Посібник розроблений згідно Комбінованої системи М.П. Гузика і може бути використаний як додатковий матеріал для учнів на уроки. Він складається з трьох тем. Кожна тема має таку структуру:
Ківерцівська експериментальна школа
Навчальний посібник
І семестр
Шановні семикласники!
Ви починаєте вивчати нови й шкільний предмет – геометрію. Це одна з найдавніших наук. Знати геометрію надзвичайно важливо. Це дуже цікавий предмет. Сподіваюся, ви в цьому скоро переконаєтесь. А сприяти вам буде навчальний посібник, який ви тримаєте в руках.
Посібник складається з трьох тем. Кожна тема має таку структуру:
Нехай Бог посилає вам мудрості у вивченні геометрії!!!
Тема №1. Елементарні геометричні фігури та їх властивості
Урок №1
Елементарні геометричні фігури та їх властивості
Точка – це перша основа геометрії.
Леонардо да Вінчі
Питання
Література
Мерзляк А.Г. та інші Геометрія: підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів – Х.: Гімназія, 2015 рік, § 1, пункти 1 – 3, стор. 12 – 36.
Істер О.С. Геометрія: підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів – К.: Генеза, 2016 рік, § 1 – 3, стор. 6 – 24.
1. Точки і прямі |
||
1.1 |
Геометрія – це наука про геометричні фігури і їх властивості |
|
1.2 |
Планіметрія – це розділ геометрії, в якій вивчаються фігури, які можна розмістити на площині – плоскі. |
|
1.3 |
Теорема – це твердження, істинність якого встановлюють за допомогою доведення
Умова Висновок |
|
1.4 |
Аксіома – це твердження, яке приймають без доведень |
|
1.5 |
Основними фігурами у планіметрії є точка і пряма
|
|
1.6 |
Яка б не була пряма, існують точки, що належать цій прямій, і точки, що їй не належать
В
D |
|
1.7 |
Основна властивість прямої. Через будь-які дві точки можна провести пряму, і тільки одну |
|
1.8 |
Дві прямі, які мають спільну точку, називають такими, що перетинаються. |
|
1.9 |
Теорема. Будь-які дві прямі, що перетинаються, мають тільки одну спільну точку |
|
2. Відрізок і його довжина |
||
2.10 |
Відрізком АВ називається частина прямої, яка складається з точок А, В та всіх точок, що лежать між ними. Точки А, В називають кінцями відрізка, а всі інші точки – внутрішніми точками. |
|
2.11 |
Два відрізки називаються рівними, якщо їх можна сумістити накладанням. |
|
2.12 |
Аксіоми вимірювання відрізків |
|
|
|
|
|
||
2.13 |
Відстанню між точками А і В називають довжину відрізка АВ. |
|
2.14 |
Серединою відрізка АВ називають таку точку |
|
3. Промінь. Кут. Вимірювання кутів |
||
3.15 |
Кожна з частин прямої, утворених при поділі прямої точкою О разом з цією точкою О, називається променем. Точку О називають початком променя. |
|
3.16 |
Два промені, які мають спільний початок, називають доповняльними. |
Промені ВС і ВА – доповняльні |
3.17 |
Частину площини, обмежену двома променями зі спільним початком, називають кутом. |
ОА, АВ – сторони кута, О – вершина кута ОК – бісектриса |
3.18 |
Промені, що обмежують кут, називають сторонами, а їх спільний початок – вершиною кута |
|
3.19 |
Внутрішній промінь, який розбиває кут на два рівні кути, називається бісектрисою кута |
|
3.20 |
Кут, сторони якого – доповняльні промені, називається розгорнутим |
|
3.21 |
Аксіоми вимірювання кутів |
|
Розгорнутий – 180°; Прямий – 90°; Гострий – менше 90°; Тупий – більше 90° |
||
|
|
Урок №2
«Своє серце зверни до навчання,
а свої уші – до розумних речей.»
Книга приповістей Соломонових 23:12
Фронтальне опрацювання матеріалу
Властивості точок і прямих
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1
Завдання 2
Усно виконай вправи:
2.1. Розглянь рис.1 і дай відповіді на запитання:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Завдання 4
Письмово виконай вправи з підручника геометрії за авторством Істера О.С., стор. 10 – 11: 8; 9; 10.
Урок №3
«Бо для Бога нема неможливої жодної речі»
Євангеліє від Луки 1:37
Фронтальне опрацювання матеріалу
Відрізок і його довжина
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Завдання 2.
Виконайте письмово вправи на стор. 21 – 23:
20, 30, 34 (2), 39.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних вправ
Завдання 3.
Виконайте вправу 46 на ст. 24.
Уроки №4, 5
«Гординя людини її понижає,
а честі набуває покірливий духом»
Книга приповістей Соломонових 29:23
Фронтальне опрацювання матеріалу
Промінь. Кут. Вимірювання кутів
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Письмово виконати вправи на стор. 33 – 35:
Завдання 2.
63, 65, 68.
Завдання 3.
70, 73.
Завдання 4.
75.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №7
Ніхто більшої любови не має над ту,
як хто свою душу поклав би за друзів своїх
Євангеліє від Івана 15:13
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Елементарні геометричні фігури та їх властивості
І. Засвоєння термінології до теми
Завдання 1.
ІІ. Узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
Тема №2. Взаємне розміщення прямих на площині
Урок №1
Взаємне розміщення прямих на площині
«Невдача - це просто можливість
почати знову, але вже більш мудро»
Генрі Форд
Питання
Література
Мерзляк А.Г. та інші Геометрія: підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів – Х.: Гімназія, 2015 рік, § 1, пункти 4 – 6, стор. 36 – 54; § 3, пункти 13 – 15, стор. 104 – 123.
Істер О.С. Геометрія: підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів – К.: Генеза, 2016 рік, § 4 – 10, стор. 25 – 69.
1. Суміжні і вертикальні кути |
||
1.1 |
Два кути називають суміжними, якщо в них одна сторона спільна, а дві інші є доповняльними променями. |
|
1.2 |
Теорема. Сума суміжних кутів дорівнює 180° |
|
1.3 |
Два кути називають вертикальними, якщо сторони одного кута є доповняльними променями сторін другого |
|
1.4 |
Теорема. Вертикальні кути рівні |
|
2. Перпендикулярні прямі |
||
2.5 |
Дві прямі називаються перпендикулярними, якщо при їхньому перетині утворився прямий кут.
|
|
2.6 |
Два відрізки називаються перпендикулярними, якщо вони лежать на перпендикулярних прямих. |
|
2.7 |
Відрізок, перпендикулярний до прямої, один кінець якого лежить на цій прямій, називають перпендикуляром, опущеним з точки на пряму. |
|
2.8 |
Довжину перпендикуляра називають відстанню від точки до прямої. |
|
2.9 |
Через кожну точку прямої проходить лише одна пряма, перпендикулярна до даної. |
|
2.10 |
Будь-який відрізок, проведений з точки до прямої, відмінний від перпендикуляра, називається похилою. АВ – перпендикуляр; В – основа перпендикуляра АХ – похила; Х – основа похилої |
|
3. Паралельні прямі |
||
3.11 |
Дві прямі називаються паралельними, якщо вони не перетинаються
|
|
3.12 |
Пряма, яка перетинає дві інші прямі, називається їх січною. З двома даними прямими вона утворює 8 кутів, деякі пари яких мають окремі назви: 3 і 5, 4 і 6 – внутрішні різносторонні; 3 і 6, 4 і 5 – внутрішні односторонні; 2 і 6, 1 і 5, 3 і 7, 4 і 8 – відповідні; 2 і 8, 1 і 7 – зовнішні різносторонні; 2 і 7, 1 і 8 – зовнішні односторонні. |
|
3.13 |
Ознаки паралельності прямих: |
|
1) Дві прямі, які перпендикулярні до третьої прямої, паралельні.
|
|
|
2) Якщо різносторонні кути, утворені при перетині двох прямих січною, рівні, то прямі паралельні. |
|
|
3) Якщо сума односторонніх кутів, утворені при перетині двох прямих січною, дорівнює 180º, то прямі паралельні. |
||
4) Якщо відповідні кути, утворені при перетині двох прямих січною, рівні, то прямі паралельні |
||
3.14 |
Аксіома паралельності прямих Через точку, яка не лежить на даній прямій, проходить тільки одна пряма, паралельна даній. |
|
3.15 |
Властивості паралельних прямих: |
|
1) Якщо дві паралельні прямі перетинаються січною, то різносторонні кути рівні. |
|
|
2) Якщо дві паралельні прямі перетинаються січною, то сума односторонніх кутів дорівнює 180º. |
||
3) Якщо дві паралельні прямі перетинаються січною, то відповідні кути рівні. |
||
4) Якщо пряма перпендикулярна до однієї з двох паралельних прямих, то вона перпендикулярна і до другої.
|
|
|
5) Якщо дві прямі паралельні третій прямій, то вони паралельні. |
||
3.16 |
Відстанню між двома паралельними прямими називають відстань від будь-якої точки однієї з прямих до другої прямої. |
Уроки №2, 3
«…з усіх втрат втрата часу найтяжча...»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Суміжні кути та їх властивості
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконати вправи з підручника (стор. 38): 88, 91, 92, 93, 94.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Письмово виконати вправи з підручника (стор. 38 – 41):
Завдання 3.
86, 98, 107, 108.
Завдання 4.
Виконати вправи за готовими малюнками:
Завдання 5.
Урок №4
«Блаженна людина, що мудрість
знайшла, і людина, що розум одержала»
Книга приповістей Соломонових 3:13
Фронтальне опрацювання матеріалу
Вертикальні кути та їх властивості
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконати вправи (стор. 38): 89, 96.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Письмово виконати вправи з підручника (стор. 40):
Завдання 3.
101 (1), 104.
Завдання 4.
Накресліть прямі а і b, що перетинаються в точці О під кутом 80°.
Завдання 5.
Накресліть таблицю в зошиті та заповніть її.
Даний кут |
Суміжний з ним кут |
Вертикальний йому кут |
60˚ |
|
|
170˚ |
|
|
10˚ |
|
|
90˚ |
|
|
50˚ |
|
|
120˚ |
|
|
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №6
«І пізнаєте правду, а правда
вас вільними зробить!»
Євангелія від Івана 8:32
Фронтальне опрацювання матеріалу
Перпендикулярні прямі. Перпендикуляр
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Завдання 2.
Завдання 3.
Урок №7
«Поводься так, ніби ти вже щасливий,
і ти дійсно станеш щасливішим»
Дейл Карнегі
Фронтальне опрацювання матеріалу
Перпендикулярні прямі та їх властивості
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Завдання 2.
Письмово виконайте вправи з підручника (стор. 45 – 46)
117, 123, 125.
Завдання 3.
Пряма перпендикулярна до відрізка АВ, довжина якого 9 см, і проходить через точку С, яка належить цьому відрізку і ділить його у відношенні 8:10, починаючи з точки А. Знайдіть відстані від точок А і В до прямої .
Урок №8
«Джерело скаламучене чи зіпсутий потік –
це справедливий, що схиляється перед безбожним»
Книга приповістей Соломонових 25:26
Фронтальне опрацювання матеріалу
Паралельні прямі. Аксіома паралельних прямих
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
Завдання 4.
Письмово виконай вправи, стор. 107, 108 підручника: 285, 286, 297.
ІІІ. Відпрацювання навиків розв’язування нестандартних вправ
Завдання 5.
Урок №9
«Тим, хто любить Бога, хто покликаний
Його постановою, усе допомагає на добре»
Послання до римлян 8:28
Фронтальне опрацювання матеріалу
Кути, утворені при перетині двох прямих січною. Ознаки паралельності прямих
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Виконай практичне завдання:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Завдання 3.
Урок №10
«Шукайте ж найперш царства Божого
й правди Його…»
Євангелія від Матвія 6:33
Фронтальне опрацювання матеріалу
Ознаки паралельності прямих
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Повторити тези 2.10 – 2.13 блоку № 2.
Завдання 2.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Завдання 3.
Усно виконати вправи, запропоновані вчителем у презентації.
Завдання 4.
Уроки №11, 12
«Щоб дійти до мети, треба перш за все йти»
Оноре де Бальзак
Фронтальне опрацювання матеріалу
Властивості паралельних прямих. Властивості кутів, утворених при перетині двох паралельних прямих січною
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Письмово виконати вправи з підручника, стор. 120 – 122:
Завдання 2.
328, 330 (2), 334.
Завдання 3.
341, 343.
Завдання 4.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №14
«Я все можу в Тім, Хто мене
підкріпляє, в Ісусі Христі»
Послання до филип’ян 4:13
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Взаємне розміщення прямих на площині
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2
Усно виконати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
Тема №3. Трикутники. Ознаки рівності трикутників
Урок №1
Трикутники. Ознаки рівності трикутників
Геометрія – це інтуїція
Г. Гельмгольц
Питання
Література
Мерзляк А.Г. та інші Геометрія: підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів – Х.: Гімназія, 2015 рік, § 2, пункти 7, 8, стор. 55 – 74, пункти 11, 12, стор. 87 – 97, § 3, пункт 16, стор. 124 – 133.
Істер О.С. Геометрія: підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів – К.: Генеза, 2016 рік, § 11 – 18, стор. 70 – 107.
|
||
1.1 |
Фігуру, яка складається з трьох точок, що не лежать на одній прямій, і трьох відрізків, які сполучають ці точки, називають трикутником.
|
А, В, С – вершини АВ, ВС, АС – сторони
кути
Р = АВ + ВС + АС |
1.2 |
Суму довжин усіх сторін трикутника називають його периметром. |
|
1.3 |
Відрізок, що сполучає вершину трикутника із серединою його протилежної сторони, називають медіаною трикутника. |
– медіана – бісектриса – висота |
1.4 |
Відрізок бісектриси кута трикутника, який сполучає вершину трикутника з точкою протилежною сторони, називають бісектрисою трикутника. |
|
1.5 |
Перпендикуляр, опущений з вершини трикутника на пряму, яка містить протилежну сторону, називають висотою трикутника. |
|
1.6 |
Зовнішнім кутом трикутника називають кут, суміжний із кутом цього трикутника. |
|
1.7 |
Теорема. Зовнішній кут трикутника дорівнює сумі двох внутрішніх кутів трикутника, не суміжних з ним. |
|
1.8 |
Види трикутників за кутами: 1) прямокутний – трикутник, який має один прямий кут; 2) тупокутний – трикутник, який має один тупий кут; 3) гострокутний – трикутник, у якого всі кути гострі.
|
|
1.9 |
Теорема. Сума кутів трикутника дорівнює 180º. |
|
|
||
2.10 |
Фігури, які можна сумістити накладанням, називають рівними. |
|
2.11 |
Якщо кожна з двох фігур дорівнює третій, то перша і друга фігури також рівні.
|
1 2 3 |
2.12 |
Якщо трикутники рівні, то рівні їх відповідні сторони та кути. |
: , ;
|
2.13 |
Теорема (1 ознака рівності трикутників) Якщо дві сторони і кут між ними одного трикутника дорівнюють відповідно двом сторонам і куту між ними другого трикутника, то такі трикутники рівні. |
За двома сторонами і кутом між ними |
2.14 |
Теорема (2 ознака рівності трикутників) Якщо сторона і прилеглі до неї кути одного трикутника дорівнюють відповідно стороні й прилеглим до неї кутам другого трикутника, то такі трикутники рівні. |
За стороною і двома прилеглими кутами |
2.15 |
Теорема (3 ознака рівності трикутників) Якщо три сторони одного трикутника дорівнюють відповідно трьом сторонам другого трикутника, то такі трикутники рівні. |
За трьома сторонами
|
Уроки №2, 3
«Хто стоїть на місці, той відстає»
Давньоримське прислів'я
Фронтальне опрацювання матеріалу
Трикутник та його елементи
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконати вправи, стор. 72 підручника за редакцією О.С. Істера: 264; 265.
ІІ. Відпрацювання умінь та навичок розв’язування вправ
Завдання 3.
Письмово виконати вправи стор. 72 підручника за редакцією О.С. Істера: 266; 268; 271.
Завдання 4.
Письмово виконати вправи стор. 72 – 73 підручника за редакцією О.С. Істера: 272; 275; 276.
ІІІ. Відпрацювання умінь та навичок розв’язування нестандартних вправ
Завдання 5.
Урок №4
«Бджола мала, а й та працює»
Українське прислів’я
Фронтальне опрацювання матеріалу
Зовнішній кут трикутника
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Графічна вправа.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
Уроки №5, 6
«Недостатньо тільки отримувати знання, треба знати їх
застосування. Недостатньо тільки бажати, треба діяти»
Й. Гете, німецький письменник
Фронтальне опрацювання матеріалу
Сума кутів трикутника
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Завдання 3.
Знайдіть невідомі кути трикутникa MNL.
Вказівка. Згадайте теореми : вертикальні кути рівні; сума суміжних кутів дорівнює 180 º.
<M=……………………………
<K=180°-………………………
Завдання 4.
1. Кут величиною 90° називається …
2. Позначення невідомого в рівнянні …
3.Трикутник - це геометрична ...
4.Твердження, яке не потребує доведення …
5.Кут величиною 89 градусів називається ….
6. Дві рівні сторони рівнобедреного трикутника називаються бічними, а третя - ……
7.Трикутники, які можна сумістити накладанням називаються …..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
1). Трикутник – це геометрична фігура що складається із трьох точок, які не лежать на одній прямій, і ...
2). Трикутник називається рівнобедреним, якщо...
3). Якщо два кути в трикутнику рівні, то...
4). Сума кутів трикутника
5). Зовнішній кут трикутника дорівнює
6). Якщо в трикутнику всі кути по 60°, то
А). Цей трикутник рівносторонній.
Б). Трьох відрізків, які попарно сполучають ці точки.
В). У нього дві сторони рівні.
Г). Цей трикутник рівнобедрений.
Д). Дорівнює 180°
Е) Сумі кутів не суміжних з ним
1-…2-…3-….4-…5-….6-…
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
В
А С К
Урок №8
«Не відкладайте на завтра те,
що можна зробити сьогодні»
Бенджамін Франклін
Фронтальне опрацювання матеріалу
Рівність геометричних фігур. Рівні трикутники
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконати вправи за готовими малюнками,
запропоновані вчителем.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Письмово розв’язати вправи:
Завдання 3.
Відомо, що пари трикутників на рисунку рівні.
Запишіть відповідні рівності.
Завдання 4.
Завдання 5.
Вибери правильну відповідь:
а) всі сторони рівні;
б) всі кути рівні;
в) відповідні сторони рівні та відповідні кути рівні;
г) навпроти рівних кутів лежать рівні сторони.
а) вони обидва рівнобедрені;
б) їх можна сумістити накладанням;
в) їх назви однакові;
г) вони обидва прямокутні.
а) = 5 см, ВС = 8 см, АС = 4 см, = 99º;
б) = 77º , А = ;
в) = 8 см;
г) АС = 4 см, ВС = 8 см.
Урок №9, 10
«Мудріший за все час...»
Фалес Мілетський
Фронтальне опрацювання матеріалу
Перша і друга ознаки рівності трикутників
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Виконайте усно вправи:
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Письмово виконати вправи:
Завдання 3.
Розв’яжіть задачі за готовими малюнками, запропоновані вчителем у презентації.
Завдання 4.
Письмово виконати вправи за готовими рисунками:
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ
Завдання 5.
Письмово виконайте вправи:
Урок №11
«Хто стоїть на місці, той відстає»
Давньоримське прислів'я
Фронтальне опрацювання матеріалу
Третя ознака рівності трикутників
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконати вправи стор. 94 підручника за редакцією Істера О.С.: 376, 377.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ
Завдання 4.
Скільки трикутників на малюнку?
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №13
«У величезному саду геометрії кожний
може підібрати собі букет за смаком»
Давид Гільберт, німецький математик
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Трикутники. Ознаки рівності трикутників
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
34° |
27° |
90° |
45° |
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
10 см |
15 см |
21 см |
8 см |
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
В М
5 6
А 9 С К 9 Р
1