Навчання дітей 5-6 років по класу баяна, акордеона в ДМШ

Про матеріал
Вступ. Роз’яснення методики роботи з дітьми 5-6 років. Завдання викладача. Методичні рекомендаціі. Ведення уроку. Форми роботи. Робота з батьками. Навчально-матеріальна база. Контроль та облік успішності. Річні вимоги. Висновок. Література.
Перегляд файлу

 

         КПНЗ «Горностаївська дитяча музична школа»

 

 

 

 

                               Методична доповідь

 

                                               на тему:

 

                           Навчання

                      дітей 5-6 років

        по класу баяна, акордеона в ДМШ

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                  Виконала

                                                                                                           викладач

                                                                                                           народного відділу

                                                                                                           Ланчинська С. В.

 

 

                                                           Горностаївка

                                                                   2015

                                                       План:

  1. Вступ. Роз’яснення методики роботи з дітьми 5-6 років.
  2. Завдання викладача.
  3. Методичні рекомендаціі.
  4. Ведення уроку. Форми роботи.
  5. Робота з батьками.
  6. Навчально-матеріальна база.
  7. Контроль та облік успішності. Річні вимоги.
  8. Висновок.
  9. Література.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




1. Вступ. Роз’яснення методики роботи з дітьми 5-6 років.

            Зміни, що відбуваються в суспільному житті нашої країни, в значній мірі торкнулися системи освіти і культури. Центром музичного виховання і освіти дітей, як і раніше, залишаються дитячі музичні школи та дитячі школи мистецтв, бо вони є найбільш масовою ланкою в системі музичної освіти.
            На підставі програм, розроблених Міністерством Культури  України, за  якими ведеться робота в ДМШ, прийом дітей в музичну школу в класі баяна та акордеона проводився у віці 9-10 років з урахуванням специфіки інструмента і фізичних даних дитини.
           В даний час педагоги по класу баяна та акордеона зіткнулися з проблемою навчання дітей 5-6 річного віку. Це пов'язано з бажанням батьків, навчати маленьких дітей грі на таких інструментах, як баян та акордеон.
           Певної літератури з навчання дітей 5-6 років гри на баяні та акордеоні немає, тому виникла необхідність виведення методики,підбір та вдосконалення нотного матеріалу для роботи з дітьми даного віку.
           Мета даної методики - найбільш ефективно організувати навчальний процес у відповідності з сучасними вимогами, пред'явленими до музичної педагогіки.
            Програма методики розрахована на 2 роки навчання дітей у підготовчому класі. Перший етап навчання – це дошкільний (музичний розвиток дітей молодшого віку).
Напрямок даного етапу – загальноосвітній, мета якого створення "фундаменту", на якому будуватиметься все подальше розвиток учня. Період духовного оволодіння музикою (зберігати в розумі, носити в душі, чути своїм вухом). Другий етап навчання – шкільний (6, 8 років навчання в ДМШ).
            Багаторічні дослідження і досвід роботи показали, що навчати дітей такого віку можливо. Ще А. Д. Артоболевська говорила, що залучати дітей до мистецтва слід з самого раннього віку".
            Для успішності навчання необхідні наступні умови:
1. фізична готовність;
2. психічна готовність;
3. мотиваційна готовність (здатність дитини перемикатися в навчальну діяльність і протиставити ігрової діяльності навчально-пізнавальну).
            Буквально до кожної дитини, незалежно від ступеня її обдарованості можна знайти відповідний підхід, підібрати ключі для входження в країну музики.                        

Основна мета навчання - розвиток загальномузичний.
            Супутні цілі:
            1. залучення до аматорського музикування  - "гра для себе"
            2. пробудження інтересу до прекрасного
            3. виховання музичного смаку.
       

 

 

2) Завдання викладача

           Ключове завдання музичної освіти: наближення навчання грі на музичному інструменті до запитів учнів та їх батьків. Необхідно так побудувати навчальний процес  з цього предмету, щоб оволодіння їм знайшло практичне застосування в житті учня, як під час навчання, так і після закінчення школи.
            Як показала практика спілкування з батьками в завданнях і цілях навчання грі на інструменті в системі дитячої музичної школи, вони хотіли б бачити формування наступних музичних здібностей та інтересів дітей:
1) вільно читати з листа музичні твори;
2) мати достатньо великий репертуар для дозвільних заходів і постійно самостійно розширювати його;
3) підбирати по слуху вподобану мелодію з акомпанементом;
4) співати під власний акомпанемент;
5) любити і розуміти музику, мати хороший музичний смак;
6) вміти розповідати своїм друзям про музику і композиторів, підтримувати бесіду на музичні теми;
7) розвивати і розширювати образне і емоційно-чуттєве сприйняття
             Ці побажання батьків і повинні стати керівництвом до дії педагогів дитячої музичної школи під час всього періоду навчання дитини в музичній школі.


             Завдання перших двох років навчання:


1. Розвиток музичних здібностей (слух, ритм, пам'ять).
2. Формування первинних навичок володіння інструментом (посадка, постановка рук, вивчення клавіатури, способи звуковидобування і мыховедения, виховання апплікатурной дисципліни).
3. Освоєння початкових теоретичних знань (ключі, ноти, тривалості нот, рахунок, паузи, динаміка, штрихи і т. д.).
4. Залучення дитини до різних видів музичної діяльності (самостійне виконання нескладних пісень, гра в ансамблі з педагогом, спів під акомпанемент, підбір на слух, читання з листа, ритмічні вправи і т. д.).
5. Зберегти любов до музики і розвивати інтерес до музичних занять (вчити слухати і співпереживати музику, сприятиме осмисленому її сприйняття).

 

 

 


 

 

 

3. Методичні рекомендації.

         Бажано, щоб діти, які навчаються за даною методикою, володіли певними музичними здібностями:
- музичний слух;
- ритм;
- пам'ять.
            Але ці показники не є головним критерієм при навчанні дитини.     Переважаючим фактором повинні служити: інтерес і бажання займатися музикою. Здібності дитини розвиваються в процесі активної музичної діяльності. Правильно організувати і направити її з самого раннього дитинства, враховуючи зміни вікових ступенів - завдання педагога.
             Так, п'ятий рік життя характеризується активною допитливістю дітей. Дитина починає осмислювати зв'язок між явищами і подіями, може зробити найпростіші узагальнення. Він спостережливий, здатний визначити:
- музику веселу, радісну, спокійну;
- звуки високі, низькі, голосні, тихі;
- у п'єсі частини (одна швидка, а інша повільна);
- на якому інструменті грають мелодію (рояль, скрипка, баян).
            Дитині зрозумілі вимоги:
- як треба заспівати пісню;
- як рухатися в спокійному хороводі;
- як рухатися в рухливому танці.
             Шостий рік життя - це період підготовки дитини до школи. Під час навчання 6-літок необхідно враховувати той життєвий і музичний досвід, яким володіє дитина до моменту свого приходу в школу.
           Діти шестирічного віку можуть:
- самостійно охарактеризувати музичний твір;
- розібратися в засобах музичної виразності:
а) чути динамічні відтінки
б) розуміти настрій музичних п'єс.


           Алгоритм виконання програми методики роботи з дітьми 5-6 річного віку в ДМШ


            Навчання грі на інструменті починається з так званого донотного періоду (На першому етапі виключити розділ - знайомство з нотною грамотою).
           Зміст роботи:
1) слухання музики (визначення характеру, жанру);
2) свідомість ритмічного своєрідності жанрів;
3) спів пісень з підтримкою акомпанементу і без нього;
4) визначення кількості звуків, мотивів;
5) усвідомлення поняття відносної висоти звуків;
6) знайомство з ладом;
7) знайомство з інтервалами;
8) постановка руки і освоєння штрихів;
9) гра в ансамблі;
10) виконання легких п'єс, етюдів, вправ;                                                                                     11) виконання творчих завдань: малюнки до п'єс, твір маленьких мелодій, коротких віршиків, підбір по слуху, транспонування.


             На уроці з фаху учень повинен, насамперед, вчитися грати на інструменті. Досвід показує, що починати гру на інструменті краще з лівої руки. П'єски необхідно підбирати з урахуванням психологічних особливостей дітей дошкільного віку.
Мелодії мають бути короткі (народні поспівки, пісні і п'єси). Обсяг п'єс не повинен виходити за рамки 8 тактів.  П'єси бажано супроводжувати віршами (поетичний текст не тільки створює емоційний настрій у дитини, але й допомагає зрозуміти ритмічну сторону пісеньки). Музичне виховання будувати на російській національній основі, на класичних образах, на прикладах фольклорного творчості інших народів.

             Перевагу слід віддавати грі нон легато. Починати навчання треба з гри одним пальцем і від уроку до уроку з кожною новою п'єсою включати в роботу всі пальці. Вже на перших заняттях учень повинен зрозуміти закономірності аплікатури, виходячи з природного і зручного розташування пальців на клавіатурі.


            Переконавшись у тому, що учень: чує високі і низькі звуки, рух мелодії вгору та вниз; добре знає будову клавіатури, поділ на октави; назва клавіш; має уявлення про те, що мелодія складається з різних тривалостей і має певний метроритм; володіє навичками звуковидобування третіми пальцями кожної руки, можна приступити до вивчення нотної грамоти і гри по нотах. Навчання нотній грамоті має бути поступовим, не форсованим. Досвід показує, що найкращий шлях до оволодіння нотною грамотою - запис учнем виконуємої їм мелодії. Не може бути й мови про роз'яснення дошкільнику ритмічних закономірностей. Ритм сприймається дитиною в цьому віці на слух, візуально, з допомогою тексту, шляхом порівняння довгих і коротких тривалостей. Незамінними в домашніх заняттях є нотні прописи, в яких досить простій формі викладається теоретичний матеріал, багато творчих завдань, загадок.


             Приступити до першого практичного уроку тільки після виконання вимог до посадки учня, установці інструменту, постановки рук:
- підготувати ремені;
- підібрати стілець потрібної висоти;
- встановити дзеркало (нехай учень помилується на себе).

 

 

4.Ведення роботи .Форми роботи.


           Частина уроку присвятити вправ:

Сидячи за столом, спочатку однією рукою, потім іншою і двома руками "разом" ("Місток", "Стрибки", "М'ячик", "Класики", "Стрибучий місток").
2. Підготовляє ігрові руху на інструменті, для розвитку гнучкості рук.
3. На релаксацію.
4. Повітряним клапаном.


             Образне сприйняття, активна робота уяви - відмітна особливість дитячого мислення. Для розвитку образного мислення, педагогу пропонується застосовувати в роботі наступні вправи:

1. "Пішли в гості" - використовується при постановці руки, виконується 3 пальцем.

2. "Замок - блискавка" - для розслаблення зап'ястя. Вільне ковзання по клавіатурі вгору і вниз.

3. "Перельоти пташки з приземлениями" - дугоподібні і хвилеподібні переміщення по клавіатурі.

4. "Влучний стрілець" або "Полювання". Гра на слухомоторную координацію. Великим рухом руки потрапити на потрібну клавішу.

5. "Знайди мене" - вправа на розвиток слуху.

6. "Крокуючий екскаватор" - передача характеру через дотик з 1-го на 5-й палець з розгойдуванням зап'ястя.

7. "Ведмідь". Мета - механічне заучування нот в лівій клавіатурі. Виконувати в різному характері.

7. "Відлуння" - розвиток слухових навичок.

8. "Зозуля" - передача характеру.


             У розвитку зворотного мислення музиканта-початківця доцільно виходити не з обігу до "цілісного" образу, а від уміння виконавця виявити образ у звучанні, тобто надати прийому, звуку, нюансу той характер, ту ступінь яскравості, які продиктовані чином. Саме на початковому етапі навчання необхідно прагнути розвивати образне
мислення учня, шукати такі способи розвитку учня, які б поступово перетворювали його фантазію в звуковий уяву.

 

 


           Форми роботи:
1. Індивідуальне навчання у класі з фаху. Форма занять - урок по 20-25 хвилин 2 рази на тиждень.
2. Гра в ансамблі з педагогом
          Ансамбль - це вид сумісного музикування. Ще Р. Нейгауз писав з приводу гри в ансамблі: “З самого початку, з самого першого заняття учень втягується в активнее музикування. Спільно з учителем він грає прості, але вже мають художнє значення п'єси. Діти відразу відчувають радість безпосереднього сприйняття, хоча і трохи, але мистецтва. Ще не знаючи нот, і те, що учні грають музику, яка у них на слуху, безсумнівно, буде спонукати їх як можна краще виконувати перші музичні обов'язки. А це і є початок роботи над художнім образом".

            Завдання викладача в роботі над ансамблем:
- розвинути і активізувати творче начало особистості дитини;
- захопити дитину музикою;
- долучити дитину до творчості.


           Навички гри, придбані дітьми при грі в ансамблі:
- знайомство з інструментом;
- знайомство з діапазоном клавіатури;
- освоєння ритмічних закономірностей;
- придбання елементарних первинних ігрових рухів;
- освоєння динамічних відтінків, штрихів;
-розвиток звукового уяви.


         5.Робота з батьками
          Дуже важливо, починаючи роботу з дітьми 5-6 річного віку, зробити батьків співучасниками педагогічного процесу. А. Д. Артоболевська писала: “Радісною працею для самих батьків має бути той час, який вони будуть віддавати музичні заняття. Сім'я може і повинна стати першою сходинкою художнього виховання".


          Цілі співробітництва:

1) створення в родині атмосфери граничного поваги до будь-якої гарної музики (інструментальної, симфонічної, оперної, балетної, джазової, народної);

2)створення єдиного співтовариства: педагог, дитина, батьки, основу якого складають:
• повна довіра,
• доброзичливість,
• зацікавленість і спільність мети.


           Завдання у роботі з батьками:
- включення батьків в освітній процес;
- зробити батьків добрими помічниками своїй дитині в його щоденних заняттях вдома;
- формування нових інтересів сім'ї;
- духовне зближення дітей і батьків;
- формування мотивації, завдяки якій зростає інтерес і старанність у заняттях музикою.
Робота з батьками здійснюється в 2-х напрямках: індивідуально і з колективом батьків.
Найбільш раціональна форма роботи з батьками:
- запрошення батьків на уроки (особливо важливий початковий етап навчання);
- батьківські збори з концертом учнів;
- індивідуальні та колективні консультації;
- сімейні заходи (свята, конкурси, сімейні вечори, присвячені різної тематики, на яких учні матимуть можливість проявити свої музичні здібності, набуті в ході навчання.

6.Навчально-матеріальна база


           До роботи з учнями дошкільного віку  викладач повинен підготувати необхідний дидактичний матеріал з різних тем (наочні посібники з назвами нот, їх тривалості, динамічних відтінків, знаків альтерації і т. д.)
Для педагогів, які працюють за цією методикою бажано мати як мінімум наступні навчальні посібники:
Д. Самойлов "15 уроків гри на баяні"
Р. Стативкин "Початкове навчання на готове-виборному баяні"
Р. Бойцова "Юний акордеоніст" I-II частини та інші (вказані в списку літератури).
           Робота за даною методикою передбачає наявність у викладача хоча б невеликого педагогічного досвіду.
          Для роботи з дітьми 5 - 6 річного віку необхідно підготувати в класі маленькі, відповідають зросту учнів стільчики, підставки для ніг і неодмінна умова - музичні інструменти невеликого розміру.

Наприклад

  1. баяни:
    - "Схід" 43 х 80;
    - "Новинка" виборний;
    -   баян 43 х 41.
  2. акордеони:
    -  "Малюк" 23 х 14;
    - "Weltmeister" 25 х 32;
    - "Юність" 26 х 60.

 

7.Контроль та облік успішності. Річні вимоги.

             Контроль та облік успішності  в підготовчих класах для дітей 5-6 років рекомендовано за такими пунктами, як контрольні завдання, здача творів на пам’ять в робочому порядку, контрольні уроки один раз на четверть, а також публічні виступи, прослуховування програми в кінці учбового року.

            Оціночні критерії для учнів даного віку можуть бути не обов’язково в загально прийнятій дванадцятибальній системі, а і в більш близькому сенсі для діток. Це можуть бути такі знакові оцінки, як «сонечко»,  «хмаринка»; або оцінки в музичному стилі –« мажорики – мінорики», « дієзи – бемолі»,  «золоті нотки – срібні нотки».

             До кінця року учень підготовчого року навчання повинен засвоїти 15-20 п'єс, пісень, поспівок виконуваних двома руками разом. Також етюди, ансамблі з іншим учнем або вчителем різного ступеня завершеності (від розбору - знайомства до концертного виконання з обов'язковою точкою фіксації кожного музичного твору в "Індивідуальному плані учня"), гама До мажор. Повинен володіти різними вправами для обох рук для освоєння різних видів штрихів, способів звуковидобування, міховедення.


8.Висновок

             Педагог  в роботі з учнями 5ти та 6тирічного віку зобов'язаний проявляти постійну увагу до того, як учень розподіляє час, на скільки плідно проходять домашні заняття. Він повинен розвивати його ініціативу, навички самостійної роботи, повинен мати постійне прагнення оживити урок, зацікавити учня, розбудити в ньому активність до щоденної праці. 

           Підводячи підсумок всьому вищесказаному, педагог повинен усвідомити, що реалізація широких можливостей баяна може бути здійснена тільки шляхом наполегливого подолання художніх і технічних труднощів. Тому у своїй практичній діяльності він повинен спрямовувати увагу не тільки на всебічний розвиток технічних навичок учня одночасно з розвитком його музичних здібностей. Важливо зазначити, що музичні здібності в тому чи іншому ступені виявлення в дітей дошкільного або молодшого шкільного віку особливо пластичні в розвитку. І в прагненні викладача по класу баяна, акордеона, чи будь якого іншого предмету важливо пям’ятати, що діти зазначенного віку насамперед діти, а вже потім учні. Але правильне направлення музичних занять в ранньому віці повинне мати великий успіх в перспективі росту молодих обдарувань.
                Початковий етап навчання гри на баяні – це досить непростий та відповідальний період становлення юного  баяніста, акордеоніста, його «входження» в світ музики. У перший рік навчання важливо захопити, зацікавити дитину музикою та грою на баяні, акордеоні адже без стійкого інтересу до занять музикою годі і чекати значних успіхів. А такого впливу на дитину, як правило, сосягає педагог, що любить свою справу та дітей, добре володіє сучасною методикою навчання юних баяністів, акордеоністів.

 

9. Література

1) Психологія. Словник / Під загал. ред. А.В. Петровського,

М.Г. Ярошевського. – 2 вид., - М, 1990.

2) Рубінштейн С.Л. Основи загальної психології / С.Л. Рубінштейн. - М., 1973.

3) Зиміна А.Н. Основи музичного виховання і розвитку дітей молодшого віку/ А.Н. Зиміна. - М.: «Владос», 2000.

4) Алексеєв І.Д. Методика викладання гри на баяні. М.: 1960. 

5) Ліпс Ф. Мистецтво гры на баяні / Ф. Ліпс.— М. : Музика, 1985.

6) Алексєєв І. Викладання гри на баяні / І. Алексєєв. — К. : Держ. вид-во образотв. мистецва і муз. літератури, 1957.

7)  Пуриц І.Г., Гра на баяні. Методичні статті, Тернопіль, « Навчальна книга  «Богдан», 2007.

8) Нейгауз Г.Г. Про мистецтво фортепіанної  гри / Г.Г. Нейгауз. - М., 1982.

9) Артоболевська А.Д. Перша зустріч з музикою / А.Д. Артоболевська. - М., 1989.

10)Баян. Програма для відділі народних інструментів початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладів. Тернопіль «навчальна книга «Богдан», 2012.

 

1

 

docx
Додано
24 травня 2020
Переглядів
5600
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку