КОЛОСІВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення педагогічної ради
від ___.___.2023 р.
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ЗІ SТEM (МІЖГАЛУЗЕВИЙ ІНТЕГРОВАНИЙ КУРС)ДЛЯ 6 КЛАСУ
Розроблено на основі модельної навчальної програми
«SТEM. 5-6 класи (міжгалузевий інтегрований курс)»
(авт. Бутурліна О.В., Артєм’єва О.Є)
Укладач:
Галинський Сергій Федорович
2023
Вступ
Навчальна програма зі SТEM (міжгалузевий інтегрований курс) для 5 класів закладів загальної середньої освіти відповідає Закону України «Про повну загальну середню освіту» (від 16 січня 2020 року № 463-IX, зі змінами); Державному стандарту базової середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 898); Типовій освітній програмі для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 19.02.2021 № 235); модельній навчальній програмі «SТEM. 5-6 класи (міжгалузевий інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авторський колектив Бутурліна О.В., Артєм’єва О.Є.; гриф Міністерства освіти і науки України «Рекомендовано», наказ Міністерства освіти і науки України від 29.09.2021 № 1031).
Метою впровадження міжгалузевого інтегрованого курсу «STEM» у системі базової загальної середньої освіти є рання професійна орієнтація та розвиток уявлень про роль і значення STEM-освіти, STEM-професій та кар’єру в Україні; популяризація та пропедевтика природничої, математичної, інформатичної та технологічної освітніх галузей; розвиток науково-технічної творчості, та створенню умов для розвитку STEM – компетентностей, що визначені Концепцією розвитку природничо-математичної (STEM-освіти) через залучення їх до дослідження, мейкерства, освоєння нових технологій та проектну діяльність.
Завданням курсу є:
- когнітивних навичок, наукової грамотності;
- навичок оброблення інформації, розуміння, інтерпретації, аналізу та екстраполяції емпіричних даних, перевірки їх достовірності, надійності; відображення результатів ефективними способами, прийняття рішень на основі наукових даних;
- інженерного мислення, - виявлення та розв’язання складних проблем на основі аналізу даних, пошук рішень, їх оцінювання та втілення найефективнішого рішення за допомогою технічних засобів;
- науково-дослідницьких навичок - проведення наукових досліджень, висунення, обґрунтування і перевірка гіпотези, експериментування, аналіз даних та підготовка висновків, що підтверджують, спростовують або модифікують гіпотезу, а також спостереження, вимірювання, прогнозування, використання просторово-часових зв’язків, інтерпретація даних;
- алгоритмічного мислення та цифрової грамотності - ефективне використання цифрових технологій для комунікації, обробки інформації, інтерпретації та аналізу даних, формулювання проблем та їх розв’язання у вигляді комп’ютерних алгоритмів, які можуть бути автоматично оброблені;
- складення інструкцій або алгоритмів, що дають змогу виконати певні завдання за допомогою відповідної техніки;
- креативності - якостей, що сприяють творчості здобувачів освіти, здатності до прийняття креативних функціональних рішень, інноваційності (удосконалення існуючих продуктів, процесів та систем);
- технологічних навичок - психомоторних навичок, що пов’язані з правильним та безпечним використанням наукового та технічного обладнання, апаратів та речовин, специфічні для певної галузі, прогнозні та відповідають динаміці ринку праці;
- навичок комунікації - навичок спілкування, ефективної роботи в команді шляхом забезпечення кожному учаснику команди рівного шансу на участь та передачу ідеї з урахуванням спільної відповідальності, встановлення загальних цілей, що дає команді можливість розділити відповідальність за досягнення основних цілей та їх вплив, а також вміння працювати незалежно в команді, бути лідером і виконавцем, розуміти свою роль, знати свої сильні і слабкі сторони, спілкуватися з членами команди чи зацікавленими сторонами ефективними способами[1].
2. Формування цілісного, системного уявлення про феномени природи, науки і техніки.
3. Формування у здобувачів освіти стійкого інтересу до науково-технічної творчості, нових технологій, предметів природничо-математичного циклу та мотивації до їх вивчення.
4. Формування критичного та технічного мислення здобувачів освіти.
5. Рання професійна орієнтація та популяризація STEM-освіти та STEM-професій. 6. Отримання досвіду в мейкерстві, моделюванні, конструюванні, винахідництві, розробці автоматизованих систем і розумних пристроїв, датчиків, програмуванні. 7. Розвиток навичок проєктної діяльності та проектного менеджменту шляхом реалізації навчальних проектів у супроводі вчителя, в команді та самостійно
8. Формування особистої відповідальності за результати своєї діяльності на прикладі розробки власних і спільних проєктів.
Зміст курсу відповідає цінностям, які закладені у Державному стандарті базової середньої освіти, сприяє становленню вільної особистості, підтримці самостійності, підприємливості та ініціативності, розвитку критичного мислення та впевненості в собі, формуванню у здобувачів освіти активної громадянської позиції, патріотизму, готовності працювати на благо рідної землі.
Реалізація програми дозволяє досягти наступних обов’язкових результатів навчання
для наступних освітніх галузей: для мовно-літературної освітньої галузі: здатність сприймати, аналізувати, інтерпретувати, критично оцінювати інформацію в текстах різних видів, зокрема інформаційних та художніх текстах, медіатекстах, та використовувати інформацію для збагачення власного досвіду і розвитку; висловлюти власні думки, почуття, ставлення та ідеї, взаємодіяти з іншими особами у письмовій формі, зокрема інтерпретуючи інформаційні та художні тексти; у разі потреби взаємодіяти з іншими особами в цифровому просторі, дотримуючись норм літературної мови;
для математичної галузі: вміння досліджувати проблемні ситуації та виокремлювати проблеми, які можна розв’язувати із застосуванням математичних методів; моделювати процеси і ситуації, розробляти стратегії, плани дій для розв’язання проблем;
для природничої галузі: усвідомлення цілісності природничо-наукової картини світу; розвиток наукового мислення, набуття досвіду розв’язання проблем природничого змісту (індивідуально та у співпраці з іншими особами).
для технологічної галузі: реалізація творчого потенціалу здобувача освіти, готовність до зміни навколишнього природного середовища без заподіяння йому шкоди засобами сучасних технологій і дизайну, здатності до підприємливості та інноваційної діяльності, партнерської взаємодії, використання техніки і технологій для задоволення власних потреб; уміння формулювати ідею та втілювати задум у готовий продукт за алгоритмом проектно-технологічної діяльності;
для інформатичної галузі: здатність використовувати цифрові інструменти і технології для розв’язання проблем, розвитку, творчого самовираження. Основні дидактичні принципи, на яких ґрунтується курс: науковість, наочність, доступність, випереджальний характер, особиста значущість, спіральність, наступність, посильність.
Реалізація програми здійснюється через проектну діяльність.
Структура курсу:
Міждисциплінарний курс «STEM» складається зі Вступу, 5-х змістових модулів та підсумкового блоку.
У Вступі актуалізуються уявлення про проєкт, і організацію проєктної діяльності; формується уявлення про галузі STEM, STEM-освіту та STEM-професії.
П’ять змістових модулів присвячені вибраним темам, що відповідають змісту природничої, технологічної, інформатичної, соціальної і здоров’язбережувальної освітніх галузей, спрямовані на дослідження феноменів природи, науки і техніки та пов’язаних із ними сфер діяльності людини за класифікатором професій, тобто її взаємодії у системах: «людина – людина», «людина – техніка», «людина – природа», «людина – знак», «людина – образ». Зміст модулів носить пропедевтичний міждисциплінарний характер.
Загалом, протягом одного навчального року учням пропонується реалізувати 5 різноманітних проектів, які носять міждисциплінарний характер, поєднуючи природознавчі, технологічні, математичні та інформатичні аспекти пізнання і дослідження.
Підсумковий модуль передбачає проведення учнівських хакатонів, захисту учнівських проектів, відвідування регіональних підприємств, організацій та установ, а також проведення STEM-фестивалів та STEM-пікніків.
Кожен змістовий модуль складатися з 5-7 занять, які присвячені:
• науковому бекграунду проєкту;
• технологічним рішенням, пристроям та винаходам у відповідній галузі;
• інженерному дизайну прототипів об'єктів, що вивчаються;
• математичному аналізу, вимірюванням та розрахункам;
• дослідженню світу професій; • презентації учнівських проектів.
Загальний розподіл годин
1 год на тиждень ( 35 год)
6 клас
Теми |
Цілі розділу |
Кількість годин |
ВСТУП |
Цілі розділу: Усвідомлення місця Української держави в світовій економіці. Знайомство з поняттям драйвери української економіки. Знайомство із ключовими підприємствами свого регіону, популяризація професій свого регіону. Аналітика професійної діяльності власної родини. Знайомство з поняттям династія. |
3 год |
Модуль 1. «Людина – людина». Тема дослідження «Пізнай себе та світ навколо себе» |
Цілі розділу: Знайомство з професіями майбутнього та необхідними навичками - навичками ХХІ століття. Розвиваємо уміння працювати у команді як навичка ХХІ століття. Hard skills. Soft skills. Знайомство із структурою резюме. Усвідомлення професійних якостей психолога, особистості роботи в різних галузях. Формування лідерських якостей. Усвідомлення шкільного класу як команди однодумців |
7 год |
Модуль 2. «Людина – природа». Тема «Сад на підвіконні» |
Цілі розділу: Знайомство з атласом кімнатних рослин та інструментами та онлайн додатками оцінювання факторів навколишнього середовища, професіями квіткаря, фітодизайнера, флориста, ботаніка, селекціонера, фахівця з захисту рослин, ландшафтного дизайнера. Усвідомлення автоматизації вирощування кімнатних рослин |
5 год |
Модуль 3. Людина – техніка. Тема «Від возу – до космічної ракети» (6 годин) |
Цілі розділу: Знайомство з пристроями та об’єктами, робота, яких базується на обертах колеса. Наукові та технічні відкриття, що лежать у основі роботи транспортних засобів. Введення понять: рух тіла та тепла, переміщення, шлях, траєкторія, швидкість, прискорення, реактивний рух, космічна швидкість. Транспорт майбутнього. Транспортні засоби та інфраструктура. Професії сучасної транспортної системи. |
6 год |
Модуль 4. Людина – образ. Тема «Я так бачу!» |
Цілі розділу: Узагальнення способів закріплення образів: від наскального малюнка до цифрової фотографії та голограми. Кіно, анімація, комп’ютерна графіка, віртуальні світи. Образи реальні та віртуальні. Знайомство із сучасними мовами медіа та професійною діяльністю галузі. Аналіз феномену соціальної мережі, безпечний Інтернет. |
5 год |
Модуль 5. Людина – знак. Тема «Послідовність Фібоначчі. Золотий переріз.» |
Мета: Знайомство з послідовністю та спіралями Фібоначчі у рослинному та тваринному світі. Поезія та музика мовою Фібоначчі. Усвідомлення Золотого перерізу як універсального прояву структурної гармонії. Дослідження золотого перерізу Леонардо да Вінчі. |
5 год |
Хакатон учнівських проектів. Фестиваль. STEM-практика |
Цілі розділу: систематизація, узагальнення застосування на практиці отриманих знань |
4 год |
ВСЬОГО ГОДИН |
|
35 год |
ІІІ. Навчально-методичне та матеріально-технічне забезпечення навчального процесу
3.1. Навчально-методичний комплект
1. Модельна навчальна програма «SТEM. 5-6 класи (міжгалузевий інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Бутурліна О.В., Артєм’єва О.Є.)
2. «Цікава наука» – для допитливих дітей старшого віку.
3. Освіторія – онлайновий медіаканал про освіту та виховання дітей в Україні.
4. Школа_інфо – найбільший освітній паблік України з онлайн-уроками, новинами та навчальними лайфхаками.
5. План заходів щодо реалізації Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) до 2027 року (режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-planu-zahodiv-sh-a131r
6. Всеукраїнський освітній інноваційний проєкту «Я – дослідник» (режим доступу: http://yakistosviti.com.ua/uk/Proekt-IA-doslidnik
7. Кращі гендерночутливі STEM-уроки (режим доступу: https://stem-lesson.info/krashhi-stem-uroki/
8. Корисні ресурси для проведення STEAM-уроків (режим доступу: https://educationpakhomova.blogspot.com/2019/12/steam.html
9. STEMRising (ресурси для проведення STEM-занять) (режим доступу: https://educationpakhomova.blogspot.com/2022/01/stem-rising-stem.html
10. Ідеї для створення видовищних STEM-проєктів (режим доступу: https://vseosvita.ua/news/idei-dlia-stvorennia-vydovyshchnykh-stem-proiektiv 35583.html
11. STEM-проєктів від журналу «Колосок» (режим доступу: http://kolosok.org.ua/stem_proekty/
12. Механіка по-українськи (режим доступу: http://surl.li/couvw
13. Steamexperiments (інтернет-ресурс для педагогів, які хочуть впроваджувати STEM та шукають нові ідеї проєктів) (режим доступу: http://steamexperiments.com/
14. Scientix (онлайн-платформа, що містить дидактичні матеріали для вчителів природничо-математичних дисциплін, а також інформує європейську освітянську спільноту про інноваційні освітні конкурси – Європейський STEM-тиждень (STEM Discovery Week) і STEM Ahead Competition) (режим доступу: http://www.scientix.eu/
15. Teacher Stry Science (сайт, що містить матеріали для проведення STEM-проєктів (плани уроків), стратегії навчання і ресурси, які покликані викликати інтерес учнів до наукових досліджень) (режим доступу: http://www.teacherstryscience.org/
16. Збірник матеріалів «STEM-школа–2021» (режим доступу: http://yakistosviti.com.ua/userfiles/image/2021_Zbirnyk_STEMschool_1.pdf
17. Збірник матеріалів «STEM-тиждень – 2021» (режим доступу: http://yakistosviti.com.ua/userfiles/image/Z_STEM-tyzhden2021.pdf
18. Збірник матеріалів «STEM-тиждень — 2020» (режим доступу: http://yakistosviti.com.ua/userfiles/file/2020_ZBIRNYK-STEM-TYZHD.pdf
19. Бібліотечна лабораторія STEM (режим доступу: https://stemlibrarylab.org/lesson-plans/
20. Всеукраїнський науково-методичний віртуальний STEM-центр (режим доступу: http://stemua.science/
21. Освітній проєкт «STEM-школа» (режим доступу: https://imzo.gov.ua/stem-shkola/)
3.2. Матеріально-технічне забезпечення
ІV. Система оцінювання результатів навчання
Система оцінювання результатів навчання учнів базується на положеннях “Рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти” (затверджених наказом Міністерства освіти і науки України 01 квітня 2022 р. за № 289) та “Загальні критерії оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти” (додаток № 2 до наказу № 289)
Основними видами оцінювання результатів навчання учнів, що проводяться закладом, є формувальне, поточне та підсумкове (тематичне, семестрове, річне).
Орієнтовний перелік формувального оцінювання наведено у додатку 1.
Система оцінювання (бальна/рівнева):
• 10, 11, 12 – високий рівень (В)
• 7, 8, 9 – достатній рівень(Д)
• 4, 5, 6 – середній рівень(С)
• 1, 2, 3 – початковий рівень(П)
Критерії оцінювання предметних та особистісних результатів
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Критерії оцінювання навчальних досягнень |
Початковий |
1 |
Учень/учениця розрізняє об'єкти вивчення за допомогою вчителя відповідає на запитання репродуктивного характеру. |
2 |
Учень/учениця відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об'єкт вивчення. Характеризує явища природи, об’єкти, що вивчаються, на основі свого життєвого досвіду, однослівно відповідає на запитання. |
|
3 |
Учень/учениця відтворює частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя виконує елементарні завдання |
|
Середній |
4 |
Учень/учениця з допомогою вчителя відтворює основний навчальний матеріал, повторює за зразком певну операцію, дію |
5 |
Учень/учениця відтворює значну частину навчального матеріалу, фрагментарно дає означення понять, законів, величин, одиниць їх вимірювання. |
|
6 |
Учень/учениця виявляє знання й розуміння основних положень навчального матеріалу; відповідає правильно, але недостатньо осмислено; застосовує знання при виконанні завдань за зразком |
|
Достатній |
7 |
Учень/учениця правильно відтворює навчальний матеріал, знає основоположні теорії і факти, наводить окремі власні приклади на підтвердження певних думок, частково контролює власні навчальні дії |
8 |
Учень/учениця має достатні знання, застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролює власну діяльність; відповіді логічні, хоч і мають неточності |
|
9 |
Учень/учениця добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, аналізує й систематизує інформацію, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією |
|
Високий |
10 |
Учень/учениця має повні, глибокі знання, використовує їх у практичній діяльності, робить висновки, узагальнення |
11 |
Учень/учениця має гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, знаходить інформацію та аналізує її, ставить і розв'язує проблеми |
|
12 |
Учень/учениця має системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує, оцінює, узагальнює опанований матеріал, самостійно користується джерелами інформації, приймає обґрунтовані рішення |
Тематичне оцінювання здійснюється на основі поточного оцінювання із урахуванням проміжних (самостійні роботи) і результатів виконання учнями навчальних проєктів.
Оцінка за семестр ставиться за результатами тематичного оцінювання та контролю груп загальних результатів відображених у “Свідоцтві досягнень”:
- Сприймає, аналізує, інтерпретує, критично оцінює інформацію в текстах різних видів.
- Досліджує проблемні ситуації, розв’язуючи їх із застосуванням математичних методів; моделює процеси і ситуації.
- Усвідомлює цілісність природничо-наукової картини світу.
- Уміє формулювати ідею та втілювати задум у готовий продукт за алгоритмом проектно-технологічної діяльності.
- Використовує цифрові інструменти і технології для розв’язання проблем, розвитку, творчого самовираження.
Річне оцінювання здійснюється на підставі загальної оцінки результатів навчання за І та ІІ семестри. Окремі підсумкові контрольні роботи не проводяться.
Оцінювання результатів навчання здійснюється: за 12-бальною системою (шкалою), а його результати позначають цифрами від 1 до 12. / у І семестрі за рівневою шкалою; у ІІ семестрі та річне за 12-бальною шкалою.
V. Список літератури та інформаційних ресурсів
Гриф МОН “Рекомендовано” (Наказ МОН № 795 від 12.07.2021 року).