НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ЗІ SТEM (МІЖГАЛУЗЕВИЙ ІНТЕГРОВАНИЙ КУРС)ДЛЯ 6 КЛАСУ

Про матеріал
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА зі SТEM (МІЖГАЛУЗЕВИЙ ІНТЕГРОВАНИЙ КУРС)ДЛЯ 6 КЛАСУ Розроблено на основі модельної навчальної програми «SТEM. 5-6 класи (міжгалузевий інтегрований курс)» (авт. Бутурліна О.В., Артєм’єва О.Є)
Перегляд файлу

КОЛОСІВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ

 

 

 

ЗАТВЕРДЖЕНО

рішення педагогічної ради

від ___.___.2023 р.

 

 

 

 

 

 

 

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ЗІ SТEM (МІЖГАЛУЗЕВИЙ ІНТЕГРОВАНИЙ КУРС)ДЛЯ 6 КЛАСУ

 

 

Розроблено на основі модельної навчальної програми

 

«SТEM. 5-6 класи (міжгалузевий інтегрований курс)»

 

(авт. Бутурліна О.В., Артєм’єва О.Є)

 

 

 

 

 

Укладач:

Галинський Сергій Федорович

 

 

 

 

 

 

 

 

2023

 

 

 

Вступ

Навчальна програма зі SТEM (міжгалузевий інтегрований курс)  для 5 класів закладів загальної середньої освіти  відповідає Закону України «Про повну загальну середню освіту» (від 16 січня 2020 року № 463-IX, зі змінами); Державному стандарту базової середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 898); Типовій освітній програмі для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 19.02.2021 № 235); модельній навчальній програмі «SТEM. 5-6 класи (міжгалузевий інтегрований курс)»  для закладів загальної середньої освіти (авторський колектив Бутурліна О.В., Артєм’єва О.Є.; гриф Міністерства освіти і науки України «Рекомендовано», наказ Міністерства освіти і науки України від 29.09.2021 № 1031).

 

Метою впровадження міжгалузевого інтегрованого курсу «STEM» у системі базової загальної середньої освіти є рання професійна орієнтація та розвиток уявлень про роль і значення STEM-освіти, STEM-професій та кар’єру в Україні; популяризація та пропедевтика природничої, математичної, інформатичної та технологічної освітніх галузей; розвиток науково-технічної творчості, та створенню умов для розвитку STEM – компетентностей, що визначені Концепцією розвитку природничо-математичної (STEM-освіти) через залучення їх до дослідження, мейкерства, освоєння нових технологій та проектну діяльність.

 

Завданням курсу є:

  1. Формування у здобувачів освіти STEM-компетентностей, визначених Концепцією розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти):

-          когнітивних навичок, наукової грамотності;

-          навичок оброблення інформації, розуміння, інтерпретації, аналізу та екстраполяції емпіричних даних, перевірки їх достовірності, надійності; відображення результатів ефективними способами, прийняття рішень на основі наукових даних;

-          інженерного мислення, - виявлення та розв’язання складних проблем на основі аналізу даних, пошук рішень, їх оцінювання та втілення найефективнішого рішення за допомогою технічних засобів;

-          науково-дослідницьких навичок - проведення наукових досліджень, висунення, обґрунтування і перевірка гіпотези, експериментування, аналіз даних та підготовка висновків, що підтверджують, спростовують або модифікують гіпотезу, а також спостереження, вимірювання, прогнозування, використання просторово-часових зв’язків, інтерпретація даних;

-          алгоритмічного мислення та цифрової грамотності - ефективне використання цифрових технологій для комунікації, обробки інформації, інтерпретації та аналізу даних, формулювання проблем та їх розв’язання у вигляді комп’ютерних алгоритмів, які можуть бути автоматично оброблені;

-          складення інструкцій або алгоритмів, що дають змогу виконати певні завдання за допомогою відповідної техніки;

-          креативності - якостей, що сприяють творчості здобувачів освіти, здатності до прийняття креативних функціональних рішень, інноваційності (удосконалення існуючих продуктів, процесів та систем);

-          технологічних навичок - психомоторних навичок, що пов’язані з правильним та безпечним використанням наукового та технічного обладнання, апаратів та речовин, специфічні для певної галузі, прогнозні та відповідають динаміці ринку праці;

-          навичок комунікації - навичок спілкування, ефективної роботи в команді шляхом забезпечення кожному учаснику команди рівного шансу на участь та передачу ідеї з урахуванням спільної відповідальності, встановлення загальних цілей, що дає команді можливість розділити відповідальність за досягнення основних цілей та їх вплив, а також вміння працювати незалежно в команді, бути лідером і виконавцем, розуміти свою роль, знати свої сильні і слабкі сторони, спілкуватися з членами команди чи зацікавленими сторонами ефективними способами[1].

2. Формування цілісного, системного уявлення про феномени природи, науки і техніки.

 3. Формування у здобувачів освіти стійкого інтересу до науково-технічної творчості, нових технологій, предметів природничо-математичного циклу та мотивації до їх вивчення.

4. Формування критичного та технічного мислення здобувачів освіти.

5. Рання професійна орієнтація та популяризація STEM-освіти та STEM-професій. 6. Отримання досвіду в мейкерстві, моделюванні, конструюванні, винахідництві, розробці автоматизованих систем і розумних пристроїв, датчиків, програмуванні. 7. Розвиток навичок проєктної діяльності та проектного менеджменту шляхом реалізації навчальних проектів у супроводі вчителя, в команді та самостійно

8. Формування особистої відповідальності за результати своєї діяльності на прикладі розробки власних і спільних проєктів.

Зміст курсу відповідає цінностям, які закладені у Державному стандарті базової середньої освіти, сприяє становленню вільної особистості, підтримці самостійності, підприємливості та ініціативності, розвитку критичного мислення та впевненості в собі, формуванню у здобувачів освіти активної громадянської позиції, патріотизму, готовності працювати на благо рідної землі.

Реалізація програми дозволяє досягти наступних обов’язкових результатів навчання

для наступних освітніх галузей: для мовно-літературної освітньої галузі: здатність сприймати, аналізувати, інтерпретувати, критично оцінювати інформацію в текстах різних видів, зокрема інформаційних та художніх текстах, медіатекстах, та використовувати інформацію для збагачення власного досвіду і розвитку; висловлюти власні думки, почуття, ставлення та ідеї, взаємодіяти з іншими особами у письмовій формі, зокрема інтерпретуючи інформаційні та художні тексти; у разі потреби взаємодіяти з іншими особами в цифровому просторі, дотримуючись норм літературної мови;

для математичної галузі: вміння досліджувати проблемні ситуації та виокремлювати проблеми, які можна розв’язувати із застосуванням математичних методів; моделювати процеси і ситуації, розробляти стратегії, плани дій для розв’язання проблем;

 

для природничої галузі: усвідомлення цілісності природничо-наукової картини світу; розвиток наукового мислення, набуття досвіду розв’язання проблем природничого змісту (індивідуально та у співпраці з іншими особами).

для технологічної галузі: реалізація творчого потенціалу здобувача освіти, готовність до зміни навколишнього природного середовища без заподіяння йому шкоди засобами сучасних технологій і дизайну, здатності до підприємливості та інноваційної діяльності, партнерської взаємодії, використання техніки і технологій для задоволення власних потреб; уміння формулювати ідею та втілювати задум у готовий продукт за алгоритмом проектно-технологічної діяльності;

для інформатичної галузі: здатність використовувати цифрові інструменти і технології для розв’язання проблем, розвитку, творчого самовираження. Основні дидактичні принципи, на яких ґрунтується курс: науковість, наочність, доступність, випереджальний характер, особиста значущість, спіральність, наступність, посильність.

Реалізація програми здійснюється через проектну діяльність.

 

Структура курсу:

Міждисциплінарний курс «STEM» складається зі Вступу, 5-х змістових модулів та підсумкового блоку.

У Вступі актуалізуються уявлення про проєкт, і організацію проєктної діяльності; формується уявлення про галузі STEM, STEM-освіту та STEM-професії.

П’ять змістових модулів присвячені вибраним темам, що відповідають змісту природничої, технологічної, інформатичної, соціальної і здоров’язбережувальної освітніх галузей, спрямовані на дослідження феноменів природи, науки і техніки та пов’язаних із ними сфер діяльності людини за класифікатором професій, тобто її взаємодії у системах: «людина – людина», «людина – техніка», «людина – природа», «людина – знак», «людина – образ». Зміст модулів носить пропедевтичний міждисциплінарний характер.

 

Загалом, протягом одного навчального року учням пропонується реалізувати 5 різноманітних проектів, які носять міждисциплінарний характер, поєднуючи природознавчі, технологічні, математичні та інформатичні аспекти пізнання і дослідження.

 

Підсумковий модуль передбачає проведення учнівських хакатонів, захисту учнівських проектів, відвідування регіональних підприємств, організацій та установ, а також проведення STEM-фестивалів та STEM-пікніків.

 

Кожен змістовий модуль  складатися з  5-7 занять, які присвячені:

• науковому бекграунду проєкту;

• технологічним рішенням, пристроям та винаходам у відповідній галузі;

• інженерному дизайну прототипів об'єктів, що вивчаються;

• математичному аналізу, вимірюванням та розрахункам;

 • дослідженню світу професій; • презентації учнівських проектів.

 

Загальний розподіл годин

1 год на тиждень ( 35 год)

6 клас

Теми

Цілі розділу

Кількість годин

ВСТУП

Цілі розділу: Усвідомлення місця Української держави в світовій економіці. Знайомство з поняттям драйвери української економіки. Знайомство із ключовими підприємствами свого регіону, популяризація професій свого регіону. Аналітика професійної діяльності власної родини. Знайомство з поняттям династія.

3 год

Модуль 1. «Людина – людина». Тема дослідження «Пізнай себе та світ навколо себе»

Цілі розділу: Знайомство з професіями майбутнього та необхідними навичками - навичками ХХІ століття. Розвиваємо уміння працювати у команді як навичка ХХІ століття. Hard skills. Soft skills. Знайомство із структурою резюме. Усвідомлення професійних якостей психолога, особистості роботи в різних галузях. Формування лідерських якостей. Усвідомлення шкільного класу як команди однодумців

7 год

Модуль 2. «Людина – природа». Тема «Сад на підвіконні»

Цілі розділу: Знайомство з атласом кімнатних рослин та інструментами та онлайн додатками оцінювання факторів навколишнього середовища, професіями квіткаря, фітодизайнера, флориста, ботаніка, селекціонера, фахівця з захисту рослин, ландшафтного дизайнера. Усвідомлення автоматизації вирощування кімнатних рослин

5 год

Модуль 3. Людина – техніка. Тема «Від возу – до космічної ракети» (6 годин)

Цілі розділу: Знайомство з пристроями та об’єктами, робота, яких базується на обертах колеса. Наукові та технічні відкриття, що лежать у основі роботи транспортних засобів. Введення понять: рух тіла та тепла, переміщення, шлях, траєкторія, швидкість, прискорення, реактивний рух, космічна швидкість. Транспорт майбутнього. Транспортні засоби та інфраструктура. Професії сучасної транспортної системи.

6 год

Модуль 4. Людина – образ. Тема «Я так бачу!»

Цілі розділу: Узагальнення способів закріплення образів: від наскального малюнка до цифрової фотографії та голограми. Кіно, анімація, комп’ютерна графіка, віртуальні світи. Образи реальні та віртуальні. Знайомство із сучасними мовами медіа та професійною діяльністю галузі. Аналіз феномену соціальної мережі, безпечний Інтернет.

5 год

Модуль 5. Людина – знак. Тема «Послідовність Фібоначчі. Золотий переріз.»

Мета: Знайомство з послідовністю та спіралями Фібоначчі у рослинному та тваринному світі. Поезія та музика мовою Фібоначчі. Усвідомлення Золотого перерізу як універсального прояву структурної гармонії. Дослідження золотого перерізу Леонардо да Вінчі.

5 год

Хакатон учнівських проектів. Фестиваль. STEM-практика

Цілі розділу: систематизація, узагальнення застосування на практиці отриманих знань

4 год

ВСЬОГО ГОДИН

 

35 год


 

STEM 6 клас (35 год)

 

Очікувані результати навчання

Пропонований зміст навчального предмета

Кі-ть виділеного часу

Види

навчальної діяльності

 

Компетентнісний потенціал

Вступ (3 години)

Цілі розділу: Усвідомлення місця Української держави в світовій економіці. Знайомство з поняттям драйвери української економіки. Знайомство із ключовими підприємствами свого регіону, популяризація професій свого регіону. Аналітика професійної діяльності власної родини. Знайомство з поняттям династія.

Учень/учениця:

Має уявлення про місце України на світовому ринку, переваги державної економіки, знайомі з поняттями драйвер економіки;

 

Українська держава в світовій економіці. Драйвери української економіки.

1

Перетворення графічної інформації на основі одного джерела в текстову, зокрема з використанням мультимедійних засобів

Вільне володіння державною мовою. Пояснювати спосіб організації національних економік та вплив економічних і фінансових процесів на функціонування суспільства

Учень/учениця:

Має уявлення про людський капітал.

Аналізує якість людського ресурсу та його вплив на економіку держави.

Критично оцінює власні можливості, наявний досвід для виконання поставлених завдань, зокрема в групі.

Обговорює питання, пов’язані з реалізацією проекту державною мовою

Людський капітал. Українці для розвитку української економіки.

Проєкти «Україна – країна моєї мрії», «Моя країни – моє майбутнє»

1

Перетворення графічної інформації на основі одного джерела в текстову, зокрема з використанням мультимедійних засобів.

Визначення серед проблемних ситуацій ті, що розв’язуються математичними методами.

Визначення ризиків впливу сучасних матеріалів, техніки і технологій для навколишнього середовища.

Вільне володіння державною мовою.

усвідомлення економічних та соціальних можливостей і викликів, з якими стикається суспільство

 

Учень/учениця:

Знає ким працюють їх рідні. Аналізує кліматичні, географічні та ресурсні особливості свого регіону.

Працює з картою (Googl Map) свого регіону, району, міста/ селища.

Позначає значні підприємства та компанії на карті регіону.

Критично оцінює власні можливості, наявний досвід для виконання поставлених завдань, зокрема в групі.

Має уявлення про поняття «династія».

Аналізує якості членів своєї сім’ї з позиції їх професії. Усвідомлює співвідношення галузі підприємств та професії, що потрібні у регіоні.

Обговорює питання, пов’язані з реалізацією проекту державною мовою

Мій регіон. Географія, клімат, ресурси мого регіону. Мій регіон на карті України. Ключові підприємства, компанії та організації мого регіону.

Проєкти «Професії мого регіону», «Моя сім’я та професії моїх рідних. Династія.»

1

Робота з картою: визначення координатів адміністративного центру регіону.

Розрахунки відстаней на карті та місцевості, корисні копалини та ключові підприємства регіонів.

Математичні розрахунки: відсотки, округлення чисел, звичайні та десяткові дроби.

Складання родоводу.

 

Вільне володіння державною мовою, компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій, інноваційність, екологічна компетентність, навчання впродовж життя, громадянські та соціальні компетентності

 

Модуль 1. «Людина – людина». Тема дослідження «Пізнай себе та світ навколо себе» (7 годин)

Цілі розділу: Знайомство з професіями майбутнього та необхідними навичками - навичками ХХІ століття. Розвиваємо уміння працювати у команді як навичка ХХІ століття. Hard skills. Soft skills. Знайомство із структурою резюме. Усвідомлення професійних якостей психолога, особистості роботи в різних галузях. Формування лідерських якостей. Усвідомлення шкільного класу як команди однодумців.

Учень/учениця:

Створює власне портфоліо у форматі Power Point чи інших програмах.

Я у світі людей. Який я? Мої таланти та здібності.    

1

Аналіз особистих досягнень та мрій. Знайомство з біографіями видатних людей.

Створення невеликих типових повідомлень/ медіатекстів на захищених цифрових сервісах і в соціальних мережах щодо проблем, пов’язаних з особистим досвідом та освітньою діяльністю

Спілкуватися українською мовою в усній і письмовій формі в різних життєвих ситуаціях, висловлювати думки, почуття, переживання.

Застосовувати математичне мислення, використовувати формули, графічні та статистичні методи, розрахунки, схеми, моделі.

Використовувати цифрові технології для активної участі в суспільному житті, співпраці з іншими особами для досягнення особистих чи соціальних цілей.

Виявляти толерантність і розуміння різних поглядів, переконань

 

 

 

Учень/учениця:

Знає які навички потрібні людині ХХІ століття.

Співвідносить свої здібності з обраною професією своєї мрії.

Має уявлення про Hard та Soft skills.

Навички ХХІ століття. Hard skills. Soft skills. Яких навичок потребує сьогоднішній роботодавець? Професії майбутнього та навички майбутнього.

1

Робота з атласом професій

Спілкуватися українською мовою в усній і письмовій формі в різних життєвих ситуаціях, висловлювати думки, почуття, переживання.

 Визначати власні слабкі і сильні сторони для проектування майбутньої професійної діяльності і власного добробуту

 

Учень/учениця:

Створює резюме у доступних он-лайн програмах або за шаблоном.

Моє перше резюме.

1

Складання особистого резюме за планом.

Спілкуватися українською мовою в усній і письмовій формі в різних життєвих ситуаціях, висловлювати думки, почуття, переживання.

Виявляти закономірності в розвитку демократії та суспільної довіри

 

Учень/учениця:

Має уявлення про професію психолога, навички та освіту, можливості кар’єри.

Створює репортаж за результатами зустрічі.

Має уявлення про вимоги до інтерв’ю, вміє ставити запитання.

Професія психолог. Яка вона. Основні завдання психолога. Психолог у школі.

1

Знайомство з професією психолога.

Спілкуватися українською мовою в усній і письмовій формі в різних життєвих ситуаціях, висловлювати думки, почуття, переживання.

Повага до себе та інших осіб

Учень/учениця:

Має уявлення про значення психолога на виробництві, у сучасній компанії.

Визначає заклади освіти, де можна отримати професії психолога

Психолог на виробництві. Психолог у сучасній компанії. Освіта та навички успішного психолога. Кар’єра психолога

1

Знайомство із закладами освіти, де можна отримати професію психолога.

 

Спілкуватися українською мовою в усній і письмовій формі в різних життєвих ситуаціях, висловлювати думки, почуття, переживання

Діяти в непередбачуваних ситуаціях, визначати мету і досягати її, прогнозувати та оцінювати ризики прийняття рішень.

 

Учень/учениця:

Має уявлення про командну роботу, компетентності, необхідні для цього

Поняття команди у житті, навчанні та професії. Уміння працювати у команді як навичка ХХІ століття. Моя позиція у команді. Бути лідером. Управління командою.

1

Дослідження особистостей роботи у команді

Оформлення власного висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності

Спілкуватися українською мовою в усній і письмовій формі в різних життєвих ситуаціях, висловлювати думки, почуття, переживання.

Виявляти закономірності в розвитку демократії та суспільної довіри

 

Учень/учениця:

Аналізує свої здібності та таланти.

Визначає свої сильні сторони.

Оцінює компетентності власні та однокласників, переваги та недоліки, сильні і слабкі сторони.

Критично оцінює власні можливості, наявний досвід для виконання поставлених завдань, зокрема в групі.

Обговорює питання, пов’язані з реалізацією проекту державною мовою

Шкільний клас як команда однодумців. Що поєднує 11-тилітніх. Спільні проєкти «Галактика 6-го класу і все найцікавіше про нас», «Ми різні – ми рівні»

1

Працює самостійно чи спільно з іншими особами відповідно до наданої інструкції, за потреби розподіляючи частини роботи.

Спілкуватися українською мовою в усній і письмовій формі в різних життєвих ситуаціях, висловлювати думки, почуття, переживання.

Застосовувати математичне мислення, використовувати формули, графічні та статистичні методи, розрахунки, схеми, моделі.

Використовувати цифрові технології для активної участі в суспільному житті, співпраці з іншими особами для досягнення особистих чи соціальних цілей.

Виявляти закономірності в розвитку демократії та суспільної довіри.

Виявляти толерантність і розуміння різних поглядів, переконань.

 

 

Модуль 2. «Людина – природа». Тема «Сад на підвіконні» (5 годин)

Цілі розділу: Знайомство з атласом кімнатних рослин та інструментами та онлайн додатками оцінювання факторів навколишнього середовища, професіями квіткаря, фітодизайнера, флориста, ботаніка, селекціонера, фахівця з захисту рослин, ландшафтного дизайнера. Усвідомлення автоматизації вирощування кімнатних рослин.

Учень/учениця:

Знає основні правила відбору кімнатних рослин та правила догляду за ними.

Має уявлення про основні види кімнатних рослин, їх класифікацію та фізіологічні властивості.

Створює рекомендовані переліки рослин для різних сторін горизонту. Висаджує кімнатні рослини та доглядає за ними

Кімнатні рослини. Корисні і некорисні. Атлас кімнатних рослин.

1

Знайомство з атласом квітів.

Використовувати україномовні джерела для здобуття інформації природничого і технічного змісту.

Підтримувати конструктивні ідеї інших осіб, сприяти їх реалізації

Знаходити, обробляти, зберігати інформацію природничого змісту, перетворювати її з одного виду на інший з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.

Критичне оцінювання інформації природничого змісту, здобутої з різних джерел.

Дотримання авторського права, принципів академічної доброчесності та етичної взаємодії у віртуальному просторі.

Поширювати важливу для суспільства інформацію природничого змісту

 

 

 

Учень/учениця:

Має уявлення про умови вирощування кімнатних рослин.

Оцінює впливу здобутків науки і техніки на якість життя і стан довкілля.

Усвідомлює важливість раціонального природокористування.

Оцінює власні дії у природі з позицій безпеки життєдіяльності, етичних норм і принципів сталого розвитку суспільства.

Цінує розмаїття природи, визнає життя як найвищу цінність.

Умови вирощування рослин. Інструменти та онлайн додатки оцінювання факторів навколишнього середовища.

1

Робота з мобільним додатком Sensor Box for Android, та ресурсо m-ua.info (онлайн-компас).

Дослідження різних умов вирощування рослин.

Використовувати україномовні джерела для здобуття інформації природничого і технічного змісту.

Розв’язувати проблеми природничого змісту за допомогою математичних методів та математичних моделей природних об’єктів, явищ і процесів, графіків, таблиць, діаграм тощо.

Описувати тенденції розвитку природничих наук, техніки і технологій

Визначати та аналізувати проблеми довкілля.

Реагувати на виклики, пов’язані із станом довкілля

Знаходити, обробляти, зберігати інформацію природничого змісту, перетворювати її з одного виду на інший з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.

Планувати та організовувати навчально-пізнавальну діяльність під час досліджень чи розв’язання проблем.

Застосовувати набутий досвід проведення досліджень і природоохоронної діяльності для збереження власного здоров’я і здоров’я інших осіб.

 

Учень/учениця:

Має уявлення про принципи роботи мікроконтролера, мікропроцесора, помпи та інших пристроїв.

Створює простий флораріум.

Усвідомлює інноваційність як запоруку успіху і конкурентної переваги.

Усвідомлює значення технологій у повсякденному житті, необхідність дотримання технологічної послідовності у виготовленні виробів, використання наукового підґрунтя у процесі проектування.

Автоматизація вирощування кімнатних рослин. Проєкти “Автополив”, “Розумна теплиця”.

1

Визначає з допомогою вчителя чи інших осіб етапи дослідження.

Планує дослідження з допомогою вчителя чи інших осіб. Демонструє в роботі під час виготовлення виробу належні особистісні якості. Оцінює результати власної чи спільної проектно-технологічної діяльності на основі заданих критеріїв, усуває наслідки допущених помилок

Використовувати україномовні джерела для здобуття інформації природничого і технічного змісту.

Розв’язувати проблеми природничого змісту за допомогою математичних методів та математичних моделей природних об’єктів, явищ і процесів, графіків, таблиць, діаграм тощо.

Використовувати наукові знання, здобутки техніки і технологій для розв’язання проблем.

Генерувати та втілювати нові ідеї в моделях, розробках, проектах.

Підтримувати конструктивні ідеї інших осіб, сприяти їх реалізації.

Описувати тенденції розвитку природничих наук, техніки і технологій.

Планувати та організовувати навчально-пізнавальну діяльність під час досліджень чи розв’язання проблем.

Генерувати, презентувати та реалізовувати ініціативи для проектної діяльності, ефективного використання природних ресурсів

 

 

Учень/учениця:

Називає професії в галузі ботаніка, фітодизайн, архітектура, хімічні технології, біотехнології.

Професії квіткаря, фітодизайнера. Флориста, ботаніка, селекціонера, фахівець з захисту рослин, хімік, ландшафтний дизайнер, дизайнер інтер’єру.

1

Робота в мережі Інтернет «Професії в галузі ботаніка, фітодизайн, архітектура, хімічні технології, біотехнології»

Використовувати україномовні джерела для здобуття інформації природничого і технічного змісту

Описувати тенденції розвитку природничих наук, техніки і технологій

 

Учень/учениця:

Має уявлення у яких навчальних закладах можна отримати професійну освіту.

Освіта та навички фахівців у галузі квітникарства та фітодизайну.

1

Знайомство із закладами освіти України та світу, де можна отримати освіту та навички фахівців у галузі квітникарства та фітодизайну

Використовувати україномовні джерела для здобуття інформації природничого і технічного змісту

Генерувати та втілювати нові ідеї в моделях, розробках, проектах

Знаходити, обробляти, зберігати інформацію природничого змісту, перетворювати її з одного виду на інший з використанням інформаційно-комунікаційних технологій

 

Модуль 3. Людина – техніка. Тема «Від возу – до космічної ракети» (6 годин)

Цілі розділу: Знайомство з пристроями та об’єктами, робота, яких базується на обертах колеса. Наукові та технічні відкриття, що лежать у основі роботи транспортних засобів. Введення понять: рух тіла та тепла, переміщення, шлях, траєкторія, швидкість, прискорення, реактивний рух, космічна швидкість. Транспорт майбутнього. Транспортні засоби та інфраструктура. Професії сучасної транспортної системи.

Учень/учениця:

Уміє будувати коло різними способами, вимірювати радіус, довжину кола.

Планує послідовність дій для  виготовлення моделі виробу, орієнтовні строки їх виконання, можливості використання цифрових засобів.

Колесо в історії техніки. Пристрої та об’єкти, робота, яких базується на обертах колеса. Радіус. Довжина кола.

Проєкт «Альтернативні двигуни».

1

Добирає, впорядковує, фіксує, перетворює звукову, текстову, графічну інформацію математичного змісту, зокрема в цифровому середовищі

Розпізнає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб ті із запропонованих проблем, які можна розв’язати дослідницьким способом.

Виконує технічний малюнок або ескіз деталей моделі виробу, зазначає інформацію, необхідну для його виготовлення.

Добирає матеріали для виготовлення виробу та розраховує витрати на них.

Визначає самостійно або за допомогою інших осіб послідовність технологічних операцій виготовлення проектованого виробу

 

Використовувати україномовні джерела для здобуття інформації природничого і технічного змісту.

Тлумачити інформацію природничого змісту, описувати в усній чи письмовій формі та аналізувати дослідження мовою природничих наук.

Оперувати математичними поняттями і величинами під час характеристики природних об’єктів, явищ та технологічних процесів

Розв’язувати проблеми природничого змісту за допомогою математичних методів та математичних моделей природних об’єктів, явищ і процесів, графіків, таблиць, діаграм тощо.

Здійснювати вимірювання, фіксувати результати та оцінювати точність вимірювань.

Виявляти дослідницькі проблеми, досліджувати природу самостійно чи в групі, установлювати причиново-наслідкові зв’язки, презентувати результати досліджень.

Описувати тенденції розвитку природничих наук, техніки і технологій.

Генерувати та втілювати нові ідеї в моделях, розробках, проектах.

Знаходити, обробляти, зберігати інформацію природничого змісту, перетворювати її з одного виду на інший з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.

Планувати та організовувати навчально-пізнавальну діяльність під час досліджень чи розв’язання проблем

 

Учень/учениця:

Будує механічні приладів.

Усвідомлює інноваційність як запоруку успіху і конкурентної переваги.

Планує послідовність дій для  виготовлення моделі виробу, орієнтовні строки їх виконання, можливості використання цифрових засобів.

Оцінює впливу здобутків науки і техніки на якість життя і стан довкілля.

Наукові та технічні відкриття, що лежать у основі роботи транспортних засобів.

Проєкт «Некеровані літальні об’єкти».

1

Добирає, впорядковує, фіксує, перетворює звукову, текстову, графічну інформацію математичного змісту, зокрема в цифровому середовищі.

Розпізнає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб ті із запропонованих проблем, які можна розв’язати дослідницьким способом.

Виконує технічний малюнок або ескіз деталей моделі виробу, зазначає інформацію, необхідну для його виготовлення.

Добирає матеріали для виготовлення виробу та розраховує витрати на них.

Визначає самостійно або за допомогою інших осіб послідовність технологічних операцій виготовлення проектованого виробу

 

Використовувати україномовні джерела для здобуття інформації природничого і технічного змісту.

Тлумачити інформацію природничого змісту, описувати в усній чи письмовій формі та аналізувати дослідження мовою природничих наук

Виявляти дослідницькі проблеми, досліджувати природу самостійно чи в групі, установлювати причиново-наслідкові зв’язки, презентувати результати досліджень.

Описувати тенденції розвитку природничих наук, техніки і технологій.

Генерувати та втілювати нові ідеї в моделях, розробках, проектах.

Знаходити, обробляти, зберігати інформацію природничого змісту, перетворювати її з одного виду на інший з використанням інформаційно-комунікаційних технологій

Планувати та організовувати навчально-пізнавальну діяльність під час досліджень чи розв’язання проблем

Учень/учениця:

Має уявлення про явище руху, поняття швидкості, шляху та знають одиниці вимірювання швидкості та шлях.

Рух тіла та тепла. Переміщення. Шлях. Траєкторія. Швидкість. Прискорення. Чому тіло рухається?

1

Дослідження понять: рух, траєкторія, шлях, переміщення, швидкість, прискорення.

Визначає дані, які є необхідними для розв’язання проблемної ситуації.

Використовувати україномовні джерела для здобуття інформації природничого і технічного змісту.

Тлумачити інформацію природничого змісту, описувати в усній чи письмовій формі та аналізувати дослідження мовою природничих наук

Оперувати математичними поняттями і величинами під час характеристики природних об’єктів, явищ та технологічних процесів

Розв’язувати проблеми природничого змісту за допомогою математичних методів та математичних моделей природних об’єктів, явищ і процесів, графіків, таблиць, діаграм тощо.

Здійснювати вимірювання, фіксувати результати та оцінювати точність вимірювань.

Виявляти дослідницькі проблеми, досліджувати природу самостійно чи в групі, установлювати причиново-наслідкові зв’язки, презентувати результати досліджень.

Учень/учениця:

Знає способи вирішення енергетичних та сировинних проблем, пов’язаних з транспортними засобами.

Усвідомлює значення технологій у повсякденному житті, необхідність дотримання технологічної послідовності у виготовленні виробів, використання наукового підґрунтя у процесі проектування.

Планує послідовність дій для  виготовлення моделі виробу, орієнтовні строки їх виконання, можливості використання цифрових засобів.

Оцінює впливу здобутків науки і техніки на якість життя і стан довкілля.

Реактивний рух. Космічна швидкість. Перспективи розвитку транспорту.

Проєкт «Транспорт майбутнього»

1

Створення власного транспорту з підручних матеріалів.

Добирає, впорядковує, фіксує, перетворює звукову, текстову, графічну інформацію математичного змісту, зокрема в цифровому середовищі.

Виконує технічний малюнок або ескіз деталей моделі виробу, зазначає інформацію, необхідну для його виготовлення.

Добирає матеріали для виготовлення виробу та розраховує витрати на них.

Визначає самостійно або за допомогою інших осіб послідовність технологічних операцій виготовлення проектованого виробу

Використовувати україномовні джерела для здобуття інформації природничого і технічного змісту.

Тлумачити інформацію природничого змісту, описувати в усній чи письмовій формі та аналізувати дослідження мовою природничих наук

Оперувати математичними поняттями і величинами під час характеристики природних об’єктів, явищ та технологічних процесів

Розв’язувати проблеми природничого змісту за допомогою математичних методів та математичних моделей природних об’єктів, явищ і процесів, графіків, таблиць, діаграм тощо.

Здійснювати вимірювання, фіксувати результати та оцінювати точність вимірювань.

Виявляти дослідницькі проблеми, досліджувати природу самостійно чи в групі, установлювати причиново-наслідкові зв’язки, презентувати результати досліджень.

Використовувати наукові знання, здобутки техніки і технологій для розв’язання проблем.

Описувати тенденції розвитку природничих наук, техніки і технологій.

Генерувати та втілювати нові ідеї в моделях, розробках, проектах.

Визначати та аналізувати проблеми довкілля.

Відповідально та ощадно використовувати природні ресурси.

Знаходити, обробляти, зберігати інформацію природничого змісту, перетворювати її з одного виду на інший з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.

Планувати та організовувати навчально-пізнавальну діяльність під час досліджень чи розв’язання проблем

Учень/учениця:

Знає ключові види транспортних засобів та етапи їх розвитку.

Розуміє аспекти транспорту.

Транспортні засоби та інфраструктура. Транспорт індивідуальний та громадський.

1

Аналіз карти світу та карти України з метою встановлення рівня розвитку транспортної інфраструктури.

Використовувати україномовні джерела для здобуття інформації природничого і технічного змісту.

Тлумачити інформацію природничого змісту, описувати в усній чи письмовій формі та аналізувати дослідження мовою природничих наук

 

Учень/учениця:

Знає професії сучасної транспортної системи.

Пасажирський та вантажний транспорт. Автомобільний транспорт. Залізниця. Водний транспорт. Повітряний транспорт. Космонавтика. Проєкт «Професії сучасної транспортної системи».

1

Добирає, впорядковує, фіксує, перетворює звукову, текстову, графічну інформацію математичного змісту, зокрема в цифровому середовищі.

Виконує технічний малюнок або ескіз деталей моделі виробу, зазначає інформацію, необхідну для його виготовлення.

Визначає самостійно або за допомогою інших осіб послідовність технологічних операцій виготовлення проектованого виробу

 

Використовувати україномовні джерела для здобуття інформації природничого і технічного змісту.

Тлумачити інформацію природничого змісту, описувати в усній чи письмовій формі та аналізувати дослідження мовою природничих наук

Виявляти дослідницькі проблеми, досліджувати природу самостійно чи в групі, установлювати причиново-наслідкові зв’язки, презентувати результати досліджень.

Описувати тенденції розвитку природничих наук, техніки і технологій.

Генерувати та втілювати нові ідеї в моделях, розробках, проектах.

Знаходити, обробляти, зберігати інформацію природничого змісту, перетворювати її з одного виду на інший з використанням інформаційно-комунікаційних технологій

Планувати та організовувати навчально-пізнавальну діяльність під час досліджень чи розв’язання проблем

Модуль 4. Людина – образ. Тема «Я так бачу!» (5 годин)

Цілі розділу: Узагальнення способів закріплення образів: від наскального малюнка до цифрової фотографії та голограми. Кіно, анімація, комп’ютерна графіка, віртуальні світи. Образи реальні та віртуальні. Знайомство із сучасними мовами медіа та професійною діяльністю галузі. Аналіз феномену соціальної мережі, безпечний Інтернет.

Учень/учениця:

Знає способи закріплення статичних та рухливих зображеннях, носіями інформації та еволюцією їх розвитку.

Статичні образи. Способи закріплення: від наскального малюнка до цифрової фотографії та голограми.

1

Створення GIF-анімації онлайн, об’ємної оптичної ілюзії.

Тлумачити інформацію природничого змісту, описувати в усній чи письмовій формі та аналізувати дослідження мовою природничих наук.

Характеризувати об’єкти, пояснювати природні явища і технологічні процеси з використанням мови природничих наук і наукової термінології

Описувати тенденції розвитку природничих наук, техніки і технологій

 

 

Учень/учениця:

Знає та розрізняє жанри медіа.

Користується різноманітними програмами та сервісами для створення медіапродукту.

Кіно, анімація, комп’ютерна графіка, віртуальні світи. Образи реальні та віртуальні.

1

Добирає та створює з допомогою вчителя чи інших осіб (або самостійно) окремі способи та засоби візуалізації почутого повідомлення для передачі інформації, зокрема щодо літературного твору.

Тлумачити інформацію природничого змісту, описувати в усній чи письмовій формі та аналізувати дослідження мовою природничих наук.

Розв’язувати проблеми природничого змісту за допомогою математичних методів та математичних моделей природних об’єктів, явищ і процесів, графіків, таблиць, діаграм тощо

Характеризувати об’єкти, пояснювати природні явища і технологічні процеси з використанням мови природничих наук і наукової термінології

Описувати тенденції розвитку природничих наук, техніки і технологій

 

Учень/учениця:

Має уявлення про традиційні і новітні медіа, монологічні і інтерактивні.

Взаємодіє з однолітками та створює спільні креативні простори.

Репрезентує себе у різних медіа.

Адекватно добирають інструменти відповідно до мети проекту та жанру медіапродукту.

Обговорює питання, пов’язані з реалізацією проекту державною мовою

Сучасні мови медіа. Як я бачу світ. Як я бачу себе. Я і світ у новітніх медіа.Проєкт-дослідження «Як я бачу себе», «Як я бачу себе», “Погляд через об’єктив” та ін.

1

Дослідження діаграма-колесо “Як я бачу себе”

Відтворює окремі художні засоби для втілення власних творчих намірів.

Формулює та відображає у зручній для сприйняття формі результати розв’язання проблемної ситуації, зокрема з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.

Тлумачити інформацію природничого змісту, описувати в усній чи письмовій формі та аналізувати дослідження мовою природничих наук.

Характеризувати об’єкти, пояснювати природні явища і технологічні процеси з використанням мови природничих наук і наукової термінології

Виявляти дослідницькі проблеми, досліджувати природу самостійно чи в групі, установлювати причиново-наслідкові зв’язки, презентувати результати досліджень

Описувати тенденції розвитку природничих наук, техніки і технологій

Знаходити, обробляти, зберігати інформацію природничого змісту, перетворювати її з одного виду на інший з використанням інформаційно-комунікаційних технологій

 

Учень/учениця:

Має уявлення про феномени віртуальних світів та соціальних медіа.

Свідомо виконує правила захисту власної репутації та мережевого етикету.

Феномен соціальної мережі.

1

Опрацювання правил інтернет-безпеки та інтернет-етики для дітей та підлітків.

Тлумачити інформацію природничого змісту, описувати в усній чи письмовій формі та аналізувати дослідження мовою природничих наук.

Характеризувати об’єкти, пояснювати природні явища і технологічні процеси з використанням мови природничих наук і наукової термінології

Описувати тенденції розвитку природничих наук, техніки і технологій

 

Учень/учениця:

Має уявлення про світ професій у галузі сучасних медіа.

Співставляє необхідні для кар’єри освіту і навички.

Наводять приклади успішних людей.

Професії у фотографії, кінематографії, анімації, комп’ютерному, веб-дизайні, соціальних медіа

1

Робота з ментальними картами.

Тлумачити інформацію природничого змісту, описувати в усній чи письмовій формі та аналізувати дослідження мовою природничих наук.

Описувати тенденції розвитку природничих наук, техніки і технологій

 

Модуль 5. Людина – знак. Тема «Послідовність Фібоначчі. Золотий переріз» (5 годин)

Мета: Знайомство з послідовністю та спіралями Фібоначчі у рослинному та тваринному світі. Поезія та музика мовою Фібоначчі. Усвідомлення Золотого перерізу як універсального прояву структурної гармонії. Дослідження золотого перерізу Леонардо да Вінчі.

Учень/учениця:

Знає поняттям «золотого перерізу» як універсального прояву структурної гармонії.

Характеризує цікаві властивості чисел Фібоначчі.

Обговорює питання, пов’язані з реалізацією проекту державною мовою

Розуміє важливість внеску математиків у загальносвітову культуру.

Послідовність Фібоначчі та математичні вимірювання.

1

Дослідження послідовності та спіралі, розв’язання задач Фібоначчі.

Математичні розрахунки досконалого будинку за правилом золотого перерізу за формулою: довжина / ширина ≈ 1,6

Тлумачити інформацію природничого змісту, описувати в усній чи письмовій формі та аналізувати дослідження мовою природничих наук

Оперувати математичними поняттями і величинами під час характеристики природних об’єктів, явищ та технологічних процесів

Розв’язувати проблеми природничого змісту за допомогою математичних методів та математичних моделей природних об’єктів, явищ і процесів, графіків, таблиць, діаграм тощо

Характеризувати об’єкти, пояснювати природні явища і технологічні процеси з використанням мови природничих наук і наукової термінології

Описувати тенденції розвитку природничих наук, техніки і технологій

Підтримувати конструктивні ідеї інших осіб, сприяти їх реалізації

 

Учень/учениця:

Визначає N-число у послідовності.

Має уявлення про послідовність Фібоначчі

Обговорює питання, пов’язані з реалізацією проекту державною мовою

Алгоритми та послідовність Фібоначчі. Приклади послідовності та спіралі Фібоначчі у рослинному та тваринному світі

1

Перевірка твердження про те, що співвідношення довжини і висоти деяких всесвітньо відомих будівель становить 1,618.

Тлумачити інформацію природничого змісту, описувати в усній чи письмовій формі та аналізувати дослідження мовою природничих наук

Оперувати математичними поняттями і величинами під час характеристики природних об’єктів, явищ та технологічних процесів

Розв’язувати проблеми природничого змісту за допомогою математичних методів та математичних моделей природних об’єктів, явищ і процесів, графіків, таблиць, діаграм тощо

Характеризувати об’єкти, пояснювати природні явища і технологічні процеси з використанням мови природничих наук і наукової термінології

 

Учень/учениця:

Наводить приклади послідовності Фібоначчі та спіралі Фібоначчі у природі: рослини, мушлі та н..

Планує послідовність дій для виготовлення моделі виробу, орієнтовні строки їх виконання, можливості використання цифрових засобів

Обговорює питання, пов’язані з реалізацією проекту державною мовою

Золотий переріз як універсальний прояв структурної гармонії. Пропорції у природі та естетиці. Дослідження золотого перерізу Леонардо да Вінчі.

Проєкт «Пропорції у природі та естетиці».

1

Визначає та описує зв’язки між математичними об’єктами та об’єктами реального світу.

Тлумачити інформацію природничого змісту, описувати в усній чи письмовій формі та аналізувати дослідження мовою природничих наук

Оперувати математичними поняттями і величинами під час характеристики природних об’єктів, явищ та технологічних процесів

Розв’язувати проблеми природничого змісту за допомогою математичних методів та математичних моделей природних об’єктів, явищ і процесів, графіків, таблиць, діаграм тощо

 

Учень/учениця:

Наводить приклади зображень та об’єктів з використанням золотого перетину

Обговорює питання, пов’язані з реалізацією проекту державною мовою

Діагональний та спіральний золотий переріз. Почуття пропорції – це почуття міри.

1

Робота  з інформацією в мережі Інтернет

Тлумачити інформацію природничого змісту, описувати в усній чи письмовій формі та аналізувати дослідження мовою природничих наук

Знаходити, обробляти, зберігати інформацію природничого змісту, перетворювати її з одного виду на інший з використанням інформаційно-комунікаційних технологій

 

Учень/учениця:

Має уявлення про відтворення спіралі Фібоначчі у художніх творах митців.

Наводить приклади використання золотого перерізу у фотографії та живописі для побудови композиції

Знаходить закономірності Фібоначчі у зразках логотипів провідних світових та українських компаній.

Обговорює питання, пов’язані з реалізацією проекту державною мовою.

Усвідомлює взаємозв’язок математики та культури на прикладах із живопису, музики, архітектури тощо.

Золотий перетин в дизайні відомих логотипів. Проєкти «Поезія та музика мовою Фібоначчі»,

1

Створення власного логотипу

Формулює висновки на основі аналізу нескладних у мовному плані невеликих текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів або уривків із них) на знайому тематику

Розрізняє твори різних видів декоративно-ужиткового мистецтва, називає їх творців.

Тлумачити інформацію природничого змісту, описувати в усній чи письмовій формі та аналізувати дослідження мовою природничих наук

Застосовувати досягнення природничих наук і технологій, технічних засобів для втілення мистецьких ідей

 

Хакатон учнівських проектів. Фестиваль. STEM-практика (4 години)

Цілі розділу: систематизація, узагальнення застосування на практиці отриманих знань.

Учень/учениця:

Знає видатних громадян STEM-галузі свого регіону.

Зустрічі з цікавими людьми.

1

Зустрічі з цікавими людьми.

Використовувати україномовні джерела для здобуття інформації природничого і технічного змісту.

 

 

Учень/учениця:

Знає STEM-підприємства свого регіону

Формує свідому та активну життєву позицію – готовність до співпраці в групі, відповідальність, вміння обґрунтовано відстоювати власну позицію, що є передумовою підготовки майбутнього громадянина до життя в демократичному суспільстві.

Презентує результати власної чи спільної проєктно-технологічної діяльності.

Обговорює питання, пов’язані з реалізацією проекту державною мовою

Вказує на конструктивні думки, критично і толерантно ставлячись до різних поглядів.

 Критично оцінює власні можливості, наявний досвід для виконання поставлених завдань, зокрема в групі

Усвідомлює інноваційність як запоруку успіху і конкурентної переваги.

Оцінює впливу здобутків науки і техніки на якість життя і стан довкілля. Розвиває навички критичного мислення як засобу саморозвитку, пошуку і застосування знань на практиці, які є спільними для будьяких видів виробничої діяльності людини.

Екскурсії на підприємства

1

Екскурсії на підприємства

Використовувати україномовні джерела для здобуття інформації природничого і технічного змісту.

Здійснювати вимірювання, фіксувати результати та оцінювати точність вимірювань

Класифікувати об’єкти, явища природи, технологічні процеси

Характеризувати об’єкти, пояснювати природні явища і технологічні процеси з використанням мови природничих наук і наукової термінології

Виявляти дослідницькі проблеми, досліджувати природу самостійно чи в групі, установлювати причиново-наслідкові зв’язки, презентувати результати досліджень

Використовувати наукові знання, здобутки техніки і технологій для розв’язання проблем

Описувати тенденції розвитку природничих наук, техніки і технологій

Генерувати та втілювати нові ідеї в моделях, розробках, проектах

Підтримувати конструктивні ідеї інших осіб, сприяти їх реалізації

 

Учень/учениця:

Знає основні види інформаційних джерел. Визначає вид джерела для реалізації проекту.

Усвідомлює інноваційність як запоруку успіху і конкурентної переваги.

Оцінює впливу здобутків науки і техніки на якість життя і стан довкілля. Розвиває навички критичного мислення як засобу саморозвитку, пошуку і застосування знань на практиці, які є спільними для будьяких видів виробничої діяльності людини.

Презентація підсумкових проєктів. STEM-фестиваль.

1

Презентація підсумкових проєктів. STEM-фестиваль.

Використовувати україномовні джерела для здобуття інформації природничого і технічного змісту.

Здійснювати вимірювання, фіксувати результати та оцінювати точність вимірювань

Класифікувати об’єкти, явища природи, технологічні процеси

Характеризувати об’єкти, пояснювати природні явища і технологічні процеси з використанням мови природничих наук і наукової термінології

Виявляти дослідницькі проблеми, досліджувати природу самостійно чи в групі, установлювати причиново-наслідкові зв’язки, презентувати результати досліджень

Використовувати наукові знання, здобутки техніки і технологій для розв’язання проблем

Описувати тенденції розвитку природничих наук, техніки і технологій

Генерувати та втілювати нові ідеї в моделях, розробках, проектах

Підтримувати конструктивні ідеї інших осіб, сприяти їх реалізації

 

Учень/учениця:

Знає основні види інформаційних джерел. Визначає вид джерела для реалізації проекту.

Усвідомлює інноваційність як запоруку успіху і конкурентної переваги.

Оцінює впливу здобутків науки і техніки на якість життя і стан довкілля. Розвиває навички критичного мислення як засобу саморозвитку, пошуку і застосування знань на практиці, які є спільними для будьяких видів виробничої діяльності людини.

Презентація підсумкових проєктів. STEM-фестиваль.

1

Презентація підсумкових проєктів. STEM-фестиваль.

Використовувати україномовні джерела для здобуття інформації природничого і технічного змісту.

Здійснювати вимірювання, фіксувати результати та оцінювати точність вимірювань

Класифікувати об’єкти, явища природи, технологічні процеси

Характеризувати об’єкти, пояснювати природні явища і технологічні процеси з використанням мови природничих наук і наукової термінології

Виявляти дослідницькі проблеми, досліджувати природу самостійно чи в групі, установлювати причиново-наслідкові зв’язки, презентувати результати досліджень

Використовувати наукові знання, здобутки техніки і технологій для розв’язання проблем

Описувати тенденції розвитку природничих наук, техніки і технологій

Генерувати та втілювати нові ідеї в моделях, розробках, проектах

Підтримувати конструктивні ідеї інших осіб, сприяти їх реалізації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ІІІ. Навчально-методичне та матеріально-технічне забезпечення навчального процесу

 

3.1. Навчально-методичний комплект

1. Модельна навчальна програма «SТEM. 5-6 класи (міжгалузевий інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Бутурліна О.В., Артєм’єва О.Є.)

2. «Цікава наука» – для допитливих дітей старшого віку.

3. Освіторія – онлайновий медіаканал про освіту та виховання дітей в Україні.

4. Школа_інфо – найбільший освітній паблік України з онлайн-уроками, новинами та навчальними лайфхаками.

5. План заходів щодо реалізації Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) до 2027 року (режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-planu-zahodiv-sh-a131r

6. Всеукраїнський освітній інноваційний проєкту «Я – дослідник» (режим доступу: http://yakistosviti.com.ua/uk/Proekt-IA-doslidnik

7. Кращі гендерночутливі STEM-уроки (режим доступу: https://stem-lesson.info/krashhi-stem-uroki/

8. Корисні ресурси для проведення STEAM-уроків (режим доступу: https://educationpakhomova.blogspot.com/2019/12/steam.html

9. STEMRising (ресурси для проведення STEM-занять) (режим доступу: https://educationpakhomova.blogspot.com/2022/01/stem-rising-stem.html

10. Ідеї для створення видовищних STEM-проєктів (режим доступу: https://vseosvita.ua/news/idei-dlia-stvorennia-vydovyshchnykh-stem-proiektiv 35583.html

11. STEM-проєктів від журналу «Колосок» (режим доступу: http://kolosok.org.ua/stem_proekty/

12. Механіка по-українськи (режим доступу: http://surl.li/couvw

13. Steamexperiments (інтернет-ресурс для педагогів, які хочуть впроваджувати STEM та шукають нові ідеї проєктів) (режим доступу: http://steamexperiments.com/

14. Scientix (онлайн-платформа, що містить дидактичні матеріали для вчителів природничо-математичних дисциплін, а також інформує європейську освітянську спільноту про інноваційні освітні конкурси – Європейський STEM-тиждень (STEM Discovery Week) і STEM Ahead Competition) (режим доступу: http://www.scientix.eu/

15. Teacher Stry Science (сайт, що містить матеріали для проведення STEM-проєктів (плани уроків), стратегії навчання і ресурси, які покликані викликати інтерес учнів до наукових досліджень) (режим доступу: http://www.teacherstryscience.org/

16. Збірник матеріалів «STEM-школа–2021» (режим доступу: http://yakistosviti.com.ua/userfiles/image/2021_Zbirnyk_STEMschool_1.pdf

17. Збірник матеріалів «STEM-тиждень – 2021» (режим доступу: http://yakistosviti.com.ua/userfiles/image/Z_STEM-tyzhden2021.pdf

18. Збірник матеріалів «STEM-тиждень — 2020» (режим доступу: http://yakistosviti.com.ua/userfiles/file/2020_ZBIRNYK-STEM-TYZHD.pdf

19. Бібліотечна лабораторія STEM (режим доступу: https://stemlibrarylab.org/lesson-plans/

20. Всеукраїнський  науково-методичний віртуальний STEM-центр (режим доступу: http://stemua.science/

21. Освітній проєкт «STEM-школа» (режим доступу: https://imzo.gov.ua/stem-shkola/)

 

3.2. Матеріально-технічне забезпечення

  1. Персональні комп'ютери.
  2. Ноутбуки
  3. Учнівські гаджети
  4. Google Classroom
  5. Сайт «Всеосвіта»
  6. - Онлайн-школа «На Урок»
  7. Вимірювальне обладнання  кабінету фізики
  8. Обладнання кабінету хімії та біології

 

ІV. Система оцінювання результатів навчання

 

Система оцінювання результатів навчання учнів базується  на положеннях “Рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти” (затверджених наказом Міністерства освіти і науки України 01 квітня 2022 р. за № 289) та “Загальні критерії оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти” (додаток № 2 до наказу № 289)

Основними видами оцінювання результатів навчання учнів, що проводяться закладом, є формувальне, поточне та підсумкове (тематичне, семестрове, річне).

Орієнтовний перелік формувального оцінювання наведено у додатку 1.

Система оцінювання (бальна/рівнева):

 10, 11, 12 – високий рівень (В)

 7, 8, 9 – достатній рівень(Д)

 4, 5, 6 – середній рівень(С)

 1, 2, 3 – початковий рівень(П)

 

Критерії оцінювання предметних та особистісних результатів

 

Рівні навчальних досягнень

Бали

Критерії оцінювання навчальних досягнень

Початковий

1

Учень/учениця розрізняє об'єкти вивчення за допомогою вчителя відповідає на запитання репродуктивного характеру.

2

Учень/учениця відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об'єкт вивчення.  Характеризує явища природи, об’єкти, що вивчаються, на основі свого життєвого досвіду, однослівно відповідає на запитання.

3

Учень/учениця відтворює частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя виконує елементарні завдання

Середній

4

Учень/учениця з допомогою вчителя відтворює основний навчальний матеріал, повторює за зразком певну операцію, дію

5

Учень/учениця відтворює значну частину навчального матеріалу, фрагментарно дає означення понять, законів, величин, одиниць їх вимірювання.

6

Учень/учениця виявляє знання й розуміння основних положень навчального матеріалу; відповідає правильно, але недостатньо осмислено; застосовує знання при виконанні завдань за зразком

Достатній

7

Учень/учениця правильно відтворює навчальний матеріал, знає основоположні теорії і факти, наводить окремі власні приклади на підтвердження певних думок, частково контролює власні навчальні дії

8

Учень/учениця має достатні знання, застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролює власну діяльність; відповіді логічні, хоч і мають неточності

9

Учень/учениця добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, аналізує й систематизує інформацію, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією

Високий

10

Учень/учениця має повні, глибокі знання, використовує їх у практичній діяльності, робить висновки, узагальнення

11

Учень/учениця має гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, знаходить інформацію та аналізує її, ставить і розв'язує проблеми

12

Учень/учениця має системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує, оцінює, узагальнює опанований матеріал, самостійно користується джерелами інформації, приймає обґрунтовані рішення

 

Тематичне оцінювання здійснюється на основі поточного оцінювання із урахуванням проміжних (самостійні роботи) і результатів виконання учнями навчальних проєктів.

 

Оцінка за семестр ставиться за результатами тематичного оцінювання та контролю груп загальних результатів відображених у “Свідоцтві досягнень”:

-          Сприймає, аналізує, інтерпретує, критично оцінює інформацію в текстах різних видів.

-          Досліджує проблемні ситуації, розв’язуючи їх із застосуванням математичних методів; моделює процеси і ситуації.

-          Усвідомлює цілісність природничо-наукової картини світу.

-          Уміє формулювати ідею та втілювати задум у готовий продукт за алгоритмом проектно-технологічної діяльності.

-          Використовує цифрові інструменти і технології для розв’язання проблем, розвитку, творчого самовираження.

Річне оцінювання здійснюється на підставі загальної оцінки результатів навчання за І та ІІ семестри. Окремі підсумкові контрольні роботи не проводяться.

Оцінювання результатів навчання здійснюється: за 12-бальною системою (шкалою), а його результати позначають цифрами від 1 до 12. / у І семестрі за рівневою шкалою; у ІІ семестрі та річне за 12-бальною шкалою.

 

 

V. Список літератури та інформаційних ресурсів

 

  1. Державний стандарт базової середньої освіти (затверджено постановою КМУ від 30 вересня 2020 р. № 898). [Електронний ресурс] : Режим доступу:

https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti

  1. Бутурліна О.В., Артєм’єва О.Є.Модельна навчальна програма з «SТEM. 5-6 класи (міжгалузевий інтегрований курс)»для 5-6 класів Нової української школи. 2021. [Електронний ресурс] : Режим доступу:

Гриф МОН “Рекомендовано” (Наказ МОН № 795 від 12.07.2021 року).

 

 

docx
Додано
18 серпня 2023
Переглядів
1301
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку