Навчальний посібник, містить у собі різновиди художніх розписів, які використовуються у нігтьовому дизайні. Детально викладена інформація про елементи розпису, їх значення та виконання. Посібник може використовуватись майстрами виробничого навчання, викладачами професійно-теоретичної підготовки з професії "Манікюрник".
Міністерство освіти і науки України
Управління освіти і науки
Сумської обласної державної адміністрації
Державний навчальний заклад
«Шосткинський центр професійно – технічної освіти»
Навчальний посібник
«Художній розпис нігтів»
М. Шостка, 2013р
Схвалено навчально – методичною радою ДНЗ «Шосткинський центр ПТО» (протокол № 5 від 27.03.2013 р.)
Упорядник:
М.А. Приходько, майстер виробничого навчання
Рецензент:
С. О. Стенько, заступник директора з навчальної роботи ДНЗ «Шосткинський центр ПТО»
Даний методичний посібник розкриває питання манікюрного дизайну та містить конкретні матеріали, які може використовувати викладач на уроках спецдисциплін, майстер виробничого навчання.
Велика увага приділяється різним технікам художнього розпису нігтів, починаючи від найпростіших і закінчуючи високохудожніми витворами, враховуючи різноманітні види засобів, матеріалів, інструментів.
Посібник містить в собі велику кількість поетапних ілюстрованих інструкцій, які супроводжуються текстом.
Робота рекомендована для використання в теоретичній та практичній діяльності, як для викладачів, так і для майстрів виробничого навчання.
ЗМІСТ
Вступ 4
1.Теорія кольору 5
2. Основні матеріали 6
3. Види художнього розпису на нігтях:
3.1 Розпис в техніці гжель; 8
3.2 Акварельний розпис; 12
3.3 Розпис в техніці гризайль; 14
3.4 Китайський розпис; 16
3.5 Мистецтво декупажу; 19
3.6 Петриківський розпис; 21
3.7 Жостовський розпис; 23
3.8 Тагільський розпис; 27
3.9 Хохломський розпис. 31
Висновок 35
Словник 36
Література 37
Вступ
В нігтьовому сервісі послуга художнього розпису користується великим попитом. За допомогою різноманітних технік, фантазії і натхнення можна створити неперевершені витвори мистецтва.
Дизайн нігтів, або нейл – арт існував ще в Стародавньому Єгипті. В часи фараонів відмінною рисою жінок, були різноманітні прикраси на нігтях. Сучасні ж жінки, можуть прикрасити свої нігті набагато краще ніж єгипетські цариці.
Найбільш популярним різновидом дизайну нігтів є художній розпис. Він займає високу позицію в манікюрній індустрії.
У розписі нігтів головним є: знання теорії кольору, техніка роботи з фарбами, якісні засоби, фантазія і основні прийоми, які дозволяють знайти орієнтир у величезному різноманітті технік.
Сучасний нейл – дизайн важко уявити без народної творчості. В дизайнах нігтів використовують техніки гризайль, акварель, декупаж, гжель, хохлома, а також петриківський, китайський, жостовський, тагільський розпис.
Мистецтво розпису вимагає визначеної майстерності, і надає нескінченні можливості створювати неповторні шедеври, тим самим підкреслюючи індивідуальність та красу жіночих рук, що в свою чергу приносить справжнє задоволення.
4
Теорія кольору
Колір - одна з найважливіших складових нейл – дизайну. Існує ціла теорія кольору, яка дозволяє грамотно поєднувати тони між собою, отримуючи необхідні відтінки, змішуючи фарби, викликати позитивні емоції, за допомогою різних кольорових рішень в дизайні. Знання кольору доповнить багаж знань та допоможе в створенні незвичайних дизайнів.
Колір є могутнім психологічним чинником, який викликає сильні емоції, і тому необхідно знати теорію кольору, та групи основних кольорів.
Знання класифікації кольорів допоможе професійно підбирати приємну палітру фарб для художньої роботи.
Перша група основних кольорів (перші кольори). Це чисті кольори , які не можна отримати при змішуванні інших кольорів. Це кольори, з яких отримують всі інші кольори частіше додаванням різної кількості чорного та білого.Перші кольори - це червоний, жовтий, синій.
Кольори другої основної групи (другі кольори), виникають при змішуванні рівних частин двох перших кольорів. Другі кольори – це помаранчевий (1:1 червоний і жовтий), зелений (1:1 жовтий і синій), фіолетовий (1:1синій і червоний).
Кольори третьої основної групи (треті кольори), виникають при змішуванні рівних частин одного з перших кольорів і одного з найближчих других кольорів. Треті кольори – це червоно – помаранчевий і червоно – фіолетовий, синьо – фіолетовий і синьо – зелений, жовто – зелений і жовто – помаранчевий.
Додаткові кольори. Це кольори які розташовані на кольоровому коліодин напроти одного.
Безкольоровими вважаються чорний і білий.
5
Основні матеріали
Художній витвір неможливо створити без якісних матеріалів, інструментів і уміння володіти ними.
Пензлі бувають різних розмірів, форми і якості. Для малювання на нігтях краще використовувати пензлі маленьких розмірів і виготовлених з натуральних матеріалів.
За формою кінчика пензлики бувають:
Пензлик з гострим кінчиком. Використовується для виконання дрібних елементів.
Круглий пензлик. Використовується для малювання пелюсток.
Плоский пензлик (прямий, скошений). Використовується для малювання подвійного мазка, пелюстка квітки, листя, бутонів.
6
Плоскі пензлики. Використовуються для малювання подвійного декоративного мазка.
Пензлик з довгими ворсом. Використовується для проведення довгих, тонких ліній – стебла, вітки, гілки.
Віялоподібний пензлик. Використовується для плавного переходу від одного кольору до іншого, а також для створення спеціальних ефектів.
Варіації з кольором, відблисками і яскравими фарбами додають оригінальність і неповторність нігтьовому дизайну і викликають відмінний настрій.
Акрилові фарби мають такі властивості:
- покриваність – здатність пігментованого лакофарбного матеріалу при рівномірному нанесенні на поверхню робити невидимим колір нижнього шару;
- міцність покриття – збільшує час життя нанесеного зображення;
- змішуваність – здатність фарб змішуватись між собою для утворення чіткого кольору;
- світлостійкість – здатність пігменту протистояти змінам під впливом сонячного світла.
Акварель – особливий вид фарби. Вона дуже легко змішується з водою, завдяки цьому можна отримати фарбу різної густоти, створювати прозору суспензію тонкого пігменту, створювати найбільш м’які кольорові переходи, придавати роботі ефект легкості. 7
Розпис в техніці гжель.
Російський фарфор з народним яскраво – синім розписом можна порівняти з повітряною колискою, або зимовою казкою російського саду. Придивляючись до тонкого фарфорового посуду – ви одразу ж зануритесь в аромат фантастичних квітів, насолодитесь красою зимових пейзажів і блакитного орнаменту. Мистецтво гжелі на сьогоднішній день дуже популярне, а саме слово виникає від процесу виготовлення цього дивовижно - красивого посуду. Його жгли, обжигали, звідси і назва «жгель», пізніше перетворившись в «гжель».
Техніка виконання елементів.
За допомогою пензлика з гострим кінчиком, та синьої фарби відпрацьовуємо дрібні, прості елементи.
Прямі лінії.
Візьміть пензлик як олівець, мокніть в фарбу синього кольору і торкаючись поверхні тільки кінчиком, проведіть пряму лінію.
Крапки.
Тримаючи пензлик вертикально,
виконайте крапки за допомогою техніки притискання.
Смужки.
Прикладіть пензлик частково і протягніть, утвориться широка смужка.
8
Бордюри.
За допомогою техніки обертання утворюються візерунки у вигляді бордюрів.
Крапельки.
За допомогою техніки повного притискання пензлика утворюються гілочки, пелюстки, листочки.
Мазок з відтінком.
Сутність цього мазка полягає в тому, що відбиток від пензлика залишається в плавному переході кольору – від темного до світлого.
Для виконання цієї техніки потрібно правильно розподіляти фарби на пензлику – з однієї сторони її повинно бути більше . Використовуємо плоский пензлик для подвійного мазка.
9
Малювання птаха.
Малюємо птаха, за допомогою різних технік.
Створення різноманітних композицій.
Покриваємо нігті білим лаком.
По краю нігтя, фарбою блакитного кольору наносимо рамку однакової товщини.
Трохи нижче центру нігтя виконуємо квітку за бажанням (троянду, ірис , нарцис), але обов’язково в синьо – блакитних тонах.
Взявши на пензлик одразу дві фарби – блакитну і темно – синю, виконуємо завитки, нагадуючи листочки.
Світлим золотом наносимо дрібні завитки, які посилять яскравість синів відтінків.
За допомогою дрібних елементів прикрашаємо рамку медальйону (крапки, намисто), та підсилюємо тіні, тим самим оживлюємо його. Покриваємо нігті закріплювачем.
10
11
Акварельний розпис.
Акварель - (від французької aguarelle «водна краска») один з видів живопису водними фарбами. В склад зв’язувальної речовини акварелі входить насамперед рослинний клей.
Акварель отримала початок ще в давні часи. У візантійському мистецтві акварель використовувалась для прикрас церковних книжок.
До XVІІ століття грала допоміжну роль в мистецтві. Вперше вона стає самостійним родом живопису в Англії, а пізніше і в інших странах Європи.
Створення різноманітних композицій.
Акварель – ідеальний засіб для зображення квітів. Акварельна техніка дозволяє створювати ефект м’якості, легкості і тонких кольорових переходів.
Випадкові ефекти, отримані при роботі з цими фарбами перетворюють результат творчості майстра в неповторні витвори.
Лесировка, або світіння – прийом, подібний по своїй суті світлофільтрам.
Для досягнення цього ефекту розводимо фарбу великою кількістю води, а в кожному наступному – зменшуємо. При цьому на перший шар наносимо інший колір. Перекриваючись, шари фарби створюють красиві світляні переходи. Важливе правило лесировки: кожен наступний шар повинен бути сухим. В іншому випадку колір може змішатися з невисохлою фарбою і прозорість зникне.
Пом’якшення краю і відмивання. Для виконання цього прийому наносимо мазок густого кольору і вологим пензликом розмиваємо для утворення світлої сторони. Зводимо колір до центру, пом’якшуючи контур пелюсток вологим пензликом. Промальовуємо інші дрібні елементи.
Висвітлення.
Для висвітлення темних ділянок, або створення відблисків просохлу фарбу промокаємо вологим пензликом. Таким чином можна зняти невеличку кількість фарби. Покриваємо нігті закріплювачем.
12
13
Розпис в техніці гризайль.
Гризайль: гра напівтонів, перехід світлотіней в сірій, коричневій, або синій гамі, здавна використовувалась у розписі фаянсу, гравюрі, набитті тканини, або прикраси інтер’єру. В сучасному світі цю техніку можна використовувати в дизайні нігтів.
Використовуючи досвід китайських митців, в дизайні нігтів можна виконувати сюжети з зображенням сосен, східних домівок, квітів або тварин.
Створення різноманітних композицій.
Крок 1. Виконайте заливку фону акриловими фарбами технікою «акварель». Використовуючи при цьому колір слонової кістки, охру (колір піску), персиковий рожевий і зелень болотну.
Крок 2. Залишаючи середній палець вільним, виконуємо на інших нігтях силуети сосен. Так, як сосни у нас знаходяться на задньому плані, і ми бачимо їх далеко, малюємо дерева світлими по тону (не використовуючи темні кольори фарб). Крону сосни можна показати злегка розмитою, з нечіткими контурами, злегка як в серпанку. Колір сосен робимо з тих же кольорів, що й фон дизайну, тільки болотної зелені додаємо більше.
Крок 3. На середньому пальці малюємо пагоду. Для її створення малюємо темним контуром каркас, строго дотримуючись всіх правил симетрії. Потім тонуємо стіни таким чином, щоб передня стіна, яка дивиться на глядача, була більше світла, ніж бічні стіни. Також темним кольором виконуємо арки вікон.
Крок 4. На передньому плані чорним кольором малюємо гілки китайської сосни. Голки наносимо тонкими штрихами зібрані в пучки. Для малювання голок використовуємо зелень з невеликим додаванням фіолетового кольору.
Крок 5. Запалюємо дизайн теплими променями ранкового сонця. На безіменному пальці пастельним жовтим кольором наносимо м'який силует сонця. Цим же кольором виконуємо світло на стовбурах дерев, жовті відблиски на гілках і голках сосен переднього плану. На мізинці малюємо ієрогліфи.
Крок 6. Покриваємо нігті закріплювачем.
14
15
Китайський розпис
Найпопулярніша новинка в нейл-арті сьогодні - це китайський розпис на нігтях. Інтерес до східної культури в даному прояві виник на початку тисячоліття, адже тоді жінкам вже набридли абстрактні візерунки і всі втомилися від нереальних, штучних образів. Саме тому на зміну прийшла природна краса, чарівна простота, комфорт і гармонія.
Китайський манікюр надихає представницю прекрасної статі своєю животворящою флорою. На нігтях розпускається квітучий візерунок у китайському стилі, різноманітний по зовнішньому вигляду і неповторний по красі. Завдяки цьому можна підібрати малюнок у відповідності з кольором, стилем вбрання і характером заходу.
Техніка китайського розпису на нігтях з'явилася не так давно, але такі шедеври створювали ще в давні часи на пергаменті. Найчастіше тоді зображували природу. Такий живопис навіть мав назву - гохуа. Згодом квіткові мотиви перенеслися на нігті китайських дівчат. Так і з'явилася даний напрямок в нейл-арті.
Вперше техніка була представлена в професійному китайському журналі про манікюр. Вона відразу стала популярною не тільки в Китаї, але і по всьому світу. У країні навіть відкрилися дві школи з навчання азам даної техніки нейл-арту.
Техніка виконання елементів.
В основі китайського розпису нігтів лежить теорія декількох мазків (створення ескізу) і напливів (мікс фарб), якість яких залежить від кута повороту кисті і сили натиску. Пласкі пензлі, які використовуються в китайському розписі нігтів, дозволяють легко і швидко наносити якісні і акуратні малюнки та візерунки акриловими фарбами. У свою чергу акрилова фарба за рахунок густій текстурі і насиченого кольору створює ефектні образи.
1. Гладь. Мазок виконується рівним безвідривним рухом пензля по одній траєкторії.
2. Напіважур. Мазок складається з рівномірних широких петельок з округлим краєм по динаміці: вгору - у бік - вниз.
3. Ажур. Мазок з нерівним краєм (поєднання полуажура і сенсорної технік) по динаміці: вгору широка петля і часте підняття кисті вгору-вниз на звуження мазка.
4. Пірьйова. Мазок виконується переривчастих рухами з перестановкою кисті: частим підняттям вгору-вниз.
5. Хвиля. Мазок виконується з безвідривним підкручуванням кисті по динаміці: вгору - у бік - вниз.
16
6. Аква (прозорість мазка). Ця техніка використовується для висвітлення, затемнення та вуалізації ділянок (наприклад створення відблисків, тіні краю елементів, води, туману, хмар, мережив).
Для складних дизайнів нігтів застосовується поєднання декількох технік в одному елементі. Варто зупинитися на пензлях. Для створення китайського розпису потрібні пласкі з прямим або скошеним краєм. У створенні фону рекомендується застосовувати будь-які пензлі, у тому числі і губки. Використання класичних круглих пензлів краще використовувати тільки для додавання композиції живих ліній. Трохи про фарби. Для фону можна застосовувати будь-які акрилові фарби. Для дизайну потрібні фарби 3D - акрилові на водній основі з додаванням силікону. Саме 3D фарби дозволяють одержувати більш плавні переходи кольору і фактури (ущільнення кольору, освіта окантовки по краях елементів). Вони бувають глянцеві та матові.
Форми листя і квітів в китайському розписі нігтів можуть бути різними.
Пелюстки
Крок 1. Починаємо з центрального пелюстка. Пелюсток нагадує за формою листочок. Набираємо на пензлик біло-блакитну і синю фарби.
Крок 2. До основного пелюстці додаємо бічній пелюсток. При цьому одну сторону робимо напівзакриту. Між ними добудовуємо половинку ще одного пелюстка.
Крок 3. У тій же техніці і тими ж квітами працюємо над створенням квітки. Затемнюємо середину темної фарбою.
Троянди.
Крок 1. Починаємо роботу з верхньої частини троянди, яка складається з трьох напівкруглих мазків. Набираємо на кисть білу і яскраво-червону фарби. При цьому можна додати трохи чорної.
Крок 2. Усередині верхнього шару малюємо аналогічні мазки, але трохи нижче, ніж попередні і в такий же техніці, як верхні.
Крок 3. Потім пристроюємо 2 мазка до верхньої частини бутона (схема цих мазків показана окремо). Ліву сторону закриваємо зверху донизу, і аналогічно, тільки справа, до центру. 17
Крок 4. Збоку до центральної частини пристроюємо бічні сторони, щоб сформувався силует троянди. В її основі малюємо дрібні мазки для завершення квітки.
Квітка.
Крок 1. Набравши на пензлик білу і коричневу фарби, плоским пензликом починаємо малювати 2 бічних пелюстки. Пензлик в цьому мазку при натисканні завжди повертається у вихідне положення - на ребро.
Крок 2. Між двома бічними пелюстками в центр в тій же техніці додаємо центральний верхній пелюсток.
Крок 3. Таким же способом малюємо другий ярус і додаємо праворуч нижній пелюсток.
Крок 4. На кисть набираємо більш світлу і темну фарби і додаємо ще кілька пелюсток в центрі, закриваючи серединку.
Створення різноманітних композицій.
18
Мистецтво декупажу.
Декупаж - старовинна і знову стала модною декоративна техніка по тканині, посуду, меблях та інших предметах. Вирізані з різних матеріалів зображення наклеюються або наносяться іншим способом на різні поверхні для декорування.
Витоки декупажу ведуть до раннього Середньовіччя. Як вид мистецтва він вперше виник в кінці XV століття в Німеччині, де вирізані картинки стали використовуватися для прикраси меблів.
Пік захоплення цією технікою припадає на XVII століття, Венецію. Венеціанські майстри майстерно вирізали зображення, наклеювали їх на поверхню меблів і покривали для захисту декількома шарами лаку. Шляхом такої аплікації меблевики імітували дорогі східні інкрустації, що було значно дешевше, однак мало не менший попит. Ця стародавня техніка знову стала модною і стала поширена в різних країнах при декоруванні сумок, підносів, ялинкових прикрас, сонячних годин, скриньок, модних аксесуарів. До традиційних технік додався декупаж з серветок, з тканин і на тканинах, впроваджені комп'ютерні інновації, що дозволяють використовувати тривимірний декупаж, а також віддруковані на принтері або на ксероксі картинки різного змісту. Успішно використовується ця техніка і в нігтьовому мистецтві.
Декупаж походить від французького дієслова decouper - «вирізати». Але одразу варто зазначити: в журналах демонструють фотодизайны (фото в акваріумній техніці), а техніка декупаж значно відрізняється поєднанням різних технік, що дуже захоплює. При цьому кожен автор в своїй творчості знайде свою техніку - унікальну. У цьому вся принадність декупажу - політ фантазії тут необмежений. Ця техніка вимагає часу, терпіння і передбачає безліч спроб, але кінцевий результат перевершить всі очікування. Мета - досягнути ефекту намальованої картинки в обсязі. Щоб приклеєний мотив як би зливався з фоном і не виглядав приклеєним, використовуються кольорові акрилові пудри, акрилові фарби і як додатковий матеріал - глiтери, паєтки і т.д.
Створення різноманітних композицій.
1. Готуємо вихідний матеріал: вподобану картинку, робочу поверхню.
2. Покриваємо зображення прозорим лаком, даємо їй висохнути.
3. Вийшла плівка з фрагментом картинки приклеюємо на робочу поверхню за допомогою шару акрилу.
4. Всю робочу поверхню з картинкою перекриваємо шаром прозорого акрилу.
19
5. Прийшов час для творчості. Направляємо всю свою фантазію на вже існуючий дизайн. Область фону картинки покриваємо рожевої і блакитний акрилової пудрою, застосувавши техніку припудрювання сухим акрилом.
6. Знову перекриваємо робочу поверхню тонким шаром прозорого акрилу. На цьому етапі можна промальовувати метеликів акриловими фарбами, включивши уяву. Фіксуємо отриману роботу закріплювачем або фінішним гелем, отримавши закінчений дизайн.
7. Покриваємо метеликів (не виходячи за їх контур) білим і синім акрилом відповідно.
8. Прорисовуємо метеликів акриловими фарбами, додаючи декор.
9. Весь дизайн перекриваємо прозорим акрилом і закріплювачем або фінішним гелем.
20
Петриківський розпис
Отже... Людині властиво прагнення до краси. Саме бажання прикрасити свій будинок зародило Петриківський промисел. Село Петриківка в Дніпропетровській області - місце, де дбайливо зберігають традиції давніх народних промислів. Знаменитий петриківський розпис давно став візитною карткою України.
Петриківський розпис був заснований Петром Калнишевським 230 років тому. Жінки стали розписувати стіни будинків квітковими барвистими візерунками. Їх малювали кистями, які робили з котячої вовни, сірників, які обмотували м'якою тканиною і просто пальцями. На яйцях і молоці розводили фарби, вибираючи при цьому яскраві кольори. Були свого роду змагання між господинями, у кого вийде зробити свій будинок наймальовничішим.
Ось, що писав Федір Панко, народний художник: "Хлопці ж козаки були, вони привозили гарних молодиць з далеких регіонів. А там звичаї інші були. І молодиця не мала поняття, як на стіні малювати. А мати стара - хата залишилася не розмальованою. Ну, сусіди глянули - всі одвернулись, ніхто не вітається. А колись не привітатися було велике горе. Тому кожна мама, щоб до її дочок віталися, вчила всіх жіночих робіт".
Графічно чіткий орнамент на сьогоднішній день, знайшов широке застосування в художній промисловості, оформленні та книжкової графіки. Петриківський малюнок неперевершено буде виглядати на штучних або натуральних нігтях.
В наші дні петриківський орнамент характеризується як квітковий. Ґрунтується на створенні фантастичних, неіснуючих кольорів. Широко застосовуються мотиви лугових і садових квітів, а також ягід.
У центрі мають бути завжди три великі квітки, зі сторін яких відгалужуються менші за розміром бутони і квітки, а завершують все це вигнуті вусики.
Основні елементи петриківського розпису.
Основні елементи, які використовуються в петриківському розписі - це зернятка, вигнуті зернятка, перехідний мазок, бігунок.
Зернятко вигнуте - це мазок, який схожий на зернятко. Широко застосовується для малювання пелюсток квітів, бутонів, листя. Виконувати його треба так: фарбу набираємо на пензлик, притискаємо кінчик пензля до паперу, трохи протягуємо з легким поворотом праворуч або ліворуч і притискаємо п'ятою пензля до аркушу.
21
Для виконання більш складних елементів потрібен навик попередніх елементів. Два мазка вигнутого зернятка створюють напіввідкриту квітку або бутон. Мазки розташовані так, як ніби вусики виходять з однієї точки, а їх округлі частини з'єднуються. Бутони розташовують на
однаковій відстані, звертаючи вусиками їх в протилежні сторони. Потім, бутони поєднують в групи з трьох елементів, при цьому кожну групу розгортають в протилежну сторону.
Для наступного елемента мазки розташовують так само як і в попередньому способі, тільки кожен бутон слід робити з двох великих вигнутих зерняток і двох мазків поменше зерняток, які розташовують усередині. Ці елементи з'єднують тоненькою хвилястою лінією.
Приєднуйте до центру три пари зерняток і вигнутих зерняток, які утворюють своєрідні квітки. Можна з'єднати тоненькою лінією ці елементи.
Ця вправа наближає вас до виконання типового елемента - бігунка.
Бігунок поєднує в собі виконання попередніх завдань. Зобразимо бігунок, що складається з трьох пелюсткових квітів і листя. Квіти мають бути на однаковій відстані, при цьому нахил квітки кожен раз змінюється, їх з'єднують легкою хвилястою лінією, по краях якої розташовуються листочки з довгими вусиками.
Виконання смородини, кетяга калини і горіхів на нігтях роблять кінчиком кисті для розпису, або дотсом. Набираєте на кінчик пензля фарбу, робите відбиток на папері. Кілька ягідок розмістіть у формі кетяга або кошика, потім з’єднайте їх тоненькими гілочками. Малюнок доповніть тоненькими вусиками і хвилястим листям.
Елемент перехідний мазок. Виконується кистю більшого розміру, ніж у попередніх вправах. Перехід від насиченого кольору до більш світлого, досягається перехідними мазками. На кисть набирають фарбу яскравого кольору, а кінчиком кисті набирають фарбу світлого кольору. Спочатку тягне світлий вусик, поступово з'являється другий відтінок, який в кінці мазка набирає повну силу.
22
Жостовський розпис
Ці чудеса створюються на Жостовській фабриці декоративного розпису, а історія лакового живопису на металі налічує близько 200 років. Сама ідея і початок цього промислу виникли ще раніше - в середині XVI століття - на металургійних заводах Демидових, але до досконалості це ремесло було доведено лиш в першій половині наступного століття в Жостові (тоді селі Московській губернії). Спочатку цим промислом займалися виключно чоловіки, і лише під час Другої світової війни жінкам довелося замінити їх.
В оригінальній техніці використовуються пензлі з білки або колонка та олійні фарби, а фон буває переважно чорним, рідше - червоним, синім, зеленим, срібним. Букети простої композиції з великих садових і дрібних польових квітів, намальовані в цій техніці, виглядають так неповторно, що від них не можна відірвати погляд. Саме тому майстри манікюру настільки надихнулися цією технікою, що пристосували її для нейл-дизайну. Відміну становлять лише використовувані фарби (акрилові з вмістом силікону, як для китайської розпису) і застосовувані кисті (плоскі синтетичні з закругленим кінчиком).
Техніка виконання елементів
Перший етап називається «замальовок» або «підмальовок»: набираємо фарбу, добре просочуючи пензлик з обох сторін. Позначаємо середину. Мазками малюємо пелюстки: натискаємо на поверхню і повільно піднімаємо пензлик вгору. Форма і товщина мазка залежить від натиску на пензлик. Для кожного тесту заново набираємо фарбу на пензлик. Всі мазки направлені до центру. Потім малюємо листя. Їх форма може бути різною і залежить від кількості мазків.
Другий етап називається «тенежка»: для нанесення тіні використовуємо бордовий колір і «затінюємо» кінчики листя, працюючи тільки краєм пензлика. Потім, використовуючи зелений колір, наносимо фарбу на середину листя, розтушовуючи кордон переходу.
Третій етап - «прокладка». У нашому випадку жовтий змішуємо з зеленим і починаємо наносити малюнки у напрямку від стебла до середини з боків і по центру.
Четвертий етап - «бликівка», нанесення більш світлих мазків для додання малюнку обсягу. Використовуємо пензлик на розмір менше. Фарбу набираємо до середини пензлика, в результаті чого вона стає більш пружною. При нанесенні мазків стежимо, щоб фарба не зіпсувала затінені ділянки.
П'ятий етап - «чертежка»: тонким пензлем коригуємо форму листя. Колір використовуємо такий же, як в «прокладці» (в даному випадку світло-зелений).
Шостий етап - «прив'язка»: нанесення елементів, таких травинок в петриківські техніці, що з'єднують елементи в єдину композицію).
23
П’ятилистник. Кожен пелюсток цієї квітки складається з двох мазків, спрямованих до центру. Притіняємо бардовим кольором, переважно з одного боку, залишаючи білі кінчики листя знизу. Центр притіняємо додатково темнішою фарбою. Прокладку робимо по всім пелюсткам, кольором, на тон світліше. Білу фарбу змішуємо з кольором «прокладки» і робимо «бликівка», надаючи малюнку обсяг. «Бликівка» виконується не з самого краю пелюстки, а з невеликим відступом від нього. Тонким пензлем робимо «чертежку» - обведення пелюсток. Жовтою фарбою малюємо серединки квіток, трохи чіпляючи пелюстки.
Троянда. На схемі видно, звідки починаються мазки і їх послідовність. Притіняємо дальню частину троянди і - темнішою фарбою - середину. «Прокладку» виконуємо кольором на кілька тонів світліше «теневки».
Не забуваємо, що в прокладці всі мазки направлені до центру. Окремо горизонтальним мазком прокладаємо середину. Щоб не було різких переходів, наносимо білі відблиски. При «бликівці» фарба повинна заповнювати пензлик на половину. Зменшуючи і закручуючи мазки бликівки до центру, ми надаємо додатковий обсяг. Жовтою фарбою малюємо тичинки, які повторюємо білою. «Чертежку» виконуємо тонким пензлем, підкреслюючи форму пелюсток.
«Прив'язка» виконується завжди темної фарбою, створюючи відчуття заднього плану і пов'язуючи малюнок воєдино.
Розглянемо більш докладно ідею застосування техніки і композиційного рішення мистецтва Жостова в об'ємному акриловому дизайні на штучних нігтях. Використовуємо лише саму ідею і композиційні рішення жостовского розпису.
Коротко позначимо особливості виконання півонії. Для полегшення виконання
24
цього дизайну нігтів наносимо на робочу поверхню схему півонії і майбутніх
листочків (мал. 1-7). Далі промальовуємо нижній ярус пелюсток квітки півонії (особливістю цього етапу є те, що першим малюється центральний пелюсток нижнього ярусу, який поставить симетричність побудови пелюсток нижнього ярусу) (мал. 8-10). Наступними викладаємо пелюстки другого ярусу, починаючи з центрального пелюстка (мал. 11-13).
На мал. 14 показано, як невеликою краплею ми «закриваємо» другий ярус, що додасть бутону закінчений вигляд. Для додання бутону пишноти додаємо кілька крапель у вигляді проекцій пелюсток (мал. 15). У нас з'являється нерозкритий бутон півонії (мал. 16). Щоб надати йому глибину, натуральність, висвітлюємо акрилової фарбою більш світлого тону зовнішні краї пелюсток півонії (мал. 17-20). В техніці плоскою кисті акриловою фарбою вдаємо листочки (мал. 21). Для додання соковитості і яскравості дизайну білою акриловою фарбою робимо контур листочків і пелюсток півонії (мал. 22-23). На закінчення жовтою акриловою фарбою наносимо тичинки нашої квітки (мал. 24). Жостовський дизайн нігтів готовий.
25
26
Тагільський розпис
Розпис подвійним мазком став дуже популярним в другій половині XVIII століття і в Росії. Сталося це в Нижньому Тагілі завдяки майстрові Демидову. В той час існувала техніка листа в якій розписували скриньки і підноси, столи. Це і стала своєрідним поштовхом для розвитку промислу. Тагільський живопис - це незвичайний підносний промисел, основа якого - махове листя двоколірним мазком. Зародився промисел під час того, як в Росії з Європи прийшла мода на лаковані вироби.
Тагільський розпис не сплутаєш ні з яким іншим: йому властиві багатство фарб, підвищена декоративність, чистота і витонченість в обробці кольорів - головна з яких красуня - троянда, закінченість композиції, витончена в'язь орнаментів, тобто всі ті риси і особливості, що склалися за двохсот п’ятдесятирічний період його існування.
У другій половині XIX століття найпоширенішою темою розпису підносів стає квітковий орнамент. Найчастіше вони розписувалися "букетами" по червоному, синьому, зеленому або чорному полю. Букет зазвичай містився в центрі таці і складався з декількох великих яскравих кольорів в середині, і великої кількості дрібних доповнень. Завершувалася композиція витонченими травинками і квітковими бутонами. На початку XX століття тагільський промисел пережив серйозний занепад. У 1930 році відбувся обмін досвідом між жостовьскими і тагільськими майстрами. Це негативно позначилося на розвитку тагільського промислу, традиційний тагільський розпис втратив характерні риси. Серйозне відновлення тагільського розпису почалося наприкінці XX століття. За цим було відродження підносного промислу. Подвійний мазок - це метод нанесення пензлем фарб двох кольорів на поверхню. Простіше кажучи, одночасно на пензлик набираються дві фарби, потім одним рухом малюються листя, пелюстки. Особливістю тагільського розпису є - три квітки, або, по місцевому «троянда», у центрі композиції.
У радянський період традиційний тагільський промисел практично згас. Лише в 1970-е роки почалася цілеспрямована робота по відновленню своєрідної, однієї з найстаріших у Росії школи лакової розпису по металу. Зараз на нижньотагільським підприємстві працює понад 100 висококваліфікованих художників і орнаментолистів. Авторські роботи провідних майстрів експонуються в країні і за кордоном, відзначені численними преміями, дипломами, нагородами, увійшли в колекції найбільших музеїв світу і в приватні зібрання.
Часто цю техніку плутають з жовстовським розписом, але за технологією це різні техніки. У Жостово малюють в кілька етапів, використовуючи підмальовки, тенюшки, лесіровку і т.п., а тагільський розпис виконується в один прийом, він набагато легше і простіше. Використовують акрилові фарби, синтетичний плоский пензель.
Існує інша течія або історичний факт розвитку розпису плоскими пензлями , які йдуть своїм корінням (або нас хочуть забрати) в далеку Америку. Так, на
27
початку 70-х років, американський художник Донна Дьюберрі, більш відома як декоратор її власного будинку, в результаті творчих пошуків створила свою власну техніку малювання, яка спочатку носила назву техніка малювання Подвійне Занурення (Double-Loading paintingtechnique). У 1990 році Донна заснувала власний бізнес з випуску авторських бляшаних виробів і успішно вела свою справу протягом 6 років. Задовго до загального визнання художнього таланту і унікальності винайденої Донної техніки малювання One Удар, в 1995 році, її розробками зацікавилася найбільша американська компанія PLAID, що спеціалізується на випуску наборів і матеріалів для прикладної творчості. Керівництво компанії запропонувало їй співпрацю. У тому ж 1995 році Компанія Plaid випустила першу книгу Донни Дьюберрі «DoubleLoadPainting», в якій були опубліковані ідеї та навчальні інструкції. Через тридцять років, Донна Дьюберрі визнана в Америці, Європі та Азії як інноваційний творець техніки малювання One Удар. Не так давно, інноваційна ідея Донни - техніка малювання One Удар, її стиль декорування, продукти і публікації були запатентовані. І вперше носила назву Double-Loading paintingtechnique (Техніка малювання Подвійне Занурення), стала називатися офіційно - OneStrokepaintingtechnique (Техніка малювання Один Мазок).
Але необхідно відзначити, що ця нова техніка, не що інше, як майже забута зараз техніка "махового листа" (дослівний переклад - "onestroke") або "нижньотагільський розпис". Особливість розпису - двоколірний мазок.
Хочеться відмітити, що історія розвитку нижньотагільського розпису досягає майже двохсот п'ятдесяти років, а техніка OneStroke чотири десятки років. І тут варто задуматися, хто, або що є першоджерелом цього унікального розпису.
Техніка виконання елементів
На малюнках показаний половинний мазок. Відмінність видно неозброєним оком. Ці мазки відрізняються за кількістю та обсягом набраної фарби на пензлик.
Наступні мазки, а саме:
- суцільний мазок,
- мазок виконаний методом втирання,
- мазок «зубці»,
- мазок «дрібна хвиля»,
- мазок «велика хвиля», відрізняються один від одного амплітудою перфорації або її відсутністю.
28
На малюнку зображено один і той же листочок, але так само виконаний різними мазками.
На малюнку показано виконання однієї і тієї ж троянди з використанням різних мазків.
Створення різноманітних композицій
29
30
Хохломський розпис
У якому б куточку світу, на якій би виставці не з'явилися хохломські вироби, вони завжди привертають до себе загальну увагу. Для аматорів народної творчості це один із символів національної своєрідності російської культури, мистецтво, що несе людям відчуття світла і тепла.
Батьківщиною хохломи є однойменне село Заволжя. Майстри з навколишніх місць привозили сюди на продаж свої вироби, звідки вони розходилися не тільки по всій Росії, але і за її межами. Пізніше ці самі вироби стали називатися «хохломою». Мальовнича рослинність цього краю справила великий вплив на виховання художнього смаку місцевих майстрів. І дійсно, кожний їх твір пройнятий тонким почуттям природи.
Кожен виріб хохломського розпису перш, ніж потрапити в руки покупця, проходив складний шлях технологічної обробки. Спочатку посуд виточували з місцевих листяних порід дерев, частіше липи. Це були великі і малі чаші, ковші (так зване «білизна»). Для міцності такий посуд покривали льняним маслом або оліфою. Після цього втирали білий порошок, щоб виріб був гладким і блискучим, готовим до розпису. У старовину використовувався порошок срібла, який був дорогим, тому дерев'яні чаші прикрашалися лише охайними поясками. Пізніше був освоєний сріблястого кольору порошок з олова, який внаслідок покриття лаком і випалу в печах набував золотого забарвлення. Золочення стало настільки дешевим, що почали виготовляти великі чаші з суцільним золотим фоном. Це стало вирішальним моментом в остаточному встановленні стилю розпису хохломи, заснованого на максимальному використанні краси і багатства золотого фону в поєднанні з рослинним орнаментом.
Для освоєння розпису необхідна попередня підготовка. Для створення таких декоративних орнаментів потрібна тверда уміла рука, вміння робити плавний натиск на пензлик, а також виконувати мазки в різних напрямках. Поставити руку допоможе виконання наступних вправ.
