ТЕМА: Назви компонентів та результату дії віднімання
Мета: ознайомити дітей із назвами компонентів та результату дії віднімання, закріпити вміння дітей розв’язувати задачі на зменшення числа на декілька одиниць; розвивати мислення, спостережливість; виховувати інтерес до читання, вміння працювати в команді.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: інтерактивна дошка, мультимедійна презентація, відеоролик, конструктор ЛЕГО, блоки Дьюнеша, картки, підручник «Математика» для 1 кл.. автори О. Гісь, І. Філяк, зошити.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
- Сьогодні до нас завітали гості. А гостям ми завжди раді. Тож давайте розпочнемо наш урок з привітання.
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас,
І запрошуєм ласкаво
На урок у перший клас.
Налаштування на урок
Голова – щоб думати,
Вуха – щоб все чути,
Очі – щоб все бачити,
Руки – щоб їх піднімати,
Серце – щоб все відчувати.
II. Повторення вивченого матеріалу
- Сьогодні до нас на урок прийде наша знайома. Мабуть, вона вже піднімається по сходинках і дуже поспішає. Давайте допоможемо їй, а щоб швидше підніматися, треба переходити через сходинку, називаючи числа через один, розпочинаючи з 2 (2, 4, 6, 8, 10).
- Які це числа? (Парні).
- А які ми пропустили? (1, 3, 5, 7, 9).
- Які це числа? (Непарні).
а) Каліграфічна хвилинка
- Запишемо їх в зошит.
1 3 5 7 9
б) Дізнаємося, як звуть нашу гостю. Розставте цифри у відповідному порядку разом з буквами, і ви дізнаєтесь її ім’я
- Так, це дівчинка Маша, ось і вона
в) Гра «Збери яблука»
- Йде по лісу Маша рада. І по дорозі побачила яблуню зі смачними яблуками. Допоможемо Маші зібрати яблука в кошик, але відповідь у прикладах на яблуках повинна дорівнювати п’яти. Маша дякує вам за допомогу. Молодці!
г) Гра «Проклади стежину»
- З вашою допомогою Маша зібрала яблука в кошик, пішла по лісу і заблукала. Давайте допоможемо їй знайти стежину в лісі.
Працюємо в групах. Кожна група має картки, ці приклади кругові. Розв’яжіть приклади та прокладіть стежину для Маші.
- Ви добре впорались із завданням, і Маша дякує вам. Вона побігла собі по стежинці. А ми працюємо далі.
Робота на картках
д) Робота на інтерактивній дошці (біля дошки 3 учні)
- Працюємо на картках. Порівняйте вираз і число.
3+3…5 7+2…5 5+3…9
5-3…4 4-3…1 8-4…5
9-6…5 7-3…4 6-2…3
Перевірка: якщо відповідь правильна, діти сигналізують зеленою цеглинкою, якщо ні – червоною.
є) Робота з ЛЕГО
- А зараз ми будемо розв’язувати приклади за допомогою шести цеглинок. З цих цеглинок, які є у кожного на парті, обираєте той колір, на якому на вашу думку, розміщена правильна відповідь, і піднімаєте цеглинку обраного кольору.
IІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку
- На яку дію ми розв’язували приклади за допомогою ЛЕГО? (Додавання).
- Як називаються числа при додаванні? (Доданок, доданок, сума).
- Сьогодні ми довідаємося, як називаються компоненти дії віднімання.
ІV. Хвилинка релаксації (під красиву музику -2 хв. 15 с.)
V. Опрацювання нового матеріалу.
- Уважно подивіться відео і підготуйте відповідь на запитання. Як називаються числа при відніманні?
а) Перегляд відео. Відповіді учнів.
б) Пояснення вчителя
- Число, від якого віднімають, яке зменшують, називають зменшуване.
- Число, яке віднімають, називають від’ємником.
- Число, яке отримали,виконуючи дії віднімання, називають різницею.
- Поняття «різниця» має подвійний зміст: це назва математичного виразу, якщо між числами записаний знак ʺ-ʺ, і це результат дії віднімання. Приклад можна прочитати по-новому: зменшуване 8, від’ємник 3, різниця дорівнює 5.
VI. Закріплення вивченого матеріалу
а) Знаходження значень виразів
Робота в зошиті (1 учень біля дошки).
- А зараз працюємо в зошитах. Знайдіть значення виразів.
б) Робота з підручником
Робота над задачею (задача 5, с. 126).
Вступна бесіда
- Хто з вас любить читати дитячі журнали? Які дитячі журнали ви знаєте? Чим вони цікаві? Хто з вас читав журнал «Пізнайко»?
- Це дитячий журнал з чудовими яскравими малюнками, в якому ви знайдете безліч цікавого та корисного. Я раджу вам читати цей журнал для того,щоб покращити своє читання та дізнатися багато нового.
Читання задачі учнями. Аналіз задачі
- Що нам відомо в задачі? Про що потрібно дізнатися? Що значить «кількість журналів зменшилась на 5»? (Журналів стало менше на 5).
- Що значить менше на 5? (Це стільки ж, але без 5).
- Повторення задачі за коротким записом
- Якою дією ми розв’яжемо задачу? (Відніманням).
- Запис розв’язання в зошит (1 учень біля дошки). 8-5=3 (ж).
- Сформулюйте повну відповідь: 8 журналів «Пізнайко» залишилось до вечору в кіоску.
- Яку задачу ми розв’язали? (На зменшення числа на декілька одиниць).
в) Робота з геометричним матеріалом (робота в групах)
- Розгляньте, які геометричні фігури ви маєте? (трикутники, чотирикутники).
Завдання: кожна група будує будиночок для Маші з тих геометричних фігур, які вказані у них на картці.
в) Гра «Правда – неправда»
- Якщо додати два доданки, то одержимо суму (правда).
- Компоненти дії віднімання: зменшуване, від’ємник, сума (неправда).
- Число, від якого віднімають або зменшують, називається різницею (неправда).
- Число, яке віднімають, називається від’ємником (правда).
- Результат дії віднімання називається різницею (правда).
VII. Підсумок уроку. Рефлексія
- Про що ви дізналися на уроці? (Я дізнався, як називаються числа при відніманні).
- Чому ви навчилися на уроці? (Я вчився розв’язувати задачі, приклади, порівнювати вираз та число).
- А зараз за допомогою стікерів оцініть свою роботу на уроці.