"Негативний вплив на здоров'я людини куріння"

Про матеріал
Мета:  навчальна: ознайомити учнів з небезпечними наслідками вживання тютюну, навчити приймати свідомі рішення, підкреслити згубну дію нікотину на організм; сформувати уявлення про механізм дії тютюнопаління на основні органи й системи;  розвиваюча: розвивати мовлення, логічне та критичне мислення, вміння працювати у групі, закріпляти навички роботи з джерелами інформації;  виховна: продовжити формування в учнів сучасного уявлення про здоровий спосіб життя і життєві навички, сприятливі для здоров'я, необхідність в організації дозвілля, виховувати негативне ставлення до шкідливих звичок та через міжпредметну інтеграцію знань показати важливість відповідального відношення до свого здоров’я та здоров’я майбутнього покоління.
Перегляд файлу

Розробка дистанційного уроку з біології

Підготувала:   вчитель біології Добропільського КЗЗСО І-ІІІ  ступенів №2 Добропільської міської ради Донецької області  Фетісова К.А.

ТЕМА:

Негативний вплив на організм людини куріння

(Метод 6 мислячих капелюхів:метод рольової гри та паралельного мислення.)

           Мета:

  • C:\Users\kfeti_000\Desktop\негативний вплив куріння.jpgнавчальна: ознайомити учнів з небезпечними наслідками вживання тютюну, навчити приймати свідомі рішення, підкреслити згубну дію нікотину на організм; сформувати уявлення про механізм дії тютюнопаління на основні органи й системи;
  • розвиваюча: розвивати мовлення, логічне та критичне мислення, вміння працювати у групі, закріпляти навички роботи з джерелами інформації;
  • виховна: продовжити формування в учнів сучасного уявлення про здоровий спосіб життя і життєві навички, сприятливі для здоров'я, необхідність в організації дозвілля, виховувати негативне ставлення до шкідливих звичок та через міжпредметну інтеграцію знань показати важливість відповідального відношення до свого здоров’я та здоров’я майбутнього покоління.         

Компетентності: інформаційна, пізнавальна, здоров’язбережувальна, комунікативна, соціальна.

 Обладнання: 6 капелюхів, відеофільм «Куріння вбиває» https://www.youtube.com/watch?v=Ttvun8riugQ   , схеми.

 Тип уроку: комбінований.

                                                                Хід уроку

І Організаційний етап.                                                                                                                 

     Коло друзів.

Давайте презентуємо себе:

  • Червоні розкажуть, чим вони захоплюються у вільний від навчання час.
  • C:\Users\kfeti_000\Desktop\психоактивні речовини\Слайд3.JPGЖовті розкажуть, який їхній улюблений предмет.
  • Сині назвуть імена своїх домашніх улюбленців.
  • Білі назвуть свої улюблені страви.
  • Чорні розкажуть про улюблений вид спорту.
  • Зелені назвуть, які їм відомі шкідливі звички.

Порівняйте, як багато у вас захоплень, а як мало шкідливих звичок, але пам’ятайте, що  вони можуть змінити все ваше  життя.

У нас сьогодні  урок незвичний. Ми будемо використовувати 6 капелюхів мислення.

Запишіть на зимових сніжинках ваші очікування, адже ми сьогодні будемо говорити про куріння та його вплив на здоров’я  людини, про що б ви хотіли дізнатися на уроці ?  Якщо вони здійсняться в кінці уроку розташуєте  їх  на хмаринці очікувань, яка сьогодні   у нас  на дошці.

C:\Users\kfeti_000\Desktop\психоактивні речовини\Слайд4.JPGЯ очікую від вас сьогодні на уроці взаємоспівпраці, хочу побачити ваше вміння мислити і висловлювати власну думку.

 

C:\Users\kfeti_000\Desktop\психоактивні речовини\Слайд5.JPGЕпіграф уроку:«Здоровому способу життя – «Так!» Шкідливим звичкам – «Ні!»

Основне питання: Чи впливають «шкідливі звички» на здоров’я людини?

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1.   Запитання:
  •  Які органічні речовини називають спиртами? Наведіть приклади.
  • Який спирт входить до складу алкогольних напоїв? Його молекулярна формула.
  • Які фізичні властивості характерні для спиртів?
  • З якими речовинами спирти вступають в хімічні реакції?
  1.  Робота з картками (Заповнити анкету хімічної сполуки)  

C:\Users\kfeti_000\Desktop\негативний вплив куріння.jpgІм’я – С2Н5ОН

Прізвище – етиловий спирт

Псевдонім – алкоголь

Сімейне походження – одноатомні спирти

Батьки – С, Н, О

Брати – метанол, пропаном, бутанол

Нащадки – етилат натрію, етери, естери

Професії – парфумер, фармацевт, вчитель, продавець, косметолог

C:\Users\kfeti_000\Desktop\психоактивні речовини\Слайд6.JPGАдреса – органічна хімія

  1.   З чим у вас асоціюються   такі  поняття?   ( Робота в групах )

  К – конфлікт                                А – агресія                       Н - небезпека

рУ – йнування                             Л – легковажність           А - актуальність

  Р – рак легенів                              К – «кайф»                       Р - ризик

  І – інфаркт                                    О – огида                          К -конфлікти

  Н – нудота                                     Г – гроші на вітер           О - отрута

  Н – насолода                                 О – оковита                      Т - трясовина

  Я – яд                                             Л – лайка                          И -                  

                                                                Ь                                       К – крадіжки

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

C:\Users\kfeti_000\Desktop\негативний вплив куріння.jpgМи сьогодні шукаємо відповіді на основне питання: Чи впливають «шкідливі звички» на здоров’я  людини?

Надаємо слово дослідникам, які знайшли інформацію для роздумів:

  1. З історію тютюну…

У жовтні 1992 р. людство відзна­чило сумний ювілей - 500-річчя сво­го прилучення до паління. Правда, знайомство людини з тютюном відбу­лося задовго до відкриття Америки. Так, у Єгипті під час розкопок могил фараонів, що належать до XXI— XXVIII ст. до н.е. були знайдені гли­няні курильні трубки. Геродот, розпо­відаючи про скіфів, згадував, що вони вдихали дим рослин, що спалюються. У древній китайській літературі мож­на знайти свідчення про паління тю­тюну. Зображення трубок збереглося на старих індійських картинах. Палили тютюн й у ряді країн Азії. Однак біль­шість народів довідалися про тютюн після відкриття Колумбом Америки 1492 р. Поширився тютюн у Європі після другого відвідування Колумбом Америки 1496 р. Його супутник - іспанський монах Роман Панно вивіз із провінції Табаґо на острові Гаїті на­сіння тютюну й уперше посіяв його в Іспанії як декоративну рослину. З Іспанії тютюн потрапив до Португалії. Потім плантації тютюну з'явилися в ряді південних країн.

1560 р. французький посол Жан Ніко підніс у подарунок своїй коро­леві Катерині Медичі листки тютюну, здрібнені в порошок для нюхання. На його думку, листи тютюну мали ліку­вальні властивості, зокрема, могли рятувати від головного болю. Від прізвища Ніко і з'явилася назва основ­ного діючого компонента тютюну - нікотину. Мода нюхати тютюн поши­рилася й в інших країнах. Лікарі цьо­го часу вважали, що тютюн лікує ба­гато хвороб. Купці стали скуповувати тютюн в Америці й обмінювати його на коштовності. У Росії паління поши­рилося тільки в XVII ст.

Спочатку паління переслідувалося й курців жорстоко карали. В Англії вони піддавалися суворим покаранням, аж до страти. Голови з трубкою в роті виставляли на площах. У Туреччині злісних курців саджали на палю. В Італії римський папа Урбан VII відлу­чав від церкви католиків, що палять чи нюхають тютюн. Олексій Романов заборонив ввезення у Росію тютюну, а курців наказав карати батогом.

Уже у ХVIII ст. з'являються повідом­лення про шкоду паління. Із 40-х рр. — XVIII ст. у медичній літературі вчені писали про шкідливу дію тютюну на організм людини. З цього моменту втрачаються ілюзії щодо лікувальних властивостей тютюну.

Але виробництво тютюну в Європі все більше розвивалося, тому що торгівля ним приносила великі прибутки.

У Росії паління поширилося з над­звичайною силою. При Петрові І (сам цар був курцем) 1697р. були зняті всі заборони. У Криму з'явилися цілі плантації тютюну, а перша тютюнова фабрика в Україні з'явилася в першій чверті XVIIIст. у м. Охтирка.

 

  1. Шокуюча правда про сигарети

В сигарети додають спеціальні речовини, які не послаблюють, а посилюють дію і залежність курця від нікотину. Що ж це за речовини? Сечовина! Це свого роду Афродіта сигаретного бізнесу, і вийшла вона зовсім не з морської піни. Коров'ячою сечею почали просочувати тютюн для сигарет ще в 50-ті роки минулого століття. Додавання сечовини олужнює тютюновий дим, в результаті чого нікотин набагато швидше всмоктується і опиняється в головному мозку, викликаючи звикання споживача до продукту.
З впровадженням сечовини в тютюнову індустрію звикання відбувається практично блискавично. Ні «полегшені сигарети», ні всілякі фільтри, ні вміст кількості нікотину і смол не змінюють ризики захворювань і не знижують залежність, яка розвивається від куріння.
      Жоден виробник ніколи не напише на пачці сигарет, ЩО  знаходиться всередині.
Між тим у «соусі» для сигарет міститься близько чотирьохсот хімічних речовин, у тому числі фосген, не кажучи вже про дуже важкі токсичні речовини. Ось деякі з них:

  • аміак - сприяє тому, щоб сигарета не тухла і нікотин швидше всмоктується в кров;
  • толуол - сильний промисловий розчинник; оцтова кислота - вдихання парів призводить до руйнування слизових оболонок і виразковим опіків дихальних шляхів;
  • стеаринова кислота - одна з основних складових кіптяви, що вражає всі дихальні шляхи;
  • нітробензол - вбивчо токсичний газ; при курінні викликає незворотні ушкодження кровоносної   системи;
  • формальдегіди, нікель, кадмій, шестивалентний хром (сильний канцероген) тощо.

            У цьому списку майже 30 позицій особливо небезпечних для здоров'я добавок. Присутні навіть бойові отруйні речовини!

  • 80% хворих на рак легень - курці.
  • Серед курців захворюваність раком підшлункової залози в 2-5 разів вища, ніж серед тих, хто не па­лить.
  • Ті, хто полюбляє цигарки, хво­ріють  раком губи, язика, рота, гор­тані, стравоходу і сечового міхура.
  • Виразки шлунка в курців зустрі­чаються частіше і важко піддаються лікуванню, ніж у некурців.
  • Жінки-курці частіше народжу­ють дітей з браком ваги, що є основною причиною  смертності серед немовлят.
  • Курці стають жертвами нещас­них випадків на виробництві вдвічі частіше, ніж некурці.
  • Діабетикам - курцям потрібно на 20% інсуліну більше,
  • Люди, що випалюють пачку на день, у 20 разів частіше хворіють на рак легень, порівняно з тими, хто не палить.
  • Смертність серед тих, що по­кинули палити, починає зменшувати­ся на рік по тому після відмови од паління. Зрештою цей показник дося­гає низького рівня, характерного для людей, що ніколи не палили.
  • За рахунок відмовлення від паління, смертність, пов'язана із захворюваннями  коронарних судин,  могла б бути знижена на 30% на рік.
  • У випадку будь-якого захворювання ймовірність смерті в курця вища на 70%, ніж у некурця.
  • Паління притуплює смакові та нюхові відчуття, веде до передчасного утворення зморщок на обличчі. Крім того, деякі дослідження довели неспри­ятливий вплив на слух.
  • Чадний газ міститься у крові впродовж декількох годин і навіть че­рез 3-4 години його надлишок при відсутності доступу нікотину все ще знаходиться у струмі крові.
  • Діти батьків-курців, страждають на захворювання дихальних шляхів удвічі частіше, ніж їхні ровесники з родин, де не палять.
  • Новонароджені діти батьків-курців   мають удвічі більше шансів за­недужати пневмонією чи бронхітом на першому році життя.
  • Дружини запеклих курців ма­ють у четверо більше шансів умерти від раку легень, ніж дружини некурців.
  • У середньому пульс курця на 10-20 ударів на хвилину частіше за пульс некурця, а це значить, що за рік серце курця робить на 5-10 мільйонів скорочень більше, ніж серце некурця.
  • Паління збільшує смертність на 86% у віковій групі від 35 до 44 років і на 52% у віковій групі від 45 до 54 років.
  • Причиною 19% усіх пожеж з людськими жертвами є цигарка.
  • Запеклий курець має втричі більшу ймовірність дістати серцевий напад.
  • Курці в 2,5 рази частіше хворіють на респіраторні захворювання.

 

     Психоактивні речовини приносять безліч  лих і страждань для родин, є соціальним злом для суспільства.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.      

C:\Users\kfeti_000\Desktop\психоактивні речовини\Слайд9.JPG           Ми   будемо говорити  про вплив куріння, на здоров’я людини. Англійський філософ Томас Пен вважав, що в людства є три вороги, які забирають більше життів і приносять більше лиха, ніж усі війни разом узяті. Це – алкоголізм, тютюнопаління і наркоманія.

        Запам’ ятайте! Уже сьогодні ми тримаємо своє майбутнє у власних руках. Лише ми відповідальні за своє  здоров’я. 

C:\Users\kfeti_000\Desktop\психоактивні речовини\Слайд10.JPGСьогодні  використовуючи 6 капелюхів мислення ми працюємо разом. Кожен капелюх несе своє завдання. 

Але зараз послухаємо притчу  про старого майстра.

 

Притча про старого майстра   

C:\Users\kfeti_000\Desktop\психоактивні речовини\Слайд11.JPGКолись давно жив на світі старий мудрий майстер, який славився своїм умінням робити капелюшки, які несли Великий секрет Великого Майстра? Минали роки. Настав час, коли Майстер покинув цей світ, залишивши своїм шістьом синам свою славу і шість різнокольорових капелюхів — білий, чорний, жовтий, червоний, зелений і синій. Сини вирішили поділити між собою капелюшки і вирушили по світу кожний у своєму напрямку. Минуло чимало часу, перш ніж сини старого майстра знову зібралися разом під дахом батьківської майстерні. Сидячи біля вогню, кожний із них розповів свою історію, і всі були вражені тим, як спадщина Майстра вплинула на їх долю. Сини старого Майстра зрозуміли, яку дивовижну спадщину залишив їм батько. І захотілося кожному з них зняти свій капелюх, адже він вже багато чого навчив, і приміряти капелюхи іншого кольору. З тих пір минуло багато часу, але різнокольорові капелюхи живуть серед людей і дозволяють себе одягати тим, хто прагне навчитися чогось нового...

C:\Users\kfeti_000\Desktop\негативний вплив куріння.jpgВикористовуючи 6 капелюхів мислення ми  навчимося критично мислити та співпрацювати у команді. Тепер з’ясуємо завдання, що стоять перед нами.

БІЛИЙ КАПЕЛЮХ (Інформація)

Завдання : розкажіть про тютюнокуріння та його вплив на здоров’я людини. Сторінка 86

 

ЧЕРВОНИЙ КАПЕЛЮХ ( Почуття, інтуїція)

Завдання назвати причини з яких виникає тютюнова залежність. Та показати своє ставлення до шкідливих речовин та їх впливу на здоров‘я. Сторінка 84

Працюють паралельно з чорними. Ви називаєте міф- вам відповідають факт із реальності

 ЖОВТИЙ КАПЕЛЮХ( Позитив) - називають міфи про куріння. Сторінка 87. Завдання: ознайомимося з найпоширенішими міфами та реальність про вживання психоактивних речовин. Пояснюють у порівнянні.

 

Працюють паралельно з жовтими. Вам називають міф-ви відповідаєте про реальність.

ЧОРНИЙ КАПЕЛЮХ ( Негатив, недоліки ) - Пояснюють у порівнянні.

 

СИНІЙ КАПЕЛЮХ ( Контроль, підбиття підсумків)

Завдання: зробити висновки по темі.

Виконати завдання Підрахувати, скільки грошей можна зекономити, якщо вартість викуреної пачки цигарок 30 грн., протягом місяця, року та 3 років? На що можна витратити ці гроші? Ваші пропозиції.

 

ЗЕЛЕНИЙ КАПЕЛЮХ ( креативність)

 «Змоделюйте ситуацію відмови від вживання тютюну»

На допомогу вам фрази для відмовлення:

  • Курці рано вмирають.
  • Батьки почують запах диму.
  • Я краще куплю собі подарунок.
  • Я знаю, що навіть від однієї цигарки можна стати залежним.
  • Це пахне крадіжками, ув’язненям.
  • Мій знайомий недавно помер від раку легенів.
  • Розслаблення проходить, проблеми залишаються.                                                                             
  • Ні! У мене  інші плани.
  • Ні!!!! ( Твердо)
  • У мене сьогодні не той настрій.
  •  У мене відповідальні змагання і я до них готуюся.
  • Сьогодні модно бути здоровим.
  • Чому я повинна(повинен) пояснювати, що я не хочу?

 

C:\Users\kfeti_000\Desktop\психоактивні речовини\Слайд13.JPGЧи допомогли капелюхи мислення нам сьогодні дати відповідь на всі запитання, які вас цікавили?

А зараз подивимося на хмаринку  очікувань: чи справдились ваші очікування ?                                                   

 

V.Підсумок уроку

Шкідливі звички   запобігають руйнуванню  здоров’я  чи    руйнують його?

Тому важливо зберегти своє  здоров’я.

І від кожного з нас залежить, який шлях  ви оберете.

Ви стаєте  більш самостійними та незалежними. Усе більше часу перебуваєте в компаніях однолітків або старших друзів. Можуть виникнути ситуації, коли тобі запропонують закурити цигарку,можливо, навіть з наркотичною травою, випити пива чи вина.  Ти мусиш навчитися казати «Ні!».

Якщо ти погоджуєшся із епіграфом нашого уроку:«Здоровому способу життя – «Так!»  Шкідливим звичкам – «Ні!» доведи своєю позицією:

Я вважаю, що….

Тому, що…

Наприклад, якщо …

Узагальнюючий висновок: тому  в майбутньому я ….     

C:\Users\kfeti_000\Desktop\психоактивні речовини\Слайд15.JPGC:\Users\kfeti_000\Desktop\психоактивні речовини\Слайд14.JPG Здоров’я – це найбільша цінність кожної людини. Важливо знати, що шкідливі звички, про які ми щойно говорили, шкодять нашому здоров’ю, призводять до хвороб, депресій, втрати мрій, дорогих людей, речей, які були колись найважливішими. Ви маєте протистояти пропозиціям щодо куріння, вживання алкогольних напоїв та наркотичних речовин!- Пам’ятайте про це, здобувайте нові знання, робіть правильний вибір  Будьте здорові!

Сім гріхів не наживай,

 А любов у серці май.

C:\Users\kfeti_000\Desktop\психоактивні речовини\Слайд16.JPGВесело дивися в світ

 І живи багато літ!

Учіть науки, в творчості дерзайте,

Життю радійте і йдіть у світ краси,

Милуйтесь ним крізь крапельки роси!

Краса врятує світ!

А здоровий спосіб життя – врятує нас усіх!

VI. Домашнє завдання:

  1. Опрацювати параграф 23, сторінка 84-87
  2. Заповнити табличку «Негативний вплив тютюнокуріння на організм людини» сторінка 88
  3. Підготувати інформацію по рядах:
  • «З історії виникнення наркотиків»
  • «Влив наркотичних речовин на організм людини»
  • «Сумна статистика про прийняття наркотиків»

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Інкл
Додано
24 лютого 2021
Переглядів
599
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку