НОВОУКРАЇНСЬКИЙ ЛІЦЕЙ № 4
НОВОУКРАЇНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ
С. М. Соколенко
НАВЧАЛЬНО – МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК
«ЗБІРНИК ЗАДАЧ З ХІМІЇ ДЛЯ 7 - 11 КЛАСІВ»
НОВОУКРАЇНКА
2023
АВТОР:
Учитель хімії, учитель вищої категорії, старший учитель
Новоукраїнського ліцею №4
Соколенко Сергій Миколайович
Навчально – методичний посібник призначений для учнів загальноосвітніх навчальних закладів та вчителів, які викладають предмет
«Хімія» у 7 ‒ 9 класах та 10 – 11 класах рівня стандарту
ЗМІСТ
РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ З ХІМІЇ У 7 КЛАСІ................................................... 7
РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ З ХІМІЇ У 8 КЛАСІ................................................. 11
РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ З ХІМІЇ У 9 КЛАСІ................................................. 24
РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ З ХІМІЇ У 10 КЛАСІ (рівень стандарту)................. 28
РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ З ХІМІЇ У 11 КЛАСІ (рівень стандарту)................. 34
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА......................................................................... 39
Однією з проблем викладання шкільного курсу хімії є нерозуміння учнями навчального матеріалу. Для більшості дітей важко оволодіти хімічними формулами, рівняннями реакцій, навчитися розв’язувати хімічні задачі, а ще важче зрозуміти суть хімічних перетворень. Учням, які не розуміють матеріалу, стає нецікаво на уроках, а це призводить до порушення дисципліни і списування робіт один в одного. Отже, основним завданням вчителя є подання матеріалу так, щоб діти розуміли і свідомо сприймали його. Тоді в учнів формуються базові знання з хімії. Важливе значення має і хімічний експеримент. Саме на основі нього учні повинні вивчати природу речовин і саме експеримент виконує основну функцію в зацікавленні їх хімією. А щоб проводити експеримент часто потрібно розрахувати кількість речовин, які потрібні для реакції, або завчасно розрахувати масу чи об’єм речовин що необхідно добути. Навчитися таким розрахункам можливо на уроках розв’язування хімічних задач, а це зробити складно, тому що потрібно володіти базовими знаннями не лише із хімії, а й з математики та фізики. Теоретичні розрахунки завжди нудні і не цікаві. То як подати матеріал цікаво і доступно? Кожен учитель вирішує це по-своєму. І тільки по якості знань учнів можна судити про ефективність викладання предмета учителем. Тому дуже важливо викладати матеріал поступово, поетапно, від простого до складного, пов’язувати новий матеріал з уже вивченим, розділяти складний багатокомпонентний матеріал на простіші блоки що пов’язані між собою. Кожний такий урок потрібно починати з актуалізації вивченого матеріалу і на основі нього вивчати нові знання. А підсумком хімічних знань завжди є уміння розв’язувати хімічні задачі, бо це вміння потребує застосування усіх знань в комплексі. То як навчити дітей розв’язувати задачі? По програмі таких уроків зовсім небагато, вони не регулярні, тому тут не спрацьовує метод поступовості, від простого до складного. Значить потрібно спростити методику розв’язування задач. Тобто якщо типові задачі мають різні алгоритми розв’язування, то потрібно вибрати найпростіший, найлегший, найефективніший, той який легко запам’ятати і обов’язково давати лише його, не розглядаючи інші варіанти розв’язування задач. Абсолютна більшість учнів не матиме хімію в якості предмета, що визначить їх майбутню професію, тобто більшості не потрібні глибокі знання з хімії. Тому їм для ознайомлення із задачами достатньо і одного варіанта їх розв’язування. Це дозволить їм мати добрі оцінки та позитивні емоції від навчання. Цей найпростіший варіант розв’язування задач повинен мати не складний, легкий для запам’ятовування алгоритм, який учитель детально роз’яснює на початку уроку, а потім більша його частина присвячується тренувальним однотипним задачам для кращого запам’ятовування цього алгоритму. На наступному ж уроці варто провести діагностичну перевірочну роботу, щоб виявити як учні запам’ятали алгоритм розв’язування цього типу задач.
Актуальність теми: збірник потрібен для ефективного проведення уроків по розв’язуванню розрахункових задач. Такі уроки зазвичай потребують опанування алгоритмів розв’язку, які дещо різняться навіть в задачах одного типу. Тому підбір задач не випадковий, а легко зрозумілий завдяки зразку та декільком підряд однотипним розв’язкам для запам’ятовування і лише в деяких випадках останні задачі дещо змінені за алгоритмом поступового ускладнення. Типи задач представлені чітко за навчальною програмою, тому вчителям легко буде вставити ці уроки у своє календарне планування. Представлена кількість задач вистачає на один урок, а також одну чи дві останні задачі можна дати на домашнє завдання.
Основна мета даної методичної розробки – зробити уроки розв’язування задач простішими, ефективнішими, які розраховані на виконання за 45 хвилин, а також однотипними і простими для учнів, щоб вони легко запам’ятовували алгоритми розв’язування задач. Така однотипність і спрощеність сприяє позитивним емоціям у дітей і дозволяє їм опановувати складний матеріал без великих зусиль, а це в свою чергу сприяє розвитку пізнавального інтересу, поглибленню знань з хімії і підготовкою учнів до вступу у вищі учбові заклади.
Завдання: застосувати найбільш ефективні форми проведення уроків розв’язування задач та забезпечити учителя ретельно підібраними зразками та умовами розрахункових задач у даній методичній розробці.
Методи, які були використані при написанні методичної розробки:
• методи теоретичного дослідження: вивчення і систематизація алгоритмів розв’язування задач;
• метод однотипних тренувальних вправ для кращого запам’ятовування
• математичні методи підставляння значень, перевертання формули, використання пропорції, послідовного застосування декількох формул
При розробці посібника використаний лише мій досвід як учителя хімії, а абсолютна більшість задач складена мною під найпростіший алгоритм їх розв’язування. Ідеї деяких задач я брав з інших посібників по розв’язуванні хімічних задач, але завжди перероблював їх під свій алгоритм змінюючи цифри, умову задачі, а іноді і хімічні реакції що описані в умові.
Тема. Масова частка елемента у складній речовині.
Мета: сформувати вміння розв’язувати хімічні задачі з використанням масової частки елемента у складній речовині та вміння працювати з відсотками. Формула для обчислення: 𝛚 = 𝐧·𝐀𝐫
𝐌𝐫
Зразок:
Обчисліть масові частки Карбону та Оксигену у вуглекислому газі CO2.
Дано: Розв’язання:
CO2 𝛚 = 𝐧·𝐀𝐫; 𝐌𝐫
ω(С)=? Mr(CO2) = 12+16·2 = 44 ω(О)=? ω(С) = = 0,2727 · 100% = 27,27% ω(О) = = 0,7273 · 100% = 72,73%
Відповідь: ω(С) =27,27% ω(О) =72,73% .
Задачі:
1. Обчисліть масову частку Хлору у кухонній солі NaCl.
2. Обчисліть масову частку Оксигену у кварцовому піску SiO2.
3. Обчисліть масові частки Гідрогену та Оксигену у воді H2O.
4. Де більше Гідрогену: у воді, чи в гідроген пероксиді H2O2.
5. Обчисліть масові частки Феруму та Оксигену у ферум(III) оксиді Fe2O3. 6. Яку руду червоний залізняк Fe2O3, чи магнітний залізняк Fe2O3 краще використовувати для добування заліза?
7. Обчисліть масові частки елементів у сульфатній кислоті H2SO4.
Зразок зворотної задачі:
Виведіть найпростішу формулу речовини, яка містить 51,28% Кальцію та
48,72% Флуору.
Дано: Розв’язання: ω(Сa) = 51,28% n(Ca) : n(F) = ω(Ca) : ω(F) = 51,28 : 48,72 = 1,282 : 2,564/1,282 =
Ar(Ca) Ar(F) 40 19
ω(F) = 48,72% = 1 : 2
СanFn = ? Відповідь: Сa1F2 , або СaF2.
Задачі:
1. Виведіть найпростішу формулу сірчистого газу, який містить 50% Сульфуру та 50% Оксигену.
2. Виведіть найпростішу формулу негашеного вапна, яке містить 71,43% Кальцію та 28,57% Оксигену.
3. Виведіть найпростішу формулу кислоти, що входить до складу Coca-Cola, якщо вона складається із 3,06% Гідрогену, 31,63% Фосфору та 65,31%
Оксигену.
Тема. Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини. Мета: сформувати вміння розв’язувати хімічні задачі з використанням масової частки розчиненої речовини в розчині та вміння працювати з відсотками.
Формула для обчислення:
𝛚 = 𝐦реч.
𝐦розч.
Зразок:
Яка маса кухонної солі міститься у 300 г її розчину з масовою часткою 2% ?
Дано: Розв’язання: mрозч. = 300 г 𝛚 = 𝐦реч.; mреч. = ω · mрозч.= 300 · 0,02 = 6 г
𝐦розч.
ω = 2% = 0,02 Відповідь:mреч. = 6 г . mреч. = ?
Задачі:
1. У розчині масою 20 г міститься сіль масою 5 г. Яка масова частка солі в розчині.
2. Калій нітрат масою 6 г розчинили у воді, так що при цьому утворився 5% розчин. Яка маса утвореного розчину?
3. Випарюванням розчину масою 60 г добули 15 г солі. Якою була масова частка солі в цьому розчині?
4. Вміст солей у морській воді досягає 3,5%. Скільки грамів солі залишається після випарювання морської води масою 10 кг?
5. Для приготування розсолу, 4% розчину кухонної солі, 83 г солі розчинили у воді. Скільки кілограмів розсолу утворилось?
6. Розчин солі натрій хлориду NaCl з масовою часткою 0,9% використовують в медицині як кровозамінник, що називається «фізіологічним розчином». Скільки грамів солі вводиться в організм при вливанні фізіологічного розчину масою 400 г?
7. Цукровий сироп – це 45% розчин цукру. Яку масу цукрового сиропу можна приготувати із 1 кг цукру?
Тема. Обчислення масової частки розчиненої речовини.
Мета: вдосконалити вміння розв’язувати хімічні задачі з використанням масової частки розчиненої речовини в розчині.
Формули для обчислення:
𝛚 = 𝐦𝐦розчреч.. 𝐦розч. = 𝐦реч. + 𝐦H2O
Зразок:
Яку масу кухонної солі й води треба взяти, щоб приготувати 10% розчин масою
100 г?
Дано: Розв’язання: mрозч. = 100 г 𝛚 = 𝐦реч.; mреч. = ω · mрозч.= 100 · 0,1 = 10 г
𝐦розч.
ω = 10% = 0,1 𝐦розч. = 𝐦реч. + 𝐦H2O ; mреч. = ? mH2O = mрозч. − mреч.= 100 – 10 = 90 г mH2O = ? Відповідь: mреч. = 10 г , mH2O = 90 г .
Задачі:
1. Яку масу кухонної солі й води треба взяти, щоб приготувати 15% розчин солі масою 200 г?
2. Яка масова частка розчину, добутого розчиненням кухонної солі масою 5 г у воді масою 45 г?
3. Скільки грамів морської солі й води треба взяти, щоб приготувати 1 кг штучної морської води, якщо вміст солі у ній досягає 3,5%?
4. В якій масі води потрібно розчинити 6 г калій нітрату, щоб приготувати розчин із масовою часткою цієї солі 5%?
5.Яку масу кухонної солі й води треба взяти, щоб приготувати 4% розсіл масою 1,3кг для засолення огірків у трилітровій банці?
6. Цукор масою 15 г розчинили у 200 г води. Обчисліть масову частку цукру у виготовленому розчині .
7. Розчин солі NaCl з масовою часткою 0,9% використовують в медицині як кровозамінник, що називається «фізіологічним розчином». Скільки грамів води і солі потрібно для приготування 2 кг такого розчину?
8. Скільки грамів води потрібно щоб розчинити 12 г калій сульфату, якщо необхідно виготовити 6% розчин цієї солі?
9. Яку масу кухонної солі й води треба взяти, щоб приготувати 20% розчин солі масою 300 г?
10. Яку масу кухонної солі й води треба взяти, щоб приготувати 0,5% розчин солі масою 70 г?
Тема. Кількість речовини. Моль.
Мета: сформувати вміння розв’язувати хімічні задачі на взаємозв’язок кількості речовини та кількості частинок речовини.
Формула для обчислення:
N = NA·ν
Зразок:
Скільки атомів містить шматок алюмінію кількістю речовини 3 моль?
Дано: Розв’язання:
ν(Al) = 3 моль N = NA·ν; N(Al) = 6·1023·3 = 18·1023 атомів N(Al) = ? Відповідь: N(Al) = 18·1023 атомів.
Задачі:
1. Скільки молекул міститься в 5 моль води?
2. Скільки йонів Натрію міститься в 17 моль кухонної солі NaCl?
3. Скільки молекул міститься в 2,6 моль спирту?
4. Скільки атомів Силіцію містить 6 моль кварцового піску SiO2?
5. Скільки атомів Оксигену і скільки молекул міститься в 5 моль кисню О2?
6. Скільки йонів Натрію міститься в 4 моль кальцинованої соди Na2CO3? 7. Скільки атомів Гідрогену і Оксигену міститься у воді H2O кількістю речовини 9 моль?
Зразок зворотної задачі:
Яку кількість речовини становить 36·1023 атомів Алюмінію?
Дано: Розв’язання: N (Al) = 36·1023 атомів N = NA·ν ; 𝝂 = 𝐍 ; ν(Al) = 36·102323 = 6 моль
𝐍𝑨 6·10
ν (Al) =? Відповідь: ν (Al) = 6 моль.
Задачі:
1. Яку кількість речовини становить 9·1023 атомів Фосфору?
2. Яку кількість речовини становить 27·1023 молекул кисню О2?
3. Яку кількість речовини заліза становить 15·1023 атомів Феруму?
4. Яку кількість речовини води становить 12·1023 молекул H2O?
5. Яку кількість речовини солі становить 33·1024 йонів Na+ ?
Тема. Молярна маса. Обчислення маси речовини за відомою її кількістю речовини.
Мета: сформувати вміння розв’язувати хімічні задачі на взаємозв’язок кількості речовини та маси речовини з використанням кількості частинок речовини.
Формули для обчислення:
𝐌 = 𝐦 N = NA· ν
𝛎
Зразок:
Яка маса відповідає 6 моль магній оксиду MgO?
Дано: Розв’язання: ν(MgO) = 6 моль 𝐌 = 𝐦 ; m = M · ν
𝛎
m(MgO) = ? 𝐌 = 𝐌𝐫 (MgO) = 24 + 16 = 40 г/моль m (MgO) = 40 · 6 = 240 г. Відповідь: m(MgO) = 240 г.
Задачі:
1. Яка маса відповідає 5 моль натрій оксиду Na2O?
2. Яка маса відповідає 1,5 моль хлору Cl2?
3. Яка маса відповідає 2,3 моль купрум(II) сульфату CuSO4?
4. Яка маса відповідає 7,5 моль натрій карбонату Na2CO3?
5. Яка маса відповідає 0,2 моль ортофосфатної кислоти H3PO4?
6. Яка маса відповідає 2,5 моль алюміній сульфату Al2(SO4)3?
7. Яка маса відповідає 12 моль аргентум оксиду Ag2O?
8. Яка маса відповідає 0,5 моль фосфор(V) оксиду P2O5?
Зразок ускладненої задачі:
Яка маса 12·1023 атомів Цинку?
Дано: Розв’язання:
N(Zn) =12·1023 атомів 𝐌 = 𝐦 ; m = M · ν; N = NA· ν ; 𝜈 = N ;
𝛎 N𝐴
m(Zn) = ? ν(Zn) = 12·102323 = 2 моль 6·10
𝐌 = 𝐌𝐫 (Zn) = 65г/моль m (Zn) = 65 · 2 = 130 г.
Відповідь: m(Zn) =130 г.
Задачі:
1. Яка маса 18·1023 атомів Сульфуру?
2. Обчислити масу 24·1023 молекул водню H2.
3. Яка маса 7,5·1025 молекул H2O?
4. Обчислити масу 1,5·1024 молекул хлороводню HCl.
5. Обчислити масу 21·1025 атомів Алюмінію.
Тема. Обчислення кількості речовини за відомою її масою речовини. Мета: вдосконалити вміння розв’язувати хімічні задачі на взаємозв’язок маси речовини та кількості речовини з використанням кількості частинок речовини.
Формули для обчислення:
𝐌 = 𝐦 N = NA· ν
𝛎
Зразок:
Скільки моль становить 10,2 г сірководню H2S?
Дано: Розв’язання: m(H2S) =10,2 г 𝐌 = 𝐦 ; ν = m
𝛎 M
ν(H2S) = ? 𝐌 = 𝐌𝐫 (H2S) = 1·2 + 32 = 34 г/моль ν(H2S) = 10,2 = 0,3 моль 34
Відповідь: ν(H2S) = 0,3 моль .
Задачі:
1. Скільки моль становить 4 г кисню O2?
2. Обчислити, кількість речовини сірки S масою 1,6 г.
3. Скільки моль становить 48 г води H2O?
4. Скільки моль становить 28 г негашеного вапна CaO?
5. Зважили 19 г MgCl2. Якій кількості речовини MgCl2 відповідає дана маса?
6. Скільки моль становить 4,2 г питної соди NaHCO3?
7. Яку кількість речовини NaCl містить пачка кухонної солі масою 1 кг?
Зразок ускладненої задачі:
Скільки атомів Феруму містить шматок заліза масою 112 г?
Дано: Розв’язання:
m(Fe) = 112 г N = NA·ν ; 𝐌 = 𝐦 ; ν = m ;
𝛎 M
N(Fe) = ? 𝐌 = 𝐌𝐫 (Fe) = 56 г/моль ν(Fe) = = 2 моль
N(Fe) = 6·1023·2 = 12·1023 атомів
Відповідь: N(Fe) = 12·1023 атомів.
Задачі:
1. Скільки йонів натрію Na+ міститься в 11,7 г кухонної солі NaCl?
2. Скільки молекул міститься в 49 г сульфатної кислоти H2SO4?
3. Скільки молекул міститься в 18,4 г спирту C2H5OH?
4. Скільки йонів натрію Ca2+ міститься в 500 г крейди CaCO3?
5. Скільки атомів Купруму містить мідна пластинка масою 288 г?
Тема. Молярний об'єм газів.
Мета: сформувати вміння розв’язувати хімічні задачі на взаємозв’язок кількості речовини газів та об’єму газів.
Формула для обчислення:
𝐕𝐦 = 𝐕
𝛎
Зразок:
Який об’єм займає 2 моль вуглекислого газу CO2 ?
Дано: Розв’язання:
ν(CO2) = 6 моль 𝐕𝐦 = 𝐕; V = Vm · ν
𝛎
V(CO2) = ? Vm = 22,4 л/моль
V(CO2) = 22,4·2 = 44,8 л.
Відповідь: V(CO2) =44,8 л.
Задачі:
1. Який об’єм займає 3 моль водню H2?
2. Який об’єм займає 4 моль хлору Cl2?
3. Який об’єм займає 1,3 моль кисню O2?
4. Який об’єм займає 2,5 моль сірководню H2S?
5. Який об’єм займає 3,2 моль амоніаку NH3?
6. Який об’єм займає 7,5 моль водяної пари?
7. Який об’єм займає 10 моль повітря?
Зразок зворотної задачі:
Яку кількість речовини становить азот N2 об’ємом 11,2 л?
Дано: Розв’язання:
V(N2) = 11,2 л 𝐕𝐦 = 𝐕; ν = V
𝛎 Vm
ν(N2) = ? Vm = 22,4 л/моль ν(N2) = 11,2= 0,5 моль 22,4
Відповідь: ν(N2) = 0,5 моль.
Задачі:
1. Яку кількість речовини становить вуглекислий газ CO2 об’ємом 5,6 л?
2. Скільки моль займає 33,6 л водню H2 ? 3. Скільки моль займає 50,4 л кисню O2 ?
4. Скільки моль займає 56 л водяної пари?
5. Скільки моль займає 112 л повітря ?
6. Скільки моль займає 78,4 л хлороводню HCl?
7. Скільки моль повітря в хімічному кабінеті об’ємом 203,34 м3?
Тема. Відносна густина газів.
Мета: сформувати вміння розв’язувати хімічні задачі з використанням відносної густини газів.
Формула для обчислення:
𝐃𝟐(𝟏) = 𝐌𝐫𝐌𝐫((𝟏𝟐))
Зразок:
Обчисліть відносну густину вуглекислого газу CO2 за повітрям.
𝐌𝐫(𝟏)
𝐃𝟐(𝟏) = 𝐌𝐫(𝟐); Mrпов. = 29 ; Mr(CO2) = 12+16·2 =44
Dпов.(CO2) = MrMr((COпов2.)) = 4429 = 1,517 разів вуглекислий газ CO2 важчий за повітря
Задачі:
1. Обчисліть відносну густину кисню O2 за повітрям.
2. Обчисліть відносну густину сірководню H2S за повітрям.
3. Обчисліть відносну густину пропану C3H8 за повітрям.
4. У скільки разів кисень O2 важчий за водень H2?
5. У скільки разів повітря важче за водень H2?
6. У скільки разів азот N2 важчий за водень H2?
7. Водяна пара легша чи важча за повітря?
Зразок зворотної задачі:
Обчисліть відносну молекулярну масу озону, якщо відносна густина його за киснем O2 дорівнює 1,5 .
Дано: Розв’язання:
DO2(озону) =1,5 DO2(озону) = MrMr(озону(O2) ); Mr (озону) = DO2(озону)·Mr(O2)
Mr(озону) =? Mr(O2) = 16·2 = 32 Mr (озону) = 1,5 · 32 = 48
Відповідь: Mr(озону) = 48.
Задачі:
1. Обчисліть відносну молекулярну масу метану, якщо відносна густина його за воднем H2 дорівнює 8.
2. Обчисліть відносну молекулярну масу бутану, якщо відносна густина його за повітрям дорівнює 2.
3. Обчисліть відносну молекулярну масу сірчистого газу, якщо відносна густина його за киснем O2 дорівнює 2.
4. Обчисліть відносну молекулярну масу чадного газу, якщо відносна густина його за воднем H2 дорівнює 14.
Тема. Розрахунки за хімічними рівняннями.
Мета: сформувати вміння розв’язувати задачі з використанням хімічних рівнянь реакцій.
Зразок:
Скільки моль нітроген(V) оксиду N2O5 прореагувало з водою, якщо утворилось 8 моль нітратної кислоти HNO3?
Дано: Розв’язання: ν(HNO3) = 8 моль x моль 8 моль ν(N2O5) = ? N2O5 + H2O = 2HNO3
1 моль 2 моль x = 8 ; x = = 4 моль
1 2
Відповідь: ν(N2O5) = 4 моль.
Задачі:
1. Натрій оксид Na2O кількістю речовини 5 моль, прореагував з водою. Скільки моль натрій гідроксиду NaOH утворилось?
2. До 3,5 моль фосфор(V) оксиду P2O5 долили гарячої води. Яка кількість речовини ортофосфатної кислоти H3PO4 утворилась?
3. Для горіння магнію використали 4 моль кисню O2. Яка кількість речовини магній оксиду MgO утворилась?
4. Яка кількість речовини літій оксиду Li2O прореагує з водою, якщо утвориться 3,8 моль літій гідроксиду LiOH?
5. Яка кількість речовини кисню O2 використається для горіння 3 моль чадного газу CO, якщо утворюється вуглекислий газ CO2?
6. Скільки моль сульфатної кислоти H2SO4 утвориться при реакції 4,5 моль сульфур(VI) оксиду SO3 з водою?
7. Яка кількість речовини калій гідроксиду KOH утвориться при реакції калій оксиду K2O із 3,7 моль води?
8. Кальцій оксид CaO кількістю речовини 7 моль, прореагував з водою. Скільки моль кальцій гідроксиду Ca(OH)2 утворилось?
9. Скільки моль нітратної кислоти HNO3 утвориться при реакції 5,2 моль нітроген(V) оксиду N2O5 з водою?
Тема. Розрахунки маси за хімічними рівняннями.
Мета: сформувати вміння розв’язувати задачі на рівняння реакції з використанням маси речовин.
Зразок:
Яка маса хлоридної кислоти HCl вступить в реакцію із магній оксидом MgO, якщо утвориться 3 моль магній хлориду MgCl2?
Дано: Розв’язання: ν(MgCl2) = 3 моль x г 3 моль
m(HCl) = ? MgO + 2HCl = MgCl2 + H2O; 𝐱 = 3
73 1
2·36,5 г 1 моль
M(HCl) = 1 + 35,5 = 36,5 г/моль; 𝐱 = = 219 г
Відповідь: m(HCl) = 219г.
Задачі:
1. Скільки грамів калій нітрату KNO3 утвориться при реакції 2 моль калій оксиду K2O із нітратною кислотою HNO3?
2. Яка маса бромідної кислоти HBr прореагує з магнієм, якщо утвориться 3,5 моль магній броміду MgBr2?
3. Скільки грамів алюміній оксиду Al2O3 утвориться, якщо 0,7 моль алюмінію згорить в кисні O2?
Зразок зворотної задачі:
Яка кількість речовини алюміній оксиду Al2O3 прореагує із фторидною кислотою HF, якщо утвориться 252 г алюміній фториду AlF3 ?
Дано: Розв’язання:
m(AlF3) = 252 г x моль 252 г
ν(Al2O3) = ? Al2O3 + 6HF = 2AlF3 + 3H2O 𝐱 = 252;
1 168
1 моль 2·84г
M(AlF3) = 27 + 19·3 = 84 г/моль 𝐱 = = 1,5 моль
Відповідь: ν(Al2O3) = 1,5 моль
Задачі:
1. Скільки моль натрій сульфату Na2SO4 утвориться, якщо 9,2 г натрію вступить в реакцію із сульфатною кислотою H2SO4?
2. Ферум(III) оксид прореагував із 18,9 г нітратної кислоти HNO3. Яка кількість речовини ферум(III) нітрату Fe(NO3)3 утворилась?
3. Яка кількість речовини кисню O2 витратиться на повне згорання фосфору, якщо утвориться 85,2 г фосфор(V) оксиду P2O5?
Тема. Розрахунки об’єму за хімічними рівняннями.
Мета: сформувати вміння розв’язувати задачі на рівняння реакції з використанням об’єму газів.
Зразок:
Який об’єм водню H2 виділиться, якщо 5 моль алюмінію прореагує із йодидною кислотою HI?
Дано: Розв’язання:
ν(Al) = 5 моль 5 моль x л Vm = 22,4 л/моль V(H2) = ? 2Al+ 6HI = 2AlI3 + 3H2; 5 = 𝐱
2 67,2
2 моль 3·22,4 л 𝐱 = 5·67,2 = 168 л
2
Відповідь: V(H2) = 168 л.
Задачі:
1. Який об’єм водню H2 виділиться, якщо 3 моль літію прореагує із сульфатною кислотою H2SO4?
2. Цинк вступив в реакцію із 2,3 моль фторидної кислоти HF. Який об’єм водню H2 виділивсь?
3. Які об’єми кисню O2 і водню H2 прореагували, якщо утворилось 6 моль води?
Зразок зворотної задачі:
Яка кількість речовини натрію прореагує із ортофосфатною кислотою H3PO4, якщо виділиться 9 л водню H2?
Дано: Розв’язання:
V(H2) = 9 л x моль 9 л Vm = 22,4 л/моль ν(Na) = ? 6Na + 2H3PO4 = 2Na3PO4 + 3H2; 𝐱 = 9
6 67,2
6 моль 3·22,4л
𝐱 = = 0,8 моль;
Відповідь: ν(Na) = 0,8 моль
Задачі:
1. Скільки моль натрій сульфату Na2SO4 утвориться, при реакції натрію із сульфатною кислотою H2SO4, якщо при цьому виділиться 20,16 л водню H2? 2. Скільки моль бромідної кислоти HBr прореагує із залізом, якщо утвориться 29,12 л водню H2?
3. Яка кількість речовини кисню O2 витратиться на повне згорання метану CH4, якщо утвориться 56 л вуглекислого газу CO2?
Тема. Розрахунки маси чи об’єму за хімічними рівняннями.
Мета: вдосконалити вміння розв’язувати задачі на рівняння реакції з використанням маси речовин та об’єму газів.
Зразок задачі з використанням маси:
Скільки грамів натрій сульфату Na2SO4 утвориться, при реакції 32 г натрій гідроксиду NaOH із сульфатною кислотою H2SO4?
Дано: Розв’язання:
m(NaOH) = 32г 32 г x г Mr(NaOH) = 40 г/моль
m(Na2SO4) = ? 2NaOH+H2SO4=Na2SO4+2H2O; Mr(Na2SO4) = 142 г/моль
2·40 г 1·142 г
32 = 𝐱 ; 𝐱 == 56,8 г
80 142
Відповідь: m(Na2SO4) = 56,8 г.
Задачі:
1. Скільки грамів кальцій хлориду CaCl2 прореагує із калій карбонатом K2CO3 якщо утвориться 44,7 г калій хлориду KCl?
2. Яка маса магній гідроксиду Mg(OH)2 утвориться, якщо 140 г натрій гідроксиду NaOH прореагує із магній хлоридом MgCl2?
3. Скільки грамів цинк оксиду ZnO утвориться при розкладі 396 г цинк гідроксиду Zn(OH)2?
Зразок задачі з використанням маси і об’єму:
Який об’єм вуглекислого газу CO2 поглинув натрій гідроксид NaOH, якщо утворилось 42,4 г натрій карбонату Na2CO3?
Дано: Розв’язання: m(Na2CO3) = 42,4 г x л 42,4 г
V(CO2) = ? CO2+2NaOH=Na2CO3+H2O; Mr(Na2CO3) = 106 г/моль
1·22,4 л 1·106 г
𝐱 = 42,4; 𝐱 = 22,4·42,4 = 8,96 л ;
22,4 106 106
Відповідь: V(CO2) = 8,96 л.
Задачі:
1. Який об’єм сірководню H2S виділиться при дії бромідної кислоти HBr на 50,7 г натрій сульфіду Na2S?
2. Скільки грамів натрій карбонату Na2CO3 прореагує із сульфатною кислотою H2SO4, якщо виділиться 5,6 л вуглекислого газу CO2?
3. Який об’єм сірчистого газу SO2 поглинув розчин натрій гідроксиду NaOH, якщо утворилось 37,8 г натрій сульфіту Na2SO3?
4. Яка маса цинку прореагує із фторидною кислотою HF, якщо утвориться 19,4 л водню H2?
Тема. Реакції з використанням розчинів речовин.
Мета: вдосконалити вміння розв’язувати задачі на рівняння реакції з використанням масової частки розчиненої речовини в розчині.
Формула для обчислення:
𝛚 = 𝐦реч.
𝐦розч.
Зразок:
Скільки грамів осаду утвориться, якщо до 20% розчину барій хлориду BaCl2 масою 312 г, долити надлишок розчину цинк сульфату ZnSO4?
Дано: Розв’язання: mрозч.(BaCl2) = 312 г 𝛚 = 𝐦реч.; mреч. = ω · mрозч.= 0,2 · 312 = 62,4 г
𝐦розч.
ω(BaCl2) = 20 % = 0,2 62,4 г х г m(осаду) = ? BaCl2 + ZnSO4 = BaSO4↓ + ZnCl2 ;
208 г 233 г x = 62,4·233 = 69,9 г 208
Відповідь: m(BaSO4) = 69,9 г.
Задачі:
1. Надлишок розчину натрій карбонату Na2CO3 долили до 15% розчину кальцій хлориду CaCl2 масою 222 г. Яка маса утвореного осаду?
2. Який об’єм водню H2 виділиться, якщо на 25% розчин хлоридної кислоти масою 58,4 г подіяти надлишком магнію.
3. Скільки грамів осаду утвориться, якщо до 10% розчину манган(II) хлориду MnCl2 масою 151,2 г, долити надлишок розчину натрій ортофосфату Na3PO4?
4. До 18% розчину соди Na2CO3 масою 33,3 г долили надлишок розчину барій нітрату Ba(NO3)2. Яка маса утвореного осаду?
5. На надлишок кальцій карбонату CaCO3 подіяли 12% розчином хлоридної кислоти масою 365 г. Який об’єм вуглекислого газу CO2 утворивсь?
Тема. Термохімічні рівняння.
Мета: вдосконалити вміння розв’язувати задачі на термохімічні рівняння реакції з використанням теплового ефекту реакцій.
Зразок:
У результаті сполучення заліза із 3,5 моль сірки виділилося 333,7 кДж теплоти.
Складіть термохімічне рівняння цієї реакції.
Дано: Розв’язання:
ν(S) = 3,5 моль 3,5 моль 333,7 кДж
ΔH = 333,7 кДж Fe + S = FeS ; ‒ ΔH
Т. х. рівняння ‒ ? 1 моль
ΔH = = 95,3 кДж
Fe + S = FeS ; ΔH = ‒ 95,3 кДж
Задачі:
1. При згоранні 4,2 моль вугілля C, виділилося 1652,7 кДж теплоти. Складіть термохімічне рівняння цієї реакції.
2. При взаємодії водню H2 з йодом I2, утворилося 5.1 моль продукту реакції та поглинулося 132,3 кДж теплоти. Складіть термохімічне рівняння цієї реакції. 3. На згорання метану CH4 використали 0,7 моль кисню O2. При цьому виділилося 311,5 кДж теплоти. Складіть термохімічне рівняння цієї реакції. 4. У результаті спалювання 6,5 г цинкового пилу Zn, виділилося 34,8 кДж теплоти. Складіть термохімічне рівняння цієї реакції.
5. На розкладання 137,9 г барій карбонату BaCO3, витратили 190,4 кДж теплоти. Складіть термохімічне рівняння цієї реакції.
6. При реакції 32,4 г алюмінієвого пилу Al, із ферум(III) оксидом Fe2O3, виділилося 510 кДж теплоти. Складіть термохімічне рівняння цієї реакції.
7. При згоранні сірки S, добули 11,2 л сульфур(IV) оксиду SO2 і 146,3 кДж теплоти. Складіть термохімічне рівняння цієї реакції.
8. При розкладі вапняку CaCO3 добули 5,6 л вуглекислого газу CO2 і витратили 39,25 кДж теплоти. Складіть термохімічне рівняння цієї реакції.
9. При утворенні 67,2 л хлороводню HCl із простих речовин виділилося 276,6 кДж теплоти. Складіть термохімічне рівняння цієї реакції.
10. При згоранні 4 моль фосфору P, виділяється 3010 кДж теплоти. Склавши термохімічне рівняння обчисліть, скільки теплоти виділиться при утворенні
99,4 г фосфор(V) оксиду P2O5?
Тема. Співвідношення об’ємів газів у хімічних реакціях.
Мета: вдосконалити вміння розв’язувати задачі на рівняння реакції з використанням закону об’ємних відношень газів.
Зразок:
Який об’єм кисню витратиться на горіння метану CH4 об’ємом 450 л?
Дано: Розв’язання:
V(CH4)=450 л 450 л x л
V(O2) = ? CH4 + 2O2 = CO2 + 2H2O ;
1 2
450 = x; x ==900 л ;
1 2
Відповідь: V(O2) = 900 л.
Задачі:
1. Який об’єм хлороводню HCl утвориться при повному хлоруванні 20 л метану CH4?
2. Який об’єм кисню витратиться на горіння етану C2H6, якщо утвориться вуглекислий газ CO2 об’ємом 8 л?
3. Який об’єм водню H2 витратиться на повне гідрування ацетилену C2H2, якщо утвориться етан C2H6 об’ємом 45 л?
4. Спалили 30 л ацетилену C2H2. Обчисліть об’єм кисню O2 що використали та об’єм вуглекислого газу, що утворивсь.
5. Ацетилен C2H2 об’ємом 35 л піддали повному хлоруванню. Обчисліть об’єм хлору що використали та об’єм продукту реакції.
6. Спалили 52 л етилену C2H4. Обчисліть об’єм кисню O2 що використали та об’єми продуктів реакції.
7. Для синтезу хлороводню HCl взяли 0,7 л хлору Cl2 та 0,5 л водню H2.
Визначте об’ємний склад газової суміші що залишиться після реакції.
Тема. Виведення молекулярної формули речовини за масовими частками елементів.
Мета: сформувати вміння розв’язувати хімічні задачі на знаходження індексів у формулах вуглеводнів за масовими частками елементів.
Формула для обчислення:
𝐧 = 𝛚·𝐌𝐫
𝐀𝐫
Зразок:
Знайти формулу вуглеводню, якщо масова частка Карбону в ньому становить 80%, а молярна маса його становить 30 г/моль.
Дано: Розв’язання: ω(С) = 80% = 0,8 𝐧 = 𝛚·𝐌𝐫 ; Mr = M.= 30
𝐀𝐫
M(CnHn) = 30 г/моль n(C) = = 2; ω(H) = 100% – 80% = 20% = 0,2
CnHn ‒ ? n(H) = 0,21·30= 6
Відповідь: C2H6– етан .
Задачі:
1. Вуглеводень містить 85,7% Карбону, а його молярна маса 28. Який це вуглеводень?
2. Вуглеводень містить 92,3% Карбону, а його молярна маса 26. Який це вуглеводень?
3. Молярна маса газу 16 і він містить 75% Карбону. Що це за газ?
4. Вуглеводень містить 20% Гідрогену, а його молярна маса 30. Який це вуглеводень?
5. Вуглеводень містить 18,18% Гідрогену, а його молярна маса 44. Який це вуглеводень?
6. Молярна маса вуглеводню 100, він містить 84% Карбону. Який це вуглеводень?
7. Вуглеводень містить 14,3% Гідрогену, а його молярна маса 42. Виведіть його молекулярну формулу.
8. Вуглеводень містить 10% Гідрогену, а його молярна маса 40. Виведіть його молекулярну формулу?
9. Молярна маса вуглеводню 44. Вуглеводень містить 81,8% Карбону. Виведіть його молекулярну формулу?
10. Вуглеводень містить 16,67% Гідрогену, а його молярна маса 72. Виведіть його молекулярну формулу?
11. Вуглеводень містить 85,7% Карбону, а його молярна маса 56. Виведіть його молекулярну формулу.
Тема. Виведення молекулярної формули речовини за густиною.
Мета: сформувати вміння розв’язувати хімічні задачі на знаходження індексів у формулах класів вуглеводнів за густиною, чи відносною густиною.
Формули для обчислення:
𝐌𝟏 = 𝐃𝟐 · 𝐌𝐫𝟐 𝐌 = 𝛒 · 𝐕𝐦
Зразок:
1) Знайти молекулярну формулу алкіну, відносна густина якого за воднем 13.
Дано: Розв’язання:
DH2(CnH2n‒2) = 13 𝐌𝟏 = 𝐃𝐇𝟐 · 𝐌𝐫𝐇𝟐 ; Mr(H2) = 2, M = 13 · 2 = 26 г/моль
CnHn ‒ ? M(CnH2n‒2) = 12n + 2n ‒ 2
26 = 14n ‒ 2 n = 2
Відповідь: C2H2– етин .
2) Знайти молекулярну формулу алкану, густина якого 1,34 г/л .
Дано: Розв’язання:
ρ(CnH2n+2) = 1,34 г/л 𝐌 = 𝛒 · 𝐕𝐦 ; Vm = 22,4 л/моль, M = 1,34 · 22,4 = 30 г/моль CnHn ‒ ? M(CnH2n+2) = 12n + 2n + 2
30 = 14n + 2 n = 2
Відповідь: C2H6– етан .
Задачі:
1. Відносна густина алкену за азотом 1. Який це вуглеводень?
2. Знайти молекулярну формулу алкіну, густина якого 1,16 г/л.
3. Знайти молекулярну формулу алкану, відносна густина якого за воднем 8.
4. Густина алкену 2,5 г/л. Який це вуглеводень?
5. Знайти молекулярну формулу алкану, відносна густина якого за вуглекислим газом 1.
6. Знайти молекулярну формулу алкіну, густина якого 1,786 г/л.
7. Відносна густина алкену за азотом 1,5. Знайдіть його молекулярну формулу.
8. Густина алкіну 2,41 г/л. Який це вуглеводень?
9. Відносна густина алкану за повітрям 2. Знайдіть його молекулярну формулу?
10. Знайти молекулярну формулу алкену, густина якого 1,875 г/л.
11. Знайти молекулярну формулу алкіну, відносна густина якого за воднем 20.
12. Густина алкану 1,96 г/л. Який це вуглеводень?
Тема. Виведення молекулярної формули речовини за продуктами згорання. Мета: сформувати вміння розв’язувати хімічні задачі на знаходження індексів у формулах вуглеводнів за масою та об’ємом продуктів їх згорання.
Формули для обчислення:
𝐌𝟏 = 𝐃𝟐 · 𝐌𝐫𝟐 𝐌 = 𝛒 · 𝐕𝐦 𝐕𝐦 = 𝐕𝛎 𝐌 = 𝐦𝛎
Зразок:
При згоранні вуглеводню утворивсь вуглекислий газ об’ємом 8,96 л та водяна пара масою 7,2 г. Виведіть молекулярну формулу та назвіть вуглеводень, якщо його густина за метаном 1,75.
Дано: Розв’язання:
V(CO2) = 8,96 л 𝐌CnHn = 𝐃𝟐 · 𝐌𝐫𝟐 = DCH4· MrCH4.=1,75·16 = 28 г/моль; m(H2O) = 7,2 г Vm = V ; 𝛎 = 𝐕 ; M = m; 𝛎 = 𝐦;
ν 𝐕𝐦 ν 𝐌
DCH4 = 1,75 ν(CO2) = 𝐕(𝐕𝐦𝐂𝐎𝟐) = 228,96,4 = 0,4 моль = ν(C) CnHn ‒ ? ν(H2O) = 𝐦(𝐇𝟐𝐎) = 7,2 = 0,4 моль;
𝐌(𝐇𝟐𝐎) 18
ν(H) = 2ν(H2O) = 2·0,4 = 0,8 моль;
n(C) : n(H) = ν(C) : ν(H) = 0,4 : 0,8 / 0,4 = 1 : 2
C1H2 ‒ найпростіша формула; M(CH2) = 12+1·2=14 г/моль 𝐌CnHn = 28 = 2; (CH2)·2 = C2H4
𝐌CH2 14
Відповідь: C2H4 – етен
Задачі:
1. При згоранні вуглеводню утворивсь вуглекислий газ об’ємом 67,2 л та водяна пара масою 108 г. Виведіть молекулярну формулу та назвіть вуглеводень, якщо його густина за воднем 8.
2. При згоранні вуглеводню утворивсь вуглекислий газ масою 79,2 г та водяна пара масою 16,2 г. Виведіть молекулярну формулу та назвіть вуглеводень, якщо його густина 3,48 г/л.
3. При згоранні вуглеводню утворивсь вуглекислий газ об’ємом 44,8 л та водяна пара масою 18 г. Виведіть молекулярну формулу та назвіть вуглеводень, якщо його густина за метаном 1,625.
4. При згоранні вуглеводню утворивсь вуглекислий газ об’ємом 134,4 л та водяна пара масою 72 г. Виведіть молекулярну формулу та назвіть вуглеводень, якщо його густина 1,786 г/л.
5. При згоранні вуглеводню утворивсь вуглекислий газ масою 26,4 г та водяна пара масою 10,8 г. Виведіть молекулярну формулу та назвіть вуглеводень, якщо його густина за повітрям 1,448.
6. При згоранні вуглеводню утворивсь вуглекислий газ об’ємом 13,44 л та водяна пара масою 16,2 г. Виведіть молекулярну формулу та назвіть вуглеводень, якщо його густина 1,34 г/л .
Тема. Розв'язування задач на домішки.
Мета: вдосконалити вміння розв’язувати задачі на рівняння реакції, якщо одна із вихідних речовин містить домішки.
Формули для обчислення:
𝐦(чист.).
𝛚(чист.) = 𝐦(суміші) 𝛚(чист.) = 𝟏𝟎𝟎% − 𝛚(домішок)
Зразок:
Який об’єм водню можна добути діючи етановою кислотою на 30 г літію, що містить 6,7% домішок?
Дано: Розв’язання:
m(літію) = 30 г 𝛚(чист.) = 𝟏𝟎𝟎% − 𝛚(домішок) = 100% ‒ 6,7% = 93,3% = 0,933
ω(дом.) = 6,7% 𝛚(чист.) = 𝐦𝐦((сумішічист.).); m(чист.) = ω(чист.)·m(суміші)
V(H2) = ? m(Li) = 0,933·30 = 28 г , Vm = 22,4 л/моль
28 г x л
2Li + 2CH3COOH = 2CH3COOLi + H2↑
2·7 г 22,4 л
𝑥 = 28·22,4 = 44,8 л
14
Відповідь: V(H2) = 44,8 л.
Задачі:
1.Яка маса метанової кислоти прореагує із 168 г негашеного вапна CaO, що містить 5% домішок?
2.Який об’єм вуглекислого газу CO2 утвориться при дії пропанової кислоти на 65,5 г соди Na2CO3, що містить 3% не карбонатних домішок?
3.Який об’єм водню H2 прореагує із 156 г олії (C17H33COO)3C3H5, що містить 5% домішок?
4.Яку масу спирту можна добути при взаємодії лугу Ba(OH)2 із 258 г етилметаноату НСООСН3, що містить 2% домішок?
5.Який об’єм сірководню H2S виділиться при реакції із метановою кислотою 20 г калій сульфіду K2S, вміст домішок в якому 6%.
6. Скільки грамів мила можна одержати, якщо лугом NaOH подіяти на 452 г стеаринової кислоти, в якій 8% домішок.
7.Яку масу естеру можна одержати при реакції етанової кислоти із 94 г пропанолу С3Н7ОН, якщо він містить 4% домішок?
8.Яку масу бутанової кислоти можна добути при дії концентрованої сульфатної кислоти H2SO4 на 315 г барій бутаноату (C3H7COO)2Ba , що містить 1,5% домішок?
Тема. Розв’язування задач на зміщення хімічної рівноваги.
Зразок:
Вкажіть усі умови, що викликають зміщення хімічної рівноваги вправо, для оборотної реакції: C(тв) + H2O(г) = CO(г) + H2(г) ; ΔH>0
1 об 1об + 1 об = 2 об
Розв’язання: для зміщення хімічної рівноваги вправо потрібно:
1) збільшити концентрацію H2O (реагента), або зменшити концентрацію CO чи
H2 (продуктів реакції)
2) нагріти систему, так як пряма реакція ендотермічна
3) знизити тиск, так як пряма реакція збільшує об’єм з 1 до 2
Задачі:
1. Вкажіть усі умови, що викликають зміщення хімічної рівноваги вправо, для оборотної реакції: CH4(г) + H2O(г) = CO(г) + 3H2(г) ; ΔH>0
2. Вкажіть усі умови, що викликають зміщення хімічної рівноваги вправо, для оборотної реакції: H2(г) + Br2 (г) = 2HBr(г) ; ΔH<0
3. В якому напрямку зміститься рівновага оборотної реакції :
2SO2(г) + O2(г) = 2SO3(г) ; ΔH<0
а) при підвищенні тиску; б) при підвищенні температури; в) при збільшенні концентрації SO2. Чому?
4. В якому напрямку зміститься рівновага оборотної реакції :
C(тв) + CO2(г) = 2CO(г) ; ΔH>0
а) при зниженні тиску; б) при зниженні температури; в) при зниженні концентрації CO. Чому?
5. Вкажіть усі умови, що викликають зміщення хімічної рівноваги вправо, для оборотної реакції: N2(г) + 3H2(г) = 2NH3(г) ; ΔH<0
6. Вкажіть усі умови, що викликають зміщення хімічної рівноваги вправо, для оборотної реакції: CO(г) + FeO(тв) = CO2(г) + Fe(тв) ; ΔH>0
7. В якому напрямку зміститься рівновага оборотної реакції :
CaCO3(тв) = CaO(тв) + CO2(г) ; ΔH>0
а) при зниженні тиску; б) при підвищенні температури; в) при збільшенні концентрації CO2. Чому?
8. В якому напрямку зміститься рівновага оборотної реакції :
CO(г) + 2H2(г) = CH3OH(г) ; ΔH<0
а) при підвищенні тиску; б) при зниженні температури; в) при збільшенні концентрації CO. Чому?
9. Вкажіть усі умови, що викликають зміщення хімічної рівноваги вправо, для оборотної реакції: 4NO2(г) + O2(г) + 2H2O(г) = 4HNO3(г) ; ΔH<0
Тема. Розв'язування задач на вихід продукту.
Мета: вдосконалити вміння розв’язувати задачі на рівняння реакції, якщо відомий вихід одного із продуктів реакції.
Формули для обчислення:
𝛈 = 𝐦практ. або 𝛈 = 𝐕практ.
𝐦теорет. 𝐕теорет.
Правило: mтеорет. чи Vтеорет. обчислюються за рівнянням реакції.
Зразок:
Із 120 г кухонної солі NaCl добули 40 л хлороводню HCl. Обчисліть його вихід.
Дано: Розв’язання:
m(NaCl) =120 г 120 г x л
Vпракт.(HCl) = 40 л 2NaCl + H2SO4 = Na2SO4 + 2HCl ; x = 120·44,8 =45,9 л
117 η(HCl) = ? 2·58,5г 2·22,4л
M(NaCl) = 58,5г/моль, Vm = 22,4 л/моль
𝛈 = 𝐕𝐕теоретпракт..; η(HCl) = 4540,9 = 0,8715 = 87,15%
Відповідь: η(HCl) = 87,15% .
Задачі:
1.Із 100 г амоній хлориду NH4Cl добули 35 л амоніаку NH3. Обчисліть його вихід.
2. Із 29,25 г кухонної солі NaCl добули 10 л хлороводню HCl. Обчисліть його вихід.
3. Із 30,6 г барій оксиду BaO добули 40 г барій хлориду BaCl2. Обчисліть його вихід.
4. Із 26 г цинку добули 50 г цинк хлориду ZnCl2. Обчисліть його вихід.
5. Із 98 г азоту N2 добули 150 л амоніаку NH3. Обчисліть його вихід.
6. Із 16 г ферум(III) оксиду Fe2O3 добули 32 г ферум(III) хлориду FeCl3.
Обчисліть його вихід.
7. Із 250 г амоній хлориду NH4Cl добули 85 л амоніаку NH3. Обчисліть його вихід.
Тема. Розв'язування задач на надлишок.
Мета: вдосконалити вміння розв’язувати задачі на рівняння реакції, якщо одна із вихідних речовин взята в надлишку.
Зразок:
На 35 г кухонної солі NaCl подіяли концентрованою сульфатною кислотою, яка містить 30 г H2SO4. Який об’єм хлороводню HCl виділивсь?
Дано: Розв’язання:
m(NaCl) = 35 г 35 г 30 г x л M(NaCl) = 58,5г/моль m(H2SO4) = 30 г 2NaCl + H2SO4 = Na2SO4 + 2HCl ; M(H2SO4) = 98 г/моль
V(HCl) = ? 2·58,5 г 98 г 2·22,4 л
𝐌 = 𝐦 ; ν = m ;
𝛎 M
ν (NaCl)= = 0,299 моль – недостача ν(H2SO4)= 30 = 0,306 моль– надлишок, тому що 0,306 > 0,299
98
Правило: обчислення x – ведеться по недостачі x = 0,299·2·22,4 = 13,4 л
Відповідь: V(HCl) = 13,4 л.
Задачі:
1. Натрій масою 9,2 г вкинули у розчин який містить 25,5 г сульфатної кислоти H2SO4. Скільки грамів натрій сульфату Na2SO4утворилось?
2. Для реакції взяли 150 г заліза і розчин який містить 200 г сульфатної кислоти H2SO4. Який об’єм водню H2 виділивсь?
3. Кальцій оксид CaO масою 14 г обробили розчином, який містить нітратну кислоту HNO3 масою 35 г. Скільки грамів солі утворилось?
4. Магній оксид MgO масою 10 г обробили розчином, який містить сульфатну кислоту H2SO4 масою 28 г. Скільки грамів солі утворилось?
5. До розчину, який містить барій хлорид BaCl2 масою 10,4 г долили розчин, що містить сульфатну кислоту H2SO4 масою 9,8 г. Яка маса утвореного осаду?
6. До розчину, який містить барій нітрат Ba(NO3)2 масою 52,2 г долили розчин, що містить натрій сульфат Na2SO4 масою 30 г. Яка маса утвореного осаду?
7. До розчину, який містить натрій гідроксид NaOH масою 10 г долили розчин, що містить таку саму масу сульфатної кислоти H2SO4. Скільки грамів солі утворилось?
Сучасне життя потребує активної творчої особистості. Виховати її можна, лише впроваджуючи у педагогічну практику стратегії розвитку критичного мислення, тобто пробудження свідомості, коли молода людина усвідомлює реалії, що оточують її, і шукає шляхи їх розв’язання. Тому вчитель хімії використовує такі засоби навчання і виховання, які підвищують ефективність навчального процесу і готує учнів до свідомого використання хімічних речовин у побуті та подальшого навчання у вищих учбових закладах. Саме вміння обраховувати наслідки своїх дій сприяє підготовці випускників, здатних на основі здобутих знань діяти самостійно, знаходити і приймати відповідальні рішення в критичних, стресових ситуаціях при стиканні із складними природними чи побутовими проблемами. Саме вміння розв’язувати задачі дозволяє практично застосовувати здобуті знання і формувати базові вміння, що необхідні в житті. Учитель хімії має бути фахівцем вищого гатунку у викладанні предмета і провідником на шляху здобуття учнями вищої освіти, порадником у правильному виборі напрямку навчання та підготовки учнів до самостійного життя.
1. Василега М. Д. Окислювально-відновні реакції / посібник для вчителів — 2ге вид., перероб. — Київ : Вид-во ≪Радянська школа≫, 1987. — 152 с.
2. Гольдфарб Я. П. Збірник задач і вправ з хімії / навчальний посібник для учнів 7 – 10 класів — 5-ге вид., перероб. — Київ : Вид-во ≪Радянська школа≫, 1987.
— 176 с.
3. Григорович О. В. Хімія : підруч. для 8 кл. закл. загал. серед. освіти /
О. В. Григорович. — 2-ге вид., перероб. — Харків : Вид-во ≪Ранок≫, 2021. —
240 с.
4. Григорович О. В. Хімія : підруч. для 9 кл. закл. загал. серед. освіти / О. В. Григорович. — Харків : Вид-во ≪Ранок≫, 2017. — 256 с.
5. Григорович О. В. Хімія (рівень стандарту) : підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти / О. В. Григорович. — Харків : Вид-во ≪Ранок≫, 2018. — 240 с.
6. Григорович О. В. Хімія (рівень стандарту) : підруч. для 11 кл. закл. загал. серед. освіти / Олексій Григорович. — Харків : Вид-во «Ранок», 2019. — 224 с.
7. Попель П. Хімія : підруч. для 7 кл. закл. заг. серед. освіти / Павло Попель, Людмила Крикля. — 2-ге вид., переробл. — Київ :
ВЦ «Академія», 2020. — 216 с.
8. Хомченко І. Г. Збірник задач і вправ з хімії / навчальний посібник для учнів середніх спеціальних навчальних закладів — Київ : Вид-во ≪Вища школа≫, 1992. — 256 с.