Календарно – тематичний план з інтегрованого курсу «Пізнаємо природу» . 6 клас. Автор Коршевнюк Т.В.
№ за/п |
К-ть годин |
Дата проведення |
Теми розділів та уроків |
Примітка |
|
Тема 1. ВЧИМОСЯ ДОСЛІДЖУВАТИ ПРИРОДУ Як розвиваються наукові знання про природу |
|||||
1 |
1 |
|
Інструктаж з БЖД. Природничі науки. Розвиток знань про природу, використання їх людиною. |
|
|
2 |
1 |
|
Видатні природодослідники України і світу. |
|
|
Як проводити дослідження об’єктів та явищ природи |
|||||
3 |
1 |
|
Правила безпеки життєдіяльності під час досліджень природи. Вибір джерела знань про природу. Вимірювання фізичних характеристик тіла різними способами. |
|
|
4 |
1 |
|
Організація власних спостережень за природою. Спостереження тіл та явищ природи (за вибором учнів). Планування і проведення спостереження об’єктів природи |
|
|
5 |
1 |
|
Моделювання у вивченні природи. Використання експерименту для отримання знань про природу. Планування і проведення експерименту (за вибором учнів). |
|
|
6 |
1 |
|
Відповідальність природодослідника. Добір інформації про об’єкт/явище природи у різних джерел (за вибором учнів). Екскурсія до природничого музею |
|
|
7 |
1 |
|
Узагальнення. Пізнання природи – захоплююча, важлива і відповідальна справа. |
|
|
Тема 2. ДОСЛІДЖУЄМО ТІЛА, РЕЧОВИНИ, ЯВИЩА З чого складаються та як використовуються речовини |
|||||
8 |
1 |
|
Молекули, атоми. Різноманітність речовин. Моделювання молекул речовин. |
|
|
9 |
1 |
|
Метали і неметали, їх властивості та історія використання людиною. |
|
|
10 |
1 |
|
Речовини природного походження і створені людиною, їх застосування. |
|
|
11 |
1 |
|
Розчини: склад і виготовлення. Дослідження розчинності речовин у воді. Виготовлення водного розчину з різним вмістом розчиненої речовини. |
|
|
12 |
1 |
|
Розчини у природі і побуті. |
|
|
13 |
1 |
|
Використання речовин і знань про їхні властивості. |
|
|
Які зміни відбуваються з тілами й речовинами |
|||||
14 |
1 |
|
Різноманітність явищ: механічні, електричні, магнітні, хімічні. Дослідження властивостей магнітів. Дослідження умов плавання тіл. |
|
|
15 |
1 |
|
Механічні явища. Реактивний рух у природі і техніці. Cила пружності. |
|
|
16 |
1 |
|
Виштовхувальна сила (тіло в рідині). Плавання тіл. Переміщення тіл у воді й повітрі. |
|
|
17 |
1 |
|
Статична електрика: причини виникнення, небезпека для здоров’я і способи захисту. |
|
|
18 |
1 |
|
Електричний струм. Електропровідність. Електричний ланцюг. Безпечне користування побутовими електроприладами. Спостереження статичної електрики, практикування способів захисту від цього явища.Складання простих електричних схем. |
|
|
19 |
1 |
|
Виробництво і постачання електроенергії. Спостереження перетворення електричної енергії у світлову, теплову, механічну, звукову Навчальний проєкт Світ без електрики: переваги і недоліки. |
|
|
20 |
1 |
|
Магнітні явища. Властивості й використання магнітів. |
|
|
21 |
1 |
|
Хімічні явища. Ознаки хімічних реакцій. Спостереження ознак хімічних явищ. Навчальний проєкт Хімічна мова. Складання картотеки речовин і хімічних явищ із найближчого оточення |
|
|
22 |
1 |
|
Вивчені явища у природі, побуті, техніці, технологіях. Моделювання іграшок, які рухаються під дією реактивної сили. |
|
|
23 |
1 |
|
Узагальнення. Для дослідження тіл, речовин, явищ використовують спостереження, вимірювання, моделювання, експеримент, класифікування. |
|
|
Тема 3. ДІЗНАЄМОСЯ ПРО ЗЕМЛЮ І ВСЕСВІТ |
|||||
Які зв’язки між оболонками Землі й людиною |
|||||
24 |
1 |
|
Зміни у гідросфері, атмосфері, літосфері, пов’язані з діяльністю людини. |
|
|
25 |
1 |
. |
Природні ресурси. Енергія вітру, Сонця, води |
|
|
26 |
1 |
|
Корисні копалини, їх різноманітність, поширення, використання. Охорона природних ресурсів. |
|
|
27 |
1 |
|
Ґрунти – цінний природний ресурс нашої країни. Склад і властивості ґрунту, роль у природі і використання людиною. |
|
|
28 |
1 |
|
Природні умови і господарська діяльність людини. |
|
|
29 |
1 |
|
Роль науки, техніки і технологій у природокористуванні. |
|
|
30 |
1 |
|
Природні умови і ресурси рідного краю, їхній зв'язок з господарською діяльністю людини. |
|
|
31 |
1 |
|
Традиції шанобливого ставлення українського народу до води, ґрунту, повітря. |
|
|
|
З чого складається Всесвіт та як його досліджують |
||||
32 |
1 |
|
Речовини Всесвіту. Сонячна система. Ознайомлення з джерелами знань про небесні тіла (зоряними мапами й каталогами, комп’ютерними програмами, віртуальними планетаріями та обсерваторіями тощо). |
|
|
33 |
1 |
|
Земля та інші планети Сонячної системи. Спостереження за небом неозброєним оком і з допомогою приладів. |
|
|
34 |
1 |
|
Характеристики і рухи планет. Земля – жива планета. Моделювання відносного розміру, розташування і руху планет, Місяця й Сонця в Сонячній системі |
|
|
35 |
1 |
|
Малі небесні тіла. Зорі, сузір’я, галактики. |
|
|
36 |
1 |
|
Карта зоряного неба. Вплив космічних чинників на Землю. Спостереження за рухом Сонця, зміною фаз Місяця, зоряним небом |
|
|
37 |
1 |
|
Дослідження Всесвіту. Розвиток уявлень про Всесвіт. Екскурсія (віртуальна) до планетарію |
|
|
38 |
1 |
|
Особливості відстаней і часу в космосі. Навчальний проєкт Подорожуємо Місяцем. |
|
|
39 |
1 |
|
Космонавтика в Україні. Здобутки і проблеми людства в освоєнні космічного простору й дослідженні Всесвіту. Навчальний проєкт У пошуках життя на інших планетах |
|
|
40 |
1 |
|
Узагальнення. Земля – планета, що змінюється. Значення науки, техніки і технологій для пізнання природи Землі й проведення досліджень у Всесвіті. |
|
|
Тема 4. ВИВЧАЄМО ЖИВУ ПРИРОДУ ЗЕМЛІ |
|||||
Хто такі мікроорганізми та як їх вивчають |
|||||
41 |
1 |
|
Мікросвіт і мікроскоп. Одна клітина – цілий організм. |
|
|
42 |
1 |
|
Різноманітність одноклітинних організмів, їх роль у природі й житті людини. |
|
|
43 |
1 |
|
Поняття інфекційних хвороб: причини розвитку і заходи профілактики. Навчальний проєкт Невидимі друзі і вороги. |
|
|
Як розмножуються, розвиваються і ростуть організми |
|||||
44 |
1 |
|
Розмноження і розвиток тварин. Навчальний проєкт Як спілкуються тварини. |
|
|
45 |
1 |
|
Способи розмноження рослин. Спостереження різноманітності насінин і плодів. Дослідження умов росту і розвитку рослин. |
|
|
46 |
1 |
|
Схожість нащадків з батьками і відмінності між ними. |
|
|
47 |
1 |
|
Вплив середовища на ріст і розвиток організмів. Вирощування рослини з насінини й висаджування її. |
|
|
Що допомагає людині зорієнтуватись в різноманітті організмів |
|||||
48 |
1 |
|
Способи групування організмів. Ознайомлення з викопними організмами, властивими певному періоду. |
|
|
49 |
1 |
|
Наукова класифікація організмів. Поняття виду організмів. Виявлення і класифікація організмів на основі спостережень і використання простих дихотомічних ключів |
|
|
50 |
1 |
|
Історія життя на Землі. Навчальний проєкт Існування і причини зникнення динозаврів. |
|
|
Як організми взаємодіють між собою та середовищем життя |
|||||
51 |
1 |
|
Екосистеми: компоненти й зв’язки між ними. Харчові ланцюги. Зміни в екосистемах: причини і наслідки. Моделювання екосистеми. |
|
|
52 |
1 |
|
Біосфера – жива оболонка Землі. В.І. Вернадський – видатний український природодослідник. Компоненти біосфери і зв’язки між ними. Дослідження екосистем своєї місцевості (виявлення компонентів і зв’язків між ними). |
|
|
53 |
1 |
|
Космічна роль зелених рослин. Різноманітність екосистем біосфери. Екскурсія(віртуальна) до дендропарку. |
|
|
54 |
1 |
|
Штучні екосистеми. Природні екосистеми України. Навчальний проєкт Живий світ в околицях моєї школи. Створення штучної екосистеми та підтримання її функціонування |
|
|
55 |
1 |
|
Узагальнення. Розмноження організмів забезпечує безперервність життя на Землі. Класифікація як спосіб впорядкування знань про різноманітність організмів. Екосистеми – цілісні системи. |
|
|
Тема 5. ПІЗНАЄМО ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ У ЙОГО СЕРЕДОВИЩІ ІСНУВАННЯ |
|||||
Що важливо знати про нервову систему, ріст і розвиток організму людини |
|||||
56 |
1 |
|
Нервова система та органи чуття. Гігієна зору, слуху, нервової системи. Ознайомлення з сучасними засобами дослідження організму людини. |
|
|
57 |
1 |
|
Режим праці і відпочинку. Сон. Ріст і розвиток організму людини. Самоспостереження: вимірювання свого зросту. Навчальний проєкт Як створити здорове середовище життя людини.
|
|
|
58 |
1 |
|
Вплив навколишнього середовища на ріст і розвиток людини. Складання пам’ятки з безпечного для організму використання комп’ютера, смартфону та інших гаджетів. |
|
|
|
Як знання, природа і техніка допомагають людині піклуватися про здоров’я |
||||
59 |
1 |
|
Залежність здоров’я від природних і технологічних чинників. Дослідження тіл, матеріалів і речовин у найближчому оточенні людини. Навчальний проєкт Ідеальне житло для сучасної людини |
|
|
60 |
1 |
|
Матеріали, техніка і технології для комфортного існування людини. Житло людини як штучна екосистема. Моделювання екосистеми житлового приміщення. |
|
|
61 |
1 |
|
Використання технічних пристроїв і знань про власний організм задля підтримання і зміцнення здоров’я. Навчальний проєкт Гаджети і здоров’я. |
|
|
62 |
1 |
|
Узагальнення. Організм людини - цілісна система, на яку впливає навколишнє середовище. Людина змінює середовище свого існування. |
|
|
Тема 6. ВЧИМОСЯ У ПРИРОДИ І ДБАЄМО ПРО ЇЇ ЗБЕРЕЖЕННЯ |
|||||
Як людина використовує ідеї природи |
|||||
63 |
1 |
|
Взаємодія природи і людини: від первісної до сучасної людини. Природа, творчість, техніка. Моделювання рукотворного об’єкту (конструкції, виробу тощо) за природним зразком. |
Навчальний проєкт Як змінювалось ставлення людини до природи у різні часи. |
|
64 |
1 |
|
Зміни середовища існування людини. Залежність життя й діяльності людини від природи. Виявлення змін в екосистемах своєї місцевості внаслідок діяльності людини. Складання екологічного паспорту пришкільного подвір’я. |
|
|
|
Що робить людство для збереження природи |
||||
65 |
1 |
|
Традиції українського народу щодо збереження природи. Підбір рослин для озеленення пришкільної території |
|
|
66 |
1 |
|
Екологічні проблеми сучасності: причини і способи подолання. Навчальний проєкт Наука і мистецтво. |
|
|
67 |
1 |
|
Енерго- і ресурсозбережувальні технології в житті людини, країни, планети. Еко звички. Розроблення пам’ятки «Відповідальний споживач». Навчальний проєкт Заощадливо, безпечно, зручно |
|
|
68 |
1 |
|
Співпраця України з іншими країнами у справі охорони природи. Роль природничих наук і технологій у збереженні природи. Спостереження природоохоронної діяльності людини в своїй місцевості. |
|
|
69 |
1 |
|
Узагальнення. Природні об’єкти як моделі для техніки і технологій. Взаємодія з природою задля її збереження. Навчальний проєкт Збережемо природу у місці нашого проживання - збережемо чистоту на планеті Земля |
|
|
70 |
1 |
|
Підсумок навчальних досягнень учнів з курсу |
|
|
Практичні завдання в темі уроку виділені курсивом
1