Розробка дистанційного уроку з біології
Підготувала: вчитель біології Добропільського КЗЗСО І-ІІІ ступенів №2 Добропільської міської ради Донецької області Фетісова К.А.
ТЕМА:
Негативний вплив на організм людини куріння
(Метод 6 мислячих капелюхів:метод рольової гри та паралельного мислення.)
Мета:
Компетентності: інформаційна, пізнавальна, здоров’язбережувальна, комунікативна, соціальна.
Обладнання: 6 капелюхів, відеофільм «Куріння вбиває» https://www.youtube.com/watch?v=Ttvun8riugQ , схеми.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І Організаційний етап.
Коло друзів.
Давайте презентуємо себе:
Порівняйте, як багато у вас захоплень, а як мало шкідливих звичок, але пам’ятайте, що вони можуть змінити все ваше життя.
У нас сьогодні урок незвичний. Ми будемо використовувати 6 капелюхів мислення.
Запишіть на зимових сніжинках ваші очікування, адже ми сьогодні будемо говорити про куріння та його вплив на здоров’я людини, про що б ви хотіли дізнатися на уроці ? Якщо вони здійсняться в кінці уроку розташуєте їх на хмаринці очікувань, яка сьогодні у нас на дошці.
Я очікую від вас сьогодні на уроці взаємоспівпраці, хочу побачити ваше вміння мислити і висловлювати власну думку.
Епіграф уроку:«Здоровому способу життя – «Так!» Шкідливим звичкам – «Ні!»
Основне питання: Чи впливають «шкідливі звички» на здоров’я людини?
ІІ. Актуалізація опорних знань
Ім’я – С2Н5ОН
Прізвище – етиловий спирт
Псевдонім – алкоголь
Сімейне походження – одноатомні спирти
Батьки – С, Н, О
Брати – метанол, пропаном, бутанол
Нащадки – етилат натрію, етери, естери
Професії – парфумер, фармацевт, вчитель, продавець, косметолог
Адреса – органічна хімія
К – конфлікт А – агресія Н - небезпека
рУ – йнування Л – легковажність А - актуальність
Р – рак легенів К – «кайф» Р - ризик
І – інфаркт О – огида К -конфлікти
Н – нудота Г – гроші на вітер О - отрута
Н – насолода О – оковита Т - трясовина
Я – яд Л – лайка И -
Ь К – крадіжки
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ми сьогодні шукаємо відповіді на основне питання: Чи впливають «шкідливі звички» на здоров’я людини?
Надаємо слово дослідникам, які знайшли інформацію для роздумів:
У жовтні 1992 р. людство відзначило сумний ювілей - 500-річчя свого прилучення до паління. Правда, знайомство людини з тютюном відбулося задовго до відкриття Америки. Так, у Єгипті під час розкопок могил фараонів, що належать до XXI— XXVIII ст. до н.е. були знайдені глиняні курильні трубки. Геродот, розповідаючи про скіфів, згадував, що вони вдихали дим рослин, що спалюються. У древній китайській літературі можна знайти свідчення про паління тютюну. Зображення трубок збереглося на старих індійських картинах. Палили тютюн й у ряді країн Азії. Однак більшість народів довідалися про тютюн після відкриття Колумбом Америки 1492 р. Поширився тютюн у Європі після другого відвідування Колумбом Америки 1496 р. Його супутник - іспанський монах Роман Панно вивіз із провінції Табаґо на острові Гаїті насіння тютюну й уперше посіяв його в Іспанії як декоративну рослину. З Іспанії тютюн потрапив до Португалії. Потім плантації тютюну з'явилися в ряді південних країн.
1560 р. французький посол Жан Ніко підніс у подарунок своїй королеві Катерині Медичі листки тютюну, здрібнені в порошок для нюхання. На його думку, листи тютюну мали лікувальні властивості, зокрема, могли рятувати від головного болю. Від прізвища Ніко і з'явилася назва основного діючого компонента тютюну - нікотину. Мода нюхати тютюн поширилася й в інших країнах. Лікарі цього часу вважали, що тютюн лікує багато хвороб. Купці стали скуповувати тютюн в Америці й обмінювати його на коштовності. У Росії паління поширилося тільки в XVII ст.
Спочатку паління переслідувалося й курців жорстоко карали. В Англії вони піддавалися суворим покаранням, аж до страти. Голови з трубкою в роті виставляли на площах. У Туреччині злісних курців саджали на палю. В Італії римський папа Урбан VII відлучав від церкви католиків, що палять чи нюхають тютюн. Олексій Романов заборонив ввезення у Росію тютюну, а курців наказав карати батогом.
Уже у ХVIII ст. з'являються повідомлення про шкоду паління. Із 40-х рр. — XVIII ст. у медичній літературі вчені писали про шкідливу дію тютюну на організм людини. З цього моменту втрачаються ілюзії щодо лікувальних властивостей тютюну.
Але виробництво тютюну в Європі все більше розвивалося, тому що торгівля ним приносила великі прибутки.
У Росії паління поширилося з надзвичайною силою. При Петрові І (сам цар був курцем) 1697р. були зняті всі заборони. У Криму з'явилися цілі плантації тютюну, а перша тютюнова фабрика в Україні з'явилася в першій чверті XVIIIст. у м. Охтирка.
В сигарети додають спеціальні речовини, які не послаблюють, а посилюють дію і залежність курця від нікотину. Що ж це за речовини? Сечовина! Це свого роду Афродіта сигаретного бізнесу, і вийшла вона зовсім не з морської піни. Коров'ячою сечею почали просочувати тютюн для сигарет ще в 50-ті роки минулого століття. Додавання сечовини олужнює тютюновий дим, в результаті чого нікотин набагато швидше всмоктується і опиняється в головному мозку, викликаючи звикання споживача до продукту.
З впровадженням сечовини в тютюнову індустрію звикання відбувається практично блискавично. Ні «полегшені сигарети», ні всілякі фільтри, ні вміст кількості нікотину і смол не змінюють ризики захворювань і не знижують залежність, яка розвивається від куріння.
Жоден виробник ніколи не напише на пачці сигарет, ЩО знаходиться всередині.
Між тим у «соусі» для сигарет міститься близько чотирьохсот хімічних речовин, у тому числі фосген, не кажучи вже про дуже важкі токсичні речовини. Ось деякі з них:
У цьому списку майже 30 позицій особливо небезпечних для здоров'я добавок. Присутні навіть бойові отруйні речовини!
Психоактивні речовини приносять безліч лих і страждань для родин, є соціальним злом для суспільства.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Ми будемо говорити про вплив куріння, на здоров’я людини. Англійський філософ Томас Пен вважав, що в людства є три вороги, які забирають більше життів і приносять більше лиха, ніж усі війни разом узяті. Це – алкоголізм, тютюнопаління і наркоманія.
Запам’ ятайте! Уже сьогодні ми тримаємо своє майбутнє у власних руках. Лише ми відповідальні за своє здоров’я.
Сьогодні використовуючи 6 капелюхів мислення ми працюємо разом. Кожен капелюх несе своє завдання.
Але зараз послухаємо притчу про старого майстра.
Притча про старого майстра
Колись давно жив на світі старий мудрий майстер, який славився своїм умінням робити капелюшки, які несли Великий секрет Великого Майстра? Минали роки. Настав час, коли Майстер покинув цей світ, залишивши своїм шістьом синам свою славу і шість різнокольорових капелюхів — білий, чорний, жовтий, червоний, зелений і синій. Сини вирішили поділити між собою капелюшки і вирушили по світу кожний у своєму напрямку. Минуло чимало часу, перш ніж сини старого майстра знову зібралися разом під дахом батьківської майстерні. Сидячи біля вогню, кожний із них розповів свою історію, і всі були вражені тим, як спадщина Майстра вплинула на їх долю. Сини старого Майстра зрозуміли, яку дивовижну спадщину залишив їм батько. І захотілося кожному з них зняти свій капелюх, адже він вже багато чого навчив, і приміряти капелюхи іншого кольору. З тих пір минуло багато часу, але різнокольорові капелюхи живуть серед людей і дозволяють себе одягати тим, хто прагне навчитися чогось нового...
Використовуючи 6 капелюхів мислення ми навчимося критично мислити та співпрацювати у команді. Тепер з’ясуємо завдання, що стоять перед нами.
БІЛИЙ КАПЕЛЮХ (Інформація)
Завдання : розкажіть про тютюнокуріння та його вплив на здоров’я людини. Сторінка 86
ЧЕРВОНИЙ КАПЕЛЮХ ( Почуття, інтуїція)
Завдання назвати причини з яких виникає тютюнова залежність. Та показати своє ставлення до шкідливих речовин та їх впливу на здоров‘я. Сторінка 84
Працюють паралельно з чорними. Ви називаєте міф- вам відповідають факт із реальності
ЖОВТИЙ КАПЕЛЮХ( Позитив) - називають міфи про куріння. Сторінка 87. Завдання: ознайомимося з найпоширенішими міфами та реальність про вживання психоактивних речовин. Пояснюють у порівнянні.
Працюють паралельно з жовтими. Вам називають міф-ви відповідаєте про реальність.
ЧОРНИЙ КАПЕЛЮХ ( Негатив, недоліки ) - Пояснюють у порівнянні.
СИНІЙ КАПЕЛЮХ ( Контроль, підбиття підсумків)
Завдання: зробити висновки по темі.
Виконати завдання Підрахувати, скільки грошей можна зекономити, якщо вартість викуреної пачки цигарок 30 грн., протягом місяця, року та 3 років? На що можна витратити ці гроші? Ваші пропозиції.
ЗЕЛЕНИЙ КАПЕЛЮХ ( креативність)
«Змоделюйте ситуацію відмови від вживання тютюну»
На допомогу вам фрази для відмовлення:
Чи допомогли капелюхи мислення нам сьогодні дати відповідь на всі запитання, які вас цікавили?
А зараз подивимося на хмаринку очікувань: чи справдились ваші очікування ?
V.Підсумок уроку
Шкідливі звички запобігають руйнуванню здоров’я чи руйнують його?
Тому важливо зберегти своє здоров’я.
І від кожного з нас залежить, який шлях ви оберете.
Ви стаєте більш самостійними та незалежними. Усе більше часу перебуваєте в компаніях однолітків або старших друзів. Можуть виникнути ситуації, коли тобі запропонують закурити цигарку,можливо, навіть з наркотичною травою, випити пива чи вина. Ти мусиш навчитися казати «Ні!».
Якщо ти погоджуєшся із епіграфом нашого уроку:«Здоровому способу життя – «Так!» Шкідливим звичкам – «Ні!» доведи своєю позицією:
Я вважаю, що….
Тому, що…
Наприклад, якщо …
Узагальнюючий висновок: тому в майбутньому я ….
Здоров’я – це найбільша цінність кожної людини. Важливо знати, що шкідливі звички, про які ми щойно говорили, шкодять нашому здоров’ю, призводять до хвороб, депресій, втрати мрій, дорогих людей, речей, які були колись найважливішими. Ви маєте протистояти пропозиціям щодо куріння, вживання алкогольних напоїв та наркотичних речовин!- Пам’ятайте про це, здобувайте нові знання, робіть правильний вибір Будьте здорові!
Сім гріхів не наживай,
А любов у серці май.
Весело дивися в світ
І живи багато літ!
Учіть науки, в творчості дерзайте,
Життю радійте і йдіть у світ краси,
Милуйтесь ним крізь крапельки роси!
Краса врятує світ!
А здоровий спосіб життя – врятує нас усіх!
VI. Домашнє завдання: