Багаторічний досвід роботи з учнями початкових класів свідчить ,про необхідність у своїй роботі використовувати інноваційні технології. Темою мого дослідження є «Впровадження елементів ейдетики в практику початкової школи». Ейдетика «перекладає» незрозумілу мову оточуючого дорослого світу на прийняту і зрозумілу дитині. Відкриває безмежний простір для розвитку дитячої уяви. Є унікальним засобом розвитку уваги і пам'яті. Ця методика розвиває у дітей спостережливість, уважність,вміння аналізувати, доводити свою думку; залучає всі аналізатори дитини: побачити, почути, доторкнутись, понюхати, скуштувати. Це навчання, засноване на грі та фантазії. В першу чергу діти повинні радіти кожному уроку. Для цього вчителю потрібно зацікавити учнів, повести за собою в загадковий світ. Ейдетика відкриває нові способи подання навчального матеріалу. Я не зупиняюсь на досягнутому, отримую задоволення від результатів своєї праці та творчих досягнень учнів.
Пропоную фрагменти уроків з української мови із використанням ейдетичних методів під час вивчення теми Словникові слова. За один урок встигнути все зробити неможливо. Варто відвести для цього декілька окремих уроків, або об'єднати. Засвоєння слів по темі,яка опрацьовується на уроках, обов'язково має перевірятися на підсумковому уроці .
Тема:
«Впровадження елементів ейдетики на уроках української мови при вивченні і написанні слів з ненаголошеними Е , И ,які не перевіряються наголосом. Робота з орфографічним словником»
Мета:
Розвивати пам’ять, мислення, уважність, уяву, творчість, цікавість, мовлення, ейдетичні здібності,сенсорну і тактильну чутливість, дрібну моторику рук.
Виховувати бажання допомагати іншим; викликати гарний настрій від спільної діяльності; спонукати дітей до відгадування загадок. Збагатити словник учнів.
Розвивальне середовище: матеріали для декорування приміщення, картинки, іграшки, предмети, фото, картки, аркуші паперу, олівці, конверти.
Уроки з української мови у 3 класі
Тема: Вимова і правопис слів з ненаголошеними е и , що не перевіряються наголосом. Робота з орфографічним словником.
Мета: закріпити спосіб перевірки ненаголошених е, и в корені слова; - ознайомити учнів з рядом слів, правопис яких здійснюється не за правилом. - формувати навички роботи з орфографічним словником; - підтримувати інтерес до вивчення рідної мови в процесі пошукової діяльності; - збагачувати словниковий запас учнів: - впроваджувати елементи ейдетики; - розвивати увагу, творче мислення, пам’ять,образне мовлення фантазію,уяву, графічні навички.
- виховувати навички співпраці.
Обладнання: завдання на картках, малюнки, словникові слова, алгоритми, ребуси.
Урок 4 «Перевтілення»
-Я шукаю дітей, які полюбляють дивитися мультфільми. Який мультфільм у вас найулюбленіший? Кожен мультфільм дарує нам чудовий і дивовижний світ фантазії. У ньому мешкають популярні герої, які давно полюбилися нам. Вони радіють, сумують, здійснюють неймовірні чудеса. У продаж випустили браковані диски, на них відсутні кадри з мультфільму. Не змогли б ви нас виручити.
Гра «Стати іншим»
Діти уявляють себе: я – абрикос, я – очерет, я – ведмідь, я – мелодія, я – криниця ,я – пшениця, я - …
Діти,поясніть свій вибір,чому вибрали такі слова.
Скажіть лагідно: апельсин – апельсинчик, ведмідь – ведмедик, пшениця – пшеничка…
А хто похвалить себе найкраще!
Діти: я-велосипед швидкий, гарний; я- квиток паперовий, маленький; я- килим шерстяний, великий; я-ведмідь великий превеликий; я-абрикос спілий, солодкий; я-очерет зелений, високий.
Ланцюжок.
1.Гра «На що схоже» Дитина прокочує по підлозі м’ячик іншій дитині і ставить запитання: на що схожа(схожий) - телеграма, телефон, коридор, пиріг, …
2.За допомогою рук зобразити, як росте пшениця, очерет,черешня …
3.Уявити і показати мімікою,як передати сусіду важке відро з бетоном, легкий квиток,мобільний телефон,спортивний велосипед…
4.Придумай свої запахи предметів і явищ: черемха – парфумна вода, бензин -... апельсин - …, пиріг - …
Кишеня ідей.
1.Учитель називає слово і просить дітей розповісти, що постало в їхній уяві.
Дисципліна – тиша, океан – хвилі, телефон – дзвінок, килим -…, кефір -
2.Діти, який у вас сьогодні настрій? Який настрій буває у вас, коли ви щось загубите? А який настрій у того, хто щось знаходить?Що ви робили зі знахідкою? Ви знайшли ось таке слово (пшениця). Перший учень називає словникове слово (яке знайшли). Другий учень повторює слово і додає своє. Перший учень повторює вже два слова й додає своє. (Повторити ланцюжок слів стає дедалі складніше)
3.Гра зі словниковими словами. Створюємо в уяві мультфільм: криниця подивилася на очерет, очерет засміявся, як черемха, черемха підняла гілля і на ній вродили абрикоси, абрикоси з’їв ведмідь, ведмідь з кишені витягнув квиток, квиток підібрав дятел, а дятел полетів на леваду.
На леваді виріс апельсин, апельсин знайшов директор, директор отримав телеграму, телеграма впала на ведмедя, ведмідь сів на диван, диван заспівав мелодію, мелодія полетіла до криниці, криниця погукала лелеку, лелека заховався в очерет.
4. Вправа «З’явився – зник». Один із героїв мультфільму за наказом чарівника зник…Що робити?
Жили собі ведмідь і верблюд, і не було в них ні абрикосів, ні апельсинів. От і каже верблюд ведмедеві спечи пиріг. Поклав ведмідь пиріг на черемху, а пиріг взяв і втік. Що робити? Як знайти пиріг? Викликати поліцію, повідомити директора, зачарувати, наздоганяти.
Чудово,перший крок зроблено: сюжет готовий! Яка у вас цікава історія вийшла! Давайте ми її оживимо – є добрі і злі персонажі – ведмідь добрий, а пиріг злий,бо втік; є головний герой – пиріг; хто допомагає герою – директор; існують чарівні речі – абрикоси і апельсини; добро перемагає зло – ведмідь знайшов пиріг; скласти сюжет,як у казці «Рукавичка»: Ішов дід лісом і загубив Апельсин, Абрикос, Пенал…, як у казці «Ріпка»: Ведмідь сів на велосипед, Верблюд за кермо автомашини, тягнуть, а витягти не можуть…, як у казці «Івасик - Телесик»: Прилинь Лелеко до берега, дам тобі смачний кисіль та свіжого кефіру.
Хто з героїв мав найбільший вплив на події? Якщо б його не було,як від того змінився сюжет?
5. «Ти казковий герой» Відгадайте загадки, виберіть словникові слова, запишіть.
1.Сам жовтенький, соковитий
Достигає серед літа.
Він у джемі, у варенні і солодкий, і приємний.(Абрикос)
2.Я оранжевий та круглий, наче сонце навесні,
Я солодкий,ріс на Півдні, дуже любий дітворі.(Апельсин)
3.Два колеса та дві педалі і мчу вперед в безмежні далі.
Та з рук керма не випускаю, бо правила дорожні знаю.(Велосипед)
4.Що природа наготує, все повільно розкошує,
В горбики запас складає, як плюватись – добре знає!
5.Стоїть дід над водою, трясе бородою. (Очерет)
6.Квіти білі з китицями, плоди чорні з кісточками. (Черемха)
7.Стоїть бочка серед села, хто захоче, той нап’ється.(Криниця)
Виготовлення персонажів мультфільму.
У цирку виступав лев Ада
Королева Флора знайшла Апель сина
Мають хвіст і гострі зуби, кігті випускають,вміють стрибати, вигинають спини це маленькі тигренятка: ап - Ет - Ит
Ведмедик впав з дерева А – брик – оси кусали його
Слова вміють говорити.
Урок 5 « Кулінарний поєдинок»
Поїсти смачно ми любимо всі, а ось приготувати щось смачненьке і пригостити інших – вам слабо? Зараз перевіримо ваші кулінарні здібності,відгадаємо загадку:
Вона – годувальниця наша, з неї хліб смачний і каша,
Смачні з часником пампушки, млинці,пиріжки, галушки…(Пшениця)
Його бабуся випікає,він стіл святковий прикрашає.
Гукайте швидше всіх малят,хай по шматочку всі з’їдять.(Пиріг)
Встанови відповідність.
Вовчий апетит /дуже добрий апетит/ поганий апетит.
Утвори слова-родичі.
Ап.т.т Ап.т.тн.й Ап.т.тн.
Хто так смачно нам варить і пече? Звичайно, це – кухар.
Смачний у кухаря пиріг, чудова каша манна.
Він дбає про здоров’я всіх – йому подяка й шана!
«Частування»
У мене є кошик , а в ньому подарунки для звірів. Я боюся переплутати кому що,допоможіть.(картинки із зображенням ведмедя, верблюда, дятла, лелеки…) Кому мед? Кому зерна? Кому фрукти?
Тут, звичайно,кожен знає,що яким у нас буває:
Що буває круглим? -----------
Що буває довгим?-------------
Що буває високим?------------
«Накриваємо на стіл»
1.-Який посуд ви поставите на стіл?
У спеку пес…ку і киці Гриць приніс води з кр…ниці.
Ті прибігли: ну й біда, з миски зникла вся вода!
Хто це воду випив? Хто це?Здогадались,дітки?...
2.- Якою стравою буде задоволений Солом’яний бичок?
Чого це в долині простягнена стрічка?
І зовсім не стрічка це,друзі, а річка.
Хлюпоче й біжить все вперед і вперед.
Над нею в долині шумить очерет.
3.-Як можна незвично використати кишеню?
Дід Хома для дітвори розкриває кишеню:
Лізь горішків набери, кожен повну жменю.
Гра «Посмакуй слово»
Абрикос – солодкий, апельсин ----------, кефір--------,кисіль--------.
З кожного слова – по букві
Сова ,Півень, рАкета,ноСоріг, сИр, гриБ, кІт.
«Спасибі», «будь ласка» і «будьте здорові»
Слова ,необхідні й корисні у мові.
Приємно їх чути і в школі, і вдома
Від мами, учителя й просто знайомих.
Гра «Впізнай за смаком»
Кладуться дітям до рота по черзі маленькі шматочки яблука,груші, моркви, апельсина. Вони вгадують за смаком.
Оркестр кухонних інструментів
Р…шето, гл…чик,к…лех,р…нка,ч…рпак,с…рвіз,т…рмос.
Чарівне перетворення «Соковиті плоди»
Стиглі груші соковиті так і просять: подивись!
Жовті яблука на вітті наче медом налились.
Золоті й червоні сливи на однім гіллі ростуть.
Мов горіх, висять черешні, що аж ломляться гілки.
Була зелена і маленька, а потім стала червоненька.(Черешня)
Гра «Розсипались слова»
Перевір написання слів за орфографічним словником. Встав пропущені букви.
Абр…кос, р…диска,ч…решня, ц…буля, ап…льсин.
Хтось навмисне «розірвав» прислів’я. Поєднай їх частини «вервечками».
Кому пироги і млинці, а мишці слізки.
Котові смішки, а дурень дрижить.
Кожух лежить, а кому гулі та синці.
Професія кухаря дуже відповідальна. Він знає всі тонкощі приготування їжі. А всі ми любимо смачненько попоїсти. Кухарі нашої школи запрошують на екскурсію до шкільної їдальні – кухні.
Словничок юних кухарів
Сирник, печиво, омлет, кекс, вінегрет,шинка, печінка.
Гра «Подобається – не подобається»
Напишіть слова які вам найприємніші. А яке з слів подобається вчителеві?