Навчальний посібник "Мінікомп"

Про матеріал
За допомогою уявного маленького комп'ютера «Мінікомп» можна допомогти дітям у вивченні складу чисел, підвести до розуміння абстрактних і математичних понять. При цьому робота з посібником сприяє розвитку дрібної моторики, просторово-зорового сприйняття, мислення, пам’яті, уваги, координації ліво та правої півкуль головного мозку.
Перегляд файлу

Навчальний посібник

для дітей дошкільного віку

«Мінікомп»

 

 

ЗМІСТ

Передмова ……………………………………………………………………3

Мета, завдання посібника ……………………………………………………4

Опис посібника ………………………………………………………………..5

Варіанти використання посібника ……………………………………………6


Передмова

Державний стандарт  дошкільної освіти України наголошує на необхідності створення сприятливих умов розвитку дітей відповідно до їх вікових та індивідуальних особливостей і схильностей. Важливе місце серед інших компетентностей у БКДО відведено сенсорно-пізнавальній, логіко-математичній та дослідницькій, яка формується у процесі роботи за освітнім напрямом «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», але водночас є тим фундаментом, на основі якого ефективно здійснюється інтелектуальний розвиток дитини дошкільного віку. Безперечно, у цьому процесі особлива роль відводиться математиці, важливість вивчення якої визначається вимогами часу.

Дошкільний вік є найбільш сенситивним періодом для формування початкових математичних уявлень в цілому і навчання лічбі зокрема, завдяки особливостям психофізіологічного розвитку, які обумовлюють високу пластичність нервової системи, підвищене копіювання і особливу сприйнятливість. Пам’ять дитини дошкільного віку є вибірковою, вона легше запам’ятовує те, що її зацікавило. Відповідно, для ефективного навчання рахунку і лічильної діяльності, необхідно зробити цю діяльність максимально зручною та захоплюючою. Великі можливості для цього надає гра як провідний вид діяльності, що дозволяє зробити процес пізнання захоплюючим, а отже, успішним.

Основу з основ математики складає поняття числа. Однак число, як, втім, практично будь-яке математичне поняття, що являє собою абстрактну категорію. Тому часто виникають труднощі з тим, щоб пояснити дитині, що таке число, цифра.

Формуванню у дитини математичних уявлень сприяє використання різноманітних дидактичних ігор. Такі ігри вчать дитину розуміти деякі складні математичні поняття, формують уявлення про співвідношення цифри і числа, кількості та цифри, розвивають вміння орієнтуватися у напрямках простору, робити висновки.

При використанні дидактичних ігор широко застосовуються різні предмети і наочний матеріал, який сприяє тому, що заняття проходять у веселій, цікавій та доступній формі.

 

           За допомогою  уявного  маленького комп'ютера  «Мінікомп» можна допомогти  дітям у вивченні складу чисел, підвести до розуміння абстрактних і математичних понять. При цьому робота з посібником сприяє  розвитку  дрібної  моторики, просторово-зорового сприйнятя, мислення, пам’яті, уваги, координації ліво та правої півкуль головного мозку.

Навчальний посібник розроблений для спільної роботи  з дітьми від 4 до 6  (7) років в індивідуальному та підгруповому форматі.  Може бути корисним для використання вихователями закладів дошкільної освіти та батьків вихованців.

Мета: формувати уявлення про число, розвивати абстрактно-логічне мислення, виховувати інтерес до виконання математичних вправ та завдань.

Завдання:

  •    продовжувати знайомити із загальними властивостями чисел натурального ряду, складом числа у межах десяти шляхом розкладання предметних множин на дві частини;
  •    вправляти у кількісній та порядковій лічбі, лічбі у прямому та зворотному порядку, розв’язуванні прикладів у межах 10;
  •    продовжувати формувати уявлення про множину,  сприяти засвоєнню понять  «більше- менш», «вправо- вліво», «між», «середина»;
  •    розвивати дрібну моторику,  увагу, основи критичного мислення та креативність.

Доступність: Простий і зрозумілий дітям, сприймається як гра. Цей посібник сприяє розвитку пізнавальних процесів  у дитини. Формуються уявлення про порівняння, аналіз, синтез, логічні дії.


Опис посібника: основа навчального посібника виготовлена з дерева, має прямокутну форму розміром 20 х 30 см, з бортиками з трьох сторін та  10 отворами попереду. На основі також закріплено дротик з  кубиками-намистинками (типу рахівниці). Кубики-намистинки виготовлено з дерева розміром 0,5 х 0,5 см у кількості 10 шт. До складу посібника входить 10 дерев’яних брусків розміром 2 х 10 см та 10 дерев’яних циліндрів розміром 2 х 5 см. На циліндрах з однієї сторони є зображення цифр (від 1 ло10), з іншої сторони -  вирізані крапочки у кількості відповідно до вказаної цифри.

Дерев’яні бруски є своєрідними рухомим клавішами, які пофарбовано у два різні кольори, зокрема голубий та рожевий,  та згруповано по 5 штук (для чисел від 1до 5 та від 6 до 10). Таке групування також зроблено з метою імітації пальців двох людських рук. Ці клавіши можна піднімати та опускати окремо або групами. Можна прикріпити до них цифри для покращення вивчення складу числа та запам'ятовування цифр. Дерев’яні циліндри вставляються у  отвори на лицьовій стороні основи посібника, це їх своєрідні «будиночки».

За допомогою вище зазначених елементів можна виконувати з дітьми різноманітні вправи-завдання із зростаючим рівнем складності. Гра з цим посібником  допомагає дітям досить швидко навчитися  розрізняти положення різних чисел,  формує вміння визначати кількість, рахувати як на основі наочних матеріалів так і в умі.

Варіанти використання навчального  посібника

 «Мінікомп»

1. Порахуй

изображение_viber_2021-12-03_16-53-28-117Дитині пропонують порахувати клавіши-бруски піднімаючи одну за одною:

а) Рахуй зліва направо.

б) Рахуй справа наліво.

в) Рахуй з центру вліво/вправо.

Познач кількість відповідною цифрою-циліндром/ відповідною кількістю кубиків-намистинок.

 

2. Віднайди та підніми.

изображение_viber_2021-11-28_12-05-10-946Дитині пропонують підняти певну кількість клавіш або певну клавішу за рахунком, наприклад:

а) підніми 5 клавіш.

б) підніми одночасно двома руками по 3 клавіши з обох сторін

в) підніми 3-ту клавішу.

г) підніми одночасно двома руками третю клавішу справа/зліва

 

3. Відразу віднайди і підніми

Перехід до розрізнення позицій і кількості без рахунку, тобто на інтуїтивному рівні, наприклад:

а) Піднімай  6 клавішу без рахунку

б) Піднімай  3 клавішу без рахунку

в) Піднімай 7 клавіш без рахунку

4. Порахуй клавіши внизу-вгорі

Завдання на вивчення складу числа, наприклад:

а) Підніми 3 клавіші і порахуй скільки клавіш  залишилося  у положенні лежачи. Виклади відповідну кількість намистинок. Познач відповідною цифрою-циліндром

б) підніми 2 клавіши зліва і одну справа, порахуй скільки всього клавіш вгорі, познач відповідно цифрою-циліндром.

Ця вправа допоможе звикнути до читання з права від перегорнутих величин.

В) порахуй всі клавіши, які вгорі (підняті), відклади відповідну кількість намистинок. Опусти 1 клавішу і порахуй, скільки залишилося клавіш вгорі. Познач відповідною цифрою-циліндром.

5. Веселі приклади:

Коли дитина досягла достатнього рівня впевненості, пропонуємо дитині вирішити певні приклади в умі, при цьому, як допомога можна дивитися на клавіши (які всі будуть знаходитися у позиції лежачі) або намистинки, але не торкатися їх.

6. Операції з числовою прямою:

Коли дитина зможе виконати задачі з зачиненим інструментом, можна працювати з числовою лінією. Наприкінці просимо дитину виконати операції без будь-якого  зовнішнього посилання, тільки із звертанням до числового ряду  на циліндрах.

 

docx
Додав(-ла)
Іріна Марія
Додано
17 грудня 2021
Переглядів
229
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку