Оголошення до виховного заходу "Найпотаємніші схованки отрути"
Увага-увага!!!!
(_дата і час проведення заходу) в кабінеті біології (назва школи) проходитиме інтелектуально-екологічна гра «Найпотаємніші схованки отрути» між учнями 10-11-х класів. Буде дуже цікаво і пізнавально! Прохання не спізнюватись
Мета інтелектуально-екологічної гри: : розширити та поглибити знання учнів, про найпотаємніші схованки непридатних пестицидів; обговорити проблему забруднення продуктів харчування хімічними речовинами, ознайомити із запобіжними заходами потрапляння в організм людини; розвивати креативне і критичне мислення, вміння аналізувати, робити висновки, формувати вміння швидко і чітко формулювати свої думки, логічно викладати їх і обстоювати свою точку зору, виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я, формувати екологічне мислення; розвивати вміння працювати в командах.
Правила гри:
Створюється дві команди (по одній із 10-го і 11-го класів). Команди вибирають капітанів, придумують назву команди і девіз, а також емблеми. Крім того кожна команда отримує тематику завдання над яким самостійно працює і готує творчий проект за заздалегідь відомим планом.
Між турами грає музика.
План проекту для 10-го класу:
1. Характеристика пестицидів групи хлорорганічних сполук
2. Характеристика пестицидів групи гетероциклічних сполук
3. Застосування пестицидів в сільському господарстві
4. Проблеми, що пов’язані з використанням пестицидів (грунт, вода)
5. Токсичний вплив пестицидів на організм людини.
6. План дій і пропозицій задля зменшення кількості використання і накопичення пестецидів
План проекту для 11-го класу:
1. Характеристика пестицидів групи фосфорганічних сполук
2. Характеристика пестицидів групи карбонатних сполук
3. Застосування пестицидів у промислових межах
4. Проблеми, що пов’язані з використанням пестицидів (продукти харчування)
5. Токсична дія пестицидів на продукти харчування
6. План дій і пропозицій задля зменшення кількості використання і накопичення пестецидів
Створюється журі для підрахунку балів.
Правила гри:
Команда, знаючи правильну відповідь, (натискає кнопку, якщо є можливість), підіймає руку (журі слідкує яка з команд перша знає відповідь). Час обдумування: 30 секунд. Відповідь оцінюється відповідно туру. За відсутності правильної відповіді однієї команди відповідь може дати друга команда. Відповідь оцінюється удвічі більше. За результатами кожного туру оголошується команда - переможниця.
Представлення команд (назва команди, девіз, назва капітанів)
Гра складається із розминки (запитання розминки беруться із короткої інформації у буклетах), та п’яти турнірів. Запитання містяться у коробці (лото троні), сховані в конвертах та перемішані, учасники команд по черзі підходять до коробки перемішують конверти, дістають конверт із запитанням дають відповідь,
Завдяки розминці визначається яка команда буде стартувати перша. У розминці 15 запитань відповідають команди по черзі.
Час обдумування: 30 секунд – 5 хвилин у різних турах.
За результатами кожного туру журі оголошує команду-переможницю.
Перший тур Учасники команд доповідають за планом проекту. Інформацію можна повідомляти у вигляді повідомлення, (презентації, відео-фрагмента ітд.. за бажанням учасників команд). Перший тур охоплює 1-5 запитання проекту. Максимум оцінюється у 10 балів (відповідно за повну відповідь кожен пункт плану оцінюється по 2 бали)
Другий тур відгадати про який вид отрути ідеться із слів учнів молодших класів (записане відео) (2 записи, відео демонструється всім учасникам яка команда перша знає вид отрути підіймає руку і може отримати 2б.; якщо відповідь не вірна відповідає друга команда і в разі правильної відповіді отримує вже 4 бали) (кількість відео може змінюватись, за бажанням вчителя) учні мають розгадати про який тип пестицидів ідеться у описі.
Третій тур скласти слово із набору букв, скласти уривок тексту із набору перемішаних речень. Оцінюється даний тур наступним чином перша частина кількість балів оцінюється у кількість відгаданих слів. Відгадуються слова почергово кожною командою (всього 10 слів максимум можна набрати від5-10 балів). Друга частина оцінюється в залежності того, як правильно буде складений текст із поданих речень (кількість речень 5-максимум можна набрати 5б)
Четвертий тур гра (морський бій) оцінюється лише та команда яка перша відгадала зашифроване слово (5 балів)
Зігравши морський бій ви найважливіший компонент людського життя (умови як у звичайній грі) учні по черзі називають відповідні коди. Якщо код співпадає із закодованою букву викладач відкриває її на дошці без запитання. Коли ж промах тоді учням задається запитання.
П’ятий туру – бліц-фінального конкурсу для капітанів. Капітани по черзі доповідають за 6-тим запитанням проекту. Журі слідкує, щоб не було повторень. Оцінюється в 5балів
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
19 |
27 |
36 |
35 |
8 |
7 |
2 |
20 |
28 |
17 |
34 |
9 |
10 |
3 |
21 |
29 |
18 |
33 |
12 |
11 |
4 |
22 |
30 |
31 |
32 |
13 |
14 |
5 |
23 |
24 |
25 |
26 |
16 |
15 |
6 |
З метою зменшення втрат сільськогосподарської продукції людство було змушене використовувати пестициди, незважаючи на негативні наслідки їх застосування. Використання хімічних засобів для захисту і покращення харчових властивостей сільськогосподарської продукції в усьому світі постійно зростає. Одночасно з цим відбуваються якісні зміни хімічних продуктів, що постачаються господарствам.
Пестициди як забруднювачі біосфери
Пестици́ди (від лат. pestis — зараза, caedo — вбиваю) — це хімікати, які використовуються в сільському господарстві і садівництві для боротьби зі шкідниками (шкідливими або небажаними мікроорганізмами, рослинами і тваринами), для захисту рослин. Термін пестициди об’єднує близько 1000хіміних сполук. Ведення сільського господарства в сучасних умовах немислиме без їх використання. Залежно від призначення пестициди поділяють на різні групи.
Класифікація пестицидів за призначенням:
інсектициди (для знищення комах)
фунгіциди (для знищення грибкових захворювань)
гербіциди (для боротьби з рослинами-бур'янами).
родентициди (проти гризунів)
арборициди (проти чагарників)
акарициди (проти кліщів)
бактерициди (проти бактеріальних хвороб)
нематоциди (проти фітогельмінтів — шкідливих нематод)
Класифікація за походженням діючого інгридієнта:
неорганічні
органічні
біологічні
Класифікація на основі хімічного складу діючої речовини:
хлорорганічні (ДДТ)
карбонати
гетероциклічні
фосфорганічні
похідні дієнового синтезу
похідні карбамінової тіо- та дитіокарбамінової кислот
нітропохідні фенолів
синтетичні піретроїди
похідні сечовини
Усі без винятку пестициди при ретельному вивченні виявляли або мутагенну, або інші негативні дії на живу природу і людину. Близько 90% усіх фунгіцидів, 60% гербіцидів і 30% інсектицидів є канцерогенними.
Учені ще десятиріччя тому попереджали про неминучість зараження пестицидами ґрунтових і підземних вод. Їх тривозі тоді не надали значення, а нині в різних штатах США близько третини артезіанських свердловин закрито для питного водо забезпечення через забруднення пестицидами.
Застосування пестицидів призводить до пригнічення біологічної активності ґрунтів і перешкоджає природному відновленню родючості, викликає втрату харчової цінності та смакових якостей сільськогосподарської продукції, збільшує втрати і скорочує термін збереження продукції, знижує урожайність багатьох культур внаслідок загибелі комах-запилювачів. Втрати у нашому сільському господарстві тільки від зниження врожаю внаслідок недозапилення рослин сягають близько 80%.(Оскільки ці препарати знищують природних запилювачів) покривають 30—40% прибутку, який приписують дії пестицидів.
Очевидними є негативні наслідки застосування пестицидів для здоров'я людини, причому спостерігається тенденція до їх зростання, водночас у об'єктів, які пригнічуються пестицидами, спостерігається певна пристосованість до них. Сьогодні близько 500 видів комах вже стійкі до інсектицидів. Пристосованість до пестицидів виникає протягом 10—30 поколінь, підтверджуючи справедливість теорії еволюції Ч. Дарвіна: в процесі мікроеволюції виробляється нова властивість. Помічено, наприклад, що в колорадського жука виробляється імунітет до отрутохімікатів. Знаючи це, господарства в 10 разів перевищують концентрацію розчину, що згубно позначається на багатьох інших організмах. Недостатньо обґрунтованим є твердження, що застосування пестицидів дає змогу зберегти майже третину врожаю.
Пестициди мають високий ступінь отруйності. Отрутохімікати можуть потрапити в організм людини через органи дихання, шлунково-кишковий тракт та шкіру. Дихальними шляхами пестициди потрапляють найчастіше під час обприскування рослини. Токсична дія визначається кількістю отрутохімікатів, які потрапили в організм, і залежить від їх концентрації в повітрі, тривалості і повторності впливу, дії зовнішніх чинників (температури повітря, опадів, напрямків вітру) та умов праці.
Характер токсичної дії на організм людини різних пестицидів не однаковий. Особливості їх дії визначають хімічна природа, фізико-хімічна природа, фізико-хімічні властивості (температура кипіння і випаровування), індивідуальні особливості організму людини (вік, стать, чутливість), шляхи надходження в організм, розчинність в умовах організму і т. п. Характер токсичної дії на організм людини різних пестицидів не однаковий. Особливості їх дії визначають хімічна природа, фізико-хімічні властивості (температура кипіння і випаровування), індивідуальні особливості організму людини (вік, стать чутливість), шлях надходження в організм, розчинність в умовах організму і т.п.
Пестициди є дуже токсичними і шкідливими для здоров’я людини. Тому під час обробки рослин пестицидами потрібно бути дуже обережними, щоб пестициди якимось чином не потрапили в організм людини. Також треба намагатися не вживати в їжу продукти з надмірною в них концентрацією пестицидів. Отже, пестициди є дуже токсичними і шкідливими для здоров’я людини. Тому під час обробки рослин пестицидами потрібно бути дуже обережним, щоб пестициди якимось чином не потрапили в організм людини. Також треба намагатися не вживати в їжу продукти з надмірною в них концентрацією пестицидів.