НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ЗБД 6 клас
До Модельної навчальної програми «ЗДОРОВ'Я, БЕЗПЕКА ТА ДОБРОБУТ. 6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (автори Василенко С.В., Коваль Я.Ю., Колотій Л.П.)
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ЗБД 6 клас
До Модельної навчальної програми «ЗДОРОВ’Я, БЕЗПЕКА ТА ДОБРОБУТ. 6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (автори Василенко С.В., Коваль Я.Ю., Колотій Л.П.)
Тема уроку |
Зміст |
Очікувані результати |
Розділ 1. Виховуємо самостійність та відповідальність |
||
Життя, про яке я мрію. 1 |
Відповідальність за власне здоров’я, безпеку і добробут Цінність життя. Відповідальне ставлення до життя і здоров’я. |
- розпізнає ймовірні небезпеки природного, техногенного, соціального характеру і побутового походження - визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини (дорожній рух, забруднення, хімічні речовини, ультрафіолетове випромінювання тощо) - прогнозує наслідки власних дій у надзвичайних ситуаціях, апелюючи до набутих знань та достовірної інформації - розпізнає ймовірні небезпеки на дорозі та у транспорті - визначає потенційні небезпеки дорожнього руху для здоров’я - обґрунтовує необхідність власної відповідальності за поведінку в громадських місцях - моделює ситуацію надання першої долікарської допомоги в разі ДТП - розрізняє складники особистого простору (інтимний, соціальний, публічний), поважає свій і чужий особистий простір під час спілкування - розпізнає імовірні небезпеки соціального характеру - розрізняє ситуації, коли силу переконання використали з позитивними чи негативними намірами - ідентифікує причини та наслідки виникнення конфліктів у різних ситуаціях - визначає, ідентифікує та обговорює психічні (зокрема емоційні) і соціальні зміни, які відбуваються під час переходу в основну школу - виокремлює інформацію та обговорює ситуації булінгу - пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки і добробуту - встановлює нові контакти та ефективно співпрацює для досягнення результату, використовує різні засоби зв’язку - застосовує вербальні та невербальні засоби спілкування для конструктивної комунікації - бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості й потреби - виконує різні ролі в груповій роботі - демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями і правилами в соціальному середовищі - протидіє проявам тиску, агресії, маніпуляції і неповаги щодо себе та інших осіб - розробляє стратегію подолання булінгу, визначає джерела допомоги його жертвам, звертається по допомогу до інших осіб - моделює послідовність дій у небезпечних ситуаціях соціального походження - розпізнає ймовірні небезпеки техногенного, соціального характеру - визначає потенційно небезпечні забруднення хімічними речовинами для здоров’я і безпеки людини - обґрунтовує необхідність власної відповідальності за поведінку в громадських місцях моделює ситуацію надання першої долікарської допомоги в разі вуличного травматизму - прогнозує наслідки власних дій у непередбачених ситуаціях, апелюючи до набутих знань -розпізнає імовірні небезпеки природного характеру - визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини (забруднення, ультрафіолетове випромінювання тощо - прогнозує наслідки власних дій у непередбачених і надзвичайних ситуаціях, апелюючи до набутих знань та достовірної інформації - приймає рішення щодо надання самодопомоги та допомоги іншим особам, звернення до інших осіб чи відповідних служб - демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями і правилами в природному середовищі - звертається до фахівців у небезпечних ситуаціях, наслідком яких не може зарадити власними силами - здатний викликати необхідні рятувальні служби, повідомляючи відповідно до ситуації необхідну інформацію - діє за алгоритмом у небезпечних ситуаціях, використовуючи інформацію, що міститься в тексті інструкції - моделює послідовність дій у небезпечних ситуаціях природного походження - моделює ситуацію надання першої долікарської допомоги в разі поганого самопочуття |
Люби природу.2 |
Вплив природних чинників на твоє здоров`я і життя. |
|
Обережність стримує, обачність веде. 3 |
Небезпечні ситуації у природі. |
|
Наш друг – велосипед. 4 |
Безпечна поведінка на дорогах. |
|
Увага всім! 5 |
Причини і наслідки небезпечних ситуацій соціального, техногенного та побутового походження. |
|
Як ти? Сподіваюсь, що в безпеці.6 |
Безпека особистості, національна безпека. Ризики, їх види та рівні. Безпека життєдіяльності. |
|
Спілкування на рівних.7 |
Особистість і спілкування. Стилі спілкування. Соціальні ролі особистості в підліткових компаніях. Кола спілкування та особистісний простір. Критика та її сприйняття. |
|
Конфлікт – це добре чи погано? 8 |
Конфлікти, способи ї вирішення. Гармонія стосунків. |
|
Мої права та обов`язки 9 |
Права та обов`язки дитини. |
|
Узагальнення знань з розділу 1. «Виховуємо самостійність та відповідальність» |
Узагальнення знань з розділу 1. «Виховуємо самостійність та відповідальність» Тематична1 |
|
Розділ 2. Освіта – ключ до успіху. |
||
Освіта та доброчесність.10 |
Значення освіти для майбутнього. Уміння вчитися. Списування чи доброчесність. |
- розуміє перспективність своєї діяльності для успішного майбутнього - виявляє зацікавлення у тривалій систематичній діяльності під час навчання і наполегливість у досягненні мети - визначає цілі власної діяльності і стратегії їх досягнення - визначає ефективні способи засвоєння навчальної інформації - використовує допоміжні засоби для навчання, зокрема цифрові пристрої, без шкоди для здоров’я - аналізує власний навчальний розвиток, вказуючи на причини успіхів та невдач - організовує власний освітній простір, раціонально розподіляє час - виявляє зацікавлення у тривалій систематичній діяльності (хобі, мистецтво) та наполегливість у досягненні мети - визначає прагнення і потреби у сфері власного особистісного розвитку та навчання - визначає власні потреби, бажання, інтереси й цілі - самостійно створює та реалізує короткострокові плани щодо досягнення успіху, зокрема в навчанні, спорті, побуті - моделює кроки задоволення власних потреб з урахуванням власних можливостей та можливостей інших осіб |
Увага та пам'ять.11 |
Розвиток уваги та пам'яті, креативного та критичного мислення. |
|
Сучасне учнівство.12 |
Оцінювання для навчального прогресу. Цінність справедливого оцінювання. Причини успіхів та невдач. |
|
Навчання без перевтоми.13 |
Навички та звички для успішного навчання. Вплив цифрових пристроїв на успішність навчання та здоров’я. Уникнення перевтоми. |
|
Досягаю гармонії. 14 |
Гармонійний розвиток особистості учня та учениці. Самооцінка. Формування адекватної самооцінки. |
|
Узагальнення знань з розділу 2. Освіта – ключ до успіху |
Узагальнення знань з розділу 2. Освіта – ключ до успіху. Тематична 2 |
|
Розділ 3. Навчаємося приймати рішення |
||
Що таке електроенергія. 15 |
Електроприлади. Безпечне поводження з побутовими електроприладами. Убезпечення від ураження електричним струмом. |
- розпізнає ймовірні небезпеки побутового походження - визначає хімічні речовини, потенційно небезпечні для здоров’я і безпеки людини - вирізняє речовини, які становлять загрозу в разі неналежного використання - обґрунтовує необхідність уникнення місць підвищеної небезпеки - прогнозує наслідки власних дій у непередбачених і надзвичайних ситуаціях, апелюючи до набутих знань та достовірної інформації - обґрунтовує наслідки вибору альтернативного рішення щодо моделей безпечної поведінки - здатний викликати необхідні рятувальні служби, повідомляючи відповідно до ситуації необхідну інформацію - бережливо ставиться до власного майна та майна інших осіб, обґрунтовує недоторканність чужого майна - моделює послідовність дій у небезпечних ситуаціях побутового походження - розпізнає ймовірні небезпеки соціального характеру - виокремлює інформацію та обговорює ситуації кібербулінгу - використовує перевірену інформацію для прийняття рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я, безпеки й добробуту - прогнозує ризики комунікації у віртуальному середовищі - прогнозує наслідки власних дій у непередбачуваних ситуаціях, апелюючи до набутих знань та достовірної інформації - оцінює надійність різних джерел інформації (засоби масової інформації, реклама, соціальні мережі тощо) - передбачає вплив на власне здоров’я, безпеку, добробут та здоров’я, безпеку, добробут інших осіб неналежного використання цифрових пристроїв оперує основними економічними поняттями (гроші, зайнятість, підприємництво тощо) - розрізняє та зазначає законні джерела доходів для свого віку - розпізнає приклади поведінки, дружньої до навколишнього середовища - розпізнає імовірні небезпеки побутового походження - уміє раціонально розпоряджатися власними грошима - розуміє цінність докладених зусиль дорослих для отримання доходів - виявляє ризики невідповідності власних потреб і можливостей - правильно інтерпретує інформацію, наведену на маркувальних знаках, упаковках для безпечного і раціонального використання харчових і промислових продуктів - уміє вибирати продукти і товари за показниками якості, строків придатності, складу - аналізує взаємозв’язок між потребами людини та обмеженістю ресурсів - визначає потребу ощадливого використання ресурсів і повторної переробки вторинної сировини - відбирає ресурси для повторної переробки - обґрунтовує наслідки вибору альтернативного рішення щодо моделей поведінки, спрямованих на збереження добробуту - обґрунтовує обмеженість фінансів - доводить, що здоров’я, безпека і добробут є підґрунтям успішного майбутнього |
Блакитне паливо. 16 |
Газобезпека. Пожежна безпека. Захист органів дихання та очей від хімічних речовин. |
|
Як убезпечити себе від кібергбулінгу. 17 |
Інформаційна безпека Захищеність і зберігання даних у віртуальному середовищі. |
|
Мій добробут та добробут моєї країни. 18 |
Мій добробут. Суспільний і особистий добробут; складники добробуту. Бережне ставлення до власного майна і недоторканність чужого. Уміння розпоряджатись своїми грошима. |
|
Вибираю якісне.19 |
Маркувальні знаки. Штрих-код. Типові ознаки неякісної продукції. Хвороби, що можуть бути спричинені неякісними продуктами. |
|
Реклама – це добре чи погано? 20 |
Реклама та її види. Вплив реклами на вибір харчових продуктів і промислових товарів. |
|
Що таке зелені навички? 21 |
Відмова від споживацького ставлення до природи. Вторинна переробка пластмаси, скла, паперу. Маркування пластмасового посуду. Вироби з використаного картону, пластику та деревини предметів домашнього вжитку. |
|
Узагальнення знань з розділу 3. «Навчаємося приймати рішення» |
Узагальнення знань з розділу 3. «Навчаємося приймати рішення» стор 144- 146 Тематична 3 |
|
Розділ 4. Емоції та етична поведінка. |
||
Емоції та почуття. 22 |
Почуття та емоції, способи їх вираження. Почуття, що заважають бути здоровими (гнів, дратівливість, агресія). Самоконтроль.22 |
- розуміє взаємовплив емоційного стану, переконань, поведінки всіх учасників спільної діяльності - визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності -вирізняє ознаки доброчинності - пояснює значення волонтерства - пояснює почуття інших осіб і визнає їхнє право на вираження почуттів - визначає, ідентифікує та обговорює психічні (зокрема емоційні) та соціальні зміни, які відбуваються під час переходу в основну школу - обґрунтовує обмеженість ресурсів здоров’я - толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і доброту - виявляє розуміння індивідуальних відмінностей інших осіб - виявляє чуйність до осіб, які потребують допомоги - виявляє чуйне ставлення до людей з особливими потребами |
Моральні та етичні цінності. 23 |
Емоційний інтелект. Співчуття та емпатія. Моральні та етичні цінності. . Недопущення тиску та маніпуляцій. 23 |
|
Без сім`ї і свого роду – немає нації народу. 24 |
Національні традиції українського народу. Добробут української родини. Доброчинність та волонтерство. 24 |
|
Узагальнення знань з розділу 4. «Емоції та етична поведінка.» |
Узагальнення знань з розділу 4. «Емоції та етична поведінка.» с 168-171. Тематична 4 |
|
Розділ 5. Дбаємо про власний організм. |
||
Як я дорослішаю. 25 |
Фізичні зміни в організмі, як ознака дорослішання. Перша долікарська допомога при погіршенні самопочуття. Особливості гігієни ротової порожнини та зубів. Гігієна тіла. Засоби особистої гігієни хлопчиків та дівчаток. 25 |
- пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників - пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації, що міститься в різних джерелах - виявляє зацікавлення у тривалій систематичній діяльності в спорті та наполегливість у досягненні мети - аналізує вибір власний та інших осіб з урахуванням користі і задоволення (радості) для здорового, безпечного життя - аналізує негативний вплив недотримання правил / інструкцій безпечної поведінки на збереження життя і здоров’я - аналізує причини вибору небезпечної поведінки - визначає форми поведінки, які дають задоволення без завдання шкоди власному здоров’ю і здоров’ю інших осіб - обирає продукти харчування, які приносять задоволення і користь для здоров’я, безпеки і добробуту - використовує перевірену інформацію для прийняття рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я - обирає способи проведення дозвілля, відповідний одяг, які дають задоволення і користь для здоров’я, безпеки і добробуту - обґрунтовує наслідки вибору альтернативного рішення щодо моделей поведінки, спрямованих на збереження здоров’я - приймає рішення щодо надання самодопомоги та допомоги іншим особам - моделює ситуацію надання першої долікарської допомоги в разі травмування - визначає, ідентифікує та обговорює фізичні зміни, які відбуваються під час переходу в основну школу - визначає причини вікових змін в організмі, зокрема в період статевого дозрівання - аналізує негативний вплив недотримання правил безпечної поведінки на збереження життя і здоров’я - досліджує та обговорює чинники, що впливають на стан здоров’я і розвиток організму, зокрема профілактичні заходи щодо інфекційних і неінфекційних захворювань - приймає індивідуальні темпи вікових змін в організмі як вияв норми - моделює ситуацію надання першої долікарської допомоги в разі поганого самопочуття |
На сторожі нашого організму. 26 |
Захист від інфекційних захворювань (ВІЛ/СНІД, туберкульозу, ОРВІ тощо). Недопущення дискримінації ВІЛпозитивних людей. Епідемії та пандемії. 26 |
|
Наші звички та здоров`я. 27 с 186 - 190 |
Вибір здорового способу життя. Режим харчування для збереження здоров’я. Значення води та питного режиму для організму. 27 с 186-190 |
|
Збалансоване харчування.Самооцінка власного фізичного розвитку. 27 с 190 - 194 |
Збалансоване харчування (білки, жир, вуглеводи, вітаміни) для побудови здорового організму. Вплив шкідливих продуктів (чіпси, солодкі газовані напої тощо) та гіподинамії на розвиток хвороби століття (ожиріння) 27 с 190 - 194 |
|
Відпочинок та спорт. 28 |
Активний відпочинок, спорт і загартовування організму. Професійний спорт без допінгу. Одяг для спорту та розваг. Способи проведення дозвілля корисні для здоров’я, безпеки і добробуту Перша долікарська допомога в разі травмування Хобі. Історії успіху українських митців. 28 |
|
Узагальнення знань з розділу 5 «Дбаємо про власний організм.» |
Узагальнення знань з розділу 5 «Дбаємо про власний організм.» Тематична 5 |