У яких випадках вживається та не вживається апостроф?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Спільна робота з гугл-презентацією.

3. Тренувальні вправи.

4. Онлайн-гра.

Знає правила вживання апострофа, правильно пише слова

з апострофом

Правила милозвучності

(чергування у – в,

 і – й, з – із – зі)

Милозвучність

У яких випадках вживається у – в,

 і – й, з – із – зі?

З якою метою чергують голосні та приголосні?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Заповнення чек-листів.

3. Тренувальні вправи.

4. Онлайн-тест.

Знає правила милозвучності,

дотримується норм чергування у – в,

 і – й, з – із – зі

 

Спрощення в групах

приголосних

Спрощення приголосних

У яких випадках відбувається спрощення

в групах приголосних?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Робота на картках.

3. Тренувальні вправи.

4. Онлайн-тест.

Знає правила спрощення приголосних, дотримується орфографічних норм при написанні слів

Правила перенесення

слів з рядка в рядок

Перенесення слів

Назвіть основні правила перенесення слів.

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Рольова гра «Навіщо знати правила перенесення слів?»

Уміє правильно переносити слова з рядка в рядок

7-8

Відомості

із

синтаксису

й пунктуації

(22 год)

Синтаксис. Пунктуація

Повторення вивченого із синтаксису, пунктуації

в 1-4 класах

Синтаксис, пунктуація

Що вивчає синтаксис?

Що вивчає пунктуація?

1. Гра «Джепарді».

2. Дослідження пунктограм у сучасних піснях.

3. Створення римованих рядків про розділові знаки.

 

 

Спілкування державною мовою; спілкування іноземними мовами; математична компетентність; компетентності в галузі природничих наук, техніки й технологій; інноваційність; екологічна компетентність; інформаційно-комунікаційна компетентність; навчання впродовж життя; громадянська компетентність;

соціальна компетентність; підприємливість і фінансова грамотність; загальнокультурна грамотність

Знає, що вивчає синтаксис та пунктуація, вирізняє синтаксичні одиниці

у своєму та чужому мовленні, порівнює синтаксичні одиниці

Поточне індивідуальне,  групове,

фронтальне опитування; письмова робота; онлайн-опитування; онлайн-тестування;

заповнення чек-листів,  карток самооцінювання, взаємооцінювання,

карток особистісного росту

 

Словосполучення.

Відмінність словосполучення

від слова й речення

Словосполучення

Яка синтаксична одиниця називається словосполуче-

нням?

Які поєднання слів не є словосполу-

ченням?

У чому полягає відмінність словосполучень та речень?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Робота з флешкартками.

4. Онлайн-тест.

Уміє виокремлювати

 в реченні словосполучення, ставити питання від головного до залежного слова; доводить,

що синтаксична конструкція

є словосполученням

Граматична

основа речення (підмет і присудок)

Підмет і присудок

Який член речення називається підметом?

Як потрібно підкреслювати в реченні підмет?

Який член речення називається присудком?

Як потрібно підкреслювати в реченні присудок?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Робота з флешкартками.

4. Робота на картках.

5. Онлайн-гра.

Уміє визначати граматичну основу речення, правильно підкреслювати підмет і присудок

Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина

Додаток, означення, обставина

Який член речення називається додатком?

Як потрібно підкреслювати в реченні додаток?

Який член речення називається означенням?

Як потрібно підкреслювати в реченні означення?

Який член речення називається обставиною?

Як потрібно підкреслювати в реченні обставину?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Робота з флешкартками.

4. Робота на картках.

5. Онлайн-гра.

Уміє визначати

в реченні другорядні члени, правильно підкреслювати додаток, означення, обставину

Речення з одним головним

членом

Односкладні речення

Чим односкладні речення відрізняються від двоскладних?

Які лайфхаки визначення односкладних речень ви запам’ятали?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Спільна робота з гугл-документом.

4. Заповнення чек-листів.

5. Онлайн-тест.

Відрізняє односкладні та двоскладні речення, доводить, чому речення односкладне

Види речень за метою

висловлення (розповідні,

питальні, спонукальні)

Речення

Назвіть види речень за метою

висловлення.

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Аналіз речень із промови видатних людей.

3. Тренувальні вправи.

4. Онлайн-гра.

Диференціює речення за метою висловлення (розповідні,

питальні, спонукальні)

Види речень

за емоційним забарвленням

(окличні й неокличні)

Речення

Назвіть види речень за емоційним забарвленням.

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Аналіз речень із віршів українських поетів.

3. Тренувальні вправи.

4. Онлайн-тест.

Диференціює речення за емоційним забарвленням

(окличні й неокличні)

Речення з однорідними

членами

Однорідні члени речення

Які члени речення називаються однорідними?

Які розділові знаки вживаються при ОЧР?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Усні тести.

4. Онлайн-гра.

Визначає в реченні ОЧР, окреслює їхню синтаксичну функцію, правильно вживає розділові знаки при ОЧР

Складне речення

Складне речення

Чим складне речення відрізняється від простого?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Аналіз речень із прозових творів українських письменників.

3. Тренувальні вправи.

4. Онлайн-тест.

Розрізняє прості та складні речення, наводить переконливі аргументи

Кома між

частинами складного речення

Складне речення

У яких випадках між частинами СР уживається кома?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Заповнення чек-листа.

4. Онлайн-гра.

Дотримується пунктуаційних норм

 під час запису СР

Пряма мова.

Розділові знаки в реченнях із

прямою мовою

Пряма мова

Опишіть різні типи зразків речень

із прямою мовою.

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Есе «Як навчитися мистецтву заощадження коштів?»

4. Онлайн-тест.

Відрізняє речення

з прямою мовою та речення з непрямою мовою, дотримується пунктуаційних норм

 під час запису таких речень, уміє трансформувати речення з прямою мовою на речення

з непрямою мовою

Діалог.

Тире при діалозі

Діалог

Які розділові знаки вживаються

 в діалозі?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Рольова гра «Як ми готуємося до уроку української мови?»

Уміє складати діалог

та правильно оформлювати його на письмі, перефразо-

вувати репліки в діалозі

Пунктуаційна

 помилка

 

Пунктуаційна

 помилка

 

Яка помилка називається пунктуаційною?

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Заповнення маршрутних листів.

4. Онлайн-тест.

Помічає в реченні пунктуаційні помилки та виправляє їх

9

Інформація

(5 год)

Повторення вивченого з теми «Інформація» 

в 1-4 класах

Інформація

Що таке інформація?

  1.     Квест «Роль інформації в житті людини».
  2.    Складання лінгвістичних пазлів.

 

Розуміє зміст поняття «інформація»

Поточне індивідуальне,  групове,

фронтальне опитування; письмова робота; онлайн-опитування; онлайн-тестування

 


 

 

Інформація

Інформація

Наведіть приклади інформації.

  1.            Аналіз тексту.
  2.           Створення асоціативних малюнків відповідно до змісту та підтексту повідомлення.
  3.            Онлайн-тест.

 

Спілкування державною мовою; спілкування іноземними мовами; математична компетентність; компетентності в галузі природничих наук, техніки й технологій; інноваційність; екологічна компетентність; інформаційно-комунікаційна компетентність; навчання впродовж життя; громадянська компетентність;

соціальна компетентність; підприємливість і фінансова грамотність; загальнокультурна грамотність

Наводить приклади інформаційних повідомлень

 

Види інформації (текстова,

графічна, числова, звукова, відео)

Інформація

Які види інформації

ви знаєте?

  1. Квест «Роль інформації в житті людини»
  2. Тест.

Диференціює види інформації

Джерела інформації

Інформація

Назвіть джерела інформації.

  1.            Тренувальні вправи з медіаграмотності.
  2.           Складання лінгвістичних пазлів.

3. Онлайн-тест.

Визначає джерела інформації

Добір і пошук інформації

Інформація

Які прийоми пошуку інформації

ви знаєте?

1. Тренувальні вправи з медіаграмотності.

2. Гра «Джепарді».

Уміє знаходити необхідну інформацію в інтернет-джерелах

10

Текст

(7 год)

Повторення вивченого з теми «Текст» 

в 1-4 класах

Текст

Яка синтаксична одиниця називається текстом?

  1. Гра «Джепарді».
  2. Змагання команд  «Креативний пост для соцмереж».
  3. Виразне читання тексту.

 

Спілкування державною мовою; спілкування іноземними мовами; математична компетентність; компетентності в галузі природничих наук, техніки й технологій; інноваційність; екологічна компетентність; інформаційно-комунікаційна компетентність; навчання впродовж життя; громадянська компетентність; соціальна компетентність; підприємливість і фінансова грамотність; загальнокультурна грамотність

Відрізняє речення, словосполучення, текст, наводить окремі чіткі аргументи, приклади, аналізує та вдосконалює зміст написаного, творчо опрацьовує прочитаний текст, пояснює значення здобутої

з прочитаного тексту інформації в контексті власного досвіду

Поточне індивідуальне,  групове,

фронтальне усе опитування; письмова робота; онлайн-опитування; онлайн-тестування

 

Текст.

Будова тексту

 

Текст

Яка будова тексту?

  1. Аналіз тексту.
  2. Складання цілісного тексту на основі колажу.
  3. Тест.

Визначає структурні компоненти тексту: вступ, основну частину, кінцівку

Тема, підтема (мікротема).

Ключові слова.

Основна думка

Тема, ідея

Що таке тема та ідея тексту?

Як потрібно визначати тему, ідею тексту?

  1.            Аналіз тексту.
  2.           Визначення теми, ідеї українських пісень.
  3.           Складання лінгвістичних пазлів.

Уміє визначати тему та мікротему, основну думку тексту; добирати тексти українських і зарубіжних авторів, різних стилів і жанрів

Зміст прочитаного.

Первинні і вторинні тексти

Види текстів, художньо-виража-

льні засоби

Чим вторинні тексти відрізняються від первинних?

  1. Аналіз промов видатних ораторів сучасності.
  2. Заповнення марштурного листа.
  3. Тест.

Уміє знаходити в запропонованому тексті відому й нову інформацію, диференціювати первинні й вторинні тексти, визначати в тексті основні виражальні засоби

Види текстів (опис, розповідь, роздум).

Побудова

розповіді. Види розповіді

Види текстів

Назвіть види текстів.

Чим текст-опис відрізняється від тексту-розповіді, текст-розповідь – від тексту-роздуму?

  1. Усні тести.
  2. Заповнення чек-листів.
  3. Творча робота (складання різних видів текстів).

Визначає тип тексту (опис, розповідь, роздум)

Читання. Види та мета читання

Читання

Які види читання ви знаєте?

Яка мета читання?

  1. Спільна робота з гугл-презентацією.
  2. Складання коміксів.
  3. Виразне читання тексту.

Уміє відповідно до мети застосовувати основні види читання текстів

11

Жанри мовлення

(9 год)

Комплімент, лестощі,

похвала 

Комплімент

Поясніть зміст понять: «комплімент», «лестощі»,

«похвала». 

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Робота з чек-листом.

3. Рольова гра «Дарую 10 компліментів тобі!»

 

Спілкування державною мовою; спілкування іноземними мовами; математична компетентність; компетентності в галузі природничих наук, техніки й технологій; інноваційність; екологічна компетентність; інформаційно-комунікаційна компетентність; навчання впродовж життя; громадянська компетентність; соціальна компетентність; підприємливість і фінансова грамотність; загальнокультурна грамотність

Знає лайфхаки щодо похвали інших, здійснення компліментів

Поточне індивідуальне,  групове,

фронтальне опитування; письмова робота; онлайн-опитування; онлайн-тестування

 

Вибачення. Подяка

Вибачення. Подяка

Поясніть зміст понять: «вибачення», «подяка»

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Робота з чек-листом.

3. Складання тексту вибачення та подяки.

4. Тест.

Усвідомлює важливість просити вибачення за свої помилки та дякувати іншим

Прохання, умовляння,

благання, клянчення,

пропозиція. Привітання

Прохання, умовляння,

благання, клянчення,

пропозиція, привітання

Поясніть зміст понять: «прохання», «умовляння»,

«благання», «клянчення»,

«пропозиція», «привітання»

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Складання тексту вітальної листівки.

4. Онлайн-гра.

Дотримується етикетних норм спілкування в процесі прохання інших про щось, володіє техніками привітання дорослих, друзів, рідних зі святом

 

Запрошення

Запрошення

Поясніть зміст поняття «запрошення».

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Складання тексту запрошення.

4. Онлайн-тест.

 

Уміє писати текст запрошення на певну подію

 

Згода, відмова

Згода, відмова

Поясніть зміст понять: «згода, відмова»

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Складання тексту згоди та відмови.

4. Онлайн-тест.

Уміє аналізувати факти, казати «ні», робити конструктивні висновки

Смс-повідомлення

Смс-повідомлення

Поясніть зміст поняття «смс-повідомле-

ння»

1. Обговорення «перевернутого уроку».

2. Тренувальні вправи.

3. Складання тексту смс-повідомлення.

4. Онлайн-тест.

Уміє писати смс-повідомлення відповідно до правил етику спілкування

у віртуальному світі

12

Спілкування

(8 год)

Повторення вивченого з теми «Спілкування» 

в 1-4 класах

Спілкування

Що означає поняття «cпілкування»?

1. Гра «Джепарді».

2. Змагання команд  «Правила спілкування».

3. Рольова гра «У ресторані».

 

 

Спілкування державною мовою; спілкування іноземними мовами; математична компетентність; компетентності в галузі природничих наук, техніки й технологій; інноваційність; екологічна компетентність; інформаційно-комунікаційна компетентність; навчання впродовж життя; громадянська компетентність; соціальна компетентність; підприємливість і фінансова грамотність; загальнокультурна грамотність

Розуміє психологічні аспекти поняття «cпілкування»

Поточне індивідуальне,  групове,

фронтальне опитування; письмова робота; онлайн-опитування; онлайн-тестування

 

Цілі й завдання спілкування.

Ознаки й переваги

гармонійного спілкування.

Вимова й інтонація

Гармонійне спілкування, вимова, інтонація

Назвіть цілі

 й завдання спілкування.

Які ознаки гармонійного спілкування?

Яку роль

у процесі спілкування відіграє інтонація?

  1. Складання пазлів.
  2. Створення асоціативних малюнків «Ознаки гармонійного спілкування».
  3. Есе «Що робить моє спілкування більш толерантним?»

Визначає цілі та завдання спілкування, аналізує ознаки гармонійного та дисгармонійного спілкування, дотримується правил вимови слів, інтонування речень у процесі спілкування

Ситуація спілкування.

Учасники спілкування.

Наміри співрозмовників.

Запитання та відповіді.

Слухання

Ситуація спілкування,

учасники спілкування, слухання

Чим відрізняються поняття: «адресант», «адресат мовлення»?

Назвіть техніки активного слухання.

  1. Аналіз ситуацій спілкування.
  2. Рольова гра «Почуй мене!»
  3. Робота на картках.
  4. Тест.

Уміє визначати учасників спілкування, розуміє психологію комунікатора та реципієнта, дотримується технік активного слухання

в процесі спілкування

Види спілкування

(реальне, віртуальне)

Безпека віртуального

спілкування

Види спілкування

 

Чим реальне спілкування відрізняється від віртуального?

Яких правил безпеки слід дотримуватися

 у віртуальному світі?

  1. Колективне складання історії про «підводні камені» віртуального

спілкування.

  1. Заповнення чек-листів.
  2. Онлайн-опи-

тування.

Розуміє переваги реального та віртуального спілкування, дотримується правил безпечної комунікації

в інтернеті

Засоби спілкування (мовні й

позамовні)

Засоби спілкування

Наведіть приклади засобів спілкування.

  1. Аналіз ситуацій спілкування.
  2. Визначення підтексту пози, жестів, міміки, представлених на світлинах.
  3. Рольова гра «Мої очі кажуть...»
  4. Тест.

Визначає мовні й

позамовні засоби спілкування

Суперечка й сварка.

Маніпуляції в процесі спілкування

Суперечка, сварка, маніпуляції

Чим відрізняється суперечка

від сварки?

  1. Аналіз ситуацій спілкування.

2. Робота з маршрутним листом.

3. Складання коміксів.

4. Тест.

Дотримується прийомів толерантного спілкування в конфліктній ситуації, свідомо протистоїть технікам маніпуляції

Переконливість та

аргументованість

Переконливість,

аргументованість

Якими словами / фразами може розпочинатися речення, що містить переконливі аргументи?

Назвіть лайфхаки успішного переконання реципієнта.

  1.            Аналіз ситуацій спілкування.
  2.           Формулювання аргументів за шаблоном.
  3.           Написання мінівисловлювань.

 

Уміє наводити переконливі аргументи, правильно формулювати їх

в усному й писемному мовленні

Правила гарного

співрозмовника.

Етикетні норми спілкування

Етикетні норми спілкування

Яких правил етикету необхідно дотримуватися

в процесі спілкування?

  1. Гра «Дженіалі».
  2. Складання мемів.
  3. Рольова гра «У супермаркеті».
  4. Онлайн-тест.

Розуміє важливість дотримання етикетних норм спілкування в реальному та віртуальному просторі


13

Проєктна робота

(5 год)

№ 1. Лексичні помилки

 на вивісках, білбордах, сітілайтах.

№ 2. Орфоепічні помилки в мовленні жителів міста / села.

№ 3. Орфографічні помилки в рекламних оголошеннях.

№ 4. Колаж компліментів для рідних, однокласників / однокласниць, друзів / подруг, учителів.

№5. Аналіз пунктограм у текстах українських пісень сучасності.

Мовні помилки, компліменти

Презентуйте результати самостійного дослідження – освітній проєкт.

  1. Вибір теми проєкту.
  2. Створення команди.
  3. Пошук та аналіз інформації.
  4. Проведення дослідження.
  5. Розробка практичних рекомендацій.
  6. Створення презентації / відеоролика / колажу / буклета.
  7. Презентація проєкту перед авдиторією

 

Уміє працювати

в команді, генерувати цікаві ідеї, організовувати проєктну роботу, оформлювати її у вигляді презентації / відеоролика / колажу / буклета, захищати  проєкт перед авдиторією

Поточне індивідуальне,  групове оцінювання; творча робота

 

14

Узагальнення вивченого

(13 год)

Поточне індивідуальне,  фронтальне опитування; письмова робота; онлайн-тестування

15

Перевірка мовної теми

(8 год)

Контрольна робота

(тести + есе)

Тематичне оцінювання (письмова робота)

16

РМ

(2 год)

Письмовий переказ

(2 год)

Поточне індивідуальне

оцінювання

(письмова робота)

Діалог

Поточне індивідуальне

оцінювання 

Усний переказ

Поточне індивідуальне

оцінювання

Усний твір

Поточне індивідуальне

оцінювання

Читання вголос

Поточне індивідуальне

оцінювання

17

Контрольний диктант

 

Диктант

Поточне індивідуальне

оцінювання

УСЬОГО ГОДИН - 140

 

 

 

 

docx
Додано
4 березня
Переглядів
571
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку