Біологія 9 клас Дата: 23.03.2023
Тема: Неклітинні форми життя: віруси.
Очікуванні результати: знати визначення понять: «неклітинні форми життя», «віруси», «віроїди», «пріони», «вірусологія», «віріон», «капсид», «капсомер»; з хворобами, що викликані вірусами.
діяльнісний компонент: вміти описувати будову вірусів, пояснювати роль вірусів у природі і житті людини
ціннісний компонент: усвідомлювати причини виникнення та поширення вірусних інфекцій, бережливо ставитися до здоров’я
Тип уроку: формування ключових компетентностей
Наскрізні змістовні лінії:
Ключові компетентності:
Хід уроку:
Вступна частина
Вправа «Бесіда»
Слова вчителя: Тема нашого сьогоднішнього заняття є дуже актуальною на даний час, тому що вона стосується кожного і людства в цілому. Існує багато вірусів і вірусних захворювань, які до цих пір повністю не вивчені і не знайдено методів боротьби з ними.
Основна частина
Історія виникнення вірусів
Кожен з нас переніс за життя щонайменше одне вірусне захворювання, зокрема грип. Але ніхто не бачив його збудників, адже розмір вірусних частинок – віріонів – дуже малий від 15 до 300 нанометрів і відносяться вони до молекулярного рівня організації живої матерії або неклітинної форми життя.
Вправа «Знавець мови»
Вправа « Кінострічка історії віруса» (додаток 1)
Вправа «Випереджаюче завдання до уроку»
Гіпотези походження вірусів
«скажених генів» «регресивної еволюції» «паралельної еволюції»
Будова вірусів (додаток 2)
Обов’язково зареєструватися перед уроком https://ua.mozaweb.com/uk/mblite.php?cmd=open&bid=UA-RNK-43649&page=21 QR-код.
Схематична будова віруса:
1 – серцевина (однонитчаста РНК або ДНК);
2 – білкова оболонка (капсид);
3 – додаткова липопротеїдна оболонка;
4 - капсомери (структурні частини капсида)
Технологія шестикутного навчання https://www.classtools.net/hexagon/ QR-код. (Приклад створення додаток 3)
Ментальна карта Тема: «У людини віруси вражають» https://miyklas.com.ua/p/biologiya/9-klas/bioriznomanittia-375090/neklitinni-formi-zhittia-virusi-372729/re-bd1c8519-22de-4924-93bf-8efd58c94efd QR-код. (додаток 4)
Тест-експрес
(індивідуально учням роздрукувати або два кольорових кружечка зелений правильно, червоний не вірна відповідь)
Завдання: поставте навпроти номера знак «+», якщо ви згідні із твердженням, знак « - » - якщо твердження, на вашу думку, не правильне.
1. Віруси – це одноклітинні організми -
2. Вірус складається з білкової капсули та нуклеїнової кислоти +
3. Є ДНК-вмісні та РНК-вмісні віруси +
4. Віруси паразитують тільки в організмі людини -
5. Бактеріофаги – це віруси-паразити бактерій +
6. Віруси мають рибосоми і цитоплазматичні органели -
7. Віруси можуть мати тільки просту будову -
8. Віруси здатні розмножуватись у клітинах тварин, рослин, грибів, мікроорганізмів +
9. Недозрілі вірусні частинки називають віріоном +
10. Віруси ростуть, розмножуються у навколишньому середовищі -
11. Віруси здатні до мутацій +
12. Туберкульоз – це вірусна інфекція -
Бесіда «Як уберегти себе від хвороботворних мікроорганізмів?»
Ватман або 2 аркуші А3 склеєні між собою оформлення (додаток 5)
1) дотримувати правил особистої гігієни:
а) мити руки перед прийомом їжі і після відвідування туалету;
б) мити овочі та фрукти перед уживанням.
2) уникати контактів з хворими людьми і тваринами.
3) тримати приміщення в чистоті, провітрювати кімнати, проводити вологе прибирання,
Що допомагає перемогти мікроби?
(чистота, вітаміни, фізкультура, спорт, загартування тощо).
Луї Пастера «Відкриття приходить лише до тих, хто готовий до їхнього розуміння» .
Діти, а яке відкриття ви зробили для себе сьогодні?
Наш урок завершений! На закінчення уроку хочу сказати, що найбільша цінність у житті людини – це здоров’я! Бережіть його!
Підсумкова частина
Рефлексія
- Я навчився…
- Я зміг...
- Мене здивувало…
- Мені пригодиться в житті…
- Я вивчив…
- Я застосую свої знання…
- Я вмію пояснювати…
- Найважче мені було…
Домашнє завдання
Додаток 1
Приклад оформлення «Вправа « Кінострічка історії віруса»
Додаток 2
Будова вірусів
Додаток 3
Технологія шестикутного навчання
Додаток 4
1