Соколова Н.С.,
вчитель-дефектолог
Заклад дошкільної освіти№280
м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область, Україна
НАВЧАННЯ ЧИТАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗА ТЕХНОЛОГІЄЮ «РЕБУС-МЕТОД»
У статті розглядаються особливості навчання читанню дітей за методикою «Ребус-метод» та розглянуто приклади його використання в роботі корекційного педагога
Ключові слова: ігрова технологія «Ребус-метод», Лев Штернберг, складові піктограми, різнобічний розвитк дитини.
Мета статті: розкрити особливості навчання читанню дітей за методикою «Ребус-метод».
Виклад основного матеріалу дослідження. Використання ігрової технології «Ребус-метод» робить освітній процес цікавим та захопливим, сприяє активізації пізнавального інтересу дітей та формуванню соціальної компетентності дошкільників.
«Ребус-метод» - розвивальна технологія для навчання читання, розроблена відомим дослідником Левом Штернбергом. Працюючи за цією методикою, педагоги ставлять за мету сформувати у дітей навички читання через використання елементів методу складових піктограм (ребус-метод). Використовуючи у роботі дану технологію можливо у короткий проміжок часу навчити дитину читати, навіть не знаючи літер. За допомогою складових піктограм, малюк вже з першого заняття навчається читати, а головне-розуміти зміст прочитаного.
Ознайомлювати дітей з методикою Л. Штернберга доцільно з чотирьох років, а для кращого засвоєння їх знань необхідно постійно зацікавлювати їх, тому основною діяльністю навчання залишається гра. Системне виконання ігрових завдань сприяє, як формуванню навичок читання, так і різнобічному розвитку дитини.
«Ребус-метод»-це мовленнєва гра яка проводиться в усній формі. Принцип такої гри полягає в тому, що педагог голосно,чітко й ритмічно вимовляє слова, ніби то читає вірш, а дитина виділяти перший звуковий склад в цих словах. Таким чином граючись у дитини виникає захоплення та незмінний інтерес, прагнення говорити чіткіше. Загадуючи ребуси, вона стежить чи розуміють її, старається бути почутою.
При навчанні дітей потрібно враховувати їх психологічні та індивідуальні особливості, уподобання, інтереси, бажання. Доцільно поєднувати кілька завдань, місце та темп виконання залежить від її індивідуальних особливостей. Отже, як вчитися граючись?
Крок перший. (усно).
Назвавши слово, дитина повинна визначити його початок.
Дуже важливо, виконуючи завдання - це чітко й ритмічно
продекламувати, наче вірш, кілька прикладів:
Тут можна ненадовго зупинитися та запропонувати дитині визначити початок слова, а далі продовжувати гру таким чином, щоб давати відповіді по черзі:
Можна, також під час гри використовувати імена людей:
Крок другий
Назвати два слова, а дитина повинна з початків цих слів утворити нове слово:
Крок третій (ускладнення)
Використовуємо окремі приголосні букви на початку, всередині чи вкінці слова. Та вже в цьому випадку називаємо вже три слова.
МА-К (маска-К). Приголосні звуки вимовляються не як буква(Бе, еМ), а як звук Б, М-коротко.
Виконуючи ці методичні рекомендації можна уникнути багатьох труднощів підготовки дошкільника до навчання читання.
Заняття для дошкільників старшого віку.
Тема: Навчання читанню з використанням ребус-методу.
Мета: Вчити складати слова з знайомих букв. Тренувати відчуття ритму, дикції і механіки читання. Розвивати увагу, зорову пам’ять, мислення. Виховувати вміння працювати в колективі.
Матеріал: картки для читання ребус-метод,м’яч,картинки з буквами.
Хід заняття
І Організаційний момент.
Всі мерщій вставайте, діти
Домовляймось не шуміти
На занятті не дрімати,руку вчасно піднімати
З гостями привітаємось.
Доброго ранку!
І добре позаймаємось.
Малята, сьогодні вранці прийшло СМС-повідомлення від Михасика з мультфільму «Маша і Ведмідь». Маша в цьому році як і ви іде в перший клас, от Михасик і вирішив перевірити чи готова вона до школи. Але як це зробити він не знає і просить нас з вами про допомогу. Ми з вами виконували дуже багато цікавих завдань багато чому навчились і готові іти до школи.
ІІ Основна частина.
Тож пропоную Вам малята найцікавіші відібрати та з ведмедиком подітись знаннями. Хай перевірить Машу разом з нами.
Отже перше завдання
Дівчинка маленька літери вивчала
Скрізь на всіх предметах їх вона писала.
Раптом сильно задощило літери водою змило
Плакати дитина стала, я ж старалася ,писала.
Ну ж-бо разом пригадаймо, щоб не плакала мала.
На якому з цих предметів літера яка була.
д/в « Познач слово-картинку буквою» ( листок-Л,собака-С, мак…)
Молодці діти. З першим завданням добре впоралися. Як ви думаєте Маша з ним впорається? Тоді кладемо його в конверт.
Отже ви вже знаєте багато букв.
Букви різний вигляд мають
Ми їх зараз поскладаємо
Ось вам розрізна картинка
На виконання завдання даю вам 1 хвилинку.
д/в «Склади розрізну букву»
А тепер в коло ставайте
Букви вірно називайте.
д/г « Впізнай букву»( гра з м’ячем )
Буква яка схожа на свічку І
Буква яка може котитися О
Буква яка схожа на молоток Т
Буква яка схожа на жука Ж
Буква яка схожа на рогатку У
Буква яка схожа на бегемотика з маленьким хвостиком Б
Буква яка схожа на хлопчика який тримає руку на поясі Р
Буква яка схожа на бублик у якої мишка відгризла бочок С.
Молодці малята ускладнюємо наше завдання .Від слова ми беремо лише початок і повторюємо його.
Маска-ма
Вафлі-ва
Кошик-ко
Ложка-ло
Лисття-ли
Лійка-лі
Ремень-ре
Око-о
Їжа-ї
Аня-а
Настя-на
Молодці. Продовжуємо.
Маска-маска-мама
Кошик-ложка-коло
Кактус-шапка-каша
Маска-шапка-Маша
Вата-заєць-ваза
Кошик-заєць-коза.
Дуже добре. Молодці. Відправляємо Михасику і це завдання. А зараз підійдіть будь ласка до стола і виконайте наступне завдання.
д/в « Прочитай слово за картинкою»
Кошик-робот-вафля - КО-РО-ВА
Кошик-робот-напій - ...
Кактус-листя-напій - ...
Дим-тигр-напій - …
д /в « Картинка-слово».
Назви картинки, а потім літери під цими картинками.
КО ЗА (кошик заєць)
КО ЛО (кошик ложка)
МА МА (маска маска)
РИ БА(рис бантик)
Це завдання ми теж відправляємо Мишкові. Ну що вистачить? Гадаю що ні. Допоможете мені?
Пропоную вам малята в нову цікаву гру пограти.
Букви по колу пішли
Друзів собі знайшли
Букви в пару стали
Пісню заспівали.
( А, О, У, М, К, Н )
І з цим завданням ви впоралися.
Ось останнє завдання. Виберіть собі пару і з запропонованих картинок придумайте і складіть слово.
д/г « Придумай і склади нове слово» з набору карток (картинки дім-тигр діти, листок-пальма липа)
Підсумок заняття: Молодці діти. Тепер ви впевнено можете йти в перший клас. Я думаю Маша також успішно виконає наші завдання. А я вам вручаю на згадку про наше заняття дипломи першокласника.
Давайте ми з вами згадаємо, що ми робили сьогодні на занятті? А що Вам сподобалось найбільше?
Висновок. Отже, використання ігрової технології «Ребус-метод» робить навчальний процес цікавим та захопливим,сприяє активізації пізнавального інтересу дітей.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: навчальний посібник – К, Академвидав, 2004. – 352 с.
2. Коршенко Н.І.Навчаємо читати за допомогою розвивальної технології «Ребус-метод» //Вихователь-методист дошкільного закладу.-№11-2014.
.