Навчально – пізнавальна екологічна стежина «Біолого-екологічні цікавинки класу»

Про матеріал
Екологічна стежка — це своєрідна лабораторія в природі, де створюються умови для виконання системи завдань, які організовують і спрямовують діяльність учнів у природному оточенні. Головна мета роботи на екологічній стежині – виховання екологічно-грамотної поведінки дитини в природному довкіллі , поширення знань про природу та людину як її невід’ємну частину.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Навчально – пізнавальна екологічна стежина «Біолого-екологічні цікавинки класу» Виконала: вчитель біології Запорізького ЗНВК № 109 Авраменко Світлана Василівна

Номер слайду 2

…Люди, які навчилися…спостережень і дослідів, набувають здатності самостійно ставити запитанняй одержувати на них фактичні відповіді, опиняючись на більш високому рівні порівняно з тими, хто такої школи не мав. К. А. Тімірязєв

Номер слайду 3

План маршруту екологічної стежини. Ми так звикли до зеленого оточення, що сприймаємо рослини майже «автоматично». Доведено, що без рослин у людини спостерігаються неврози, втомлюваність, частішають стреси, посилюється зорова попруга. Природний зелений колір на тлі світлих стін приміщення створює враження чистоти, що добре впливає на світосприйняття, психіку, сприяє розумовій діяльності. Спостереження за живою рослиною що розвивається, впливає на людину сильніше, ніж твори мистецтва. Вони покращують мікроклімат у приміщеннях, виділяють леткі речовини — фітонциди, що згубно діють па хвороботворні мікроорганізми. Розміщені з добрим смаком рослини надають помешканню своєрідності, створюють затишок. Клас поділяється на групи: Географи; Біологи; Хіміки; Екологи. Групи отримують різні завдання, але працюють на спільний результат.

Номер слайду 4

Першим помічником в поглибленні знань з екології є екологічна стежка. Навчальна екологічна стежка - це ще одна можливість для глибшого вивчення природи рідного краю, пізнання її таємниць. Екологічна стежка — це своєрідна лабораторія в природі, де створюються умови для виконання системи завдань, які організовують і спрямовують діяльність учнів у природному оточенні. Головна мета роботи на екологічній стежині – виховання екологічно-грамотної поведінки дитини в природному довкіллі , поширення знань про природу та людину як її невід’ємну частину.Її зупинки - місця для організації екскурсій з біології, географії, екології. Також навчальна екологічна стежка дає багатий матеріал для пошукової та дослідницької роботи.

Номер слайду 5

Группа «ГЕОГРАФИ»На сучасному етапі розвитку географії еколого-географічні дослідження мають вагоме значення у визначенні гостроти екологічної ситуації. Тому перед учасниками цієї групи стають дуже важливі завдання.

Номер слайду 6

Оцінка економіко-географічногоположення {5 DA37 D80-6434-44 D0-A028-1 B22 A696006 F}Складові фізико -географічного положення. Характеристика. На якому материку та в якій його частині розташована Крайні точки Площа. Якими морями омивається. Кліматичні пояси, природні зони

Номер слайду 7

Визначте головне. Здійсніть оцінку фізико-географічного положення та визначте три позитивні і три негативні риси фізико-географічного положення України. ? Позитивні + 3 - Негативні {5 DA37 D80-6434-44 D0-A028-1 B22 A696006 F}

Номер слайду 8

Вивчення антропогенних порушень ґрунтів {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Тип ґрунтуҐрунтоутворювальна порода. Загальна характеристика. Характерні процеси. Рослинність. Призначення ґрунту. Чорноземи. Леси та лесовидні суглинки. Літнє осушення і зимове промерзання, сприятливий гідротермічний режим (водний і температурний)Реакція нейтральна. СолонціЗасолена порода, наявність обмінного натрію в ГПК Пригнічена степова рослинність, де засолені породи близько підходять до поверхніНакопичення солей, р. Н 10- 11 Солончаки Засолена порода, інколи має запах сірководню. Накопичення солей за рахунок випаровування вологи Малогумусні, низька родючість

Номер слайду 9

Група “Хіміки”Хімічний експеримент екологічного спрямування – найкоротший специфічний методичний шлях, що вводить школярів у світ еколого-гуманістичних цінностей, адже ніщо так максимально не наближає навчання до життя, не вражає школярів і не змушує їх замислитися над наслідками забруднення довкілля, як ті результати, що вони бачать на власні очі в процесі виконання самостійних досліджень, використання власних можливостей. По суті вони "перевідкривають" відоме, але для школярів воно стає емоційно-ціннісним й особистісне значущим відкриттям.

Номер слайду 10

Агрохімічний аналіз ґрунту. Визначення кислотності ґрунту з допомогою (універсального) індикатора. На смак ґрунт не кислий, але ж у ньому містяться кислоти. Рослини і корисні ґрунтові мікроорганізми дуже чутливі до наявності кислот. Найпростіший спосіб визначення кислотності ґрунту зробити кілька ямок у різних місцях ділянки розміром 30х30см2. По всій глибині ямок зняти тонкий шар ґрунту, змішати; у ступку засипати ґрунт, розтерти грудочки, просіяти через сито та всипати в банку з кришкою. Частину суміші замочити дистильованою водою (або дощовою). Стиснути суміш ґрунту в руці разом зі смужкою індикаторного паперу. Залежно від кислотності ґрунту індикаторний папірець забарвиться у червоний, рожевий, жовтий, зеленкувато-блакитний чи синій колір відповідно до середовища. За зміною кольору кольорової шкали на упаковці індикатора визначають кислотність: Червоний-сильнокслий; рожевий-середньокислий; жовтий-слабкокислий; зеленкувато-блакитний-близький до нейтрального; синій-нейтральний Висновок зробіть у вигляді таблиці

Номер слайду 11

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Зразки ґрунту р. НВисновок

Номер слайду 12

Визначення якості води за допомогою органолептичних показників{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Зразки води. Параметри досліджуваних якостей води. Температура, ° С Прозорість, висота стовпчика, см Запах, символ, балир. НСмак, присмак, бали. Осад

Номер слайду 13

Група «Біологи» Для дослідників-початківців дуже важливо мати уявлення про методологію та методи наукової творчості, оскільки саме на перших кроках до оволодіння навичками наукової роботи найбільше виникає питань саме методологічного характеру. Участь у біологічних експериментах і спостереженнях є чудовим засобом залучення дітей до занять біологією. Воно викликає в дітей зацікавленість обраною для досліджень проблемою, стимулює їхню самостійну роботу з науковою літературою, сприяє розвитку наукового системного мислення, формує в учнів навички аналізу й синтезу інформації.

Номер слайду 14

Зробити паспорт рослин. Назва. Родина. Місце розташування. Температура. Полив. Вологість повітря. Пересадження. Шкідники

Номер слайду 15

Дати морфолого-біологічну характеристику рослин{5 DA37 D80-6434-44 D0-A028-1 B22 A696006 F}Ознаки. Характеристика. Листок: Жилкування. Листорозміщення. Простий чи складний Видозміна листка. Стебло Видозміна стебла. Квітка: Оцвітина. Забарвлення віночка. Формула квітки. Господарське значення. Назва рослини

Номер слайду 16

Порівняльна характеристика рослин з різних місць існування {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Назва рослини. Загальний вигляд рослини. Розміри окремих частин рослини. К-сть листків (на погоні, прикореневій розетці) Лист кової пластинки. Пагона. Квітконоса

Номер слайду 17

Світлолюбні й тіньовитривалі рослини{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Назва рослин. Розмір рослини. Розмір листків. Колір листків. Забарвлення квіток

Номер слайду 18

Гра-підказка «Таємниці кімнатних рослин»Завдання 11. Батьківщина цих рослин — Мексиканське плоскогір'я, пустеля Жарнададель Муерто.2. Вони зображені на держав­ному гербі Мексики.3. На батьківщині вони сягають розмірів великого дерева, а у нас поміщаються в невеликих гор­щиках.4. Хто вирощує тільки ці рослини, і на невеликому підвіконні створюють цілу колекцію.5. Уся їх будова пристосована до збереження води і зменшення випаровування. Суперпідказка. Вони мають товсте стебло, а замість листів — голки. (Кактуси.)

Номер слайду 19

Завдання 21. Ця рослина походить з Африки і на батьківщині має дере­воподібну форму.2. Запах її квітів викликає го­ловний біль. У кімнатних умовах вона майже ніколи не цвіте.3. Листки цієї рослини товсті, М'ясисті, мають восковий наліт. Через гіркий сік тварини цю рос­лину не їдять.4. Часто зустрічається в наших домівках, бо вважається лікарською.5. Якщо ви порізалися або по­пеклися, розріжте листок цієї рос­лини вздовж, прикладіть до рани. Настоянку соку з медом вжива­ють при застудах, авітамінозі, ту­беркульозі, захворюванні очей. Суперпідказка. Кажуть, що ця рослина в домашніх умовах цвіте раз на 100 років. За це а назива­ють столітником. (Алое деревоподібне.).

Номер слайду 20

Завдання 31. Ця рослина — типова ліана тропічних бразильських лісів.2. В насіння заноситься птаха­ми на дерева і там на корі, в ото­ченні мохів проростає. Спочатку ця рослина живе як епіфіт, повільно спускаючи вниз, як мотузки, свої повітряні корені, по яких до вели­ких листків піднімається вода.3. Її суцвіття нагадує початок кукурудзи, а плоди мають смак і залах ананасу. Тому її видова наз­ва — делікатесна.4. У похмуру погоду з її широчез­них листків падають краплі води, — тому іноді її називають плаксою.5. Назва цієї рослини перекла­дається на українську як дивовиж­на, незвичайна. Суперпідказка. Її назва нагадує чудовисько-монстра. (Монстера деліціоза.) 

Номер слайду 21

Завдання 41. Ця рослина типова для ін­дійських джунглів.2. У неї багато відомих родичів, що належать до родини Тутові3. З її білого в'язкого соку одержували каучук.4. Ще 1770 р. в Європі з каучуку, що отримували від цієї рос­лини, виробляли гумку для вити­рання малюнків олівцями.5. Саме каучук лежить в основі всіх виробів з гуми. Тому цю рослину називають гумовим деревом. Суперпідказка. Назва склада­ється з п'яти літер. Перша лі­тера «ф». . (Фікус еластика.)

Номер слайду 22

Завдання 51. Ця рослина поширена на болотах тропічних лісів Америки.2. Стебла цієї дуже поширеної кімнатної рослини легко ламають­ся. Відламане біля кореня стебло ще довго живе — це пристосуван­ня до вегетативного розмноження.3. Дрібні листки вкриті волосками, зазвичай зелені, але зустрі­чаються з білими смутами, корич­невими, фіолетовими відтінками.4. Належить до родини Коммелінові, класу Однодольні.5. Цю рослину з довгими зви­саючими стеблами часто підвішу­ють у горщиках на вікні. Стебла переплітаються між собою, їх не­можливо відокремити, тому інша назва рослини ~ «бабині плітки». Суперпідказка. Наукова назва походить від Прізвища ботаніка Традесканта, який 1618 р. відвідав Московію з метою вивчення флори півночі. (Традесканція)

Номер слайду 23

Відгадай загадки. Квіткові кімнатні рослини. Кущ віконний і балконний, Журавлиний ніс Лист - пухнастий і запашний, Нам парфуми приніс. А квіти про вікні - немов шапка у вогні. (Герань, або журавлиний ніс.) (Герань.) У садовниці, першої модниці, Лист - горбочком, з желобочком, Сукня чи злиняло, Шипи має, а поранити не вміє,Тель забарвлення втратило: Зате лікує нас. Було все лілове, стало волошкове. В будь-який день і годину. (Гортензія.) (Алое.) На цілий вік прикрасить дім, Круглий кулькаІ всіх вилікує в тім домі. Мов їжачок,Квітка той непоказний на вигляд, Але без мордочки і ніжок. Але як знаменитий цілитель. На моєму зростає вікні, (Алое.) Дуже подобається він мені. (Кактус.)  Щучий хвіст У землю вріс. (Сансевьера)

Номер слайду 24

Група «Екологи» Екологічно культурна особистість при пізнанні природи і спілкуванні з нею через свої почуття (захоплення, радість, здивування, розчулення, гнів, обурення, співчуття та ін.) переживає своє ставлення до неї і прагне зберегти дику природу, проявляючи тим самим любов до світу природи. Особистість, що володіє всіма компонентами екологічної культури, при спілкуванні з природою може дати психологічну та емоційну оцінку її сприйняття, викликаючи у себе певні почуття по відношенню до світу природи (позитивні, негативні, нейтральні) і, тим самим, виховуючи у себе любов до природи.

Номер слайду 25

Визначення зони оптимуму для рослин {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Назва рослин. Екологічні фактори Температура Освітлення Вологість

Номер слайду 26

Витривалість кімнатних рослин до високих температур {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Назва рослини. Ступінь ушкодження листя. Проба 1- 40˚С Проба 2- 50˚С Проба 3- 60˚С Проба 4 -70˚СПроба 5 -80˚С

Номер слайду 27

Використані джерела. Блажеєва Н. М. Цікавини про кімнатні рослини // Позакласні біологічні заходи – 2008 – № 5(65) – с 95-102 Шамрай С. М. Задорожний К. М. Біологічні дослідження. Планування і проведення. - X.: Вид. група «Основа», 2010. - 111с.

pptx
До підручника
Екологія (профільний рівень) 10 клас (Царик Л.П., Царик П.Л., Вітенко І.М.)
Додано
18 березня 2020
Переглядів
1440
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку