Навчання онлайн іноземній мові під час воєнних дій Україні: проблеми і методи подолання освітніх втрат.

Про матеріал
У цій статті розглядаються проблеми, з якими стикаються вчителі, підтримуючи мовну освіту дітей у такі періоди, і пропонуються ефективні методики для мінімізації освітніх втрат.
Перегляд файлу

Тема «Навчання онлайн  іноземній мові під час воєнних дій в Україні: проблеми і методи подолання освітніх втрат.»

Вступ:

Інтеграція онлайн-навчання іноземній мові для школярів під час воєнних дій створює сумні наслідки, що призводять до невдач у навчанні.

 У цій статті розглядаються проблеми, з якими стикаються вчителі, підтримуючи мовну освіту дітей у такі періоди, і пропонуються ефективні методики для мінімізації освітніх втрат. Розуміючи специфічні потреби учнів і впроваджуючи адаптовані стратегії, педагоги можуть відігравати ключову роль у сприянні успішному вивченню мови, незважаючи на існуючі обмеження.

У контексті воєнних дій, що впливають на сім'ї, діти часто стикаються з перервами у навчанні. Вивчення іноземної мови онлайн стикається з перешкодами через постійні тривоги та зникнення електроенергії. Постійна неспроможність учнів у складних обставинах розвивати свої мовні навички (опановуючи, зокрема, основні національні та міжнародні мови) неодмінно призведе до того, що економічна, політична, соціальна й культурна відчуженість триватиме. Проте, незважаючи на найкращі наміри освітян, системна нерівність не зникає автоматично під час вивчення мови.

 

Проблеми у вивченні французької мови дітьми онлайн під час воєнних дій:

 

Доступ до технологій:

Порушена інфраструктура та обмежений доступ до стабільного інтернет-зв'язку і технологічних ресурсів перешкоджають послідовному і надійному викладанню і навчанню онлайн.

 

Емоційний та психологічний вплив:

Діти можуть відчувати стрес, тривогу або емоційні потрясіння через відрядження батьків або часті переїзди, що впливає на їхню зосередженість та залученість до онлайн-навчання і на їхню здатність ефективно брати участь у вивченні мови онлайн.

 

Відсутність структур підтримки:

Відсутність адекватних систем підтримки або залучення батьків, особливо в періоди високого стресу, впливає на мотивацію дітей і послідовність у вивченні мови.

 

Переміщення та перебої в навчанні:

Часті переміщення, закриття шкіл або  зміна школи і перерви в навчанні з міркувань безпеки порушують безперервність вивчення іноземної мови учнями та академічний прогрес.

 

 

Методи подолання освітніх втрат для дітей у школі:

 

Спільні технологічні ініціативи:

Партнерство з державними органами, неурядовими та міжнародними організаціями, що розробляють освітні технології для забезпечення шкіл необхідними технологічними ресурсами, зокрема навчальними матеріалами та пристроями, доступними в режимі офлайн, що мінімізує залежність від постійного доступу до Інтернету.

При наданні допомоги міжнародними партнерами враховувалися пріоритети МОН зі створення безпечних умов для навчання й викладання та забезпечення якісного дистанційного і змішаного навчання. Як результат, сформувалися такі основні напрями допомоги:

 ● забезпечення комп’ютерною технікою – ЮНІСЕФ, ЮНЕСКО, Google та інші партнери;

 ● створення мережі цифрових освітніх центрів – співпраця із Save the Children, Japan International Cooperation Agency (JICA), Google тощо;

 ● друк підручників – 5-й клас НУШ математика (ЮНІСЕФ), 5-й клас НУШ українська мова (ЄС), інтегровані курси «Пізнаємо природу», «Природничі науки» й «Довкілля» (Фінляндія);

● створення е-контенту – контент для ВШО, мобільний додаток «Вивчаю – не чекаю»;

 ● розроблення інструментів для наздоганяючого навчання (catch-up programs);

● відновлення та ремонт закладів освіти (100 млн євро від ЄС на швидку відбудову шкіл на деокупованих територіях);

● інструменти й курси з психологічної підтримки вчителів і здобувачів освіти (ЮНІСЕФ, ЮНЕСКО та ін.);

 ● підтримка організації прозорої й безпечної вступної кампанії до ЗВО (ЮНЕСКО, уряди країнпартнерів);

● компенсація видатків на оплату праці працівників сфери освіти – проєкт Світового банку;

● залучення фінансування з метою вдосконалення організації гарячого харчування здобувачів освіти (Всесвітня продовольча програма ООН);

 ● підтримка закладів професійної (професійно-технічної) освіти, які розміщують тимчасово переміщених осіб (закупівля меблів, обладнання, дитячого харчування, ліків, генераторів тощо) (Програма ЄС «EU4

 

 

Соціальна та емоційна підтримка навчання:

 Впровадження програм, спрямованих на емоційне благополуччя, життєстійкість та стратегії подолання труднощів, щоб підтримати дітей під час відрядження або переїзду батьків.

Ось кілька конкретних прикладів стратегій соціальної та емоційної підтримки, які можна впровадити в школах України, щоб допомогти дітям, які опинилися в складних життєвих обставинах:

 

               Консультування та послуги з охорони психічного здоров'я:

Забезпечення доступу до шкільних консультантів або фахівців з психічного здоров'я, які можуть запропонувати індивідуальні або групові консультації.

Створення безпечного простору, де діти можуть висловити свої емоції, обговорити проблеми та навчитися стратегіям подолання стресу та тривоги.

Працівники психологічної служби надають послуги в режимі 24/7, налагоджують взаємодію з учасниками освітнього процесу за допомогою ІКТ, проводять консультації через застосунок «Кабінет психолога / соціального педагога», надають інформаційну підтримку тощо.

За оперативними даними ІМЗО, зібраними відповідно до листа ІМЗО від 11.04.2023 № 21/08-577 «Про заповнення єдиної електронної системи звітності», чисельність фахівців психологічної служби – 20 157 осіб, із них: практичних психологів – 13 171 особа, соціальних педагогів – 6 904 особи, методистів – 82 особи. (https://imzo.gov.ua/2023/06/21/lyst-imzo-vid-11-04-2023-21-08-577-pro-zapovnennia-iedynoielektronnoi-systemy-zvitnosti/)

            Групи підтримки однолітків:

Створення груп підтримки однолітків або систем "приятелів", де учні можуть спілкуватися та підтримувати один одного.

Об'єднання старших учнів у пари з молодшими для створення системи наставництва для емоційної підтримки та керівництва.

           Техніки уважності та релаксації:

Впровадження практик усвідомленості, таких як дихальні вправи, керована медитація або заняття йогою, щоб допомогти учням впоратися зі стресом і покращити концентрацію уваги.

Навчання технікам релаксації, які учні можуть використовувати самостійно, щоб заспокоїтися під час стресових ситуацій.

           Програми з емоційної регуляції та соціальних навичок:

Впровадження програм, які навчають навичкам емоційної регуляції та технікам соціально-емоційного навчання (СЕЛ).

Використання навчальних програм або заходів, спрямованих на емпатію, вирішення конфліктів і самосвідомість для підвищення емоційного інтелекту.

         Безпечний простір і сприятливе середовище:

Створення безпечного та сприятливого середовища в школі, де діти почуваються комфортно, висловлюючи свої думки без осуду.

        Заохочення мистецтва та творчого самовираження:

Надавати можливості для художнього самовираження через арт-терапію, творче письмо, музику чи театральні заняття.

Дозвіл учням виражати свої емоції та досвід через творчість може бути терапевтичним і розширювати можливості.

        Підтримка з боку вчителів та персоналу:

Навчання вчителів та персоналу розпізнавати ознаки дистресу та реагувати на них зі співчуттям і підтримкою.

Створення відкритих каналів комунікації між учнями та педагогами, заохочення учнів ділитися своїми почуттями та проблемами.

        Залучення громади та сім'ї:

Залучення сімей та місцевої громади до ініціатив підтримки на базі школи.

Організація семінарів чи зустрічей для батьків, на яких вони дізнаються про те, як задовольнити емоційні потреби своїх дітей у складні часи.

        Структурований розпорядок дня та передбачуваність:

Встановлення передбачуваного розпорядку шкільного дня, щоб забезпечити стабільність і відчуття безпеки для учнів.

Чітке інформування про розклад та будь-які зміни, щоб допомогти дітям відчувати себе більш контрольованими.

Впроваджуючи ці стратегії соціальної та емоційної підтримки, школи в Україні можуть створити сприятливе та емпатійне середовище, яке підтримує благополуччя та життєстійкість дітей, допомагаючи їм справлятися з викликами, спричиненими конфліктом та невизначеністю.

 

Цікаві та інтерактивні навчальні платформи:

 Використання інтерактивних цифрових ресурсів, що відповідають віку дітей, гейміфікованих уроків та мультимедійного контенту для підтримання інтересу та участі дітей.

Ось кілька конкретних прикладів цікавих та інтерактивних навчальних платформ, які можуть бути використані для підтримки вивчення мови учнями в школах України:

 

Duolingo:

Duolingo пропонує захоплюючу платформу з гейміфікованими мовними уроками, які відповідають різним рівням володіння мовою.

Додаток містить невеликі за обсягом вправи, вікторини та інтерактивні завдання, які в ігровій формі спрямовані на розвиток лексики, граматики, розмовних навичок та навичок аудіювання.

 

Rosetta Stone:

Rosetta Stone пропонує захоплююче вивчення мови за допомогою інтерактивного програмного забезпечення.

Платформа використовує технологію розпізнавання мовлення для практики вимови, інтерактивних уроків та сценаріїв з реального життя для покращення володіння мовою.

 

Babbel:

Babbel пропонує інтерактивні уроки, розроблені мовними експертами, які охоплюють лексику, граматику, навички говоріння та письма.

Платформа пропонує персоналізовані оглядові сесії для закріплення знань та інтерактивні діалоги для практичного застосування.

 

Memrise:

Memrise використовує дистанційне повторення та мнемонічні техніки, щоб допомогти студентам ефективно запам'ятовувати лексику.

Він пропонує різноманітний користувацький контент, включаючи відеокліпи від носіїв мови, інтерактивні ігри та вікторини.

 

FluentU:

FluentU пропонує захоплююче навчання за допомогою автентичних відео, таких як трейлери до фільмів, новини та музичні кліпи.

Платформа пропонує інтерактивні субтитри, вікторини та словникові списки, щоб допомогти студентам вчитися на реальному контенті.

 

Quizlet:

Quizlet - це універсальна платформа, за допомогою якої викладачі та учні можуть створювати картки, вікторини та інтерактивні ігри для відпрацювання мовної лексики та фраз.

Платформа дозволяє проводити спільне навчання за допомогою спільних навчальних наборів.

Додатки для вивчення мови з функціями доповненої або віртуальної реальності (AR) або віртуальної реальності (VR).

 

Використання додатків для вивчення мови з елементами доповненої або віртуальної реальності може запропонувати цікавий досвід.

Наприклад, додатки, які дозволяють студентам віртуально досліджувати іноземне середовище, взаємодіяти з віртуальними персонажами або брати участь у симульованих розмовах мовою, що вивчається, посилюють занурення та залучення.

 

Мовні онлайн-спільноти та форуми:

Заохочення учнів до участі в мовних онлайн-форумах або спільнотах, присвячених вивченню мови, сприяє залученню та надає можливості для автентичного спілкування.

Такі платформи, як Reddit, мовні форуми чи групи в соціальних мережах, дають змогу студентам взаємодіяти з носіями мови та іншими учнями з метою практики та культурного обміну.

Ці цікаві та інтерактивні навчальні платформи можуть стати цінним ресурсом для вчителів в Україні, доповнюючи заняття в класі, надаючи учням приємні та ефективні способи покращити свій досвід вивчення мови, незважаючи на складні обставини.

 

Залучення та комунікації з батьками:

Заохочення регулярного спілкування з батьками для створення мереж підтримки, обміну навчальними стратегіями та підтримання участі в освіті їхніх дітей.

 

Гнучкий навчальний план та персоналізоване навчання:

 Адаптація навчальної програми до нерегулярного графіку, пропонування персоналізованих траєкторій навчання та надання додаткової підтримки учням, які відстають через перерви в навчанні. Розробка навчальної програми, яка враховує перерви, дозволяє учням продовжувати навчання у власному темпі та надає додаткову підтримку для подолання прогалин у навчанні.

Тут наведено кілька конкретних прикладів гнучких навчальних планів та персоналізованих стратегій навчання, які можна впроваджувати в школах України в умовах конфлікту:

            Модульні навчальні блоки:

Розробка навчальної програми у вигляді менших, самодостатніх модулів забезпечує гнучкість для учнів в Україні, враховуючи непередбачуваність перерв у навчанні, спричинених конфліктом.

Наприклад, розбиття уроків мови на менші модулі, які можна пройти самостійно, дозволяє учням навчатися у власному темпі, забезпечуючи безперервність навчання навіть під час перерв у навчанні.

              Адаптивні шляхи навчання:

Впровадження адаптивного навчального програмного забезпечення або платформ, які оцінюють рівень володіння мовою і відповідно адаптують наступні уроки, може задовольнити індивідуальні навчальні потреби.

Наприклад, використання додатків для вивчення мови, які регулюють рівень складності вправ залежно від успішності студента, забезпечує персоналізований навчальний процес.

              Індивідуальні навчальні плани:

Створення персоналізованих навчальних планів для кожного учня на основі його сильних і слабких сторін та стилів навчання може допомогти задовольнити його конкретні освітні потреби.

Викладачі можуть співпрацювати зі студентами для визначення цілей і стратегій, враховуючи їхні обставини та вподобання. Наприклад, деякі студенти можуть отримати користь від додаткових матеріалів для читання цільовою мовою, в той час як інші можуть потребувати більше інтерактивних вправ.

                  Підхід змішаного навчання:

Поєднання традиційних методів викладання з цифровими ресурсами та мультимедійними матеріалами забезпечує гнучкість у навчанні.

Надання доступу до мовних онлайн-курсів, інтерактивних відео та подкастів у поєднанні з аудиторними заняттями пропонує різноманітний навчальний досвід, що відповідає різним стилям навчання.

Під час проведення практичних занять вдалим є поєднання традиційних методів навчання з інноваційними. Для безпосередніх зустрічей із здобувачами можна використовувати ресурси платформ Zoom, Google Meet, Microsoft Teams, Hangouts, Skype;

 для розміщення завдань, оцінювання знань та тестування – Google Classroom, Edmodo, Moodle і т.ін.

 Беручи до уваги той факт, що не всі здобувачі мають можливість бути присутніми на заняттях, можна користуватися ресурсами You-Tube каналу для пояснення граматичного матеріалу, особливостей використання лексичних одиниць, ознайомлення з реаліями англомовних країн.

 Викладач також може робити записи аудіо-візуальних матеріалів самостійно і розміщати на доступних платформах для подальшого обговорення із здобувачами.

       Сьогодні викладачам іноземних мов доступні освітні сервіси, за допомогою яких можна створити безліч креативних завдань, дидактичних матеріалів, презентацій, вікторин, завдань для тестового контролю. Наведу деякі з них:

 – Edpuzzle – платформа, за допомогою якої можна створиювати власні відео для пояснення нового матеріалу або проєктної роботи;

 – Kahoot – платформа, яка дозволяє створювати власні вікторини та інтерактивні завдання;

 – Learningapps.org – платформа, на якій розміщена велика кількість завдань з відпрацювання та перевірки граматичного та лексичного матеріалу, є можливість створювати власні завдання;

– slides.com – платформа, призначена для створення презентацій та мультимедійних проєктів.

                   Можливості навчання в індивідуальному темпі:

Пропонуючи додаткові матеріали та ресурси, доступні в режимі офлайн, учні можуть продовжувати навчання в періоди обмеженого зв'язку або закриття школи.

Наприклад, надання офлайн-матеріалів, таких як робочі таблиці, книги чи навчальні ігри мовою, що вивчається, дозволяє учням самостійно навчатися навіть без доступу до інтернету.

                 Навчання на основі проектів:

Впровадження проектної навчальної діяльності, пов'язаної з вивченням мови, може сприяти залученню студентів та їхній автономії.

Студенти можуть працювати над такими проектами, як створення цифрових презентацій, написання оповідань чи діалогів цільовою мовою або створення коротких відео, що дозволяє їм творчо застосовувати свої мовні навички.

                  Гнучкі методи оцінювання:

Використання різноманітних методів оцінювання, таких як усні презентації, портфоліо чи проєкти, замість того, щоб покладатися виключно на стандартизовані тести, дозволяє врахувати різні здібності дітей та обставини.

Наприклад, усне оцінювання, коли учні демонструють свої знання мови в розмові чи презентації, може бути менш стресовим і більш інклюзивним.

Впровадження цих гнучких навчальних планів і персоналізованих стратегій навчання в школах України може допомогти пом'якшити наслідки перебоїв, спричинених конфліктом, і забезпечити безперервний прогрес у вивченні мови для учнів у складних обставинах.

 

 

Підготовка вчителів та професійний розвиток:

 Проведення цільових тренінгів, семінарів та надання ресурсів, щоб забезпечити педагогів необхідними навичками для ефективного викладання онлайн у кризових ситуаціях. Впровадження стратегій, які ставлять на перше місце благополуччя учнів, наприклад, включення вправ на усвідомленість, заохочення відкритого діалогу та створення безпечного і сприятливого навчального середовища

 

Залучення громадськості та соціальних мереж для підтримки:

Створення мереж підтримки на рівні громад із залученням батьків, місцевих організацій та волонтерів для надання учням додаткової освітньої підтримки та ресурсів.

 

Висновок:

У часи конфлікту освітяни стикаються зі складними викликами у забезпеченні послідовної та якісної освіти, особливо у сфері викладання іноземних мов онлайн. Вчителі відіграють вирішальну роль у зменшенні освітніх втрат для дітей, які вивчають іноземну мову онлайн під час військових дій.

 Застосовуючи інноваційні методики викладання, ставлячи на перше місце добробут учнів і сприяючи спільним зусиллям у громадах, освітяни можуть звести до мінімуму освітні втрати. Надання учням навичок володіння іноземними мовами не лише розширює їхні академічні перспективи, а й сприяє підвищенню життєстійкості та адаптивності в умовах несприятливих обставин.

 

Посилання

1.     https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2023/22.08.2023/Inform-analytic.zbirn-Osvita.v.umovah.voyennogo.stanu-vykl.rozv.povoyen.perspekt.22.08.2023.pdf

2.     https://westnews.info/ Освіта під час війни: результати дослідження

3.     https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/45275/1/%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8%20%D0%A1%D0%B0%D0%B2%D0%BA%D0%B0%2C%20%D0%A1%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%BA%D0%B0%202021.pdf

4.     Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика : підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів / Бігич О. Б., Бориско Н. Ф., Борецька Г. Е. та ін. / за загальн. ред. С. Ю. Ніколаєвої. К. : Ленвіт, 2013. 590 с.

 

docx
Додано
20 січня
Переглядів
760
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку