ЗАТВЕРДЖЕНО
рішенням педагогічної ради
Полянецької гімназії
(протокол №__ від __.__.2022)
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
УКРАЇНСЬКА МОВА
5 клас
(4 год/тиждень)
Розроблена на основі модельної навчальної програми
«Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти,
автори Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.
(наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
(До підручника Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.)
2022
ВСТУП
Навчальна програма з української мови для 5 класу закладів загальної середньої освіти відповідає Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.20 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text, Державному стандарту базової середньої освіти від 30.09.20 https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898, Типовій освітній програмі для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти від 19.02.21 https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/80696/, модельній програмі «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори – Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) від 12.07.21.
Програма реалізує мету мовно-літературної освітньої освітньої галузі відповідно до вимог Державного освітнього стандарту: розвиток компетентних мовців і читачів із гуманістичним світоглядом, які володіють українською мовою, читають інформаційні та художні тексти, зокрема класичної та сучасної художньої літератури (української та зарубіжних), здатні спілкуватися мовами корінних народів і національних меншин, іноземними мовами для духовного, культурного та національного самовираження та міжкультурного діалогу, для збагачення емоційно-чуттєвого досвіду, творчої самореалізації, формування ціннісних орієнтацій і ставлень.
В основу навчальної програми «Українська мова» для 5 класу покладено розвивально-компетентнісний підхід, що передбачає формування компетентного мовця, носія духовності, культури й традицій українського народу, пізнання мови як цілісної системи, що забезпечує розвиток особистості.
Очікувані результати навчання можуть бути досягнуті через зміст та пропоновані види навчальної діяльності.
Мовні змістові лінії:
«Українська мова в житті українців»;
«Лексикологія»;
«Фразеологія»;
«Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія»;
«Відомості з синтаксису й пунктуації».
Мовленнєві змістові лінії:
«Інформація»;
«Текст»;
«Жанри мовлення»;
«Спілкування».
У результаті навчання учень/учениця навчиться:
аналізувати мовні явища; пояснювати роль і важливість державної мови в житті людини; вичерпно відповідати на запитання; пов’язувати, зіставляти почуте із власним життєвим досвідом; обґрунтовувати своє ставлення до змісту почутої інформації; визначати основні проблеми, порушені в тексті; пояснювати значення здобутої з тексту інформації; відстоювати власну позицію щодо обговорюваних питань; наводити аргументи й приклади на підтвердження власної позиції; розрізняти відому й нову, головну й другорядну інформацію, факти та судження;
вирізняти та пояснювати лексичні явища; зіставляти слова, що належать до певних груп; виокремлювати та розрізняти значення багатозначних слів, синонімів, пряме й переносне значення; виявляти та виправляти лексичні помилки; уживати слова відповідно до їхнього лексичного значення; користується тлумачними словниками;
пояснювати значення фразеологізмів; виокремлювати та розрізняти фразеологізми; визначати джерела фразеології; влучно добирати й доречно вживати фразеологізми в повсякденному спілкуванні; користуватися фразеологічним словником; засобами фразеологізмів пояснювати свій (та інших осіб) емоційний стан;
чітко й правильно вимовляти звуки; аналізувати фонетичні явища; досліджувати мовлення за орфоепічними та орфографічними характеристиками; вправно застосовувати на практиці алфавіт; знаходити й виправляти огріхи й помилки в змісті, будові й мовному оформленні власних висловлень; застосовувати знання правил орфографії й орфоепії для вдосконалення власного мовлення; виявляти й аналізувати орфографічні помилки; пояснювати виправлення, покликаючись на вивчені правила; вправно користуватися орфоепічними та орфографічними словниками; відтворювати зміст почутого тексту з дотриманням орфоепічних норм; удосконалювати письмовий текст; характеризувати вплив неправильного наголошування, вимови на сприйняття слухачем змісту почутого повідомлення; дотримуватися орфоепічних, графічних, орфографічних норм у процесі вибору мовленнєвих засобів; послуговуватися засобами милозвучності у власному мовленні; розпізнавати роль окремих звуків як виражальних засобів у тексті; виявляти й виправляти помилки, допущені в тексті;
