Навчальний посібник для читання "Читайлик"

Про матеріал
Цей посібник допоможе вчителю і батькам навчати читати цікаво і з радістю. У посібнику дібрані вправи на розвиток артикуляційного апарату; вправи на розширення кута зору; вправи для слухового і зорового усвідомлення слів, речень, тексту; вправи на передбачення наступних слів та інші. Вправи, що містяться у посібнику можна використовувати як підготовчі, перед читанням, так і на будь якому етапі уроку чи заняття. Посібник адресовано вчителям і батькам.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Бердичівська загальноосвітня І – ІІІ ступенів школа №5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЧИТАЙЛИК

 

 

 

 

          

Збірник вправ для читання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бердичів 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

Рекомендовано рішенням методичного об'єднання  вчителів початкових класів загальноосвітньої І – ІІІ ступенів школи №5          (протокол № 2  від 25.11.2020р.)

 

 

Укладач: Головенко Алла Борисівна  спеціаліст вищої категорії, вчитель початкових класів ЗОШ №5

 

 

Рецензент:

Горяча В.П. –  спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист, учитель початкових класів.

 

 

Читайлик.: збірник вправ для читання.

 

 

 

 

Цей посібник допоможе вчителю і батькам навчати читати   цікаво і з радістю.

 У посібнику дібрані вправи на розвиток артикуляційного апарату; вправи на розширення кута зору; вправи для слухового і зорового  усвідомлення слів, речень, тексту; вправи на передбачення наступних слів та інші.

Вправи, що містяться у посібнику можна використовувати як  підготовчі, перед читанням, так і на будь якому етапі уроку чи заняття.

  Посібник адресовано вчителям і батькам. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

Вступ

Основна частина

Список літератури

Додатки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Цей посібник допоможе вчителю і батькам навчати читати   цікаво і з радістю. 

Навчити дитину читати означає дати їй ключ від Країни Знань. А навчити читати свідомо і швидко розширити пізнавальні можливості.                                                                                                                                                     У наші дні дитина народжується із ґаджетом у руках.  Замінити ґаджет на книжку  це важливе завдання батьків і вчителів. Діти мають не гаяти час за іграми, а проводити його із користю за читанням.

Вправи посібника можна представити у вигляді гри. Адже  ігрова форма навчання є домінуючою у методиці роботи із дітьми початкових класів. Тому і головне завдання батьків чи вчителя, виконуючи вправи для швидкого читання,  дитину потрібно зацікавити, а не заставити.

У посібнику дібрані вправи на розвиток артикуляційного апарату; вправи на розширення кута зору; вправи для слухового і зорового  усвідомлення слів, речень, тексту; вправи на передбачення наступних слів та інші.

Вправи, що містяться у посібнику можна використовувати як  підготовчі, перед читанням, так і на будь якому етапі уроку чи заняття.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

  1. Читання «на одному диханні»

Дитина швидко і глибоко робить носом вдих і починає читати слова, повільно випускаючи повітря через рот. Наприклад:

                        

                               а) Рік, сон, рак, ліс, рис, око, ніс.                                                                  

                               б) Рука, зима, літо, риба, муха, хата.

 

Вправа розвиває артикуляційний апарат, чітке називання звуків і спокійне дихання під час читання.

Ускладнювати вправу можна додаванням кількості слів за час одного читання. Збільшуючи кількість букв в одному слові.

 

 

 

  1. Читання скоромовок

 

Дитина читає скоромовку у різному темпі за завданням (повільно, нормально, швидко, дуже швидко).

Дитина читає скоромовку різною силою голосу (голосно, звичайно, тихо, пошепки).

Читання скоромовки різними інтонаціями ( розповідна, питальна, оклична).

 

Ворона проворонила вороненя.

 

Ворона проворонила вороненя?

 

Ворона проворонила вороненя!

 

 

Читання скоромовки із логічним наголосом на кожне слово по черзі.

 

Ворона проворонила вороненя.

 

Ворона проворонила вороненя.

 

Ворона проворонила вороненя.

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

3) Читання слів нормально і навпаки по черзі

 

Перше слово читається як завжди, друге — справа наліво, третє —як завжди, четверте — справа наліво і так далі. Наприклад:

 

а)Це мова моїх дідуся й бабусі.

Це авом моїх ясудід й ісубаб

                                       б)Щоб гарно говорити треба знати мову

                                          Щоб онраг говорити аберт знати увом

                                       в)Краще говорить той, хто уважно слухає

                                         Краще ьтировог той отх уважно єахулс

 

Ця вправа розвиває здатність перцептивної та артикуляційної системи працювати при одночасному функціонуванні двох протилежних установок на добре знайомі, звичайні образи і штампи та на нові, незвичайні комплекси.

 

 

4) Читання тільки другої половини слів

При читанні ігнорується перша половина кожного слова та озвучується тільки остання. Лінія розділу проходить приблизно посередині слова, абсолютна точність необов'язкова.

 

а)Мова —це душа народу.

-ва – е – ша - оду .

                                           б)Щоб гарно говорити, багато читай!

                                               Щоб   -рно        -оворити,   -гато  -тай !

                                           в)Нехай слова будуть ясними ,розумними.

                                                 -хай     -ова     -дуть  -ними,      -зумними.     

 

 

Ця вправа акцентує для учня кінець  слова як суттєву його частину, яка потребує саме такого точного сприйняття, що і початок, і формує навичку побуквеного аналізу. Вона сприяє зменшенню дуже розповсюджених помилок, коли правильно дитина читає лише початок слова, а кінець або домислюється, або спотворюється.

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

5) Читання  «замаскованих» слів

 

Учитель пропонує картки зі словами, читання яких утруднено внаслідок різних ліній, штрихів, малюнків, котрі перетинають літери. Ступінь ускладнення, який визначається кількістю ліній, підбирається індивідуально для кожної дитини.

Щоб гарно говорити треба багато читати.

 

6) Читання пунктирно написаних слів

 

 Учитель пропонує картки зі словами, букви в яких написані не повністю(в них відсутні деякі частини), однак так, щоб зберігалась однозначність прочитування слів.

Ця вправа, як і попередня, і наступна, закріплює цілісний зоровий образ літер та їх сполучень. Ступінь руйнування літер поступово збільшується.

 

 

7) Читання накладених одне на одне слів

 

                                                                                                                                  Слова на картках написані так, що одне слово перетинається з іншим. Кількість слів та щільність їх накладання одне на одне поступово підви-щується.                                                                                                                 

 

8) Читання рядків з прикритою    нижньою половиною

 

Чистий аркуш паперу накладається на рядок так, щоби верхні частини літер було добре видно, а нижні знаходились під аркушем. Після прочитування першого рядка аркуш пересувають вниз так, щоб була прикрита нижня частина другого рядка, і так далі. Можна розрізати стару книгуабо газету на смужки з реченнями, а потім в кожній смужці відрізати нижню частину.

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

9) Читання рядків з прикритою верхньою половиною

 

Ця вправа аналогічна попередній,тільки в цьому випадку чистий аркуш паперу накладається на текст так, щоб верхня частина рядка була прикрита, а нижня — відкрита.

 

 

 

10) Класифікація слів на групи

 

Учень отримує  картки, на кожній картці одне слово.  Завдання: прочитати слова і покласти у групу із певною назвою:  «Дерева», «Кущі», «Інструменти», тощо.  Наприклад:

 

а)КУХНЯ     ДИТСАДОК

каструля   Петрик

виделки    Сашко

тарілки    Оленка

                       

                    

 

 

б)Школа           Пори року           Інструменти

                            дошка             літо                       долото

                            зошит             осінь                     пилка

                            пензлик         зима                      рубанок

                            перерва         весна                    молоток 

 

 

 

в)Овочі                    Дерева                 Фрукти                 Кущі

    редька                яблуня                   яблуко                  калина

   цибуля                клен                       лимон                    горобина

   огірок                 тополя                    банан                    бузок                                   

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

Перше – прочитати слово, а друге правильно віднести слово до потрібної групи. Виконання цієї вправи сприяє впевненості у своїх силах, адже виконання першої половини завдання (читання і розуміння прочитаного) дозволили виконати і друге завдання. Вправу можна ускладнювати кількістю слів, складністю слів або не вказуючи назву групи.

 

 

 

11) Відділення слів від псевдослів

 

 Дитині пропонують картки  на одних написані слова ( весна , дівчина, зелений), на інших — псевдослова, тобто беззмістовні  буквосполучення ( впарену, тронгаі, саолаол).

 Потрібно розділити картки на дві групи. Перша група слова, а друга група – псевдослова. Ця вправа розвиває  свідомість читання.  

 

                

                  а)жовтий,тареуи,сонце, ьмранід,виноград,чпвеутбл.

                

                  б)мрпне,малює, дитя, вонеггн,пес, отипн,зелень.

                

                  в)великих, боаллг, мати, вуенкю, точність, щагнкн.

