НЕГАТИВНИЙ ВПЛИВ НА МЕТАБОЛІЗМ ТОКСИЧНИХ РЕЧОВИН. ЗНЕШКОДЖЕННЯ ТОКСИЧНИХ СПОЛУК У ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ

Про матеріал
Цілі уроку: ■ освітня: забезпечити засвоєння учнями поняття про негативний вплив на метаболізм токсичних речовин; з'ясувати шляхи знешкодження токсичних сполук в організмі людини; ■ розвивальна: сприяти розвитку вміння логічно мислити, аналізувати та порівнювати вплив різних видів токсичних речовин на здоров'я людини, способи їх знешкодження і виведення; ■ виховна: сприяти вихованню прагнення до здорового способу життя.
Перегляд файлу

10 клас            ТЕМА: ОБМІН РЕЧОВИН і ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ

УРОК   .      НЕГАТИВНИЙ ВПЛИВ НА МЕТАБОЛІЗМ ТОКСИЧНИХ РЕЧОВИН.   ЗНЕШКОДЖЕННЯ ТОКСИЧНИХ СПОЛУК У ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ

Цілі уроку:

 освітня: забезпечити засвоєння учнями поняття про негативний вплив на метаболізм токсичних речовин; з'ясувати шляхи знешкодження токсичних сполук в організмі людини;

 розвивальна: сприяти розвитку вміння логічно мислити, аналізувати та порівнювати вплив різних видів токсичних речовин на здоров'я людини, способи їх знешкодження і виведення;

 виховна: сприяти вихованню прагнення до здорового способу життя.

Обладнання і матеріали: таблиці, що містять зображення і хімічні формули токсичних для людини речовин.

Базові поняття і терміни: токсичні речовини.

Тип уроку: формування основних компетентностей природничих наук.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою; наукове розуміння природи; уміння аналізувати, формулювати висновки; знання та розуміння фундаментальних принципів біології; збереження власного здоров'я.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Кросворд:

1.Організми, здатні самостійно синтезувати необхідні їм речовини за рахунок енергії, що виділяється при окиснені органічних речовин. (гетеротрофи)

2. Організми, здатні самостійно синтезувати необхідні їм речовини за рахунок енергії Сонця. (автотрофи)

3. Найважливіший процес, що відбувається в клітинах рослин. (фотосинтез)

4. Сукупність реакцій розпаду речовин в клітині, що супроводжується вивільненням енергії. (дисиміляція)

5. Пластичний обмін чи… (асиміляція)

6. Гетеротрофи, що харчуються органічними речовинами живих організмів. (паразити)

7. Біологічний каталізатор. (фермент)

8. Процес розкладу води під дією енергії сонячного світла. (фотоліз)

9. Сукупність усіх реакцій в клітині (метаболізм)

10. Головне джерело енергії для живих організмів на нашій планеті. (Сонце)

11. Універсальна речовина, що забезпечує енергією усі процеси в клітині. (АТФ)

12. Гетеротрофи, що харчуються органічними речовинами мертвих організмів. (сапрофіти)

13. Весь набір реакцій біологічного синтезу речовин в клітині. (біосинтез)

Питання для бесіди

1. Який вплив на живий організм чинять токсичні речовини?

2. Які токсичні для вашого організму речовини вам відомі? якої шкоди здоров’ю вони здатні завдати?

3. Яким чином можна захиститися від токсичних речовин або знешкодити їхню дію?

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

 ІV ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя з елементами бесіди

1. Поняття токсичних речовин та їхні види

Токсичні хімічні речовини — це речовини, які викликають отруєння всього організму або окремих систем. Це:

1) Промислові отруйні речовини, що використовуються на виробництві: розчинники, паливо, барвники, хімічні реагенти та ін.

2) Отрутохімікати (пестициди), що застосовуються для боротьби з бур’янами та шкідниками сільськогосподарських культур.

3) Лікарські засоби, що за певної дози мають токсичну дію.

4) Побутові хімічні засоби: деякі харчові добавки; деякі засоби санітарії, особистої гігієни та косметики; деякі засоби догляду за одягом, меблями, автомобілем.

5) Рослинні та тваринні отрути, які містяться в різних рослинах і грибах, живих організмах і викликають отруєння в разі потрапляння в організм людини і тварин.

6) Бойові отруйні речовини, що застосовуються як хімічна зброя для масового знищення людей.

 

2. Дія токсичних речовин на організм людини

Місце токсичного ураження

Токсичні речовини

Серцево-судинна система

Рослинні отрути (аконіт, чемериця, заманиха і т . д . ); тваринні отрути (тетродотоксин); солі Барію, солі Калію

Нервова система

Психофармакологічні засоби (наркотичні анальгетики, транквілізатори, снодійні засоби); сполуки Арсену, марганець, чадний газ; сірковуглець, тетраетилсвинець; пестициди; алкоголь і його сурогати, вуглеводні

Печінка

Хлоровані вуглеводні (дихлоретан, метилхлорид, хлороформ, тетрахлорметан та ін.); отруйні гриби (бліда поганка); феноли й альдегіди

Сечовидільна система

Сполуки важких металів і миш’яку; пестициди; органічні розчинники, щавлева кислота, етиленгліколь

Кровотворна система

Анілін та його похідні; нітрити; миш’яковистий водень; бензен і його хлорпохідні, толуен

Органи дихання, слизові оболонки і шкірні покриви

Пари концентрованих кислот і лугів, сполуки важких металів і миш’яку

Токсичні речовини спричиняють зростання захворюваності, смертності, кількості вроджених вад розвитку, зменшення народжуваності, порушення демографічних характеристик популяції, зниження середньої тривалості життя.

3. Знешкодження та виведення токсичних сполук

Знешкодження через метаболізм відбувається двома шляхами:

• реакції розпаду (окиснення, відновлення, гідроліз);

• реакції синтезу (сполучення з білками, амінокислотами, глюкуроновою та сульфатною кислотою).

У результаті цих реакцій виникають нетоксичні водорозчинні сполуки, які краще, ніж початкова речовина, можуть виводитися з організму.

Метаболізм токсинів відбувається в шлунково-кишковому тракті, легенях, нирках, але головним чином у клітинах печінки на мембранах ендоплазматичної сітки з наступним виведенням.

Через легені з повітрям, що видихається, виділяються леткі токсичні речовини і леткі продукти перетворення нелетких токсичних речовин — шляхом дифузії через альвеоли.

Найважливіший орган виведення токсичних речовин з організму — нирки. Через нирки виводяться продукти обміну речовин, багато токсинів і продукти їх метаболізму. Завдяки інтенсивному кровопостачанню речовини, що містяться в крові й підлягають виведенню, швидко переходять у нирки, а потім виділяються із сечею.

Печінка одночасно є і органом виведення токсинів, що потрапили в кров (шляхом простої дифузії та активного транспорту), і органом їх метаболізму печінка виділяє токсичні хімічні речовини в жовч.

Виділення токсинів та їх метаболітів через шлунково-кишковий тракт відбувається в результаті неповного всмоктування, виділення слизовою оболонкою.

Виведення токсинів та їх метаболітів може здійснюватися й іншими шляхами, наприклад з молоком жінок та секретом потових, сальних, слинних залоз.

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Опрацьовуючи додаткову інформацію стосовно теми нашого уроку приготуйте постери. Оберіть члена команди для презентації та захисту вашої роботи.

1. Які речовини є токсичними для організму людини? Які групи токсичних речовин існують?

2. Яку дію спричиняють токсичні речовини на організм людини?

3. Як відбувається знешкодження та виведення токсичних сполук?

4. Які заходи слід вживати при потраплянні токсинів в організм?

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати матеріали стосовно теми уроку.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Гупало Тетяна Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Івашків Лариса Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
9641
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку