Паспорт проекту Автори проекту: вчитель фізичної культури; учениця 11 класу; 10 класу; учениця 9 клас. Назва проекту: Формування самоефективної особистості засобами олімпійської освіти Учасники проекту: Вчителі фізичної культури, учні 1- 11 класів Тип проекту: за кінцевим результатом практико – зорієнтований за кількістю учасників колективно-груповий за тривалістю довгостроковий за характером контактів зовнішній
Де є місце олімпізму, там війн нема, ні тероризму. Дружба в спорті процвітає, й Бог здоров’я посилає. Де є місце олімпізму, там є простір для туризму. Всі народи пізнавай й розкажи про рідний край. Де є місце олімпізму, там нема брехні й цинізму. Чесно грай і вигравай, Україну прославляй! Олімпізм дає багато: спорт і дружбу – справжнє свято. Тож і ти часу не гай – силу й дух свій розвивай!
І. АКТУАЛЬНІСТЬ ПРОЕКТУ: Соціально-політичні, ідеологічні та економічні зміни, що відбуваються в усьому світі, супроводжуються пошуком нових систем освіти і виховання молоді. Нині, коли наша країна знаходиться на шляху розбудови суверенного, незалежного, демократичного й правового суспільства, турбота про виховання підростаючого покоління, формування особистості, честі, гідності, недоторканості повинна стати вищою соціальною цінністю. Постійні зміни та потрясіння, що відбуваються в Україні призвели до нестабільності в економіці, різкої політизації суспільства; чітко проявилися тенденції до руйнування ідеологічних стереотипів та етичних основ суспільного життя. Найбільших змін зазнали процеси виховання та освіти дітей, підлітків і молоді.
Нині як ніколи актуальною є проблема боротьби за фізичне та моральне здоров'я підростаючого покоління нашої країни. Паління, вживання алкогольних напоїв, а іноді й наркотичних речовин вважаються у деяких молодих людей майже нормою поведінки. Так, за даними офіційної статистики, до свого повноліття 82 % юнаків та 72 % дівчат мають досвід паління. Кожна п'ята дівчина і кожний четвертий юнак регулярно (не рідше одного разу на тиждень) вживають алкогольні напої, 29 % юнаків і 12 % дівчат вживали наркотики. Щоденно 39 осіб інфікуються ВІЛ, а 7 — помирають від СНІД.
Практично неконтрольованим є розповсюдження соціальних хвороб, епідемій, які відмічаються серед безробітних, студентів, пенсіонерів, у тому числі у дітей без догляду та дітей-сиріт, кількість яких становить у нашій країні понад 145 тисяч. Відмова від комуністичної ідеології призвела до руйнування таких інститутів, як піонерська та комсомольська організації з їхньою структурою виховних та рекреаційних установ. Суспільству практично не запропоновано ідеалів і цінностей для формування сучасної системи освіти і виховання дітей і молоді. Зменшення кількості будинків творчості, спортивних секцій "компенсувалися" появою казино, інтернет-клубів та ігрових автоматів. Діти, потрапляючи у залежність до комп'ютерних і азартних ігор, часто йдуть з дому, замість відвідування школи стають постійними відвідувачами інтернет-кафе. Нерідко наслідками таких явищ бувають трагедії.
Серйозній небезпеці підлягає, на жаль, психічне здоров'я підростаючого покоління нашої країни. Через телебачення та інші ЗМІ часто деформуються суспільні цінності, це нерідко формує у дітей і молоді фальшиві, з точки зору норм моралі, уявлення про стосунки людей у сучасному суспільстві. Захоплення переглядом бойовиків та ідеалізація їхніх героїв нерідко веде до трагічних наслідків. Створення сучасної системи освіти і виховання підростаючого покоління неможливе без оптимального вирішення цілої низки соціальних, економічних, валеологічних, екологічних, політичних, правових, патріотичних та інших завдань. Одним із варіантів вирішення цієї складної проблеми може бути організація освітньо-виховного процесу на основі ідеології олімпізму, шляхом запровадження системи олімпійської освіти.
Олімпійська освіта являє собою поширення знань про олімпізм, історію Олімпійських ігор Стародавньої Греції та сучасності, принципи та ідеали сучасного спорту, місце олімпійського спорту у системі виховання та освіти, його зв'язок з іншими явищами суспільного життя, а також, залучення дітей та учнівської молоді до систематичних занять фізичною культурою і спортом. Концепція олімпізму й олімпійської освіти об'єднує ідеї мирного співіснування держав і народів; інтернаціоналізму та інтерсоціального виховання; гуманістичного, патріотичного і всебічного розвитку особистості; пріоритету етичних цінностей і філософії Fаіг Рlау, в яких олімпізм виступає як системоутворюючий фактор, а олімпійська освіта — як засіб виховання молоді у дусі миру та взаємного співробітництва.
У сучасному олімпійському спорті спортивна, виховна й освітня сторони тісно переплітаються із соціально-філософськими, економічними і політичними, що дозволило йому стати універсальним явищем, прикладом ефективної співпраці людства в ім'я гармонійного розвитку людини, зміцнення миру та співробітництва, взаєморозуміння між державами та народами.
ІІ. МЕТА ПРОЕКТУ: пропаганда здорового способу життя, поширення ідей олімпізму, розвиток олімпійського руху в Україні шляхом залучення якомога більшої кількості дітей до занять спортом. Основні навчальні завдання: збагатити знання учнів стосовно олімпійських видів спорту, історії Олімпійських ігор, видатних спортсменів; сформувати уявлення про олімпійський рух у світі та зокрема, в Україні.
Основні пізнавальні завдання: розвивати пізнавальний інтерес до фізичної культури, спорт та олімпійському руху; створити засобами фізичної культури та спорту творчу атмосферу. Основні виховні завдання: сформувати позитивне відношення та стійкий інтерес до фізичної культури, спорту, олімпійського руху та здорового способу життя; сприяти вихованню почуття патріотизму, гордості за успіхи українських спортсменів, які гідно представляють нашу державу на міжнародних змаганнях найвищих рівнів.
ІІІ. ЗАВДАННЯ ПРОЕКТУ: виховання на основах патріотизму та гуманізму громадянина України — духовно зрілої; всебічно розвиненої, відповідальної, толерантної особистості, здатної самостійно мислити і використовувати набуті знання та соціальний досвід людства; створення у навчальному закладі умов, що сприяють збереженню та зміцненню здоров'я дітей та учнівської молоді засобами фізичної культури і спорту; забезпечення взаємодії навчального, позаурочного та позашкільного процесу фізичного виховання для задоволення потреб дітей та учнівської молоді у заняттях фізичними вправами; формування фізичної культури особистості учнів з урахуванням їхніх індивідуальних здібностей, стану здоров'я та мотивації; відродження традицій та цінностей національної та світової культури.
Етапи проекту Терміни реалізації Завдання Відповідальні Підготовчо-організаційний Вересень обґрунтувати актуальність і перспективність розробки проекту; проаналізувати і узагальнити передовий досвід із цієї проблеми, досвід позашкільних закладів. Вчитель фізичної культури,учні 9 -11 кл. Планово-прогностичний Жовтень розробити проект (визначити конкретні цілі і завдання, зміст кожного етапу проекту); спланувати просвітницькі та навчальні заходи відповідно до мети проекту. Вчитель фізичної культури,учні 9 -11 кл. Організаційний Жовтень -червень реалізація просвітницьких заходів проекту; розробка методичних та інформаційних матеріалів для учасників навчально-виховного процесу. Вчитель фізичної культури,учні 9 -11 кл. Корекційно-оцінювальний Вересень – жовтень аналіз виконання проекту, досягнутих результатів (успіхів і невдач) і причин цього; аналіз досягнення поставленої мети. Вчитель фізичної культури,учні 9 -11 кл. Підсумковий Листопад – грудень узагальнення результатів, оформлення методичних матеріалів; оформлення інформаційних, навчальних матеріалів для учасників навчально-виховного процесу; презентація напрацювань проекту. Вчитель фізичної культури,учні 9 -11 кл.
V. ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ: сформовані складові збереження і зміцнення здоров’я; корекція звичок підлітків, перегляд ними ведення неправильного способу життя; впровадження здоров’язберігаючих технологій в освітній процес; осмислення творчого власного «Я»; орієнтація на життєвий успіх здорової особистості; сформованість світоглядних позицій щодо шкідливих звичок і їхнього впливу на життя та долю людини.
Опис діяльності Інтеграція олімпійської освіти в навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів має важливе практичне значення. Вона здатна підвищити ефективність формування фізично, психічно, соціально і духовно здорової особистості; підняти престиж спорту та почуття державності через отримання спортивних результатів та великих рекордів в ім'я України; спрямувати дії учнів не тільки на спортивні досягнення , а й зробити агітаторами за здоровий спосіб життя. Олімпійська освіта в навчальному закладі спрямована на те, щоб сформувати в дітей інтерес до спорту, потребу в систематичних заняттях спортом та фізичною культурою, прагнення досягти більших спортивних результатів , розвивати фізичні здібності. Мета нашого проекту Олімпійська освіта - це пошук спортсменів, які досягли високих спортивних результатів, олімпійців нашого району, області, а ще створення кабінету олімпійської освіти, проведення конкурсів малюнків, спортивних змагань, літературних творів, виробів, стінгазет, підведення підсумків будь-яких навчально-розвиваючих довготривалих ігор з олімпійської тематики. З чого все розпочиналось? Накопичення знань. Ознайомлення й опрацювання спеціального підручника «Твій перший олімпійський путівник». На уроках фізичного виховання ознайомлення проводили у формі доповіді, бесід, рухливих та спортивних ігор, вікторин. Сторінки книги розкривають всю історію - від Олімпійських ігор Стародавньої Греції до останніх Ігор Олімпіад. Учні дізнались про те, де і коли зародилися Олімпійські ігри, а також про те, як славетний П’єр де Кубертен відродив Олімпійські ігри. Учні відкрили для себе значення найголовніших олімпійських принципів та ідей, сутність прапору та емблеми Ігор. Впевнилися, що олімпійська історія – це не тільки спортивні звершення, а й перемоги ідеалів моралі: гуманності, справедливості, рівності, доброчесності. У навчальному закладі провели конкурс «Спортивна емблема». Перше місце в конкурсі виборов Шаповал Роман, друге місце Богомол Олександр. Конкурс малюнків на спортивну тематику став втіленням ідей олімпізму у творчість дітей .
Учні підготували реферати, у яких розкрили важливі сторінки історії древніх і сучасних Ігор, олімпійську символіку, результати участі українських спортсменів в Олімпіадах. У закладі проводяться олімпійські уроки. Проходять вони у святковій атмосфері і мають великий успіх у дітлахів. Інформаційна робота займає важливе місце у цій діяльності. Однак найголовніше полягає в тому, щоб створити реальні стимули, які спонукають учнів не тільки визнавати самовдосконалення, гармонійний розвиток особистості і принципи «чесної гри» в якості важливих цінностей олімпізму, а й справді орієнтуватися на них у своїй поведінці, направляти свої зусилля на їх втілення в життя. У цьому плані (з точки зору мотивації) в рамках системи олімпійської освіти повинна вирішується група взаємопов’язаних завдань, які передбачають формування і розвиток у учнів: - інтересу до спорту, потреби в систематичних заняттях спортом, прагнення досягати більших спортивних результатів; - такої орієнтації на спорт, при якій він привабливий у першу чергу і головним чином як один з важливих засобів формування фізичної культури людини, як елемент здорового способу життя, а також як сфера прояву естетики, моральності, культури, гуманного ставлення людей один до одного і до природи, перевірки фізичних і психічних можливостей людини; - потреби в активних заняттях спортом у рамках здорового способу життя, для свого гармонічного, різнобічного розвитку, вдосконалення як фізичних так і духовних (інтелектуальних, моральних,естетичних) здібностей; - бажання брати участь у змаганнях і демонструвати в них чесну, шляхетну, лицарську поведінку ( відповідно до принципів «чесної гри»); - прагнення бути учасником олімпійського руху, роз’яснювати і пропагувати ідеї олімпізму, сприяти його розвитку. Цікаво і захоплююче проходять змагання «Веселі старти» , першість з «Малюкболу» , «Баскетболу», «Футболу» , «День здоров'я».
Учні нашого закладу активно відвідують спортивні секції ДЮСШ, а саме волейбол - дівчата, футбол - хлопчики, відділення греко - римської боротьби, спортивний клуб «Здоров’я». Учні закладу активно беруть участь у районних спортивних заходах. Щорічно у нашому навчальному закладі проводиться «День здоров’я», змагання «Олімпійське лелечення», «День здоров’я», змагання з шахів, «Малюкбол», « Мала Олімпіада». Ці заходи спрямовані на виховання здорової нації. Головним завданням учителі фізичної культури вважають необхідність закласти фундамент фізичної культури та допомогти учневі оволодіти необхідними знаннями, навичками й уміннями, методичного розвитку фізичних якостей, потрібних для зміцнення здоров’я, забезпечення здорового способу життя. Учителі фізичного виховання проявляють винахідливість і кмітливість під час занять та спортивних змагань. Поряд зі стандартним спортивним обладнанням активно використовують пристосоване обладнання, щоб підвищити їх привабливість і доступність для учнів різного вікового та фізичного стану. На уроках фізичного виховання ми широко використовуємо як традиційні, так і нетрадиційні розваги пристосовуючи їх під наш особливий і унікальний маленький спортивний зал, додавши до них у захоплюючій формі фізичні навантаження; рухливі сюжетні ігри і пригодницькі ігри; традиційні спортивні ігри, але модифіковані з урахуванням фізкультурної групи учня та фізичного стану; ігри художньої спрямованості; народні ігри та забави. Широко упроваджуємо нові моделі організації змагань, які передбачають істотну модифікацію їхні програми та системи визначення переможців (наприклад, у «кооперативних іграх» враховуються досягнення не окремої команди учасниці змагань , а всіх учнів класу, об’єднаних в одну команду). Отже, на основі вищезазначеного можна зробити висновок, що олімпійська освіта в навчально-виховному процесі сприятиме підвищенню зацікавленості учнів до занять фізичною культурою.
VI. СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ: Єрмолова В.М. Олімпійська освіта у школі: Методичний посібник. – К.:, 2009. Булатова М.М. Твій перший олімпійський путівник: Навчальний посібник. – Видання 2-ге, доп. – К.: Олімпійська література, 2007. http://noc-ukr.org/about/olympic-library/olympic-education/