Техніка виконання елементів
Техніка «мазок»
У роботі використовується круглий пензлик з волосся колонка №1 або №1,5.
• Повністю занурити пензель в фарбу.
• Виконання мазка починаємо робити знизу. Спочатку, ледь торкаючись кінчиком пензлика, робимо тонку ніжку мазка, потім плавно натискаючи на пензлик, створюємо потовщення і так само плавно відпускаємо, намагаючись вивести мазок в тонкий вусик.
• Продовжуємо тренування мазків, роблячи їх однаковими за розміром і формою.
31
Мазок з нахилом
Корисними для постановки руки будуть вправи по виконанню мазків з нахилом в ліву і праву сторони. Кисть руки,таким чином, стає більше рухомою та пластичною. Головне, щоб мазки мали плавний вигин, без різких зламів . З таких елементів складаються декоративні сюжети хохломського розпису.
Рослинний орнамент
Починати орнамент слід з виконання трьох завитків, що утворюють стебло трави. Проміжки завитків прикрашаємо групою гармонійних мазків. За основним стеблом виконуємо ще трохи вигадливих мазків.
Характерні орнаменти
У хохломі склалися своєрідні різновиди орнаменту - «травичка» , «Кучері» , «розпис під листок», «розпис під фон». Для «травного» орнаменту характерне поєднання малюнка, виконаного червоним і чорним кольором, з золотою поверхнею фону. Його мотиви створюються легкими подовженими мазками, ритмічне розташування яких надає їм схожість з листям, стеблами і трави. Різновидом верхового «травного» листа є розпис «під листок» з зеленим, жовтим або коричневими листям і червоними ягодами . Малюнок «Кучері» є різновидом розпису «під фон». Для нього також характерні золоті силуети, оточені кольоровим фоном. Виконуючи «Кучері», майстри наносять на поверхню виробів своєрідний візерунок, в якому малюнок листя, квітів і плодів складений з округлих «кучерявих» завитків.
Підводячи підсумок ознайомленню з різними видами орнаменту хохломського розпису, можна зробити висновок, що існує «верховий лист» і «фоновий лист». Коротко кажучи їх відмінність полягає в тому, що «верховий лист» - це
32
візерунок, нанесений фарбою на золотисту поверхню фону, а «фоновий», навпаки, закриває його червоним або чорним кольором, залишаючи золотими силуетні форми мотивів.
Гра контрастів
Найчастіше хохлому називають вогненною, що не дивно, адже колірна гамма розпису переважно складається з чорного, золотого і червоного кольорів. Жовтий, зелений та білий кольори роблять розпис свіжим і нарядним. У старовину закони кольору не порушувалися, але зараз майстри дизайну вільні у виборі колірної гами. Однак радикально змінити палітру все ж не варто, так як може загубитися хохломський колорит розпису.
Створення різноманітних композицій
1. Наносимо на ніготь золоту фарбу.
2. Чорною акриловою фарбою малюємо квіти.
3. Фон зафарбовуємо чорною фарбою.
4. Ніготь покриваємо закріплювачем.
1. Наносимо на ніготь золоту фарбу.
2. Чорною акриловою фарбою малюємо травні візерунки.
3. Фон зафарбовуємо чорною фарбою.
4. Червоним кольором підмальовуємо пелюстки квітів.
5.Ніготь покриваємо закріплювачем.
33
1.Наносимо на ніготь золоту фарбу.
2. Чорною акриловою фарбою малюємо травні візерунки.
3. Червоною фарбою зафарбовуємо фон.
4. Ніготь покриваємо закріплювачем.
34
Висновок
Створено методичну розробку з теми «Художній розпис нігтів». Підібрано і опрацьовано 15 джерел технічної інформації з теми дослідження, 8 з яких є мережевими.
Результати систематизації інформації, отриманої з літературних джерел, представлено теоретичною частиною.
Встановлено, що кожен вид художнього розпису визначається технікою виконання та має свої особливості і відмінності, що в свою чергу надає можливість майстру створювати неперевершені витвори мистецтва.
Методика реалізації цієї розроби є такою, яка, на мою думку, оптимально сприятиме творчому розвитку учнів.
35
Література
1. Гаврилова А.С., Шанина С.А. Маникюр и педикюр. –М.: ООО ТД «Издательство Мир книги», 2009. -224с.
2. Гутиря Л.Г., „Сучасна перукарська справа”, Х, „Філіо”, 1997 р.;
3. Журнал «Ногтевая эстетика», ООО «СБА группа», 2003г.
4. Журнал «HAND&nails + Ногтевой сервис», ЧАО «Компания Эстет»,2002г.
5. Журнал «Искусство маникюра», Школа маникюра Ирины Амросиевой, 2007г.
6. Несторова А.В., „Эсклюзивный маникюр и педикюр”, М. 2005 г..
7. Маникюр и педикюр в салоне красоты/ пер. С англ.. И.А.Забелиной. – М.: РИПОЛ КЛАССИК, 2006. – 440с.
8. Мережеві джерела (8).
37
Словник
Гризайль: гра напівтонів, перехід світлотіней в сірій, коричневій, або синій гамі, здавна використовувалась у розписі фаянсу, гравюрі, набитті тканини, або прикраси інтер’єру.
Декупаж- старовинна і декоративна техніка по тканині, посуду, меблів і інших предметах.
Кольорове коло – атлас кольорів, який має перші, другі, треті і доповнюючи кольори.
Лесировка, або світіння – прийом в акварельному розписі, подібний по своїй суті світлофільтрам.
36