Навчальний посібник за творами В.О.Сухомлинського

Про матеріал
Посібник містить твори видатного педагога сучасності В.О.Сухомлинського, інтегровані завдання та вправи до них, спрямовані на розвиток читацьких вмінь та навичок молодших школярів, навчаючи учнів самостійно здобувати знання; знаходити оптимальний спосіб розв’язання навчальної чи життєвої проблеми, аргументовано; гідно відстоювати власну позицію; чітко, логічно висловлювати власну думку; розвивати мовленнєві та комунікативні вміння молодших школярів і виховувати звичку до плідної праці.
Перегляд файлу

Навчальний посібник

ДЖЕРЕЛЬЦЕ

 

 

 

F:\фото дощечок\DSCN9402.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Навчальний  посібник

за творами В.О.Сухомлинського

 

На допомогу вчителям початкових класів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Посібник містить твори видатного педагога сучасності В.О.Сухомлинського, інтегровані завдання та вправи до них, спрямовані на розвиток читацьких вмінь та навичок молодших школярів, навчаючи учнів самостійно здобувати  знання; знаходити оптимальний спосіб  розв’язання навчальної чи життєвої проблеми, аргументовано; гідно відстоювати власну позицію; чітко, логічно висловлювати власну думку; розвивати мовленнєві та комунікативні вміння молодших школярів і виховувати звичку до плідної праці.

  Поєднання на уроці роботи над текстом із вміщеними в Навчальному посібнику спеціальними вправами сприятимуть удосконаленню навички читання учнів початкових класів.

  Може бути використаний у четвертому класі на уроках роботи з дитячою книгою, розвитком зв’язного мовлення, у позаурочний час та для роботи  вчителями, які працюють орієнтованою програмою « Крок за кроком».

  Пропоновані завдання і вправи спрямовують активізації розумової діяльності, розвитку мислення, читацьких інтересів і умінь молодших школярів.

  Навчальний посібник «Джерельце»  адресований учням початкових класів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

 

 

«Творчість відкриває в дитячій душі ті куточки,

 в яких   дрімають джерела добрих почуттів»

В.О.Сухомлинський.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  В.О.Сухомлинський вважав, що «вихованці можуть успішно вчитися тільки тоді,  коли вони вміють спостерігати, думати, читати, писати, думаючи читати і читаючи думати».

  Матеріали посібника спрямовані не лише на формування та розвиток умінь та навичок роботи над художнім твором, але й на становлення творчого досвіду школярів. Метою запропонованих інтегрованих завдань є :

  -викликати інтерес та власну зацікавленість учнів до теми уроку;

  -сфокусувати увагу учнів та налаштувати їх на розв’язання визначених проблем;

  -сприяти розвитку ефективного процесу пізнання молодших школярів;

  -поєднувати процес читання з іншими видами мовленнєвої діяльності школярів.

 

 

 

 

 

 

 

 

Прочитай текст

                    Чого синичка плаче?

  У хаті край села жили чоловік і жінка. Було в них двоє дітей - Мишко й Оля. Біля хати ріс високий гіллястий осокір.

- Зробимо на осокорі гойдалку,- сказав раз Мишко.

- Ой, добре буде гойдатися!- зраділа Оля.

  Поліз Мишко на осокір, прив’язав до гілки мотузку. Стали на гойдалку Мишко й Оля та й ну собі гойдатися.

  Гойдаються діти, й осокір гойдається,

  Гойдаються діти, а навколо них синичка літає та співає, співає.

Мишко й каже:

- І синичці весело, що ми гойдаємось. Як вона радісно співає.

   Глянула Оля на стовбур осокора й побачила дупло, а в дуплі гніздечко синиччине, а в гніздечку - пташенята маленькі.

- Синичка не радіє, а плаче,- сказала Оля.

- Чого ж їй плакати?- здивувався Мишко.

- Подумай, чого,- відповіла Оля.

Мишко зліз із гойдалки, став на землю, дивиться на синиччине гніздо й думає: «Чого синичка плаче?»

                                                               В.Сухомлинський             

 

 

Запитання і завдання

1. Дай відповіді на запитання:

- Чи було весело синичці?

- Де прив’язали діти гойдалку?

- Що побачила Оля на стовбурі осокора?

- То чому синичка плаче?

 

2. Допоможи Мишкові скласти правила поведінки з птахами, коли вони висиджують пташенят: _____________________________________

 

 

3. Відшукай і запиши споріднені слова:

Осокір -_________________________________________________

Гніздо -_________________________________________________

Синичка-­­­­­­­­­­­­­­­________________________________________________

Гойдалка -_______________________________________________                                                                                                                                                                         

4. Допиши словами з тексту:

Пташенята(які?)__________________________________________

Гніздечко(чиє?)___________________________________________

Синичка не радіє, а(що робить?)______________________________

 

5. Продовж міркування:  

Птахів треба взимку_________, тому що______________________.

Птахів треба _______________, тому що_____________________.

Птахи корисні тим, що_____________________________________.

 

6. Склади прислів’я із частин та поясни їх значення:

Синиця пищить                                              -                               буде ясно.

Жайворонки багато і довго співають          -                            зиму віщить.

 

7. Поєднай слово та його значення:

Соловей                       -            маленька співоча пташка з           

                                                   різнобарвним оперенням.

 

Синиця                       -             невеличкий співочий птах з червоним              

                                                  оперенням грудей у самців і бурувато -    

                                                  сірим у самок.

Снігур                         -            маленький перелітній птах із сірим                      

                                                  оперенням, самець якого чудово співає,                    

                                                  особливо під час гніздування.

 

8. Прочитай вірш Ліни Костенко і подумай як ти можеш зарадити пташиній біді:

Синиці голодом намлілись-

Така зима, так зима!..

Оце б у вирій полетіти,-

Так батьківщини там нема.

 

9. Що на твою думку треба зробити Мишкові й Олі, щоб синиччин спів був радісним?________________________________________________

 

10. Склади план оповідання:

1._________________________________________________________________

2._________________________________________________________________

3._________________________________________________________________

 

11. Відшукай і запиши назви птахів: 

г     

ж

у

р

а

з

о

з

у

л

о

д

с

а

в

л

г

л

о

я

р

р

о

к

е

е

о

щ

и

о

о

о

л

о

л

л

р

м

п

с

б

к

о

б

ь

е

о

б

а

н

е

а

в

е

й

к

о

к

у

і

ц

а

м

и

ш

а

т

о

л

г

ь

н

г

о

л

у

б

и

и

у

а

я

щ

и

г

л

и

к

к

р

 

12. Підкресли назви перелітніх птахів:

Ворона, снігур, гава  дятел, жайворонок, зозуля, ластівка, сова, синиця, кібець, чиж, сорока, соловей, щиголь, шпак.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Прочитай текст  

                                            Покинуте кошеня

 Хтось виніс із хати маленьке сіре кошенятко й пустив його на дорогу. Сидить

кошеня та й нявчить. Бо хоче додому, до матусі. Проходять люди, дивляться на кошеня. Хто сумно хитає головою, хто сміється. Хто жаліє: «Бідне кошенятко», та й іде собі.

   Настав вечір. Зайшло сонце. Страшно стало кошеняткові. Притулилося воно до куща та й сидить, тремтить. Поверталася із школи Наталочка. Чує – нявчить кошеня. Вона не сказала ні слова, а взяла кошеня й понесла додому.          

   Пригорнулося кошенятко до дівчинки. Замуркотіло. Раде – радісіньке.

Запитання і завдання

1. Дай відповіді на запитання:

 - Де сидить кошеня?

 - Чому воно там сидить?

 - Чому Наталочка не поспівчувала кошеняті так, як і всі перехожі люди?

 

2. Випиши прикметники до слова кошеня:________________________

 

3. Вибери правильну відповідь: Кому по справжньому жаль кошеняти?

А Люди, які сумно хитали головою?

Б  Люди, які казали « Бідне кошенятко».

В  Наталочці.

4. Склади план оповідання:

1.___________________________________________________________________2.___________________________________________________________________3.___________________________________________________________________

 

5. Поміркуй і вислови свою думку:

Що краще: співчувати і жаліти чи співчувати і допомагати?

Що краще: співчувати чи допомагати?

 

6. Прочитай подані слова. Підкресли ті, які характеризують дівчинку: смілива, старанна, лінива, добра, працьовита, привітна, чесна, акуратна, хоробра, брехлива, весела, хитра, чуйна, жвава, маленька.

 

7. Встанови послідовність подій:

 замуркотіло        стало                  зійшло             сидить       сміється

 пригорнулося     тремтить            нявчить           хитає          пустив

 

8. Серед букв знайди назви тварин:

Ралугкітьразасобакаовилкороваіролкіньтаощкрільтчрчкозаоалавалт

9. Підкресли назви свійських тварин:

Щур, мавпа,  ховрах, тигр, миша, пацюк, баран, тхір, вівця, бик,  кріль, кіт, олень, корова, лось, кабан,куниця, кажан, кріт, порося, заєць, білка, бобер.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прочитай  текст    

Дивний мисливець

   Живе у нашому селі дід Максим. Усі кажуть: дід - мисливець. Як тільки починається полювання на зайців чи качок, дід щодня йде з рушницею до лісу. Виходить із дому рано-вранці, а повертається ввечері.

  Але що це за дивний мисливець такий! Ніколи не несе додому ні зайця, ні качки. Приходить із порожньою торбою. Одного разу приніс дід Максим зайченя маленьке. Знайшов під кущем. У зайченяти була зламана ніжка. Дід зробив із двох гілочок пов’язку, забинтував ніжку. Через тиждень ніжка зрослася, і дід відніс зайченя в поле.

  Чого ж це дід Максим такий невдаха?

  Пішов одного разу слідом за дідом, захотілося подивитись, як же він полює. Бачать: поклав дід рушницю, а сам ходить лісом та й розкладає під кущами сіно зайцям.

  Зрозуміло тоді, чого дід Максим дивний мисливець.

                                                              В.Сухомлинський       

 

 

 

Запитання і завдання

1. Дай відповіді на запитання:

  - Як називали у селі діда Максима?

  - Чому люди називали діда - дивним?

  - Чому приніс додому мисливець живого зайчика?

  - Як дід виходжував зайченя?

 

2. Подумай і запиши значення слів:

Мисливець__________________________________________________

Зайчик______________________________________________________

 

 3. Прочитай  вірш Андрія Малишка і запиши слова – переконання, щоб мисливець не полював на звірів:

     Зайцю довговухий,                               Йди, мисливцю лютий,

в лісі щось гуде,                                    баньки, бай,

слухай мене, слухай,                             зайця - побігайця

мисливець іде.                                       не бий, не стріляй.

4. Утвори пари слів:

зламана                            -                            торба

маленьке                         -                            мисливець

дивний                            -                             ніжка

порожня                          -                            зайченя

 

5. Закінчи речення:

Одного разу…

Бачать: поклав…

 

6. Поміркуй і вислови свою думку:

- Чи згоден ти, що дід Максим – невдаха?

- Чи правильно поводився дід на полюванні?

- Чи хотів би ти, щоб всі мисливці повторювали вчинки діда Максима? Чому?

 

 7. Знайди в тексті слова:

Найдовше______________________________

Найкоротше____________________________

 

8. Що записано не так, як у тексті?

 Але що це за вдалий мисливець такий!

  Виходить із дому ввечері, а повертається рано - вранці.

  Бачать: поклав дід рушницю, а сам ходить лісом та й збирає сіно зайцям.

9. Роз’єднай слова і прочитай прислів̓я:

ПРИРОДА-НАШАМАТИ,ТРЕБАЇЇШАНУВАТИ.

 

10. З ̓єднай попарно слова:

лисиця                                 нора

ведмідь                                дупло

білка                                     барліг

 

11. Запиши яке значення має ліс для життя (складання асоціативного куща):

 
                             ----------ЛІС ---------

 

12. Вибери правильну відповідь:Чому дід був невдахою?

А  Він любив тварин.

Б  Він був невдалим мисливцем.

В  Він любив і беріг тварин.

 

13. Підкресли назви диких тварин:

Бобер, кіт, зубр, єнот, кінь, видра, кріт, віл, куниця, лось, лоша, теля, ондатра, хом’як, порося, коза, кроленя, нутрія, вівця, собака.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прочитай текст

             Найкрасивіше і найбридкіше

  Хлопчикові загадали в школі написати твір:« Що ти знаєш про найкрасивіше і найбридкіше». Довго думав хлопчик і не міг утямити, що в світі найкрасивіше і що - найбридкіше. Йому здавалося, що найкрасивіше це квітка бузку. А найбридкіше - жаба. Пішов до дідуся та й питає:

 - Справді це так?

 - Ні,- сказав дідусь. – Найкрасивіше –це людська праця. А найбридкіше те, що пускає цю працю на вітер. Іди походи кілька днів по землі й ти побачиш і те, і те.

   Пішов хлопчик. Іде полем. Бачить, поле пшеничне половіє, нива – колосок до колоска.

  «Ось і є найкрасивіше,- думає хлопчик. - Це ж людська праця».

  Іде далі. Підходить до школи. Бігають діти, гуляють. Одна дівчинка їсть хліб із маслом. Не доїла, кинула шматок хліба на землю, до подруг побігла.

  - Це найбридкіше, - збагнув хлопчик. – Адже вона пускає на вітер людську працю.

                                             В.Сухомлинський                      

 

Запитання і завдання

1. Дай відповіді на запитання:

 - Що порадив дідусь хлопчикові?

 - Що змінило початкову думку хлопчика про найкрасивіше і найбридкіше?

2. Випиши слова з тексту до слів:

Найкрасивіше________________________________________________________

Найбридкіше_________________________________________________________

 

3. Поясни, як ти розумієш вислови:

Збагнув хлопчик______________________________________________________

Не міг утямити_______________________________________________________

Пускати працю на вітер________________________________________________

 

4. Добери до поданих слів протилежні за значенням:

Найкрасивіше________________________________________________________

Найбридкіше_________________________________________________________

 

5. Чого навчає і до чого закликає оповідання______________________ ____________________________________________________________________

 

6. Допиши, що у світі найбридкіше______________________________

найкрасивіше_______________________________________________________

 

7. Добери  прикметники до іменників:

Праця___________________________________________________________

Поле____________________________________________________________

 

8. Віднови порядок дій:

збагнув                     кинула              питає               пускає

доїла                         бігають           підходить        пішов

 

9. Знайди в тексті слова, в яких дві букви позначають один звук. Запиши їх:_______________________________________________

 

10. Відшукай початок і утвори слово:

Кар-  кор- (тина, аван, туз, дон, пус, топля,тон, дон, зина, ма,ва).

Пра- про- (дід, пор, хід, ба, баба, воруч, мінь, вопис, ця, внук, від).

11. З’єднай стрілочками частини прислів’їв:

 Хліб – батько,                                           достаток у хаті.

 Хліб на столі -                                           хліб від свого мозоля.

 Найсмачніший -                                       вода – мати.

Прочитай текст

                                       П ̓ ять дубків

   Дмитрик і Сергійко ходили з учителем до лісу. Вчитель викопав їм по три маленькі дубочки й сказав:

 - Несіть додому, посадіть біля хати.

   Приніс Дмитрик. Викопав ямку, посадив дубок. Узяв другий дубок, і здалося йому, що корінець кволий. Викинув Дмитрик того дубка на дорогу. Глянув на третій дубок. І здалося Дмитрикові, що гілочки в нього слабкі. Викинув Дмитрик і того дубка на дорогу.

  А Сергійко посадив свої три дубки, виходить на дорогу, аж бачить - два саджанці у пилюці лежать. Підняв їх, посадив поряд із трьома дубками.

   Поливає Сергійко дубки, ростуть вони, зеленіють.

   А Дмитрик забув про свій дубок. Засохло маленьке деревце.

   Минуло багато років. Стали Дмитро і Сергій дорослими людьми. У Дмитрика уже є синок – Дмитрик, а в Сергія – Сергійко.

   Питається якось Дмитрик батька:

  - Тату, чому біля Сергійкової хати росте п’ять дубів, а біля нашої жодного немає.

   Мовчить батько. Мовчить.

                                                                     В.СухомлинськийF:\Новая папка\DSCN9294.JPG                                                                        

                   Запитання і завдання

1. Дай відповіді на запитання:

- Чому біля будинку Дмитрика росте п’ять дубків, а біля будинку Сергійка - жодного?

- Хто з хлопчиків вчинив неправильно?

- На кого з хлопців ти хотів бути схожим і чому?

- Що б ти порадив Дмитрикові?

 

2. Вибери правильну відповідь: Чому мовчав батько Дмитрика?

А  Бо йому попали погані дубки.

Б   Йому було соромно.

В  Йому нічого було сказати.

 

3. Визнач, яким був Сергійко?

А Ледачим, безвідповідальним.

Б  Працьовитим, відповідальним.

В  Хитрим, безвідповідальним.

4. Чого вчить оповідання?_____________________________________

 

5. Встанови послідовність подій:

Поливає            засохло             мовчить            викинув               викопав

Здалося            ростуть              минуло              забув                   посадив

 

6. Склади план оповідання:

1.___________________________________________________________________

2.___________________________________________________________________

3.___________________________________________________________________

7. Із розсипанки склади прислів’я:

       праця                    сонце                               людину

 

                  красить             а                        землю

 

8. Закінчи речення:

   Поливає Сергійко___________________________________________________

   А Дмитрик_________________________________________________________ 

 

9. Закресли всі букви  ш, роз’єднай слова і прочитай прислів’я:

Жишттшядшаншошлюшдшиншішншадошшбрісшпршавиш.

 

10. Відшукай, які назви дерев заховалися:

Акленокаштанудубітополярагоріхтовберезааодвтлипалввільха

Прочитай текст

                 Хай будуть і Соловей, і Жук 

  У саду співав Соловей. Його пісня була прекрасна. Він знав, що її люблять люди, і тому з погордою поглядав на квітучий сад, на яскраве блакитне небо, на маленьку Дівчинку, що сиділа в саду й слухала його пісню.

  А поряд літав великий рогатий Жук. Літав і гув. Соловей обірвав пісню й каже з прикрістю Жукові:

  - Припини гудіти. Ти заважаєш мені співати. Твоє гудіння нікому не потрібне. Було б краще, якби тебе, Жука, взагалі не було.

  Жук з гідністю відповів:

 - Ні, Соловею, без мене Жука, світ не обійдеться. Як і без Тебе Солов’я.

 - Оце так мудрість! – розсміявся Соловей. ­– Отже, й ти потрібний у світі? Ось запитаємо у Дівчинки, вона скаже, без кого світ збідніє, без тебе, чи без мене.

Полетіли Соловей і Жук до Дівчинки, питають:

 - Скажи Дівчинко, кого треба залишити в світі - Солов’я чи Жука ?

 - Хай будуть і Соловей, і Жук,- відповіла Дівчинка. І, подумавши, додала. – Як же можна без Жука.

                                                                           В.Сухомлинський  F:\Новая папка\DSCN9321.JPG                        

 

 

Запитання і завдання

1. Дай відповіді на запитання:

 - Як поводив себе Соловейко?

 - Чи правий був Соловей вирішувати долю Жука?

 - Чи правильно вирішила дівчинка?

 - Як ти вважаєш, а чи можна було б обійтися в світі без Солов̓ я?

 

2. Придумай  слова, які б охарактеризували б вчинки Солов̓я  ____________________________________________________________

3. З̓ єднай словосполучення з його тлумаченням:

мудрець                                     - замовк;

 

з погордою                                - людина , яка має великий досвід, розум великі 

                                                      знання;

 

гідно                                           - зневажливо, зверхньо ставитися до інших, бути            

                                                       пихатим, зарозумілим;

 

припинив свою пісню              - належним чином, як слід, достойно;  

4. Подумай і запиши до чого закликає автор:____________________

__________________________________________________________

 

5. Вибери правильну відповідь: То чия пісня більш потрібна людям?

А  Солов’я.

Б  Жука.

В  І Солов’я, і Жука.

 

6. Поясни значення слова з гідністю. Добери до нього близькі за значенням слова_____________________________________________

 

7.Чого навчає оповідання?_____________________________________

____________________________________________________________

 

8. Встанови послідовність подій:

    додала          співав                    гудіти            сиділа           збідніє

    залишити     розсміявся            літав               обірвав         поглядав

 

9. Склади план оповідання:

 1___________________________________________________________________

 2___________________________________________________________________

 3___________________________________________________________________

 

10. Знайди і прочитай імена дійових осіб:

 а  п  с  о  а  і  р  д  в  в  р  р  к    

 в  щ  ь  л  о   л   к  а  ї  х  д  ж

 и  а  ш  ч  и  н   в  е   й   р  ь  у

 в  д  і  в  ь  п  б  ю  х  х  л  х  к

 

11. Прочитай назви птахів, вставляючи пропущені голосні:

  в_вс_нк_ ,   с_н_чк_,     г_р_бч_к,       ч_ч_тк_,      сн_г_р,       щ_гл_к,

  л_л_к_,    с_в_,    с_р_к_,   з_з_л_,   кр_к,     с_л_в_й,      с_йк_.

 

12. Із літер слова  соловейко склади слова:_____________________
__________________________________________________________

 

13. Перестав букви і прочитай слова. Знайди зайве. Чому?

Аскатівл______________, борогець___________________,

Оволсей_______________, уверальж___________________.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прочитай текст

Зламана яблунька

  Бігаючи подвір’ям школи, Мишко посковзнувся й упав на маленьку яблуньку,

що цієї весни посадили.

  - Мишко яблуньку зламав! Мишко яблуньку зламав! – закричали діти, побігли до вчительки й зараз же розповіли їй усе так, як було.

 - Хіба ти не бачиш, куди біжиш? – докоряла вчителька. – Що ж тепер робити?

Яблунька померла. Стирчатиме стовбурець.

  Мишко зробився мовчазний і задумливий. Він приходив до школи задовго до уроків, дивився на зелений рядочок яблуньок. Тільки одна була суха, скалічена.

Мишкові тяжко було на неї дивитись.

  Якось учителька повела їхній клас у садочок.

 - Діти,- сказала вона, - давайте порахуємо, скільки тут яблуньок, груш, вишень.

 Мишко пішов уздовж яблуневого рядка. Він добре знав, що тринадцять живих яблуньок і одна мертва. Та ось ледве підійшов до сухого стовбурця, як з подиву мало не скрикнув: від засохлого стовбурця відійшла зелена гілочка.

 - Яблунька оживає!.. – сказав він схвильовано.

 Підійшла вчителька.

 - Так, оживає, - сказала вона. – Це буде твоя яблунька. Добре, Мишку?

 - Добре, - зрадів Мишко і побіг до колодязя.

 -  Куди ж ти ? – запитала вчителька.

 - Поллю свою яблуньку.                    В.Сухомлинський  F:\Новая папка\DSCN9290.JPG                  

 

Запитання і завдання

1. Дай відповіді на запитання:

    Як сталося, що Мишко зламав яблуньку?

    Чому вчителька нарила хлопця?

    Чи шкодував він про вчинене?

    Куди побіг схвильований Мишко?

2. Закінчи  речення:

  Він добре знав______________________________________________________

  Та ось ледве підійшов до сухого стовбурця______________________________

  Поллю ____________________________________________________________

3. Встанови послідовність подій:

 поллю                посковзнувся           побіг                       померла         скрикнув

 докоряла           порахуємо                стирчатиме             повела           знав                 

 

4. Знайди в тексті споріднені слова до слів:  

 яблунька____________________________________________________________

 ряд_________________________________________________________________

5. Поміркуй і продовж речення:

Що треба робити, щоб наша планета була ще зеленішою?

Я думаю_____________________________________________________________

Я вважаю____________________________________________________________

Я стверджую_________________________________________________________

 

6. Відшукай назви дерев і запиши:

з

п

н

т

о

п

о

г

п

х

я

с

о

с

д

н

л

о

р

і

ц

я

б

л

у

н

я

ж

п

б

с

л

т

и

б

о

г

р

у

ш

о

и

м

п

м

ж

и

к

т

а

с

н

м

а

б

б

р

о

а

о

о

а

в

щ

з

в

б

с

к

ь

а

с

в

е

р

б

а

а

т

ю

 

7. Спробуй закінчити недописаний вірш:

Весняний вітер _________.

Ласкаво сонце _________.

Молода трава __________.

А дітвора мала _________.

 

 

8. Закресли всі букви Щ і прочитай прислів’я:

Лющбщиблищжщньогщосвщощгощяксщамощгощсебще.

 

9. Заміни букву і прочитай нове слово:

 Бак,          б_к,           б_к,          б_к,

 булка,       б_лка,       б_лка,

 чайка,      _айка,         _айка,     _ айка,   _ айка.

 

10. Знайди назви дерев у сполученні літер:

Іду берегом моря.

Мені подарували буквар.

Гра була цікавою.

 

11. Поміркуй і вислови свою думку:

- Чи подружився б ти з Мишком і чому?

- Що на твою думку властиво Мишкові: необережність чи недисциплінованість?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прочитай текст

                       Дівчинка і Ромашка

 Сонячним ранком маленька Дівчинка вийшла погратися на зеленій галявині. Раптом вона почула: хтось плаче… Прислухалась. Плач долітав з-під каменя, що лежав в кінці галявини. Нахилилась Дівчинка до каменя й питає:

- Хто там, під каменем плаче?

- Це я, Ромашка, - почувся тихий, слабкий голос. –Звільни мене, дівчинко, гнітить мене камінь.

 Відкинула Дівчинка камінь й побачила ніжну стеблинку Ромашки.

- Спасибі тобі, Дівчинко,- сказала Ромашка, зітхнувши на повні груди. – Ти

звільнила мене з-під кам’яного гніту.

- Як же ти потрапила сюди, під камінь?

- Підманув мене камінь, - розповіла Ромашка. – Була я маленькою

насіниною. Восени шукала теплого куточка. Камінь дав мені притулок, обіцяв оберігати мене від холоду й спеки. А коли я  захотіла побачити сонечко, він ледве не задавив мене. Я хочу бути твоєю, Дівчинко.

- Гаразд, будь моєю, - згодилась Дівчинка.

Подружились Дівчинка і Ромашка. Щоранку Дівчинка приходила до Ромашки, і вони разом зустрічали сонечко.

- Як добре мені бути твоєю, Дівчинко, - часто говорила Ромашка.

- А коли б ти виросла у лісі або при дорозі? Якби ти була нічиєю?

- Я б померла від горя, - тихо сказала Ромашка. – Але я знаю, що нічиїх

квітів не буває. Вони завжди чиїсь. Ось той Маковий Дзвіночок – він товаришує з Сонечком. А ось та маленька квіточка Незабудка – вона подруга Весняного вітру. Ні, квітка не могла б жити нічиєю.

 

Запитання і завдання

1. Дай відповіді на запитання:

-  Що побачила Дівчинка під каменем?

- Чому Ромашка плакала?

- Що зробила Дівчинка?

2. Відгадай квітку за кольором:

Біла________________________

Жовтий____________________

Червоний____________________

Зелений_____________________

Синій_______________________

 

3. Знайди в тексті речення, яке виражає головну думку і запиши його___________________________________________________

 

4. Склади план оповідання:

 1_____________________________________________________

2_____________________________________________________

3_____________________________________________________

 

5. Відшукай назви квітів і запиши:

н

п

т

т

р

о

я

н

н

г

а

т

а

л

р

г

ш

д

к

н

р

ц

 т

о

е

е

г

а

р

л

п

и

п

ю

л

к

о

н

к

г

т

с

л

о

л

у

р

к

о

о

с

т

ю

л

ь

п

і

о

н

и

ф

і

а

л

к

а

е

а

л

к

р

о

м

а

ш

н

а

г

і

д

 

6. Подумай і вислови свою думку:

А ти здатний побачити красу навколо себе?

Як ти вважаєш чи справжня дружба виникла у Дівчинки і Ромашки ?

Чи здатен ти до такої дружби?

Для чого людині бути спостережливою?

 

7. Підкресли назви польових квітів:

Барвінок, гвоздика, конюшина, фіалка, ірис, мальва, материнка, жоржина, мак, айстра, волошка, пролісок, кульбаба, чебрець, латаття ,конвалія, тюльпан.

8. Встав пропущені слова у вірші Марії Овдієнко:

Я чула, як___________ небесам

Читала_________.Боже, що за диво!

І білих _____________туга коса

Мені приємно_______холодила.

 

9. Добери прикметники до іменника Дівчинка:

Ввічлива, гарна, добра, жадібна, допитлива, лагідна, милосердна, мала, щира, мудра, міцна, обережна, скупа, тендітна, хоробра, чемна, чепурна, чесна, чуйна, щедра, юна.

 

10. Вибери відповідь. Тебе це оповідання:

А  здивувало

Б  засмутило

В примусило задуматися

 

11. Віднови послідовність подій за словами:

підманув   почула    подружились   згодилась       відкинула               приходила

шукала      обіцяв     побачила          гнітить            звільнила               захотіла

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

1.Державний стандарт початкової загальної освіти// Поч. школа. -2001. -№1-с.27-53.

2.Програма загальноосвітньої школи для учнів 1-4 класів. –Поч. школа.- 2006.- с.84.

3.Сухомлинський В.О. Вибрані твори в 5-ти т.-Т.1. –К.: Радянська школа, 197. -654с.

4.Савченко О.Я. Методика читання у початкових класах: Посіб. Для  вчителя. К.: Освіта, 2007.- 334с.

5.Савченко О.Я. Дидактика початкової школи.- К.: Абрис, 1997. -416с.

6.Стребна О.В., Соценко А.О. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи.

7.Сухарєва Л.С. Сучасний урок у початковій школі.                                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

Вступ…………………………………………………………………………..2

Чого синичка плаче………………………………………………………… ..3

Покинуте кошеня……………………………………………………………..6

Дивний мисливець……………………………………………………………8

Найкрасивіше і найбридкіше……………………………………………... .11

П’ять дубків………………………………………………………….………13

Хай будуть і Соловей, і Жук………………………………………….…….15

Зламана яблунька……………………………………………………………18

Дівчинка і Ромашка………………………………………………………….21

Список використаної літератури…………………………………………...25

 

 

 

doc
Додано
17 лютого 2019
Переглядів
1691
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку