Міністерство освіти і науки України
Державний навчальний заклад «Василівський професійний ліцей»
Мовчан О.М.
ДИДАКТИЧНИЙ СУПРОВІД УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Навчально-методичний посібник
для учнів та викладачів закладів професійної
(професійно-технічної) освіти
м. Василівка
2020
Дидактичний супровід уроків української літератури: для учнів та викладачів закладів професійної (професійно-технічної) освіти.
Автор: Мовчан Олена Миколаївна, викладачка української мови та літератури вищої категорії, старший викладач
Представлений посібник допоможе викладачам сконструювати сучасний та ефективний урок української літератури відповідно до чинної програми.
У посібнику пропонуються нестандартні вправи для зацікавлення учнів навчальним матеріалом - «Конспектую біографію творчо», «Поглиблюю знання про терміни», «Подорожую у край митця», «Чи вдумливо я читаю?», «Опрацьовую, конспектую», тощо.
Посібник укладено для закладів професійно-технічної освіти та закладів загальної середньої освіти за новою програмою з української літератури для 10 класів
Схвалено рішенням методичної комісії викладачів загальноосвітніх предметів ДНЗ «Василівський професійний ліцей», протокол № 6 від 29.01.2020
Зміст
Вступне слово……………………………………………………………
|
5 |
Дидактичний матеріал. Вступ. Реалістична українська проза. Українська література другої половини ХІХ ст. у контексті розвитку тодішнього суспільства, культури, мистецтва………… |
6-8
|
Іван Нечуй-Левицький. Життя і творчість письменника як новий імпульс української літератури («Колосальне всеобіймаюче око України» (І.Франко))……………………………………………………
|
9-10 |
«Кайдашева сім’я» І.Нечуя-Левицького – соціально-побутова повість-хроніка. Колоритні людські характери в повісті………… |
11-12
|
Панас Мирний. (П. Рудченко). Основне про життєвий і творчий шлях. Загальна характеристика творчості…………………………..
|
13-14 |
«Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного - перший український соціально-психологічний роман. Співавторство з Іваном Біликом…………………………………………………………
|
15-16 |
Шлях Ничипора Варениченка: від правдошукацтва до розбійництва……………………………………………………………
|
17-19 |
Іван Карпенко-Карий (Іван Тобілевич). Основне про життя і творчий шлях митця, світогляд, багатогранність діяльності.. ……
|
20-21 |
Трагікомедія І. Карпенка-Карого «Мартин Боруля», історія написання. Дворянство як міф про краще життя………………….
|
22-23 |
Поетична збірка І. Франка «Зів’яле листя». Широка емоційна гама почуттів ліричного героя, ствердження невмирущості людських почуттів, ідеалу кохання…………………………………… |
24-25 |
Поема «Мойсей» - одна з вершин творчості І.Я.Франка. Проблематика твору. Неоромантичне звучання поеми……………. |
26-28 |
Є в коханні і будні, і свята… (Характеристика образів новели Івана Франка “Сойчине крило”)……………………… ……………..
|
29-30 |
Михайло Коцюбинський. Великий Сонцепоклонник………………
|
31-32 |
Михайло Коцюбинський. Психологічна новела «Intermezzo». Автобіографічна основа новели. Символічні образи……………….
|
33-34
|
Михайло Коцюбинський. Повість «Тіні забутих предків». Трагічна доля Івана та Марічки як наслідок суперечності між мрією та дійсністю………………………………………………………
|
35-37 |
Ольга Юліанівна Кобилянська – письменниця Буковини («Гірська орлиця»), учасниця феміністичного руху………………...
|
38-39 |
Василь Стефаник. Життєпис письменника. Загальна характеристика творчості митця………………………………... ……
|
40-41 |
Василь Стефаник. Новела «Камінний хрест» – психологічне розкриття теми еміграції. Історична основа твору. Зміст новели…………………………………………………………………….
|
42-43 |
Список використаних джерел…………………………………………. |
44-45 |
|
|
|
|
Вступне слово
Ідеальний урок літератури. Який він? Звичайно, це урок, побудований ерудованим, творчим, натхненним викладачем-наставником. Навчити пізнавати радість від читання, навчити розуміти естетичну красу художнього твору, співіснувати подумки з героями, мислити асоціаціями, відсіювати твори «на одне прочитання» від глибокої класичної літературної спадщини - такими є найголовніші завдання сучасного викладача літератури.
Представлений посібник пропонує дидактичні матеріали, що можуть стати основою для реалізації таких завдань. Урок української літератури у 10 класі загальноосвітньої школи (на І курсі закладів професійної освіти) може перетворитися із традиційного на неординарний, інтерактивний і навіть мультимедійний, якщо запропонувати учням творчі вправи такого плану: «Згадую,аналізую,коментую», «Конспектую біографію творчо», «Характеризую, заповнюю», «Пригадую, ділюсь думками», «Подорожую у край митця», «Відновлюю схему», тощо. Такі вправи на цілені на урізноманітнення навчальної діяльності учнів, розвиток їх самостійного та творчого мислення», реалізацію принципів компетентнісного навчання, передбаченого новими Державними стандартами та оновленою Програмою з української літератури.
Крім того, дидактичні матеріали посібника допоможуть педагогам організувати фронтальну, індивідуальну, парну і групову форми роботи на уроці, а також реалізувати особистісний підхід.
Головне - щире бажання педагога створити оптимальні умови для формування цілісного, гармонійного і свідомого учня, в майбутньому - корисного громадянина для суспільства.
Дидактичний матеріал
Тема: Вступ. Реалістична українська проза. Українська література другої половини ХІХ ст. у контексті розвитку тодішнього суспільства, культури, мистецтва.
Вправа «Згадую, аналізую, коментую»
Колективна робота. Опрацювавши подану таблицю, охарактеризуйте суспільні та мистецькі події в Україні другої половини ХІХ ст.
Роки |
Суспільні події |
Мистецькі події
|
1861 |
Скасування кріпацтва - («голодна воля») |
1.Творчість І. Нечуя-Левицького, Панаса Мирного, І. Карпенка-Карого, І. Франка та ін. 2.Заснування журналів «Киевская старина», «Зоря» 3. Творчість художників М. Пимоненка, А. Куїнджі, О. Мурашка, К. Трутовського. 4. Розвиток музичного мистецтва (композитори –С. Гулак-Артемовський (автор першої української опери «Запорожець за Дунаєм»), М. Лисенко (автор музики до більш ніж 80 творів Шевченка), П. Ніщинський. |
1861– 1874
|
Земська, судова, міська реформи – які не дозволяли селянам потрапити до владних органів |
|
1863 |
Циркуляр міністра внутрішніх справ Валуєва, внаслідок якого здійснювався тиск на розвиток української мови, книги, культурної діяльності |
|
1876 |
Таємний Емський указ (заборонялося друкувати укр. мовою всі оригінальні й перекладні твори, ставити спектаклі та викладати в освітніх закладах) |
|
80-ті роки ХІХ ст.
|
Діяльність народних гуртків. Створення у Києві Південно-Західного відділу Російського географічного товариства (1873), що став осередком наукового українознавства і об'єднав діяльність потужних вчених і митців |
|
1885– 1891
|
Поширення страйкового робітничого руху; поширення селянського руху; масове розорення селян, їх різке розшарування. |
|
1888 |
Указ Олександра ІІІ про заборону вживання української мови в офіційних установах |
Вправа «Згадую, аналізую, доповнюю»
Колективна робота. Згадайте усі основні літературні напрями української літератури XVI – ХІХ століть та їх представників. Назвіть їх твори.
Літературні напрями |
Представники
|
Ренесанс, бароко |
І. Вишенський, Г. Сковорода |
Просвітительство |
І. Котляревський, П. Куліш |
Сентименталізм |
Г. Квітка-Основ’яненко |
Романтизм |
Рання творчість Т. Шевченка, П. Куліш (вірші), поети-романтики П. Гулак-Артемовський, Є. Гребінка, М. Костомаров, В. Забіла, М. Петренко, М. Шашкевич; Марко Вовчок |
Реалізм |
Т. Шевченко, Марко Вовчок, П. Куліш (окремі риси) |
Вправа «Закріплюю творчо»
Знайдіть помилки у таблиці. Розташуйте поданий матеріал у правильному порядку
Літературні напрями |
Характеристика |
Представники
|
1. Реалізм |
1.Природознавчий підхід у вивченні «видів» і «типів» людей; особливий акцент на теми «малої» людини і «низів суспільства». Культ неприкрашеної дійсності; увага до проблеми оточення (середовища) і його впливу на природу людини; надмірна деталізація та описовість. |
1.Леся Українка, О. Кобилянська, М. Вороний, М. Коцюбинський (їх називають неоромантиками) |
2.Натуралізм |
2.Перевага суб’єктивного над об’єктивним; виняткові обставини й характери; елементи фантастики, містики; поєднання високого і низького, комічного і трагічного, буденного і незвичайного. |
2.Панас Мирний, І. Франко, І. Карпенко-Карий, П. Грабовський, І. Нечуй-Левицький
|
3.Романтизм |
3.Правдиве, об’єктивне і всебічне відображення дійсності. Основний принцип — типізація — художнє узагальнення життєвих явищ і людських характерів. Людина — явище соціальне, що розвивається залежно від умов суспільного буття |
3.Основоположник — Е. Золя; Панас Мирний, І. Франко («На дні» та ін.), В. Винниченко, тощо
|
Вправа «Досліджую, аналізую»
Розгляньте схему «Періодичні видання». З’ясуйте, які видання друкувалися у Східній Україні, а які - на Заході? Де були більш сприятливі умови для появи вільної преси? Чому?
Вправа «Закінчую речення»
Тема: Іван Нечуй-Левицький. Життя і творчість письменника як новий імпульс української літератури («Колосальне всеобіймаюче око України» (І.Франко)).
Вправа «Аналізую, уявляю, коментую»
Прокоментуйте висловлювання відомих людей про особистість І. Нечуя-Левицького та його творчість.
Вправа «Конспектую біографію творчо»
Використовуючи інформацію подану викладачем чи підготовленими учнями, навчальний матеріал підручника, презентацію, створіть анкету
І. Нечуя-Левицького.
Анкета І. Нечуя-Левицького
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі
4. Повість, у якій подано жахливу картину пролетаризації селянських мас.
5. Один з головних, на думку Нечуя-Левицького, принципів української літератури.
По вертикалі
1. Повість про українську інтелігенцію, написана І.Нечуєм-Левицьким.
2. Хто назвав І.Нечуя-Левицького "Колосальним, всеобіймаючим оком"?
3. Жанр твору "Кайдашева сім'я".
6. Псевдонім І.Нечуя-Левицького.
Тема: «Кайдашева сім’я» І. Нечуя-Левицького – соціально-побутова повість-хроніка. Колоритні людські характери в повісті.
Вправа «Згадую персонажів та зміст твору»
Система персонажів твору
сини
невістки
Вправа «Працюю з текстом твору»
За поданим цитатним матеріалом упізнайте героя повісті:
1. «Була вже не молода, але й не стара, висока, рівна, з довгастим лицем, з сірими очима, з тонкими губами та блідим лицем…»
2. «Широке лице було сухорляве й бліде, наче лице в ченця.»
3. «Висока на зріст, рівна станом, але не дуже тонка. З кремезними ногами, з рукавами, позакачуваними по лікті, з чорними косами, вона була ніби намальована на білій стіні.»
4. «Невеличка на зріст, але рівна, як струна, гнучка, як тополя, гарна, як червона калина, довгообраза, повновида, з тонким носиком. Щоки червоніли, як червонобокі яблучка, губи були повні та червоні, як калина. На чистому лобі були ніби намальовані веселі тонкі чорні брови, густі – прегусті, як шовк».
5. «Молоде, довгасте лице було рум’яне. Веселі сині, як небо, очі світилися привітно й ласкаво. Тонкі брови, русяві дрібні кучері на голові, тонкий ніс, рум’яні губи – все дихало молодою парубочою красою. Він був схожий з виду на матір.»
6. «…Пишала губи. Осміхалася, сипала облесливими словами, наче дрібним горохом»
7. «Він був чоловік гордий, упертий, не любив нікому кланятись, навіть рідному батькові»
Вправа « Характеризую, заповнюю»
Заповніть таблицю, користуючись текстом твору.
Герой твору |
Риса характеру |
Цитата, що підтверджує рису характеру |
Омелько Кайдаш |
|
|
Маруся Кайдаш |
|
|
Карпо |
|
|
Лаврін |
|
|
Мотря |
|
|
Мелашка |
|
|
Вправа «Закінчую речення»
Щоб не стати сучасними Кайдашами, потрібно…
Тема: Панас Мирний. (П. Рудченко). Основне про життєвий і творчий шлях. Загальна характеристика творчості.
Вправа «Конспектую біографію творчо»
Використовуючи навчальний матеріал підручника, презентації, відео або розповідь викладача, заповніть таблицю.
Життя Панаса Мирного
План |
Дати |
Факти з біографії |
1. Дитинство (Вкажіть місце народження, родину) |
|
|
2. Освіта (Вкажіть навчальні заклади) |
|
|
3. Трудова діяльність |
|
|
4. Сім’я |
|
|
5. Останні роки життя |
|
|
6. Знайомства з відомими діячами |
|
|
Вправа «Аналізую, коментую»
Охарактеризуйте творчу спадщину Панаса Мирного. Зробіть висновок.
Вправа «Відшукую, заповнюю»
Знайдіть назви творів П. Мирного за жанрами. Заповніть таблицю.
Оповідання, новели - |
|
Повісті - |
|
Романи - |
|
Драми - |
|
Вправа «Закінчую речення»
Перевір свої знання з теми. Спробуй закінчити речення.
Тема: «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного - перший український соціально-психологічний роман. Співавторство з Іваном Біликом.
Вправа «Поглиблюю знання про терміни»
Соціально-психологічна проза - це твори, у яких розглянуто важливі соціальні проблеми і відтворено явища, які визначають особливості суспільства через розкриття психології персонажів.
Я́сла — відгороджене в хліві місце, куди закладають корм для худоби, годівниця.
Ярмо́ (хомут) — деталь в упряжці волів (коней). Ярмо — символ поневолення, його переносне значення — «тягар», «ноша», «іго»
Вправа. «Продовжую та доповнюю»
Спробуйте розташувати у правильному порядку ключові події, змальовані у І частині роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Вправа «Розглядаю та коментую схему»
У І частині роману порушено такі проблеми:
Тема: Шлях Ничипора Варениченка: від правдошукацтва до розбійництва Вправа «Згадую персонажів та зміст твору»
Вправа «Пригадую, ділюсь думками»
Бесіда за запитаннями
Вправа «Займаю позицію»
Оберіть одну з позицій , яка вам найближча, аргументуйте її
Вправа «Характеризую, заповнюю»
Складіть анкету героя
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вправа «Закріплюю творчо»
Створіть сенкан «Чіпка» за алгоритмом:
1. Іменник (тема).
2. Два прикметники (яке воно?)
3. Три дієслова (що воно робить?)
4. Фраза-висновок з чотирьох слів.
5. Іменник-синонім до теми ( висновок, асоціація ).
Тема: Іван Карпенко-Карий (Іван Тобілевич). Основне про життя і творчий шлях митця, світогляд, багатогранність діяльності.
Вправа «Пригадую та ділюсь своїми знаннями»
Вправа «Подорожую у край митця»
Географічна довідка
Арсе́нівка — село в Україні, в Новомиргородському районі Кіровоградської області. Населення становить 86 осіб. Орган місцевого самоврядування — Веселівська сільська рада. Село — батьківщина видатного українського драматурга Івана Карпенка-Карого.
Вправа «Конспектую біографію творчо»
Використовуючи подану на уроці інформацію, заповніть пропуски у реченнях.
Народився І Карпенко-Карий 29 вересня 1845 року в селі __________, недалеко від Єлисаветграда (нині Кропивницький) в родині__________________. Навчався в ________ училищі. З 1859 р. (було _________ років) працював писарчуком. Пізніше освоїв такі професії:____, ____, _____. Крім того, брав участь у аматорських виставах, публікував літературно-критичні статті.
1870 — одружився з _____________. Як посаг отримав родинний хутір.(Нині – історико-культурний заповідник «Надія»). Надія Карлівна народила йому 7 дітей. Померла 1881р.
1883 - вступив до театральної трупи М.Старицького і вдруге одружився з _____.
1884 — заарештований і засланий до ______. У засланні написав п'єси:________.
1887 - отримавши дозвіл на звільнення, повернувся в _________.
1888 — з І.Карпенка-Карого зняли поліцейський нагляд. Він вступив до трупи свого брата Миколи Садовського, пізніше — до трупи іншого брата — Панаса Саксаганського.
1890 — написав комедію ________.
1899 — написав історичну трагедію __________.
1900—1904 — створив власну трупу, написав п'єси :__________.
1906 — захворів, залишив сцену й виїхав на лікування до Берліна.
15 вересня 1907 року Карпенко-Карий помер після тяжкої хвороби у Берліні, куди їздив на лікування; поховано його на хуторі __________.
Вправа «Розглядаю та коментую»
Багатогранність творчості І. Карпенка-Карого
Митець Актор Драматург Режисер Публіцист
18 п’єс
Комедії
Драми
Історичні трагедії
Трагікомедії
Вправа «Узагальнюю, закріплюю»
Виконай тести.
Тема: Трагікомедія І. Карпенка-Карого «Мартин Боруля», історія написання. Дворянство як міф про краще життя.
Вправа «Поглиблюю знання про терміни»
* Комедія – Драматичний твір з веселим, смішним або сатиричним сюжетом.
* Трагедія – драматичний твір, в основу якого покладено гострий конфлікт.
*Трагікомедія– Драматичний твір, у якому поєднано риси трагедії й комедії.
Вправа «Відновлюю схему»
Відновіть схему дійових осіб п’єси «Мартин Боруля»
Спробуйте знайти відповідність між сюжетними елементами п’єси та ключовими подіями.
Експозиція |
Мартин Боруля спалює бумаги про дворянство. |
Зав’язка |
Відмова у дворянстві. |
Розвиток дії |
Домовленість Борулі із повіреним Трандалєвим про апеляцію щодо визнання Мартина дворянином. |
Кульмінація |
1. Батькова наука синові, дочці Марисі. |
Розв’язка |
Знайомство з родиною Мартина Борулі. |
Вправа «Опрацьовую, конспектую»
Жанр - комедія в п’яти діях(за автором), трагікомедія
Тема п’єси «Мартин Боруля» - бажання приниженого й обмеженого в правах багатого селянина Мартина Борулі дорівнятися до дворянства.
Головна думка п’єси - прагнення Мартина Борулі вийти на дворянську лінію, як спроба самозахисту «маленької людини» у несправедливому суспільстві.
Вправа «Асоціації»
Створіть асоціативний кущ «Театр корифеїв»
Вправа «Аналізую, уявляю, коментую»
Прокоментувати вислови відомих людей про збірку «Зів’яле листя».
Створіть асоціативний кущ «Кохання»
Вправа «Відшукую, конспектую»
Створіть інформаційний запис за планом:
Вправа «Відшукую, сприймаю, аналізую, заповнюю»
Використовуючи матеріал підручника, розповідь викладача, презентацію, проаналізуйте подані в таблиці вірші.
Назва поезії |
Рік написання, збірка |
Вид лірики (громадянсь-ка, інтимна, пейзажна, філософська) |
Тема (основна думка) |
Художні засоби (епітети, порівняння, метафори, риторичні питання …) |
Вірш у музичному мистецтві |
Враження від поезії |
«Чого являєшся мені у сні?» |
|
|
|
|
|
|
«Ой ти, дівчино, з горіха зерня» |
|
|
|
|
|
|
Вправа «Займаю позицію».
Ліричний герой зб. «Зів’яле листя» = Іван Франко. Чому?
Ліричний герой зб. «Зів’яле листя» ≠ Іван Франко. Чому?
Ліричний герой та автор мають багато спільних рис, але не тотожні. Чому?
Створіть сенкан «Зів’яле листя» за алгоритмом:
1. Іменник (тема).
2. Два прикметники (яке воно?)
3. Три дієслова (що воно робить?)
4. Фраза-висновок з чотирьох слів.
5. Іменник-синонім до теми ( висновок, асоціація ).
Вправа «Поглиблюю знання про терміни»
Народ – населення держави, жителі країни.
Нація – історична форма спільності людей, об’ єднаних мовою, територією, певними рисами культури і характеру
Раб – людина, яка втратила свої права, свободу дій.
Юрба – велике безладне, неорганізоване скупчення людей; натовп.
Вправа «Пригадую, ділюсь думками»
Пригадайте, хто такий Мойсей?
Історична довідка
Мойсей – біблійний пророк. Він народився рабом у Єгипті. Один із фараонів наказав убивати кожного новонародженого єврейського хлопчика. Мати Мойсея, щоб врятувати своє дитя, сплела з очерету невеличкий кошик, поклала туди сина й віднесла до річки Ніл. Знайшла його дочка фараона, назвала Мойсеєм, що означає «витягнений із води» . Дорослий вже Мойсей втік від фараона й оселився в країні Мідіян. Коли пас отару і прийшов до Божої гори, йому з’явився Ангел Господній. Ангел передав волю Господа – Мойсей мав вивести ізраїльський народ з Єгипту до Землі Обітованої. Сорок років блукав зі своїм народом Мойсей по пустелі, учив і картав за непослух, як батько. Довів євреїв до границі Землі Обітованої, але народ забув, що він покликаний Богом і зневірився. Мойсей піднявся на гору Нево, щоб молитися. Там Бог показав йому землі Палестини , в які увійшов народ та не ввійшов туди їх вождь. У віці 120 років помер пророк Мойсей на горі Нево.
Вправа «Опрацьовую, конспектую»
Паспорт поеми Івана Франка «Мойсей»
9. Проблематика:
10.Україна у поемі. У пролозі поет порівнює ізраїльський та український народи, їхню боротьбу за звільнення . Франко проводить паралелі між євреями, які 40 років шукають землю обітовану, та українцями, які протягом своєї історії не можуть сформувати незалежну державу.
Вправа «Знаю, міркую, відповідаю»
Бліц – опитування
- Якого року написана поема? Що стало поштовхом до написання поеми та створення образу Мойсея?
- Визначте жанрову приналежність твору.
- Якою є композиція твору?
- Відомо, що в основу поеми покладено біблійний сюжет. Чи переспівує його Іван Франко?
– Назвіть головних героїв твору.
– Скільки часу проблукав ізраїльський народ?
– Яким бачимо Мойсея? Охарактеризуйте його , використавши такі цитати: «позабутий пророк»; «дідусь слабосилий»; «віддав для ідеї все, що мав у житті»; «голос зомлів, погасло вітхніння, літа гнуть, але блиск в очах, мов дві блискавки в хмарі»; «волосся біле, як сніг»; «стареча оздоба».
Тема: Є в коханні і будні, і свята… (Характеристика образів новели Івана Франка “Сойчине крило”)
Вправа «Аналізую, уявляю, коментую»
Прокоментуйте висловлювання відомих людей про кохання.
Вправа “Вірю - не вірю”
1. Твір «Сойчине крило» має підзаголовок “ Із записок відлюдька”.
2. За жанром «Сойчине крило» -повість..
3. Твір має риси літературного напряму - модернізм.
4. Головні герої твору - Хома та Марія.
5. Герой отримав лист із Владивостока
6. У листі лежало ще сойчина пірїна.
7. Події у новелі відбуваються на Різдво.
8. Зав’язкою у творі є зустріч Хоми із дівчиною в лісі.
9. Жити для себе самого, з самим собою, самому собі! – такий життєвий принцип у Хоми.
10. Лист підписано: «Чи тямиш мене?»
11. Массіно над листом сміявся.
12. Символом розставання й зустрічі після довгої розлуки стала легка червона сукня з білими цятками.
Вправа «Працюю у групі»
Робота у групах. Дослідіть мотиви поведінки героїв новели «Сойчине крило», опираючись на поданий матеріал. Поділіться з учнями іншої групи результатами своїх міркувань.
Група № 1 Презентуємо образ Хоми (Массіно)
Група № 2 Презентуємо образ Марії
Вправа «Я дискутую»
Підтвердіть або спростуйте такі міркування.
Тема: Михайло Коцюбинський. Великий Сонцепоклонник.
Вправа «Конспектую біографію творчо»
Використовуючи навчальний матеріал підручника, презентації, розповідь викладача, створіть анкету М. Коцюбинського.
Анкета М. Коцюбинського
років прожив письменник, знак зодіаку) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вправа «Знаю-Розгадую»
Правильно відповівши, прочитаєте у виділеній вертикальній колонці прізвище письменника.
|
1 |
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
2 |
||||||||||||||||
|
3 |
|
|
|
|
|
|
||||||||||
|
4 |
|
|
|
|||||||||||||
5 |
|
|
|||||||||||||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
12 |
|
|
|
|
|
||||||||||||
Цікаві факти
Тема: Михайло Коцюбинський. Психологічна новела «Intermezzo».
Автобіографічна основа новели. Символічні образи.
Вправа «Поглиблюю знання про терміни»
Новела - один із видів епічних творів, близький за розміром до оповідання, але відмінний від нього надзвичайною стислістю викладу, напруженістю розвитку сюжету, несподіваністю розв’язки
Імпресіонізм (від франц. «враження») – художній напрям, заснований на принципі безпосередньої фіксації вражень, спостережень, співпереживань.
Вправа «Опрацьовую, конспектую»
Візитна картка новели «Intermezzo»
Назва . Слово «intermezzo» (з італ. — перепочинок, пауза) — невеликий музичний твір, що виконувався в перервах між актами трагедії чи опери.
Історія написання. Новела «Intermezzo» написана в 1908 році в Чернігові . Твір має автобіографічну основу і присвячений кононівським полям.. М. Коцюбинський через інтенсивну роботу, виконання службових обов’язків виснажився фізично і морально. Улітку 1908 р. письменник відпочивав у садибі відомого українського громадського діяча Євгена Чикаленка в селі Кононівка (Київська область). Природа збагатила письменника численними враженнями.
Жанр твору - імпресіоністична новела.
Тема новели - митець і суспільство.
Головні ідеї: 1. Необхідний глибокий духовний зв’язок із природою, єднання з нею, щоб подолати втому, зневіру, перепочити, набратися сил для нової боротьби.
2. Ідея служіння митця народові.
Образи новели – символічні.
Дійові особи, що спричиняють душевний неспокій ліричного героя |
Дійові особи, що лікують душу ліричного героя |
|
|
Розмістіть вказані психологічні зміни, що відбуваються у душі героя новели «Intermezzo», в правильному порядку
Створіть сенкан «Intermezzo» за алгоритмом:
1. Іменник (тема).
2. Два прикметники (яке воно?)
3. Три дієслова (що воно робить?)
4. Фраза-висновок з чотирьох слів.
5. Іменник-синонім до теми ( висновок, асоціація ).
Вправа «Опрацьовую, конспектую»
Візитна картка повісті «Тіні забутих предків»
Історія створення. Повість написано у 1911р.
Поштовх для написання: перебування М. Коцюбинського в селі Криворівня (Івано-Франківська область), під час якого він отримав багато вражень від життя, звичаїв і обрядів гуцулів.
Жанр: повість
Тема: зображення життя гуцулів у Карпатах на межі 19 - 20 ст. у гармонії з природою, традиціями і звичаями, з язичницькими й християнськими віруваннями.
Ідея: гімн природі, чистоті людських взаємин і почуттів, засудження бездуховного життя, обмеженого дрібними потребами й інтересами.
Основні персонажі: Іван Палійчук, Марічка Гутенюк, Палагна, мольфар (чаклун) Юра;
Міфічні істоти: щезник (злий дух), чугайстир (добрий лісовий дух), нявка (міфічна лісова дівчина, у котрої в спині діра, через яку видно всі нутрощі, ці істоти начебто з’являлися у вигляді людей і заманювали своїх жертв у різні пастки.).
Вправа «Чи вдумливо я читаю?» Спробуйте розташувати у правильному порядку ключові події, змальовані у повісті «Тіні забутих предків»
Вправа «Досліджую діалектизми»
Знайдіть у тексті твору «Тіні забутих предків» подані діалектизми, спробуйте визначити за контекстом їхнє значення. За потребою скористайтеся словником діалектизмів за посиланням - https://proridne.org/
Ватра, плай, полонина, маржинка, флояра, крисаня, легінь, черес.
Вправа «Знайди зайве».
Проблеми, порушені в повісті «Тіні забутих предків»
Вправа «Знаю, міркую, відповідаю»
Бліц-опитування
А) «Туго росла дитина, а все ж підростала, і нестямились навіть, як довелося шить їй штани. Але так само була чудна. Дивиться перед себе, а бачить якесь далеке і не відоме нікому або без причини кричить»;
Б) «……..Обзивалась на гру флояри, як самичка до дикого голуба, — співанками. Вона їх знала безліч. Звідки вони з'явились — не могла б розказати. Вони, здається, гойдалися з нею ще в колисці, … родились у її грудях, … як смереки ростуть по горах».
В) «….Була з багацького роду, фудульна, здорова дівка, з грубим голосом і воластою шиєю.»
Г) «Про нього люди казали, що він богує. Він був як бог, знаючий і сильний… У своїх дужих руках тримав сили небесні й земні, смерть і життя, здоров'я маржини й людини, його боялись, але потребували всі».
Тема: Ольга Юліанівна Кобилянська – письменниця Буковини («Гірська орлиця»), учасниця феміністичного руху.
Вправа «Подорожую у край митця»
Букови́на — історичний регіон, розташований між середньою течією Дністра та головним Карпатським хребтом у долинах верхньої течії Пруту та Сірету. Нині ця територія входить до складу України (частина Чернівецької області) та Румунії (частина повіту Сучава).
Вправа «Поглиблюю знання про терміни»
Феміністичний рух (емансипація, зараз – гендерна політика) - це рух за політичну, суспільну та професійну рівноправність жінок і чоловіків.
Вправа «Конспектую біографію творчо»
Використовуючи навчальний матеріал підручника, відеоматеріал, презентації, розповідь викладача, створіть анкету О. Кобилянської
Анкета О. Кобилянської
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Цікавий факт
Правнук Ольги Кобилянської Костянтин Ріттель-Кобилянський народився 1975 у Києві, зараз живе в Німеччині (прадід Костянтина Павло Юліанович був рідним братом письменниці).
Вправа «Вірю – Не вірю»
1.О. Ю. Кобилянська народилася на Закарпатті.
2. О. Кобилянську в літературі називають «Дочкою Прометея»
3.Перші твори О.Ю. Кобилянська писала німецькою мовою.
4. Німецький філософ Ніцше був натхненником письменниці.
5. На формування феміністичних поглядів вплинули ідеї Івана Франка.
6. Осип Маковей став чоловіком О. Кобилянської.
7. Письменниця була учасницею групи «Молода муза»
8. У своїй творчості О. Кобилянська часто порушує тему освіченої жінки, що не може миритися з бездуховністю міщанського середовища.
9. Початок Другої світової війни письменниця зустріла у Чернівцях.
10. О. Кобилянська мала прийомну доньку (племінницю)
Тема: Василь Стефаник. Життєпис письменника. Загальна характеристика творчості митця.
Вправа «Подорожую у край митця»
Географічна довідка
Ру́сів — село в Україні у Снятинському районі Івано-Франківської області. Центр сільської ради. Розташоване за 8 км від районного центру — міста Снятин та за 14 км від залізничної станції Снятин. Населення — 1119 чоловік.
Вправа «Конспектую біографію творчо»
Використовуючи навчальний матеріал підручника, презентацію, розповідь викладача, заповніть анкету Василя Стефаника.
Прізвище, ім’я по батькові |
Стефа́ник Васи́ль Семе́нович |
Роки життя (Зазначте, скільки років прожив письменник, знак зодіаку) |
1871 - 1936 |
Місце народження, родина |
|
Освіта |
|
Громадська діяльність |
|
Одруження, діти |
|
Увічнення пам’яті |
|
Улюблений жанр письменника |
|
Особливості стилю В. Стефаника |
|
Вправа «Поглиблюю знання про терміни»
Експресіонізм (від франц. expression — вираження). На межі ХІХ-ХХ ст. в європейському малярстві, а згодом і в музиці та літературі утверджується новий стиль — експресіонізм. До найвизначніших експресіоністів належали художники: голландець Ван Гог, французи Поль Сезанн, Поль Гоген, німецький композитор Ріхард Штраус, австрійський письменник Франц Кафка. В українській літературі цей стиль започаткував Василь Стефаник.
Основні ознаки експресіонізму:
— увага до простих характерів;
— заглиблення у проблему вини і кари;
— дослідження сенсу страждання і смерті людини;
Вправа «Відшукую, заповнюю»
Заповніть таблицю, вписавши назви творів
1-ий період творчості ( 1897 – 1901рр.) |
2-ий період творчості ( 1916 – 1933 рр.) |
|
|
Вправа «Асоціації»
Створіть асоціативний кущ «Василь Стефаник»
Вправа «Поглиблюю знання про терміни»
Діаспора ( з грец. – розсіювання) – розсіювання по різних країнах народів,
вигнаних за межі завойовниками.
Міграція – переселення народів у межах однієї країни в іншу.
Імміграція – в’їзд чужоземців до будь – якої країни на постійне проживання.
Еміграція – переселення із своєї Батьківщини в іншу країну, зумовлене соціально – економічними, політичними або релігійними причинами.
Вправа «Опрацьовую, конспектую»
Візитна картка новели Василя Стефаника «Камінний хрест»
Історія написання. Рік написання -1899. Твір написано під враженнями письменника від масової еміграції галицького селянства за океан. Прототипом головного героя був односелець письменника Штефан Дідух (у творі – Іван), який емігрував з родиною до Канади.
В основу новели покладено реальний факт: перед тим як покинути рідний край, Штефан Дідух ставить на своїй ниві кам'яний хрест (який і донині стоїть у Русові).
Жанр твору - психологічна новела
Тема новели - еміграція українських селян до Канади на межі ХІХ-ХХ ст..
Головна ідея – єдність селянина з рідною землею.
Назва - символічна. Камінний хрест символізує страдницьку долю селянина.
Вправа «Згадую зміст твору»
Спробуйте знайти відповідність між сюжетними елементами новели та ключовими подіями.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вправа «Закріплюю творчо»
Створіть сенкан «Камінний хрест» за алгоритмом:
1. Іменник (тема).
2. Два прикметники (яке воно?)
3. Три дієслова (що воно робить?)
4. Фраза-висновок з чотирьох слів.
5. Іменник-синонім до теми ( висновок, асоціація ).
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Бібік Н.М. Компетентнісний підхід у сучасній освіті : світовий досвід та українські перспективи (Бібліотека з освітньої політики) : колективна монографія / [Бібік Н.М., Ващенко Л.С., Савченко О.Я. та ін.]; заг. ред. О.В.Овчарук. – К. : "К.І.С.", 2004. – С. 45-50.
2. Дроздовський Д.І., Черешневська Т.М. Українська література (рівень стандарту): 10 клас. Книга для вчителя. - Х., Соняшник, 2018. - 160 с.
3. Марченко А.С. Українська література: практичний довідник. 2-е вид.: доповнене та перероблене. - Х.: ФОП Співак В.Л., 2009. - 784 с.
4. МОН. Концепція нової української школи [Електронний ресурс] / МОН. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://mon.gov.ua/activity/ education/zagalna-serednya/ ua-sch-2016/ konczepcziya.htm.
5. Програма з української літератури для 10–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. Рівень стандарту. [Електронний ресурс] // МОН. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv.
6. Програма з української мови для 10–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. Рівень стандарту [Електронний ресурс] // МОН. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv.
7. Професійна педагогічна освіта: компетентісний підхід / за ред. О. А. Дубасенюк.–Житомир: вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2011. – 412 с.
8. Соловей Н.В. Українська література: навчальний посібник для підготовки до ЗНО. - К.: Генеза, 2011. - 200 с.
1