вирізняти синтаксичні одиниці у своєму та чужому мовленні, пояснювати їхню суть; порівнювати та зіставляти синтаксичні одиниці; використовувати різноманітні синтаксичні конструкції в різних повідомленнях у спеціальних (захищених) цифрових сервісах і соцмережах; відтворюти зміст почутого тексту; визначати мету повідомлення простим реченням; висловлювати власні почуття і враження щодо зображених у тексті людей, подій, ситуацій, ставлення до них; характеризути емоційний стан літературного персонажа, його поведінку, вчинки засобами простого й складного речень; перефразовувати репліки в діалозі відповідно до поставленого завдання; аргументувати власну оцінку прочитаного тексту за допомогою складного речення; описувати власні літературні вподобання засобами речень з однорідними членами;
сприймати інформацію; формулювати тему та ідею почутого повідомлення; розуміти та відтворювати зміст почутого повідомлення; унаочнювати та візуалізувати почуте повідомлення; знаходити в почутому відповіді на поставлені запитання; стисло переказувати фактичний зміст почутого повідомлення; передати простими фразами прихований зміст повідомлення; добирати відповідно до поставленого завдання або самостійно визначених цілей інформацію з одного чи кількох джерел; визначати мету повідомлення; ефективно використовувати інформаційні ресурси для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів; записувати від руки або з використанням спеціальних пристроїв власні міркування, інформацію з різних джерел;
відповідно до мети застосовувати основні види читання текстів; знаходити в запропонованому тексті відому й нову інформацію; визначати тему та мікротему, основну думку тексту; добирати тексти українських і зарубіжних авторів, різних стилів і жанрів; наводити окремі чіткі аргументи; урозуміє поняття: заголовок, зміст, структура тексту, анотація, джерела інформації; визначати порушені в тексті проблеми, пов’язувати їх із життєвим досвідом; наводити приклади (з художніх текстів чи життєвого досвіду), пояснювати емоційний стан літературних персонажів; формулювати тему та основну думку тексту; визначати в тексті основні виражальні засоби; аналізувати й удосконалювати зміст написаного, доповнювати окремі його частини відповідно до теми й мети висловлення; творчо опрацьовувати прочитаний текст; застосовувати основні види читання невеликих текстів; пояснювати значення здобутої з прочитаного тексту інформації в контексті власного досвіду; виявляти й виправляти помилки, допущені в тексті, спираючись на засвоєні мовні норми; перетворювати тексти (художні тексти, медіатексти тощо) словесно, графічно; описувати свої літературні вподобання, наводити приклади прочитаних творів;
організовувати свою діяльність (мотивувати, ставити цілі, планувати, прогнозувати, контролювати, здійснювати, рефлексувати, коригувати); висловлювати та обстоювати власні погляди, ідеї, переконання; самостійно створювати текст; взаємодіяти зі співрозмовниками з допомогою вербальних і невербальних засобів для досягнення комунікативної мети; брати участь в онлайн-дискусіях на відому тематику; використовувати жанри як типові мовленнєві конструкції; дотримуватися основних мовленнєвих норм під час типових ситуацій комунікації; доречно використовувати в мовленні типові засоби художньої виразності; регулювати власні емоції в процесі комунікації; збагачувати міжособистісну комунікацію позитивними емоціями; аналізувати ситуацію спілкування;
залучати лексичне багатство мови для ефективної комунікації; реагувати на почуте, уточнювати важливі деталі; обирати доцільні способи вдосконалення власного мовлення; брати участь в онлайнових дискусіях, розпізнавати розбіжності в думках і толерантно обстоювати власну позицію; дотримується норм етикету під час онлайн-спілкування; дотримується основ безпечної поведінки в цифровому просторі; висловлювати власні думки, виражати почуття, переживання, ставлення; визначати окремі деталі, що сприяють або заважають комунікації; пов’язувати, зіставляти почуте з життєвим досвідом; взаємодіяти з іншими в цифровому просторі, дбаючи про власну кібербезпеку; дотримується засад академічної доброчесності в процесі віртуальної взаємодії.
ЗМІСТ НАВЧАННЯ
НОМЕР ТЕМИ |
ТЕМА |
ПІДТЕМИ |
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ |
ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ
|
ВИДИ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ |
КОМПЕ- ТЕНТНО- СТІ |
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ |
ОЦІНЮВАННЯ |
|
1 |
Українська мова в житті українців (2 год) |
Мова в житті людини |
Мова, мовлення, спілкування |
Як виражати свої емоції, думки з допомогою мови? |
|
Уміє відрізняти поняття «мова» та «мовлення», усвідомлює важливість державної мови в житті людини |
Поточне індивідуальне, групове, фронтальне опитування; письмова робота; онлайн-опитування; заповнення чек-листів, карток самооцінювання, взаємооцінювання, карток особистісного росту
|
||
Ціннісне ставлення до мови |
Ціннісне ставлення |
Яку роль у вашому житті відіграє українська мова? |
|
Уміє висловлювати думку, відстоювати власну позицію; наводити аргументи й приклади щодо значущості рідної мови в житті людини |
|||||
2 |
Лексикологія (22 год) |
Повторення вивченого з лексикології в 1-4 класах |
Лексикологія |
Що вивчає лексикологія? |
1. Гра «Що означають ці слова?» |
Пригадує вивчене в початкових класах |
Поточне індивідуальне, групове, фронтальне опитування; письмова робота; онлайн-опитування; онлайн-тестування; заповнення чек-листів, карток самооцінювання, взаємооцінювання, карток особистісного росту
|
||
Лексичне значення слова. Тлумачний словник. |
Значення слова, тлумачний словник |
Що таке лексичне значення слова? У якому словнику можна з’ясувати значення слова? |
1. Квест «Знайди значення слів». 2. Онлайн-гра. |
Уміє пояснювати значення слів, користуватися тлумачним словником |
|||||
Однозначні й багатозначні слова. |
Значення слова |
Які слова називаються однозначними й багатозначними? |
1. Тренувальні вправи. 2. Есе «Чи може виникнути конфлікт через нерозуміння значення слова?» 3. Онлайн-тест. |
Уміє пояснювати пряме й переносне значення слів; зіставляти слова, що належать до певних груп; виокремлювати та розрізняти значення багатозначних слів |
|||||
Групи слів за значенням. Синоніми. Словник синонімів. |
Синоніми |
Які слова називаються синонімами? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Тест. 4. Онлайн-гра. |
Уміє визначати синоніми в реченні, пояснювати відмінності в значенні |
|||||
Антоніми. Словник антонімів |
Антоніми |
Які слова називаються антонімами? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Тест. 4. Онлайн-гра. |
Уміє визначати антоніми в реченні, пояснювати відмінності в значенні
|
|||||
Омоніми. Словник омонімів |
Омоніми |
Які слова називаються омонімами? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Тест. 4. Онлайн-гра. |
Уміє визначати омоніми в реченні, пояснювати відмінності в значенні
|
|||||
Пароніми. Словник паронімів |
Пароніми |
Які слова називаються паронімами? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Тест. 4. Гра «Джепарді». |
Уміє визначати пароніми в реченні, пояснювати відмінності в значенні |
|||||
Групи слів за походженням. Власне українські й запозичені слова. Словник іншомовних слів |
Запозичені слова |
Чим запозичені слова відрізняються від власне українських? У якому словнику можна знайти походження слова? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Робота з онлайн-флешкар- тками. 3. Онлайн-гра. |
Уміє відрізняти власне українську та запозичену лексику, користуватися тлумачним словником |
|||||
Написання слів іншомовного походження |
Слова іншомовного походження |
У яких випадках слова іншомовного походження пишуться разом, окремо, через дефіс? Які зміни в новому українському правописі стосуються написання слів іншомовного походження? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Квест «Яку букву потрібно вставити на місці пропуску?» |
Пише та озвучує слова іншомовного походження відповідно до орфографічних, орфоепічних норм |
|||||
Активна й пасивна лексика української мови. Застарілі слова (архаїзми й історизми), неологізми. |
Архаїзми, історизми, неологізми |
Чим архаїзми відрізняються від історизмів? Які слова називаються неологізмами? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Тест. 4. Онлайн-гра. |
Уміє визначати в тексті архаїзми, історизми, неологізми, пояснювати їхнє значення |
|
||||
Групи слів за вживанням: загальновживані й обмеженого вживання. Стилістично забарвлені слова. |
Слова |
Які слова належать до лексики обмеженого вживання? Чим стилістично забарвлені слова відрізняються від загальновживани? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Тест. 4. Онлайн-тест. |
Відрізняє загальновживані слова й стилістично забарвлені слова, слова обмеженого вживання
|
|||||
Діалектні, професійні слова й терміни, сленг, просторічні слова |
Діалектизми, професіоналізми, сленг, просторіччя |
Чим відрізняються поняття: «діалектизми», «сленг», «просторіччя»? Що означає поняття «професіона- лізми»? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Тест. 4. Онлайн-гра. |
Відрізняє діалектизми, професіоналізми, сленг, просторіччя, розуміє їхнє значення |
|||||
Лексична помилка. Суржик. |
Лексична помилка, суржик |
Поясніть зміст поняття «суржик». Які основні причини появи такого явища? Наведіть приклади типових лексичних помилок. |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Робота з флешкартками. 3. Тренувальні вправи. 4. Онлайн-тест. |
Уміє виявляти та виправляти лексичні помилки |
|||||
3 |
Фразеологія (8 год) |
Фразеологія. Значення фразеологізмів. Фразеологічний словник |
Фразеологізми |
Що таке фразеологізми? Наведіть приклади фразеологізмів, поясніть їхнє значення. У якому словнику можна з’ясувати значення фразеологізмів? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Робота з асоціативними картинками. 3. Тренувальні вправи. 4. Робота зі словником. 5. Онлайн-гра. |
Виокремлює в реченні фразеологізми, пояснює їхнє значення, уміє користуватися фразеологічним словником |
Поточне індивідуальне, групове, фронтальне опитування; письмова робота; онлайн-опитування; онлайн-тестування; заповнення чек-листів, карток самооцінювання, взаємооцінювання, карток особистісного росту
|
||
Джерела українських фразеологізмів |
Джерела фразеології |
Назвіть основні джерела української фразеології. |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Творча робота (створення ілюстрацій до фразеологізмів). 4. Онлайн-тест. |
Уміє визначати джерела фразеології |
|||||
Різновиди фразеологічних одиниць (прислів’я, приказки, крилаті вирази, афоризми) |
Види фразеологізмів |
Назвіть основні види фразеологізмів. |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Рольова гра. 4. Есе «Чи може афоризм підказати правильне рішення?» |
Уміє визначати види фразеологізмів |
|||||
Фразеологізми в мовленні людини |
Фразеологізми |
Які фразеологізми ви використовуєте у власному мовленні? |
|
Доречно використовує фразеологізми у власному мовленні |
|||||
4-6 |
Фонетика. Графіка (14 год)
|
Фонетика. Графіка. Повторення вивченого з фонетики, графіки в 1-4 класах |
Фонетика, графіка |
Який розділ мовознавства вивчає звуки? Що вивчає графіка? |
|
Знає зміст понять: «фонетика», «графіка» |
|
||
Букви та звуки. Голосні й приголосні звуки |
Букви, звуки |
Скільки в українській мові букв і звуків? Чому звуків більше, ніж букв? Чим голосні звуки відрізняються від приголосних? Назвіть особливості фонетичного запису слів. |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Робота з флешкартками. 3. Тренувальні вправи. 4. Тест. 5. Онлайн-гра. |
Знає відмінності букв і звуків, уміє робити фонетичний запис слів |
|||||
Голосні наголошені й ненаголошені. Особливості вимови ненаголо- шених голосних |
Голосні звуки |
Чим наголошені голосні звуки відрізняються від ненаголошених? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Створення мемів. 4. Тест. |
Уміє правильно наголошувати слова, позначати позиційні зміни ненаголошених голосних |
|||||
Дзвінкі й глухі приголосні |
Приголосні звуки |
Чим дзвінкі приголосні звуки відрізняються від глухих звуків? Який приголосний звук не має пари? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Робота з флешкартками. 3. Тренувальні вправи. 4. Створення коміксів. 5. Онлайн-тест. |
Знає класифікацію приголосних за участю голосу та шуму |
Поточне індивідуальне, групове, фронтальне опитування; письмова робота; онлайн-опитування; онлайн-тестування; заповнення чек-листів, карток самооцінювання, взаємооцінювання, карток особистісного росту
|
||||
Тверді й м’які приголосні. Позначення м’якості приголосних на письмі буквами ь, і, є, ю, я |
Приголосні звуки |
Чим м’які приголосні звуки відрізняються від твердих звуків? У яких випадках твердий приголосний стає м’яким? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Заповнення чек-листів. 3. Тренувальні вправи. 4. Онлайн-тест. |
Знає класифікацію приголосних за твердістю та м’якістю, розуміє умови пом’якшення приголосних перед буквами ь, і, є, ю, я |
|||||
Звукове значення букв я, ю, є, ї, щ |
Звуки і букви |
У яких випадках Я, Ю, Є позначають 2 звуки? Які букви завжди позначають 2 звуки? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Заповнення маршрутного листа. 3. Тренувальні вправи. 4. Онлайн-гра. |
Знає випадки, коли Я, Ю, Є позначають 1 чи 2 звуки. Уміє робити фонетичний запис слів, що містять букви я, ю, є, ї, щ |
|||||
Уподібнення приголосних |
Уподібнення приголосних |
Поясніть явище уподібнення приголосних. У яких випадках глухий змінюється на дзвінкий, а дзвінкий – на глухий? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Робота з флешкартками. 3. Тренувальні вправи. 4. Онлайн-гра. |
Розуміє явище асиміляції (уподібнення приголосних), правильно відображає зміни приголосних у фонетичній транскрипції |
|||||
Склад |
Склад |
Яким чином можна визначити, скільки складів у слові? Які склади називаються наголошеними, а які – ненаголошеними? Які склади називаються відкритими, а які – закритими? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Створення коміксів. 4. Онлайн-тест. |
Уміє ділити слова на склади, визначати їхні види (наголошені та ненаголошені, відкриті та закриті) |
|||||
Особливості української графіки (відповідність звуків і графічних знаків, [ґ] і ґе) |
Графіка |
Наведіть приклади слів із буквою ґ |
наються на ґ. 2. Розгадування ребусів, анаграм. |
Знає слова з буквою ґ, граматично правильно їх пише |
|||||
Орфоепія (4 год)
|
Орфоепія. Повторення вивченого з орфоепії в 1-4 класах |
Орфоепія |
Що вивчає орфоепія? |
|
Знає, що вивчає орфоепія, застосовує знання правил орфографії й для вдосконалення власного мовлення |
||||
Наголос в українській мові. Орфоепічний словник |
Наголос |
Наведіть приклади слів із наголосом на І, ІІ, ІІІ, ІV, V склад. У якому словнику можна перевірити особливості наголошення слова? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Робота з флешкартками. 3. Тренувальні вправи. 4. Онлайн-тест. |
Знає слова з наголосом на І, ІІ, ІІІ, ІV, V склад, правильно визначає наголошений склад слова, вправно користується орфоепічним словником
|
|||||
Орфографія (11 год) |
Орфографія. Повторення вивченого з орфографії в 1-4 класах |
Орфографія |
Що вивчає орфографія? |
|
Знає, що вивчає орфографія, застосовує знання правил орфографії й для вдосконалення власного мовлення, уміє виявляти й аналізувати орфографічні помилки, пояснювати виправлення, покликаючись на вивчені правила |
Поточне індивідуальне, групове, фронтальне опитування; письмова робота; онлайн-опитування; онлайн-тестування; заповнення чек-листів, карток самооцінювання, взаємооцінювання, карток особистісного росту
|
|||
Правопис ненаголошених [е] та [и]. Орфографічний словник |
Ненаголошені голосні, орфографічний словник |
У якому словнику можна перевірити написання слова? У яких випадках у словах пишуться е, и? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Складання мемів. 3. Тренувальні вправи. 4. Робота зі словником. 5. Онлайн-тест. |
Грамотно пише слова з ненаголошеними [е] та [и], вправно користується орфографічним словником |
|||||
Правила вживання м’якого знака |
М’який знак |
У яких випадках вживається та не вживається м’який знак? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Робота з флешкартками. 3. Тренувальні вправи. 4. Онлайн-гра. |
Знає правила вживання м’якого знака, правильно пише слова з м’яким знаком |
|||||
Правила вживання апострофа |
Апостроф |
У яких випадках вживається та не вживається апостроф? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Спільна робота з гугл-презентацією. 3. Тренувальні вправи. 4. Онлайн-гра. |
Знає правила вживання апострофа, правильно пише слова з апострофом |
|||||
Правила милозвучності (чергування у – в, і – й, з – із – зі) |
Милозвучність |
У яких випадках вживається у – в, і – й, з – із – зі? З якою метою чергують голосні та приголосні? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Заповнення чек-листів. 3. Тренувальні вправи. 4. Онлайн-тест. |
Знає правила милозвучності, дотримується норм чергування у – в, і – й, з – із – зі
|
|||||
Спрощення в групах приголосних |
Спрощення приголосних |
У яких випадках відбувається спрощення в групах приголосних? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Робота на картках. 3. Тренувальні вправи. 4. Онлайн-тест. |
Знає правила спрощення приголосних, дотримується орфографічних норм при написанні слів |
|||||
Правила перенесення слів з рядка в рядок |
Перенесення слів |
Назвіть основні правила перенесення слів. |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Рольова гра «Навіщо знати правила перенесення слів?» |
Уміє правильно переносити слова з рядка в рядок |
|||||
7-8 |
Відомості із синтаксису й пунктуації (22 год) |
Синтаксис. Пунктуація Повторення вивченого із синтаксису, пунктуації в 1-4 класах |
Синтаксис, пунктуація |
Що вивчає синтаксис? Що вивчає пунктуація? |
1. Гра «Джепарді». 2. Дослідження пунктограм у сучасних піснях. 3. Створення римованих рядків про розділові знаки. |
Знає, що вивчає синтаксис та пунктуація, вирізняє синтаксичні одиниці у своєму та чужому мовленні, порівнює синтаксичні одиниці |
Поточне індивідуальне, групове, фронтальне опитування; письмова робота; онлайн-опитування; онлайн-тестування; заповнення чек-листів, карток самооцінювання, взаємооцінювання, карток особистісного росту
|
||
Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення |
Словосполучення |
Яка синтаксична одиниця називається словосполуче- нням? Які поєднання слів не є словосполу- ченням? У чому полягає відмінність словосполучень та речень? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Робота з флешкартками. 4. Онлайн-тест. |
Уміє виокремлювати в реченні словосполучення, ставити питання від головного до залежного слова; доводить, що синтаксична конструкція є словосполученням |
|||||
Граматична основа речення (підмет і присудок) |
Підмет і присудок |
Який член речення називається підметом? Як потрібно підкреслювати в реченні підмет? Який член речення називається присудком? Як потрібно підкреслювати в реченні присудок? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Робота з флешкартками. 4. Робота на картках. 5. Онлайн-гра. |
Уміє визначати граматичну основу речення, правильно підкреслювати підмет і присудок |
|||||
Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина |
Додаток, означення, обставина |
Який член речення називається додатком? Як потрібно підкреслювати в реченні додаток? Який член речення називається означенням? Як потрібно підкреслювати в реченні означення? Який член речення називається обставиною? Як потрібно підкреслювати в реченні обставину? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Робота з флешкартками. 4. Робота на картках. 5. Онлайн-гра. |
Уміє визначати в реченні другорядні члени, правильно підкреслювати додаток, означення, обставину |
|||||
Речення з одним головним членом |
Односкладні речення |
Чим односкладні речення відрізняються від двоскладних? Які лайфхаки визначення односкладних речень ви запам’ятали? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Спільна робота з гугл-документом. 4. Заповнення чек-листів. 5. Онлайн-тест. |
Відрізняє односкладні та двоскладні речення, доводить, чому речення односкладне |
|||||
Види речень за метою висловлення (розповідні, питальні, спонукальні) |
Речення |
Назвіть види речень за метою висловлення. |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Аналіз речень із промови видатних людей. 3. Тренувальні вправи. 4. Онлайн-гра. |
Диференціює речення за метою висловлення (розповідні, питальні, спонукальні) |
|||||
Види речень за емоційним забарвленням (окличні й неокличні) |
Речення |
Назвіть види речень за емоційним забарвленням. |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Аналіз речень із віршів українських поетів. 3. Тренувальні вправи. 4. Онлайн-тест. |
Диференціює речення за емоційним забарвленням (окличні й неокличні) |
|||||
Речення з однорідними членами |
Однорідні члени речення |
Які члени речення називаються однорідними? Які розділові знаки вживаються при ОЧР? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Усні тести. 4. Онлайн-гра. |
Визначає в реченні ОЧР, окреслює їхню синтаксичну функцію, правильно вживає розділові знаки при ОЧР |
|||||
Складне речення |
Складне речення |
Чим складне речення відрізняється від простого? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Аналіз речень із прозових творів українських письменників. 3. Тренувальні вправи. 4. Онлайн-тест. |
Розрізняє прості та складні речення, наводить переконливі аргументи |
|||||
Кома між частинами складного речення |
Складне речення |
У яких випадках між частинами СР уживається кома? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Заповнення чек-листа. 4. Онлайн-гра. |
Дотримується пунктуаційних норм під час запису СР |
|||||
Пряма мова. Розділові знаки в реченнях із прямою мовою |
Пряма мова |
Опишіть різні типи зразків речень із прямою мовою. |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Есе «Як навчитися мистецтву заощадження коштів?» 4. Онлайн-тест. |
Відрізняє речення з прямою мовою та речення з непрямою мовою, дотримується пунктуаційних норм під час запису таких речень, уміє трансформувати речення з прямою мовою на речення з непрямою мовою |
|||||
Діалог. Тире при діалозі |
Діалог |
Які розділові знаки вживаються в діалозі? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Рольова гра «Як ми готуємося до уроку української мови?» |
Уміє складати діалог та правильно оформлювати його на письмі, перефразо- вувати репліки в діалозі |
|||||
Пунктуаційна помилка
|
Пунктуаційна помилка
|
Яка помилка називається пунктуаційною? |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Заповнення маршрутних листів. 4. Онлайн-тест. |
Помічає в реченні пунктуаційні помилки та виправляє їх |
|||||
9 |
Інформація (5 год) |
Повторення вивченого з теми «Інформація» в 1-4 класах |
Інформація |
Що таке інформація? |
|
Розуміє зміст поняття «інформація» |
Поточне індивідуальне, групове, фронтальне опитування; письмова робота; онлайн-опитування; онлайн-тестування
|
||
|
|
Інформація |
Інформація |
Наведіть приклади інформації. |
|
Наводить приклади інформаційних повідомлень |
|
Види інформації (текстова, графічна, числова, звукова, відео) |
Інформація |
Які види інформації ви знаєте? |
|
Диференціює види інформації |
|||
Джерела інформації |
Інформація |
Назвіть джерела інформації. |
3. Онлайн-тест. |
Визначає джерела інформації |
|||
Добір і пошук інформації |
Інформація |
Які прийоми пошуку інформації ви знаєте? |
1. Тренувальні вправи з медіаграмотності. 2. Гра «Джепарді». |
Уміє знаходити необхідну інформацію в інтернет-джерелах |
|||
10 |
Текст (7 год) |
Повторення вивченого з теми «Текст» в 1-4 класах |
Текст |
Яка синтаксична одиниця називається текстом? |
|
Відрізняє речення, словосполучення, текст, наводить окремі чіткі аргументи, приклади, аналізує та вдосконалює зміст написаного, творчо опрацьовує прочитаний текст, пояснює значення здобутої з прочитаного тексту інформації в контексті власного досвіду |
Поточне індивідуальне, групове, фронтальне усе опитування; письмова робота; онлайн-опитування; онлайн-тестування
|
Текст. Будова тексту
|
Текст |
Яка будова тексту? |
|
Визначає структурні компоненти тексту: вступ, основну частину, кінцівку |
|||
Тема, підтема (мікротема). Ключові слова. Основна думка |
Тема, ідея |
Що таке тема та ідея тексту? Як потрібно визначати тему, ідею тексту? |
|
Уміє визначати тему та мікротему, основну думку тексту; добирати тексти українських і зарубіжних авторів, різних стилів і жанрів |
|||
Зміст прочитаного. Первинні і вторинні тексти |
Види текстів, художньо-виража- льні засоби |
Чим вторинні тексти відрізняються від первинних? |
|
Уміє знаходити в запропонованому тексті відому й нову інформацію, диференціювати первинні й вторинні тексти, визначати в тексті основні виражальні засоби |
|||
Види текстів (опис, розповідь, роздум). Побудова розповіді. Види розповіді |
Види текстів |
Назвіть види текстів. Чим текст-опис відрізняється від тексту-розповіді, текст-розповідь – від тексту-роздуму? |
|
Визначає тип тексту (опис, розповідь, роздум) |
|||
Читання. Види та мета читання |
Читання |
Які види читання ви знаєте? Яка мета читання? |
|
Уміє відповідно до мети застосовувати основні види читання текстів |
|||
11 |
Жанри мовлення (9 год) |
Комплімент, лестощі, похвала |
Комплімент |
Поясніть зміст понять: «комплімент», «лестощі», «похвала». |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Робота з чек-листом. 3. Рольова гра «Дарую 10 компліментів тобі!» |
Знає лайфхаки щодо похвали інших, здійснення компліментів |
Поточне індивідуальне, групове, фронтальне опитування; письмова робота; онлайн-опитування; онлайн-тестування
|
Вибачення. Подяка |
Вибачення. Подяка |
Поясніть зміст понять: «вибачення», «подяка» |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Робота з чек-листом. 3. Складання тексту вибачення та подяки. 4. Тест. |
Усвідомлює важливість просити вибачення за свої помилки та дякувати іншим |
|||
Прохання, умовляння, благання, клянчення, пропозиція. Привітання |
Прохання, умовляння, благання, клянчення, пропозиція, привітання |
Поясніть зміст понять: «прохання», «умовляння», «благання», «клянчення», «пропозиція», «привітання» |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Складання тексту вітальної листівки. 4. Онлайн-гра. |
Дотримується етикетних норм спілкування в процесі прохання інших про щось, володіє техніками привітання дорослих, друзів, рідних зі святом |
|||
|
|
Запрошення |
Запрошення |
Поясніть зміст поняття «запрошення». |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Складання тексту запрошення. 4. Онлайн-тест. |
Уміє писати текст запрошення на певну подію |
|
Згода, відмова |
Згода, відмова |
Поясніть зміст понять: «згода, відмова» |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Складання тексту згоди та відмови. 4. Онлайн-тест. |
Уміє аналізувати факти, казати «ні», робити конструктивні висновки |
|||
Смс-повідомлення |
Смс-повідомлення |
Поясніть зміст поняття «смс-повідомле- ння» |
1. Обговорення «перевернутого уроку». 2. Тренувальні вправи. 3. Складання тексту смс-повідомлення. 4. Онлайн-тест. |
Уміє писати смс-повідомлення відповідно до правил етику спілкування у віртуальному світі |
|||
12 |
Спілкування (8 год) |
Повторення вивченого з теми «Спілкування» в 1-4 класах |
Спілкування |
Що означає поняття «cпілкування»? |
1. Гра «Джепарді». 2. Змагання команд «Правила спілкування». 3. Рольова гра «У ресторані». |
Розуміє психологічні аспекти поняття «cпілкування» |
Поточне індивідуальне, групове, фронтальне опитування; письмова робота; онлайн-опитування; онлайн-тестування
|
Цілі й завдання спілкування. Ознаки й переваги гармонійного спілкування. Вимова й інтонація |
Гармонійне спілкування, вимова, інтонація |
Назвіть цілі й завдання спілкування. Які ознаки гармонійного спілкування? Яку роль у процесі спілкування відіграє інтонація? |
|
Визначає цілі та завдання спілкування, аналізує ознаки гармонійного та дисгармонійного спілкування, дотримується правил вимови слів, інтонування речень у процесі спілкування |
|||
Ситуація спілкування. Учасники спілкування. Наміри співрозмовників. Запитання та відповіді. Слухання |
Ситуація спілкування, учасники спілкування, слухання |
Чим відрізняються поняття: «адресант», «адресат мовлення»? Назвіть техніки активного слухання. |
|
Уміє визначати учасників спілкування, розуміє психологію комунікатора та реципієнта, дотримується технік активного слухання в процесі спілкування |
|||
Види спілкування (реальне, віртуальне) Безпека віртуального спілкування |
Види спілкування
|
Чим реальне спілкування відрізняється від віртуального? Яких правил безпеки слід дотримуватися у віртуальному світі? |
спілкування.
тування. |
Розуміє переваги реального та віртуального спілкування, дотримується правил безпечної комунікації в інтернеті |
|||
Засоби спілкування (мовні й позамовні) |
Засоби спілкування |
Наведіть приклади засобів спілкування. |
|
Визначає мовні й позамовні засоби спілкування |
|||
Суперечка й сварка. Маніпуляції в процесі спілкування |
Суперечка, сварка, маніпуляції |
Чим відрізняється суперечка від сварки? |
2. Робота з маршрутним листом. 3. Складання коміксів. 4. Тест. |
Дотримується прийомів толерантного спілкування в конфліктній ситуації, свідомо протистоїть технікам маніпуляції |
|||
Переконливість та аргументованість |
Переконливість, аргументованість |
Якими словами / фразами може розпочинатися речення, що містить переконливі аргументи? Назвіть лайфхаки успішного переконання реципієнта. |
|
Уміє наводити переконливі аргументи, правильно формулювати їх в усному й писемному мовленні |
|||
Правила гарного співрозмовника. Етикетні норми спілкування |
Етикетні норми спілкування |
Яких правил етикету необхідно дотримуватися в процесі спілкування? |
|
Розуміє важливість дотримання етикетних норм спілкування в реальному та віртуальному просторі |
13 |
Проєктна робота (5 год) |
№ 1. Лексичні помилки на вивісках, білбордах, сітілайтах. № 2. Орфоепічні помилки в мовленні жителів міста / села. № 3. Орфографічні помилки в рекламних оголошеннях. № 4. Колаж компліментів для рідних, однокласників / однокласниць, друзів / подруг, учителів. №5. Аналіз пунктограм у текстах українських пісень сучасності. |
Мовні помилки, компліменти |
Презентуйте результати самостійного дослідження – освітній проєкт. |
|
Уміє працювати в команді, генерувати цікаві ідеї, організовувати проєктну роботу, оформлювати її у вигляді презентації / відеоролика / колажу / буклета, захищати проєкт перед авдиторією |
Поточне індивідуальне, групове оцінювання; творча робота
|
|
14 |
Узагальнення вивченого (13 год) |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
Поточне індивідуальне, фронтальне опитування; письмова робота; онлайн-тестування |
15 |
Перевірка мовної теми (8 год) |
Контрольна робота (тести + есе) |
– |
– |
– |
– |
– |
Тематичне оцінювання (письмова робота) |
16 |
РМ (2 год) |
Письмовий переказ (2 год) |
– |
– |
– |
– |
– |
Поточне індивідуальне оцінювання (письмова робота) |
Діалог |
– |
– |
– |
– |
– |
Поточне індивідуальне оцінювання |
||
Усний переказ |
– |
– |
– |
– |
– |
Поточне індивідуальне оцінювання |
||
Усний твір |
– |
– |
– |
– |
– |
Поточне індивідуальне оцінювання |
||
Читання вголос |
– |
– |
– |
– |
– |
Поточне індивідуальне оцінювання |
||
17 |
Контрольний диктант
|
Диктант |
– |
– |
– |
– |
– |
Поточне індивідуальне оцінювання |
УСЬОГО ГОДИН - 140 |
– |
– |
– |
– |
– |
– |