Неклітинні форми життя: віруси.

Про матеріал
Тема: Неклітинні форми життя: віруси. Очікуванні результати: Знаннєвий компонент: знати визначення понять «неклітинні форми життя», «віруси», «віроїди», «пріони», «вірусологія», «віріон», «капсид», «капсомер»; з хворобами, що викликані вірусами. Діяльнісний компонент: вміти описувати будову вірусів, пояснювати роль вірусів у природі і житті людини Ціннісний компонент: усвідомлювати причини виникнення та поширення вірусних інфекцій, бережливо ставитися до здоров’я Наскрізні змістовні лінії • Здоров’я і безпека Ключові компетентності: 1. Спілкування державною мовою 2. Уміння вчитися впродовж життя 3. Екологічна грамотність і здорове життя 4. Основні компетентності у природничих науках і технологіях 5. Інформаційно-цифрова компетентність 6. Соціальна та громадянська компетентності 7. Математична компетентність 8. Спілкування іноземними мовами Тип уроку: формування ключових компетентностей
Перегляд файлу

Біологія    9 клас    Дата: 23.03.2023

Тема: Неклітинні форми життя: віруси.

Очікуванні результати: знати визначення понять: «неклітинні форми життя», «віруси», «віроїди», «пріони», «вірусологія», «віріон», «капсид», «капсомер»; з хворобами, що викликані вірусами.

діяльнісний компонент: вміти описувати будову вірусів, пояснювати роль вірусів у природі і житті людини

ціннісний компонент: усвідомлювати причини виникнення та поширення вірусних інфекцій, бережливо ставитися до здоров’я

Тип уроку: формування ключових компетентностей

Наскрізні змістовні лінії:

  • Здоров’я і безпека

Ключові компетентності:

  1. Спілкування державною мовою
  2. Спілкування іноземними мовами
  3. Уміння вчитися впродовж життя
  4. Екологічна грамотність і здорове життя
  5. Основні компетентності у природничих науках і технологіях
  6. Інформаційно-цифрова компетентність
  7. Соціальна та громадянська компетентності
  8. Математична компетентність
  9. Навчання впродовж життя
  10. Громадянська компетентність

 

 

Хід уроку:

Вступна частина

  1. Організаційний момент
  2. Перевірка домашнього завдання й актуальнізація опорних знань учнів.

Вправа «Бесіда»

  • Які рівні організації живої матерії ви знаєте? (молекулярний, клітинний, тканинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистем ний)
  • Раніше ми згадували про те, що існують ще й неклітинні форми життя. Хто до них належить? (Віруси)
  • Які бувають форми життя? (клітинні та неклітинні)
  • До яких форм життя належать одноклітинні та багатоклітинні організми? (до клітинних) Чому?
  • На якому рівні організації живої матерії вони знаходяться? (молекулярному).
     

 

Слова вчителя: Тема нашого сьогоднішнього заняття є дуже актуальною на даний час, тому що вона стосується кожного і людства в цілому. Існує багато вірусів і вірусних захворювань, які до цих пір повністю не вивчені і не знайдено методів боротьби з ними.

 

 

Основна частина

Історія виникнення вірусів

Кожен з нас переніс за життя щонайменше одне вірусне захворювання, зокрема грип. Але ніхто не бачив його збудників, адже розмір вірусних частинок – віріонів – дуже малий від 15 до 300 нанометрів і відносяться вони до молекулярного рівня організації живої матерії або неклітинної форми життя.

Вправа «Знавець мови»

  • Віруси (від. лат. virus – отрута) – це неклітинні форми життя, які є внутрішньоклітинними абсолютними паразитами. Віруси вражають усі клітинні організми; належать до царства Віра.
  • Вірусологія – наука, яка вивчає віруси.

Вправа « Кінострічка історії віруса» (додаток 1)

  1. Перші свідчення – це зображення на давньоєгипетському барельєфі жреця з ознаками поліомієліту
  2. Фараон Рамзес V помер у 1143 р. до н.е. від віспи (лише за минуле тисячоліття від віспи загинило від 300 до 500 млн. чол.
  3. Стародавній Китай – перша профілактика віспи
  4. 1796 р. Едвард Дженнер перше щеплення ослабленою культурою віспи
  5. 1885 р. Луї Пастер перевірив вперше на людині дію вакцини проти сказу та ввів термін вакцинація ( лат. вакка – корова)
  6. 1892 р. Дмитро Йопипович Івановський – відкрив збудника хвороби тютюну

Вправа «Випереджаюче завдання до уроку»

Гіпотези походження вірусів

«скажених генів»  «регресивної еволюції»  «паралельної еволюції»

  • Гіпотеза втечі (“скажених генів”) Віруси — видозмінений генетичний матеріал, що «втік» із клітини. Гіпотеза ґрунтується на схожості вірусів з мобільними генетичними елементами. Віруси-«втікачі» стали відносно автономними, але певну залежність від клітин зберегли.
    Це теорія регресивної еволюції або дегенерації, згідно з якою віруси в минулому були клітинами, що втратили велику частину клітинних систем включно з компонентами трансляції білків.
  • Згідно з гіпотезою паралельної еволюції, віруси виникли у прадавні часи незалежно від клітин, використовуючи їхні можливості до перетворення енергії та синтезу білків. Останнім часом більшість учених схиляється саме до цієї гіпотези, оскільки на її користь з'являється дедалі більше доказів, зокрема щодо еволюції РНК.

Будова вірусів (додаток 2)

Обов’язково зареєструватися перед уроком https://ua.mozaweb.com/uk/mblite.php?cmd=open&bid=UA-RNK-43649&page=21 QR-код.

Схематична будова віруса:

1 – серцевина (однонитчаста РНК або ДНК);

2 – білкова оболонка (капсид);

3 – додаткова липопротеїдна оболонка;

4 - капсомери (структурні частини капсида)

 

Технологія шестикутного навчання https://www.classtools.net/hexagon/ QR-код. (Приклад створення додаток 3)

Ментальна карта Тема: «У людини віруси вражають» https://miyklas.com.ua/p/biologiya/9-klas/bioriznomanittia-375090/neklitinni-formi-zhittia-virusi-372729/re-bd1c8519-22de-4924-93bf-8efd58c94efd QR-код. (додаток 4)

Тест-експрес

(індивідуально учням роздрукувати або два кольорових кружечка зелений правильно, червоний не вірна відповідь)

Завдання: поставте навпроти номера знак «+», якщо ви згідні із твердженням, знак « - » - якщо твердження, на вашу думку, не правильне.

1. Віруси – це одноклітинні організми                                               -

2. Вірус складається з білкової капсули та нуклеїнової кислоти    +

3. Є ДНК-вмісні та РНК-вмісні віруси                                               +

4. Віруси паразитують тільки в організмі людини                            -

5. Бактеріофаги – це віруси-паразити бактерій                                  +

6. Віруси мають рибосоми і цитоплазматичні органели                    -

7. Віруси можуть мати тільки просту будову                                      -

8. Віруси здатні розмножуватись у клітинах тварин, рослин, грибів, мікроорганізмів   +

9. Недозрілі вірусні частинки називають віріоном                              +

10. Віруси ростуть, розмножуються у навколишньому середовищі   -

11. Віруси здатні до мутацій                                                                   +

12. Туберкульоз – це вірусна інфекція                                                    -

Бесіда «Як уберегти себе від хвороботворних мікроорганізмів?»

Ватман або 2 аркуші А3 склеєні між собою оформлення (додаток 5)

1) дотримувати правил особистої гігієни:

а) мити руки перед прийомом їжі і після відвідування туалету;

б) мити овочі та фрукти перед уживанням.

2) уникати контактів з хворими людьми і тваринами.

3) тримати приміщення в чистоті, провітрювати кімнати, проводити вологе прибирання,

Що допомагає перемогти мікроби?

(чистота, вітаміни, фізкультура, спорт, загартування тощо).

Луї Пастера «Відкриття приходить лише до тих,  хто готовий до їхнього розуміння» .

Діти, а яке відкриття ви зробили для себе сьогодні?

         Наш урок завершений! На закінчення уроку хочу сказати, що найбільша цінність у житті людини – це здоров’я! Бережіть його!

Підсумкова частина

Рефлексія

- Я навчився…

- Я зміг...

- Мене здивувало…

- Мені пригодиться в житті…

- Я вивчив…

- Я застосую свої знання…

- Я вмію пояснювати…

- Найважче мені було…

Домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

  

  

https://i.pinimg.com/564x/26/ee/92/26ee925ac1437ccbb3f4da9fbc9caf0c.jpg      

Приклад оформлення «Вправа « Кінострічка історії віруса»

Додаток 2

    

Будова вірусів

 

 

 

Додаток 3

C:\Users\11111\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\qr-code (1).png 

Технологія шестикутного навчання

Додаток 4

 

 

1

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Задорожний К. М.)
Додано
9 вересня 2023
Переглядів
1626
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку