Конспект уроку
Клас: 5
Тема: Небо і небесна сфера. Небесні світила. Видимі рухи світил
Мета:.
Знаннєвий компонент
формувати в учнів уявлення про Всесвіт,ознайомити учнів зі складовими Всесвіту;
Діяльнісний компонент
розвивати в учнів уміння порівнювати та створювати просторові уявлення: про розміри небесних тіл, відстані між ними, взаємне розміщення тіл;
Ціннісний компонент
здійснювати формування наукового світогляду.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Основні поняття і терміни: Всесвіт, небесні тіла, астрономія, зорі, планети, астероїди, комети, метеорити, обсерваторії, телескопи, Сонячна система.
Методи і методичні прийоми: словесний (бесіда (підготовча, пояснювальна, контрольно-перевірна), розповідь, робота з підручником), наочний (демонстрація наочності), практичний (виконання завдань у робочому зошиті).
Обладнання: фотографії (дослідників космосу, міжпланетної автоматичної станції, штучних супутників Землі, ділянки поверхні Місяця, вигляду Земної кулі з космічного простору), картини, малюнки із зображенням небесних тіл.
Хід уроку
№ п/п |
Етап уроку |
Робота вчителя |
Робота учнів |
Час |
|||||||||||||||||||||
1. |
Організа- ція класу |
Я заходжу до класу, Лише дзвіночок забринить, Стаєш серйозним ти в цю мить, До роботи прийшов час, бо багато її в нас. вітаюся з учнями, представляюся. Прошу чергових назвати відсутніх та відмічаю їх у класному журналі.
|
Вітаються, готуються до уроку, чергові називають відсутніх. |
|
|||||||||||||||||||||
2. |
Перевірка домаш-нього завдання |
Вправа «Закінчи речення» -Ми можемо спостерігати на небі явища … ( Очікувана відповідь : світить Сонце, вночі зоряне небо, випадання опадів, поява веселки після дощу). -Наука, що вивчає небесні тіла називається …. (О.В.: астрономія). -Методи, які використовує людина для вивчення природи (О.в. : спостереження, вимірювання, експеримент) -Прилади, що вивчають небесні тіла називаються…. ( О.В.:телескопи, штучні супутники, міжпланетні станції) Дати усну відповідь на запитання «Інтелектуальна розминка» 1.Наведіть приклади явищ, що ритмічно повторюються в часі. Якщо можете, поясніть, чим обумовлена ця повторюваність. 2.Назвіть процеси живої та неживої природи, у яких фізичні, хімічні та біологічні явища спричиняють одне одного. Зробіть висновок. 3.Покажіть якийсь процес, у якому можна побачити прояв фізичних і хімічних явищ, хімічних і біологічних, повторюваність явищ.
Заповнення таблиці «Явища природи». (Таблиця записана на дошці.) Явища природи
Завдання: Які з наведених явищ є механічними, тепловими, звуковими, електрични-ми, магнітними і світловими явищами : кулька падає, мерехтять зірки, співає птах, настає світанок, летить горобець, тане сніг, пливе деревина, блискавка, рухаються хмарки, світить електрична лампа, шарудить листя, магніт притягує скріпку, електромагніт притягує вантаж? Відповідь запишіть у вигляді таблиці.
|
Учні слухають, дають відповіді на запитання.
|
|
|||||||||||||||||||||
3. |
Повідомлення теми уроку |
Тема:Небо і небесна сфера. Небесні світила. Видимі рухи світил
План (записано на дошці)
|
Записують тему уроку у робочі зошити. |
|
|||||||||||||||||||||
4. |
Мотивація пізнавальні діяльності учнів |
Бесіда Тема, яку ми починаємо вивчати вразить нас містичністю і красою. З давніх-давен людей притягувало зоряне небо, його безмежний простір і величезна таємниця. У багатьох давніх цивілізаціях для передбачення пір року спостерігали за зорями і планетами. Проте лише давні єгиптяни і давні греки почали їх вивчати. Виникло слово , яким назвали цілу науку, що означає «закони руху зір». Підкажіть мені як називається наука про небесні тіла ? Вірно, - астрономія. Перші астрономи використовували дані спостережень для відліку часу і навігації, стежили за зміною фаз Місяця, об’єднали зорі у сузір’я . Вдень вони спостерігали, як Сонце піднімається за небокраєм, а потім зникає за обрій. Їм здавалося, що всі світила обертаються навколо Землі, яка була для них центром. Усе це було оточене сферою, усіяною зорями. Ці уявлення були названі системою Птоломея і проіснували сотні років, аж поки досягнення Миколая Коперника, Джордано Бруно в шістнадцятому столітті, Галілео Галілея у сімнадцятому столітті не спростували їх. Зародилася сучасна наука астрономія, яку ми сьогодні і почнемо вивчати.
Чи траплялося так, що вас мама чи бабуся називала своїм сонечком, зірочкою? Чому? |
Слухають,
|
|
|||||||||||||||||||||
5. |
Вивчення нового матеріалу |
1.Гронування + Пригадайте вислови, що пов’язані з небом. ( Вираз «на сьомому небі» означає, щось недосяжне, казкове та загадкове). + Опишіть небо.
2.Розповідь з елементами бесіди. Що ж таке Всесвіт? Всесвіт — це весь безмежний простір і все те, що його заповнює: небесні тіла (зірки, планети, метеори, комети тощо), газ, пил. Сьогодні відомо, що неозброєним оком на всій небесній сфері можна побачити близько 4000 об'єктів. Небесні тіла та космічні явища вивчає наука, що має назву «астрономія» (від грецького «астрон» — зоря, «номос» — закон) {термінологічна робота). Нині вчені досліджують небесні тіла і явища за допомогою різноманітних телескопів (світлових, радіотелескопів та інших сучасних приладів) у обсерваторіях —спорудах для спостережень за небесними тілами. Найдавнішою вважають обсерваторію кам'яного віку Стоунгендж, приладами для якої були кам'яні плити. (Демонстрування зображень небесних тіл, телескопів, обсерваторій). Замислюючись над будовою Всесвіту, давні учені вважали, що Сонце, Місяць і тисячі небесних тіл прикріплені до «небесної тверді». Вона обертається навколо Землі, що є центром Всесвіту. Декілька століть тому було зроблено два відкриття, які змінили уявлення людей про будову Всесвіту. Перше відкриття — Земля обертається навколо Сонця, разом із Землею навколо Сонця обертаються небесні тіла — планети (польський астроном Миколай Коперник). Друге—у середині XVII століття італійський учений Галілео Галілей, спостерігаючи у телескоп власної конструкції планету Юпітер, виявив чотири невеликих небесних тіла, що оберталися навколо неї. (Демонстрування портретів М. Коперника і Г. Галілея). Відкриття Коперника та Галілея дали змогу людству зробити важливий крок до розуміння будови частини позаземного простору, яка називається Сонячною системою. Сонце і небесні тіла, що рухаються навколо нього, утворюють Сонячну систему. До її складу входять дев'ять великих планет: Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, Плутон — та їхні супутники, велика кількість малих планет (астероїдів), а також комети, метеорити (термінологічна робота). Як ви думаєте, що знаходиться за межами Сонячної системи? Всесвіт «заселений» безліччю зоряних скупчень, які називають галактиками. Наша Сонячна система розташована в Галактиці, яку називають Чумацьким Шляхом (Млечный путь —рос). Положення Сонячної системи в Галактиці точно визначити важко, проте вчені вважають, що вона розміщена у зовнішній частині одного з велетенських рукавів Чумацького Шляху.
3.Виконання завдань у робочих зошитах. Записування нових термінів, їх значення, робота над орфограмами, семантикою, етимологією.
4.Гімнастика для очей А зараз пропоную дати відпочити нашим очам і зробити з ними зарядку:
5. Розповідь з демонструванням фотографій дослідників космосу, бесіда. Можливість здійснення космічних польотів обґрунтував Костянтин Ціолковський (1857 - 1935). Він запропонував схеми космічних кораблів, пояснив доцільність створення в навколоземному просторі проміжних станцій для польотів на інші тіла Сонячної системи. Також багато важливих ідей у галузі космонавтики висловив Юрій Кондратюк (1897 - 1941), уродженець Полтавщини. Чому більшість тіл, що є на Землі перебувають на поверхні, а не рухаються у повітрі? Існування земного тяжіння зумовлює притягування до себе всіх тіл. Проте якщо тілу надати швидкості близько 8 км/с, то він не впаде на Земну поверхню, а обертатиметься навколо Землі, тобто перетвориться на її штучний супутник. Таку швидкість називають першою космічною швидкістю. Рухаючись із другою космічною швидкістю (близько 11 км/с), тіло долає силу тяжіння Землі і стає супутником Сонця — штучною планетою. Знання про космічні швидкості дали змогу запустити штучний супутник Землі. Вперше це сталося 4 жовтня 1957 р., і з цієї знаменної дати почалося освоєння космосу. Станція «Луна-2» 14 вересня 1959 р. вперше досягла поверхні Місяця. Ці польоти були здійснені на ракетах, сконструйованих під керівництвом Сергія Ко-рольова (1906-1966), який народився і навчався в Україні. Нині кількість запущених космічних апаратів досягла кількох тисяч. Демонстрування фотографій міжпланетної автоматичної станції, штучних супутників Землі, ділянки поверхні Місяця, вигляду Земної кулі з космічного простору. Чи ви знаєте, для чого людина досліджує Всесвіт? Космічні апарати, які перебувають у космосі, стежать за погодою, фотографують ділянки Земної поверхні, слугують для телевізійного і телефонного зв'язку, використовуються для вивчення природних ресурсів Землі. Чи ви знаєте, хто з людей вперше полетів у космос? Вперше в космос корабель з людиною на борту піднявся 12 квітня 1961 р. Цією людиною яка першою побачила Землю з космосу, був Юрій Гагарін (1934-1968). Перший вихід у космічний простір здійснив 1965 р. пілот-космонавт Олексій Леонов. А 16 липня 1969 р. американські астронавти на космічному кораблі «Аполлон-11» вперше висадилися безпосередньо на поверхню Місяця. Першим космонавтом незалежної України став Леонід Каденюк, який піднявся на навколоземну орбіту в американському космічному кораблі «Колумбія». Яких ви знаєте ще космонавтів? А космонавтів-жінок?
|
Слухають, записують у робочий зошит |
|
|||||||||||||||||||||
6. |
Розшире-ння і поглиб-лення інформації |
Гра «Так чи ні»
Контрольно-перевірна бесіда.
Робота в парах. Учням пропонується скласти запитання з вивченої на уроці теми та поставити його товаришу по парті. Учень, який отримав запитання, має право поставити запитання у відповідь. |
Слухають |
|
|||||||||||||||||||||
7. |
Підсумки уроку |
Рефлексія Чи справдилися ваші очікування від уроку, дорогі діти ? Фронтальна бесіда — Чи досягли ми мети уроку? — Які висновки ви зробили сьогодні? Небесна сфера відображає наше бачення зоряного неба. Створена для його вивчення. Унаслідок руху Землі та інших небесних світил картина зоряного неба періодично змінюється. Щоб легше орієнтуватися по небу, люди об'єднали зорі у сузір'я. Зорі допомагають людині орієнтуватися, слідкувати за настанням періодичних природних процесів. |
Слухають |
|
|||||||||||||||||||||
8. |
Повідом-лення домаш-нього завдання |
Опрацювати матеріал підручника, дати відповіді на поставлені у кінці тексту запитання +Підібрати приказки та загадки, пов'язані з темою розділу. +Підготувати інформаційне повідомлення про вчених, що вивчали зоряне небо, про орбітальний телескоп «Хаббл». |
Записують у щоденник. |
|