Навчальний проект з астрономії: «Створення умов життєдіяльності людини в космосі»

«Земля — колиска людства, але не можна ж вічно жити в колисці!» — говорив Костянтин Ціолковський.

Так, перш ніж летіти на інші планети з метою їх тераформування, ми повинні навести порядок на своїй планеті: не будемо труїти її відходами своєї діяльності, збережемо клімат, і розум не дозволить нам застосувати ядерну зброю. Але завжди є небезпеки, які, нажаль, запобігти не зможемо. У силу нестачі технологій або несподіваної появи загрози. Власне кажучи, ще не факт, що ми збережемо свою планету, її екосистему, повітря, воду, природу в цілому. Хоча планета і буде формально придатною для життя, проживання на ній може стати некомфортним. Тому те, що людство, як маленька дитина, робить перші кроки, вивчаючи особливості Сонячної системи та її планет, зробить наше майбутнє більш вільним та цікавим.

Актуальність даної роботи полягає у дослідженні умов життєдіяльності людини у Космосі.

Предметом дослідження даної роботи є умови життєдіяльності людини на Марсі, Місяці, Венері.

Об’єктом дослідження є:

1. Причини дослідження людиною Космосу.

2. Цікаві факти про життя людини у Космосі.

3. Умови життєдіяльності людини на Місяці, Марсі, Венері.

Метою роботи є аналіз життєдіяльності людини у Космосі.

Для досягнення мети роботи поставлені такі завдання:

1. З’ясування основних причин дослідження людиною Космосу.

2. Аналіз життя людини у Космосі з наведенням цікавих фактів.

3. Ознайомлення із перспективами освоювання Космосу людиною.

4. Дослідження умов життєдіяльності людини на Місяці, Марсі, Венері.

Ми до нині не навчилися керувати погодою на нашій планеті, а вже хочемо змінити клімат на Марсі та Венері. Чому саме ці планети? Адже в Сонячній системі їх вісім (земної групи: Меркурій, Венера, Земля, Марс; планети гіганти: Юпітер, Сатурн, Уран і Нептун), не включаючи карликові, що знаходяться в тій частині, яка не отримує необхідної кількості сонячної енергії, щоб думати про їх тераформування, у всякому разі, зараз.

Під тераформуванням (лат. Terra — «земля» і forma — «вид») ми розуміємо створення на планеті або супутнику планети умов, максимально придатних для життя людини, а значить, умов, подібних до земних. Тому оцінивши характеристики об’єктів Сонячної системи, можна дістатись до висновку, що навіть з урахуванням передбачуваних технологій до тераформування придатні тільки Марс і Венера. Також хочуть колонізувати наш супутник Місяць.

Видобуток корисних копалин

Інші планети, що рухаються навколо Сонця із Землею, мають у величезних кількостях різні мінерали і речовини, які можуть стати дуже корисними для землян

Перенесення екологічно шкідливих виробництв за межі Землі

Відходи пластика, побутової хімії, металу та інших штучних речовин забруднюють природу, яка ще довго не зможе їх переробити самостійно.

Переселення

Уразі реалізації перенаселення очиститься територія на Землі, яка в даний час забруднена діючими сьогодні і колишніми виробництвами.

Наука

Чим вище рівень розвитку науки, тим Космос, можливо, будуть більше освоювати. І навпаки, чим глибше космічні дослідження, тим більше з'явиться наукових відкриттів.

Суспільство

Буде з'являтися дуже багато робочих місць, що послужить поліпшенню умов життя безлічі землян. У ще більш далекій перспективі, коли люди зможуть на інших планетах видобувати корисні копалини, відбудеться згладжування нерівномірного розподілу на Землі природних багатств.

Марс

Ілон Маск ще в 2016-му році висловив припущення, що побудувати на Марсі мегаполіс, який сам би себе забезпечував – цілком реально, і, зокрема, створити навколо Марсу щось схоже на атмосферу Землі, яка б забезпечувала мешканців колонії повітрям. Проте світові науковці іншої думки – мовляв, для створення атмосфери навколо Марсу необхідний вуглекислий газ, якого там надто мало. Але вчені виявили на Марсі підземний резервуар, заповнений водою, хоча він і знаходиться під шаром ґрунту та льоду. Якщо там була вода, то теоретично мав би бути й кисень, а якщо немає – може, на Марсі є умови для нього. І це підтверджує припущення Маска про те, що створити на Марсі атмосферу – реально.

Науковці довели, що тривале перебування людини на Марсі загрожує незворотними змінами в організмі. Відомо, що гравітація на Марсі значно менша, ніж земна, людський організм призвичаюється і повернення на планету, де гравітація вища, може коштувати космонавтам навіть життя.

Втім, космонавти це розуміють. Сергій Якимов (українець, який теж хоче полетіти на Марс)  пояснює, що цей проект дозволить людству облаштуватись в далекому космосі – кожна людина, яка буде учасником проекту, зробить великий внесок, навіть якщо і жертва, то жертва заради світлого майбутнього людства.

Зараз переважають думки, що це відбудеться не раніше 2030-х років, адже поки що немає ані готового космічного корабля, ані розуміння, як експедиція житиме на Червоній планеті.

Венера

Тераформування Венери привабливо наступним:

1. Венера знаходиться недалеко від Землі, хоча і розташовується ближче до сонця.
  2. Венера має характеристики, близькі до земних (маса, діаметр, прискорення сили тяжіння, тому її ще називають сестрою-близнюком Землі.)
  3. Сонячна енергія на гарячій планеті також є позитивним благом для її тераформування, адже це може вдосконалити розвиток енергетики.
  4. Вважається, що на Венері дуже багато твердих речовин, наприклад, урану, які є корисними ресурсами.

Труднощі освоєння й тераформування:

На Венері дуже спекотно — середня температура на поверхні +467 °C. Атмосфера Венери складається на 97 % з вуглекислого газу. На Венері практично немає води, тому її необхідно доставляти туди штучним способом. Наприклад, з комет або астероїдів, або знайти спосіб синтезу води (наприклад, з атмосферного вуглекислого газу і водню). Венера обертається у зворотний бік у порівнянні із Землею й іншими планетами. Зміна дня й ночі на Венері відбувається за 117 земних діб, тому день і ніч тривають по 58,5 діб.

Венера після тераформування повинна мати теплий клімат з нормальною вологістю. Також вона повинна мати середню температуру, приблизно в два рази перевищує середню температуру Землі. Зміна дня і ночі збігається з земним: 24 години – 1 добу. Водно-аміачні комети і астероїди повинні забезпечити планету водою. Передбачається використання нанороботів, які перетворюють вуглекислий газ та інші токсичні речовини і замінюють їх на кисень, більш необхідний для дихання живих організмів.

Місяць

Освоєння Місяця має інтерес для підприємців: на супутнику можна знайти багато корисних копалин. Окрім них, існує думка, що там є велика кількість гелію-3, який можна застосовувати для ракетного палива (але для обробки гелію-3 знадобиться величезна кількість енергії). На Місяці також присутня замерзла вода. За допомогою електролізу її можна розділити на кисень та водень, з яких можна отримати ракетне паливо або повітря для того, аби людина могла дихати.

Якщо США вивчають варіант будівництва навколомісячної станції, то Європі більше до вподоби ідея зведення бази безпосередньо на поверхні земного супутника. Moon Village – це некомерційна асоціація, головна мета якої – зробити все можливе для створення на Місяці постійної бази. Один з її головних ідеологів – глава Європейського космічного агентства Жан Ворнер. За задумом конструкторів, приміщення ці можуть бути двох типів: вертикальні й горизонтальні. Уявіть собі комфортабельний гараж завдовжки 6 і заввишки-завширшки 3 метри. Ось вам і горизонтальний блок. Вертикальний має бути трохи більшим: 6 метрів заввишки і п'ять – завдовжки-завширшки.

Китай також воліє мати свій зиск від супутника Землі, і плани тут досить масштабні – йдеться як про створення важкої ракети, так і про будівництво бази на поверхні. Хоча останнє це лишень проект, такий собі начерк. Китай не квапиться, запланувавши політ на Місяць у 2030-х.

Отже, якщо раніше життя на Землі пристосовувалася до умов планети, то тепер доведеться провести зворотний процес — пристосувати планету під прийнятні для нас умови. А щоб такі умови створити, потрібно як мінімум змінити клімат космічного тіла — температуру, атмосферний тиск і її склад. Як максимум нам доведеться відновлювати або створювати магнітосферу, змінювати параметри орбіти і обертання, фізичні характеристики тощо.

Десять цікавих фактів про перебування людини у Космосі

1. За один день ви станете свідком сходу сонця 16 разів;

2. В умовах відсутності сили гравітації, хребет розтягується, роблячи вище.

3. Ви можете позбутися від хропіння;

4. Деякі приправи вимагають додавання в них води перед вживанням;

5. Найдовше перебування людини в космосі склало 438 днів

6. У космосі загинули 3 відомих астронавта: Георгій Добровольський, Віктор Пацаєв і Владислав Волков загинули після розстикування з космічною станцією «Салют-1». Клапан їх корабля виявився відкритим після відстиковки модуля;

7. Майже кожен космонавт знайомий з космічної хворобою;

8. Найважче після повернення з космосу знову звикнути до того, що предмети, які ви відпускаєте, падають;

9. Замість ванної волога серветка

10. Космічне випромінювання змушує бачити сліпучі спалахи.

До підручника
Астрономія (рівень стандарту) 11 клас (Головко М.В., Коваль В.С., Крячко І.П.)
30 травня 2019