 

 

 

 

12) Пошук у тексті заданих слів

 

Учитель пропонує картки, на яких записані слова, котрі учень повинен якомога швидше знайти в тексті.

Спочатку пропонується зоровий образ слів, пізніше завдання ускладнюється  — сприймання слів на слух.

Можливо, щоб ці слова зустрічалися в тексті декілька разів. Ця вправа формує уміння схоплювати цілісні образи слів, а також розвиває словникову пам'ять.

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

13) Вибір карток зі словами, які збігаються з еталоном

 

За еталон приймається якесь довге слово або псевдослово. Потім учні отримують картки, на яких написано і слово-еталон, і інші слова, які відрізняються від слова-еталона лише однією-двома літерами.

 

 

 

 

а)сітолюмія      сітолємія

сотолюмія     сітолямія

                                               сутолюмія     сітолюмія

                                           

                                            б)революція      резолюція

                                               ревулюйія       революція

                                              риволюція        револуція

                                           

                                           в)залізниця         залазниця

                                              залізнеця          залізнаця

                                              зулізниця          залізниця

 

    

 

Задача дитини — швидко розкласти картки на дві групи: слова, що співпадають з еталоном, і слова, які відрізняються від нього. Ця вправа розвиває здатність до швидкого та точного побуквеного аналізу кожного слова, а також зміцнює словесно-логічну пам'ять.

 

 

14) Читання перевернутого тексту

 

Сторінку звичайного тексту треба перевернути на 180 градусів. Задача дитини — читати, рухаючи очима справа наліво.

Ця вправа, по-перше, сприяє формуванню в пам'яті дитини цілісних еталонів літер завдяки сприйманню їх у незвичайному вигляді, а по-друге, удосконалює координацію рухів очей.

 

 

10

 

 

15) Відновлення пропусків літер у словах

 

Учитель пропонує текст з пропущеними літерами, пропуски позначаються крапками або рисками. Наприклад:

                             

                                а)Пр_йшла спра_жня зим_.

                              

                                б)Б..л..м сн..жк..м з..с..п..л..  л..с..в..   д..р..жк..  .

                              

                                в)Б..л..чк..   стр..бн..л..  з  д..р..в..  на д..р..в..   .У к..гт..к..х  тр..м..л..  с..сн..в..    ш..шк..  .

 

Ця вправа сприяє розвитку словесно-логічної пам'яті завдяки необхідності обліку раніше прочитаних слів.

 

 

16) Відновлення пропусків слів у реченні

 

Пропонується текст або ряд окремих речень з пропущеними словами.

 

а)Два дні віяв різкий,

      холодний ___. Була ___.

          Завірюха ___ всі доріжки.

 

      б) Вдень стало тихо. Біжать

               на вулицю ___, кидають ___один

      в  одного ___, ліплять___.

                                          

                                             в)Білим снігом засипало лісові ___ .

                                             Білка ___ з дерева на ___ . До своєї нори ___

                                              руда, хитра ___. Під ___ тремтить полохливий___ .       

 

Ця вправа, крім техніки читання, розвиває уміння здійснювати смисловий аналіз тексту й постійно орієнуватися на розуміння тексту для читання окремих фрагментів речення, і також формує уміння висувати конкретно обумовлені гіпотези про значення окремих слів і швидко перевіряти ці гіпотези.

 

 

 

 

11

 

 

17) Відновлення пропусків слів у реченні з підказкою деяких літер

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Вправа схожа на попередню, тільки тут пропущене слово підказується

кількома літерами, які визначають його однозначно.

 

              Богдан п_ _ _ в у ліс.

            Було тепло й т - - о.

 

                   Раптом малюк п_ _ _ в

  різкий хруст.

 

                Хлопець з_ _ _ _ _ _я.

                                      Почуття тривоги о_ _ _ _ _о його.

 

Ця вправа, на додаток до попередньої, розвиває вміння одночасно получати висування смислових гіпотез про слово, яке читає дитина, його суворим побуквеним аналізом.

 

 

 

 

                                 18) Пошук смислових нісенітниць

 

Пропонується спеціально підготовлений зв'язний текст або набір окремих речень, де поряд зі звичайними, правильними реченнями, зустрічається такі, котрі містять смислові помилки, які роблять описувану ситуацію смішною.

 

а)Був тихий сонячний день.

                                          Раптом пішов дощ.

Діти не вимокли  під дощем,

                        Тому що заховались під телеграфний стовп.

                                       

                                          б)Швидко розтанув сніг – діти побігли купатися.

                                           У річці плавали крокодили і з радістю катали ді-

                                            тей на своїх спинах.

                                           

 

Задача дитини — швидко виділити якомога більше таких нісенітниць.

 

 

 

12

 

 

19) Складання слів з половинок

 

Треба заготовити від 3 до 10 карток зі словами, розрізати їх на дві частини.

 

зо шит   щоден ник

 

гум      ка   сті   лець

 

Ця вправа розвиває вміння за окремим фрагментом здогадатися про все слово в цілому й одразу ж назвати відсутній фрагмент.

 

 

 

 

20) Проходження словникових лабіринтів

 

Учням повідомляється, що слова можна записати не тільки горизонтально, але й використовуючи вертикальне розташування літер.

 

  БДУ ДЖОИ

ЇЖО  ТМІР

ЄАЛ  УХЛЬ

 

 

 

Після набуття достатньої навички такого читання дитині пояснюється, що написані таким чином слова можна замаскувати зайвими літерами так, щоб в результаті отримати квадрат або прямокутник.

Задача дитини — подолати перешкоди з боку зайвих літер і прочитати слово.

 

                                          а) Зи   му ап. (Зима)

                                        

                                         б) Че р ко б п о та (Робота)

                                       

                                         в) Ви хл роп чи ук (Хлопчик)       

 

 

 

 

 

 

 

13

 

21) Складання речень з окремих слів

 

Речення треба написати на смужках паперу, потім смужки розрізати так, щоб на кожній її частині залишилося лише одне слово. Задача дитини — скласти смужки зі словами так, щоб отримати зв'язне речення.

                         

                  а) Народне ,багатство ,– хліб. (Хліб – народне багатство.)

                

                 б) Хліба ,без, життя, уявити, собі, не, можна. (Без хліба не можна

                   уявити собі життя.)

               

      в) Тому,ставиться,завжди,народ,з, шаною, наш, повагою, до,хліба,і.

                ( Тому наш народ завжди з шаною і повагою ставиться до хліба.)         

 

 

22) Відновлення деформованих слів та

                                         деформованих текстів.

     

     а)   ОДОРІМП   помідор

    ІРОГОК      огірок

     ОЛУБЯН    цибуля

  РОВАН        ворона

  

  б )предмети:                      ознаки:                         дії:

          укар                              рийськом                       иражкінє

         ічо                                жодорийн                      емаразєз

        оловясс                        хийит                               иситчьт 

      

       рука                              морський                       крижаніє

      очі                                  дорожний                     замерзає                 

      волосся                         тихий                          чистить

               

 

    в)                                        сеВна

     сьО і нумила миза. деЙ севна. ляБі дубинків люкажі. З петлих раївк телять рагки, пашки, дидроз .тиДі борлять ляд тапшок дубичонки.

ниВо стрізучають репнатих согтей. (Ось і минула зима. Йде весна. Біля будинків калюжі. З теплих країв летять граки, шпаки, дрозди. Діти роблять для пташок будиночки. Вони зустрічають пернатих гостей.)    

 

 

 

 

14

 

 

Завдання до вправи можуть бути різноманітними:

- збери слова, знайди зайве;

- поєднай слова в групи за якоюсь ознакою;

- назви ті, де є м'який (твердий) приголосний;

- доведи, що всі вони належать до однієї частини мови.

 

23) Відновлення пропусків букв у словах

 

                                              а) С — С— А   (сосна)

                                               Я —И— А   (ялина)

Б  -   М - УК (бамбук)

В — Ш — Я  (вишня)

                                            

                                              б)Ч..ЙН..К(чайник)

                                                М..Л..К..(молоко)

                                                Н..Ж..Ц.. (ножиці)

                                            

                                              в)..БЛ..К.. (яблуко)

                                                 ..К..НЬ  (окунь)

                                                 Б..Р..Б..Н (барабан)      

 

 

24) Збирання асоціативного ряду

Учитель пропонує картку, на ній біля кожного слова — число. Треба знайти ті з них, які чимось пов'язані, поєднати цифри, що розташовані поряд з ними, порахувати отримане число. Ця вправа надзвичайно важлива для розвитку асоціативного мислення.

 

 

5 молоток   6 гора      5 лимон

2 молоко    4 завод     7 кефір

3 лист         1 море     8 біль

1 кіно         3 пальто   5 поле

7 сир          5 зима

 

1 асоціативний ряд:

5 молоток + 8 біль =13

2 асоціативний ряд:

2 молоко + 7 кефір + 7 сир =16

 

 

 

15

 

 

 

 

25) Знайди слова-антоніми (слова-синоніми)

 

     бідний       честь

верхній     ніч

        день          багатий

        ганьба       нижній

 

 

26) Читання тексту через слово

 

 Компас — це прилад для визначення сторін горизонту.

Ця вправа, по-перше, надає різноманітності процесу читання, який вже став для дитини чимось дуже нудним. По-друге, створює у школярів відчуття швидкості, тобто підвищення швидкості читання, а це зміцнює віру в себе.

 

 

27) Дворазова вимова кожного слова

 

Без верби та калини немає України.

 

Ця вправа допомагає дитині проникнути в зміст тексту, який вона читає. За рахунок такої дворазової вимови учень формує слухові образи слів, що і сприяє проникнути в зміст.

 

28) Читання з повторною вимовою деяких слів

 

Озвучуються повторно тільки ті слова, що підкреслив учитель. При цьому підкреслюються лише ті слова, які несуть основні смислові навантаження в реченні.

 

Тоді Сашко швидко побіг

до табору, а Богдан

розгубився і заплакав.

 

Ця вправа особливо корисна для тих  дітей, які вже добре володіють технікою читання, але не завжди можуть виділити зміст з прочитаного.     

 

 

 

 

16

 

 

 

 

 

Ці вправи розвивають і тренують артикуляційний апарат.

 

 

  Вправи направлені на подолання страху в дитини допустити помилку при читанні.  Учитель повинен створювати на уроці ситуацію успіху, де кожна дитина в умовах психологічного комфорту зможе себе проявити. Саме ці принципи покладено в основу цього комплексу вправ. Вправи слід пропонувати в ігровій формі, і, якщо учень зробить помилку, його не слід сварити, навпаки, це буде привід для того, щоб весело посміхнутися разом з дитиною.   Цей комплекс вправ  рекомендовано щоденно або через день.  Системність проведення вправ, терпіння, доброзичливість обов'язково  і дадуть позитивний результат. 

             

                          

 

                                  29) Читай, вставляючи букву  

 

а) В цих словах замість рисок  уявляй собі букву „О” і читай  їх.

Д-бр-,  м-р-з,  г-л-с,  ж-вт-к,  г-л-д,  м-з-к,  с-р-м,  г-р-х,  к-л-,  м-л-к-,  б-л-т,  к-мп-т,  м-л-т-к,  к-л-с-к,  з-л-т-,  б-р-шн-,  м-т- др-м,  п-в-р-т,  п-т-п,  п-р-ш-к, в -л-кн-, г-л-д-м-р.             

 

 

б)Тепер уявляй букву „А”.

М-м-,  б-б-,  б-нк-,  б-н-н,  м-вп-,  б-з-р,  ф-рб-,  х-л-т,  хм-р-,  ч-б-н, ч-шк-,  ч-йк-,   к-н-рк-, л-в-нд-а,  с-в-н-,  -кв-л-нг, -н-н-с,  з-в-рк-,  ш-хт-р,  з-д-ч-,  з-пр-вк-,  б-кл-ж-н,  б-р-б-н, з-б-г-нк-.

 

 

 

в)А тепер букву „Е”.

Л-в, ф-н, ж-л-,  б-р-г,  ш-рш-нь,  с-кр-т,  с-рц-,  ч-р-п,  ск-л-т,  м-нш-,  ц-м-нт, ф-рм-р,  ц-нтн-р, м-ч,  н-рв, ш-ф, н-р-ст,  м-ч-ть,  ш-д-вр,  С-м-н.

 

                                

 

 

 

 

17

                         

                                

 

30) Читання однієї букви

В кожному слові читай тільки першу букву.

 

а) Місто, ананас, ложка, екзамен, щука, експрес, небо, ялинка, трон, апельсин, йод, тарілка, електрика, город, арка, внук, кіт, ас, єнот.

 

б) Тінь, афіша, кінь, асфальт, воля, жито, егоїст, вправа, дно, атака, чобіт, арфа, село, омар, бант, апетит, черевик, ангел.

 

в) Праця, лунає, школа, створює, Батьківщина, багатство, завжди, приспів,

серце, зодчий.

 

 

А тепер читай в словах тільки другу букву.

а) Агроном, море, алея, сонце, один, ананас, сім, ай, океан, муха, арка, ацетон, вісім, азарт, сер, крик, сни, золото, знак, мама, удар, сум, сміх, сцена, місяць.

 

б) Агент, клас, сало, одяг, тьотя, ткач, томат, сніг, в'яз, квас, сіно, сварка, оса, горе, тмин, сам, університет, мер, абияк, масло, струм, сом, іграшка, зозуля, емаль.

 

в) Зарядка, обнова, ямки, гіллячко, жолудь, лісництво, цілющий, кружляють,

краплинки, шелестить, дзвенять, ліс,велетень.

 

 

      31.) Речення із першого стовпчика поєднай із реченням другого.

 

 Прочитай частину вірша  в першому стовпчику, а в  другому – знайти його закінчення.

Тихо спить собі ведмідь.           Здоровенна голова.

Сива кізка скік та скік               Слово „мама” написало.

Стоїть баба снігова,                   Щоб родило жито.

Ой мороз, який мороз!              Хтось надворі гупотить.

По снігу дівча гуляло,               Через річку на то бік.

Сійся жито і пшениця,              Треба взяти нам лопату.

Принесла я вам літечко.            Лиш над містом сонце встане.

Щоб город перекопати,             Всіх пташок проймає дрож.

Ти прокинься рано-рано,          Шкідників ним добуває.

Дзьоб міцний і гострий має,     Буде дітям паляниця.

 

 

18

 

                               

 

                                  32.)  Виправ помилку

 

Знайди в цих словах зайві букви, закресли, щоб утворилося слово.

а)Автобусс, бульцйон, верблюдь, гоойдалка, пальяниця, сиррота, сльон,

 

б)хитьрість, трамввай, навчанння, зозулія, дзьооб, морроз, весьна, малювання

 

в)Зиерно, бересза, проле, зелеєний, довбрий, високимй, ходитив, лисьтя.

 

 

                                   

                               33.) Знайди «зайве» слово

Серед запропонованих слів учень виділяє  зайве слово. Пояснює вибір.

 

а) Слон, тигр, курча, мавпа, жирафа.

 

б) Вчитель, лікар, продавець, директор, сестра.

 

в) Мужній, сміливий, охайний, хоробрий, сильний.

 

г) Веселий, солодка, смачний, розумний, чарівний.

 

 

 

                         34.) Подаруй дитині іграшку

Дітям подарували гарні іграшки. Тарасику дістався тигр,  а Каті — кошеня. А що подарували іншим дітям ? Подумай!!!!!

 

Тарас                      Хом'ячок

Павлик                   Тигр

Христина               Кошеня

Світлана                Папужка

Катя                       Єнот

Микола                  Лисичка

Богдан                   Собака

Люба                      Мишка

Євгенія                  Оленятко

Оксана                   Білка

( З якої літери починається ім'я дитини – з такої і іграшка.)

 

 

19

 

 

 

 

 

                                 35.) Чарівні олівці

Розмалюй квадратики зі словами. Слова, в яких 4 букви— червоним, 3 букви — зеленим, 2 букви — не розмальовуй.

 

ми        ой        сила      за        яр

от         віра      ре         вухо    що

як         на        сіль       це        із

сон       до        яма       де        час

ви        рід        гра       оса      аз

ти         ля        рік        ян        мі

 

 

                                36.) Відгадай слова

 

Замість крапок встав букви так, щоб вони були закінченням усіх слів.

 

 

 

1) абе                        2) чис                             3) каж

деся                              світ                                 див

мі                   ...            се                   ...               бан                  ...

мо                                теп                                   капк

сі                                  са                                    сараф

 

 

 

 

 

 

4) чита                       5) ур                                 6)ліс

варе                             сад                                    час

бажа                            рин                   ...              сір                  ...

віта                              став                                   ві

навча                          шлун                                  сміт

 

 

 

 

20

 

 

 

                                 

 

37.) Подорож у казку

 

В цих словах склади великі букви справа наліво і знайдеш назви казок.

1). Катя, Оля, Борис, Олег, Ліда, Олена, Костя. (Колобок)

2) Андрій, Кирило, Петро, Ірина, Руслан.  (Ріпка)

3) Олександр, Корній, Розалія, Ігор, Світлана.

4) Антон, Кузя, Чарльз, Олексій, Ліля, Анна, Степан, Уляна, Роман.

5) Аліса, Кіндрат, Чук, Ольга, Володя, Оксана, Марія, Йосип, Юля, Дана.

6) Валентина, Еліза, Люба, Раїса, Аза, Цезар.

7) Аманда, Зоя, Ентон, Римма, Едуард, Дмитро, Аркадій, Захар, Олег, Ксенія.

8) Адам, Богдан, Артем, Жанна, Арсен, Ніна, Валерія, Іван, Руслан, Алла, Цибуліно.

9) Олена, Люк, Андрій, Серафима, Ельміра, Роксолана, Кирило.

10) Яна, Неля, Еліза, Чак, Ася, Катерина, Ерік, Келлі, Данило, Алла,Григорій

                                 

 

                                        38.) Чарівні слова

Червоною ручкою впиши пропущені букви і прочитаєш нові слова,

Ін-тр—енти, і—плане-ян-н, ска-е-т-на, цві—нь-ати, по-ару—ти, нав—ти-я, каль—ля-ор, ві-пов—ати, п—слу--ати-я.

 

 

 

 

 Наведені вправи формують різні здібності, що є складовими частинами навичок читання, а також забезпечують об'єднання їх у складніші комплекси. Виконання їх перетворює процес читання на незвичайне, веселе, цікаве заняття, завдяки чому в дитини формується позитивне емоційне ставлення до нього. Більшість дітей, що виконували ці вправи змогли досить ефективно перебороти труднощі, пов'язані з читанням

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21

 

 

 

 

 

 

 

 

39) Читання рядків навпаки по словах.

 

Написане прочитується таким чином, що останнє слово стає першим, передостаннє другим і так далі. Ця вправа звільняє дитину від звичного стереотипу читання зліва направо, розвиває тонкість рухів очей. Наприклад:

 

 

А)Що для мене рідна мова ?

мова рідна мене для що

                                         б)Що таке культура мовлення?

                                            мовлення культура таке що   

                                         в)Гарно говорить той, хто багато читає.

                                            читає багато хто той говорить гарно.

 

 

 

 

40) Читання рядків навпаки по буквах

 

Написане прочитується справа наліво так, що кожне слово, якщо починати

з останнього, озвучується по буквах у зворотному порядку Наприклад:

 

 

а)Це мова мого дитинства.

автснитид огом авом ец

                                           б)Слова – це одяг твоїх думок                                                                                   

                                              комуд хїовт гядо ец авлос

                                           в)Хай думки будуть добрими й розумними!

                                              иминмузор й  имирбод ьтудуб икмуд йах            

 

Ця вправа розвиває уміння точного побуквеного аналізу кожного слова,створює в мовному апараті установку на незвичайні сполучення звуків,

гальмує „вплив” звичних штампів, а також створює передумови для ліквідації досить розповсюджених помилок „дзеркального”читання (коли, наприклад, слово шар дитина читає як раш і не помічає помилки).

 

 

 

 

22

 

 

          

 

Поради  для батьків  молодших  школярів.

 

1. Важлива не тривалість, а частота тренувальних вправ. Пам'ять людини налаштована так, що запам'ятовується не те, що постійне, а те, що миготить: тобто то є, то немає. Тому всі тренувальні вправи треба проводити короткими порціями, але зі значною частотою. Не можна казати: «Поки не прочитаєш, із-за столу не виходь». Для першокласника достатньо домашнього тренування трьома порціями по п'ять хвилин.

 

2. Читання, що дзижчить, було основним елементом при навчанні у школі В. Сухомлинського. Це таке читання, коли дитина читає вголос, напівголосно, зі своєю швидкістю протягом п'яти хвилин.

 

3. Добрі наслідки дає читання перед сном. Останні події дня фіксуються емоційною пам'яттю, й вісім годин сну людина знаходиться під їх впливом. Ще 200 років тому казали: «Студент, науками живучий, учи Псалтир на сон прийдешній».Часто ми радимо дитині прочитати вірш на ніч і книгу покласти під подушку. Ця рекомендація означає одне: останнє враження дня залишається в пам'яті на всю ніч.

 

4. Якщо дитина не любить читати, то їй необхідний такий режим читання, що щадить: дитина прочитає 1-2 рядка й одержує короткочасний відпочинок. Таку можливість дають книжки з великими картинками й одним-двома реченнями внизу.

5. Розвиток техніки читання гальмується через слабку оперативну пам'ять. Дочитавши до четвертого слова, учень уже не пам'ятає перше. Професор І. Федоренко рекомендує такі вправи: багаторазове читання, читання будь-якого тексту в темпі скоромовки, виразне читання з переходом на незнайому частину.

 

6. Вправа «Блискавка» полягає в чергуванні читання в комфортному режимі з читанням на максимально доступній швидкості. За командою «Блискавка» дитина читає із прискоренням протягом 20 секунд спочатку, потім тривалість збільшити до двох хвилин.

 

7. Вправа «Буксир». Дорослий читає зі швидкістю, доступною дітям, а діти намагаються читати про себе, стежити та встигати за дорослим. Перевірку проводити шляхом раптової зупинки.

 

23

 

 

 

 

 

8. Вправа «Хто швидше?». На столі лежать картки зі статтею. Треба знайти конкретну пропозицію в одній із карток, ковзаючи по тексту.

 

9. Вправа «Губи» використовується з метою чіткого розмежування дітьми читання про себе та читання вголос, а також активного зовнішнього промовляння при читанні. За командою «Читати про себе» діти прикладають палець лівої руки до щільно стиснутих губ.

 

Таким чином, батьки можуть вибрати одну з форм або чергувати дані форми та методи роботи, щоби постійно підтримувати читацький інтерес молодшого школяра.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24

 

 

Додаток 1

 

Таблиці Шульте

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25

 

 

Додаток

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

26

 

 

Додаток 2

 

 

Таблиці Зайцева

 

 

 

 

27

 

Додаток 3

Скоромовки

Росте липа біля Пилипа.

 

* * *

Кит кота по хвилях катав -

Кит у воді, кіт на киті.

 

* * *

Обережний хитрий лис

До нори вечерю ніс.

 

* * *

Заболіло горло в горили -

Бо горила багато говорила.

 

 

* * *

Бурі бобри брід перебрели,

Забули бобри забрати торби.

 

* * *

У зливу жахливу під кущем

Дуже змокли жук з джмелем.

 

* * *

Черепаха чаплю вечором

Пригощала чаєм з печивом.

 

* * *

Чорно-білий чорногуз

У болото чорне вгруз.

 

* * *

Тигренятко з тигром-татом

Тренувалися стрибати.

 

* * *

Скриню зі скарбом

Знайшли карась із крабом.

 

 

28

 

 

 

Горох у городі виріс небувалий

Горобці город пограбували.

 

* * *

Миші в шафі шаруділи

Шість шарфів шерстяних з`їли.

 

* * *

Пироги перепечені

Перцем переперчені.

 

* * *

Бабин біб розцвів у дощ.

Буде бабі біб у борщ.

 

* * *

Старий сказав своїм синам:

- Сини,  соліть сало сухою сіллю.

 

* * *

Семен сіно віз – не довіз.

Лишив сани, узяв віз.

 

* * *

Ворона сороці намисто купила,

В намисті сорока намистинки лічила.

 

* * *

Пиляв Пилип поліна з лип.

Притупив пилку Пилип.

 

* * *

Мила митися не вміла.

Мила мило з рук не змила.

 

* * *

Ніс Гриць горіх через поріг.

Став на горіх, упав на поріг.

 

 

29

 

 

 

Додаток 4

Таблиці для збільшення кута зору

 

 

 

 

30

 

 

Список використаних джерел:

 

  1. Бурнейко А.А.  Цікавинки навчання. Розкажіть онуку. 2005
  2. Державний стандарт початкової освіти 2018
  3. Едігей В.Б. Вчимося читати малюк 1995
  4. Зайцев В.М. Таблиці складів
  5. Зайцева Г.Ю. Завдання на розвиток навичок читання. 2005
  6. Карпенко Л.Г. Види роботи над текстом. Початкове навчання та виховання. 2007
  7. Кримовська Н.С. Цікаві завдання з читання. Розкажіть онуку. 2004
  8. Лухтай А.К.  Шляхи вдосконалення техніки читання школярів. 1989
  9. Пальченко І.Г Про вдосконалення техніки читання. Початкова школа. 2005
  10. Пальченко І.Г.  Система вправ для розвитку навичок швидкого читання.  Початкова школа 1991.
  11. Пальченко І.Г. Про навчання дітей швидкого читання і каліграфічного письма. Початкова школа 1993
  12. Державний стандарт початкової освіти 2018
  13.  Типова освітня програма за редакцією О.Я. Савченко
  14. Сарапулова Є.Г. Швидкочитання для першокласників Початкова школа 2008
  15.  Серпухова І. Є. Цікава дидактика 2015
  16. Федоренко І.Т. Шляхи удосконалення техніки читання Початкова школа  1982
  17. Федоренко І.Т Зорові диктанти Початкова школа
  18. Ящук Т.І. Читаємо швидко 2012

 

doc
Додав(-ла)
Головенко Алла
Додано
25 січня 2021
Переглядів
3935
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку