Багаторічний досвід роботи з учнями початкових класів свідчить ,про необхідність у своїй роботі використовувати інноваційні технології. Темою мого дослідження є «Впровадження елементів ейдетики в практику початкової школи». Ейдетика «перекладає» незрозумілу мову оточуючого дорослого світу на прийняту і зрозумілу дитині. Відкриває безмежний простір для розвитку дитячої уяви. Є унікальним засобом розвитку уваги і пам'яті. Ця методика розвиває у дітей спостережливість, уважність,вміння аналізувати, доводити свою думку; залучає всі аналізатори дитини: побачити, почути, доторкнутись, понюхати, скуштувати. Це навчання, засноване на грі та фантазії. В першу чергу діти повинні радіти кожному уроку. Для цього вчителю потрібно зацікавити учнів, повести за собою в загадковий світ. Ейдетика відкриває нові способи подання навчального матеріалу. Я не зупиняюсь на досягнутому, отримую задоволення від результатів своєї праці та творчих досягнень учнів.
Пропоную фрагменти уроків з української мови із використанням ейдетичних методів під час вивчення теми Словникові слова. За один урок встигнути все зробити неможливо. Варто відвести для цього декілька окремих уроків, або об'єднати. Засвоєння слів по темі,яка опрацьовується на уроках, обов'язково має перевірятися на підсумковому уроці .
З досвіду роботи вчителя початкових класів
Солдатової Тамари Олексіївни
Тема:
«Впровадження елементів ейдетики на уроках української мови при вивченні і написанні слів з ненаголошеними Е , И ,які не перевіряються наголосом. Робота з орфографічним словником»
Мета:
Розвивати пам’ять, мислення, уважність, уяву, творчість, цікавість, мовлення, ейдетичні здібності,сенсорну і тактильну чутливість, дрібну моторику рук.
Виховувати бажання допомагати іншим; викликати гарний настрій від спільної діяльності; спонукати дітей до відгадування загадок. Збагатити словник учнів.
Розвивальне середовище: матеріали для декорування приміщення, картинки, іграшки, предмети, фото, картки, аркуші паперу, олівці, конверти.
Уроки з української мови у 3 класі
Тема: Вимова і правопис слів з ненаголошеними е и , що не перевіряються наголосом. Робота з орфографічним словником.
Мета: закріпити спосіб перевірки ненаголошених е, и в корені слова; - ознайомити учнів з рядом слів, правопис яких здійснюється не за правилом. - формувати навички роботи з орфографічним словником; - підтримувати інтерес до вивчення рідної мови в процесі пошукової діяльності; - збагачувати словниковий запас учнів: - впроваджувати елементи ейдетики; - розвивати увагу, творче мислення, пам’ять,образне мовлення фантазію,уяву, графічні навички.
- виховувати навички співпраці.
Обладнання: завдання на картках, малюнки, словникові слова, алгоритми, ребуси.
Урок 6 «Незвичайне інтерв’ю»
Уявіть, що ви вийшли з студії і вас зустрів репортер. Він хоче дізнатися вашу думку про мультфільм.
«Чому так?»
Чому апельсин плаче? Чому очерет веселий? Чому верблюд стурбований?Чому усміхається депутат? Чому радіє директор? Чому прилетів лелека?
Скажіть одним словом.
Перший місяць осені, весни –
Виріб з борошна –
Птах з довгим дзьобом –
Коло ідей. Моя пропозиція най фантастична.
Як без мелодії прибрати килим? Як без велосипеда перебратися на другий берег річки? Як без капелюха врятуватися від дощу?Як можна незвичайно використати кишеню, велосипед, мелодію, коридор, абрикос…
«Що буде ?»
Якщо ведмідь заговорить голосом людини? Якщо на черемсі замість листочків виростуть цукерки? Якщо квиток зможе читати чужі думки? Якщо зникнуть коридори?Якщо лелека принесе щастя? Якщо дятел заспіває?
Галявина роздумів.
Як ви думаєте, які слова найважливіші у житті школи,класу? (пенал,квиток, телеграма, …)
Які слова живуть тільки взимку?
Які слова допомагають вчитися?(директор, апетит, килим,медаль)
Які слова заважають вам працювати?(мелодія,кишеня,левада,квиток)
Дай корисну пораду.
Що можна порадити: Котику та Півнику(пити кефір), Козі-Дерезі(пастися на леваді), Вовку(їсти пиріг), Колобку(втекти від ведмедя),Зайчику(заховатися у пшениці).
Піктограми.
Я вам буду говорити слова, а ви сховайте їх у малюнок так, щоб потім їх можна було знайти.(пиріг,абрикос, лелека, криниця, очерет,левада…)
Маленький хлопчик, весь час усіх запитує про все на світі: чому? навіщо? хто? що?звідки? Цього хлопчика люди прозвали Чомусиком за його цікавість. Чомусик цілий ранок запитує про значення різних слів. Діти може ви допоможете.
Гра «Знак питання»
Охочий щось дізнатися бере «знак питання» і запитує про щось будь яку дитину.
Що росте в казковому садочку? Що шепоче очерет? Для кого навесні розквітають квіти? Хто придумав леваду? Про що думає депутат? На що схожий абрикос? Чому сердитий директор?Про що мріє криниця? Чому квиток плаче? Чому сумує пиріг?Чому радіє кишеня?
Світ бажання та потреби.
Якби я змогла виконати три ваших бажання,щоб ви попросили? (багато апельсинів, великого ведмедя, побачити верблюда;послухати мелодію, покататися на велосипеді, зібрати пшеницю).
Якби я стала невидимкою на один день, щоб ви наказали мені зробити?(дістати пенал з портфеля, витягти води з криниці, заправити бензин).
Ти - директор зоопарку, і тобі треба зважити ведмедя. Як ти це робитимеш?
Ти - конструктор на заводі,зроби велосипед для листоноші, диван, на якому ніколи не проспиш, пенал для директора.
Світ мій, люстерко,скажи…та всю правду розкажи. Хто у світі всіх миліше?(мелодія, очерет, апетит, директор)
Хто на світі красивіше та біліше?(ведмідь, верблюд, лелека, дятел, черемха)
Прохання від учнів, учителя: посміхнися як ведмідь, передай вітання для апельсина, страшилка для велосипеда, прощання з пеналом, смішинка для верблюда.
Гра «Навколосвітня подорож».
Давайте відправимось у кругосвітню подорож: по пустелі, по гірській стежці,болоту, через ліс, джунглі,через океан. Які словникові слова зустрінуться вам на шляху? Чому? Які слова ви залишите вдома?
Прямуй за нами.
Урок 7 «Крамничка правильних відповідей»
Слів у мові так багато, що в «» гущавині» мови можна заблукати, якщо не вмієш розпізнати слова.
Любі друзі! Завітайте до нашої фантастичної крамнички, в якій ще ніхто до нас не бував. Виберіть подарунки на свій смак, колір,
Слова бувають різні: теплі - …, холодні - …, співочі - …, маленькі - …, важкі-…, енергійні - …, смішні - …, злі - …
Кольорові слова: білі - …, червоні - …, жовті - …, жовтогарячі - …
Гра «Я тобі дарую»
Назвіть ім’я учня і говоримо що подаруємо. Учень повинен подякувати, сказати, що сам дарує у відповідь.
Я тобі дарую веселу мелодію! Я тобі дарую швидкий велосипед! Я тобі дарую солодкий пиріг!
«Найвинахідливіший»
Є три малюнки: пшениця, килим, ведмідь. Складіть най фантастичні речення.
Гра «Гачки на пам’ять»
(закріпити вміння орієнтуватися в просторі)
Ідемо прямо, повертаємо ліворуч, зробити два кроки «вліво». Уважно слухайте оманду: «прямо», «праворуч», знову «прямо». Після команди: «Стоп, знайшли!» - діти вказують на предмет.(абрикос, пиріг,мелодія)
Магазин іграшок
Щоб зробити покупку в магазині, потрібно обрати іграшку, описати, не називаючи її. Продайте мені будь ласка іграшку: це жовтогаряча кулька з товстим кожушком, з якого зробили фреш для сестрички; це зернинка, яку положили до земляної нірки, з якої потім з’явився вусатий пагінець.
Пошуки аналогій
Визначити значення поняття для різних предметів.
Дім для апельсина - …, для апетиту - …, для черемхи - …, для ведмедя - …
Одяг для абрикоса - …, для криниці - …, для велосипеда - …,для квитка - …, для пшениці…
Чого більше?
Ведмедів чи верблюдів, пеналів чи квитків, апельсинів чи абрикосів.
Гра «Відправляйко»
- Діти, запишіть слова до «мовних скарбничок» , вкладіть в конверти і відправте на перевірку.
-Чи вдалося на уроці нам добре попрацювати? Чи виникали труднощі? Як ви їх подолали? Для кого цей урок був корисним? Хто вчився мислити, робити висновки? Хто вчився пізнати нове?
Чи хочете ви дізнатися більше? Скажіть один одному в парі, що ви зробите для цього.
Висновок
Досвід впровадження підтвердив, що вікові особливості дітей молодшого шкільного віку не є перешкодою до сприймання, осмислення, використання і висловлювання. Органічно вписується в загальний процес навчання та виховання школярів і є одним із чинників формування інноваційної особистості, який допомагає подолати труднощі. Діти – це маленькі дослідники, яким усе цікаво, все,що можна побачити, почути,спробувати на смак, щоб більше дізнатися про предмет уваги. Вони відчувають себе частиною великого, цікавого світу. На підставі проведеної роботи та отриманих результатів можемо зробити такі висновки:
- впровадження ейдетичних методів при вивченні правопису словникових слів є результативною лише за умови систематичності, послідовності, чіткості;
- методи ейдетики допомагають учням запам’ятати й утримати знання;
- діти вміють застосовувати набуті уміння й навички у повсякденному житті;
- ейдетика розвиває у дітей пізнавальні інтереси, вміння знайти конструктивні рішення, прагнення до пошуку,схильність до винахідливості;
- методи вдосконалюють психічні процеси – пам’ять, уяву, образне мислення.
Такі уроки неможливі без інтенсивності і потребують від учнів концентрації уваги, напруження сил, а від учителя – застосування пізнавальних форм роботи: ігор, казок, пошукових завдань, проблемних ситуацій. Такі уроки дають змогу зберегти високу працездатність, допомагають учням подолати несміливість і повірити в свої сили, у себе; розвивають кмітливість; можливість уникнути перевантажень; сприяють підвищенню пізнавальної активності, дають змогу кожній дитині почуватися дослідником.